کد خبر: ۱۵۵۲۵
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۱۸ تير ۱۳۹۰
تلاش برای گسترش اغتشاش از کوی دانشگاه به خیابان‎های تهران

حادثه كوي دانشگاه در 18 تير 1378 يكي از حوادث ناگوار تاريخ معاصر است كه ابعاد مختلفي از آن تاكنون مورد بررسي قرار گرفته است. ناآرامي كوي دانشگاه در تيرماه سال 78 كه به بهانه توقيف روزنامه سلام آغاز شد و تا چند روز پس از آن نيز ادامه داشت، اينگونه رقم خورد كه ساعت 21 پنجشنبه 17 تيرماه تعدادي افراد با هويت نامعلوم با در دست داشتن پلاكاردهايي با مضمون اعتراض به توقيف «سلام» در مقابل سينماي كوي دانشگاه تجمع كردند و با تحريك دانشجويان و پخش اعلاميه جرقه‌هاي اوليه آشوب را ايجاد كردند و اين عده با گذشت كمتر از يك ساعت با خروج از كوي اقدام به تجمع غيرقانوني و سردادن شعار در خارج از كوي كردند و با حمله به تعدادي خودرو، فضاي رعب‌ و وحشت ايجاد كردند. 

 به گزارش 598، رجانیوز روز گذشته قسمت اول گزارش لحظه به لحظه آشوب های کوی دانشگاه تهران را منتشر کرد و اکنون قسمت دوم این گزارش را می خوانید:

روز دوشنبه تاريخ 21/4/87

  ساعت 20/2 بامداد يك دستگاه خودرو با مشخصات معلوم در مقابل كوي دانشگاه حاضر گرديده و مقاديري تغذيه و شيشه (ظاهراً جهت ساختن كوكتل و ...) به آنها رسانيده است.

  ساعت 40/2 بامداد تعداد دو دستگاه خودرو يك دستگاه موتوسيكلت (با مشخصات معلوم) مقاديري چوب و چماق و تعدادي جعبه به دانشجويان كوي دانشگاه ميرسانند.

  ساعت 15/10 تعدادي حدود 70 الي 80 نفر در مقابل سر در دانشگاه تهران حضور دارند و تعداد آنها رو به افزايش ميباشد.

  ساعت 36/10 در مقابل در دانشگاه كارت افراد را بررسي مينمايند و افراد دانشجو را جهت تحصن به داخل مسجد دانشگاه هدايت مينمايند.

  ساعت 30/11 تعدادي حدود 30 نفر در مقابل كوي دانشگاه حضور دارند و قابل توجه است كه افرادي كه وارد آن محدوده ميشوند پس از شناسايي توسط كارت دانشجويي وارد كوي دانشگاه ميشوند و سپس با اتوبوسهاي داخل كوي به سمت دانشگاه تهران ميروند.

  ساعت 35/11 در مقابل دانشكده فني (داخل محوطه دانشگاه تهران) صداي انفجاري همراه با تجمع دانشجويان شنيده ميشود.

  ساعت 45/11 در مقابل سردر دانشگاه تهران اطلاعيهاي نصب شده است با اين عنوان كه ساعت 30/14 جهت مراسم عزاداري به كوي دانشگاه مراجعه نماييد.

  ساعت 15/12 اعلام ميگردد مقام معظم رهبري پيام خاص و مهمي صادر فرمودهاند كه در رأس ساعت 14 از اخبار صدا و سيما پخش خواهد شد.

  ساعت 30/12 داخل مسجد دانشگاه كاملاً مملو از دانشجو است و در اطراف محوطه مسجد تا فلكه آبنما نيز دانشجويان مستقر هستند و هر چند لحظه يك نفر براي دانشجويان سخنراني مينمايد.

  ساعت 35/12 در مقابل دانشگاه تهران تعدادي حدود
سه هزار نفر لحظاتي به بيرون دانشگاه آمده و سپس مجدداً به داخل دانشگاه راهنمايي گرديدند.

  ساعت 40/12 در مقابل سر در دانشگاه تهران پلاكاردهايي به مضامين ذيل ديده ميشود: «حلول روح سعيد امامي را در ناطق نوري، زادسر، باهنر، رسولينژاد تسليت مي‌‌گوييم. در مجلس ششم پوزه اماميها رابه خاك خواهيم ماليد،انصار، دانشجوها را به خاك و خون كشيدند، ملت ايران درخت تنومند آزادي را با خون خود آبياري ميكند.»

  ساعت 50/12 تعدادي حدود 900 نفر از خيابان انقلاب به سمت ميدان فلسطين در حركت هستند و در حال حاضر به پمپ بنزين وصال رسيدهاند.

  ساعت 05/13 تعداد دانشجويان 1500 نفر از چهار راه وليعصر به داخل خيابان وليعصر در حركت هستند. نيروي انتظامي قصد دارد عناصر اصلي راهپيمايي و كساني كه دوربين به همراه دارند را توقيف و دستگير نمايد و شعارهاي ذيل را سر ميدهند: «نيروي انظامي مرگت باد ميكشم ميكشم آنكه برادرم كشت.»

  ساعت 25/13 خودرو (با مشخصات معلوم) از سمت كوي دانشگاه با سلاح سرد به سمت دانشگاه تهران در حركت است و طي مسير نيز چندين مورد درگيري اين خودرو گزارش شده است.

  ساعت 30/13 در ميدان وليعصر تعدادي حدود 1500 نفر با عوامل نيروي انتظامي درگير ميشوند و يك دستگاه خودرو نيروي انتظامي را واژگون مينمايند و ناجا نيز اقدام به تيراندازي هوايي نموده است.

  ساعت 35/13 دانشجويان اقدام به آتش زدن ماشين نيروي انتظامي مينمايند و دانشجويان (1500 نفر) به سمت شمال و غرب ميدان وليعصر در حال تخريب و فرار ميباشند و همچنين در ابتداي خيابان وليعصر مقابل سينما قدس اقدام به آتش زدن يك حلقه لاستيك نمودهاند.

  ساعت 45/13 در ميدان وليعصر داخل خودرويي كه آتش گرفته شده، مقاديري مهمات وجود دارد كه در حال انفجار ميباشد.

  ساعت 50/13 يك دستگاه موتوسيكلت متعلق به فردي حزب الهي در بلوار كشاورز به آتش كشيده شده است.

  ساعت 10/14 تعدادي حدود هفت هزار نفر داخل محوطه دانشگاه تهران ميباشند و تعدادي نيز حدود دو هزار نفر در حوالي دانشكده فني تظاهرات نموده و شعارهاي ذيل را سر ميدهند: «ما پيرو حسينيم سازش نميپذيريم نيروي انتظامي تسليت تسليت.»

  ساعت 30/14 در حين سخنراني مقام معظم رهبري كه در تريبون دانشگاه پخش ميشد تعدادي حدود دو هزار نفر اقدام به راهپيمايي و شعار دادن در حوالي دانشكده فني مينمايند.

  ساعت 45/14 تعداد 500 نفر كه از خيابان حجاب به سمت دانشگاه تهران آمده بودند به دانشگاه ميرسند و ظاهراً قصد دارند كه به داخل دانشگاه رفته و كل جمعيت را به بيرون بكشانند.

  ساعت 55/14 در جنوبي دانشگاه تهران شكسته شده و جمعي (حدود 1500 نفر) به داخل دانشگاه هجوم ميبرند.

  ساعت 15 دانشجوياني كه به داخل دانشگاه رسيدهاند قصد خارج كردن دانشجويان ديگر را دارند و شعارهاي ذيل را سر ميدهند: «تحكيمي سازشكار محكوم بايد گردد.» عناصر دفتر تحكيم سعي مينمايند كه دانشجويان را در داخل دانشگاه نگه دارند اما در مقابل، دانشجويان ميگويند كه اگر بمانيم لحظه لحظه تعدادمان كمتر ميشود.

  ساعت 17/15 تعدادي در مقابل در دانشگاه (حدود 500 نفر) اقدام به پارهكردن عكس مقام معظم رهبري مينمايند.

 

ساعت 45/15 حدود 1500 نفر از چهارراه نواب به سمت آزادي در حركتند و هر لحظه به تعداد آنها اضافه ميشود و ناجا از كنترل آنها معذور است.

  ساعت 10/16 اغتشاشگران در مسير آزادي در مقابل كلانتري، قصد تعرض داشتند كه با برخورد ناجا متفرق شدند.

  ساعت 25/16 يكي از عناصر دفتر تحكيم وحدت پشت تريبون رفته و پس از تشكر از سخنان رهبري آن را كافي ندانسته و سپس اقدام به سر دادن شعارهاي ذيل نموده و خواستار اعدام لطفيان شدهاند: «فرمانده كل قوا خاتمي خاتمي مرگ بر استبداد خميني كجايي خاتمي تنها شده.»

  ساعت 15/18 در مقابل در اصلي دانشگاه تعدادي حدود 700 نفر حاضر هستند.

  ساعت 30/18 محورهاي سخنان افراد داخل دانشگاه و دانشجويان به شرح ذيل ميباشد: 1- توماري در خصوص مجلس خبرگان تهيه نماييم كه از رهبري توضيح بخواهد و مجلس خبرگان به وظايف قانوني خود عمل كند. 2- ما بايد كاري بكنيم كه نيروي انتظامي در اختيار دولت قرار بگيرد. 3- اگر آقاي خاتمي بخواهد در قضيه دانشجويان كوتاه بيايد ما از او حمايت نخواهيم كرد.

  ساعت 45/18 حدود 1200 نفر در سر در دانشگاه تهران اقدام به سوزاندن روزنامههاي مخالف خود نموده و سپس اقدام به هوكردن مينمايند.

  ساعت 35/19، 3000 نفر در ميدان انقلاب با ناجا درگير شدند و ناجا گاز اشكآور پرتاب كرده و افراد متفرق شدند.

  ساعت 45/19 حدود 1500 تا 2000 نفر جلوي دانشگاه آتش روشن كردند و كوچهها توسط مردم مسدود شده و شعار ناسزا ميگويند.

  ساعت 55/19 دانشجويان صندليهاي دانشگاه تهران را به بيرون آورده و آتش ميزنند.

  ساعت 55/19 خيابان 16 آذر توسط مردم بطور كامل مسدود شده است.

  ساعت 57/19 شيشههاي كيوسك پاسگاه راهنمايي و رانندگي در ميدان انقلاب توسط اغتشاشگران بطور كامل شكسته و سپس به آتش كشيده ميشود.

 

ساعت 05/20 در خيابان جمالزاده شيشههاي يكي از مغازهها شكسته شده و وسايلش را نيز به بيرون آورده و آتش زدند. عوامل ناجا گاز اشكآور پرتاب مينمايند.

  ساعت 10/20 تعدادي حدود 2 هزار نفر از دانشجويان كه مقابل دانشگاه بودهاند اقدام به تخريب شيشههاي اماكن مقابل دانشگاه كردند و كيوسك سردر دانشگاه را نيز آتش زدند. ناجا نيز اقدام به پرتاب گاز اشكآور نموده است.

  ساعت 20/20 تعداد 300 نفر در مقابل كوي دانشگاه به سمت پائين در حركتاند و اين شعار را تكرار ميكنند كه «ما منتظر اسلحه هستيم!»

  ساعت 40/20 تعداد 100 الي 150 نفر از نيروهاي مردمي در اطراف ميدان حركت مينمايند و شعارهاي ذيل را سر ميدهند: «الله اكبر، واي اگر خامنهاي حكم جهادم دهد - منافق حيا كن دانشگاه را رها كن.»

  ساعت 50/20 تعدادي حدود 40 عدد كوكتل از داخل دانشگاه تهران در عرض چند دقيقه پرتاب شده است.

  ساعت 05/21 نيروهاي ناجا به داخل دانشگاهگاز اشكآور زدهاند و يك درخت نيز توسط دانشجويان آتش گرفته است.

  ساعت 10/21 بانك ملت نرسيده به جمالزاده در خيابان آزادي توسط اغتشاشگران به آتشكشيده ميشود و رايانههاي بانك را به وسط خيابان پرتاب مينمايند.

  ساعت 25/21 در خيابان جمالزاده يكي از اتوبوسهاي شركت واحد به آتشكشيده شده است.

  ساعت 25/21 تعدادي حدود 2هزار نفر كه در مقابل دانشگاه بودند اقدام به تخريب كيوسك سر در دانشگاه ميكنند. موكتهاي محوطه سرپوشيده نماز جمعه توسط دانشجويان به آتش كشيده ميشود. صندليها و نيمكتهاي دانشگاه و همينطور پلاكاردهاي محوطه سرپوشيده نماز جمعه توسط دانشجويان به آتش كشيده مي شود.

  ساعت 25/21 در مسجد جامع سه راه جمهوري تعدادي از عناصر حزباللهي (حدود 2هزار نفر) آماده جهت انجام هرگونه واکنش احتمالي ميگردند و شعارهاي ذيل را سر ميدهند: «ماشاءاللهحزبالله- واي اگر خامنهاي حكم جهادم دهد...»

  ساعت 45/21 سخنگوي دفتر تحكيم وحدت در طول درگيريهاي دانشگاه دائماً با مسئولان از جمله تاجزاده در ارتباط ميباشد.

  ساعت 00/22 آقاي تاجزاده در تماس با دانشجويان، در شمال را جهت خروج دانشجويان تأمين امنيت نموده است.

  ساعت 25/22 بين توحيد و چهارراه باقرخان لاستيك آتش زده شده است و تعداد 100 نفر نيز از اغتشاشگران تجمع نمودهاند.

  ساعت 40/22 حد فاصل چهارراه طالقاني و وليعصر تعدادي از اغتشاشگران اقدام به پخش زباله و آجر در خيابان نموده و خيابان را مسدود كردهاند

  ساعت 40/22 يك كاميون خاك در خيابان باقرخان خالي شده و خيابان را مسدود مينمايد.

  ساعت 23 خيابان كارگر تقاطع جلال آل احمد توسط 30 نفر از دانشجويان مسدود شده است.

  ساعت 23 ميدان انقلاب به سمت آزادي حوالي نوفلاح يك دستگاه اتوبوس به آتش كشيده شده است.

  ساعت 10/23 در خيابان كارگر پائينتر از كوي دانشگاه 3 كاميون مصالح خالي نمودهاند.

 

ساعت 35/23 تعداد 200 نفر در مقابل بيمارستان شريعتي زباله خالي كردهاند. در ضمن اين افراد كه نقابدار هستند، با عناصر حزباللهي درگير ميشوند.

  ساعت 50/23 حدود 800 نفر از دانشجويان با تعدادي حدود 500 نفر از عناصر حزبالله در بيرون از خوابگاه درگير شدهاند و دانشجوها از داخل دانشگاه چندين كوكتل به بيرون پرتاب مينمايند.

  ساعت 24 در اميرآباد، تقاطع اتوبان جلال آلاحمد يك دستگاه موتوسيكلت توسط چند نفر از اغتشاشگران كه يكي از آنها مست بوده است به آتش كشيده ميشود و صاحب موتور نيز فرار ميكند.

 

روز سه شنبه 22/4/78

  ساعت 00:25 تعدادي حدود 1500 نفر از عناصر حزباللهي در مقابل كوي دانشگاه برخي با چوب بعضاً موتوسوار حاضر هستند و عوامل ناجا نيز كاملاً محل را تخليه نمودهاند.

  ساعت 1:10 بامداد ناجا عواملش را مجدداً به مقابل كوي دانشگاه آوردهاست.

  ساعت 1:15 بامداد روبه روي سر در دانشگاه، شخصي كه شعار «مرگ بر منافق» سر ميداد توسط يك دستگاه خودرو پيكان با 3 سرنشين ربوده ميشود.

  ساعت 1:20 بامداد تعدادي از دانشجويان داخل كوي دانشگاه حدود 2400 نفر كه تعداد 500 نفر از آنها در بيرون از دانشگاه بودند. لازم به ذكر است شخصي (با هويت نامعلوم) در حضور 500 نفر دانشجويان بيرون خوابگاه طي سخناني بشدت تأكيد مينمود كه حتماً همگي در مراسم فردا ساعت 10 صبح به سمت دانشگاه تهران حاضر شوند.

  ساعت 10:15 تعدادي حدود 70 الي 80 نفر در مقابل سر در دانشگاه تهران حضور دارند و اين تعداد رو به افزايش ميباشند. تعداد سه برگ اطلاعيه انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه خواجه نصير طوسي، بسيج دانشجويي دانشكده علوم پايه دانشگاه تهران و متن استعفاي دكتر معين منتشر شد.

  ساعت 11 نيروهاي امنيتي و انتظامي مستقر در اطراف دانشگاه تهران چند موتورسوار و فرد مظنون را بازداشت كردند. از آنجا كه احتمال نفوذ عوامل بيگانه و خرابكار در ميان اجتماع كنندگان وجود دارد نيروهاي امنيتي بر عبور و مرور در خيابانهاي اطراف نظارت ميكنند.

  ساعت 11:50 پس از هشدارهاي مكرر نيروي انتظامي به جمعيت مقابل سر در دانشگاه تهران مبني بر اينكه «تجمع شما براساس اطلاعيه شوراي امنيت ملي غير قانوني است.» هيچگونه اعتنايي به اين هشدارها نميشود و با وجود تأكيدات وزارت كشور مبني بر ضرورت دريافت مجوز براي هرگونه راهپيمايي و تظاهرات اقدام گروههاي اغتشاشگر براي دومين روز پياپي موجب برهم خوردن برنامهريزي سازمان سنجش كشور در توزيع كارتهاي داوطلبان آزاد سراسري امسال شده است و بسياري از داوطلبان و خانواده آنها كه امروز قصد دريافت كارت را دارند به دانشگاه تهران يكي از حوزههاي اصلي توزيع كارت مراجعه كردهاند كه به دليل بروز ناامني در محدوده دانشگاه تهران موفق به دريافت كارت شركت در آزمون سراسري نشدند.

  ساعت 12 تعداد 7 عدد گاز اشك آور در ابتداي خيابانهاي فروردين، ارديبهشت و انقلاب توسط ناجا شليك شد.

  ساعت 12:05 تعداد بيشماري فرار نموده و به نقطه نامعلومي رفتند و تعدادي نيز به خيابانهاي جنوبي مقابل دانشگاه (12 فروردين، ارديبهشت و فخررازي) فرار كردند و با پرتاب سنگ قصد مقابله با عوامل ناجا را داشتند.

  ساعت 12:10 نيروهاي بسيج به كمك عوامل انتظامي آمده و در خيابانهاي فرعي تا خيابان كارگر و ميدان انقلاب به تعقيب اغتشاشگران ميپردازند و هر لحظه تعدادي را كه در حال تخريب اموال عمومي و پرتاب سنگ هستند دستگير مينمايند.

  ساعت 12:15 حد فاصل خيابان انقلاب و خيابان كاوه يك خودرو جيپ زرد رنگ احتمالاً متعلق به وزارت نيرو به آتش كشيده ميشود.

  ساعت 12:15خيابان كارگر شمالي به طرف ميدان انقلاب و ميدان انقلاب به سمت ميدان آزادي، تعدادي حدود 200 نفر از اغتشاشگران حضور دارند و از كنترل ناجا خارج گرديده، قصد دارند بانك رفاه كارگران واقع در شمال غرب ميدان انقلاب را تخريب نمايند.

  ساعت 12:20 مسجد سيدالشهدا نبش ضلع شمالي ميدان انقلاب توسط تعدادي از اغتشاشگران به وسيله سنگ مورد تهاجم قرار ميگيرد و لحظاتي بعد عناصر بسيج با آنها مقابله نموده و آنها را متفرق مينمايند.

  ساعت 12:40 تعداد 500 نفر در خيابان فلسطين با ناجا درگير شدهاند. تعداد عوامل انتظامي 50 نفر ميباشد.

  ساعت 12:55 تعداد 500 نفر از خيابان جمهوري به طرف خيابان پاستور حركت ميكنند و به سمت عوامل انتظامي سنگ پرتاب مينمايند. عوامل ناجا با آنها برخورد نموده و گاز اشكآور پرتاب مينمايند.

  ساعت 12:57 تعداد 1500 نفر بين چهارراه وليعصر تا چهارراه كالج شعار ذيل را سر ميدهند كه با تعدادي از بسيجيها درگير ميشوند: «واي از آن روزي كه مسلح شويم.»

  ساعت 13:20 دقيقه درگيري ميان اغتشاشگران و نيروهاي بسيج و ناجا در خيابان كارگر شمالي روي داده است. در اين درگيري، نيروهاي ناجا براي متفرق كردن اغتشاشگران، اقدام به پرتاب گاز اشكآور كردهاند. در تقاطع جمالزاده- آزادي نيز، اغتشاشگران كه مجهز به سنگ و آجرهاي خرد شده هستند در بعضي از قسمتهاي اين خيابان اقدام به آتش زدن لاستيك و يا چوب كردهاند.

  ساعت 13:25  يك خودرو بسيج در خيابان جمهوري تقاطع اسكندري به آتش كشيده ميشود.

  ساعت 13:25 در خيابان انقلاب تعدادي از نردههاي وسط خيابان و صندوقهاي صدقه توسط اغتشاشگران تخريب و به وسط خيابان پرتاب شد.

  ساعت 13:40 مقابل سر در دانشگاه توسط عوامل بسيج كاملاً تحت كنترل است و اغتشاشگران به سمت شرق دانشگاه متفرق شدهاند.

  ساعت 13:55 به يك دستگاه پژوه 405 در خيابان وصال توسط اغتشاشگران تخريب كلي وارد آمده و اموال داخل آن را نيز به سرقت بردند.

  ساعت 014 شيشههاي يك بيمارستان در تقاطع وصال- بلوار كشاورز شكسته شد.

  ساعت 14:10 گروهي از اغتشاشگران در منطقه چهارراه مخبرالدوله، شيشههاي چند بانك را شكستند. اين گروه همچنين تمامي علائم راهنمايي و رانندگي را در سر راه خود ميشكنند و از آن بهعنوان سلاح استفاده ميكنند. در ابتداي خيابان سعدي تا خيابان لالهزار هيچ خودرويي مشاهده نميشود.

  ساعت 14:17 اغتشاشگران شعارهايي عليه مقام عظماي ولايت در ميدان فاطمي ميدهند. برخي از افراد اين گروه در حالي كه سنگ نيز در دست دارند مردم را تحريك ميكنند.

  ساعت 14:30 بازار كويتيها و بازار جعفري در ضلع پائين خيابان 15 خرداد دو نفر به مغازهها اخطار ميدهند در صورتي كه مغازهها را نبندند به آتش كشيده ميشود.

  ساعت 14:45 يك دستگاه اتوبوس شركت واحد و يك دستگاه پيكان در خيابان لالهزار به آتش كشيده ميشود.

  ساعت 14:50 تعدادي از اغتشاشگران وارد مسجدي واقع در مخبرالدوله شده و بخشي از ساختمان مسجد را تخريب نمودند.

  ساعت 14:50 تعدادي لاستيك مقابل ساختمان كيهان واقع در كوچه شهيد شاهچراغي توسط اغتشاشگران به آتش كشيده شد.

  ساعت 14:55 در تقاطع ناصر خسرو يك دستگاه اتوبوس به آتش كشيده شد.

  ساعت 15 چهار دستگاه خودرو بسيج و يك دستگاه موتوسيكلت در مقابل مسجد هدايت خيابان جمهوري توسط اغتشاشگران به آتش كشيده شده و تابلو مقابل مسجد نيز شكسته شد. همچنين به دو دستگاه آمبولانس نيز خسارت وارد شده است.

  ساعت 15 قسمت اعظم بازار تهران تعطيل شده است و همچنين از بلندگوها اعلام ميشود كه فردا بازار تعطيل است.

  ساعت 15 يك دستگاه مينيبوس در چهارراه گلوبندك توسط اغتشاشگران به آتش كشيده شده است.

  ساعت 15:07 در خيابان گلوبندك هزار نفر از اغتشاشگران حضور دارند و يك نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

  ساعت 15:20  اغتشاشگران قصد تخريب دادسراي انقلاب، واقع در ميدان ارك را داشتند.

  ساعت 15:30 در ميدان امام خميني(ره) اغتشاشگران وارد بانك تجارت شده و اقدام به آتش زدن آن نموده و پولهاي بانك را به سرقت ميبرند.

  ساعت 15:30 خيابان كارگر جنوبي (حد فاصل ميدان انقلاب و ميدان حر) اوضاع در اين منطقه كاملاً عادي و آرام است ولي برخي آثار به جا مانده از آشوب اغتشاشگران همچنان در اين محل مشاهده ميشود.

  ساعت 15:35 در سه راه اميركبير ابتداي خيابان ملت يك دستگاه آمبولانس توسط اغتشاشگران به آتش كشيده شد.

  ساعت 15:35 در خيابان گلوبندك يك دستگاه خودرو به آتش كشيده شده است.

  ساعت 15:45 تعدادي از اغتشاشگران از ميدان ارك به سمت سبزه ميدان حركت كرده و قسمتي از اين انبار كالا را در پامنار به آتش ميكشند.

  ساعت 15:45 بانك ملي شعبه چهارراه گلوبندك مورد حمله قرار گرفته و به آتش كشيده ميشود.

  ساعت 16 در اثر آشوبهاي امروز بانك ملت شعبه «تكيه دولت» بيش از 80 درصد و بانك ملت شعبه «سبزهميدان» بيش از 60 درصد خسارت ديدهاست. يك نفر از اغتشاشگران به دليل دودگرفتگي ناشي از آتش سوزي در بانك در ميان آتش و دود جان داد كه تاكنون مشخصات وي معلوم نشده است. اغتشاشگران به بانك تجارت شعبه «شهيد مصطفي خميني» نيز حمله كرده و شيشههاي آن را شكستند. اين افراد به يك خودرو آتش نشاني نيز حمله كردند و شيشه هايش را شكستند. اغتشاشگران در خيابان شوش به يك دستگاه اتوبوس شركت واحد حمله كردند و اقدام به ضرب و شتم راننده و مسافران نموده و سپس اتوبوس را به آتش كشيدند.

  ساعت 16:30 اغتشاشگران با حمله به كيوسك روزنامه فروشي در خيابان مصطفي خميني آن را به آتش كشيدند. اين افراد همچنين يك شعبه بانك تجارت در خيابان مولوي تهران را مورد تعرض قرار دادند.

  ساعت 16:30 در چهار راه مولوي تعدادي از اغتشاشگران با عناصر بسيج درگير ميشوند.

  ساعت 16:50 جمعيتي حدود هزار نفر از افراد حزباللهي در ميدان انقلاب جمع شدهاند كه مردم حزباللهي پس از راهپيمايي و سردادن شعار در حمايت از مقام معظم رهبري همراه با سينهزني به سمت دانشگاه حركت مينمايند.

  ساعت 17:10 در ميدان انقلاب شعارهاي زير داده ميشود: «حزب فقط حزب علي، رهبر فقط سيدعلي- منافق حيا كن دانشجو را رها كن- مرگ بر منافق- نيروي انتظامي تشكر تشكر- امريكا در چه فكريه ايران پر از بسيجيه.»

  ساعت 17:12 تعداد 200 نفر از عناصر يگان ويژه ناجا در مقابل سر در دانشگاه مستقر شدند.

  ساعت 17:20 حدود هزار نفر از بسيج و مردم حزباللهي در ميدان مخبرالدوله حضور دارند و ميدان را در كنترل دارند.

  ساعت 17:30 دو هزار نفر از مردم و نيروهاي بسيجي در حالي كه تصاويري از بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري را با خود حمل ميكردند از ميدان انقلاب به طرف در اصلي دانشگاه تهران آمدند. راهپيمايان در حالي كه شعار ميدادند «حزب فقط حزب علي، رهبر فقط سيدعلي- منافق حياكن، دانشگاه را رها كن- واي اگر خامنهاي حكم جهادم دهد» پساز توقف كوتاهي در مقابل در اصلي دانشگاه تهران به طرف ميدان انقلاب بازگشتند.

  ساعت 18 عناصر دفتر تحكيم وحدت اعلام نمودند كه مراسم خود را روز چهارشنبه ساعت 10:30 برگزار خواهند كرد. قبلاً عناصر حزبالله راهپيمايي خود را در همين ساعت اعلام نمودند كه مكان راهپيمايي به سمت دانشگاه تهران خواهد بود.

  ساعت 18 خزانه بخارايي در جنوب تهران، تعدادي از اغتشاشگران در اين محل تجمع كردند و حدود يك ساعت شعارهايي عليه مسئولان نظام سر دادند. اين افراد كه سنگ و چوب در دست داشتند، پس از مواجه شدن با نيروي انتظامي در حدود ساعت 19 پراكنده ميشوند.

  ساعت 20:30در ميدان انقلاب از سوي اغتشاشگران 3 عدد نارنجك دستي به سوي افراد حزباللهي پرتاب شد.

  ساعت 20:30 اغتشاشگران در خط ويژه ميدان انقلاب به سمت نيروهاي مردمي مواد آتشزا و كوكتل پرتاب كردند و متواري شدند.

  ساعت 20:45  در حال حاضر در مقابل دانشگاه تهران آرامش برقرار است و رفت و آمد خودروها به شكل عادي جريان دارد. نيروهاي بسيج نيز به منظور حفظ نظم و آرامش در ضلع جنوبي دانشگاه تهران مستقر هستند. تعدادي از نيروهاي بسيج در ضلع شمال شرقي ميدان وليعصر در حال روان كردن ترافيك خيابان و پيادهروهاي اين منطقه هستند.

  ساعت 20:50 تعدادي حدود هزار نفر از افراد حزباللهي از مقابل سر در دانشگاه به سمت ميدان انقلاب در حال راهپيمايي با شعارهايي در حمايت از رهبري حركت ميكنند.

  ساعت 23:30 نيروهاي بسيجي با ايجاد پستهاي بازرسي در نقاط مختلف شهر تهران اقدام به شناسايي نيروهاي اغتشاشگر ميكنند. برخورد محترمانه بسيجيان با سرنشينان خودروها مشاهده ميشود.

  در پي بروز اغتشاش در چند نقطه شهر تهران، از رواج شايعات زيادي كه پايه و اساسي ندارند، خبر دادهاند. از جمله گفته ميشود «راهپيمايي مردمي فردا صبح (چهارشنبه) لغو شده است.» و اينكه «امشب در تهران حكومت نظامي برقرار ميشود و به همين منظور تانكها در نقاط مختلف شهر استقرار خواهند يافت.» همچنين ادعاي تسخير چند «كلانتري دهان به دهان ميچرخد و در اين رابطه مشخصاً از «كلانتري 16» نام ميبرند و شايعه ديگر اينكه «گفته ميشود بخشهايي از صدا و سيما به آتش كشيده شده و دهها نفر كشته شدهاند.» آخرين شايعات حاكي است كه «ميدان راه آهن شلوغ است» و «روزنامه كيهان به آتشكشيده شده است.»

ادامه دارد..

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها