کد خبر: ۱۵۶۸۱۵
زمان انتشار: ۰۸:۵۷     ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
ومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش پایگاه 598، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز دوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نیز به بررسی برنامه‌ها، سوابق و عملکرد 18 وزیر پیشنهادی دولت یازدهم پرداختند.

متن کامل گزارش روز اول بررسی صلاحیت وزرا (جلسات صبح و بعد از ظهر) مجلس شورای اسلامی را می‌توانید اینجا بخوانید.


این خبر در طول روز تکمیل می‌شود؛ لطفا به روز رسانی کنید . . . . .

8:15 جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از دقایقی پیش با حضور بیش از 214 نماینده مجلس آغاز شد. بر این اساس در زمان آغاز جلسه علنی، 75 نماینده در صحن حضور نداشتند.


رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی همچون روز گذشته، در دستور کار جلسات صبح و عصر امروز مجلس قرار دارد.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی نمایندگانی که تا ابتدای جلسه علنی صبح امروز پارلمان در صحن علنی مجلس حضور نداشتند را به شرح زیر قرائت کرد:

-علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس

-علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه

-عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول

-حمیدرضا پشنگ نماینده مردم خاش

-موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد

-یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار

-عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم نقده و اشنویه

-مؤید حسینی صدر نماینده مردم خوی

-امیر خجسته نماینده مردم همدان

-سیدرمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری

-سلیمان عباسی نماینده مردم گنبدکاووس

-علی عبدالله‌زاده نماینده مردم فردوس

-ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد

-محمدعلی مددی نماینده مردم میانه

-علی مطهری نماینده مردم تهران

-سیدموسی موسوی نماینده مردم لامرد

-ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان

** دفاع آخرین موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در آغاز جلسه علنی صبح امروز مجلس در موافقت با رای اعتماد به محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه از زحمات حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر قبلی آموزش و پرورش که در زمان تصدی مسئولیت زحمات زیادی کشیدند تشکر می‌کنم، گفت: یکی از دوستان مخالف رای اعتماد به آقای نجفی دیروز اعلام کرد که آموزش و پرورش که از یادگاران شهیدان باهنر و رجایی است در زمان تصدی آقای نجفی به اهداف لطمه خورده است و بنده می‌خواهم پاسخ این دوستان را بدهم.

وی خطاب به نمایندگان مخالف محمدعلی نجفی گفت:‌ فراموش کرده‌اید که در زمان آقای نجفی او مورد تائید شهیدان رجایی و باهنر بود و به عنوان وزیر علوم آنها فعالیت کرد؟

نماینده مردم لنگرود ادامه داد: تعدادی از دوستان تاکید داشتند که آقای نجفی چقدر با حوزه آموزش و پرورش ارتباط داشته در حالی که در دوره آقای نجفی بحث نماز در مدارس با همکاری حجت‌الاسلام قرائتی پایه‌گذاری شد، لذا این چه فرمایشی است که شما می‌گویید.

لاهوتی تصریح کرد: دوستان به مدارس غیرانتفاعی اشاره کردند در حالی که هیچکس مردم را اجبار به ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس غیرانتفاعی نمی‌کند و این مدارس ایجاد شده تا بار مالی دولت را کم کند. چه اشکالی دارد بدون اینکه دولت هزینه‌ای بپردازد، مدارسی هم وجود داشته باشند؟ لذا در زمان آقای نجفی مدارس غیرانتفاعی افتتاح شد و آثار خوبی به همراه دارد.

وی ادامه داد: سوال ما این است که صندوق ذخیره فرهنگیان، خانه‌های فرهنگیان و درمانگاه مخصوص فرهنگیان در زمان چه کسی افتتاح شد؟ معلوم است که در زمان این آدم بزرگ و عالم که تصدی وزارت آموزش و پرورش را به عهده داشت، کارها صورت گرفت.


در حاشیه جلسه علنی امروز

نماینده مردم لنگرود افزود: یکی از دوستان گفت که از آقای نجفی سوال کردند کاندیدا شو و او گفته کسی کاندیدا می‌شود که به نظام اعتقاد داشته باشد. اما ما می‌گوییم این چه حرفی است که شما می‌گویید. این افراد سرمایه‌های نظام هستند، نباید سرمایه‌های نظام را در زباله‌دان تاریخ بیندازیم. کسی که معاون رئیس‌جمهور و وزیر دولت شهید رجایی بوده و به عنوان مشاور شهید چمران فعالیت می‌کرده، آیا به نظام اعتقادی ندارد؟ این حرف‌ها نهایت بی‌انصافی است.

لاهوتی با بیان اینکه نجفی دارای تعهد، تخصص و تجربه است، گفت: مگر می‌شود او تعهدی نداشته باشد؟ اصلا مگر امکان دارد در مورد کابینه از دستگاه‌های نظارتی استعلام نکرده باشند؟ لذا آقای نجفی فردی متعهد به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: شوراهای آموزش و پرورش و کاهش تصدی‌های دولت از افتخارات دوره آقای نجفی است. در این دوره پژوهشکده، یک دانشگاه، صد آموزشگاه فنی و حرفه‌ای و سازمان کودکان استثنایی تأسیس شد. نمی‌خواهم بگویم دیگر وزرا کاری نکردند، اما آقای نجفی با تدبیر و تعهد تصمیمات خوبی اتخاذ کرد.

نماینده مردم لنگرود همچنین گفت: در برنامه‌ای که آقای نجفی تقدیم مجلس کرده، از 22 محور آن 20 محور آن در راستای اجرای برنامه پنجم توسعه است. این میزان توجه به قانون برنامه در برنامه‌ هیچ‌یک از وزرا نبوده است.

لاهوتی همچنین تاکید کرد: تعدادی از دوستان مخالف اعلام کردند که آقای نجفی از آسیب‌دیدگان فتنه بازدید کرده، در حالی که ایشان بر اساس مصوبه شورای شهر و به اتفاق اعضای آن و یک هیئت از این خانواده‌ها بازدید کرده است. شورای شهر مصوب کرد و آقای نجفی به اتفاق عده‌ای از اعضای شورای شهر از این خانواده‌ها بازدید کردند و بعد از این بازدید گزارشی را تنظیم و تقدیم رهبر معظم انقلاب کردند.

وی ادامه داد: در گزارش آقای نجفی به دفتر رهبر معظم انقلاب آمده که همه خانواده‌ها از اقشار متوسط و ضعیف بودند و البته بسیاری از این خانواده‌ها سابقه حضور در جبهه و ایثارگری را داشتند و البته گزارش این هیئت بعد از ارسال به دفتر مقام معظم رهبری توسط حضرت آیت‌الله گلپایگانی به شورای امنیت کشور ارسال شد که دوستان مخالف اینگونه مسائل را عنوان می‌کنند، بی‌رحمی و بی‌انصافی است.

** محمد علی نجفی متخصص است

نماینده مردم لنگرود با بیان اینکه محمدعلی نجفی از نظر تعهد و مراحل خود را طی کرده و دارای تخصص است، اظهار داشت: دوستان گفتند که آقای نجفی دکترا ندارد. مگر می‌شود کسی دکترا نداشته باشد و بعد بگوید دکترا دارم؟ او همچنین دارای سابقه ایثارگری است.

لاهوتی با تاکید بر اینکه امروز فرهنگیان چشم به راه تصمیم مجلس هستند، افزود: جامعه فرهنگیان نجفی را قبول دارند، چرا که او در دوره خود با تدبیر و تفکر وزارت آموزش و پرورش را اداره کرد . فرهنگیان تماس‌های زیادی با ما می‌گیرند و انتظار دارند که به نجفی رای بالایی دهیم.

وی همچنین اظهار داشت: امروز اقتصاد فرهنگیان دغدغه همه است و او با سابقه‌اش در سازمان مدیریت می‌تواند مشکل اقتصاد فرهنگیان را حل کند.

نماینده مردم لنگرود تاکید کرد: آموزش و پرورش نیاز به یک تحول و تغییر دارد و آقای نجفی در برنامه‌های خود به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اعتقاد دارد و آن را دنبال می‌کند. ما معتقدیم او به دلیل تجربه‌ای که دارد، می‌تواند این تحول را دنبال کند.

*** دفاعیات محمد علی نجفی

محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از برنامه‌ها و دیدگاه‌هایش برای تصدی این وزاتخانه در صحن علنی مجلس گفت: بنده به استفاده از تجارب گذشته و پیروی از اندیشه در برنامه راهبردی آموزش و پرورش اعتقاد دارم.

وی ادامه داد: یکی از ضعف‌هایی که در گذشته به آن گرفتار بودیم، فقدان برنامه راهبردی در وزارتخانه آموزش و پرورش بوده که در سالهای گذشته برخی تصمیمات ضد و نقیض نیز بر این اساس گرفته و اجرا شده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: اسناد بالادستی همواره قابل احترام و با ارزش است. این اسناد از نظر علمی و فنی تصویب شده و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است.

نجفی در ادامه اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست‌های کلی این وزارتخانه که به تائید رهبر معظم انقلاب در سال جاری رسیده است، از برنامه‌های مهم این وزارتخانه است که باید اجرا شود.

وی در همین زمین تاکید کرد: بنده معتقدم که این اسناد باید در 20 سال آینده، اساس کار تمامی اقدامات وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد. اجرای اهداف این اسناد باید به دور از شتاب‌زدگی صورت گیرد. بنده معتقدم که باید برای دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین و سیاست‌های کلی آموزش و پرورش، از نیروهای کارشناسی و کارآمد استفاده شده و این افراد به استخدام درآیند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: به کارگیری نیروهای کارآمد در آموزش و پرورش باعث می‌شود که آنها نقشه راهی تهیه کنند تا اهداف سند تحول و سیاست‌های کلی محقق شود. به اعتقاد من مهمترین بخش برنامه‌های در این حوزه متمرکز شده است.

نجفی در ادامه افزود: بنده معتقدم که باید مجمعی از نخبگان برای بررسی اهداف سیاست‌های کلی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تشکیل شود. اعمال اصلاحات در صورت لزوم، تهیه نقشه راه برای سند و نیز بازنگری در آن باید هر 5 سال یکبار انجام شود.

وی اضافه کرد: برنامه‌های بنده یک برنامه 4 ساله است. 59 برنامه در برنامه تقدیمی بنده پیش‌بینی شده که 57 بند آن به سند تحول و سیاست‌های کلی وزارت آموزش و پرورش استناد دارد. همه اجزای سند در برنامه بنده برای این وزارتخانه پیش‌بینی شده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: بنده معتقدم که هدف آموزش و پرورش تربیت است که اگر تربیت ضعیف شود، اصل آموزش و پرورش مهمل است. بحثی که در آن زمان در آموزش و پرورش داشتیم، تلفیق فعالیت‌های تربیتی بود. نظر ما این بود که مدیر، معلم و ناظم هم وظایف پرورشی دارند. معاونت پرورشی در زمان بنده منحل نشده است.

نجفی در ادامه تصریح کرد: معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش حدود 6 سال پس از بنده و در زمان وزرای بعدی منحل شد که البته آقای مظفر به عنوان وزیر پس از بنده می‌تواند این موضوع را شهادت دهد. از نظر تفکر اسلامی، آموزش و پرورش باید هدفش تربیت باشد. از نمایندگان می‌خواهم که صفحه 51 گزارش بنده را بیشتر مطالعه کرده و در آن دقت داشته باشند، زیرا این موضوعات در آن عنوان شده است.

** روح و جان همه آموزش و پرورش باید دینی باشد

وی در ادامه افزود: ما به آموزش و پرورش هویت فنی و علمی دادیم. بنده معتقدم که تربیت در نظام اسلامی باید دین محور باشد. روح و جان همه آموزش و پرورش باید دینی باشد، اما این روح دینی باید مبتنی بر تعالیم دینی باشد. بنده معتقدم که با تحمیل نمی‌شود، دانش‌آموز را دیندار کرد. اگر اینطور باشد دانش‌‌آموز دین‌گریز می‌شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: من بهترین پیشنهادات را از آمریکا حتی قبل از فارغ التحصیلی داشتم، اما 35 سال است که به عشق انقلاب و کار با شهید چمران تحصیل خود را در خارج از کشور رها کرد‌ه‌ام  و به ایران آمده‌ام، برخی سخنان که علیه بنده عنوان می‌شود منصفانه نیست.

نجفی اضافه کرد: آقایان قرائتی و محسنی‌اژه‌ای در معاونت تربیتی آموزش و پرورش در زمان بنده فعالیت کردند که می‌توانند شهادت دهند. برخی از فرهنگیان از بازگشت بنده به آموزش و پرورش خوشحال هستند.

وی تصریح کرد: در دوره بنده فعالیت آموزش دینی اوج گرفت. در این دوره اقداماتی در حوزه فرهنگ نماز و قرآن شکل گرفت. فرهنگ نماز و ایجاد نمازخانه در زمان وزارت بنده در آموزش و پرورش ایجاد شده است. علت اینکه نخواستم رئیس‌جمهور شوم این بود که نمی‌خواستم در بین مردم از خودم دفاع کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: دکتر حدادعادل در زمان وزارت بنده مسئولیت پژوهش کتب درسی را بر عهده داشت که وی می‌تواند در مورد اقدامات دینی بنده در وزارت آموزش و پرورش و محتوای کتب درسی شهادت دهد. انحلال تربیت معلم توسط بنده یک تهمت است. بنده به تربیت معلم هویت بخشیدم.


نجفی در جلسه علنی امروز مجلس

محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صبح امروز در فرصت نیم ساعته دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی اظهار داشت: آموزش عالی مستلزم سیاستگذاری و برنامه‌ریزی واحد و منسجمی است و بهترین روش آن است که همه آنها در قالب دانشگاه فرهنگیان ساماندهی شود. من 16 سال پیش گفتم، اما سال 90 تازه در شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه فرهنگیان تصویب شده است.

وی افزود: از عجایب روزگار این است که یکی از اتهاماتی که به من وارد می‌کردند این بود که بنده را مخالف تاسیس دانشگاه فرهنگیان عنوان می‌کردند، ولی 16 سال پیش تاسیس این دانشگاه را برای سروسامان دادن مسائل علمی پیشنهاد داده بودم، حال یک عده پز دانشگاه فرهنگیان را می‌دهند و بنده را متهم می‌کنند که مخالف آن بودم. البته معتقدم که دانشگاه فرهنگیان باید ساماندهی شود و شرایطی ایجاد شود که چه دانشجو و چه استادی که در این دانشگاه و پردیس‌های استانی فعالیت می‌کنند، احساس کمبود نسبت به دانشگاه‌های دولتی نداشته باشند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه من بسیاری از برنامه‌ها را در این زمینه تغییر خواهم داد، گفت: علاوه بر آن برنامه‌های ساماندهی و اجرایی را نیز در دانشگاه فرهنگیان تغییر خواهم داد، اما اینکه می‌گویند من مخالف دانشگاه فرهنگیان هستم، صحیح نیست. چرا که من 16 سال پیش پیشنهاد تاسیس آن را دادم و پس از 14 سال با تصویب مرجع قانونی این دانشگاه تاسیس شده است و این از عجایب روزگار است که در راستای پوشاندن حق و باطل است.

نجفی با بیان اینکه عده‌ای اصرار می‌کنند که نجفی حقوق فرهنگیان را اضافه کرده است، خاطر نشان کرد: برادران و خواهران عزیز؛ رضایت شغلی فرهنگی مبتنی بر 4 مولفه است که یکی از آنها حقوق و مزایا است. فرصت نیست همه آنها را توضیح بدهم. شما اهل فن هستید و اطلاع دارید، ولی خانواده فرهنگیان باید در کشور باید رضایت شغلی داشته باشند، اینکه احساس کنند در تصمیم‌گیری‌های آموزش و پرورش مشارکت دارند و احساس کنند کرامت و منزلت اجتماعی آنها رعایت شده است، ارزش دارد.

وی با انتقاد از این موضوع که نباید معلمی را بدون آشنایی و آموزش سر کلاس ششم ابتدایی بفرستیم، عنوان کرد: این چگونه می‌تواند جواب دانش‌آموز را بدهد، این خرد کردن معلم است و از بین بردن رضایت شغلی اوست. بنده حرفم این است اگر نظام مربوط به 6-3-3 باید اجرا شود که من هم معتقد به اجرای آن هستم که حالا شروع شده است، باید اشکالات آن را برطرف کنیم و تقدمات و تاخرات در آن رعایت شود. اینکه کتاب، معلم و فضا آماده نشده، ناگهان این نظام آموزشی اجرا شود، بلایی را سر آموزش و پرورش می‌آورد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر پرهیز از صرفا شعار دادن در آموزش و پرورش اضافه کرد: آنچه که در این برنامه 59 بندی آورده‌ام، به تک‌تک آنها معتقدم و برای اجرای تک‌تک آنها اقدام خواهم کرد، مگر آنکه در بحث کارشناسی و تخصصی به این نتیجه برسم که اشتباه کردم و تلاش خواهم کرد آن را هم اصلاح کنم.

نجفی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برخی از دوستان مخالف بنده روز گذشته بحث‌ها را به جاهای دیگری بردند و بحث‌های سیاسی را عمدتا مطرح کردند که جواب دادن آنها نیز وقت خود را دارد. روز یکشنبه قرار بود در کمیسیونی در مورد مسائل سیاسی صحبت کنم که وقتی صبح آن روز به کمیسیون مراجعه کردم گفتند که امروز وقت شما نیست و لذا مجبورم بخشی از پاسخ‌ها را بدهم.

وی خطاب به نمایندگان مخالف خود که عصر دیروز نطق خود را در مجلس بیان کرد‌ه‌اند اظهار داشت: شما باعث شدید که من 10،12 دقیقه از وقتم را که باید در مورد آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت صحبت کنم و پیام خود را برای اجرای برنامه‌ها اعلام کنم، بیایم و بر مسائل سیاسی تمرکز کنم.

** 2 بار به رهبر انقلاب در خلال فتنه 88 گزارش دادیم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص نطق دیروز نماینده مخالفش اظهار داشت: بنده به عنوان عضو شورای شهر بر اساس مصوبه این شورا با عده‌ای از اعضای شورا به قول آقای لاهوتی، نه تنها با خانم الف بلکه با تمام اعضا به خانواده‌هایی که در انتخابات 88 خسارت و لطمه دیدند سر زدیم. به آن زنی که همسرش را به ناحق از دست داده و نه در تظاهرات شرکت کرده بود، بلکه برای تهیه دارو به داورخانه رفته بود، اما تیر خورده بود و دو بچه بی‌سرپرست نیز دارد و حیران و سرگردان بود. اگر کمک نکنیم و نسبت به نظام علاقه‌مند نکنیم و احساس نکند که پناهگاهش نظام جمهوری اسلامی است به سمت رسانه های بیگانه‌ می‌رود. این کار را کردیم و نزد او رفتیم.

نجفی افزود: این در حالی بود که این وظیفه شما نمایندگان تهران بود که این کار را انجام دهید، ولی ما این کار را انجام دادیم و گزارش آن را دو بار به مقام معظم رهبری دادیم و ایشان آن را به شورای امنیت ملی ارجاع دادند و حالا ما اینجا بدهکار شدیم؟ من خیلی متاسفم که این حرف‌ها را می‌زنم، اما شما مطرح کردید.

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ولایی است و در راس آن بگوییم راس، بگوییم محور، بگوییم جان، بگوییم اساس مقام معظم رهبری است. بنده و سایر بزرگوارانی که قبول کرده‌اند آسایش خانواده‌شان را فدا کنند و وارد این میدان اجرایی شوند که شما می‌دانید شرایط کشور چقدر سخت است، روشن است که برای خدمت، برای مردم، برای نظام و معتقد به نظام ولایت و پایبند به منویات ولایت است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با طرح این پرسش که آیا این سوال است که شما از من می‌پرسید که اصلا رهبری را قبول دارید، تصریح کرد: کسی که می‌خواهد وزیر بشود ممکن است، پایبند به این نظام نباشد؟ این وزارت مگر برای ما و دوستان ما چه دارد؟ من 16 سال پیش وزارت آموزش و پرورش را ترک کرده‌ام و در تمام این 16 سال هم خدا می‌داند که اصلی‌ترین دغدغه‌ام آموزش و پرورش بوده است و ارتباط داشته‌ام با فرهنگیان، من کسی نیستم که آموزش و پرورش را رها کنم.

نجفی با بیان این جمله که خدا را شاهد می‌گیرم که دو فاکتور باعث شد من این سمت را قبول کنم والا مخالف بودم، اظهار داشت: یک فاکتور تکلیف آقای دکتر روحانی بود که گفت من به شما تکلیف می‌کنم و من خواهش کردم که شما با مقام بالاتر مشورت کنید و اگر نظرتان عوض شد من خوشحال می‌شوم که نیایم.

** از دیروز حدود 560 پیامک دریافت کرده‌ام

وی دومین فاکتور را اصرار و بزرگواری فرهنگیان دانست و ادامه داد: من از دیروز تاکنون حدود 560 پیامک دریافت کرده‌ام. اکثر کسانی که پیامک به من فرستاده‌اند را نمی‌شناسم، حدود 700 ایمیل برای من آمده است و خدا می‌داند که خیلی از آنها نوشته‌اند که ما ختم قرآن نذر کرده‌ایم برای رای آوردن شما. این فرهنگی کسی است که من دست رد به سینه او بزنم؟ نمی زنم. و اینکه شما رای بدهید یا ندهید خود می‌دانید و باید تکلیف شرعی بر شما روشن باشد، ولی من دست رد به سینه فرهنگیان و همچنین دکتر روحانی نزده‌ام و نخواهم زد و به همین دلیل در این چند روز تمام سعی‌ام را کردم که نمایندگانی که از من سوال کردند را توجیه کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: بنده زمانی که مقام معظم رهبری رئیس‌جمهور بودند و جناب آقای موسوی نخست وزیر، در سال 67 به آموزش و پرورش آمدم. آقای مرتضی آقامحمدخان شاهدند که به من زنگ زدند و گفتند که آقا فرمودند امروز آقای موسوی به شما پیشنهادی می‌کند که شما آن را رد نکنید.

نجفی با بیان اینکه من با این فاکتورها به آموزش و پرورش آمدم، والا من یک استاد دانشگاه صنعتی شریف بودم، گفت: از دانشجویان من در مورد اخلاق و علمم سوال کنید و ببینید چه می‌گویند و بپرسید که در کلاس‌های درس ریاضی من حدود 250 دانشجو شرکت می‌کردند، ولی یک کلمه حرف سیاسی نمی‌زدم چرا که اعتقاد نداشتم به اینکه از وقت کلاس بگیرم و در آن حرف سیاسی بزنم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع فتنه سال 88 اشاره و خاطرنشان کرد: من جزو فعالان سیاسی کشور بودم و در فعالیت‌های انتخاباتی شرکت داشتم. روز سه‌شنبه بعد از انتخابات از طرف مقام معظم رهبری به من تلفن شد و گفتم که تشریف بیاورید. در جلسه‌ای در حضور ایشان شرکت کنید، من از طرف ستاد هیچ‌کس در آن جلسه شرکت نکردم. آنها مرا دعوت کردند. مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه فرمودند هر کس هر حرفی درباره انتخابات و تقلب دارد بزند. دو نفر از آقایان وزرای پیشنهادی در آن جلسه حضور داشتند. اینکه افتخار ماست که از ما دعوت کردند که در محضر رهبر معظم انقلاب در مورد انتخابات صحبت کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بر همین اساس اضافه کرد: آنجا پیشنهاداتی شد که خود مقام معظم رهبری جلسه را اداره می‌کردند و حتی خودشان به ما وقت می‌دادند و تعیین می‌کردند که چه کسی چند دقیقه صحبت کند. بعد از اینکه این پیشنهادها مطرح شد، جمع‌بندی ایشان این بود که ما نباید خلاف قانون کاری انجام دهیم. قانون شورای نگهبان را مسئول این امر کرده. بنابراین 2 و 3 نفر از اعضای شورای نگهبان نیز در آن جلسه بودند که فکر می‌کنم آقای کدخدایی نیز حضور داشتند. گفته شد شما بروید بررسی کنید، حرف شما فصل‌الخطاب است و حتی قبل از اینکه ایشان در 29 خرداد در نمازجمعه آن فرمایشات را ایراد فرمودند ما مطیع این امر بودیم من کجا مصاحبه کرده‌ام که خلاف این امر بوده‌است؟

نجفی بر همین اساس اضافه کرد: به من می‌گویند مردم را برای حضور در تظاهرات تحریک می‌کردید من در کدام راهپیمایی شرکت کردم؟ بنده در هیچ‌کدام از آن راهپیمایی ها چند بعد و چه قبل از انتخابات حضور نداشتم نمی‌گویم آنهایی‌که شرکت کردند خلاف قانون عمل کردند، خیر من هم مثل آقای مطهری معتقدم قبل از 29 خرداد شرکت در راهپیمایی اشکال نداشت، ولی اگر یک عکس از من بیاورید که من نجفی را در راهپیمایی روز دوشنبه بعد از جلسه با مقام معظم رهبری نشان دهد، قبول خواهم کرد که اصلا بنده راس فتنه بودم. چرا چیزی را می‌گویید که اشکال دارد؟ چرا چیزی را می‌گویید که درست نیست؟

وی با اشاره به اینکه  ما در تمام مدت تلاش کردیم که آبی بر این فتنه بریزیم که آن را خاموش کنیم و یا حداقل شعله‌های آن را کم کنیم، هر چند که در مقابل عده‌ای با هر انگیزه‌ای سعی کردند که بنزین بر فتنه بریزند که البته ریختند و هنوز هم متاسفانه عده‌ای همین کار را می‌کنند، افزود: در خصوص مطلبی که درباره مصاحبه‌ من عنوان شد، باید بگویم که من متن کامل آن مصاحبه را دارم.بحث من این بود که یک خلافی به نظام نسبت داده می‌شود مثل داستان کهریزک و این دو حالت دارد.

** در مصاحبه‌ام گفته بودم که دامن نظام را باید از این اتهام (تقلب) پاک کرد

نجفی ادامه داد: در آن مصاحبه گفتم که ما به عنوان دلسوزان نظام که بگوییم این خلاف اصلا اتفاق نیفتاده و باید دامن نظام از این اتهام پاک شود و آن را اعلام کنیم و یا این خلاف اتفاق افتاده، ولی ربطی به نظام ندارد و دو الی سه نفر آدم خودسر این کار را کرده‌اند. همه اینها مستند است. آقایان متاسفانه نه قبل آن را می‌گویند و نه بعد از آن و فقط می‌گویند که شما آن را مصاحبه را انجام داده‌اید و گفته‌اید که آقای کروبی خوب کاری کرده است که این کار را کرده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اضافه کرد: من در آن مصاحبه گفتم که شروع این بحث با آقای کروبی نبوده است، در یک جلسه اختصاصی شورای شهر آقای مهندس چمران شرکت داشتند، بعضی از اعضای شورای شهر هم در آن حضور داشتند و به خانواده‌های بازداشت شد‌گان این حرف را به عنوان شایعه گفتند. خوب اگر ما این شایعه را بررسی کنیم و بگوییم که دروغ است، بهتر است یا اینکه لاپوشانی کنیم و این شایعه در رسانه‌های بیگانه و بین مردم اشاعه پیدا کند. این ریختن آب بر آتش فتنه است یا دامن زدن به این آتش است؟

نجفی افزود: می‌فرمایند شما با نام‌گذاری میدانی به نام 9 دی مخالف بودید، اولا این چه بحثی است؟ آخر این کار، کار درستی است؟ در ثانی برادر من اگر این را می‌گویی علت آن را هم بگو. آقایان پیشنهادی آورده بودند که میدان آیت‌الله حق‌شناس را به نام میدان 9 دی تغییر دهیم. بنده مخالف بودم و گفتم که آیت‌الله حق‌شناس از علما و بزرگان این کشور بوده است و نباید این کار انجام شود. کمااینکه همین کار را آقایان در قم انجام دادند و تونل غدیر را تونل 9 دی نامگذاری کردند و به خاطر فشار علما و مردم دوباره اسم آن را عوض کردند. حال آنجا علما نزدیکشان بودند متوجه شدند و اعتراض کردند، اما اینجا علما نزدیکشان نبود و اعتراض نکردند.

وی با تاکید بر اینکه بر اصولی پایبندم و حق نداریم که اسم میدان آیت‌الله حق‌شناس را عوض کنیم و اسم آن را به میدان 9 دی تغییر دهیم، افزود: آیا این واقعا منصفانه است که شما یک قسمت را بگویید و قسمت دیگر را نگویید؟ خواهران و برادران عزیز! من یک تحلیل گر سیاسی هستم، بینش سیاسی داشته و دارم و هیچ‌گاه هم آن را پنهان نکرده‌ام، اما معتقدم در نظام اجرایی کشور به خصوص آموزش و پرورش اعمال بینش و سلیقه سیاسی ظلم به این نظام است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در تمام دوران فعالیت اجرایی‌ام به مدت 9 سال وزیر آموزش و پرورش بودم و شروع به کارم از زمان ریاست‌جمهوری آقا بود. 3 سال در فرهنگ آموزش عالی آن زمان بودم. 3 سال در سازمان برنامه دوره اصلاحات بودم 2 سال در صدا و سیما به عنوان معاون حضور داشتم. شما یک نمونه بیاورید که من در مورد فعالیت‌های اجتماعی اعمال نظر سیاسی کردم. تیم اجرایی من در تمام این مدت حضور داشتم و حداقل آقای حدادعادل به این مورد شهادت می‌دهد که یک تیم کاملا فراجناحی و بعضی از آنها از این جناح و بعضی از آن جناح در این تیم بودند.

نجفی افزود: هیچ کدام از وزرای پیشنهادی به دکتر روحانی تحمیل نشده است و خودشان هم گفتند که روحیشان روحیه تحمیل‌پذیر نیست. حدود یک ماه قبل جناب دکتر زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات که خدمتشان بودیم گفتند که نظر کمیسیون یکی از اعضای کمیسیون برای وزارت آموزش و پرورش است. بنده همان روز به آقای دکتر روحانی این مطلب را منتقل کردم، ولی ایشان این وزارت را بر من تکلیف کردند و من نیز مسئولیت آن را تا اینجا پذیرفته‌ام.

وی تاکید کرد: واقعا به این امید که ذخیره‌ای برای نظام باشیم. هیچ توقعی هم از شما ندارم. شما بر اساس وجدان خودتان و حجت شرعی‌تان تصمیم بگیرید و رای دهید و اگر رای آوردید آن را به فال نیک می‌گیرم و با قوت و بدون منت این مسئولیت را می‌پذیرم و امیدوارم این برنامه پیشنهادی را بدون منت انجام بدهم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان خاطر نشان کرد: اگر رای نیاوردم دست شما را می‌فشارم و این تکلیف را بر دوش من برداشته‌اید و خدا می‌داند که از جهاتی خوشحال خواهم شد. اگر هر کسی وزیر آموزش و پرورش شد، حل مشکلات این وزارتخانه نیاز به قیام نظام دارد یک وزیر و وزارتخانه و حتی کمک‌ تنهای مجلس کافی نیست چه وزیر شدم یا نشدم سعی می‌کنم با مجلس تعامل داشته باشم و خدمت به نظام  منحصر در وزارت نیست و راه خدمت کردن زیاد است و من آماده شده‌ام برای سوختن پای این نظام و فدا شدن پای نظام.

*** ساعت 9:17: بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات آغاز شد

** بهروز نعمتی؛ مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سخنانی اظهار داشت: مخالفت بنده با آقای واعظی مخالفت با همه وزرای پیشنهادی دولت نیست و مخالفت من از نوع مخالفت‌های سیاسی و جنجالی که این روزها مطرح می‌شود نخواهد بود، بلکه مخالفت بنده مخالفت کارشناسی با برنامه‌های ایشان است.

وی ادمه داد: برنامه‌هایی که آقای واعظی آن را ارائه کرده، دارای نقاط ضعف جدی است که باید مورد نقد و تجدیدنظر قرار گیرد. بنابراین من ایرادات خود به برنامه‌های آقای واعظی در قالب چند سوال مطرح می‌کنم.

این نماینده مجلس افزود: آقای واعظی شما به عنوان یک دیپلمات شناخته شده در مجامع بین‌المللی و داخلی هستید که در دهه 60 از مجموعه وزارت ارتباطات خارج شدید در حالی که امروز رویکردها و پیشرفت‌های وزارت ارتباطات با گذشته متفاوت است و باید به گونه‌ای رفتار شود تا تحولات جدی که در این وزارتخانه ایجاد شده از سوی وزیر مدنظر قرار گیرد.

نعمتی بر همین اساس تصریح کرد: آقای واعظی پس از دورانی که از وزارت ارتباطات فارغ شد در دانشگاه تهران و ورشو در رشته علوم سیاسی تحصیلات خود را ادامه داد و مشخص است که به کل از موضوع ارتباطات منفک شده‌اید که فکر می‌کنم نقاط ضعف برنامه‌های شما هم از این منظر باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های این وزیر پیشنهادی گفت: در حال حاضر مرکز پژوهش و تحقیقات وزارت ارتباطات به عنوان یک مجموعه توانمند از مجموعه وزارت ارتباطات جدا شده است و این مجموعه می‌تواند به عنوان مبدأ در یکی از اساسی‌ترین وزارتخانه‌ها مدنظر قرار گیرد، اما شما در برنامه ‌های خود هیچ اشاره‌ای به این مرکز پرظرفیت و تاثیرگذار نکرده‌اید.


بهروز نعمتی مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: همچنین در مورد سازمان فضایی، مجلس به صورت قانون به این مجموعه رای داده که زیرمجموعه وزارت ارتباطات باشد اما شما در برنامه‌های خود هیچ اشاره‌ای به این سازمان نکردید در حالی این مجموعه با این ظرفیت عظیم می‌تواند بسیاری از برنامه‌های شما در وزارت ارتباطات را محقق کند.

وی تصریح کرد: آیا ضروری نبود که در برنامه‌های خود فکری برای این سازمان می‌کردید. همچنین در مورد شورای عالی فضای مجازی هم برنامه‌ای به صورت شفاف و روشن ارائه نکرده‌اید و در واقع از این وقت مهم غافل شدید چرا که توجه به این شورای عالی که از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده جز وظایف ذاتی وزارت ارتباطات است، اما نگاه شما در برنامه‌های ارائه شده به این شورا یک نگاه بسیار مختصر و جزئی است.

نعمتی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد مردم کشور ما در روستاها زندگی می‌کنند و ما نمی‌توانیم بگوییم به دلیل اینکه بخش خصوصی در روستاها سرمایه‌گذاری نمی‌کند، ما باید این موضوع را ساقط کنیم. چرا که با این حساب باید به روستا زاده‌ها گفت که نمی‌توانند از فناوری و فضای مجازی در روستاها استفاده کنند، لذا توجه به ITC روستایی وظیفه ذاتی دولت و وزیر وزارت ارتباطات است و باید به آن پرداخته شود.

وی تاکید کرد: آیا بحث امیدی که آقای روحانی می‌گوید تنها امید به شهری‌ها است؟ حداقل شما در بخش خودتان به عنوان یک بخش راهبردی نباید این امید را به مردم بدهید؟ خیلی بد است که امروز یک روستازاده نتواند از پیشرفت‌های ارتباطی استفاده کند و دولت این بستر را برای آنها فراهم نکند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین تصریح کرد: موضوع بعدی که وزرای قبلی هم به آن توجه‌ای نکرده‌اند و شما هم در برنامه های خود به آن اشاره نکردید، بحث میلیاردها تومان ودیعه مردم در نزد شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات است؛ شرکت مخابرات را با پول مردم واگذار کرده‌اند اما معلوم نیست که با این پول که حق‌الناس است قرار است چه کار کنید. میلیاردها تومان پول مردم نزد این وزارتخانه است و باید از سود آن به مردم برگردانده شود اما متاسفانه در برنامه‌های شما هیچ اشاره‌ای به این پول نشده است.

نعمتی در ادامه سخنان خود گفت: اگر قرار است به عنوان مسئول یک وزارتخانه به امور ارتباط مردم بپردازیم، باید به وجود اپراتورهای دیگر نیز فکر کنیم؛ البته اکنون اپراتورها به صورت لجام گسیخته کار خود را انجام می‌دهند و هیچ نظارتی هم روی آنها نیست که دولت باید این نظارت را داشته باشد و تمام اعمال حاکمیت‌ها بر روی این اپراتورها باید از سوی دولت باشد، اما متاسفانه شما به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات هیچ برنامه‌ای در این زمینه ارائه نداده‌اید.

وی اضافه کرد: در خصوص واگذاری و سهام شرکت مخابرات نیز باید به صورت صریح اعلام کنید که آیا شرکت مخابرات را برای واگذاری محق می‌دانید یا خیر و آیا سهام این شرکت را شرکت ممتازه بر می‌شمارید یا خیر .لذا از وزیر پیشنهادی می‌خواهم به این سوالات به صورت صریح پاسخ دهد.

نماینده مردم اسدآباد در این بخش از سخنان خود که همزمان با ورود حجت‌الاسلام روحانی به صحن علنی مجلس بود بار دیگر خطاب به رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد که من با برنامه‌ها و خود دولت مخالفتی ندارم و اکنون به عنوان مخالف برخی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات پشت تریبون هستم، البته می‌تون این برنامه‌ها را چکش‌کاری و بازنگری مجدد کرد و همچنین رایزنی دولت و مجلس بهبود بخشید.

نعمتی سخنان خود را خطاب به وزیر پیشنهادی ارتباطات اینچنین ادامه داد که نسبت به شرکت مخابرات در برنامه‌های پیشنهادی شما توجه‌ای نشده. همچنین نحوه سرمایه‌گذاری نکته‌ای است که باید به آن توجه شود اما متاسفانه سرمایه‌گذاری‌ها در بخش ارتباطات به شدت آسیب دیده و در این زمینه به گونه‌ای رفتار شده که نتوانستیم حداقل‌ها را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: همچنین توجه به حقوق کارگزاران مخابراتی یکی دیگر از تکلیف‌های قانونی است که وزارت ارتباطات باید به آن توجه کند، اما برنامه شما در این زمینه نکته حائز اهمیتی ندارد.

نماینده مردم اسدآباد در پایان سخنان خود تاکید کرد: بداخلاقی‌هایی که روز گذشته در جلسه بررسی برنامه‌های دولت و کلیات کابینه صورت گرفت، ما را شرمنده مردم کرد و من می‌خواهم بگویم که اگر سیاست تخریب دیگران است و سیاست یعنی اینکه افرادی را که برای خدمت به اینجا آمده‌اند له کنیم، پس بر این سیاست ننگ باد.

(9:30 حسن روحانی رئیس‌جمهور وارد صحن علنی مجلس شد)


رئیس‌جمهور دقایقی پس از ورود به جلسه علنی امروز

حسینی؛ مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات

سیدباقر حسینی نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس در موافقت با رای اعتماد به محمود واعظی پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: ابتدا لازم می‌دانم با توجه با نوع برخوردهایی که دیروز در مجلس صورت گرفت و ادبیاتی که به کار رفت از ملت بزرگوار ایران و رهبری معظم انقلاب اسلامی عذرخواهی کنم.

وی افزود: مجلس خانه ملت است و باید شأن این جایگاه حفظ شود. بنابراین خواهش می‌کنم که همکاران عزیز به گونه‌ای صحبت کنند که باعث ناراحتی رهبر انقلاب و شادی دشمنان نشود و مؤدبانه، محترمانه و منطقی مطالب خود را بیان کنند و تقوای در گفتار را لحاظ کنند.

نماینده مردم زابل اظهار داشت: انتخابات حماسی ریاست جموری و حضور ارشمند و لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب از سوی نمایندگان باید منجر به توسعه شود و به بهترین شکل مهم به این حماسه سیاسی مردم پاسخ داده شود و لذا نمایندگان باید با عمل کردن به وظایف قانونی خود حجت شرعی داشته باشند و شرایط فعلی انقلاب اسلامی را در نظر بگیرند و دست‌به‌دست هم دهیم تا دولت هر چه سریعتر تشکیل شود.

حسینی تصریح کرد: بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات مشتمل بر زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و این وزارتخانه وظیفه کلان هدایت و مدیریت این عرصه مهم را به عهده دارد. نمایندگان به خوبی می‌دانند که رهبر معظم انقلاب در یک دهه گذشته مفهوم جدیدی را درباره پیشرفت عدالت کشور مطرح فرمودند و موکدا بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید داشتند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شاخص‌های آمادگی الکترونیکی جامعه خوب نیست و باید ارتقا پیدا کند و ما باید جامعه اطلاعاتی هوشمند برای ایجاد اشتغال مناسب و کاهش هزینه‌های عمومی و ملی کشور برای نیل به اهداف فراهم کنیم.

نماینده مردم زابل با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: وی دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی خود را در رشته الکترونیک و مخابرات به اتمام رسانده و در سال 58 در دوران وزارت شهید قندی فعالیت کرده است و در سمت‌های مدیریتی از جمله معاون مخابراتی وزیر پست و تلگراف و تلفن فعالیت کرده است و همچنین رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات از سال 60 تا 65 بوده است. در مدت حضور واعظی در شرکت مخابرات چالش خروج 2 هزار نفر از کارشناسان و مستشاران آمریکایی حل و به جای آنها کارشناسان متخصص داخلی به کار گرفته شدندو در این دوره شورای برنامه‌ریزی مخابرات تشکیل شد.

حسینی ادامه داد: محمود واعظی در سخت‌ترین شرایط سیاسی کشور در دوران جنگ تحمیلی به ارائه سرویس و خدمات مناسب و پتشیبانی از فعالیت‌های مورد نیاز جنگ پرداخت و در همین دوران گذار از شبکه آنالوگ به دیجیتال پایه‌گذاری کرد.

وی همچنین در وزارت امور خارجه سمت‌های معاونت را به عهده داشت و شناخت خوبی از تحولات جهانی دارد که این فرصت مناسبی برای حضور ارتباطات در عرصه‌های جهانی و به دست گرفتن فرصت‌ها است تا شاید بتوان به استفاده از منابع فرکانسی و ماهواره‌ها اقدام کرد.

نماینده مردم زابل افزود: مهمترین نقطه قوت برنامه‌های محمود واعظی پررنگ بودن اجرای برنامه پنجم توسعه است و در برنامه‌های او این موضوع به صورت چشمگیر وجود دارد و این برنامه‌ها منطبق با برنامه پنجم توسعه است.

حسینی تاکید کرد:‌ توجه به توسعه زیرساخت‌ها و صنایع بومی و دسترسی بیشتر مردم به فضای ارتباطاتی از دیگر برنامه‌های آقای واعظی است. همچنین از دیگر نقاط قوت ایجاد فضای رقابتی برای شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنتی است که از طریق اجرای صحیح اصل 44 حاصل می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات توسعه صنعت ارتباطات مبتنی بر توان داخلی است و در خصوص بومی‌سازی و حمایت از تولید داخلی برنامه‌های بسیار خوبی تدارک دیده شده است و برنامه خوبی برای حمایت از تشکل‌های صنفی در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارند. همچنین ارائه مقالات علمی و شرکت در سمینارها و نمایشگاه‌های تخصصی کفایت می‌کند که آقای واعظی علاقه زیادی به عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد.

** غلامرضا کاتب؛ موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات

- اگر تغییرات پیوسته ساختاری و پی در پی اتفا نمی‌افتاد امروز این قدر وزارت ارتباطات مظلوم واقع نمی‌شد.

- وزیر پیشنهادی ارتباطات تخصص و تجریه بین‌المللی لازم برای این مدیریت این وزارتخانه را دارد. اتفاقا امروز که کشور ما مشکل دیپلماسی را دارد، یک نفری که سابقه دیپلماسی را دارد می‌تواند به دولت کمک کند.

- امروز دیگر در روستاها ما مشکل ارتباطی نداریم بلکه قصد داریم که اینترنت را به روستاها ببریم و این همان نکته‌ای است که در برنامه‌های آقای واعظی وجود دارد.

** علی اصغر زارعی؛ مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات

- وزیر پیشنهادی ارتباطات 27 سال اخیر را در عرصه سیاسی و مسائل بین‌المللی بوده است. نتیجه گیری می‌کنم که تخصص آقای واعظی برای مجموعه صنایع مخابرات و الکترونیک، با تحصیلات قبل از انقلاب، اساسا کافی نیست و حتی آشنایی اولیه با مبانی آن، کفایت مدیریت عالی این صنعت را نمی‌کند.

- آنچه که امروز در ارتباطات به کار می گیریم با آنچه که در گذشته به کار می‌گرفتیم، خیلی متفاوت است.  امروز مخابرات فضایی، ماهواره و رمزنگاری ها چیزهایی نیست که بشود با معلومات گذشته آنها را پیگیری کنیم.

- بعید می دانم که آقای واعظی اصلا از کارخانه ها و صنایع الکترونیکی بازدید و یا با مدیران آنها دیدار کرده باشد. تجارت و دولت الکترونیک نیز از مسائل جدید امروز است و بنده یقین دارم که نسبت به این مسائل کاملا بیگانه است.

- به نظرم وقتی آقای واعظی به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات انتخاب شد، خودش هم تعجب کرده است. وی با این عرصه آشنایی ندارد.

** سبحانی‌فر؛ موافق وزیر پیشنهادی

- صنایع الکترونیکی شیراز در طمان آقای واعظی طراحی شده و بیش از 5 هزار نفر آنجا اشتغال داشتند.

- با شناخت عمیقی که روحانی از واعظی داشته و شناختی که واعظی از روابط بین‌الملل و ارتباطات دارد، مورد توجه رئیس جمهور قرار گرفت.

- برنامه‌ریزی حول محور سند چشم انداز و ایجاد شبکه ملی ارتباطات از جمله مهمترین محورهای برنامه ای واعظی است.

- توجه به پهنای بایند و در دسترس قرار دادن اینترنت پر سرعت نیز از جمله دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات است.

- در بسیاری‌ از شهرهای کوچک بانک مرکزی کد تاسیس شعب بانک را نمی‌دهد لذا باید از طریق پست بانک و دولت الکترونیک این مشکل را حل کنیم.

- ما موقعیت بسیار استراتژیکی در منطقه داریم و متاسفانه از این موقعیت استفاده نکرده‌ایم و دیگران آمده‌اند و می‌گویند که شما "هاب" منطقه شوید.

** دفاعیات محمود واعظی

- معتقدم باید فضای رقابتی را در دسترسی به شبکه‌های ثابت تقویت کرده و در مجامع منطقه‌ای بیشتر حضور داشته باشیم.

- ایجاد توازن خدمات در حوزه ملی براساس توجه ویژه به مناطق محروم و روستایی با بکار گیری حداکثر ظرفیت از جمله برنامه های بنده است.

- با توجه به اینکه تخصص تحصیلی بنده مخابرات و الکترونیک بود، همواره در این دورانی که در کار سیاست خارجی بودم، سعی می کردم که از تخصص خود عقب نباشم بلکه مطالعه کرده و رصد می کردم.

- تحول در حوزه ارتباطات باعث شد که بنده خود را به روز نگه دارم.

- با تخصص‌ها آشنایی دارم و می‌توانم یک زبان مشترک با متخصصان این حوزه داشته و این امر می‌تواند کمک‌کار بنده در تصمیم گیری‌هایم باشد.

- اینکه واگذاری مخابرات براساس اصل44 درست بوده یا نه، بنده این قضاوت را به دستگاه های متولی واگذار می‌کنم ولی معتقدم که اگر اصل44 به درستی اجرا شود، به شکوفایی اقتصاد کشور کمک زیادی می‌کند.

- در ارتباط با فتنه، به برخی عملکرد احمدی‌نژاد به ویژه در حوزه سیاست‌خارجی انتقاد داشتم و به طور خصوصی این مسائل را به وی گزارش دادم.

**جوابیه مدیر مسئول هفته نامه 9 دی به اظهارات یک نماینده

به گزارش تسنیم، ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی صبح امروز بهارستان، جوابیه حمید رسایی مدیر مسئول هفته نامه 9 دی در پاسخ به مطالب مطرح شده توسط تعدادی از نمایندگان را قرائت کرد که متن کامل آن به شرح ذیل است:

هفته نامه 9 دی که تاکنون 111 شماره آن منتشر شده رسانه‌ای است مستقل که به هیچ حزب و جریان سیاسی وابستگی ندارد و مورد حمایت مالی هیچ جریان خاصی نیست.

استقبال عمومی نیز از این هفته نامه به اندازه‌ای است که در برخی از استان‌ها با فروش 100 درصدی مواجه می‌شود امورات این نشریه مانند برخی از نشریات دیگر از راه فروش نشریه و قبول آگهی، قناعت و تدبیر در هزینه‌ها می‌گذرد و مانند همه نشریات دیگر از کمک های رسمی و قانونی نهادهای ذیربط استفاده می‌کند.

هفته نامه 9 دی مانند حماسه 9 دی جیبش بسته و دهانش باز است و همین خصلت بارزترین دلیل بر استقلال این نشریه است. نویسندگان این نشریه عمدتا نیروهای جوان و انقلابی هستند که بدون هیچ توقعی در این نشریه قلم می‌زنند.

9 دی نشریه ای بدون خطا نیست ولی به مواضع اصولی خود افتخار می‌کندو بدیهی است صراحت مستندات آن برخی جریانات سیاسی را عصبانی کند.

حمیدر سایی

مدیرمسئول هفته نامه 9 دی

*** بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات

** بهرام بیرانوند؛ مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات

- خوشحال می‌شدیم که رئیس جمهور در ادامه جلسه علنی بررسی کلیات نیز در نشست حضور می‌یافت.

- همه وظایف وزارت اطلاعات تخصصی بوده و عدم تجریه مدیر آن با این امور، زیان‌بار است.

** عبدالهی و جهانگیرزاده؛ موافقان وزیر پیشنهادی اطلاعات

- همان طور که رهبرا نقلاب فرمودند، همه به شکل گیری دولت باید کمک کنیم. چالش‌های پیش روی دولت یازدهم نیازمند تدبیر است.

- حجت الاسلام علوی به بیش از 30 کشور سفر کرده و از نزدیک با این کشورها آشناست.

** حمید رسایی؛ مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات

- باید حرمت نهادی مثل شورای نگهبان را نگه داشت چرا که این نهاد دو بار صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات را رد کرده است. عدم آشنایی با وزارتخانه ای مثل اطلاعات  چه آسیب‌هایی خواهد داشت؟

- در جریان مجلس ششم اصلاح‌طلبان منتقد جدی هاشمی رفسنجانی بودند و حتی می گفتند که وی قاتل است (قتل‌های زنجیره‌ای)؛ ما منتقد هاشمی هستیم اما مثل برخی اصلاح‌طلبان نمی‌گوییم قاتل است.

- به جای آقای علوی برنامه نوشته و در کازیو نمایندگان گذاشته‌اند.

- در سال 76 هم به بهانه قتل های زنجیره ای، وزارت اطلاعات را زدند. نیروی انتظامی را در رسانه‌ها و مطبوعات، کسی معرفی کردند که دانشجویان را از بای بام به پایین پرت می‌کند.

** هادی قوامی؛ موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات

- آیا باید فرار را در دولت یازدهم به قرار تبدیل کنیم یا به فرار بیشتر؛ نمایندگان محترم بدانند که آقای علوی 4 سال سابقه مرتبط با وزارت اطلاعات در کمیسیون تخصصی در مجلس داشته است.

** جواد هروی؛ موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات

جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با استفاده از قسمتی از زمان هادی قوامی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار داشت: در ابتدا با توجه به اینکه برخی از دوستان اشاره کردند که نمایندگان با وزرا جلساتی داشته‌اند؛ بنده باید بگویم که من هیچ جلسه‌ای نداشتم و اگر امروز درباره شخصیت آقای علوی صحبت می‌کنم به دلیل وجوه شخصیتی و شأن بالای وی است.

وی ادامه داد: امروز از آقای روحانی تشکر می‌کنم که برای وزارت اطلاعات یک شخصیت تحصیل‌کرده و دانا را معرفی کرده، چراکه آقای علوی یک انسان با تفکر باز و خلاق است و قطعا وزارت اطلاعات می‌تواند از این تفکر خلاق استفاده کند، لذا نباید حق استفاده از یک وزیر خلاق از وزارت اطلاعات بگیریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بررسی دوره‌های گذشته وزارت اطلاعات نشان می‌دهد که اکثر وزرای اطلاعات سوابق اطلاعاتی نداشته‌اند، بنابراین مخالفین نباید این موضوع را دستاویز قرار دهند؛ همچنین از آنجا که وزیر پیشنهادی 4 دوره نماینده مجلس بوده قطعا می‌تواند در برقراری تعامل سازنده با مجلس مفید باشد.

هروی خاطرنشان کرد:‌ چه اشکالی دارد که یک وزیر خلاق بیاید تا مشکلات کشور را که در برخی از نقاط مرزی داریم حل کند، چرا که تاکنون به دلیل بی‌تدبیری‌هایی که از سوی دستگاه‌های امنیتی انجام گرفته مناطق مرزی ما دچار مشکل شده‌اند و حالا باید یک وزیر خلاق بتواند این مشکلات را حل کند

وی در پایان تصریح کرد: امروز با وجود یک وزیر اطلاعات خلاق و با تامل و تفکر باز می‌توانیم بسیاری از مشکلاتی که داریم را برطرف کنیم.

**** پایان جلسه علنی نوبت صبح

سومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت‌ها و برنامه 18 وزیر پیشنهادی دولت یازدهم دقایقی پیش با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس به پایان رسید.

در جلسه امروز موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و اطلاعات صحبت کردند اما به دلیل اتمام جلسه علنی قرار شد، وزیر اطلاعات در جلسه بعدازظهر از برنامه‌هایش دفاع کند.

لاریجانی پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه گفت:‌ طبیعتا اکنون وزیر اطلاعات باید صحبت کند اما از آنجا که ساعت 12 شده باید تا ساعت 14 تنفس اعلام کنیم.

وی ادامه داد: از حضور آقای روحانی و اعضای هیئت دولت در این جلسه تشکر می‌کنیم وختم جلسه را برای تنفس 2 ساعته اعلام می‌کنم.


**** جلسه علنی نوب عصر مجلس آغاز شد

در آغاز جلسه علنی امروز مجلس، وزیر اطلاعات به دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود پرداخت.

** دفاعیات حجت‌الاسلام علوی

حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در دفاع از خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: سرآغاز سخن سپاس از مرجع، رهبر، مراد و استادم مقام معظم رهبری است که خدمتگزاری این سرباز کوچکشان در سنگر خطیر و حساس وزارت اطلاعات با پیشنهاد ریاست محترم جمهوری را اجازه فرمودند.

وی ادامه داد: از برادر بزرگوارم ریاست محترم جمهوری که این برادر کوچک خود را قابل همکاری و همراهی تشخیص دادند نیز سپاسگزارم و از شما برادران و خواهران ارجمند نماینده مجلس که پس از معرفی با لطف و بزرگواری و محبت خویش این برادر کوچک خود را شرمنده کردید نیز سپاسگذارم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات این وزارتخانه را نهادی خطیر و حساس دانست که از نقشی بی‌بدیل در تمام عرصه‌های کشور برخوردار است و گفت: این حساسیت مورد توجه مجلس محترم شورای اسلامی قرار گرفته که پس از تصویب قانون وزارت، ماده واحده‌ای به آن افزوده و شرط تحصیلات در حد اجتهاد و چند شرط دیگر را در مورد وزیر به آن اضافه کرده است.

علوی خاطرنشان کرد: دقت در شرایط مذکور نشانگر آن است که مجلس برای وزیر اطلاعات بیشتر به نقشی راهبردی عنایت داشته که تضمینی بر حرکت وزارت در چارچوب شرع مقدس اسلام قانون و بر محور ارزشهای اخلاقی باشد. ناگفته پیداست که شرط تحصیلات در حد اجتهاد برای وزیر به معنای اعمال نظرات فقهی وزیر در وزارت نیست، بلکه مشی و مرام و نظرات فقهی مقام معظم رهبری حجت شرعی متبع در فرآیند فعالیت وزارت است و شرط تحصیلات در حد اجتهاد وزیر شرط لازم برای درک و شناخت دیدگاه فقهی معظم‌له و اعمال آن در وزارتخانه است.

وی تصریح کرد: بنده 10 سال در درس خارج فقه مقام معظم رهبری شرکت کردم  و با دیدگاه‌ها و نظرات ایشان آشنا هستم. برخی گفتند آقای روحانی تناسب را در انتخاب وزرا رعایت نکرده، اتفاقا وی تناسبات را خوب در نظر می‌گیرد و تصمیماتش بی‌حکمت نیست، چرا که وقتی قصد داشتند برای استقبال از میهمانان خارجی افرادی را معین کنند، به بنده گفت به استقبال رییس‌جمهور سودان برو! (خنده حضار)

وزیر پیشنهادی اطلاعات در ادامه افزود: آنچه ریاست‌جمهوری را به پیشنهاد این حقیر برای وزارت اطلاعات وا داشت، استحضار وی از پیشینه بنده بود که همواره در ارتباط با ماموریت‌های وزارت اطلاعات بودم. بنده در کمیسیون خاص تدوین قانون وزارت اطلاعات در مجلس اول شورای اسلامی عضو فعال بودم و هنوز جزئیات آن جلسات را در ذهن دارم.

علوی اظهار داشت: اینکه نهاد اطلاعاتی، سازمان و یا وزارت باشد و یا وزیر و معاون مشاور باشد و اگر سازمان باشد وابسته به رهبری و یا قوه قضائیه باشد و یا حتی علت اینکه نام آن وزارت اطلاعات باشد و یا وزارت اطلاعات و امنیت همه در خاطر بنده مانده است.

وی خاطرنشان کرد: بنده در ادوار اول، دوم و چهارم مجلس مخبر و نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی بودم که کمیسیون تخصصی وزارت اطلاعات بود و همچنین در مجلس پنجم نایب رییس کمیسیون سیاست خارجی بودم که پیوند تنگاتنگی با بخشی از وظایف وزارت داشت. همچنین در سال‌های 68 تا 70 معاون نظارت و بازرسی سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بودم که ماموریت‌های آن با بخشی از ماموریت‌های وزارت اطلاعات سنخیت دارد و 3 دوره 3 ساله ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش را بر عهده داشتم و به ابعاد ماموریت آن از جمله سامانه تائید صلاحیت مکتبی با ویژگی‌های سرعت، صرفه‌جویی و دقت سامان دادم که مورد تشویق مقام معظم رهبری قرار گرفت و روزآمد کردن سیستم بازرسی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش  و عضویت در کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری که با بخش از ماموریت‌های وزارت اطلاعات سنخیت دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر پیشنهادی اطلاعات یادآور شد: پس از پیشنهاد بنده به عنوان وزیر اطلاعات از سوی آقای روحانی، اضافه بر شناخت کلی که از فرآیند شکل‌گیری وزارت و فراز و فرودهای آن داشتم، طی جلسات پرشماری با همه کسانی که دستی در وزارتخانه داشتند، بر وضع کنونی وزارت اشراف کلی یافته و برنامه‌ خود را برای اداره این وزارتخانه تقدیم مجلس کردم.

علوی در ادامه سخنان خود به 2 نسخه‌ای بودن برنامه‌ وزیر اطلاعات به نمایندگان اشاره کرد و گفت: یکی از این نسخه‌ها در واقع یادداشت‌هایی بود که در یک جلسه مشورتی برای پیشنهاد بنده جهت تدوین برنامه تنظیم شده بود و آن را به اشتباه منتشر کرده بودند که این نسخه اصلا چارچوب برنامه را ندارد.

وی ادامه داد: بنده رویکردهای ملی و سازمانی خود و نیز اهدافی در سطح ملی در حوزه‌های خارجی، ضدجاسوسی و امنیت در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فنی مطرح ساخته و همچنین در برنامه خود اهدافم را در ارتباط با سازمان وزارت و عناوین برنامه‌های اجرایی متذکر شدم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات تصریح کرد: در جهت تحقق جامعه امن موضوع مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغی مقام معظم رهبری، اجرایی شدن فرمان 8 ماده‌ای امام (ره) در صیانت از حقوق مردم و فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در مبارزه با مفاسد اقتصادی، همت کاملی در وزارت اطلاعات به کار گرفته خواهد شد.

علوی تلاش در جهت تعامل و هماهنگی با جامعه اطلاعاتی، دولت، رییس‌جمهور، ارائه مشاوره اطلاعاتی به مدیران نظام، افزایش اعتماد مردم به وزارت،دفاع از حقوق عامه،عدم دخالت در حریم خصوصی افراد، نهادینه کردن امنیت پایدار بدون امنیتی کردن کشور، توسعه هدفمند همکاری اطلاعاتی و بکارگیری هوشمندانه دیپلماسی پنهان در سیاست خارجی با کمک دستگاه رسمی کشور و بکارگیری ظرفیت‌های مردمی جهت تقویت امنیت ملی را از جمله رویکردهای ملی خود در مدیریت وزارت اطلاعات عنوان کرد.

وی درباره رویکردهای درون‌سازمانی خود در وزارت اطلاعات نیز تصریح کرد: حفظ جایگاه و نقش حاکمیتی وزارت اطلاعات در پرتو هدایت و رهنمودهای مقام معظم رهبری و در مرحله بعد حفظ استقلال وزارت و جلوگیری از تاثیرپذیری آن از جریان‌های سیاسی، تقویت نگاه ملی و فراجناحی و حرفه‌ای در سطح وزارت، رعایت موازین شرعی، قانونی و اخلاقی در اقدامات اطلاعاتی، صیانت از پرسنل و سازمان در مقابل تهدید و آسیب حفاظتی، تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای، توسعه و حفظ سرمایه انسانی با آموزش مستمر، مهارت‌آفرینی و بهره‌گیری از فناوری و روزآمد کردن دستگاه در فرآیند اطلاعاتی و ایجا نشاط و امید در بین کارکنان از رهگذر توجه به تعالی معنوی و نیاز به حق معیشتی و رفاهی آنها از جمله این رویکردهای درون سازمان است.

به گزارش تسنیم، وزیر پیشنهادی اطلاعات در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر امروز در کشورمان امنیت حاصل شده ثمره مجاهدت خاموش سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت و سایر نهادهای امنیتی و انتظامی است. کارکنان وزارت از کلیت نظام در عرصه جنگ نرم حراست و صیانت می‌کنند و متقابلا کلیت نظام باید از آنها حمایت کند و این مهم در بیان و عمل مقام معظم رهبری تجلی خاصی دارد و از مهمترین وظایف وزیر این دستگاه همین است واز خداوند مسالت دارم که من را در حمایت از سربازان گمنام امام زمان (عج) یاری کند.

علوی اظهار داشت: مردم ما مسلمان هستند و سربازان گمنام بخشی از همین مردم. بدیهی است که انطباق وظایف سازمانی آنها با احکام شرع اسلام از مهمترین دغدغه آنها باشد و این امر بر وزیر دستگاه است که با حساسیت تمام نسبت به شرع‌محوری دستورات سازمانی اهتمام داشته باشد و این نکته‌ای است که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و این طلبه کوچک عبور از احکام شرع را با هیج توجیهی نخواهد پذیرفت و بر انطباق کلیه فعالیتها با احکام شرع پای خواهد فشرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: وزارت اطلاعات ما که  مقتدرترین تشکیلات امنیتی در خاورمیانه و دنیا است، گره خوردن اقتدار با اخلاق قانون  ضامن احساس آرامش و فضای روانی پاک  در جامعه است و بر همین مبنا بنده حاکمیت اخلاق در این وزارتخانه را از وظایف خویش می‌دانم تا تهمت، انتقام‌جویی، سوءظن و افترا به ساحت این وزارتخانه راه نیابد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات، نیروی انسانی متدین، متعهد، متخصص و متبحر را از ارزشمندترین ظرفیت‌های وزارت اطلاعات دانست و افزود: وزارت اطلاعات علاوه بر تامین نیروی انسانی مورد نیاز بخشی از دستگاه‌های اجرایی، نیروی انسانی کیفی را نیز تامین می‌کند، از این رو برای اداره این وزارت نیازی به جذب نیرو از بیرون نیست و بنده در صورت کسب رای اعتماد نه با اتوبوس، بلکه با دوچرخه به وزارت اطلاعات می‌روم و با مدیران کارآمد همانجا و همکاری سایر کارکنان این وزارتخانه وظایف سازمانی را انجام می‌دهم.

** موسوی‌نژاد؛ مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد

حجت‌الاسلام مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های علی طیب‌نیا وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، گفت: آقای طیب‌نیا یک انسان شایسته، خلاق، اقتصاددان و ارز‌ش‌مدار است که مورد قبول اکثر اقتصاددانان مجلس است و برادر عزیزمان آقای مصباحی‌مقدم گفت که دو دهه با آقای طیب‌نیا سابقه آشنایی دارد.

در این میان علی لاریجانی خطاب به طیب‌نیا گفت: شما باید مخالفت کنید.

موسوی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: البته گفتن محاسن و مزیت‌های یک فرد منافاتی با مخالفت برنامه‌های یک وزیر نیست. متاسفانه ما در مخالفت‌ها یاد گرفته‌ایم که صفر تا صد یک فرد را طرد کنیم و یا محکوم کنیم و زیر سوال ببریم و یا یک نفر را کاملا حمایت کنیم و تا صد برسانیم.

وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد مجموعه‌ای است که سیاستگذاری در عرصه اقتصادی را به عهده دارد و لوکوموتیو قطار حماسه اقتصادی است. سوال ما این است که جایگاه وزارت اقتصاد در تیم آقای روحانی چیست و کجاست؟ آیا مانند سابق وزارت اقتصاد یک مجری محض خواهد بود یا سیاستگذاری خواهد کرد؟

نماینده دشتستان ادامه داد: ما معتقدیم وزارت اقتصاد فرمانده و لیدر اقتصاد کشور است. سوال ما این است که آیا در مجموعه اقتصادی این دولت وزارت اقتصاد این جایگاه را دارد؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، موسوی‌نژاد تاکید کرد: متاسفانه در گذشته رئیس‌جمهور نظریه‌پردازی می‌کرد و وزیر اقتصاد متاسفانه فقط یک مجری بود و سوال ما این است که آیا قرار است این اتفاق مجددا ادامه داشته باشد؟ تیم اقتصادی دولت آقای روحانی که یکی از آنها دکتر طیب‌نیا و دیگری نوبخت است، قطعا باید با همدیگر هماهنگ باشند تا بتوانند برنامه‌های دولت را پیش ببرند و مشکلات معیشتی مردم را حل کنند. لذا نباید بی‌توجه نسبت به وزارت اقتصاد باشیم، چرا که مشکل عمده معیشت مردم به همین موضوع بر می‌گردد.

وی گفت: یکی از مشکلات ما همواره این بوده که نظام پولی کشور انحصاری بوده و اجازه رقابت در نظام پولی و بانکی داده نشده و به همین دلیل از قبل اجازه نداده‌اند که بانک‌ها خارجی در کشور تاسیس و امکان رقابت آزاد به وجود بیاید. حتی مجوزهایی را که در جهت تاسیس بانک‌ها دادند، مجوزهایی بود که منبعث از رانت بود.

نماینده دشتستان با بیان اینکه اگر آن زمان اجازه رقابت را می‌دادند امروز شاهد تاثیرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد کشور نبودیم و چنین اختلاس‌هایی بوجود نمی‌آمد، تصریح کرد: متاسفانه در شبکه بانکی شفافیت بوجود نیاوردند و به همین دلیل همیشه شاهد بعضی از اختلاس‌ها بودیم. اختلاس 3 هزار میلیاردی و برخی اختلاس‌ها به دلیل نبود رقابت در نظام پولی کشور اتفاق افتاد.

موسوی‌نژاد با اشاره به اهمیت هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: در بحث هدفمندی یارانه‌ها در میانه راه هستیم و نه امکان بازگشت به مرحله اول را داریم و نه امکان توقف و با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌ها در کشور سوال ما این است که شما چه سازوکاری برای اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دارید؟ سوال دیگر ما این است که چه برنامه‌ای برای متوازن کردن توزیع ارتباطات در مناطق محروم دارید؟

** عبدالهی؛ موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد

رضا عبداللهی نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز مجلس با عنوان نخستین موافق برنامه‌ها و صلاحیت  وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار داشت: آقای طیب‌نیا حدود 27 سال است که در دولت‌های مختلف حضور دارند و بنده هم 26 سال که نماینده مجلس هستم و در این مدت از آقای طیب‌نیا شناخت دارم.

وی ادامه داد: کشور ما دارای ظرفیت‌ها و سرمایه‌های بسیاری است و حداقل سالی 250 میلیارد دلار از نفت و گاز به اقتصاد ایران تزریق می‌شود، اما اینکه چرا نتوانسته‌ایم رشد اقتصادی کشور را افزایش دهیم و جلوی تورم و بیکاری را بگیریم، به دلیل این است که حکومت و دولت نباید به این اندازه در اقتصاد تاثیر گذار باشند و باید اجازه دهیم تا مردم هم نقش خود را ایفا کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این نماینده مجلس تصریح کرد: در طول جمهوری اسلامی نرخ بیکاری همواره 2 رقمی بوده و رشد اقتصادی نیز در تمام این سالها از 1.03 دهم درصد فراتر نرفته است و دلیل آن هم این است که دولت و حکومت بیش از اندازه در اقتصاد نقش آفرین بوده اند.

عبداللهی اضافه کرد: راه حل مشکلات اقتصادی کشور تنها یک نسخه است و آن این که باید کارها را به کاردان بسپریم و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی از جمله تولید و صنعت باید به مردم سپرده شود. همچنین تا زمانی که اصل 44 به درستی اجرا نشود وضع به همین منوال خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه‌های طیب‌نیا گفت: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد بیشترین توجه به کاهش تورم بوده که این نکته مثبتی است، چرا که تا تورم کاهش نیابد، امکان سرمایه گذاری اتفاق نمی‌افتد. همچنین کاهش ارزش پول ملی و نوسانات ارزی هم حول محور تورم به وجود می‌اید.

عبداللهی در پایان تاکید کرد: در محافل علمی و اقتصادی همه آقای طیب‌نیا را به عنوان طبیب تورم می‌شناسند و قریب به اتفاق اقتصاددانان مجلس هم از آقای طیب‌نیا حمایت کرده اند.

** فولادگر؛ موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در جلسه علنی عصر امروز مجلس طی سخنانی در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار داشت: دلیل موافقت من با آقای طیب‌نیا به دلیل برنامه‌های وی و برنامه‌های اقتصادی دولت است و تا زمانی که آقای طیب‌نیا در مسیر امام و اجرای این برنامه‌ها حرکت کند، ما نیزاز وی حمایت می‌کنیم.

وی افزود: بنده سالیان زیادی است که آقای طیب‌نیا را می‌شناسم و در واقع از دوره دبیرستان با وی همکلاس بوده‌ام. همچنین آقای طیب‌نیا با عنوان یک صاحب نظر در بحث‌های اقتصادی مطرح است و برنامه‌های ارایه شده از سوی وی می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: حدود 64 حکم از احکام 66 گانه برنامه پنجم در برنامه‌های پیشنهادی طیب‌نیا وجود دارد که نشان دهنده انطباق برنامه‌های وی با برنامه پنج ساله پنجم است.

فولادگر با بیان اینکه تسلط علمی طیب‌نیا با سابقه اجرایی نیز همراه بوده است، گفت: آقای طیب‌نیا از سال 65 کار خود را در دولت شروع کرد و در همه دولت‌های گذشته بوده است. بنابراین سوابق علمی وی همراه با کار اجرایی بوده و به این دلیل رئوس برنامه‌های ایشان با قوانین کلی از جمله برنامه پنجم و اصل 44 منطبق است.

وی در  پایان تاکید کرد: رئیس و نواب رئیس سه کمیسیون اقتصادی، برنامه و بودجه و ویژه حمایت از تولید ملی، طیب‌نیا را تایید کرده‌اند و بقیه دوستان اقتصادی مجلس هم حمایت قاطع خود را از طیب‌نیا اعمال کرده اند.

** قاضی‌پور؛ مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مخالفت با رای اعتماد علی طیب‌نیا وزیر پیشنهاد امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه ما در مجلس طبق قانون اساسی پیگیر مطالبات به حق مردم هستیم و تا رفع مشکلات معیشتی مردم را پیگیری می‌کنیم، اظهار داشت: جناب آقای طیب‌نیا ، حمیدرضا فولادگر  اصفهان و الیاس نادران از تهران  شما را تایید کردند و مسائلی را درباره شخصیت جنابعالی بیان کردند، اما من اطلاعات فردی و سوابق شما را مطالعه کردم و آن سوابق نشان می دهد که در تمام دولت‌ها کار کرده‌اید.

وی افزود: شما با موسوی ، هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد کار کرده‌اید و این به معنای این است که با تمام اشخاص و جریانات همکاری داشته‌اید، البته در حال حاضر جای آقای روحانی در جلسه خالی است. آقای جهانگیری! نمی‌دانم آقای روحانی در حال استراحت است یا مشغله داشته است؟ اما من از شما خواهش دارم که پایان خدمت وزرا را پیدا کنید و در سایت‌ها بگذارید تا همه بدانند اینها در کجا آموزش و خدمت کرده‌اند.

نماینده مردم ارومیه خطاب به اسحق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: من پایان خدمت‌ها را از شما می‌خواهم.

قاضی پور در ادامه خطاب به وزیر پیشنهادی اقتصادی و دارایی گفت:‌ چقدر خود را در ایجاد وضعیت بحرانی موجود شریک می‌دانید؟ آیا تصمیمات غیرصحیح شما در پست‌های قبلی در به وجود آمدن وضعیت فعلی تاثیری داشته است؟

قاضی پور تاکید کرد: ساماندهی وضعیت اقتصادی، کنترل بازار، کاهش قیمت‌ها، کاهش تورم و افزایش اشتغال نیازمند آن است که گروه اقتصادی قوی در هیئت دولت وجود داشته باشد.

وی همچنین خطاب به وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: شما می‌دانید ریشه مشکلات امروز فقط مسائل اقتصادی نیست و به همین دلیل آیا با سایر مدیران به توافق رسیده‌اید که این چنین از کاهش نرخ تورم و گرانی سخن می‌گویید؟ البته من به عنوان نماینده مجلس پس از جلسه رای اعتماد وزرا در صورت رای آوردن شما مطالبات مردم را پیگیری می‌کنم.

قاضی پور در ادامه افزود: آقای طیب‌نیا چه برنامه‌ای برای افزایش قدرت خرید کارگران دارید؟ چرا که در برنامه شما این مسئله وجود ندارد و در این برنامه برای نیروهای تحت پوشش بهزیستی،‌کمیته امداد و روستاییان مظلوم چیزی نبوده است، در حالی که اصل کار شما این است که مالیات را دریافت کرده و به درستی به نفع طبقات ضعیف توزیع کنید.

نماینده مردم ارومیه گفت : ما معتقدیم که وزارت اقتصاد در واقع وزارت عدالت اقتصادی است.

** فولادگر؛ موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در جلسه علنی عصر امروز مجلس طی سخنانی در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار داشت: دلیل موافقت من با آقای طیب‌نیا به دلیل برنامه‌های وی و برنامه‌های اقتصادی دولت است و تا زمانی که آقای طیب‌نیا در مسیر امام و اجرای این برنامه‌ها حرکت کند، ما نیزاز وی حمایت می‌کنیم.

وی افزود: بنده سالیان زیادی است که آقای طیب‌نیا را می‌شناسم و در واقع از دوره دبیرستان با وی همکلاس بوده‌ام. همچنین آقای طیب‌نیا با عنوان یک صاحب نظر در بحث‌های اقتصادی مطرح است و برنامه‌های ارائه شده از سوی وی می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: حدود 64 حکم از احکام 66 گانه برنامه پنجم در برنامه‌های پیشنهادی طیب‌نیا وجود دارد که نشان دهنده انطباق برنامه‌های وی با برنامه پنج ساله پنجم است.

فولادگر با بیان اینکه تسلط علمی طیب‌نیا با سابقه اجرایی نیز همراه بوده است، گفت: آقای طیب‌نیا از سال 65 کار خود را در دولت شروع کرد و در همه دولت‌های گذشته بوده است. بنابراین سوابق علمی وی همراه با کار اجرایی بوده و به این دلیل رئوس برنامه‌های ایشان با قوانین کلی از جمله برنامه پنجم و اصل 44 منطبق است.

وی در  پایان تاکید کرد: رئیس و نواب رئیس سه کمیسیون اقتصادی، برنامه و بودجه و ویژه حمایت از تولید ملی، طیب‌نیا را تایید کرده‌اند و بقیه دوستان اقتصادی مجلس هم حمایت قاطع خود را از طیب‌نیا اعمال کرده اند.

** دفاعیات طیب‌نیا

علی‌ طیب‌نیا وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی در نوبت جلسه عصر امروز مجلس در دفاع از برنامه‌های خود، ضمن تشکر از نمایندگان در ارائه دیدگاه‌ها و راهنمایی‌های خود اظهار داشت: هر چند چالش‌هایی که اقتصاد ایران با آن روبروست، چالش‌هایی پیچیده و بزرگ هستند، اما امید ما به فضل الهی و عزم دولت تدبیر و امید و حمایت نمایندگان و ظرفیت‌های فراوان جامعه به مراتب بزرگ است.

وی افزود: اقتصاد ما از کاستی‌های ساختاری رنج می‌برد، اقتصاد مبتنی بر درآمد نفتی توان اقتصاد و رونق تولید را با آسیب‌های جدی مواجه ساخته است و فشارهای ناشی از تحریم این نارسایی‌های مزمن را تشدید کرده است.

وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد با اشاره به نامگذاری سال‌های گذشته با عناوین اقتصادی، خاطر نشان کرد: در این جایگاه شریف اعلام می‌کنم نیازمند دستیابی به یک توافق جمعی و یک اجماع ملی هستیم تا جلوه‌ای ناب و فراموش‌نشدنی از عزم ملی را در سامان‌بخشی اصولی به اقتصاد کشور و رونق تولید آشکار سازیم. برای سامان‌ بخشیدن به اقتصاد و روشن کردن چراغ تولید باید مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی و تمام سازمان‌های زیرمجموعه آن با نگاه راهبردی در جهت این هدف هماهنگ و هم راستا شوند.

طیب‌نیا ادامه داد: برای تولید و رونق روزافزون،‌  تجارت و کسب و کار در ایران نیازمند مواردی از جمله نظام گمرکی نوین، نظام بانکی خدمتگزار تولید، نظام بیمه‌ای کارآمد متنوع و رقابتی، نظام مالیاتی جامع و شفاف، بازار سرمایه توسعه یافته با ابزارهای متنوع، نظام سیاستگذاری منسجم و قاعده‌مند، محیط کسب و کار قانونمند، شفاف و مشوق، سرمایه‌گذاری خارجی کافی، هدایت شده و رو به رشد هستیم

وی توسعه بخش خصوصی، ارتقای رقابت‌پذیری فعالیت‌های اقتصادی، کاهش انحصار، بهبود محیط کسب و کار، تاکید بر اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل 44، توسعه نهادهای حقوقی، مالی و سیستم‌های نظارتی و تنظیمی مورد نیاز و تحکیم حقوق مالکیت فردی، راهکارهای اولویت‌دار دولت عنوان کرد و گفت: در حوزه سیاست‌های مالی حداقل کردن اثر نوسانی درآمد حاصل از فروش نفت بر مخارج دولت، کاهش تدریجی وابستگی طراز عملیاتی بودجه دولت، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی ارزی طرح‌های سرمایه‌گذاری، تخصیص منابع حاصل از صادرات نفت برای توسعه زیرساخت‌های مولد و پربازده و استقرار نظام بودجه‌ریزی عملیاتی از راهکارهای دولت خواهد بود.

وزیر پیشنهادی اقتصاد با اشاره به برنامه‌های دولت در عرصه سیاست‌های پولی و بانکی اظهار داشت: تقویت نقش تنظیمی و نظارتی و افزایش درجه استقلال بانک مرکزی در انتخاب ابزارهای پولی در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت. سیاست پولی دولت تدبیر و امید با هدف کنترل تورم در میان‌مدت از طریق کنترل نقدینگی خواهد بود. کنترل پایه پولی از طریق حذف اثرگذاری منابع پایه پولی، اثرپذیری پایه‌پولی از سیاست‌های مالی و عملیات بودجه‌ای دولت برای کاهش تدریجی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از دیگر تصمیمات دولت خواهد بود.

طیب‌نیا هدایت پس‌انداز خانوارها به سمت تولید از طریق ایجاد انگیزه در بازار پول و سرمایه، همگام با کنترل تورم نیز از دیگر تعهدات دولت عنوان و اضافه کرد: بهره‌گیری صحیح از ظرفیت عقود مالیه اسلامی، توسعه زمینه رقابت در نظام بانکی کشور، تقویت بازار سرمایه از طریق توسعه ابزارها و نهادهای لازم،‌بهره‌گیری از روش‌های متنوع تامین مالی مسکن به ویژه تشکیل بازار اوراق رهنی، فعال کردن نهاد ساماندهی مطالبات معوق از دیگر برنامه‌های دولت یازدهم در  عرصه سیاست‌های پولی و بانکی است.

وی افزود: در زمینه سیاست‌های ارزی و تجاری دولت خود را متعهد می‌داند با اعمال کنترل بر رشد نقدینگی و رفع تدریجی عدم قطعیت‌های غیر اقتصادی نوسانات نرخ ارز را کاهش دهد. همچنین سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز همگام با کنترل تورم را در یک فرآیند تدریجی اجرا کند و به ایجاد ثبات در نرخ حقیقی ارز و جلوگیری از تقویت محصول آن به منظور توسعه صادرات غیر نفتی پایبند باشد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد در بخش دیگری از سخنانش خود در خصوص قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: در این بخش سیاست دولت ادامه اجرای هدفمندی‌یارانه‌ها مطابق قانون و تامین کسری منابع سال جاری از محل اجرای احکام قانون بودجه است. در خصوص اجرای مرحله دوم بعد از اصلاح بازار پول و بازار ارز و برقراری تعادل و آرامش و ثبات در بازارها و پس از ارزیابی عملکرد مرحله اول با تاکید بر هدفمندی پرداخت‌های نقدی، افزایش کارآیی بنگاه‌ها و استفاده از منابع حاصله جهت توسعه نظام تامین اجتماعی و به ویژه بیمه بهداشت و بیمه بیکاری اقدام خواهد شد.

طیب‌نیا افزود: در خصوص تعادل و هماهنگی در تیم اقتصادی دولت لازم به ذکر است که شاید برای اولین بار بعد از انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ،کارگروهی متشکل از اقتصاددانان برجسته و مجرب تشکیل گردید و اولویت‌ها و خطوط راهنما و جهت‌گیری‌های کلی سیاست‌های اقتصادی دولت تنظیم شد. بر اساس این هماهنگی در رویکرد سیاست‌های اقتصادی، هماهنگی در تصمیم‌گیری راجع به سیاست‌های اقتصادی و هماهنگی در اجرای آن مد نظر است و قطعا انتخاب همه اعضای ستاد اقتصادی دولت و همین‌طور رئیس کل بانک مرکزی بر اساس این برنامه و به صورت کاملا هماهنگ صورت خواهد گرفت و انشاءالله یکی از هماهنگ‌ترین کابینه‌ها تشکیل خواهد شد.

وی اهتمام به اصلاحات ساختاری و نهادی و بازنگری سیاست‌های اقتصادی و مقابله موثر با تحریم‌ها را اجزای گریز‌ناپذیر و به هم پیوسته هر برنامه موفق برون رفت از شرایط کنونی عنوان کرد و گفت: به یقین متناسب با ماهیت این عوامل، چنین برنامه‌ای ترکیبی از لایه‌های کوتاه‌ مدت، بلند مدت و میان مدت را در خود دارد. وزارت امور اقتصادی و دارایی نقشی مهم و موثر در تدوین و از آن مهم‌تر اجرای چنین‌ برنامه‌ای دارد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد افزود: در صورتی که با رای مثبت شما نمایندگان محترم مجلس مورد اعتماد مردم بزرگوار ایران برای پذیرش این مسئولیت قرار گیرم، خود را متعهد به ارتقای ظرفیت‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی برای ایفای چنین نقشی می‌دانم. اینجانب در صورت مفتخر شدن به رای اعتماد نمایندگان محترم خود را متعهد می‌دانم که در همه حال اجرای قانون را نصب‌العین خود و مجموعه تحت تصدی قرار داده و به سهم خود در جهت نهادینه‌سازی قانون‌گرایی و قانون‌مداری تلاش کنم.

طیب‌نیا با بیان اینکه سیاست‌های کلی نظام را به عنوان چارچوب کلان و راهبردی تصمیمات، برنامه‌ها و فعالیت‌های وزارت اقتصاد در نظر داشته گفت: مراقبت‌های لازم را در جهت نیل به اهداف سند چشم‌انداز و هدف‌های مورد نظر و تایید نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه ماموریت خود به عمل می‌آورم. تعامل فعال با مجلس شورای اسلامی و دستیابی به دیدگاه‌های مشترک را شرط ضروری توفیق در سامان‌دهی ماموریت‌های خود می‌دانم. از قاعده‌مندی و انضباط در سیاست‌گذاری‌‌ها و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی با تمام توان مراقبت می‌کنم و نهایتا عدالت به مفهوم عدالت درآمدی، عدالت منطقه‌ای و عدالت بین نسلی را شرط پایداری و بقای جامعه و معیاری برای سنجش همه تصمیمات و اقدامات تلقی کنم و به عنوان پیش‌فرض و اصل اساسی در همه امور به آن توجه داشته باشم.

وی در پایان گفت: به استحضار می‌رسانم که فرآیند کسب رای اعتماد وزرا از نمایندگان محترم مجلس و نیز نظارت مستمر آنان بر عملکرد دولت بخشی از ثمرات مبارزات بیش از یکصد‌ساله مردم ایران از انقلاب مشروطه تاکنون است که باید آن را ارج نهاد و به تقویت آن اهتمام نمود. اعتقاد قلبی و راسخ اینجانب آن است که همدلی، تعامل، تشریک مساعی، هم‌اندیشی و گفت‌وگوهای عمیق با نمایندگان محترم ملت بزرگ و شریف ایران در مجلس شورای اسلامی می‌توان بار سنگین آمال ملت و پیشرفت و تعالی کشور و افزایش راحتی و آسایش مردم را پاسخی درخور و شایسته داد.

خدایا چنان کن سرانجام کار

که خشنود باشی و ما رستگار


وی همچنین در پاسخ به سوال قاضی‌پور کارت پایان خدمت خود را به نمایندگان ملت نشان داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: برنامه کلی دولت این است که این مرحله بعد از برقراری آرامش در بازار پول و انشاءالله مهار نسبی تورم و برقراری آرامش در بازار ارز اقدام بکنیم و قطعا در یک تعامل مثبت و سازنده با مجلس عمل خواهد شد. در مرحله دوم نیز پرداخت‌های نقدی انشاءالله به صورت هدفمند صورت خواهد گرفت و متوجه اقشار هدف خواهد بود و سمت ترمیم و توسعه نظام تامین اجتماعی و ایمنی بهداشت و درمان خواهد رفت.

پژمان‌فر؛ مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه

نصر‌الله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر در مخالفت با رای اعتماد وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: آقای ظریف در ارتباط با راهبردهای کلان مباحثی را مطرح کرده که خیلی از آنها باید دقیق و واضح شود که چه برنامه‌ای برای اجرای آنها وجود دارد و چگونه می‌خواهند این راهبردها را به صورت کلان در دنیا بیان کنند. مثلا یکی از این برنامه‌ها مثبت‌سازی، تهدیدزدایی و جلوگیری از افزایش تنش در منافع حیاتی، تعامل مثبت با نهادها و کشورها و اقتصاد جهانی عنوان شده است. این برنامه‌ها در حالی است که ما هیچ‌گاه رابطه خود را با آنها قطع نکرده‌ایم، بلکه آنها رابطه خود را با ما قطع‌ کرده‌اند و با تعامل یک‌سویه‌ای که ما می‌خواهیم با آنها داشته باشیم چطور امکان دارد که مسائل را حل کرد؟

وی تصریح کرد: همچنین در ارتباط با راهبردهای عملیاتی نیز مسائلی را مطرح می‌کنند که باید روشن شود. در برنامه آقای ظریف برنامه‌ریزی عملیاتی برای خنثی سازی پروژه اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی و امنیت سازی جهانی جمهوری اسلامی ایران آمده است در حالیکه ما یا باید از سیاست‌های کلی نظام عقب‌نشینی کنیم یا آن سیاست‌ها را غلط بدانیم و در مقابل اگر سیاست‌های کلان را تایید می‌کنیم، چگونه می‌توان شعارهایی که امروز مطرح می‌شود را عملیاتی کنیم؟

نماینده مشهد تاکید کرد: چیزی که از مجموعه برنامه‌های آقای ظریف حس می‌کنم این است که فضای کاملا انفعالی در مقابل جریان‌های بیرونی در این برنامه وجود دارد و سیاست خارجی را در یک موضع کاملا غیر فعال معرفی می‌کنند که لازم است در ارتباط با این موضوعات به عنوان مسائل اصلی که در انقلاب ما وجود داشته، اظهار نظر کنند مانند بیداری اسلامی، استکبارستیزی، حمایت از مستضعفین که از اصول اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

** خارجی‌ها ظریف را "شاخه زیتون" ایران می‌دانند

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پژمان‌فر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در ابتدای سال فرمودند که دولت آینده باید نقاط ضعف دولت دهم را نداشته باشد و در مقابل نقاط قوت را دارا باشد، اما باید ببینیم که آیا این ویژگی‌ها در صحبت‌های آقای ظریف وجود دارد یا خیر. رهبر معظم انقلاب یکی از ویژگی‌ها را استکبارستیزی معرفی می‌کنند و می‌فرمایند در دولت‌های نهم و دهم استکبارستیزی تمایز پیدا کرده است. ایشان مصداق استکبار را آمریکا و صهیونیست می‌دانند در حالی که این موارد را در برنامه آقای ظریف نمی‌بینیم. همچنین آقا می‌فرمایند که دولت‌های نهم و دهم در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان دچار انفعال نشدند، اما امروز دولتی بر روی کار آمده که می‌گوید می‌خواهیم رابطه برقرار کنیم. آیا این موضوع منفعلانه برخورد کردن با استکبار نیست؟

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب استکبارستیزی را یکی از ویژگی‌های دولت معرفی می‌کنند و می‌گویند که دولت آینده باید قطعا این موضع را داشته باشند. ایشان همچنین از نقش فعال رئیس‌جمهور در پرونده هسته‌ای تقدیر کردند. امروز مطرح شده که می‌خواهند پرونده هسته‌ای را به شکل دیگری حل کنند و آقای رئیس‌جمهور و آقای ظریف نیز توضیحاتی در این زمینه ارائه کرده‌اند.

نماینده مردم مشهد با بیان اینکه بهترین دفاع در مقابل دشمنان هجوم است، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز معتقدند که نباید در مقابل دشمنان منفعل عمل کرد و عقب نشینی نباید انجام شود، اما اگر در برنامه آقای ظریف نگاه کنیم می‌بینیم که در این برنامه هیچ نوع فعالیتی در عرصه بین‌المللی وجود ندارد و فقط عقب‌نشینی و منفعل بودن وجود دارد و این یک نقطه ضعف به حساب می‌آید.

پژمان‌فر خاطر نشان کرد: امروز ایستادگی در برابر استکبار در دنیا محبوبیت ایجاد می‌کند، نه اینکه انسان بخواهد با آمریکا رابطه برقرار کند. امروز در عرصه سیاست خارجی وضعیت کشور با چند سال گذشته متفاوت است و ما تاثیرگذار هستیم نه یک کشور تاثیرپذیر. اینکه می‌گویند چرا در دنیا دشمن‌تراشی کردید، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که این حرف‌ها درست نیست. بعضی‌ها می‌گویند که ما در دولت‌های نهم و دهم به سمت تنش رفتیم در حالیکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند این حرف‌بافی است نه یک حرف حسابی.

وی خاطر نشان کرد: همه ما توقع داریم در صورت رای اعتماد مجلس به آقای ظریف او این اقدامات را دنبال کند، چرا که ما آقای ظریف را قبول داریم.

نماینده مردم مشهد در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: در رابطه با آقای ظریف مطالبی در سایت‌ها و رسانه‌ها مطرح شده و مستنداتی نیز درباره آن وجود دارد و بهتر است که ایشان درباره این مورد توضیح دهد. سوال اول بنده این است که چگونه است درباره آقای ظریف دشمنان ما اینگونه کف می‌زنند و خوشحالی و احساس سرور دارند که چنین فردی به عنوان وزیر خارجه منصوب شده است.

وی افزود: معنای این حرف‌ها آن است که آقای ظریف باید احساس خطر کند چرا که امام(ره) فرمود: "اگر دشمنان از شما تعریف کردند، احساس کنید که در معرض خطر هستید." تعریف بسیاری که در ارتباط با آقای ظریف انجام می‌شود، مسئله بسیار نگران کننده‌ای است. حتی خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرده که محمدجواد ظریف شاخه زیتونی برای آمریکا است.

پژمان‌فر خطاب به نمایندگان مجلس گفت: برادران امروز دشمن به ما چشم طمع دوخته است. آقای ظریف باید امروز بگوید که نمی‌خواهیم با آمریکا رابطه برقرار کنیم تا آنها این احساس را در خود از بین ببرند.

وی گفت: نکته دیگر در مورد سوابق گذشته آقای ظریف است. البته اگر این مباحث و موارد نسبت به گذشته آنها باشد، ما از این موارد می‌گذریم. ولی آقای ظریف امروز باید بعضی از مسائل را شفاف کند که چرا بعضی از وساطت‌ها در دولت اصلاحات و دولت آقای احمدی‌نژاد برای جریان انحراف و آقای مشایی انجام دادند.این مسائل مستنداتی دارد که آقای ظریف باید نسبت به آنها توضیح دهد.

نماینده مردم مشهد ادامه داد: خانم شیرین عبادی و آقای هوشنگ امیراحمدی عکس‌شان وجود دارد که ارتباطشان را آقای ظریف برقرار کرده است. البته ایشان حتما توبه خواهد کرد و قطعا انقلاب ما از این مسائل گذشت خواهد کرد. بالاخره ایشان ارتباطاتی بین آقای احمدی‌نژاد و آقای امیراحمدی ایجاد کردند و اینها مسائلی است که وجود دارند و حتی زمانی که خاتمی به واشنگتن رفته بود، این ارتباط را با نهاد سورس برقرار کرد و با آنها جلساتی برای انقلاب مخملی فراهم کرد.

پژمان‌فر تاکید کرد: ما در عرصه خارجی نمی‌توانیم به عقب برگردیم، چرا که انقلاب ما یک انقلاب کاملا موثر در دنیا است و برای اینکه تاثیر خود را بگذارد و ادامه دهد باید مواضع گذشته خود را کاملا حفظ کند. ما امروز از بابت استکبارستیزی نگرانی داریم و بهتر است که آقای ظریف سخنان امام خمینی و مقام معظم رهبری را درباره استکبارستیزی بخوانند و با سخنان خود در رابطه با ارتباط با آمریکا مقایسه کند.

** کاشانی؛ موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه

سید عباس کاشانی نماینده مردم کاشان که در صحن علنی مجلس به عنوان نماینده موافق ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه سخنرانی می‌کرد، با اشاره به اهمیت دستگاه دیپلماسی و وزارت امورخارجه، گفت: اهمیت وزارت خارجه به عنوان متولی در دستگاه دیپلماسی کشور به حدی است که یکی از مهمترین پایه‌های دفاع از منافع ارضی، ملی و امنیت کشور است و جایگاه آن بر کسی پوشیده نیست، به طوری که برخی دستگاه دیپلماسی را آیینه تمام نمای حکومت در خارج از کشور می‌داند.

وی با  بیان اینکه تمام دولت‌های جهان به اهمیت این دستگاه واقف هستند ، اظهار داشت: تمامی دولت‌های جهان تلاش می‌کنند برای این وزارتخانه نیروهای متخصص و متبحر از زبده ترین نیروهای خود برای اداره این دستگاه مهم بکار گیرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: پیچیدگی و حساسیت سیاست و روابط بین الملل ایجاد می‌کند تا در انتخاب مسئولان این عرصه خطیر ظرافت خاصی انجام شود و توسعه روابط بین الملل در دهه‌های اخیر وجود به کار گیری مهارهای مناسب در انتخاب مسئولان دستگاه دیپلماسی و وزارت امورخارجه را دو چندان می‌کند.

کاشانی با بیان اینکه وزارت امور خارجه بعد از انقلاب شاهد تغییرات مختلفی در حوزه رویکرد و ساختاربود، گفت: ضرورت استفاده از نیروهای جدید و باورمند به ارزش‌های انقلاب پس از انقلاب اسلامی قویاً نمود پیدا کرد و دستگاه دیپلماسی به نیروهایی نیاز داشت که در کنار تخصص متعهد به آرمان های انقلاب باشند. چیزی که در ابتدای دوران انقلاب کار راحتی نبود.

وی تاکید کرد: زمان زیادی صرف شد تا نیروهای کارآمد، متعهد و متخصص برای انجام کار خطیر دیپلماسی انتخاب شوند و امروز وزارت خارجه دارای نیروهای ارزشمندی است که در بخش‌های مختلف وزارتخانه با تخصص‌های خود به فعالیت مشغولند و این امر مدیون زحمات و تلاش‌های دستگاه دیپلماسی در سه دهه اخیر است.

نماینده مردم زاهدان ادامه داد: در همان زمان که  کمبود نیروهای کاردان و کارآمد در حوزه دیپلماسی در کشور احساس می‌شد، جمعی از جوانان تحصیل کرده در خارج از کشور و پایبند به ارزش‌ها صادقانه به دستگاه دیپلماسی کشور در داخل و خارج از کشور پیوستند و مسئولیت‌های گران‌سنگی را بر عهده گرفتند که یکی از این جوانان که در حال تحصیل در خارج از کشور بود و به کسوت دستگاه دیپلماسی درآمد، محمدجواد ظریف از جوانان فعال و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی حاضر در آمریکا بود .

وی تصریح کرد: ظریف پس از این مسئله به نمایندگی سازمان ملل دست یافت و بر اثر تلاش‌های بی‌وقفه و استعداد ذاتی‌اش و پیگیری‌های که از خود نشان داد، به عنوان یکی از نیروهای زبده ، موثر و توانمند کشور به نمایندگی در این سازمان رسید و پس از سالها به معاونت نمایندگی مزبور رسید.

کاشانی خاطر نشان کرد: تحصیل ظریف در خارج از کشور در آمریکا در آن شرایط حساس که نگاه خصمانه نسبت به ایرانیان به خصوص ایرانیان متعهد و انقلابی وجود داشت، امتیاز محسوب می‌شود و این در حالی است که وی می‌توانست با کسب مدرک در خارج تحصیل کند و این نشان دهنده عرق ایشان و قابل تحسین است که حتی فرزندانشان را در ایران به کار گماشته‌اند و شایسته است این مسئله را جز نقاط ضعف وی محسوب نکنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه به اعتقادات ظریف طی سالهای طولانی تحصیل در خارج از کشور ذره ای خلا وارد نشده است گفت: اهمیت فعالیت‌های سیاسی و اجرایی او به حدی است که اگر وی از مجلس رای اعتماد بگیرد اولین وزیر امورخارجه بعد از انقلاب خواهد بود که دارای تخصص علمی در زمینه مسئولیت خود خواهد بود. مدرک دکترای وی در حقوق بین الملل و تالیف‌های که متعددی که در کارنامه ظریف وجود دارد و همچنین سخنرانیهای که نه تنها در محافل سیاسی بلکه در محافل علمی نیز وجود دارد، نشان دهنده توانمندی ظریف در این مقوله است.

وی افزود: سخنرانی‌ عالمانه ایشان در دیوان عالی دادگستری در دفاع از غیرقانونی بودن سلاح هسته‌ای و مقاله‌های عالمانه ایشان در نشریه معتبر دانشگاه کلمبیا و سخنرانی ایشان در جلسه شورای امنیت علیه تحریم ایران که تقدیر رهبری را نیز به همراه داشت، از جمله فعالیت‌های ایشان در این زمینه است .

کاشانی  افزود: ظریف در خلال دوران فعالیت خود در نمایندگی سازمان ملل ده‌ها سخنرانی در محافل علمی و سیاسی داشته است که در فضای مجازی قابل حصول است و بعید می‌دانم دیپلمات های زیادی چه در ایران و چه در خارج باشند که دارای چنین توانمندی‌های باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ظریف از بدنه کارشناسی و مدیریتی دستگاه دیپلماسی کشور است، گفت: بسیاری از کارشناسان امور خارجه وی را نه تنها یک مدیر موفق که کارشناسی متخصص می‌مانند که تخصص ایشان نه تنها در دستگاه دیپلماسی که در حوزه‌های مختلفی قابل توجه است.

کاشانی به امتیاز دیگر ظریف اشاره کرد و گفت: اشتهار بین المللی ظریف از نقاط مثبت وی است که وی آن را مدیون سالها تلاش صادقانه و بی وقفه و تسلط و آگاهی بر مسائل بین المللی و داخلی است و که از وی شخصیتی توانمند ساخته است

وی تاکید کرد: مقامات عالی کشورها بارها در ملاقات‌های خود با مقامات ارشد ایران از وی تمجید کردند و به گفته دکتر ولایتی خاویر پرز دکویار در دیداری خواستار این بوده است که ظریف به سازمان ملل به عنوان یک نیروی مامور به خدمت در آید تا سازمان ملل از توانمندی های وی بهره بگیرد.

نماینده مردم زاهدان با اشاره به اینکه این مسئله نشان دهنده امتیاز و توانمندی ظریف و باعث افتخار ماست، گفت: اما همین مسئله خصومت دشمنان بخصوص رژیم نظام صهیونیستی و نیروهای آمریکایی راست را برانگیخته است تا جایی که با طرح ادعاهای بی‌پایه و اساس طی چند روز گذشته به تخریب وی پرداختند و جای تاسف است عده‌ای در داخل هم از زاویه دیگر به تخریب ایشان می‌پردازند.


وزیر پیشنهادی امور خارجه

این نماینده تاکید کرد: یکی از این ادعاهای بی اساس انتصاب ظریف به باند نیویورک است که باید دید آیا چنین حلقه ای وجود دارد و چه کسانی در آن حضور دارند و فعالیت‌های این باند موهوم چیست که اگر به استناد برخی از سایت ها افرادی در آن حضور داشته باشند، این ادعاها بی پایه و اساس است .

وی با بیان اینکه ظریف در نمایندگی ایران در نیویورک با جمعی از زبده ترین افراد کار کرده است و شاید همین مسئله بوده است که باعث رشک عده ای شده و شاید منظور آنها از حلقه نیویورک همین کارشناسان بوده است.

کاشانی با بیان اینکه یکی از مشخصات ظریف داشتن ذهن تحلیل گرا است گفت: نکاتی که در برنامه های ظریف وجود دارد نشان می‌دهد ایشان تا چه حد دارای ذهن وسیع و تحلیل‌گری است که می تواند مسائل بین المللی را به خوبی و به سرعت تحلیل کندو براساس آن رفتاری مناسب انجام دهد.

این نماینده مجلس با تاکید بر این که برخی ادعاها در مورد گرایش های سیاسی دکتر ظریف و یا همراهی با برخی جریان ها فاقد اعتبار است، گفت: او یک دیپلمات کارگشته بدون وابستگی حزبی و جناحی است و به خوبی می‌داند سیاست خارجه عرصه جاروجنجال سیاسی و رسانه‌ای و میدان تسویه حساب حزبی و جناحی نیست.

** سبحانی‌نیا؛ موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه

جت‌الاسلام محمدحسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز پارلمان طی سخنانی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: آقای ظریف یکی از دیپلمات‌های برجسته کشور بود و پس از پیروزی انقلاب در سنگرهای مختلف دپیلماسی کشور در داخل و خارج از آرمان‌های انقلاب حمایت کرده است.

وی با بیان اینکه ظریف در حوزه‌های تخصصی سیاست خارجه کتاب و مقالات بسیاری دارد، گفت: وزیر پیشنهادی امور خارجه در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران همواره کوشیده و در جهت خنثی کردن تلاش‌های دشمنان برای با مشکل مواجه کردن کشورمان یکی از دیپلمات‌های برجسته بوده است.

این عضو هیئت رئیسه خاطر نشان کرد: همان‌طور که می‌دانید سازمان ملل همواره مورد سوء استفاده برخی کشورها قرار گرفته و آقای ظریف با بکار بردن دیپلماسی قوی در دوران جنگ تحمیلی تلاش‌های بسیاری را برای متقاعد کردن سازمان ملل در محکومیت حمله عراق به ایران و بمباران شیمیایی شهرهای کشورمان انجام داد که منجر به صدور چندین بیانیه از سوی سازمان ملل شد.

سبحانی‌نیا افزود: اوج پیروزی دیپلماتیک ایران در آن دوران بود و با تلاش‌هایی‌که آقای ظریف انجام داد توانست دبیر کل سازمان ملل را متقاعد کند تا در قرارداد 598 رژیم عراق را به عنوان متجاوز معرفی کند، لذا تلاش‌های ظریف در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و نقش برجسته‌ای ایفا کرده است.

وی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی گفت: نگاهی گذرا به برنامه‌های ظریف نشان می‌دهد که ایشان اشراف کاملی به مسائل بین‌المللی دارد و معتقد است که فرصت‌های بسیاری پیش روی کشورمان قرار دارد و می‌توان با بازیگری موثر در صحنه بین‌الملل این ظرفیت‌ها را برای کشور فراهم کرد.

نماینده نیشابور گفت: در شرایط کنونی که دشمنان نظام در جهت تضعیف کشورمان و اعمال تحریم‌ها تلاش می‌کنند و همچنین تلاش دارند تا ایران را منزوی و تسلیم خواسته‌های خود کنند، باید راهبردهایی مورد عنایت مسئولان سیاست‌ خارجی ایران باشد تا علاوه بر اینکه هیچ بهانه‌ای به دست دشمنان داده نشود، راه را برای ایجاد ظرفیت‌های پیشرفت فراهم کنیم.

سبحانی‌نیا همچنین گفت: برنامه‌های آقای ظریف در جهت تسهیل مسیر سیاست خارجی کشورمان و در جهت پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران است و در واقع می‌خواهد از تمام امکانات کشور برای پیشرفت و پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

وی با بیان اینکه ظریف در عین اشراف به مسائل سیاست خارجی به کار کارشناسی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد، تصریح کرد: اطمینان دارم که دوران وزارت آقای ظریف سبب می‌شود تا بدنه کارشناسی وزارت خارجه که همیشه مورد غفلت بوده رشد کند.

نماینده نیشابور در پایان تاکید کرد: یکی از نکات ویژه آقای ظریف ولایتمداری و اهمیت به جایگاه ولایت است. همچنین ایشان مشهور به صداقت و صراحت لهجه هستند و می‌گویند که کار کارشناسی در مورد سیاست خارجی باید با تجربه و تحلیل مسائل همراه باشد و پس از آن این تجزیه و تحلیل به مقامات بالاتر داده شود و بعد بر اساس تصمیم مقامات بالاتر عمل شود.

جهانگیرزاده؛ موافق وزیر  پیشنهادی امور خارجه

جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز با استفاده از قسمتی از زمان سبحانی‌نیا،‌ سخنان خود را در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه پی گرفت و گفت: نمایندگان آیا تردید دارید که در شرایط فعلی کشورمان و با توجه به تحولات جهانی نیاز به یک تیم قوی در زمینه سیاست خارجی هستیم؟ آیا شرایط اقتصادی کشور مربوط به سیاست خارجی نیست؟ آیا نباید به یک دیپلمات ورزیده اعتماد کنیم؟

وی ادامه داد: به نظر من جوانگرایی بسیار اهمیت دارد، اما نباید منافی کار حرفه‌ای شود و ما اکنون نیاز به یک کار عمیق و دیپلماسی کارآمد و دیپلماتی ورزیده داریم و نباید ریسک کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی خاطر نشان کرد: عملکرد ظریف در مذاکرات 598 نشان داد که با توانمندی خود توانست محکومیت عراق در حمله به ایران را به اثبات برساند، همچنین اسرائیل امروز بسیار در فشار است و مقالاتی بیرون داده است، چرا که می‌فهمد ایران می‌خواهد از یک دیپلمات قوی استفاده کند.

وی در پایان تاکید کرد: منافع جمهوری اسلامی ایران و مصالح کشورهای اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد و تامین این منافع در گرو قدرت وزارت خارجه است، بنابراین وجود مهره‌ای قوی در سیاست خارجه می‌تواند اهداف ایران را برآورده کند.

** دستغیب؛ موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه

احمدرضا دستغیب نماینده مردم شیراز در جلسه علنی امروز ضمن دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مدیریت دستگاه دیپلماسی در شرایط کنونی بدون شناخت محیط سیاست خارجی و جایگاه ایران امکان پذیر نیست، کشورهای متنفذ در خارج از کشور نظم نوینی را طراحی کردند و عناصر خود را به گونه‌ای چینش کردند که یک هژمونی  بین المللی سخت در عرصه بین الملل شکل گرفته است که البته با فضل الهی این هژمونی شکننده خواهد بود.

وی در همین زمینه افزود: با رهنمودهای مقام معظم رهبری شکستن این هژمونی امکان پذیر خواهد بود،اما شکاندن آن نیازمند دستگاه دیپلماسی قوی و افراد متخصص در این زمینه است، باید ابزار لازم  آن نیز در اختیار دستگاه دیپلماسی کشور باشد تا بتواند این اقتدار را در عرصه بین المللی به منصه ظهور رساند.

نماینده مردم شیراز تصریح کرد: رئیس دستگاه دیپلماسی جدای از حوزه اصلی فعالیتش ماموریتی در ارتباط با کل کشور در شرایط کنونی  دارد. کسی نیست که در این شرایط منکر ارتباط معنادار بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی با حوزه خارجی باشد و توقعات، انتظارات و مطالبات زیادی نیز در این حوزه وجود دارد که البته آقای روحانی به دلیل آشنایی به این مساله از بین مجموع مدیران و دیپلمات‌های اطراف خود آقای ظریف را انتخاب کردند تا بتوانند ماموریت‌هایی که هم مستقیم با سیاستهای دستگاه دیپلماسی است و هم در ارتباط با مباحث داخلی است را به خوبی انجام دهد.

نماینده مردم شیراز با اشاره به برنامه‌های ظریف گفت: طی چند روز گذشته برنامه‌های مربوط به وزرای خارجه در دولت‌های گذشته را مورد مطالعه دقیق قرار دادم. ضمن احترام به همه بزرگانی که خدماتی را بر اساس آن برنامه‌ها انجام داده‌اند، اما همه آن برنامه بیان کلیات بوده و اهداف و انتظاراتی را به شکل کلی اعلام کردند، ما شاهد یک برنامه راهبردی در آنها نبوده ایم، برنامه‌های گذشته موضوعات انتزاعی بوده که حتی در بحث نظارت کار را  برای مجلس سخت کرده بود و ما با راهبرد اساسی در این زمینه مواجه نبوده‌ایم.

دستغیب تاکید کرد: برنامه‌های ظریف جامع و کاملی است، اهداف و انتظارات بیان شده و ضمن شناخت فرصتها و چالش‌ها دارای راهبردها و راهکارهایی است که دست مجلس را نیز برای نظارت بازتر می‌کند و با این برنامه سردرگمی که در سفارتخانه‌ها یا در مامورین  و نمایندگان ما در خارج  است، از بین می‌رود.

وی با اشاره به سخن یکی از مخالفان درباره برنامه ظریف افزود: تعجب می‌کنم از مخالف محترم که نقاط ضعفی را مربوط به برنامه اعلام کرد، گر چه ایشان فرمودند که دغدغه شان دغدغه‌های ارزشمندی است، ولی ای کاش این برنامه را با دقت مورد بررسی قرار داده بودند.

دستغیب یادآور شد: مخالفان به عدم وجود برنامه‌ای در زمینه دفاع از ملت‌های مظلوم به ویژه برنامه فلسطین در برنامه پیشنهادی اشاره کرده بود، اما در صفحه 5 ، 10  و 12 این برنامه نکاتی در این زمینه مطرح شده و مبنای نگارش برنامه ظریف منطبق بر منافع اسلامی و ملی ماست.

این نماینده تاکید کرد: آنچه که امروز لازم است حتی مخالفان محترم دقت کنند، این است که سفیر جمهوری اسلامی ایران باید پشتوانه  قوی داشته باشد تا بتواند ماموریت‌های خود را به خوبی انجام دهد. آقای ظریف ابزار تجربه و تخصص را دارد و مجهز به دانش روز است و انشاالله آقای ظریف با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری در این زمینه  فعالیت خواهد کرد.

** دفاعیات ظریف

محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور‌خارجه در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) به دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود پرداخت و با بیان اینکه ایران اسلامی قدرتمند است، ما باید قدرت ایران را باور کنیم، گفت: مشارکت گسترده مردم در انتخابات و به ویژه رویکرد رییس جمهور این پیام روشن را به جهان دارد که عزم بزرگ مردم ایران برای تعامل عزتمند با جهان بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از حقوق حقه ایران براساس اصل عزت، حکمت و مصلحت است تا از این مسیر مصالح و منافع نظام در جهت آرمانی و هم منافع ملی تامین شود.

وی با اشاره به تحریم‌ها و فشارهای ناروایی که سلطه‌گران در چنذد سال اخیر  به مردم ایران تحمیل کردند، گفت: علی‌رغم تمامی این فشارهای بی‌منطق، مردم با هوشیاری و خودباوری و با تقویت انسجام ملی در انتخابات اخیر، استقلال و عزت ایران عزیز را تضمین کرده‌اند. احترام به مردم سالاری دینی و تبعیت از آرای مردم و احترام به حقوق و اراده آنها و رعایت ارزش‌های اسلامی و اصول اخلاقی می‌تواند الگویی از حکمرانی خوب و موفق به کشورهای اسلامی ارائه کنند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حق‌الناس بودن رای مردم، اظهار داشت: این موضوع بعد جدید و بی‌نظیری را بر مفاهیم مردم‌سالاری و حقوق بشر افزود و مسوولیت در برابر خالق قادر و بصیر علاوه بر پاسخگویی و شفافیت در برابر مردم را به ادبیات این حوزه مهم علوم انسانی اضافه کرد.این مفهوم واقعی و اصیل گفتمان انقلاب اسلامی و یادگار امام راحل است که در ساختار معنایی جهان در حال گذار امروزی، قدرت بی‌نظیر، خودساخته و غیرقابل انکاری را به جمهوری اسلامی در سطح منطقه و فراتر از آن داده است، پس ما باید این قدرت بی‌نظیر را باور کنیم، البته نه در شعار بلکه در عمل.

ظریف با بیان اینکه با این خودباوری و اعتمادبه نفس در صحنه روابط بین‌آلمللی، حضور فعال، سازنده و تاثیرگذار خواهیم داشت، تصریح کرد: ایران در منطقه‌ای واقع شده است که از گسترش افراطی‌گری، ناامنی و بی‌ثباتی رنج می‌برد، ولی خود لنگرگاه ثبات، امنیت و آرامش خودجوش و نه متکی به قدرت خارجی را دارد، طبیعتا با این سرمایه عظیم اجتماعی و مردم‌سالاری دینی می‌توان نقش بی‌بدیلی در فرآیند اعتدال و آرامش در منطقه ایجاد کرد.

وی معتقد است: مشارکت ایران در فرآیندهای سیاسی در منطقه‌ای ناامن و در عین حال استراتژی عاملی اساسی در جلوگیری از جنگ، خشونت و افراطی‌گری است، قدرت و موقعیت سیاسی و استراتژیک ایران می‌تواند و باید در خدمت پیشرفت همه‌جانبه، هدفمند و توسعه پایدار اقتصادی و بهبود وضعیت رفاه و معیشت مردم ایران قرار گیرد.داشتن نیروی انسانی متخصص، کارآمد، وسعت سرزمینی، منابع سرشار انرژی ذخایر فراوان معدنی، راه‌های موصلاتی، فناوری و علم و دانش، چشم‌انداز توسعه ایران و قدرت ما را بیش از پیش درخشان می‌کند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه، با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید همکاری‌های توسعه‌ای و اقتصادی خود را با کشورها و نهادهای موثر در اقتصاد جهانی از موضع استقنا برای پیشرفت و بهبود معیشت مردم به کار خواهد گرفت، خطاب به نمایندگان گفت: رویکرد اعتدال در سیاست خارجی دولت مبتنی بر واقع‌بینی، خودباوری و خودآگاهی است. برای ایجاد تفاهم و اعتماد متقابل به منظور ارتقای ظرفیت و توان ملی کشور و امنیت توسعه آن به کار گرفته می‌شود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: دولت فقط باید یک سیاست خارجی داشته باشد زیرا هیچ دولتی نمی‌تواند با بیش از یک سیاست خارجی کارش را در این دنیای پرآشوب به پیش ببرد و به همین دلیل است که قانون سیاست خارجی را در اختیار رهبری قرار داده که از دعواهای جناحی به دور باشد.

ظریف پیگیری مستمر برنامه‌ها و ایجاد اعتماد متقابل را از ابزار لازم سیاست خارجی عنوان و خاطرنشان کرد: این اعتماد نمی‌تواند یکسویه باشد بلکه دوسویه است، جهان باید اعتماد مردم بزرگ ما را به خود کسب کند. هدف سیاست خارجی، دفاع عزتمند، خودباورانه و هوشمندانه از منافع و مصالح کشور است با زبانی متقاعدکننده و رفتاری متین و حکمت‌آمیز.

وی با بیان اینکه اعتدال حاصل خودباوری و اعتماد به نفس و تندروی نمود بارز ضعف است، سیاست خارجی دولت اعتدال به دور از حاشیه‌پردازی، حقوق مسلم مردم نه تنها در بحث هسته‌یی بلکه در تمامی امور را پیگیری می‌کند و ذره‌ای از آن کوتاه نمی‌آید، تصریح کرد: ما با ایجا فرصت و کاهش تهدید دایره دوستان را در منطقه و جهان گسترش می‌دهیم و با باور به توان خود آمادگی داریم که دیگر کنش‌گران صحنه سیاست خارجی را به روابط عادلانه و مبتنی بر همکاری متقابل با ایران وادار کنیم.

دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به عدم تمایل خود برای تصدی وزارت خارجه، گفت: تلاش فراوان کردم تا آقای روحانی را متقاعد کنم که این وظیفه را بر عهده من قرار ندهد، اگرچه با رای اعتماد مجلس مسئولیت سنگین و خطیری به عهده من گذاشته می‌شود که تنها با اتکال خاضعانه به قدرت مطلق و لایزال حضرت حق و توسل به پیامبر (ص) و ائمه قابل تحمل است.

ظریف با اشاره به سوابق خود و اینکه تمام عمرش را صرف آموختن، مطالعه، تحقیق، تدریس و اجرای سیاست خارجی کرده‌، گفت: سنگینی این مسئولیت بزرگ را با تمام وجود در برابر ملت بزرگ ایران احساس می‌کنم و می‌دانم دستیابی به جایگاه در خور جمهوری اسلامی ایران حتما با مخالفت و چالش جدی روبروست اما با تمام دشواری‌ها لحظه‌ای تردید نکردم که یاری خدا برای ملت ایران نزدیک است.

وی به پیچیدگی شرایط جهانی کنونی اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی در منطقه‌ای حساس و پرخطر رسالتی مهم بر عهده دارد. سیاست استقلال‌طلبانه و رویکرد عزتمدارانه جمهوری اسلامی نقش برجسته‌ای در جهان به ایران داده و برای ایفای این نقش، سیاست خارجی باید ملی، فراجناحی و بر اساس قانون اساسی تحت نظارت مستقیم مقام معظم رهبری باشد.نمایندگان مجلس با فریادهای احسنت خود این سخنان وزیر پیشنهادی امور خارجه را تایید کردند.

وزیر پیشنهای امور خارجه اظهار داشت: من همواره در هر مسئولیتی که تاکنون در عرصه سیاست خارجی داشتم این اصل را نصب‌العین قرار داده‌ام و افتخارم این است که در اجرای تدابیر داهیانه رهبری در جنگ تحمیلی، بحران عراق، افغانستان، پرونده هسته‌یی و موضوعات دیگر سیاست خارجی کوتاهی نکردم و همواره مورد مرحمت ایشان قرار گرفته‌ام.سیاست خارجی عرصه منافع و امنیت ملی کشور است و نباید دستخوش سلیقه‌های جناحی شود. سیاست خارجی امری تخصصی است، من باندگرا نیستم و دست هر کس که بتواند منافع ملی را به پیش ببرد می‌بوسم و این را در 25 سال سابقه مدیریتی‌ام انجام داده‌ام. نه با اتوبوس که تاکنون یک نفر از اقوام و دوستانم را وارد وزارت خارجه نکردم و با کارشناسان خدوم وزارت کار کرده‌ام.

ظریف با بیان اینکه سیاست خارجی باید از هیجانان روزمره و ادعاهای هزینه‌ساز به دور باشد، تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی باید عرصه اجرا و تحلیل تفکیک شود. در قلمروی تحلیل من، خود و همکارانم را موظف می دانم که همچون دیدبانی صادق زمینه‌های فرصت‌ساز یا تهدیدآفرین و اوضاع منطقه و جهان را به مسئولین و در راس آنها رهبری منتقل کنم و در این مسئولیت از تمام توان حرفه‌ای و قدرت تحلیلی خود بهره می‌بریم و آن را در کمال راستگویی و خیرخواهی انجام می‌دهیم و از جوسازی و ارعاب واهمه نداریم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین تاکید کرد:‌ در مرحله اجرا دستگاه سیاست خارجی خود را موظف به تصمیماتی می‌داند که توسط مراجع عالیه نظام ابلاغ می‌شود، در این عرصه تمام توان کارشناسی خود را بسیج می‌کنیم که چه این تصمیم موافق نظر یا مخالف تحلیل ما باشد آن را دنبال کنیم زیرا دولت فقط باید یک سیاست خارجی داشته باشد و هیچ دولتی نمی‌تواند با بیش از یک سیاست خارجی کارش را در این دنیای پرآشوب به پیش ببرد به همین دلیل است که قانون نظارت بر این حوزه را در اختیار رهبری قرار داده تا از دعواهای جناحی به دور باشد.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اهداف کلان غیرقابل خدشه و اهداف اجرایی و عملیاتی با توجه به شرایط منطقه،‌جهان و مصالح ملی تعیین می‌شود، اظهار کرد: اهداف کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قانون اساسی، رهنمودهای امام، مقام معظم رهبری و اسناد بالا دستی و به منظور پیشبرد آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی مشخص شده است و بر اساس این اهداف کلان باید به تبیین هوشمندانه، شناخت دقیق شرایط جهانی ، ترسیم جایگاه ایران و شناسایی واقع‌بینانه فرصت‌ها و چالش‌ها پرداخت.

ظریف دوران فعلی روابط بین‌الملل را دوران گذار توصیف کرد و گفت:‌ این از حساس‌ترین و مخاطره‌آمیزترین مقاطع دوران انتقالی است. این دوران گذار غالبا با جنگ بوده اما اکنون علیرغم رقابت‌های سنگین و سهمناک و بدون استفاده از اهرم نظامی است. یکی از پیچیده‌ترین دلایل این تحول، تحول در مفهوم قدرت است. گذار از تمرکز بر قدرت نظامی به سایر ابعاد نوظهور قدرت و اشاعه معنای غیرنظامی مانند قدرت اقتصادی، علمی و فناوری و قدرت اجماع‌سازی از نمادهای مهم این تحول است.

وی در ادامه با بیان اینکه فضا برای کنش‌گرانی مثل جمهوری اسلامی به طرز بی‌سابقه‌ای باز شده، یادآور شد: نظریه‌های پایان تاریخ و برخورد تمدن‌ها در کنار تلاش سیاسی برای تشدید اسلام‌هراسی و ایران‌ستیزی نشانگر نگرانی از قدرت جمهوری اسلامی است و ما اگر می‌خواهیم در حوزه‌هایی که رقبا نگرانند پیش برویم باید بر این ابعاد قدرت جمهوری اسلامی تاکید کنیم و دیپلماسی کشور را بر این مبنا قرار دهیم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به امکان حضور ایران در عرصه بین‌الملل با توجه به استقلال آن و هویت تاثیرگذار جمهوری اسلامی،‌اظهار کرد:‌امکان ارتقای ایران بسیار بیش از قدرت منطقه‌ای فراهم است و توانمندی تاثیرگذاری ایران فراتر از نقش یک قدرت میانی در صحنه جهانی است.

ظریف با اشاره به نقش فزآینده اسلام در صحنه بین‌الملل، بیداری اسلامی و تحول‌خواهی در کشورهای اسلامی، یادآور شد: جهان با چالش افراط و سکولاریزم مواجه شده و ستیزهای فرقه‌ای سبب شده شکاف‌های اجتماعی عمیق شود و تهدید و بی‌ثباتی گسترش یابد، بر این اساس شرایط برای تبیین الگوی بومی مردم‌سالاری دینی فرصت مناسبی برای تبیین و ارائه عملی اعتدال به عنوان گفتمان انقلاب به ویژه در سایه انتخابات اخیر فراهم شده است.

وی با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان در مورد پایان‌نامه وی و استاد راهنمای او برای پایان‌نامه‌اش، گفت: من فوق لیسانس را در دانشگاهی در غرب آمریکا گرفتم و دکترا را هفت سال بعد در مرکز آمریکا که دو هزار کیلومتر با قبلی فاصله دارد گرفتم و استاد راهنمای هر کدام از پایان‌نامه‌ها متفاوت است. یکی از افتخارات بزرگ زندگی من این است که تلاش کردم مسئولیت عراق را در جنگ تحمیلی از دبیرکل سازمان ملل بگیرم، می‌دانم که دوستان به چه کسی اشاره می‌کنند اما به آنها اطلاعات غلط دادند و آن فرد هیچ وقت معلم من نبوده است. مگر بد است یک سیاس کهنه‌کار 80 ساله به یک فرزند این انقلاب بگوید دشمن قابل احترام!

وزیر پیشنهادی امور خارجه در ادامه گفت: نمی‌دانم این نماینده محترم با من چند ثانیه حشر و نشر داشته است و یا از کدام نوشته، رفتار و یا سابقه سیاسی و اعتقادی و خانوادگی بنده به این نتیجه رسیده‌اند که نه 90 درصد بلکه صددرصد غربی فکر می‌کنم.

ظریف ادامه داد: برادر دیگری در کمیسیون سوالی را مطرح کرد که نشستند و پاسخ من را گوش کنند دوباره همان سوال را با عباراتی حق به جانبه در صحن علنی مجلس مطرح کردند که از ملت شریف ایران که وقت و خانه شریف آنها را برای چنین موضوعاتی صرف می‌کنم، پوزش می‌خواهم.

وی تاکید کرد: بنده در سال 1392 حتی یک لحظه از ایران خارج نشدم، نیمه اول نوروز امسال در تهران و شمال و نیمه دوم نوروز را در کنار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج به وظیفه پرافتخار رانندگی ویلچر مادر بزرگوارم مشغول بودم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه خطاب به نمایندگانی که این شبهه را مطرح کرده بودند، گفت: گرچه دولت نهم علی‌رغم نظر بزرگان نظام بنده را در 47 سالگی خانه‌نشین کرد و علیرغم اینکه تدریس کتاب درسی نوشته شده توسط خودم را به دانشجویانم سپرد و علیرغم اینکه از چندین دانشگاه معتبر پیشنهاد تدریس دارم ولی با کمال افتخار بیان می‌کنم که در شش سال گذشته فقط در ایران مانده‌ام و حتی یک لحظه هم فکر خروج از ایران را نداشتم.

ظریف خاطرنشان کرد: برخی از نمایندگان در مورد ارتباطاتم با برخی از مقامات کنونی آمریکا سوال می‌کنند، این مقامات یک روزی مخالفین دولت جنگ‌طلب بودند که بنده کارهایم را در همان زمان نیز در حیطه وظایفم انجام می‌دادم اما اگر توانستم در میان این جنگ‌طلبان اختلاف ایجاد کنم این افتخار بنده است چون وظیفه‌ام را انجام دادم. طبیعتا عافیت‌طلبی و نشستن در خانه برایم راحت‌تر بود ولی افتخار می‌کنم که بر اساس بزرگان نظام و با نظر و اجازه آنها این کار را انجام دادم.

ظریف، خطاب به برخی منتقدان خود گفت: این افراد نگفتند که چرا رسانه‌های صهیونیستی به من حمله می‌کنند؟ اما آیا اینکه دشمنان به توانمندی یک فرزند کوچک شما اذعان و اعتراف می‌کند، بد است؟

وزیر پیشنهادی امور خارجه خطاب به نمایندگان گفت: برای روشن شدن ذهن شما این مثال را مطرح می‌کنم که به دنبال تصویب اولین قطعنامه ظالمانه شورای امنیت علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ایران به لطف خدا و به یاری امام زمان (عج) سخنرانی مستدلی را در اثبات حقانیت کشور به شکلی در شورای امنیت ارائه کردم که سفیر انگلیس در جلسه فردای سفارتش به همکارانش گفت که این سخنرانی را باید در کلاس‌های دیپلماسی برای دیپلمات‌های انگلیسی تدریس کنیم تا بفهمند که چطور بایداز منافع ملی‌شان دفاع کنند.

وی اضافه کرد: وقتی همان سخنرانی به استحضار مقام معظم رهبری رسید فرمودند «به وزارت خارجه بگویید که از طرف من به آقای ظریف گفته شود خسته نباشید، بسیار خوب و قوی صحبت کردید، متشکرم و ان‌شاءالله موفق باشید» حال نمی‌دانم چرا برخی از دوستان ما تلاش می‌کنند شرایط را وارونه جلوه دهند.

ظریف خطاب به نمایندگان گفت: همچنین با تاکید بر اینکه شرایط منطقه‌ای خطیر و لزوم مواجهه جدی با آن ایجاب می‌کند که سهم مشترکی از این وضعیت حساس داشته باشیم .

وی همچنین اعلام آمادگی کرد که در صورت دادن رای اعتماد مجلس به او برای تعامل مثبت با مجلس و سایر دستگاه‌های ذیربط برای تولید این سهم مشترک آمادگی دارد در ظرفیت مجلس در دیپلماسی هدفمند پارلمانی استفاده می‌کند. در غیر این صورت حتما با صداقت با شما برخورد خواهد کرد.

** تمدید یک ساعته جلسه مجلس

علی لاریجانی رئیس  مجلس شورای اسلامی پس از پایان سخنان محمد جواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه طی سخنانی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اگر بر همین منوال به کار بررسی صلاحیت وزرا ادامه بدهیم، باید تا پنج شنبه شب یعنی حدود ساعت 8 شب کار کنیم و اگر هم تا پنج‌شنبه کار بررسی صلاحیت‌ها به اتمام نرسد و گیر کردیم، شنبه هم باید تشریف بیاورید. (خنده)

وی افزود: به نظرم بهتر است که امشب تا ساعت 8 به رسیدگی به صلاحیت وزرا ادامه دهیم تا انشاالله در ظهر روز 5شنبه کار بررسی‌ها پایان یابد.

در این زمان، نمایندگان مجلس با فریاد زدن عدد 2، مخالفت خود را با این پیشنهاد اعلام کردند. علی لاریجانی هم با مزاح خطاب به نمایندگان گفت که نیاز به تبلیغ نیست، رای بدهید.

پس از پایان اخذ رای از نمایندگان، علی لاریجانی اعلام کرد که این پیشنهاد با چند رأی کمتر، تصویب نشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 128 رای موافق، 100 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 263 نماینده حاضر در صحن با این پیشنهاد مخالفت کردند.

پس از اینکه نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند، رئیس مجلس اعلام کرد که یک پیشنهاد دیگر هم هست که تا ساعت 19 به کار ادامه دهیم؛ وی سپس این پیشنهاد را به رای گذاشت و نمایندگان با  158 رای موافق، 74 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع با این پیشنهاد موافقت کردند تا جلسه علنی امروز مجلس تا ساعت 19 ادامه یابد.

** لاهوتی؛ مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت

مهرداد لاهوتی که به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت، اظهار داشت: امروز مشکلاتی در بخش درمان کشور داریم و در مراجعات شما دوستان به حوزه‌های انتخابی ، بخش درمان کشور از مهمترین مسائل است و نیاز است که این مشکلات را ما عرض کنیم و قطعا اگر جناب قاضی‌زاده سوالاتی که بنده مطرح می‌کنم را پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای بدهند، دست وی را می‌بوسم و حتی به وی رای هم می‌دهم.

وی با اظهار تاسف از عدم اختصاص تمهیدات و اعتبارات لازم برای خدمات داروها، امکانات و تجهیزات درمانی اظهار داشت: بیماران حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند، اما خدمات به اندازه نیاز با قیمتی منصفانه دریافت نمی‌شود.

لاهوتی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت، گفت: شما اعلام کرده‌اید اطلاعی از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نداشتید و مجلس را اینگونه نمی‌شناختید، آیا با این وضعیت می‌توانید با کمیسیون تخصصی خود کار کنید؟ موضوع درمان در بخش دولتی قابل دوام نیست و نتوانسته خدمات در شأن مردم مهیا کند. جنابعالی که مبشر بخش خصوصی هستید، چگونه می‌خواهید به بخش دولتی بها دهید و برنامه شما برای بخش دولتی چیست.

وی با بیان اینکه توزیع ناعادلانه ثروت نیروی انسانی باید از سوی آقای قاضی‌زاده تبیین و توضیح داده شود، گفت: ارائه توضیحات شما در کمیسیون‌های تخصصی مجلس پاسخگویی مناسب برای اینگونه سوالات نبوده. تضییع حقوق 8 هزار نفر دانشجو که خود را تطبیق دادند با دانشگاه تهران را چه خواهید کرد.

نماینده مردم لنگرود اظهار داشت: ما نمایندگان توان مراجعه به بخش خصوصی را داریم، ولی آیا مردم این وضعیت را دارند؟ آیا در بخش دولتی این بستر برای مردم فراهم است. من خدمت آقای قاضی‌زاده عرض کردم هفته قبل در حوزه انتخابیه بنده به مدت چندین روز جنازه یک فرد را در بیمارستان راضی رشت به دلیل 2 میلیون تومان مبلغ نگه داشتند و با واسطه بنده جنازه او به خانواده‌اش تبدیل داده شد.

لاهوتی با تاکید بر اینکه آقای قاضی‌زاده خود باید در جریان این مشکلات برآید و در رفع آنها بکوشد، افزود: شما به بخش پزشک‌محوری یعنی تقویت بخش خصوصی اعتقاد دارید، در حالی که امروز مریض‌های صعب‌العلاج به خاطر مشکلات درمانی در بخش دولتی در جلو چشم خانواده‌های خود نظاره‌گر من هستند.

وی افزود: امروز حقوق یک پزشک عمومی از یک کارمند کمتر است. این باعث شده است که پزشکان عزیز عمومی از ارائه خدمت در حوزه‌های روستایی خود مهاجرت کنند. امروز بیشتر مراکز درمانی روستایی خالی است. بخش مغفول مانده پزشک خانواده نیز ادامه دارد. بیمه سلامت حدود 5 الی 6 میلیون نفر فاقد هرگونه بیمه درمانی در کشور می‌باشند و چگونه باید برای آنها تعیین تکلیف کرد.

وی با بیان این‌که براساس قانون برنامه پنجم، پزشکانی که به صورت استخدامی و پیمانی قرارداد دارند حق فعالیت خصوصی ندارند، خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: چگونه می خواهید با این موضوع برخورد کنید؟

لاهوتی در پایان یادآور شد: بنده به صداقت،‌ درستی،‌ پاکی و جهادی بودن شما اعتقاد دارم، اما شما مدیریت شش ماهه یکی از دانشکده های علوم پزشکی تهران را برعهده داشتید، به دلیل شرایطی که بود رها کردید و اکنون چه تضمینی وجود دارد؟

** عبدی؛ موافق وزیر پیشنهادی بهداشت

ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد عصر امروز در صحن علنی مجلس در دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: زمانی‌که دکتر قاضی‌زاده هاشمی به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه معرفی شد، بنا داشتم به عنوان مخالف او صحبت کنم اما امروز به دفاع از وی خواهم پرداخت، چرا که معتقدم حوزه بهداشت با چالش‌هایی روبرو است.

وی اظهار داشت: کمبود منابع علت اصلی چالش‌ها در این حوزه نیست. برنامه پنجم توسعه به اهمیت حوزه بهداشت توجه کرده است. اگر صددرصد بودجه نفت را نیز به این حوزه تخصیص دهیم باز این مشکل حل نخواهد شد، چرا که مشکل بهداشت و درمان مدیریت و برنامه است.

نماینده خرم‌آباد با طرح این پرسش که چه کسی می‌تواند مشکلات پیش رو در حوزه بهداشت را مرتفع کند، افزود: ملاک اصلی برای برطرف کردن این مشکلات استفاده از مدیران متعهد و متخصص است. از این رو تعهد و تخصص در وزارت بهداشت مهم است و ما این دو رویکرد مهم را در آقای هاشمی می بینیم.

عبدی خاطر نشان کرد: 175 نماینده برای موافقت و حمایت از هاشمی ثبت نام کردند، اما قرعه فال به نام من افتاد. ضمن آنکه در کمیسیون تخصصی مجلس نیز همه اعضا موافق او بودند و فقط یک رای ممتنع داشت. قاضی زاده هاشمی از توان علمی بالا و روحیه جهادی برخوردار است. به نظرم افرادی همچون هاشمی را در کشور کم داریم.

وی تقویت شبکه بهداشت در مناطق محروم، فراهم نمودن دسترسی عادلانه به منافع محروم و توجه به بیماری‌های خاص و تدوین برنامه آموزشی در حوزه بهداشت را از مهمترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانست و با بیان اینکه برنامه‌های وی منطبق با قانون است از نمایندگان مجلس خواست تا به او رای بالا بدهند.

** لاشکی؛ موافق وزیر پیشنهادی بهداشت

احمدی لاشکی نماینده نوشهر و چالوس نیز یکی دیگر از موافقان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود.

وی طی سخنانی با بیان اینکه اداره وزارت بهداشت از پیچیدگی خاصی برخوردار است، با طرح این پرسش که چرا به عنوان موافق قاضی‌زاده هاشمی صحبت می‌کنم، افزود: وی آمده تا به چراها پاسخ دهد. آمده تا بگوید چرا پزشک خانواده باعث سردرگمی مردم شده است، چرا قیمت دارو بیش از 200 درصد افزایش پیدا کرده است. چرا در تفکیک پزشکان سلیقه‌ای عمل می‌شود، چرا روز به روز پدیده زیرمیزی در حال افزایش است. قاضی‌زاده هاشمی آمده است تا به این چراها پاسخ دهد.

لاشکی اضافه کرد: وی آمده تا به عدم تناسب هرم پزشک و پرستاران پاسخ دهد. البته ما سه شاخصه اصلی را در مدیریت قاضی‌زاده هاشمی می‌بینیم که در این راستا می‌تواند به تعهد، تخصص و مدیریت وی اشاره کرد.

وی خطاب به لاهوتی نماینده دیگر مجلس افزود: وزیر پیشنهادی 4 سال مشاور وزیر بهداشت بودند. من از شما و نمایندگان مجلس می‌خواهم رزومه وی را مطالعه کنید.

نماینده چالوس و نوشهر در مجلس همچنین به برنامه‌های قاضی‌زاده هاشمی اشاره کرد و گفت: افق چشم‌انداز دولت یازدهم و اقدامات فوری 2 برنامه‌ای است که وی مورد توجه قرار داده است. همچنین قاضی‌زاده هاشمی 157 مقاله جهانی ارائه داده است و حقیقتا برای این جایگاه لایق است.

** تشنج در جلسه علنی مجلس درپی اظهارات قاضی‌پور

سخنان نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه، در ابتدای نطق خود در مخالفت با سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای دقایقی جو مجلس را متشنج کرد و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در اعتراض به این سخنان قاضی‌پور در مقابل تریبون مجلس برای دقایقی تجمع کرده و خواستار عذرخواهی قاضی‌پور شدند.

قاضی پور بلافاصله پس از قرار گرفتن در جایگاه ناطقان مجلس، و در پاسخ به تعدادی از نمایندگان که هنوز پیش از سخنرانی وی و بیان دلایل مخالفتش، به وی اعتراض می‌کردند گفت: اگر این وزیر پیشنهادی مستضعف بود  هم اینطور دفاع می‌کردید؟ شما به خاطر پولش دارید دفاع می‌کنید.

در این هنگام تعدادی از نمایندگان مجلس با اعتراض و فریاد، مانع ادامه نطق نادر قاضی‌پور شدند و ابوترابی‌فرد که ریاست مجلس را در غیاب لاریجانی بر عهده داشت ابتدا ازنمایندگان خواست که بر صندلی‌های خود نشسته و به سخنان قاضی پور گوش کنند اما پس از آنکه اطرافیان ابوترابی‌فرد موضوع اعتراض نمایندگان را به وی اطلاع دادند، ابوترابی‌فرد گفت که حواسش به سخنان ابتدایی قاضی پور نبوده است. از این روی ابوترابی‌فرد موکدا از قاضی پور خواست که سخنان خود را اصلاح کرده و سپس به نطق خود ادامه دهد.

قاضی‌پور در این بین تاکید کرد که "تمامی تصمیم‌گیران مردم مستضعف اولای من است. من هیچ بحثی به افرادی که سالم هستند و طرفدار نظام مقدس جمهوری اسلامی نگفتم"

با این حال اعتراضات تعدادی از نمایندگان خاتمه نیافت و مجدداً ابوترابی‌فرد از قاضی‌پور خواست که توضیح دهد که قاضی‌پور نیز گفت: "من از تمامی نمایندگان واقعی مردم که با رای مردم به خاطر الله به خاطر اسلام و قرآن و نظام مقدس جمهوری اسلامی آمدند این سنگر را حفظ کردند تقدیر و تشکر میکنم و اگر از من ناراحتند عذرخواهی میکنم."

پیرو این سخنان قاضی پور نمایندگان آرام شدند.  قاضی‌پور سپس به ابوترابی فرد گفت: شد؟ و ابوترابی فرد نیز از نمایندگان خواست که بر جای خود بنشینند.

پس از استقرار نمایندگان معترض به سخنان ابتدایی قاضی‌پور بر صندلی‌های خود، سخنان قاضی‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت ادامه یافت.

** قاضی‌پور؛ مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مخالفت با سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر پیشنهادی درمان و آموزش پزشکی در ابتدای سخنانش خطاب به تعدادی از نمایندگان گفت: همکاران عزیز به خاطر اهمیت بهداشت و درمان به حرف‌های من گوش کنید. اگر وزیر مستضعفان بود اینقدر حمایت می‌کردید که الان به خاطر پولش حمایت می‌کنید؟

وی با بیان اینکه امروز به دلیل وارد کردن خون آلوده جان هزاران نفر به خطر می‌افتد، افزود: من راجع به انسان‌های پاک، ولایتمدار و شجاع سخن می‌گویم که در اثر فقر جانشان به خطر افتاده است.

در این هنگام محمدحسن ابوترابی‌فرد رئیس جلسه علنی مجلس خطاب به قاضی‌پور گفت: شما در اول صحبت‌های خود کلمه‌ای را به کار بردید که من توجهی نداشتم. اگر آن سخن به نحوی بود که از آن برداشت سوء می‌شود باید عذرخواهی شود.

پس از سخنان ابتدایی قاضی‌پور بسیاری از نمایندگان با حضور در مقابل تریبون و جایگاه هیئت رئیسه مجلس خواستار تذکر شدند که بار دیگر ابوترابی خطاب به قاضی‌‌پور گفت: جمله ابتدایی خود را اصلاح کنید.

در این هنگام قاضی‌پور گفت من عضو فراکسیون کارگری مجلس بوده‌ام و از مجلس هشتم هوادار، طرفدار و نوکر کارگران هستم که نمایندگان با فریاد اعلام کردند: دروغ است دروغ است.

** آقای ظریف مراقب کیف اسناد محرمانه خود باشید

در این هنگام بار دیگر نمایندگان با فریاد خواستار اعلام تذکر شدند که قاضی‌پور در سخنانی گفت: من از تمام نمایندگان واقعی مردم که به خاطر "الله" و حق مردم کار می‌کنند تقدیر و تشکر می‌کنم و اگر از من ناراحت شدند عذرخواهی می‌کنم.

قاضی‌پور در ادامه سخنانش در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان اظهار داشت: من خیلی مسائل شخصی آقای هاشمی را نمی‌دانم، اما آقای سعادت استاندار قبلی ما و آقای قالیباف شهردار تهران به من گفتند که دکتر قاضی‌زاده در جنگ کارهای خوبی انجام داده است.

وی ادامه داد: ما از آقای قاضی‌زاده می‌خواهیم که لیست خود را به قوه قضائیه اعلام کند. آقای قاضی‌زاده باید توضیح دهید که اموالی که کسب کرده‌اید با خمس بوده یا خارج از خمس بوده است؟

نماینده ارومیه خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: آقای هاشمی در توزیع امکانات سی‌تی‌اسکن و آزمایشگاه‌ها می‌خواهید عدالت را رعایت کنید یا همه را در تهران متمرکز کنید؟ آیا برای بیمارستان‌های نیمه ‌تمام برنامه دارید؟ برنامه شما در خصوص تهیه دارو چیست و آیا به تولیدات داخلی توجه خواهید کرد؟ شما با افرادی که در بیمارستان‌های خصوصی تخلف می‌کنند برخورد خواهید کرد؟

قاضی‌پور ادامه داد: امروز کسانی در بیمارستان‌ها به دست پزشکان کشته می‌شوند و قصد دارند که شکایت کنند آیا به شکایت‌ آنها رسیدگی می‌کنید؟ آیا می خواهید بیمارستان‌های تامین اجتماعی که با خون کارگران ساخته شده تصاحب کنید؟

وی همچنین خطاب به نمایندگان گفت: امروز دو نماینده طرفدار دولت یعنی کمال‌الدین پیرموذن و غلامرضا تاج‌گردون به من می‌گویند از تریبون بیا پایین. باید گفت که وزارتخانه‌ای که موافقانشان اینگونه باشد، با جان مردم بازی خواهد کرد در حالیکه ما قسم خورده‌ایم از حقوق مردم دفاع کنیم.

آصفری؛ مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت

محمدحسن آصفری نماینده اراک در جلسه نوبت عصر مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان اظهار داشت: کسی مخالف شخصیت فکری دکتر قاضی‌زاده هاشمی نیست. هیچ‌کس مخالف سابقه درخشان آقای دکتر قاضی‌زاده نیست و ما منکر خدمات ایشان در بخش‌ها و مراحل مختلف نیستیم و اگر صحبتی می‌شود، به این جهت است که مردم بدانند نمایندگان نسبت به مسائل بهداشت و درمان اطلاع کافی دارند و می‌دانند مردم با چه مشکلاتی مواجه هستند.

وی افزود: دکتر قاضی‌زاده در برنامه‌های خود به برخی موارد اشاره نکرده و معلوم نیست که چگونه می‌خواهد بعضی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان را حل کند.

نماینده اراک خاطرنشان کرد: در قانون برنامه پنجم به صراحت آمده که دولت موظف است که امکانات درمانی را برای همه مردم توزیع کند، نه اینکه فقط برای پایتخت باشد. امروز باید در روستاها و شهرهای کمتر توسعه یافته این امکانات وجود داشته باشد و در قانون برنامه پنجم به صراحت این موضوع مطرح شده است.

آصفری خاطر نشان کرد: نمی‌توانیم از موضوع سلامت و بهداشت و درمان به راحتی بگذریم، چرا که این مسائل به اندازه مباحث حوزه امنیتی دارای اهمیت است و نباید گذرا از آن عبور کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر همه می‌دانند که بیماران خاص با چه هزینه‌ای پول دارو و درمان را تهیه می‌کنند و امروز بیماران خاص برای تهیه یک آمپول مبالغ زیادی را هزینه می‌کنند، قیمت بعضی از این دارو‌ها با یک عمر حقوق کارمندی ما برابری می‌کند. در سال گذشته نیز نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو تصویب شد، اما سوال این است که آیا اجرایی شد؟

نماینده اراک خاطر نشان کرد: در بحث دو شغله‌ها واقعیت این است زمانی که به یک بیمارستان دولتی مراجعه می‌کنیم، دکتر آن بیمارستان مطلب خصوصی دارد و باید به این مشکلات توجه شود.

آصفری افزود: نظام ما، نظام عدالت‌محور است و باید همه مردم در بحث امکانات درمانی برابر باشند. لذا امیدواریم که آقای دکتر قاضی‌زاده به صراحت به شبهات بنده پاسخ دهد و اگر این پاسخ‌ها قانع کننده باشد ما به ایشان رای خواهیم داد.

(19:20) پایان روز دوم بررسی صلاحیت وزرا در مجلس با 9 ساعت مذاکره علنی

جلسه علنی بررسی برنامه‌ها، دیدگاه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت، دقایقی پیش پایان یافت.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را پس از علی لاریجانی بر عهده گرفته بود، پیش از پایان جلسه اعلام کرد که نشست علنی بعدی مجلس فردا جهارشنبه 23 مرداد ماه در ساعت 8 صبح و با دستور کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت آغاز می‌شود.

به گزارش تسنیم، نمایندگان مردم در خانه ملت، در جلسات صبح و عصر امروز پارلمان، برنامه‌ها و دیدگاه‌های وزرای آموزش و پرورش، اطلاعات، امور خارجه، اقتصاد و بهداشت و درمان را مورد بررسی قرار دادند.

این خبر در طول روز تکمیل می‌شود؛ لطفا به روز رسانی کنید . . . . .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها