أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۱۵۲۴۵۸
زمان انتشار: ۰۹:۲۳     ۰۶ مرداد ۱۳۹۲
آیت‌الله مصباح‌یزدی:
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه آنچه در روز قیامت به فریاد انسان خواهد رسید ایمان و اعتقاد به ولایت است گفت: اگر این دو را حفظ نکرده باشیم انتظار شفاعت هم نباید داشته باشیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی شنبه شب در هفدهمین جلسه درس اخلاق رمضان خود در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم اظهار کرد: کسانی که باتقوا باشند و گناهان را تا حد ممکن ترک کنند جزو شیعیان هستند و اگر چنین باشند آنگاه پس از اهل بیت(ع) بیشترین بلاها را باید تحمل کنند.

وی افزود: روایاتی مبنی بر بیشتر بودن صبر شیعیان نسبت به امامان معصوم(ع) وجود دارد که در تفسیر آنها می‌توان دو دلیل آورد؛ نخست اینکه چون اهل بیت(ع) میزان ثوابی که خداوند برایشان در نظر گرفته را می‌دانند صبرشان هم راحت‌تر خواهد بود و دیگر اینکه به دلیل نزول ناگهانی بلاها و نبود آمادگی کامل در مقابل مصائب در شیعیان، صبر و تحمل آنها هم دشوارتر خواهد بود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه به یقین صبر امامان معصوم(ع) از صبر پیروانشان برتر و بالاتر است گفت: تنها نمی‌توان سخت‌تر بودن اعمال را ملاک برتری دانست زیرا این امر معیار ضعیفی است.

وی ادامه داد: اعمالی که اهل بیت(ع) انجام می‌دادند در نهایت خلوص نیت و با معرفت کامل بود و اینها ملاک‌های واقعی برتری اعمال محسوب می‌شوند.

آیت‌‌الله مصباح یزدی آیاتی از قرآن مبنی بر وجود مومنان و اهل ایمان در میان امت‌های گذشته را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: پیامبران الهی جزو این دسته از افراد هستند اما آمده است که یک ضربت شمشیری که علی(ع) بر فرق دشمن فرود آورد از عبادت آنها برتر بوده و این امر حاکی از معرفت و اخلاص بالاتر آن حضرت است.

استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم عنوان داشت: ثواب عبادات به کثرت آنها نیست بلکه عواملی چون ایمان و معرفت و نیز نیت خالص برای خداوند جزو مواردی هستند که موجب فزونی اجر یک کار خیر می‌شوند؛ در این میان اولیای الهی و اهل بیت(ع) دارای چنان معرفتی در عبادت و سایر امور هستند که نمی‌توان فاصله میان ما و آنها را اندازه‌گیری کرد.

وی با بیان اینکه طمع بر درک جایگاه معرفت و خلوص نیت ائمه اطهار(ع) هم در ما نباید وجود داشته باشد گفت: همین که اهل بیت(ع) به شکل بشر هستند و ما از نورانیت آنها برخوردار می‌شویم لطف و منتی است که خدا بر سر ما نهاده است.

آیت‌الله مصباح یزدی محبت تمام مادران عالم در طول تاریخ را با محبت یکی از اهل بیت(ع) و حتی حضرت معصومه(س) مقایسه و ابراز کرد: اگر این دو را در دو کفه ترازو بگذارند کفه اهل بیت(ع) سنگین‌تر خواهد بود زیرا آنها نسبت به شیعیان خود لطف و محبت فراوانی داشته و همیشه در نزد خداوند شفیع آنها هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: یکی از اموری که شیعیان باید نسبت به آن همت مضاعف داشته باشند ایجاد و تداوم ارتباط با اهل بیت(ع) است؛ عواملی چون دنیاطلبی و هواپرستی این ارتباط معنوی را از بین برده و حتی ممکن است به ایرادگیری از کار آنها وا دارد.

وی روایتی از امام عصر(عج) که می‌فرمایند ما همواره به فکر شیعیان خود هستیم و برای آنها دعا می‌کنیم را مورد توجه قرار داد و افزود: اینکه امام معصوم ما همواره به یادمان باشند و از اوضاع و احوالمان مطلع شوند افتخاری عظیم برایمان محسوب می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) در روز قیامت برای شیعیان شفاعت می‌کنند گفت: شرط بهره‌مندی از این موهبت حفظ ایمان و اعتقاد به ولایت تا زمان مرگ است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: ممکن است فردی چنان به این دنیا و اموال خود علاقه‌مند شده باشد که در هنگام مرگ ایمان و ولایت را از دست بدهد و این بزرگ‌ترین بدبختی برای او خواهد بود.

وی با بیان اینکه آنچه در روز قیامت به فریاد انسان خواهد رسید ایمان و اعتقاد به ولایت است اظهار کرد: اگر این دو را حفظ نکرده باشیم انتظار شفاعت هم نباید داشته باشیم؛ امیدواریم به برکت وجود باعظمت امام عصر(عج) در میان ما خداوند نیز نظر لطف و مرحمتش را به شیعیان بنماید و همه ما را عاقبت به خیر کرده و از بلاها مصون بدارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها