کد خبر: ۱۵۴۸۲۷
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اینکه آدمی از دلبستگی‌ها و لذت‌های زودگذر مادی جدا شده و به لذات واقعی و معنوی اخروی دل بسپارد یکی از شیوه‌های مهم در مکتب تربیتی دین محسوب می‌شود.
به گزارش 598 به نقل از فارس، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی یکشنبه شب در بیست و پنجمین جلسه درس اخلاق رمضان خود در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم با اشاره به برنامه‌ریزی بسیار عالی دین برای حرکت دادن انسان در مسیر صحیح زندگی اظهار کرد: اینکه آدمی از دلبستگی‌ها و لذت‌های زودگذر مادی جدا شده و به لذات واقعی و معنوی اخروی دل بسپارد یکی از شیوه‌های مهم در مکتب تربیتی دین محسوب می‌شود.

وی افزود: این حقیقت تا آنجا پیش می‌رود که معاد یکی از اصول اساسی ادیان الهی به شمار می‌رود زیرا این جهان با همه لذت‌هایش در مقابل نعمت و اجر آن دنیا ارزشی ندارد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تاکید بر اصل معاد یکی از راه‌های تربیت شیعیان بوده که توسط قرآن کریم و اهل بیت(ع) استفاده می‌شود گفت: در آیات قرآن و احادیث نبی مکرم اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) بارها از نعمت‌های بهشتی و اخروی سخن به میان آمده و هدف از آن هم به تفکر واداشتن انسان‌ها برای مقایسه صحیح میان نعمت‌های این جهان با آن برکات است.

وی ادامه داد: آنچه سبب می‌شود برخی انسان‌ها به گناه و جنایت روی بیاورند دلبستگی به این دنیاست در حالیکه وظیفه آدمی توجه به تکالیفی است که خدا بر دوش او نهاده است؛ یکی از این موارد کسب روزی حلال نه برای مال‌اندوزی بلکه برای انجام فرمان خداست.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه جهان مادی و نعمت‌های آن وسیله‌ای برای آزمایش بشر محسوب می‌شود تصریح کرد: اگر جهان به اندازه بال پشه‌ای برای خداوند ارزش داشت جرعه‌ای آب به کافران نمی‌نوشاند در حالیکه این دنیا هیچ ارزشی نداشته و به همین دلیل مشرکان و کافران هم از نعمت‌های موجود در آن استفاده می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حدیثی قدسی که در آن خداوند خطاب به حضرت موسی(ع) مطالبی را بیان می‌فرماید عنوان داشت: خدا به پیامبرش می‌گوید برای رفع گرسنگی به تکه‌ای نان جو و برای پوشاندن خود به پارچه‌ای قناعت کن و راضی باش و در صورتی که دنیا به تو روی آورد متوجه باش که این عقوبت یک گناه است و اگر مشکلات به طرفت هجوم آوردند به مصلحت الهی رضایت داشته باش.

وی اضافه کرد: در ادامه این حدیث قدسی آمده است که خداوند حضرت موسی(ع) را خطاب قرار داده و می‌فرماید هر کس کفیلی مانند من نداشته باشد فقیر واقعی است و هر انسانی هم که طبیبی مثل من نداشته باشد مریض حقیقی است و غریب هم آن کس است که من دوستش نباشم.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه احادیث و روایات اسلامی برای توجه دادن انسان به معاد او را به مقایسه میان لذت‌های این دنیا و جهان آخرت دعوت می‌کنند گفت: ممکن است نعمتی از دست انسان برود یا آدمی از لذتی محروم شود، در اینجا باید میان این محرومیت و صبر بر آن و اجری که خداوند در ازایش به او می‌بخشد مقایسه‌ای انجام دهد و آنچه به نفعش است یعنی ثواب معنوی را انتخاب کند.

استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه جزع و فزع موجب ناخشنودی خداوند و از بین رفتن ثواب از دست رفتن مواهب این دنیا خواهد شد اظهار کرد: گاهی انسان برای انجام عبادات هم سستی می‌کند و آنها را بجا نمی‌آورد اما اگر بداند که خداوند چه پاداشی برای آنها در نظر گرفته هیچ‌گاه تنبلی نخواهد کرد.

وی با تاکید بر تمرین صبر بر مشکلات و صبر بر طاعات گفت: همین که انسان بداند این صبر کردن موجب نزول برکات الهی در جهان آخرت بر او می‌شود نگاهش به معاد تغییر کرده و به رویکردی سازنده تبدیل می‌شود و در این صورت امید به کمال در او زنده شده و راه سعادت را خواهد پیمود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها