يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۵۷۰۰۲
زمان انتشار: ۰۸:۵۹     ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
روز سوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از صبح امروز آغاز و هم‌اکنون در حال برگزاری است.

به گزارش پایگاه 598، پنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از صبح امروز چهارشنبه در صحن علنی در حال برگزاری است.

نمایندگان در 4 جلسه گذشته که در دو روز کاری برگزار شده بود نیز به بررسی صلاحیت 6 وزیر پیشنهادی و برنامه دولت یازدهم پرداخته بودند که متن کامل گزارش این دو روز را می‌توانید اینجا و اینجا بخوانید.


این خبر در حال تکمیل است . . . . .

(8:15) پنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

رسیدگی به صلاحیت علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان اولین دستور کار مجلس، آغاز شد.

** جزئیات جلسه غیر علنی مجلس

خبرنگار تسنیم از مجلس گزارش داد که پیش از آغاز جلسه علنی امروز، نمایندگان مجلس در یک نشست غیر علنی حضور یافته‌اند.

نشست غیرعلنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی اتفاقات بوجود آمده در جلسات 2 روز گذشته مجلس و نحوه رای اعتماد به وزرا صبح امروز چهارشنبه برگزار شد.

در این نشست نمایندگان مجلس درخصوص اتفاقات بوجود آمده در 2 روز گذشته توضیحاتی را ارائه و خواستار آرامش بیشتر نمایندگان در جلسات علنی بررسی صلاحیت وزرا شدند.

رئیس مجلس همچنین خواستار سرعت‌بخشیدن نمایندگان به فرآیند رسیدگی به صلاحیت وزرا شد.

رئیس مجلس در این جلسه از نمایندگان خواست با توجه به پخش زنده رای اعتماد به وزرا، شئونات را رعایت کنند. لاریجانی همچنین از نمایندگان درخواست کرده که در جریان رای اعتماد و سخنرانی به عنوان مخالف و موافق، نام کسی را نبرده و برای دفاع از هر موردی از مقام معظم رهبری مایه نگذارند.

لاریجانی همچنین تصریح کرده که دیروز در هیئت رئیسه حدس ما این بود که چون نمایندگان خسته بودند، آن اتفاقات افتاده است بنابراین جلسه امروز تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت.

** اسامی غائبان آغاز جلسه علنی

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی  در آغاز نشست علنی امروز مجلس که با دستور کار بررسی صلاحیت وزرا شروع شد، اسامی تاخیرکنندگان جلسه را قرائت کرد.

وی افزود: در آغاز جلسه امروز حسین ذوالانوار، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، محمد سلیمانی و محمدمهدی مفتح تاخیرکنندگان جلسه علنی امروز مجلس بودند.

*** بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

آرامی؛ موافق وزیر پیشنهادی کار

منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس در مجلس در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت، در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ اظهار داشت: آقای ربیعی شخصی است که همواره جان خود را برای دفاع از میهن اسلامی در عرصه‌های مختلف در طبق اخلاص گذاشته است و همواره برای سربلندی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میراثی که امام راحل (ره) آن را برای ما به یادگار گذاشته،‌ تلاش کرده است.

وی ادامه داد: این وزارتخانه از ادغام سه وزارتخانه تشکیل شده است و دارای برنامه‌های گسترده‌ای بوده و هر کس مسئولیت این وزارتخانه را برعهده بگیرد باید دارای تخصص و ویژگی‌های منحصر به فرد این وزارتخانه باشد.

نماینده بندرعباس اضافه کرد: مدیریت بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیازمند توانمندی مدیریت استراتژیک است. بنده معتقدم که روحیه همگرایی و مشورت مهمتر از سایر ویژگی‌ها است که البته آقای ربیعی دارای تمامی این ویژگی‌ها است.

آرامی در ادامه افزود: تجربیات و تخصص‌های وزیر پیشنهادی تعاون از جمله معاونت این وزارتخانه و مشاورت رئیس‌جمهور،‌ مسئولیت کمیته تبلیغات، از جمله شاخص‌هایی است که می‌تواند برای توانمندی‌های مدیریتی ربیعی به کار گرفته شود.

وی تصریح کرد: آقای ربیعی یک مدیر اجرایی صرف نیست، بلکه او دارای تخصص‌های مختلف در زمینه‌های عملی است. ربیعی سوابق علمی متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به انتشار چندین کتاب و ده‌ها مقاله در سطوح مختلف تحصیلی اشاره کرد. ربیعی کسی است که در سطوح مختلف تحصیلات تکمیلی استاد راهنمایی پایان‌نامه‌های دانشگاهیان را برعهده داشته است.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به برخی از سوابق علمی ربیعی اشاره کرده و افزود: ربیعی در سال 90 به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه پیام‌نور انتخاب شد. ربیعی همچنین مدرس دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تهران است.

آرامی تاکید کرد: ربیعی سال‌ها دبیری ستاد مبارزه با فساد اداری را برعهده داشته که البته کتابی را نیز در همین زمینه منتشر کرده است. او همواره به جریان‌های مبارزه با فساد در زمینه‌های مختلف کمک‌های بسیاری کرده است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: ربیعی از خانواده کارگری و جنوب شهر تهران است. او تجربه کارگری در مدیریت صنایع و همینطور مدیریت روزنامه کاروکارگر را برعهده داشته است. ربیعی عضویت در هیئت مدیره چندین شرکت بزرگ صنعتی را در کارنامه کاری خود دارد. البته او عضو هیئت موسس آموزش عالی کار است.

نماینده بندرعباس در مجلس تصریح کرد: به اعتقاد بنده ربیعی آشنایی کاملی با فضای کسب و کار در وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی دارد. تشکل‌های کارگری، کارگران، اعضای اتاق بازرگانی و اتاق تعاون از حضور وی به عنوان وزیر استقبال کرده‌اند. این موضوع نشان‌دهنده این است که آنها اعتماد بالایی برای تصدی پست وزارت توسط ربیعی را دارند.

آرامی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: ربیعی فهم درستی از مسائل اجتماعی و کارگری روز و همینطور حمایت از اقشار آسیب‌پذیر دارد. داشتن فهم تعاون از ضروریات اداره وزارت تعاون است که ربیعی این شاخص‌ها را داراست.

وی افزود: اعتدال، پاکدستی، جدیت در کار و پایبندی و التزام عملی به ولایت فقیه از مهمترین شاخص‌های اخلاقی و مدیریتی ربیعی است. به اعتقاد بنده ربیعی به راستگویی و جدیت در کار معتقد است. امیدوارم که وی روح راستگویی در وزارت کار را حکمفرما کند. یکی از گرفتاری‌های ما در این وزارتخانه آمارهای نادرست و غلط است که امیدوارم با حضور ربیعی در این وزارتخانه این مشکلات برطرف شود.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی کار اضافه کرد: گروهک‌ها، منافقین و ضدانقلاب‌ها در سایت‌ها و شبکه‌های خود همواره این سرباز خدوم را مورد تخریب قرار داده‌اند. ربیعی در سنگرهای مختلف از جمله دفاع مقدس از میهن اسلامی دفاع کرده و تلاش‌هایی داشته است او همواره سرباز پیاده‌نظام برای میهن اسلامیان بوده است.

صابری؛ مخالف وزیر پیشنهادی کار

رضا صابری نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تصدی علی ربیعی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بار دیگر حماسه سیاسی 24 خرداد راتبریک عرض می کنم و ضمن تبریک به آقای رئیس جمهور جناب آقای روحانی برای ایشان وزرای پیشنهادی آرزوی موفقیت می‌کنم.

وی افزود: به بیان ربیعی تقریبا همه آحاد جامعه تحت تاثیر سیاستها ، برنامه ها واقدامات این وزارتخانه است که 2 سال پیش با تصویب مجلس شورای اسلامی از ترکیب 3 وزارتخانه تشکیل شد و آقای ربیعی این اقدام را هوشمندانه اما ناقص می داند، بنابراین سخنی از وزیری برای وزارتخانه‌ای با اهمیت در حوزه‌های گوناگون امور اقتصادی، بیمه‌ای، درمانی، آموزشی و اجتماعی است که اگر امروز در استان‌ها و شهرستان‌ها تنها با یک اداره کل یا اداره از یک وزارتخانه سروکار داریم، در این وزارتخانه به 4 اداره کل یا اداره مواجهیم.

صابری در ادامه سخنان خود گفت: سازمان تامین اجتماعی و خصوصا شستا به عنوان بزرگترین زنجیره اقتصادی کشور، نیروهای کار جامعه و گرفتاری‌های آن، آموزش فنی‌وحرفه‌ای و عدم انسجام و هماهنگی آن، بیمه و ناملایمات حوزه بازنشستگی تنها بخش کوچکی از موضوعاتی است که ضرورت توجه به این وزارت را بیان می کند.

وی با طرح این سوال که نسبت‌های تجربی و علمی جناب آقای ربیعی با این وزارتخارنه چیست، تصریح کرد: اگر چه برجستگی در یک معیار و یا برخورداری از میانگین مناسب از هر دو مشخصه تجربه و تخصص مناسب برای تصدی یک مسئولیت است، با احترام به تجربه آقای ربیعی در حوزه کارگری، اما 30 سال ممارست وی در حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی و دانشگاهی کفایت تجربه کافی برای این مسئولیت نیست .

این نماینده مجلس با بیان اینکه از نظر علمی نیز اولویت‌های کاری در این وزارتخانه نشان از اهمیت و ارجحیت علوم اقتصادی چه نیروی انسانی، بیمه‌ای، حقوق و علوم دیگر در این وزارت است، گفت: البته برخورداری وی از علم جامعه‌شناسی و مدیریت استراتژیک به لحاظ موضوعیت آسیب‌های اجتماعی در این وزارت قابل توجه است، اما از اولویت سازمانی آن فاصله دارد .

صابری اظهار داشت: نکته اساسی این است که جناب آقای ربیعی به عنوان یک چهره سیاسی و فعال سیاسی است؛ وی چه تضمینی می‌دهد که فضای این وزارتخانه به تصمیمات سیاسی آغشته نشود.

وی با اشاره به برنامه‌ای که ربیعی به نمایندگان مجلس ارائه داده است، گفت: در برنامه پیشنهادی بیکاری به عنوان چالش موجود و ایجاد بازار کار به عنوان اولین برنامه مطرح شده و دومین برنامه صیانت از نیروی کار است که صیانت از نیروی کار اعم از شاغل و بیکار است. در حالیکه در ذیل صیانت از بازار کار یا صیانت از نیروی کار شما به 14 اقدام اجرایی و وظیفه وزارتخانه اشاره و تنها در یک بند به اعمال حمایت‌های قانونی و حقوقی در برابر بیکاری اشاره کرده‌اید.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر یادآور شد: 13 مورد دیگر به صیانت از نیروی شاغل اشاره دارد؛ آیا وزارت کار فقط صیانت از شاغلان را وظیفه خود می‌داند؟ این کم توجهی به بیکاری در جامعه نه تنها چالش را حل نمی‌کند، بلکه دامنه سرگردانی و سردرگمی آنها را افزایش خواهد دارد.شما واقف هستید که ادارات کار حتی مراجعان بیکاران را نمی‌پذیرد و با ایجاد دفاتر کاریابی در بخش خصوصی از این مشکل رها شده است و پاسخگوی بیکاران نیست.

صابری با اشاره به مفید بودن دفاتر نمایندگان در شهرستان ها برای کاریابی وزارت کار خطاب به وزیر کار گفت: مدل اجرایی شما در حل کوتاه و بلند مدت بیکاری در جامعه چیست؟ آقای ربیعی این جملات شما که برنامه‌های پیشنهادی اشتغال صرفا به این وزارتخانه مرتبط نیستند و یا موفقیت وزارتخانه در ابعاد اقتصادی و بالاخص ساماندهی بازار کار به شدت تحت تأثیر عملکرد سایر نهادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تأثیر گذار در کشور است و خلاصه کردن آن به اینکه تلاش خواهم کرد، شما را به آنجا نمی‌رساند که فردا در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان بگویید مسئول اشتغال کشور من نیستم.

وی گفت: شما در چالش دوم به بیکاران بدهکار بانکی در سیاست بنگاه های زود بازده اشاره کرده‌اید، چگونه اقدام پیشنهادی شما در بند 9 برنامه یک تحت عنوان ارائه تسهیلات بانکی خود اشتغالی جهت ایجاد شغل برای بیکاران فاقد این ضعف و نتیجه است؟

صابری ‌افزود: شما در برنامه خود به بدهکاری دولت در صندوق تأمین اجتماعی اشاره کرده‌اید که البته این دور تسلسل در پاسخگویی مد شده است، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم باید از طلبکاری خود در حوزه بهداشت و سلامت از صندوق تأمین اجتماعی بگوید، شما چگونه از این بیت المال برای رفاه حال بیمه شدگان و بازنشستگان بهره می‌گیرید؟

وی تصریح کرد: به رغم اینکه در قانون بودجه 91 ذکر شده بود و در قانون بودجه 92 تکرارشده است، مشکل 80 هزار نفر بازنشسته فولاد حل نشده و حقوق آنان پرداخت نمی‌شود، این چیزی نیست که بعداز 3 یا 6 ماه وعده حل آن را بدهید، مگر اینکه در این شرایط اقتصادی قائل به این باشید که بدون حقوق هم می توان زندگی کرد.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که شما چه ضرب‌العجلی را برای بازنشستگان فولاد طبق قانون اعلام کرده‌اید، گفت: یکی از حوزه مسائل بسیار مهم در حوزه وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی مسائل اجتماعی یا آسیب‌های اجتماعی است، اگر به برنامه‌تان عنایت داشته باشید این حوزه در مقابل وظایف خود دارای نقص است.

صابری افزود: شما استحضار دارید امروز حتی شما معلولان را نمی‌توانید پوشش خدماتی دهید، شما می‌دانید که امروز معلولان به حق باید از این خدمات استفاده کنند، اما از سازمان شما می‌شوند که توان حمایت از شما را نداریم؛ چه پاسخی به معلولان و آسیب دیدگان اجتماعی دارید؟

فیاضی؛‌ مخالف وزیر پیشنهادی کار

عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمود‌آباد در مجلس شورای اسلامی که از وقت رضا صابری در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده می‌کرد، گفت: از آقای روحانی تشکر می‌کنیم که کابینه‌ای عمدتا قوی و کارآمد معرفی کرده و ربیعی از چهره‌های خوب و مورد احترام است و اگر انتقادی مطرح می‌شود برای تقویت کار دولت و کشف مسائل پنهان در برنامه این وزیر پیشنهادی است.

وی با بیان اینکه زیربنایی بودن این وزارتخانه بر کسی پوشیده نیست، وزارتخانه‌ای فانتزی نیست بلکه مبنای تولید،‌کار و رفاه اجتماعی را شکل می‌دهد، گفت: در برنامه خود افزایش سهم تعاونی‌ها را در بازارهای پولی کشور تا حدودی کمرنگ دیده است در حالی که باید اذعان داشته باشیم که نقش تعاونی‌ها در نظام اقتصادی کشور مؤثر و پویاست.

نماینده مردم نور و محمودآباد تصریح کرد: امروز ده‌ها اتحادیه تخصصی در سراسر کشور وجود دارد و حدود 7 هزار فروشگاه تعاونی نیز در کشور فعالیت می‌کنند که می‌توانند یکی از بخش‌های مهم نظام توزیع کشور را عهده دار باشند. سؤال ما از آقای ربیعی این است که در ارتباط با تقویت نظام توزیع چه برنامه‌ای دارند که در مهار تورم نیز نقش دارد؟

فیاضی افزود: در قانون اساسی به اقتصاد مبتنی بر تعاون تأکید شده است، برنامه شما را در نظام تولید مبتنی بر تعاونی‌ها نمی بینم و با وجود اینکه 50 درصد مردم کشور عضو تعاونی‌ها هستند و این رقم در دنیا 12 درصد است اما سهم آنها از سرمایه ملی فقط 7 درصد است.

وی گفت: شما برنامه مشاغل خانگی را به چه صورت می خواهید اجرا کنید؟ البته راه آن سهل‌الوصول و در عین حال برای اقتصاد خانواده بسیار مهم است. سه جانبه گرایی در اشتغال و تولید کار بسیار مهمی است برنامه شما برای حمایت از کارگر و کارفرما چیست؟

نماینده نور و محمود آ‌باد در ادامه سخنان  با اشاره به تقابل‌های موجود میان کارگر و کارفرما خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: تقابل‌ میان کارگر و کارفرما را باید کاهش دهید زیرا یکی از موانع اشتغال و تولید تقابل و درگیری و تنش میان کارگر و کارفرماست. شما از جنس کارگری هستید و تقاضای ما این است که به اتحادیه کارگری توجه کنید و از شما در این باره بیشتر انتظار داریم.

فیاضی با بیان اینکه غنی سازی شغل و ساده کردن کار توأمان باید دیده شود، گفت: شما باید به فناوری تولید در موضوع تعاونی‌ها و همچنین به موضوع غنی سازی شغل توجه کنید که البته در برنامه شما دیدم چنین چیزی وجود داشت اما کمرنگ است.

وی افزود: سازمان بزرگی در حوزه کار شما به نام سازمان شستا وجود دارد. این سازمان از دیرباز تا کنون حیات خلوت صاحبان قدرت بوده است و فرق نمی‌کند که چه کسی باشد و کدام دولت باشد. از دولت اعتدال؛ جناب آقای روحانی و همچنین آقای ربیعی که انسان پاک دست و پاک دامنی است انتظار داریم که سازمان شستا را به عنوان یک فرصت ملی برای همه ایرانیان بداند.

نماینده نور و محمود آ‌باد گفت: هم اکنون کارخانجات، درمانگاه‌های تامین اجتماعی و همچنین بیمارستان‌ها در شهرهای بزرگ قرار دارد و در شهرهای کوچک خبری نیست، ضمن آنکه در شهرهای بزرگ نیز این فرصت به صورت برابر توزیع نشده است.

** حسن روحانی به مجلس آمد

(9:45) حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ساعت 9:45 صبح امروز، چهارشنبه، با استقبال محمدرضا باهنر، نائب رئیس اول مجلس، برای حضور در جلسه بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی اش وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

محمدرضا صادق مشاور رئیس‌جمهور و حسین فریدون، رئیس جمهور را همراهی می‌کردند.

در هنگام ورود روحانی به مجلس، علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال دفاع از سابقه و برنامه‌های خود بود.

تاجگردون؛ موافق وزیر پیشنهادی کار

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت، در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی، گفت: وقتی بحث انتخاب ربیعی برای وزارت مذکور مطرح شد، بنده موافق نبودم، اما به هر حال فرصت مجلس، فرصت خوبی است و این موضوع مهم است که بدانیم چه کسی مسوولیت تصدی این وزارتخانه مهم که در دو بخش اقتصادی و اجتماعی فعالیت دارد را برعهده می‌گیرد.

وی با اشاره به تحقق اصول 29، 43 و 44 قانون اساسی ادامه داد: وزارت کار مهمترین وزارتخانه‌ای است که می‌تواند به تحقق اهداف این اصول قانون اساسی کمک می‌کند. وزارت کار هم در زمینه اجتماعی و هم در مسائل اقتصادی فعالیت می‌کند.

نماینده مردم گچساران با تاکید بر اینکه باید به این وزارتخانه نگاه استراتژیک داشته باشیم، تصریح کرد: سوابق ربیعی نشان می‌دهد که او به این بخش نگاه استراتژیک دارد و می‌تواند تلفیقی از اقدامات مختلف باشد و آن‌ها را پیگیری کند.

تاجگردون افزود: وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی از جمله وزارتخانه‌هایی است که صندوق‌های زیرمجموعه آن نقش بین نسلی را بر عهده دارد. نمی‌توان با نگاه غیر استراتژیک و انتزاعی این وزراتخانه را اداره کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه معتقد است وزارت تعاون، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دیگری است، گفت: ما در گذشته و در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق به این موضوع اعتقاد داشتیم که وزارت تعاون می‌تواند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ دیگری باشد. این وزارتخانه دو اثر منفی ومثبت خواهد داشت. اثر مثبت آن موجب ارتقاء رفاه در داخل کشور و اثر منفی آن اگر اقتصادی نباشد، موجب فساد خواهد شد.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: به دلیل توانایی‌هایی که در ربیعی وجود دارد، می‌‌تواند گلوگاه‌های فساد در بخش‌هایی مانند شستا را شناسایی کند.

حسینی صدر؛ موافق وزیر پیشنهادی کار

موید حسینی صدر نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان طی سخنانی در موافقت با علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: مخالفان آقای ربیعی اطلاعات خوبی در مورد بخش اقتصاد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ما دادند. البته تمام این اطلاعات را به راحتی با سرچ در اینترنت می‌توان به دست آورد.

وی ادامه داد: همچنین مخالفان به بعد اقتصادی این وزارتخانه اشاره کردند، آن هم به دلیل دو بانک رفاه و تعاون در حالیکه اگر قرار بود این دو بانک، بانک های عادی باشند و بخواهیم به این دلیل یک اقتصاددان برای تصدی این وزارتخانه بگذاریم، پس چرا سیاست‌ها و کارکردهای این دو بانک را جدا کرده‌ایم. این بانک‌ها برای حوزه‌های تخصصی ایجاد شده است و نباید 80 درصد وزارت کار را اقتصادی ببینیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مخالفان وزیری را که هنوز سرکار نیامده، محاکمه می‌کنند، گفت: متاسفانه در دولت‌های گذشته تنها 5 درصد از ظرفیت تعاون اجرایی شده در حالیکه طبق قانون باید تا امسال 25 درصد از ظرفیت تعاونی‌ها اجرایی می‌شد. همچنین در دولت‌های قبل میانگین مدیریت در این وزارتخانه 1.3 دهم سال بود. بنابراین درست نیست که تمام مشکلات دوره‌های قبل را بر سر وزیر جدید خراب کنیم و او را در حالی که هنوز نیامده به پای میز محاکمه بکشانیم.

حسینی صدر تصریح کرد: ای کاش نمایندگان مخالف تمام برنامه‌های آقای ربیعی را مطالعه می‌کردند، چرا که 28 مورد از برنامه‌های 30 بندی آقای ربیعی قابل عملیاتی شدن و مطابق با برنامه پنجم است.

وی افزود: آیا مشکلات بیمه، قانون کار و کارگر، تعاونی‌ها، فضای کسب و کار و ... با یک اقتصاددان حل می‌شود؟ ما نیاز به یک مدیر کارآزموده و مورد اعتماد و وفادار به اسلام و انقلاب نیاز داریم تا کار را در دست بگیرد و مشکلات این بخش را حل کند. همچنین در کشورهای مختلف رئیس جمهور همه کارها را بلد نیست، بلکه فقط مدیریت می‌کند و می‌داند از چه نیروهایی استفاده کند، بنابراین آقای ربیعی مورد اعتماد رئیس‌جمهور است و به این دلیل او را برای تصدی وزارت تعاون معرفی کرده است.

نماینده مردم خوی در مجلس در پایان تاکید کرد: آقای ربیعی فردی از قشر کارگر و رزمنده است که حدود 13 سال در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کار کرده و کتابی برای ریشه‌کنی فساد نوشته، اما حالا مخالفان با انگ زدن و باندبازی با او مخالفت می‌کنند که این انصاف نیست. همچنین وی یک دانشگاهی است و نباید به او یک چهره امنیتی بدهیم.

** محجوب؛ موافق وزیر پیشنهادی کار

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون کارگری با استفاده از قسمتی از زمان نماینده مردم خوی سخنان خود را در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد و گفت: آقای پورابراهیمی که در مخالفت با آقای ربیعی صحبت کردند حتما قانون اساسی را مطالعه کرده و می‌داند که اقتصاد تنها وسیله است تا کشور به اهداف خود برسد، نه اینکه آن را هدف ببینیم و بخواهیم تمام وزارتخانه‌ها را یک اقتصاددان اداره کند.

وی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک سازمان اجتماعی است که برای صیانت از جامعه هدف خود تلاش می‌کند بنابراین نباید به چشم یک وزارت اقتصادی به آن نگاه کنیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: متاسفانه توضیحات آقای پورابراهیمی خلاف برنامه بود و جای تعجب است که با تمام اشرافی که وی به مسائل اقتصادی دارد، اما هنوز قانون برنامه را مطالعه نکرده، بنابراین شما را به خواندن قانون ارجاع می‌دهم و پس از خواندن آن اظهار نظر کنید.

محجوب در پایان سخنان خود تاکید کرد: آقای ربیعی با درخواست تشکل‌های کارگری و نمایندگان این صنف مسئولیت را پذیرفته است، بنابراین از نمایندگان می‌خواهم در دادن رای اعتماد خود خواسته‌های کارگران را رعایت کنند.

علیرضا محجوب پس از سخنان خود به جمع نمایندگان آمد و طوماری که از سوی تشکل‌های کارگری و نمایندگان صنوف کارگری برای حمایت از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شده بود به نمایندگان نشان داد.


** قرائت جوابیه "بانک"

ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی صبح امروز جوابیه مرتضی بانک نسبت به مطالب مطروحه توسط عطا الله حکیمی نماینده رودبار در جلسه دو روز گذشته مجلس را قرائت کرد که متن آن به شرح زیر است:

در آغاز بررسی رای اعتماد نمایندگان محترم به وزرای پیشنهادی دولت جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، آقای حکیمی نماینده مردم شریف و عزیز رودبار با خروج از اخلاق اسلامی بدون هر گونه تحقیق و بررسی دروغ‌هایی چند را به بنده نسبت داده و از زدن تهمت نیز به این جانب دریغ نکرده‌اند.

ای کاش ایشان به عنوان یک نماینده به خود زحمت می‌دادند و لیست اعضای کابینه و منصوبان ریاست جمهوری را یکبار مطالعه می‌فرمودند تا دچار خطای فاحش عضویت حقیر در کابینه و یا داشتن مسئولیت در دولت نمی‌شدند.

قرار دادن نام حقیر در زمره اعضای فتنه هم از این زاویه قابل بررسی و موجب تاسف است.

مرتضی بانک

** قرائت جوابیه آیت‌الله دری نجف آبادی

ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین جوابیه آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و وزیر اسبق اطلاعات نسبت به اظهارات حمیدرسایی نماینده تهران در جلسه علنی روز گذشته را قرائت کرد که متن این جوابیه به شرح زیر است:

متاسفانه در صحبت‌های آقای رسایی به صورت غیرمستقیم نسبت به وزارت اطلاعات تحلیل‌های غلط و ناصوابی ارائه شد که اولا خلاف واقع و دور از حقیقت است و ثانیا برخلاف مصالح کشورمی‌باشد.

ثالثا تحلیل‌ها و مقایسه‌ها نیز دور از واقعیت بوده و نباید برای تخریب وزیر پیشنهادی خدمات دیگران را زیر سوال برد و آنان را تخریب کرد.

قربانعلی دری نجف آبادی

** قرائت جوابیه جمشید رسایی

جوابیه جمشید رسایی برادر حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس را نسبت به اظهارات کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس را قرائت کرد که متن آن به شرح زیر است:

اینجانب تا سال 82 عضو جبهه مشارکت ایران بوده و همواره مواضع اصلاح‌طلبانه داشته‌ام. در انتخابات سال 88 در ستاد آقای موسوی بودم و در انتخابات سال 92 برای پیروزی دکتر روحانی فعالیت کردم، اما هرگز با اعتراضات خیابانی و اغتشاشات غیرقانونی موافق نبوده و از ابتدا نیز ادعای تقلب را باور نداشته و مردود می‌دانستم.

نظریات سیاسی اینجانب با دیدگاه‌های برادر محترم متفاوت است، اما طرح چندباره این موضوع در جلسات مجلس با هدف تخریب من یا برادرم کار غیر اخلاقی و برخلاف مروت است.

اینجانب حدود 10 سال در وزارت راه مسئولیت داشتم، ولی برخلاف ادعاهای مطرح شده هیچ نوع سابقه فعالیت در بخش پیمانکاری و یا ارتباطات مالی با پیمانکاران نداشتم تا چه برسد به بهره مندی از قراردادهای کلان .

فرزند 20 ساله ام در روز قدس سال 88 و قبل از شروع راهپیمایی به همراه عده‌ای به دلیل شک نیروی انتظامی به کلانتری منتقل می‌شود و یک روز بعد پس از بررسی موضوع با حکم مرجع قضایی آزاد می‌شود.

متاسفانه وی در طول مدت بازداشت با برخوردهایی که مطابق موازین قانون نبود مواجه می‌شود. در این خصوص به بازرسی نیروی انتظامی و مراجع قضایی شکایت کردم که نهایتا مراجع مذکور تخلفات صورت گرفته را محرز دانستند، اما به واسطه دلجویی فرماندهی وقت نیروی انتظامی استان و عذرخواهی متخلفان در دادگاه، صورت جلسه‌ای تنظیم شد و با رضایت فرزندم خاتمه پیدا کرد.

برادرم در آزادی فرزندم هیچ نقشی نداشت، اما در خصوص پیگیری شکایت از تخلف صورت گرفته، پس از آن که موضوع با دلایل و مستندات برای ایشان ثابت شد،‌ در حد ارجاع موضوع به مراجع ذیربط انتظامی جهت بررسی و پاسخگویی مکاتبه داشت.

جمشید رسایی


بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

موسوی؛ مخالف وزیر پیشنهادی کشاورزی

سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی طی سخنانی اظهار داشت: امروز مشکلات ناشی از تحریم‌ها و سوء مدیریت طبقات مستضعف را در تنگنا قرار داده و این در حالی است که می‌دانیم حدود 98 درصد از شهدا از قشر مستضعف بوده‌اند. همچنین امروز بخش کشاورزی نفس‌های آخر را می‌کشد و باید هرچه زودتر به داد آن رسید.

وی ادامه داد: کشاورزان همواره در دعواهای سیاسی سال‌های گذشته نادیده گرفته شده‌اند و فریاد تظلم‌خواهی آنها در بین این دعواها شنیده نشد، لذا دولت جدید باید کشاورزی را به جایگاه اصلی خود برساند.

این نمایند مجلس خاطر نشان کرد: امروز 18 میلیون هکتار زمین کشاورزی و قابل کشت در کشور وجود دارد که تنها 4 میلیون هکتار از این زمین‌ها زیر کشت رفته است. همچنین در استان خوزستان از 4 میلیون هکتار زمین کشاورزی تنها یک میلیون آن زیر کشت است، بنابراین وزیر پیشنهادی باید پاسخ دهد که چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد.

موسوی همچنین تصریح کرد: یکی از افراد موثر در انتخاب آقای حجتی به عنوان وزیر پیشنهادی می‌گفت که آقای حجتی قبول ندارد که کشاورزی محور توسعه است و می‌گوید اگر کشاورزی را محور توسعه قرار دهیم، مردم باید از گرسنگی بمیرند، چرا که با این ظرفیت‌های کشاورزی نمی‌توان تمام مشکلات را حل کرد. بنابراین آقای حجتی باید پاسخ دهد که چه نسبتی با این سخنان دارد. آن هم در حالی که امام خمینی (ره) می‌فرماید کشاورزی محور توسعه است.

وی اضافه کرد: از آقای حجتی می‌خواهم که نگاه خود نسبت به بخش خودکفایی در محصولات کشاورزی و همچنین برنامه پنجم توسعه بیان کند. همچنین بگوید که آیا خود را ملزم به اجرای این برنامه می‌داند یا مثل بسیاری از قوانین بالادستی از کنار آن خواهد گذشت.

این نماینده مجلس خطاب به نمایندگان گفت: بنده برنامه‌های آقای حجتی را مطالعه کردم، اما در عرصه اجرا برای چالش‌های کشاورزی کمتر تدبیر و راه‌حلی دیدم. همچنین در برنامه وی توجهی به بسته‌های زیربنایی نشده است و همچنین در این برنامه از حذف واردات صحبت شده است که این سخنان در رسانه ها بازتاب بسیاری داشت، اما خبرگان علم کشاورزی بهتر می‌دانند که باید واردات را به‌گونه‌ای مدیریت کرد تا به تولیدات داخلی لطمه نخورند نه اینکه بخواهیم واردات را کاملا حذف کنیم.

موسوی خطاب به وزیر پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: شما یکی از فعالان برای ادغام وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی بودید و حالا باید پاسخ دهید که چقدر با این تلاش‌های شما روحیه جهادی د راین وزارتخانه ادغام شده به عرصه کشاورزی منتقل شده است. همچنین رشته تحصیلی شما عمران است و نمی‌دانم چرا بخش کشاورزی باید اینقدر مظلوم واقع شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مدیران میانی در زمان حجتی دو سال پشت در اتاقش منتظر ملاقات بودند و آقای حجتی جز چند تن از مدیران خاص، کسی را به حضور نمی‌پذیرفت و همچنین در این دوره بیشترین حجم واردات بخش کشاورزی به کشور صورت گرفت و دو بخش مهم جنگل و شیلات آسیب دید.

نماینده مردم اهواز تاکید کرد: با تصدی آقای حجتی بر وزارت جهاد کشاورزی بیم آن می‌رود که مجددا افراد سیاسی فاقد وجاهت در پست‌های کلیدی قرار گیرند. در زمان مسئولیت آقای حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی معاونین این وزارتخانه در حمایت از قانون‌شکنان مجلس ششم استعفا کرده و بعضا در جمع متحصنین حضور یافتند. همچنین در زمان مسئولیت وی برخی از مدیران حزب‌اللهی حذف و به جای آنها افراد حزبی جایگزین شده‌اند.

جباری؛ موافق وزیر پیشنهادی کشاورزی

احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس در موافقت با رای اعتماد به محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: خدا را شاکرم که این توفیق را نصیب من کرد تا در موافقت و یاری دولتی صحبت کنم که شعارش تدبیر و امید است. تدبیری که منشاء پویایی و امیدی که منشاء نشاط در جامعه است.

وی افزود: فردی که امروز برای وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده بسیار با این وزارتخانه متناسب است و هیچ کس منکر این نیست که نام آقای حجتی با جهاد کشاورزی گره خورده است.

نماینده مردم بندرلنگه با بیان اینکه نام حجتی برای کشاورزان آشنا است، اظهار داشت: باید در عرصه کشاورزی خودکفا شویم و قطعا در برنامه‌های آقای حجتی توجه بسیار خاصی به فرمایشات امام خمینی (ره) شده است.

جباری ادامه داد: ما معتقدیم بخش جهاد کشاورزی می‌تواند نقش زیادی در توسعه و پیشرفت کشور داشته باشد.

وی تاکید کرد: برخی از نمایندگان اعلام کردند که آقای حجتی با جهاد سازندگی کار نکرده در حالی که او در خانواده‌ای رشد یافته که 14 شهید و 9 جانباز را تقدیم انقلاب کرده و خودش نیز در دوران دفاع مقدس در عملیات‌های مختلف شرکت کرده است.

نماینده بندرلنگه خاطرنشان کرد: سلامت و اعتقادات آقای حجتی به مبانی نظام بر هیچ‌کس پوشیده نیست و از این جهت او گزینه‌ای صالح برای وزارت جهاد کشاورزی است. وی از اولین روزهای تشکیل جهاد سازندگی در کمیته کشاورزی آن فعال بوده است.

جباری ادامه داد: آقای روحانی برای عبور از گردنه تحریم‌ها و مشکلات، مردان کارآزموده‌ای را به میدان آورده و تجربه گرانقدر وزرای پیشنهادی را به عنوان سرمایه به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه برخی از مخالفان آقای حجتی اعلام کردند که رشته تحصیلی او تناسبی با وزارت جهاد کشاورزی ندارد، افزود: آقای حجتی در رشته عمران تحصیل کرده که یک رشته بین رشته‌ای است و بیش از 50 درصد فعالیت‌های کشاورزی مرتبط با امور عمرانی است. سوابق حجتی حاکی از توان بالای وی و اشراف کامل بر امور مربوط به امور مربوط به این وزارتخانه است.

نماینده بندر لنگه خاطر نشان کرد: در دوره وزارت قبلی آقای حجتی تولید محصولات کشاورزی رشد چشم‌گیری داشت و در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم. همچنین در این دوران طراز تجاری مثبت شد و حجم صادرات از واردات پیشی گرفت و لذا لازم است این تجربیات موفق یک بار دیگر به کار گرفته شود.

جباری با بیان اینکه محمود حجتی دارای روحیه جهادی است، اظهار داشت: یکی از نمایندگان گفت که در مسئولیت‌ها و پست‌های حجتی از افراد با روحیه جهادی استفاده نشده است، در حالیکه خود آقای حجتی دارای روحیه جهادی و فردی روستازاده است. سیاست‌ها و برنامه‌های وی نشان از شناخت کامل وی به بخش کشاورزی دارد.

وی همچنین گفت: بهره‌گیری از منابع تولید، ایجاد بهره‌وری در بخش کشاورزی، استفاده از روش‌های جدید تولید از برنامه‌های اصلی آقای حجتی است و امروز این موارد از اصلی‌ترین مشکلات بخش کشاورزی به حساب می‌آید.

نماینده بندرلنگه بهبود تولید فرآورده‌های دامی، بهبود حمل و نقل، ساماندهی محصولات کشاورزی و بکارگیری محصولات کشاورزی را از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشاورزی عنوان کرد.

نوروزی؛ موافق وزیر پیشنهادی کشاورزی

  رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس نیز در موافقت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار داشت: من به نیابت از مجموعه نمایندگان استان‌های شمالی به ویژه هم استانی عزیزم احمد توکلی که دارای سبقه اجرایی و از بزرگان مجلس و برادران اصولگرا است صحبت می‌کنم و ایشان هم تایید فرمودند که مهندس حجتی نیرویی قابل، توانمند و کارآمد است.

وی افزود: محمود حجتی افزایش ضریب خودکفایی در محصولات کشاورزی از طریق بهره‌وری عوامل و منابع تولید و استفاده از فناوری‌های نوین و بکارگیری روش‌های جدید تولید را در برنامه‌های خود مطرح کرده است. همچنین ایشان برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی برای حل آسیب‌ها و چالش‌ها در حوزه کشاورزی دارد.

** بیانیه مجمع نمایندگان استان خوزستان

مجمع نمایندگان استان خوزستان طی بیانیه‌ای از کابینه پیشنهادی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان حمایت خود را اعلام کرد.

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

جناب آقای دکتر روحانی

رئیس جمهور محترم

با سلام و دعای خیر

احتراما ضمن تبریک مجدد انتخاب حضرت‌عالی، به استحضار می‌رساند مجمع نمایندگان استان خوزستان به تبعیت از فرمایش مقام معظم رهبری برای همکاری و کمک به دولت و خواست عمومی مردم استان مبنی بر حمایت از دولت جنابعالی، با تلاش و جدیت، حمایت خود را در تحقق اهداف و برنامه‌های دولت تدبیر و امید از کابینه پیشنهادی اعلام می‌نمایند.

هر چند همچنان چشمان مردم خوزستان در انتظار دیدن چهره‌های توانمند ملی از استان در دولت جنابعالی هستند، امید است نگرش توسعه همه جانبه و متوازن جنابعالی در رسیدگی به موضوعات این استان موجب خرسندی و رضایت مردم از دولت یازدهم گردد.

با احترام

سایه مقام معظم رهبری مستدام باد

مجمع نمایندگان استان خوزستان

خضری؛ موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

فرهاد خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در موافقت با برنامه‌های محمود حجتی وزیر پیشنهای جهاد کشاورزی با بیان اینکه اولویت بخش عمده‌ای از کشورهای جهان تامین امنیت غذایی است اظهار داشت: تامین امنیت غذا به حدی مهم است که معمار کبیر انقلاب اولین توصیه‌ای که به سیستم کشاورزی کشور می‌کند این است که علاوه بر اینکه باید خودکفا بشویم، پس از آن به سمت صادرات محصولات کشاورزی گام‌هایی را برداریم.

وی با اشاره دوران تصدی محمود حجتی در بین سالهای 79 تا 84 در وزارت جهاد کشاورزی، گفت: آقای حجتی در آن زمان یک برنامه 10 ساله برای خودکفایی محصولات استراتژیک از جمله گندم، دانه‌های روغنی و محصولات اساسی داشت  و در طی 4 سال ثابت کرد. تراز تجاری بخش کشاورزی بعد و قبل از انقلاب منفی بوده است، اما در زمان وزارت حجتی تراز تجاری مثبت شد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر تصریح کرد: در برنامه سوم توسعه تراز تجاری منفی 1/4 بوده است و در برنامه چهارم نیز 3 میلیارد دلار تراز منفی بود و در برنامه پنجم 5/3 منفی بود که این میزان نشانگر آن است که ما در بحث محصولات کشاورزی واردات داشتیم.

خضری تامین امنیت غذایی را یکی از حوزه‌های مهم بهداشت، درمان و سلامت دانست و گفت: کاهو، میوه، گوشت مرغی که می‌خوریم و برنج و گندمی که وارد می‌شود، سرطان‌زا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شخصیت حجتی اظهار داشت: آقای حجتی با توجه به سوابق درخشان مدیریتی و سه بعد تعهد ، تخصص و تجربه وی،‌ برنامه‌های اساسی برای حل معضلات کنونی کشور دارد که به نظر بنده دغدغه اصلی حوزه کشاورزی جدای بخش کشاورزی، فرابخشی است .

این نماینده مجلس افزود: وزارت نیرو با داشتن وزیر پیشنهادی مثل آقای چیت‌چیان، بهداشت با موفقیت آقای هاشمی و حتی وزارت کشور با حضور آقای رحمانی فضلی، افراد توانمندی در کابینه آقای روحانی هستند که توانایی اجرایی این برنامه را دارند.

خضری گفت : یکی از راهبردهای اصلی وزارت تعاون،‌ رسیدگی به 6 میلیون نفری که هیچ بیمه‌ای ندارند، بخصوص بخش کشاورزی و قشر محروم است،‌ وی قول مساعد و تعهد داده است و طبق برنامه راهبردی خود 15 میلیون نفری که چندین نوع بیمه هم‌پوشانی دارند بیایند و قضیه 6 میلیون نفر بیمه نشده را که هیچ پوشش بیمه‌ای ندارند، پوشش دهند.

وی با بیان اینکه چالش‌های متعددی در حوزه‌های کشاورزی وجود دارد، گفت: بنده فکر می‌کنم اهداف برنامه آقای حجتی راه‌حل بسیار محکم و پاسخگوی بسیاری از نیازهای مردم است که در حوزه‌ها از نمایندگان طلب می‌شود. تامین و ارتقای امنیت غذایی به عنوان اولین رکن و همچنین رسیدن به خودکفایی به رسیدن استراتژیک کشور جز برنامه‌هاست و ما از بحث تامین  امنیت غذایی به عنوان یکی از راهبردهای استراتژیک ناگریز هستیم که آقای حجتی این امتحان را پس داده است.

نماینده مردم سردشت افزود: حفاظت و صیانت پایدار از منابع پایه با تاکید بر مهار کردن بحران آب ضروری است و این امر با مدیریت آقای حجتی شدنی است. این توسعه پایدار اصلاح الگوی کشت و ارتقای کارامدی نظام سیاست‌گذاری و ارتقای نقش و سطح مشارکت کشاورزان نیز از عهده اقای حجتی بر می‌آید.

خضری تصریح کرد: توسعه ظرفیت و ارتقای کارایی نظام توسعه فناوری در کشاورزی می‌تواند در فصول مختلف سال محصولات ما را برای صادرات بیشتر رونق دهد؛ برای نیل به این اهداف آقای حجتی راهبردهایی دارند.

وی ادامه داد: طبق برنامه پنجم اسناد بالادستی و قانون اساسی و سند چشم انداز برنامه های بخش کشاورزی باید راهبردی باشد و این مسئولیت آقای حجتی را به مراتب سنگین‌تر می‌کند و وی باید وقت بیشتری را برای حل مشکلات کشاورزی بگذارند. ما باید درآمدهای نفت را سمت تولید کشاورزی ببریم، چرا که بالای 20 درصد درآمد اقتصاد اشتغال و بهره‌وری‌ها از جهاد کشاورزی است، ولی متاسفانه چون طی برنامه 4 و 5 این قضیه مغفول مانده در نتیجه سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت نگرفته است.

نماینده سردشت در مجلس  با اشاره به دوران تصدی‌گری حجتی در وزارت راه، آن دوره را بسیار درخشان و قابل دفاع خواند و ادامه داد: الان 15 نفر از جهادگران عزیز مجلس از جمله چند نماینده از من خواهش کردند که حمایت آنها را اعلام کنم.

خضری در ادامه افزود: بحث بیمه‌های محصولات کشاورزی بسیار مهم است و ما طبق برنامه باید سطح بیمه محصولات کشاورزی را تا 50 درصد افزایش دهیم، ولی به شدت کاهش پیدا کرده و این یک فاجعه است؛ بخش بیمه محصولات کشاورزی بسیار مهم است و دولت باید حمایت کند و هدفمندسازی یارانه ها نیز باید در اینجا به درستی به کار گرفته شود.

وی در پایان با بیان اینکه تامین بهداشت و سلامت محصولات از مزرعه تا سفره بسیار مهم است، گفت: بکارگیری، ترویج، آموزش و جذب دانش‌آموختگان بخش کشاورزی نیز در برنامه آقای حجتی وجود دارد.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس خطاب به رییس‌جمهور، گفت: ما در قسمتی از پیام آقای روحانی دیدیم که وی می‌خواهد از ظرفیت اقوام و مذاهب به خوبی استفاده کنند. ما نیز می‌خواهیم همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند در سال 1404 بالاترین کشور از لحاظ توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشیم. من به کلیات کابینه رای مثبت و به تک تک وزرا نیز رای مثبت دادم، اما این گلایه را از رییس‌جمهور دارم که موازنه و توازن بین آرمان‌گرایی و عملگرایی رعایت نشده و اگر در کابینه یک نفر کرد اهل تسنن حضور داشت موج اتحاد و استقبال از کشور ما ایجاد می‌شد.

خضری خاطرنشان کرد: ما انتظار داشتیم که روحانی به این مهم عمل کنند و ان‌شاءالله در معاونت‌ها و سازمان‌های تحت نظر ریاست‌جمهوری این بحث جدی گرفته شود. من چون موافق بودم خواستم این انتقاد را به عنوان انتقادی سازنده مطرح کنم.

 

** دفاعیات وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دفاع از برنامه‌های خود در جلسه صبح امروز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر تقدیر الهی بر این باشد که با رأی اعتماد شما نمایندگان در خدمت کشاورزان، روستاییان و مردم این مرز و بوم باشم، در ادامه راه بنده را از نقطه نظرات اصلاحی و پیشنهادات سازنده برای خدمت به این مرز و بوم و کشاورزان و روستاییان بهره مند کنید.

حجتی در دفاع از برنامه های خود به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، افزود: همانطور که رئیس جمهور اشاره کردند بنده وقتی با پیشنهاد همکاری وی مواجه شدم، اعلام کردم از نیروهای ارزشمند دیگری استفاده کنیم، اما وقتی که قرار شد بنده این مسئولیت را برعهده بگیرم، با تمام توان در خدمت مردم و کشاورزان هستم و خود را آماده خدمتگزاری کرده ام.

وی ادامه داد: امید است با همکاری دولت و مجلس و حضور فعال کشاورزان بتوانیم قدم موثری برای حل مشکلات کشاورزان و خدمت به کشور و نظام اسلامی انجام دهیم.

حجتی در ادامه به قوانین بالادستی در ارتباط با جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: بندهای یک و 9 اصل 44 در قانون اساسی تأکید بر افزایش تولیدات کشاورزی دارند تا نیازهای عمومی را تأمین و کشور را به مرحله خودکفایی برساند.

وی افزود: همچنین در سند چشم انداز که قانون بالادستی دیگری است، توسعه یافتگی کشور و برخورداری از امنیت غذایی با تکیه بر تولید از منابع داخلی و تأکید بر خودکفایی در محصولات اساسی کشور وجود دارد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه ماده 18 قانون برنامه چهارم توسعه نیز اصرار بر همین موضوع دارد گفت: مواد 16 و 143 و 141 قانون برنامه پنجم نیز که اکنون در مرحله اجراست اهدافی مانند نیل به خودکفایی در تولید محصولات اساسی، ارتقای ارزش افزوده به میزان سالانه هفت درصد، ارتقای بهداشتی کیفیت محصولات کشاورزی، نوسازی ناوگان ماشین ها و ادوات کشاورزی، انجام عملیات آب و خاک، ارتقای سطح حمایت از تولیدات کشاورزی کشور به میزان حداقل 35 درصد ارزش تولیدات آن و افزایش سالیانه سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به میزان نیم درصد مدنظر قرار داده است.

وی افزود: اینها از اسناد بالادستی مرتبط با وظایف این وزارتخانه است که ما امروز ملزم هستیم با این نگاه برنامه‌ها و پروژه‌های اجرایی خود را تدوین و با کمک همه عزیزان پیگیری و اجرا کنیم.

حجتی وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی در دفاع از خود ضمن بیان مشکلات عدیده بخش کشاورزی در کشور، توجه به زیرساخت‌های این بخش را از عمده‌ترین برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: توجه به بخش امنیت غذایی در بسیاری از اسناد بالادستی مورد اهتمام قرار گرفته و دارای آنچنان اهمیتی است که به عنوان کالای عمومی تعریف می‌شود و تامین آن برعهده دولت‌هاست.

حجتی وضع امنیت غذایی در کشور را به دلایل متعدد روز به روز تضعیف شده برشمرد و افزود: سطح تولیدات داخلی در تامین نیازهای غذایی کشور و امنیت غذایی بسیار نگران کننده است و همه باید با کمک یکدیگر وضع امنیت غذایی کشور را به سطح مطلوب برسانیم.

وی گفت: متوسط واردات در برنامه سوم 10،3 میلیون تن بوده که با 34 درصد افزایش به 13،8 میلیون تن و در سال‌های اخیر به 16،6 میلیون تن رسیده است.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی در عین حال تصریح کرد: وابستگی کشور طی سال‌های اخیر به محصولات کشاورزی 7 یا 8 درصد فراتر رفته است.

حجتی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش غذایی نقش بهره‌وری در تولید دارد و اساس برنامه نیز بهره‌وری است.

وی افزود: امروز ما با بحران آب روبرو هستیم و باید با همین آبی که داریم برنامه ریزی کنیم و در این بخش سرمایه‌گذاری بسیار مهم است چراکه در مجموع سرمایه عمده‌ترین رشد در بخش کشاورزی است.

حجتی گفت: سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کشور 14،5 درصد است که این بخش علاوه بر مسئولیت حمایت از تولید وظایف حاکمیتی را نیز به عهده دارد و توجه جدی می طلبد.

وی افزود: بعضی مواقع گرفتاری‌های روزمره باعث می شود قرنطینه دامی و نباتی را فراموش کنیم و از مسایل حیاتی بخش کشاورزی را که صیانت از آن واجب است فراموش کنیم.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی صیانت از آب و خاک را بسیار مهم و حیاتی برای بخش کشاورزی و دیگر بخش‌های کشور دانست و افزود: توجهی که دیروز به این موضوع نکردیم باعث شده امروز با مشکلات عدیده ای در بخش آب و خاک مواجه شویم.

حجتی افزود: افزایش سرمایه‌گذاری کشاورزی و آب در قسمت‌های توسعه سیستم‌های آبیاری برای افزایش بهره‌وری موضوعی بسیار مهم است که باید به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه تصحیح و یکپارچه‌سازی اراضی از عمده مسایل کشاورزی است، گفت: کشورهایی که بار خود را در بخش کشاورزی بسته‌اند زیرسازی و یکپارچه‌سازی اراضی را در برنامه داشته‌اند و ما از این برنامه عقب هستیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس به ارائه برنامه خود در تجهیز ناوگان و ماشین آلات کشاورزی پرداخت.

حجتی گفت : مدرن‌سازی و نوسازی مزارع ، پرورش دام و طیور و آبزیان ، ارتقاء‌کیفیت و کمیت بذر و نهال، توسعه تحقیقات و توسعه صنایع تکمیلی از برنامه‌های ما در این حوزه است.

وی اضافه کرد : اگر بناست روستاهای ما توسعه یابد و ارزش افزوده بیشتری در مناطق روستایی ایجاد شود باید به بحث توسعه صنایع تبدیلی و غذایی در مناطق روستایی پرداخته شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: به منظور حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد مزیت‌های اقتصادی برای استمرار تولیدات کشاورزی و افزایش آن، کمک به پایداری منابع آن یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های پیش روست.

حجتی افزود: در بخش شیلات، در جنوب کشور باید به توسعه ناوگان بویژه ناوگانی که بتواند با توجه به ظرفیت‌های قابلی که ما در آب‌های دور داریم ، توسعه بنادر صیادی و پشتیبانی از ناوبری و حمایت از بخش خصوصی جهت دست‌یابی به منابع آبزی در آب‌های بین المللی پرداخته شود .

وی گفت : در شمال کشور نیز علاوه بر توجه جدی به مسائل زیست محیطی، باید به توسعه ذخایر آبزی، پشتیبانی از افزایش ذخایر و تکثیر و پرورش فرآوری محصولات آبزی‌پروری در بخش شیلات توجه شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود : گسترش فعالیت‌های پرورش آبزیان در سطح کشور در چارچوب سیاست‌های زیست محیطی و حرکت در جهت تامین و افزایش پروتئین حیوانی در سبد مصرف خانوارها مورد نظر است.

حجتی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در بخش کشاورزی وجود دارد اقتصادی نبودن تولیدات کشاورزی است و برای آنکه تولیدات کشاورزی در کشور اقتصادی باشد، می‌توان از تجربه کشورهای توسعه یافته استفاده کرد یعنی با وجود اینکه دوره های مدرن ، پسامدرن ،‌صنعتی ، پساصنعتی را طی کرده‌اند و بخش کشاورزی و تولیدات کشاورزی سهم بالایی در اقتصادشان ندارد اما چون استقلال و اعمال حاکمیت ملی‌شان متکی به تولیدات کشاورزی است توجه جدی به این بخش داشتند و بر اساس آمارهای سازمان‌های بین‌المللی، علاوه بر سرمایه‌گذاری های سنگین گذشته در این بخش، هنوز هم با انواع و اقسام یارانه‌ها از این بخش حمایت می‌کنند و علاو بر تامین خود، سرریز تولیدات خود را در بازار جهانی عرضه می‌کنند .

وی اضافه کرد: متاسفانه این عرضه به قیمت خیلی کمتر از قیمت تمام شده برای خودشان است و متاسفانه این کالاها با آن قیمت روی آب‌های دریا عرضه می‌شود و مبنای قضاوت در مورد حاصل دسترنج کشاورزان قرار می‌گیردکه به نظر می‌رسد باید تامل و بازنگری جدی در باره چگونگی بحث واردات و قیمت‌گذاری بر محصولات کشاورزی و چگونگی حمایت از این بخش داشته باشیم .

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: از عوامل بسیار مهم در جذب سرمایه و پایداری تولید که به افزایش درآمد تولیدکنندگان منجر خواهد شد اقتصادی شدن تولید در عرصه کشاورزی است.

آقای حجتی در ادامه دفاع و تبیین از برنامه‌هایش در جلسه علنی مجلس افزود: دولت باید در این زمینه از همه امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اش برای کاهش هزینه‌ها و ایجاد مزیت‌های رقابتی محصولات کشاورزی بهره گیرد و به اقدامات اساسی میان مدت و بلندمدت بپردازد.

وی توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای بهره‌وری عوامل و نهاده‌های تولید شامل آب، خاک، سم، کود، بذر و ماشین آلات را بخشی از اقدامات و سیاست‌های مرحله قبل از تولید برشمرد که به اقتصادی کردن تولید، کاهش هزینه‌ها و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی منجر می‌شود.

حجتی تامین به موقع و به اندازه کافی مکانیزاسیون، تامین تسهیلات ارزان قیمت برای رفع نیاز تولیدکنندگان، تامین نهال‌های استاندارد و مقاوم به تنش های اقلیمی، اصلاح نژادهای دام و طیور و بکارگیری فناوری‌های نوین را بخش دیگری از اقدامات لازم قبل از تولید برای اقتصادی کردن تولید برشمرد.

وی بکارگیری فناوری‌های نوین، ارتقای فناوری‌های دانش‌بنیان مانند بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی، سرمایه‌گذاری و گسترش تحقیقات کاربردی و آموزش و ترویج یافته‌های پژوهشی برای ارتقای بهره‌وری تولید را به عنوان سایر اقدامات لازم برای اقتصادی کردن تولیدات در بخش کشاورزی ضروری دانست.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: تکمیل، بازنگری و اصلاح سند ملی کشاورزی و تهیه سند الگوی کشت و اجرای آن با همکاری بهره‌برداران، نمایندگان مجلس و دولت از دیگر اقدامات لازم برای اقتصادی کردن تولیدات کشاورزی است.

حجتی در ادامه توسعه انواع بیمه محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان را از مهمترین عوامل پس از تولید دانست که به اقتصادی کردن تولید و کاهش هزینه‌های کشاورزی منجر می‌شود.

وی افزود: همچنین اعلام به موقع قیمت‌های تضمینی خرید محصولات و مدیریت آن، گسترش بورس کالاهای کشاورزی، استقرار و توسعه صنایع تبدیلی،‌ تکمیلی و نگهداری در مناطق تولید، مدیریت نظام تعرفه‌ای برای جلوگیری از واردات بی‌رویه و حمایت از تولید داخلی از دیگر موضوعات برای اقتصادی کردن تولید و کاهش هزینه‌های کشاورزی است.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: علاوه بر اقدامات یادشده پایش واردات و صادرات محصولات در راستای حمایت منطقی از تولید می‌بایست به مدیریت واردات محصولات به کشور و اتخاذ سیاست‌های هدفمند حمایتی از جمله پیگیری یارانه‌های صادراتی در صورت نیاز است.

حجتی با اشاره به محدودیت‌های بخش کشاورزی افزود: کشورمان به دلیل اقلیم خشک و نیمه‌خشک، یک سوم متوسط بارش کره زمین در مقایسه با سایر مناطق را دارد.

وی گفت: به رغم کمبود آب، هزینه آب در داخل کشور برای محصولات کشاورزی خیلی بالاتر از اغلب کشورهای تولیدکننده محصولات کشاورزی است، به‌علاوه این حمایت‌هایی نیز به عمل می‌آید و محصولات‌شان اغلب بدون تعرفه وارد مملکت می‌شود.

حجتی افزود: براساس آمار سازمان خوارو بار جهانی در سال 2010 میلادی، معیار حمایت از تولیدکنندگان برای کشورهای توسعه یافته صنعتی معادل 18 درصد تولیدشان یعنی 227 میلیارد دلار بوده است.

وی گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این سال 139 میلیارد دلار حمایت شدند و کشور ترکیه نیز در این سال حمایت‌هایی که در بخش کشاورزی می‌کند براساس آمار 19 میلیارد دلار بوده است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در ادامه سخنانش به برخی چالش‌های کوتاه مدت در بخش کشاورزی پرداخت که از آن جمله می‌توان به کمبود شدید کود شیمیایی، برق، خوراک دام و طیور اشاره کرد.

حجتی گفت: برای افزایش محصول باید به نهاده‌ها بپردازیم که اگر به موقع نیایند و در اختیار کشاورز قرار نگیرند اثر فوق‌العاده زیادی در کاهش تولید محصولات کشاورزی خواهند داشت.

وی افزود: بنده 15 سال در بخش‌های مختلف مدیریتی در جهادسازندگی و جهادکشاورزی بودم و 5 سال هم وزیر کشاورزی بودم و الان هم کشاورز هستم و کار کشاورزی می‌کنم، بنابراین فکر می‌کنم آشنا به مسائل ریز و درشت بخش کشاورزی هستم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد در دوره پیش رو و با کمک کشاورزان و پشتیبانی مجلس و دولت حرکت مؤثری در بخش کشاورزی صورت گیرد.

وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه گفت: حذف واردات جزو برنامه‌های من نیست، بلکه در صدد کاهش واردات هستم و اسناد بالادستی جزو نگاه‌های اصولی ماست.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در ادامه به چند موضوع از جمله موضوع ادغام وزارتخانه‌ها اشاره کرد و گفت: بنده مجری قانون ادغام در وزارت جهادسازندگی و وزارت کشاورزی بودم و در آن قانون پیش‌بینی شده بود که عمران روستایی به وزارتخانه‌های ذیربط  اختصاص یابد. این قانون مصوبه مجلس بود و من فقط آن را اجرا کردم.

حجتی در ادامه به موضوع چای پرداخت و اظهار داشت: چای و چای‌کاران مشکلات جدی ساختاری دارند. محروم‌ترین کشاورزان، چای‌کاران هستند که متأسفانه اراضی مناسبی ندارند و باغات چای مشکلات جدی دارد.

وی افزود: باید به بحث باغات و آبیاری و نوسازی باغات و فناوری و عمل‌آوری و بروزرسانی کارخانه‌ها و روش‌های تولید چای به طور جدی بپردازیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: انشاء‌الله با یک برنامه بتوانیم واردات چای را در حمایت از چای داخلی قرار دهیم، می‌توانیم با کمک چای‌کاران حرکت مؤثری در ساماندهی بحث چای انجام دهیم.

حجتی در ادامه سخنانش  به بحث برنج اشاره کرد و تصریح کرد: نخستین مشکل برنج بی‌توجهی به یک‌پارچه‌سازی اراضی و تقویت و پشتیبانی از ارقام پرمحصول است.

وی افزود: مشکل دیگر بحث بازرگانی، قیمت‌گذاری و صادرات و واردات است که امیدواریم با هماهنگی دستگاه‌های دیگر دولتی به این مشکل بپردازیم.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: بحث دیگر مربوط به جنگل و مرتع است که بنده معتقدم در این خصوص به ویژه در بحث جنگل‌های شمال باید نگاه حفاظتی و صیانتی داشته باشیم.

حجتی خاطرنشان کرد: جنگل‌های شمال منبع تامین آب و خاک ما هستند و انشاء‌الله با این نگاه بتوانیم در پایین دست این منابع را حفظ کنیم و از آن بهره‌گیری مناسبی داشته باشیم.

وی گفت: بحث دیگری که دوستان در ارتباط با خودکفایی مطرح می‌کنند این است که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌هایی در این خصوص تهیه کرده است که مبنای این گزارش‌ها نیز واردات آمار گمرک کشور است، آمار گمرک کشور نیز براساس ثبت سفارشات و آمار واردات است.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی افزود: افرادی که گاهی در ارتباط با بحث گندم ، خودکفایی و سایر محصولات کشاورزی دچار شبهه می‌شوند باید بگویم در دوره‌ای که بنده مسئولیتی داشتم با تلاش تولیدکنندگان و با پشتیبانی مسئولان دولت و مجلس اتفاق مبارکی برای کشور رخ داد.

حجتی گفت: اکنون کاری به آمار کشاورزی و جهادکشاورزی نداریم بلکه ملاک ما آمار گمرک و واردات است که مشاهده این آمار گویای این است که چه اتفاقی در این حوزه رخ داده است و آن خدمات بخشی بنا به دلایلی از بین رفته و متاسفانه امروز ناظر بر این است که 14 میلیارد دلار واردات داریم


(12:05) پایان جلسه علنی نوبت صبح؛ بررسی صلاحیت وزرا به نیمه راه رسید

پنجمین جلسه علنی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی، دقایقی پیش به پایان رسید.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان نشست علنی مجلس گفت: ما به ساعت 12 رسیدیم و بقیه مذاکرات برای بعدازظهر می‌گذاریم و بعد از 2 ساعت تنفس و در ساعت 14 بعدازظهر جلسه خود را تشکیل دهیم.

مجلس شورای اسلامی رسیدگی به برنامه کلی دولت یازدهم و وزرای پیشنهادی حجت‌الاسلام روحانی را از صبح روز دوشنبه و با برگزاری نشست‌های علنی در 2 شیفت کاری آغاز کردند و تاکنون ضمن بررسی کلیات کابینه و برنامه‌ها و خط‌مشی دولت یازدهم، صلاحیت 9 وزیر پیشنهادی را بررسی کردند که در واقع رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی به نیمه راه رسید.

بهارستان‌نشینان از روز دوشنبه تاکنون حدود 21 ساعت جلسه علنی داشتند که در این زمان صلاحیت وزرا را مورد بررسی قرار دادند.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(14:25) آغاز نوبت عصر بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

ششمین جلسه رسیدگی به برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس با حضور 196 نفر از نمایندگان آغاز شد.

قرار است در جلسه بعدازظهر به صلاحیت حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر پیشنهادی دادگستری و تعداد دیگری از وزرا رسیدگی شود.

در جلسه صبح علنی مجلس نیز صلاحیت وزرای پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و دادگستری بررسی شده بود.

جلسه علنی مجلس بدون حضور حسن روحانی رئیس جمهور و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور آغاز شده است.

ابوترابی‌فرد؛ موافق وزیر پیشنهادی دادگستری

محمد حسن ابوترابی فرد  نماینده مردم تهران و نایب رئیس مجلس در نطقی به عنوان موافق پورمحمدی وزیر پیشنهادی دادگستری با آرزوی توفیق برای حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور اظهار داشت: امیدوارم دولت تدبیر و امید و رئیس جمهور محترم در انجام وظایف خود موفق باشند و در این مقطع حساس از تاریخ انقلاب اسلامی شاهد عالی ترین سطح تعامل و همکاری قوای سه گانه به خصوص نهاد قانون‌گذاری و دستگاه اجرایی در راه اهداف نظام اسلامی و امام که امروز درکلام و منش رهبری تجلیلی یافته است باشیم.

ابوترابی فرد افزود: براساس ماموریت های موضوع فصل 11 قانون اساسی مسئولیت ایجاد و تصویب هماهنگی ارتباط دولت و وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی با قوه قضاییه در راستای کاهش عناوین مجرمانه و قضازدایی به منظور ارائه خدمت به نظام دادرسی و قضایی کشور توسط دستگاه‌های اجرایی با هدف تضمین عدالت، گسترش و مشارکت و تدقیق جایگاه و حیطه نظام دادرسی و نظام شهروندی به عهده وزارت دادگستری است .

این نماینده مجلس افزود: به طور قطع یکایک همکاران ما بر این حقیقت اذعان دارند که حجت الاسلام پورمحمدی به عنوان استاد حوزه و دانشگاه و یک مدیر کارآزموده با کوله باری از تجربه انباشته شده در حوزه‌های امنیتی ، اجرایی و قضایی یکی از شایسته ترین افراد با شناخت مناسب از دو حوزه قضایی و اجرایی برای این ماموریت مهم  است.

وی تاکید کرد: براساس ماده 137 قانون اساسی هر یک از وزیران مسئول وظایف خاص خویش در برابر رئیس جمهور و مجلس اهستند و در اموری که در هیات وزیران به تصویب می رسند مسئول تصمیمات دیگران نیز هست پیام این اصل این است که وزیر نه تنها در حوزه مسائل خودبلکه  در سایر مسائل باید صاحب نظر باشد.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه حضور پورمحمدی در دولت سطح تصمیم سازی را در نهاد دولت ارتقا می‌بخشد، گفت: شخصیتی که بتواند مسائل قضایی، امنیتی ، سیاسی ومسائل گوناگون کشور را با اشرافی به  این حوزها  نظرات صریح و شفاف خود را دهد حضورش موجب کارایی نهاد دولت می‌شود.

وی در پایان گفت: بنده از این منظر حضور برخی از وزرا مانند چیت‌چیان، رحمانی فضلی و حجت الاسلام علوی و دوستان دیگر در نهاد قانون گذاری را در ارتقای سطح تصمیم سازی دولت بسیار مغتنم می‌دانم، زیرا از این منظر گمان می‌کنم حضور حجت الاسلام پورمحمدی در دولت موجب افزایش کارایی دستگاه اجرایی می‌شود.

بهمئی؛‌ موافق وزیر پیشنهادی دادگستری

شمس‌الله بهمئی نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز پارلمان در موافقت با حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر پیشنهادی دادگستری، اظهارداشت: بر اساس قانون، مردم از هر قوم و قبیله‌ای که باشند، از حقوق یکسان برخوردارند. لذا بر دولتمردان لازم است تا بستر لازم را برای تحقق حقوق مردم فراهم کنند.

وی با بیان اینکه نقش و جایگاه دادگستری فوق‌العاده با اهمیت است، گفت: مردم در انتخابات 24 خردادماه با خلق حماسه سیاسی و انتخاب رئیس جمهور پیام‌های فراوانی را به مسئولان کشور به خصوص قوه مقننه دادند و در واقع از نمایندگان‌شان در مجلس خواستند تا از رئیس‌جمهور و کابینه‌اش دفاع کنند.

نماینده مردم رامهرمز همچنین گفت: وزارت دادگستری به عنوان مسئول تنظیم روابط بین قوه مجریه و قوه قضائیه وظایف خطیری را برعهده دارد و من معتقدم یکی از بهترین انتخاب‌های آقای روحانی معرفی آقای پورمحمدی به عنوان وزیر دادگستری بود که می‌تواند از پس این وظیفه خطیر بربیاید.

بهمئی خاطر نشان کرد: سابقه درخشان ایشان نشان می‌دهد که حضور پرافتخاری در عرصه‌های مختلف داشته است و از نظر عملکرد نیز کارنامه موفقی دارد به خصوص در سازمان بازرسی که فعالیت ایشان یک برگ زرینی در پرونده آقای پورمحمدی است.

وی افزود: جلوگیری از بروز فساد، جلوگیری از انعقاد قراردادهای غیرقانونی، جلوگیری از رانت‌خواری و ... از جمله فعالیت‌های چشم‌گیر و پرافتخار آقای پورمحمدی در سازمان بازرسی بود. همچنین وی عنایت خاصی به حقوق اساسی مردم دارد.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: آقای پورمحمدی در برنامه خود تاکید کرده که توجه ویژه‌ای به ارتقای وضعیت و شان کادر قضایی دارد و همچنین به هماهنگی بین دولت و مجلس و قوه قضائیه اهتمام خواهد داشت. بنابراین از نمایندگان مجلس می‌خواهم تا برای افزایش روابط بین مجلس و وزارت دادگستری رای اعتماد بالایی را به آقای پورمحمدی بدهند.

** تذکر آئین‌نامه‌ای نماینده تهران

احمد بخشایش‌اردستانی نماینده مردم اردستان در مجلس در جلسه علنی نوبت بعدازظهر در جریان مخالفت با رای اعتماد به حجت‌الاسلام پورمحمدی خطاب به یکی از نمایندگان که خواستار تذکر شده بود، گفت: "خودتان در این پرونده بودید بنشینید" که این نماینده خواستار اعتراض و تذکر نسبت به صحبت‌های بخشایش‌اردستانی شد.

بعد از پایان سخنان بخشایش‌اردستانی علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: ما متن صحبت‌های آقای بخشایش را بررسی کردیم و ظاهرا در صحبت‌های وی حرف‌هایی به آقای هاشمی زده شده بود مبنی بر اینکه "خودتان در این پرونده بودید بنشینید" که این توهین به حساب می‌آید و آقای هاشمی حق پاسخ دارند.

بعد از سخنان لاریجانی سیدمهدی هاشمی نماینده مردم تهران در بیان تذکر خود اظهار داشت:‌ ضمن درخواست پیگیری این موضوع، خدا را شاکر هستم از اینکه فرصتی پیش آمد تا از مطالبی که در تخریب حجت‌الاسلام پورمحمدی مطرح شد دفاع کنم. به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ وی افزود: بنده از شما (رئیس مجلس) نیز گلایه دارم که ماده 24 آیین‌نامه را رعایت نکردید. زمانی که ایشان (احمد بخشایش) در موضع سخنرانی بود، بنده بلند شدم تا تذکر دهم، اما ایشان علم و غیب نداشت که بداند من می‌خواهم راجع به چه چیزی صحبت کنم ولی به من گفت که بنشین سرجایت. در این هنگام لاریجانی خطاب به هاشمی گفت: حرف آقای بخشایش نادرست بود و نباید می‌گفت.
هاشمی در ادامه گفت: اینکه حرفشان نادرست بود بحث جدا است، اما اینکه به من می‌گویند بنشین درست نبود.

لاریجانی نیز در ادامه گفت: بله حق نداشتند بگویند که هاشمی در پاسخ به لاریجانی گفت: شما باید همان موقع به ایشان تذکر می‌دادید.

نماینده مردم تهران در ادامه افزود: ایشان در صحبت‌های خود به عنوان معاونت عمرانی وزارت کشور اشاره کردند که در آن زمان بنده تصدی آن را بر عهده داشتم و هیچ مشکلی وجود نداشت و در آنجا ضمن اینکه بودجه دولتی بود، ذی حساب مسئول تطبیق مقررات با قوانین بود و اگر مسئله‌ای بود و یا باید مانع می‌شدند فرم خلافی امضا می‌شد تا این دستور اجرا شود. دوستانی که در کارهای اجرایی هستند به طور کامل به این موضوع اشراف دارند.

هاشمی تصریح کرد: موضوعی که امروز در مجلس مطرح شد ناشی از یک معامله سیاسی است و می‌خواهند شخصیت حجت‌الاسلام پورمحمدی را تخریب کنند. فردی که امروز اینجا حضور دارد و توانسته هماهنگی دو قوا کسب کند و ما برای هماهنگی قوه سوم جمع شده‌ایم تا رای اعتماد را به ایشان بدهیم. لذا نباید این فرصت به راحتی از دست دهیم.

وی تاکید کرد: حجت‌الاسلام پورمحمدی فردی با تجربه‌های علمی و عملی بوده و شناخت دقیقی از امور کشور دارد. کسی که وزارت کشور را با تجربه بالای خود اداره کرده می‌تواند به راحتی تصدی وزارت دادگستری را به عهده داشته و این کارها نباید برایش محلی از اعراب داشته باشد. لذا بنده خواهش می‌کنم ضمن پیگیری موضوع رای قاطع و بالایی به پورمحمدی داده شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس بعد از پایان تذکر سیدمهدی هاشمی گفت: دوستان در بیان مطالب خود دقت کنند، چرا که وقت کمی داریم و الان به دلیل این موضوع توقف کردیم.

** زارع؛ موافق وزیر پیشنهادی دادگستری

رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی عصر امروز چهارشنبه در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری اظهار داشت: یکی از مخالفین در سخنان خود گفت که در دوران آقای پورمحمدی در سازمان بازرسی قرارداد دو میلیارد تومانی بسته شده است که بنده به عنوان یکی از افرادی که در سازمان بازرسی در خدمت آقای پورمحمدی بوده‌ام، این را می‌گویم که قرار شد در سازمان بازرسی افرادی‌که بر روی این کار مسلط بودند، قوانین کشور را تنقیح کنند. بنابراین قراردادی به میزان 2 میلیارد تومان و با امضای حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد برای تنقیح قوانین کشور با سازمان بازرسی بسته شده بود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در مورد دو مبلغ 20 و 10 میلیارد تومان نیز باید بگویم بنده زمانی که در سازمان بازرسی بودم در ابتدا تردید داشتم اما وقتی مدیریت آقای پورمحمدی را دیدم، متوجه ایجاد یک نشست سازمانی، تحول و ساماندهی در این سازمان شدم. همچنین آقای پورمحمدی به دلیل اهمیتی که به کارمندان خود می‌داد، با مبلغ 20 میلیارد تومان یک زمین 18 هکتاری برای تهیه مسکن کارمندان وزارت کشور  اختصاص یافت. آیا این یک اختلاس است؟ آیا درست است که چنین تهمت‌هایی که ثابت نشده در تلویزیون بگوییم؟

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: مبلغ 10 میلیارد تومان نیز برای خرید اتوبوس داده شده است و این پور در جیب آقای پورمحمدی که نرفته است. بنابراین این موضوعات و تهمت‌هایی که ثابت نشده نباید مطرح شود.

زارع یادآور شد: در سخنان مخالفان مطرح شد که افراطی‌گری در دوران آقای پورمحمدی بوده است که من می‌خواهم به کسانی‌که این را می‌گویند تاکید کنم که خود را با سال 76 و 84 مقایسه کنند که چه افراطی‌گری‌هایی پیش آمد؛ بنده سربازرس سازمان بازرسی‌ بوده‌ام و شاهدم که یک معاون وزیر یک خانه در یاخچی‌آباد داشت و یک شبه در همین دولت گذشته ویلاهای چندهزار متری در نیاوران خرید. آیا از ابرثروتمندانی که تازه تولید شده‌اند، خبر دارید؟

وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام پورمحمدی هر کجا که بود، دایر‌ة‌المعارف مبارزه با فساد بود، گفت: وقتی‌که آقای پورمحمدی برای وزارت دادگستری پیشنهاد شد تمام رسانه‌های بیگانه مخالفت کردند بنابراین این فرد دوست نظام و سرباز ولایت است که حالا دارد هزینه مبارزه خود با فساد را پس می‌دهد.

نماینده مردم آباده تاکید کرد: از دوستی که بحث پرونده 3 هزار میلیاردی را مطرح کرد، می‌پرسم که چه کسی قبل از کشف پرونده آریا مصاحبه کرد و گفت که من به گروه آریا هشدار می‌دهم؟ چه کسی در اسفند 89 جلوی پذیره‌نویسی بانک آریا را گرفت؟  همچنین آن دولتمردی که در پرونده بیمه ایران آن اختلاس‌ها را داشته و اکنون مصاحبه می‌کند و علیه چنین شخصیتی که صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها مخالف آمدنش به کابینه هستند، خوراک تهیه می‌کند، باید پاسخ دهد که پول آن بیمه بین چه کسانی تقسیم شد؟

زارع با بیان اینکه در دوره پورمحمدی اقدامات بسیار زیادی برای مبارزه با فساد انجام شد که پرونده 3 هزار میلیاردی یکی از آنها بود، گفت: اما دیدید که در مناطق آزاد به هیئت مدیره خود پاداش می‌دهد و وقتی دستگاه نظارتی جلوی آن را می‌گیرد، می‌گوید پدر من پولدار است و یک چک می‌دهد، در کدام دولت اتفاق افتاد که حالا برخی دوستان سنگ آن دولت را به سینه می‌نند؟

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: آقای پورمحمدی اکنون دارد تاوان مبارزه‌های خود با فساد را پس می‌دهد. همچنین رانت خواران و مفسدان داخلی از پورمحمدی دل‌چرکین هستند و از نام وی هراسان هستند و دست‌هایی که توسط پورمحمدی از بیت‌المال کوتاه شده، امروز برای انتقام‌جویی همدست بیگانگان شده است و با دروغ و تزویر برای آنها آتش تهیه می‌کند.

** دفاعیات وزیر پیشنهادی دادگستری

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر پیشنهادی دادگستری، عصر امروز در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خود با بیان اینکه خدا را سپاس می‌گویم از اینکه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در آن معنویت، خداخواهی، حق‌طلبی، ایثار و شهادت‌طلبی موج می‌زند و رمضان گذشته شاهد مدعای من است.

وی افزود: وقتی انسان این فضای مجلس را می‌بیند و وسواس، حساسیت، دقت بر آرمانها و باورها سرمایه‌های ملت، امنیت و نیازهای جدی مردم را می‌نگرد، این یک ارزش است. باید خدا را سپاسگزار باشیم که این همه خدمتگزار امین، صالح و پرتلاش که در کشور کوشش می کنند و سپاس بیشتر که در این راه گام بر می‌داریم .

وزیر پیشنهادی دادگستری تصریح کرد: روزی که برای رای اعتماد وزارت کشور به مجلس آمدم، خیلی در مجلس سروصدا شد و روز دیدنی و تاریخی بود. یک روز دیگر نیز برای پرونده 3 هزار میلیاردی به مجلس آمدیم که آن روز هم عجیب بود. امروز که به مجلس برای استراحت آمدم و انتظار داشتم فضایی آرام ببینم، اما با شنیدن حرف منتقدان مسایلی از سال 59 به یادم آمد که در سمینار قضات و دادستانها در دیوان عالی کشور، من به عنوان دادستان چند شهر خوزستان در این سمینار بودم.

پورمحمدی افزود: ما خدمت شهید بهشتی رفتیم و یکدفعه دیدیم که از پایین همان کسانی که روز گذشته در مراسم 14 اسفند در چمن دانشگاه تهران آن ماجرا را آفریدند، پشت دیوار ساختمان دادگستری آمدند و شعار مرگ بر بهشتی سر می‌دادند که ساختمان را می‌لرزاند.

وی با بیان اینکه بهشتی را مظهر اشرافیت و حافظ آن بود، گفت: اما این شهید آرام سکوت کرد. ما متشنج بودیم که چرا او حرف نمی‌زند و او فرمود "إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا".

وزیر پیشنهادی دادگستری با طرح این پرسش که آیا ما حامی اشرافیت بودیم، گفت: وقتی یکی از نمایندگان در صبح این حرفها را زد با خودم فکر کردم چه بگویم؟ گفتم که همین برخورد با بهشتی بود که به من چیزهای زیادی یاد داد. از همان‌هایی که برای سایت‌های ماهواره‌ای مطلب تهیه می‌کنند. ترسیدم آن عزیز هم همین شعارهای سوپر انقلابی را سر می‌داد و امروز این سرنوشتش است. رفتم امروز نماز ظهر را در سازمان خواندم و برای این منتقد بین نماز ظهر و عصر 2 رکعت نماز خواندم و دعا کردم برای او و خودم که عاقبت‌به‌خیر شویم و منحرف نشویم.

پورمحمدی با اشاره به اظهارنظر یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه پورمحمدی در دوران وزارت کشورش در مقابله با فساد چه کرده است، گفت: این بی‌عدالتی و فساد کجا اتفاق افتاده؟ من ناظر دولتی بودم که شما دوست شفیقش بودید. آیا شما معتقدید که در دولت گذشته فساد و بی‌عدالتی بوده است که من در مقابلش سکوت کردم؟ شما که همچنین باوری ندارید. آیا دولت گذشته فاسد بود؟ اگر این باور را دارید، من تمام اتهاماتم را می‌پذیرم و باید تاوانش را بدهم. تاوانش هم همین است که شما مرا به استنطاق بکشید.

وی افزود: عدالت‌خواهی و ایستادن تاوان دارد و تاوانش را باید بدهیم. منتقد دیگری گفت تو چرا وزارت کشور را رها کردی. اگر کارت درست بود دنبال چه می‌گردی؟ خودشان گفتند ما بیرونش کردیم ولی شما می‌گویید برای چه آنها را ترک کردید.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری با بیان اینکه روند انتخاب وزیر دادگستری خودش یک پروژه شد که نمی‌خواهم به آن بپردازم، تصریح کرد: واقعا عدالت تاوان دارد و باید تاوانش را داد. 10 روز است که بنده کاندیدای وزارت شده‌ام. 50 ماهواره و سایت و رزنامه و رادیو علیه من مطلب می‌نویسند و از آقای رئیس‌جمهور خواسته‌اند معرفی من را پس بگیرد و از شما نمایندگان خواسته‌اند به من رای ندهید.تمام مدافعان آزادی حقوق بشر و غیره. متاسفم که 10 روز است خوراک برای ماهواره‌ها آماده کرده‌اید، ولی من افتخار می‌کنم که پس از 33 سال مورد غضب رادیوهای بیگانه هستم.

پورمحمدی با اشاره به رسانه‌هایی همچون رادیو زمانه،دویچه‌وله، رادیو اروپای آزاد و ... که علیه او کار کرده‌اند، گفت: من افتخار می‌کنم که بر مواضع، آرمان‌ها و اصول انقلاب ایستاده و مورد غضب و خشم دشمنان هستم و خوشحالم که دولت یازدهم در این فضای بحث و این جریان سالم انقلابی حضور دارد و بر مواضع خود پای می‌فشارد. دوست نداشتم دوستان در خصوص ضد اشرافیت و این مسائل وارد شوند، ولی اگر می‌گفتند برای چه آمدی و چه می‌خواهی بکنی، مساله تفاوت می‌کرد.

وی به داستان 500 میلیون تومان و تنقیح قوانین اشاره کرد و گفت: تنقیح قوانین 40 سال است که روی زمین مانده است. حالا در طول فعالیتم در سازمان بازرسی یازده یا دوازده برنامه از پنجاه برنامه این موضوع را حاضر کرده‌ایم و امیدواریم دوستان بعدی هم به سرعت این روند را ادامه دهند.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری با اشاره به مقاومت چند ساله‌اش در سازمان بازرسی، تصریح کرد: بسیاری به من گفتند که در مورد مسائلی کوتاه بیایم وگرنه چنین برخوردهایی با من صورت خواهد گرفت، اما من بر مواضع حق و عدل ایستاده‌ام. وقتی این شاهدها مطرح شد به رییس قوه گفتم دولتی‌ها از من شکایت دارند، گفتند شکایت نیست و گزارش است، اما من گفتم همان که هست را به شعبه ارجاع بدهید. وقتی به شعبه ارجاع شد از شعبه خواستم که در مورد موضوع تحقیق کند، اما شعبه گفت که چون من قاضی هستم، نمی‌تواند حکم تحقیق بدهد مگر اینکه من کتبا این موضوع را بنویسم.

پورمحمدی با بیان اینکه کتبا نامه نوشتم که از من تحقیق شود، گفت: من بازجویی شدم و مثل آنها که خط قرمز گذاشتند و اجازه بازجویی ندادند و باعث شدند بسیاری از پرونده‌ها هنوز معلق باشد، رفتار نکردم.همان شعبه به مساله رسیدگی کرد و نظر قاضی و دادستان این بود که اقدامات منطبق با قانون در حوزه اختیارات و در زمان وزارت بوده و اصلا جرمی واقع نشده و الی آخر که من نمی‌خواهم وقت شما را با این مساله پر کنم.

وی خطاب به نمایندگان گفت: بیاییم برای عدالت بیشتر وقت بگذاریم. به خاطر مسائل سیاسی، عدالت و منافع کشور در حاشیه قرار گرفته است. مشکلات برطرف نشده و این اتفاقات به خاطر غلبه مسائل سیاسی بوده است. بیایید این فضا را تغییر دهیم. عدالت را واقعی و جدی بگیریم.

وزیر پیشنهادی دادگستری با اشاره به این مساله که اختیارات وزارت دادگستری و وزیر دادگستری در قانون مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: از کارهایی که باید انجام شود، تبیین اختیارات وزارت دادگستری است. همچنین باید مشخص شود که چه کسانی باید به مجلس پاسخگو باشند. ما حق سوال را برای مجلس محترم می‌دانیم و معتقدیم به علت اینکه مجلس در راس امور است باید به آن پاسخگو باشیم و این را وظیفه خود می‌دانیم. در وزارت کشور هم نشان داده‌ام که این روحیه را داشته‌ام، بیایید فضا را هموار کنیم.

پورمحمدی تصریح کرد: به عنوان وزیر دادگستری اگر مورد عنایت شما باشم، برای خودم یک رسالت بزرگ‌تر قائل هستم و آن این است که وزیر عدالت، خادم عدالت و مبلغ عدالت باشم تا بتوانیم مصوبات عادلانه داشته باشیم و جلوی رانت‌خواری و بروز فساد در دولت را بگیریم و از دولت، مبارزه با فساد را شروع کنیم. فضای مبارزه با فساد را به درون دولت ببریم. حالا که به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری معرفی شده‌ام، امیدوارم بتوانیم خودمان عامل مبارزه با فساد باشیم.

وی با اشاره به وضعیت قوه قضاییه و قضات، ادامه داد: دغدغه‌های زیادی در مورد عدالت وجود دارد و تلاش‌های بسیاری هم انجام شده اما خروجی آنچه که می‌خواهیم نیست. انتظار این است که تلاش کنیم در خدمت همکاران قضا باشیم و فضایی عادلانه بسازیم و با کمک شما قوانین عادلانه تصویب کنیم، با عدالت قضایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فضای عدالت بسازیم، جامعه عادل به وجود بیاوریم که این خواست بزرگ و آرمانی با همت و پشتیبانی شما و تلاش ما قابل دسترسی است.

" 145 نفر از نمایندگان برای دفاع از بنده به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری نام‌نویسی کرده‌اند، که از آنها تشکر می‌کنم. از مخالفان نیز متشکرم".

پورمحمدی در پاسخ به درخواست لاریجانی برای پاسخگویی به 2 سوالی که در طول سخنرانی‌اش طرح شده بود، گفت: در مورد قراردادی که منتقدان به آن اشاره کرده‌اند باید بگویم متهمی با وزارت کشور قرارداد داشته و برای این کار پول گرفته، وارد ماجراجویی‌های سیاسی شد و کار را هم انجام نداد، تحقیقات در این زمینه در جریان است. حالا به ما گفتند که مجلس هم می‌خواهد در این زمینه تحقیق کند که ما هم اعلام کردیم که استقبال می‌کنیم.


وزیر پیشنهادی دفاع چون مخالف نداشت، موافقان وی هم سخنرانی نکردند و تنها سردار دهقان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

سردار دهقان: هر اقدام خصمانه دشمنان علیه ایران منجر به تهدید منافع و امنیت آنها خواهد شد

سردار حسین دهقان وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عصر امروز طی سخنانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از زحمات وزرای سابق دفاع به ویژه سردار وحیدی وزیر پیشین دفاع و رئیس‌جمهور به دلیل انتخاب وی برای وزارت دفاع گفت: یقینا رای اعتماد شما مسئولیت حقیر را در قبال مجلس و نیروهای مسلح سنگین‌تر خواهد کرد امیدوارم در صورت کسب رای اعتماد عملکردم در دوران تصدی مسئولیت، پاسخی در خور و شایسته به اعتماد ولی‌امر مسلمین و فرماندهی معظم کل قوا، اعتماد رئیس جمهور، رای اعتماد شما نمایندگان ملت عزیز، انتظارات همرزمان شهید و بزرگوارم، شهیدان امیران سرافراز صیاد شیرازی، بابایی، کشوری، وطن‌پور، شیرودی، ستاری، اردستانی، فلاحی، دوران، یاسینی، زارع نعمتی، همتی و نظافت و سرداران شهید پورشریفی، حجتی، رجبی، آوینی، کلاه‌دوز، جهان‌آرا، بروجردی، کاظمی، همت، خزاری، باکری، خدام حسینی، وحید دستجردی و هزاران شهید گرانقدر، سپاه، بسیج،‌عشایر قهرماین، اقلیت‌های دینی، اقوام مختلف، کرد، لر،‌ بلوچ، ترک و در یک کلام ملت بررگ ایران باشد.

وی افزود: امیدوارم بتوانم انتظارات همرزمان و خیل عظیم جان‌برکفان نیروهای مسلح با بکارگیری تمام توانم در حمایت و پشتیبانی آنها برای ارتقاء نیروهای مسلح باشد. بزرگترین افتخار من در تمامی دوران خدمتم، سربازی ولایت و همرزمی با سرداران و امرای عزیز و رزمندگان دفاع مقدس و همکاری با تمام فرماندهان نیروهای مسلح پس از پایان جنگ تحمیلی و طبعا آشنایی کامل با سازمان، ماموریت، الزامات و نیازمندی‌های نیروهای مسلح است.

وزیر پیشنهادی دفاع با بیان اینکه به عهده داشتن مسئولیت در سطوح مختلف سپاه، حضور 8 ساله در وزارت دفاع، حضور 6 ساله در دولت به عنوان معاون و ... از جمله مسئولیت‌های خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: طبیعتا مسئولیت خطیر پشتیبانی نیروهای مسلح جز در سایه و همراهی شما میسر نخواهد شد.

دهقان گفت: واقعیت راهبردی جمهوری اسلامی آن است که مجموعه‌ای از تهدیدهای گوناگون فراروی امنیت ملی ایران قرار گرفته است. راهبرد بازدارندگی موثر از طریق مجموعه‌ای از فعالیت های سخت‌افرازی و نرم‌افزاری حاصل می شود که در طی آن دشمن متقاعد گردد که هرگونه اقدام خصمانه متناسبا منجر به تهدید منافع و امنیت او خواهد شد. برنامه‌های وزارت دفاع در حوزه تولید قدرت سخت و دیپلماسی دفاعی بر این اساس تنظیم و اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما هیچ گاه در طول تاریخ ملتی متجاوز به دیگران نبوده‌ایم بلکه همواره در مقابله با تهاجم بیگانه با تمام توان ایستاده‌ایم و دشمن را از کرده خود پشیمان کرده‌ایم. لازم می‌دانم از همه عزیزان تقاضای مراجعه به برنامه تقدیمی خود جهت استحضار و آگاهی از راهبردها بنمایم.

وزیر پیشنهادی دفاع ادامه داد: مبانی برنامه پیشنهادی تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری فرماندهی کل قوا چشم انداز 20 ساله، سیاست‌های کلی نظام، قانون وزارت دفاع، قانون برنامه 5 ساله اهداف و راهبردها و اولویت‌های دولت، اسناد راهبردی نیروهای مسلح و نقشه جامع علمی کشور است.

دهقان رئوس برنامه‌های خود را تولید و تامین هدفمند تجهیزات و خدمات مورد نیاز نیروهای مسلح، نوآوری نهادی، تحقیقات و تولید علم و فناوری برای مقابله و غلبه بر تهدیدات، تقویت وزارت دفاع جهت ایفای نقش، ارتقاء ظرفیت تولید قدرت نرم از طریق دیپلماسی فعال دفاعی و تصویرسازی موثر از نیروهای مسلح، تامین متقابل نیروهای مورد نیاز نیروهای مسلح و قوای سه گانه، ارتقاء معیشتی و کارکنان نیروهای مسلح اعم از شاغلین، بازنشستگان و سربازان وظیفه عنوان کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بر این نکته تاکید می‌کنم که نیروهای مسلح مقتدر تضمین کننده امنیت و بسترسازان پیشرفت کشور هستند. لازمه پیشگیری از وقوع تهدید و مقابله با آن، افزایش قدرت بازدارندگی با توجه به الزامات همه جانبه است. بهره‌مند شدن از قدرت دفاعی مطمئن، مستلزم مشارکت همه قوا، سازمان‌های ملی و آحاد مردم در تولید قدرت ملی است.


** بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

هاشمی؛ موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

سیدعبدالکریم هاشمی‌نخل‌ابراهیمی نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز پارلمان طی سخنانی در موافقت با آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و ایجاد حماسه سیاسی و اقتصادی در سال 92 نیاز به همراهی و همدلی دولت و مجلس وجود دارد.

وی ادامه داد: بنده با توجه به سوابق و تجربیات آقای آخوندی این موارد را مطالعه کردم و طی 3 جلسه در خصوص ابهامات و شبهاتی که به نظرم آمده بود با وی صحبت کردم و پس از آن برای دفاع از ایشان مصمم شدم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: وزارت راه یکی از بزرگترین وزارتخانه‌ها و جز مهمترین حوزه‌های عمرانی است که از الحاق 2 وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه‌وترابری به وجود آمده است. در واقع دو فصل مهم حمل و نقل و مسکن در این وزارتخانه مهم وجود دارد.

هاشمی افزود: در حال حاضر در کشور بیش از 9 هزار طرح نیمه‌تمام در سطح ملی و 20 هزار طرح نیمه تمام در سطح استانی داریم که برای آنها نیاز به 200 میلیارد تومان اعتبار و 10 سال زمان وجود دارد. بنابراین برای اداره این وزارتخانه مهم با این حجم بالای کار به یک مدیر متخصص و باتجربه نیاز داریم.

نماینده مردم میناب همچنین خاطرنشان کرد: اساس دفاع من از آقای آخوندی به دلیل اشراف کامل وی به مسائل اقتصادی و مدیریت کلان و همچنین تجربه وی در حوزه مسکن است که می‌تواند با این داشته‌ها بسیاری از مشکلات حوزه مسکن و راه‌وترابری را حل کند.

هاشمی در پایان تاکید کرد: یک وزیر نباید تنها به حوزه مالی و اعتباری دولت وابسته باشد و ما اکنون نیاز به نیرویی داریم که بتواند از ظرفیت‌های این وزارتخانه و بازار سرمایه استفاده کند و مشکلات را برطرف کند که آقای آخوندی این ویژگی را داراست.

لاهوتی؛ موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس با استفاده از قسمتی از زمان عبدالکریم هاشمی به موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه‌ و شهرسازی پرداخت و گفت: دولت نهم بحث مسکن مهر را مطرح کرد که یک ابتکار است، اما آیا همواره در داخل شهرها زمین وجود دارد که دولت بخواهد مسکن بسازد؟ بنابراین ما نیاز به فردی نداریم که تنها برای کاهش قیمت مسکن بیاید و ساخت و ساز کند، بلکه باید یک مدیری باشد تا جلوی برخی از مشکلات را بگیرد.

وی ادامه داد: آخوندی یکی از مدیران تحصیلکرده انقلابی و با تجربه است و در گذشته ریاست بنیاد مسکن را بر عهده داشته است. همچنین وی برای حل مشکلات مسکن طرحی را در ذهن دارد که تقریبا چیزی شبیه به مسکن مهر است.

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: آقای آخوندی با زیرمجموعه‌ها و بخش‌های تخصصی وزارت راه و شهرسازی آشنایی کامل دارد و از نمایندگان سوال می‌کنم که باید تصدی این وزارتخانه به فردی بدهیم که دغدغه مسکن را دارد و با این حوزه آشنا است یا به کسی رای اعتماد دهید که هیچ شناختی نسبت به این موضوع ندارد؟ بنابراین آقای آخوندی تخصص لازم را در این زمینه دارد و بر این اساس از نمایندگان می‌خواهم که با رای بالایی تصدی وزارت راه و شهرسازی را به وی دهند.

لاهوتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در برنامه آقای آخوندی سرفصل‌های بسیاری در جهت اهداف سند چشم‌انداز وجود دارد که این از نکات مثبت و ویژه برنامه‌های آقای آخوندی است. همچنین تاکنون 40 درصد از احکام برنامه چهارم در زمینه ساخت راه‌آهن، ازادراه، راه‌های اصلی و ... تحقق یافته و هنوز 60 درصد از قانون برنامه در این برنامه محقق نشده است. بنابراین مسئولیت وزارت راه و شهرسازی بسیار سخت و دشوار است، چرا که باید عقب افتادگی‌ها را جبران کرد.

این نماینده مجلس در پایان گفت: کار وزارت راه و شهرسازی بسیار سنگین و طاقت‌فرسا است و باید برای اداره چنین جای پرزحمتی به آقای نیکزاد دست مریزاد گفت.

** باهنر: نمایندگان می‌توانند آیین‌نامه‌ داخلی مجلس برای موافقت یا مخالفت وزرا اصلاح کنند

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس در جلسه علنی نوبت بعدازظهر در پاسخ به تقاضای تعدادی از نمایندگان برای موافقت و مخالفت با وزرا اظهار داشت: تعدادی از دوستان در رابطه با مخالفت و یا موافقت با وزرا مرتب به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند بعضی از نمایندگان به دفعات صحبت می‌کنند یا به بعضی وقت نمی‌رسد.

وی افزود: در هر صورت شاید اشکال آیین‌نامه‌ای در آن وجود داشته باشد و دوستان اگر مصلحت دانستند، می‌توانند بعدا آن را اصلاح کنند. اما در حال حاضر آیین‌نامه داخلی مجلس مکانیزمی دارد و علیرغم اینکه نفرات زیادی برای موافقت با وزرا ثبت‌نام کرده بودند، اما مجبور بودیم 2 نفر را به قید قرعه برای موافقت یا مخالفت با وزرا انتخاب کنیم و به همین دلیل به خیلی از دوستان وقت نرسید.

نایب رئیس مجلس تاکید کرد: دوستان اگر مصلحت دانستند می‌توانند بعدا آیین‌نامه داخلی مجلس را اصلاح کنند، اما در حال حاضر چاره‌ای جز اجرای دقیق آیین‌نامه داخلی مجلس نداریم.

نوباوه؛ مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور درباره استفاده از وزرای کاردان در مجلس مسائل خوبی را بیان کرد، گفت: ما هم خوشحال هستیم که یک کابینه کاردان انتخاب می‌شود، اما آیا بکارگیری افراد با توجه به سوابق آنها بوده است؟ آیا این سوابق تجزیه و تحلیل و‌آنالیز شده است؟

  وی افزود: متاسفانه در کشور ما سازمانی که عملکرد و سوابق افراد را در بخش‌های مختلف تحلیل کند و نتایج موفقیت آنها را استخراج کند کمتر وجود دارد.

نمایند مردم تهران ادامه داد: آقای آخوندی در پست حساس، مهم و کلیدی وزارت مسکن از سال 72 تا 76 که در دوره دوم ریاست‌جمهوری جناب آقای هاشمی بود، فعالیت می‌کرد، اما وزارت مسکن در آن زمان نه تنها موفقیتی به دست نیاورده، بلکه متاسفانه در آن زمان توسعه مسکن با عنوان یک اصل مهم در قانون اساسی مغفول مانده است. این در حالی است که بحث ایجاد تسهیلات خرید مسکن برای مردم در قانون اساسی به عنوان یکی از اصول موکد قانون اساسی آمده و امروز نیز یکی از مهمترین مشکلات جامعه ما بحث مسکن و تولید آن است.

  نوباوه خاطر‌نشان کرد: متاسفانه آمارها نشان می‌دهد که عملکرد آقای آخوندی در سال 72 باوجود اینکه ما ایشان را فردی خوب، متدین و سابقه‌دار در انقلاب می‌دانیم، بسیار ضعیف بوده است و قطار مسکن در دوره دوم آقای هاشمی در حال به عباس آخوندی سپرده شد که در آن دوران عرضه زمین شهری طی 10 سال از سال 61 تا 71 در دستور کار قرار داشت و تا قبل از سال 72 شاهد رشد نسبی در امر تولید مسکن بودیم.

وی افزود: با ورود آقای آخوندی به وزارت مسکن سیاست اعطای زمین شهری تمدید نشد و سیاست‌های تولید و عرضه مسکن جای خود را به سیاست تحریک تقاضا داد که این سیاست تاثیر زیادی در شاخص‌های مسکن داشت و ما شاهد بودیم که مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شد و بیشترین رشد قیمت مسکن در دولت دوم آقای هاشمی تجربه شد.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: قیمت یک متر زمین در طی 3 تا 4 سال وزارت آقای آخوندی بیش از 300 درصد افزایش یافت و همین آمار در مورد افزایش اجاره به چشم می‌خورد. یعنی سیاست‌های آقای آخوندی بسیار ضعیف بود.

نوباوه با بیان اینکه اگر برنامه آقای آخوندی در سال 72 برای کسب رای اعتماد از مجلس را نگاه کنیم، می‌بینیم که بند اول آن مغایرت‌های زیادی با عملکرد وی درسال‌های بعد مشاهده می‌شود، گفت: آقای آخوندی یکی از راهبردهای اساسی خود را گسترش عرضه زمین دولتی مطرح کرده بود.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: آقای وزیر شما که در سال 72 برنامه‌ای را ارائه می‌کنید و می‌گویید ما می‌خواهیم قیمت زمین را پایین بیاوریم، چرا در اولین قدم، ارائه زمین را به بخش‌های مختلف جامعه اجرا نکردید؟

نماینده تهران در مجلس تاکید کرد: آقای آخوندی در برنامه‌های سال 72 خود بحث تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد، ایجاد فرصت پس‌انداز و ایجاد سیستم تامین اجتماعی در بخش مسکن را مطرح کرده در حالیکه خوب است یک نفر بگوید آیا برنامه‌های 20 سال قبل آقای آخوندی امروز عملیاتی شده است یا نه؟ و بدتر آن است که آقای آخوندی در سال 92 باز هم می‌گوید می‌خواهیم زمین ارزان در اختیار مردم بگذاریم.

نوباوه در ادامه با بیان اینکه در سال های اخیر با اعطای 6 میلیون واحد مسکن مهر، کمک زیادی به مردم شده است، گفت: در برنامه‌های آقای آخوندی هیچ صحبتی از ادامه طرح مسکن مهر که راهگشای مردم بوده صحبت نشده است و برنامه‌های وی بیشتر مبتنی بر راهبرد است تا طرح عملیاتی.  وی در پایان خطاب به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: چه برنامه‌ای برای فارغ‌التحصیلان بخش دانشگاهی دارید؟ خواهش ما این است که اگر رای اعتماد مجلس را به دست آوردید، برای برنامه‌های نظری خود برنامه‌های عملیاتی ارائه کنید.

زارعی؛ مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

علی اصغر‌ زارعی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: مواردی را آقای نوباوه مطرح کردند و بنده دیگر آنها را تکرار نمی‌کنم. از سال 61 تا 71 سیاست مسکن عرضه زمین به مردم بود تا آنها بتوانند مسکن تولید کنند و در واقع منظور این بود که مردم خودشان در تولید مسکن مشارکت کنند.

وی ادامه داد: از سال 72 که آقای آخوندی وزیر راه شد تولید مسکن کاهش پیدا کرد و در نتیجه قیمت زمین و مسکن 3 برابر شد و از سال 75 به بعد هزینه مسکن قسمتی از هزینه سبد خانوار را به خود اختصاص داد و همانطور که جمعیت زیاد می‌شد، از طرف دیگر از مشارکت مردم در ساخت مسکن جلوگیری شد و سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مسکن کاهش پیدا کرد و کم کم بحران مسکن به وجود آمد و اجازه‌نشینی‌ها افزایش پیدا کرد.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: از همان زمان بود که بحث فروش تراکم در شهرداری‌ها و بالاخص شهر تهران مطرح شد و البته پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که آقای آخوندی با این مسئله و بلند مرتبه‌سازی‌ها در تهران مخالف بوده، اما راهی پیش نبرد و امروز عوارض فرهنگی و اجتماعی این نوع مدیریت در ساخت و ساز دامن‌گیر مردم شده است و از سوی دیگر باعث افزایش رشد مهاجرت به شهرهای بزرگ از جمله تهران شده است.

زارعی در خصوص عملکرد مواضع سیاسی آخوندی تصریح کرد: آقای آخوندی بعد از دوران وزارت برای طی کردن دوره اقتصاد سیاسی با بورس وزارت نفت به خارج از کشور رفت و در پیگیری‌هایی که کردیم آقای زنگنه نیز اعلام کرد که هزینه این بورس از محل بودجه در اختیار وزیر نفت تامین شده است بدون اینکه آقای آخوندی در وزارت نفت عضو باشد.

وی ادامه داد: آقای آخوندی بیشتر از اینکه یک شخصیت مهندس راه و ساختمان باشد، یک شخصیت سیاسی است و در اینترنت نیز عمده مقالات وی در حوزه سیاسی و اقتصاد سیاسی است و بارزترین بحث سیاسی آخوندی مربوط به انتخابات 88 می شود و در انتخابات آن سال نیز آخوندی نماینده آقای موسوی در شورای نگهبان بود و با توجه به اینکه بنده نیز در هیئت نظارت این شورا حضور داشتم، آنچه که بنده مشاهده می‌کردم که از ابتدای روز جمعه که پیامک‌ها قطع شد، آقای آخوندی اعتراض شدیدی به قطع پیامک‌ها داشت و طی تماس‌هایی که داشت اصرار می‌کرد با دفتر رهبری تماس گرفته و فشار آورده شود تا ارسال پیامک‌ها باز شود.

** آخوندی ظهر انتخابات به همه می‌گفت بگویید موسوی 60درصد رأی آورده

نماینده مردم تهران خاطر نشان کرد: بنده در همان زمان به آقای آخوندی اعتراض کردم که چرا فضا را اینگونه می‌کنید و ارسال پیامک‌های تبلیغاتی برای همه قطع شده است و از ساعت 14 بعدازظهر روز جمعه (رای‌گیری) آقای آخوندی تماس‌هایی که می‌گرفت و یا تماس‌هایی که با وی گرفته می‌شد، اعلام می‌کرد که بگویید آقای موسوی با 60 درصد آرا جلوتر است، بنده نیز دوباره به وی اعتراض کردم که آقای آخوندی چرا جامعه را ملتهب می‌کنید و مردم هنوز پای صندوق‌های رای هستند و رای‌گیری ادامه دارد، اجازه دهید رای‌گیری تمام شود و نتیجه از صندوق‌ها استخراج شود و آخوندی به بنده گفت که به شما هیچ ربطی ندارد و وقتی اعتراض بنده را دید، باقی تماس‌ها را در راهروی شورای نگهبان با تلفن همراه انجام می‌داد.

زارعی افزود: در ساعت 22 روز رای‌گیری آقای کدخدایی از آخوندی پرسید که آیا آقای موسوی در مصاحبه با رسانه‌های خارجی اعلام پیروزی کرده است که آخوندی با حرکت سر تایید کرد و آقای کدخدایی اعلام کرد که کار اشتباهی انجام شده و هنوز مردم پای صندوق‌های رای حضور دارند. البته از آن به بعد با توجه به اخباری که از روستاها می‌آمد و میزان رای موسوی را بسیار کم گزارش می‌کردند، آخوندی در شورای نگهبان باقی نماند و شورا را ترک کرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: بنده قصد دارم که رفتار آقای آخوندی را با رفتار آقای صادق نماینده آقای روحانی  در این دوره از انتخابات در هیئت نظارت شورای نگهبان مقایسه کنم؛ آقای صادق با طمانینه مدیریت کرد که فضای هیجانی بعد از انتخابات کنترل و نتایج از صندوق‌ها استخراج شود و بنده 3 نوبت از آقای صادق بابت این کار تشکر کردم درحالیکه آقای آخوندی خلاف اقدامات آقای صادق را در سال 88 انجام داد.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: در واقع آقای آخوندی و امثال دوستان آقای آخوندی در حالیکه هنوز مردم پای صندوق‌های رای بودند تصویری برای آقای موسوی ایجاد کردند که کار تمام شده و موسوی پیروز انتخابات شده است و در ادامه موسوی ساعت 10 شب در حالیکه مردم تهران پای صندوق بودند اعلام پیروزی کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، زارعی با اشاره به صحبت‌های رد و بدل شده در جلسه نمایندگان تهران گفت: آقای آخوندی در آن جلسه خطاب به بنده گفت به قرآن قسم می‌خورم که این موارد درست نیست. البته بنده شواهدی در دوستان شورای نگهبان دارم، ولی با این وجود گفتیم "سلمنا". ولی اگر همین مواضع را در این موقع بگیرید ،ما قبول می‌کنیم و آخوندی گفت که بعد از خطبه‌های نماز جمعه مقام معظم رهبری هیچ موضعی نگرفته‌ام و در مورد سخنان قبلی هم قسم خورد که درست نیست در صورتی‌که هم خود بنده شاهد بودیم و هم دوستان در شورای نگهبان شاهد بودند و با آنها نیز دوباره چک کردم.

وی با اشاره به برگزاری جلسه نمایندگان کاندیداها در 26 خرداد سال 88 با رهبر انقلاب اظهار داشت: در آن جلسه آقای آخوندی، زنگنه و نجفی حضور داشتند. با توجه به اینکه رهبر انقلاب فرمودند هر فرد مجاز است صحبت‌هایی که می‌خواهد مطرح کند که برخی در آن جلسه حرف از ابطال در انتخابات و برخی دیگر سخن از حکمیت به میان آوردند و آقای آخوندی در آن جلسه گفت "اگر صندوق‌های رای چندین دفعه شمارش کنیم نتیجه انتخابات تغییر نمی‌کند" و به نوعی تقلب در انتخابات را رد کرد و بعد از صحبت‌های مفصلی که صورت گرفت، در انتها حضرت آقا فرموند ابطال انتخابات تودهنی به مردم است و بنده به هیچ وجه از حقوق مردم عقب‌نشینی نمی‌کنیم و حکمیت نیز ضرورتی ندارد و شما نیز بیانیه دهید و راه خود را از اغتشاشاگران جدا کنیم و حضرت آقا فصل‌الخطاب را قانون و شورای نگهبان مشخص کردند.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب در 29 خرداد فرمایشاتی داشتند آقایان آخوندی و زنگنه در 30 خرداد نامه‌ای به رئیس‌ مجلس نوشتند و دوباره بحث حکمیت را مطرح کردند. البته این نامه هیچ اشکالی نداشت و نظراتشان را در یک نامه خصوصی گفته بودند اما اشکال اینجاست که در 27 تیرماه حدود یک ماه بعد آقایان آخوندی و زنگنه این نامه را به سایت‌ها می‌دهند و آن را علنی می‌کنند و در آن نامه آمده بود که اگر در موقعیت‌های استراتژیک مقامات ملی درست‌تر تصمیم گرفته بودند، چگونه می‌توانستیم امروز شاهد بحران موجود نباشیم.

زارعی تاکید کرد: مواضعی که آقای آخوندی داشتند با ادعای این که می‌گویند بعد از خطبه‌ها هیچ حرکتی نداشتند، تطابق ندارد. بنده معتقدم که این دوستان جزء عواملی هستند که این صحنه را بوجود آوردند و جوانان ما را به ابهام رساندند و فضا غبارآلود شد. سهم آقایان آخوندی و زنگنه در این اتفاق حقیقتا کم نیست، چرا که قوه قضائیه و دستگاه اطلاعاتی به خوبی این مسائل را بررسی نکردند و افرادی که در پشت صحنه مدیریت می‌کردند در حاشیه ماندند و معتقدم با این تفاسیر جناب آقای آخوندی و آقای زنگنه نمی‌توانند در دولتی که ملتزم است در بالاترین سطح حکومت مسئولیت اجرایی را برعهده بگیرد، حضور داشته باشند.

جباری؛ موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در برررسی سوابق و برنامه های وزرای پیشنهادی دولت احمد جباری نماینده مردم بندر لنگه به عنوان موافق برنامه های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به سخنرانی پرداخت.

وی با بیان اینکه برنامه‌های آخوندی در کمیسیون عمران و فراکسیون مورد واکاوی قرار گرفته است گفت: در نهایت با خدای خود به این نتیجه رسیدم از برنامه ها و عملکرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دفاع کنم .

این نماینده مجلس افزود: با انتخابات ریاست جمهوری فصل جدیدی مدیریت اجرایی در کشور گشوده شده است و رویکرد اعتدال با کلید تدبیر که به عنوان شعار رئیس جمهوری مورد انتخاب مردم قرار گرفت و باید توسط تیم اجرایی دولت به منصه ظهور رسد.

  جباری خاطر نشان کرد: وزارت راه و شهرسازی از جهاتی یکی از دستگاه‌های مهم است که باید پس از برنامه‌ریزی با ریاست جمهوری هماهنگ بوده و شخص سکان ‌داری آن را به عهده بگیرد که با دانش مهندسی در حوزه‌های راه و مسکن آشنا بوده و اجرای پروژه‌های خاص آن را با دانش اقتصادی و استفاده از ظرفیت بالقوه مدیریت کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه آخوندی جهت احراز صدارت وزارت  راه و شهرسازی مناسب است، گفت: برنامه‌های او در این زمینه مناسب بوده و در زمانی که وی مسئولیت‌هایی را در این حوزه داشته است، شاهد افزایش قیمت مسکن به این شدت نبوده‌ایم و کمبود مسکن به این شکلی که امروز در کشور بیداد می‌کند، وجود نداشته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با بیان اینکه امروز 60 درصد هزینه های مردم در جهت تامین مسکن صرف می‌شود، گفت: در کنار آن 6 هزار مسکن مازاد به دلیل عدم نظارت و برنامه‌ریزی نامنظم دولت در کشور وجود دارد به طوری که امکان صاحب خانه شدن قشر ضعیف در کشور بسیار پایین آمده است.
جباری تاکید کرد: در زمان مسئولیت آخوندی وی برای  مسکن دار شدن همه اقشار جامعه برنامه داشتند و به وسیله برنامه‌های و سیاست های مثبت وی امکان خانه دار شدن برای بسیاری از افراد جامعه وجود داشت در حالی که امروز با وجود پروژه مسکن مهر بسیاری از ثبت نام کنندگان این پروژه به دلیل نداشتن بنیه مالی یا آن را ادامه ندادند یا به واسطه گران فروخته اند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به برنامه های آخوندی در زمینه راه و شهرسازی گفت: برنامه های وی آمایشی است و عدالت جغرافیایی، توزیع عادلانه امکانات و توجه ویژه به اقشار مستضعف به خوبی دیده شده است .

این نماینده مجلس ادامه داد: مهمترین مسئله برای ما نمایندگان این است که وزیر برای همه مناطق کشور برنامه داشته باشد و در برنامه ریزی خود عدالت را به خوبی مورد توجه قرار داده باشد. یکی از مهمترین دغدغه های ما نیز در دفاع از وی همین مسئله است، زیرا بسیاری از مردم ما در نقاط مختلف کشور از امکانات بی‌بهره اند و راه حل این مسئله در آمایشی دیدن مسائل حوزه و مدیریت است که در برنامه آخوندی وجود دارد.

وی تصریح کرد: قانون نظام مهندسی در دوران آخوندی مصوب و سازمان نظام مهندسی نیز در این زمینه تشکیل شد و زمینه رشد نهادهای مختلف کشور به خصوص در بخش مسکن در  زمان ایشان فراهم شد .

جباری با بیان اینکه آخوندی در برنامه‌اش به خوبی مسائل مختلف را دیده است، گفت: وی در زمانی که مسئولیت در این چارچوب داشته است، معتقد بود افراد توانمند باید با پول خودشان صاحب خانه شوند و با اعمال سیاست ‌های مناسب باید زمینه خانه دار شدن اقشار و ضعیف را فراهم کرد. انبوه سازی در دوره آخوندی در کشور ایجاد شد و برنامه خانه دار شدن اقشار ضعیف جامعه که چیزی نزدیک به همین طرح مسکن مهر امروزی است، در دوره وی کلید خورد و البته مسکن روستایی نیز در دوران آن برنامه ریزی شد.

وی تاکید کرد: بنده به عنوان رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران نگاه یکپارچه آخوندی را در زمینه عدالت خطوط ریلی و هوایی و جاده‌ای می‌پسندم و تایید می‌کنم.

نماینده مردم بندر لنگه در پایان با اشاره به سوابق خانوادگی آخوندی گفت: عباس آخوندی از وابستگان بیوت صالحین این مرز و بوم هستند .وی فرزند حاج علی آخوندی و از نوادگان علامه امینی است و لذا امیدوارم مجلس با رای قاطع به ایشان وی را به عنوان وزیر راه وشهرسازی انتخاب کنند.

حسین زاده؛ موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

عبدالله کریم حسین زاده نماینده مردم نقده،‌ در موافقت با وزیر راه و شهرسازی گفت: امید داریم که کار سنگین نمایندگان و وزرای پیشنهادی دولت سرانجامش به نفع ملت و در راستای منافع ملت ایران رقم خورد.

وی با بیان اینکه طی چند روز  گذشته مسائل مختلفی در موضوع فتنه و مسائل پیرامون آن مطرح شد، گفت: امیدوارم گفتمان من در این حوزه، آخرین گفتمان در این زمینه باشد و دیگر شاهد بحث در این زمینه نباشیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه روحانی با 16 سال سابقه تصدی‌گری در شورای عالی امنیت ملی طولانی‌ترین مسئولیت را در این زمینه دارد، گفت: بنابراین ایشان بهتر از هر‌کسی می‌تواند در این حوزه صاحب نظر باشد، به طور قطع اولین چیزی که در کابینه مد نظر ایشان بوده است، بحث  امنیت ملی و منافع ملی بوده است و از طرفی از آنجا که ارتباط صمیمی بین ایشان با مقام معظم رهبری وجود دارد و بیان رهبری مبنی بر اینکه شخصیت من انقلابی است و دیپلماتیک نیستم که در لفافه سخن بگویم،  شک ندارم اگر درمورد هر یک از وزرا یک مساله سیاسی مطرح بود، قطعا ایشان مطرح می‌کردند.

حسین زاده با بیان اینکه حضور آخوندی فرصتی جدید برای کشور است، تصریح کرد: معتقدم وی نوع جدیدی از مدیریت مدرن و الگوی جدیدی را در زمینه شهرسازی القا می‌کنند.

وی افزود: طی 16 سال گذشته مدیریت اصلاح‌طلبان و اصوالگرایان را تجربه کردیم. هر رئیس جمهوری این حق را برای خودش قائل است که کابینه ای را در چارچوب دیدگاه‌های خود انتخاب کند، اما آقای روحانی در مسیر اعتدال گام برداشت و در این مسیر از همه فکرها استفاده کرد، باید به این نگاه ارج نهاد و از این کابینه حمایت کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به برخی مسائل مطرح شده درباره آخوندی گفت: اگر وی در آن شب چنین نقشی و حرکتی داشت، قاعدتا باید امروز او به عنوان لیدر جریان فتنه در نظر گرفته می‌شد، در حصر بود و اینجا نبود. چرا ایشان اینجا هستند؟ ما باید به این فکر کنیم که به وی رای دهیم، درمورد آن نامه‌ای که عزیزان انتشار دادند، به نظر من این نامه برگ زرینی از اقدامات آخوندی است. زیرا در این نامه از شورای نگهبان درخواست شده است که هیئتی را انتخاب کنند و نظر دهند و این غیر از حرکت در قانون چیزی دیگری نیست.

حسین‌زاده ادامه داد: امروز 74 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد و 600 محله که چیزی حدود 6 میلیون فرد را در خود جای می‌دهد، در این شرایط زندگی می‌کنند، نرخ رشد مسکن 6 درصد بوده و 2 میلیون مسکن مهر ساخته شده در وجود دارد.

وی تاکید کرد: در حالی که طی سال‌های گذشته 600 میلیون درآمد نفتی داشته ایم، قیمت مسکن 6 برابر شده است،‌ در افزایش قیمت مسکن هزار و یک مسئله دخیل است و نباید همه آن را به گردن مسئولان وزارت مسکن دانست. بنابراین باید کسی این مسئولیت را بر عهده بگیرد که علاوه بر توجه به مقوله مسکن و شهرسازی دید کاملی نسبت به مسائل دخیل در این حوزه داشته باشد و به خصوص نگاه اقتصادی مناسبی در این زمینه داشت باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کشور ما امروز حدود 5 هزار میلیارد دلار بدهی دارد گفت: تحقق بسیاری از برنامه های موجود به برنامه ریزی احتیاج دارد و معتقدم کسی که پروژه نگر و اقتصادنگر، باشد می‌تواند مسائل موجود را به خوبی برطرف کند.

حسین زاده با اشاره به آمار تلفات جاده‌ای کشور گفت: سالانه 28 هزار نفر در کشور به دلیل کمبود و نامناسب بودن راه‌های جاده‌ای کشور جان خود را از دست می‌دهند و در هر 19دقیقه یک نفر کشته می شود و دو نفر آسیب می‌بینند،‌ برطرف کردن این مسائل نیازمند برنامه های مناسب و انجام پروژه‌های اقتصادی و کمک از بخش خصوصی است.

وی با اشاره به هزینه‌های کشور در زمینه تاخیر خطوط هوایی کشور گفت: شکافت عظیمی در این زمینه بین ما و کشورهای دیگر وجود دارد ،کسی که در این زمینه دارای تخصص است و حساسیت ویژه ای در این زمینه دارد می‌تواند راه حل مناسبی برای آنها ارائه دهد.

نماینده مردم نقده در ادامه با اشاره به نقش آخوندی در زمینه تشکیل بنیاد مسکن، گفت: یکی از یادگارهای امام(ره) بنیاد مسکن است که آخوندی در زمان خود باعث استقرار آن شد، قطعا نگاه وی به این مقوله به شکلی است که به دولت اجازه نمی‌دهد که هر زمانی در خرج خود ماند، از آن هزینه کند.

حسین زاده با بیان اینکه آخوندی اجرای طرح‌های آمایش سرزمینی را در برنامه خود به خوبی لحاظ کرده است، گفت: وی یکی از طراحان اصل 44 قانون اساسی بوده است و معتقدم نمایندگان ملت با رای اعتماد به او و کابینه به ملتی که با اکثریت آرا دولت روحانی را برگزیده‌اند کمک خواهند کرد.

دفاعیات وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی طی سخنانی در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس، با بیان اینکه سخنان خود را در دو بخش به اطلاع نمایندگان و مردم شریف ایران می‌رسانم، اظهار داشت: نخستین بخش معرفی برنامه خود خواهد بود و در بخش دوم به ایرادهای مطرح شده نمایندگان پاسخ خواهم داد.

وی با اشاره به  اصول حاکم بر برنامه‌های خود گفت: عدالت، رعایت حقوق و تأمین رفاه پایدار شهروندان، کارآیی، پذیرش و تولید موقعیت برای کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند و مقابله با فساد از اصول اصلی برنامه‌های من در وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: انعکاس عدالت در چارچوب عدالت جغرافیایی و توسعه متوازن در تمام سرزمین ایران و همچنین توسعه متوازن منابع در کل کشور را یکی از برنامه‌های اصلی بنده خواهد بود و باید کاری کنیم تا فقط منابع در تهران جمع نشود.

آخوندی با بیان اینکه حق دسترسی ایمن و آزاد همه مردم ایران از جمله روستاها و شهرهای کوچک به شبکه راه‌های گسترده بین شهری و بین روستایی و بین بخشی از دیگر برنامه‌های من در وزارت راه و شهرسازی خواهد بود، گفت: نگاه نوین به صنعت حمل و نقل نیز از دیگر برنامه‌های من در این وزارتخانه است.

وی گفت: با توجه به سرمایه عظیم انباشته شده در صنعت حمل و نقل باید بدانیم توسعه با فساد به دست نمی‌آید و تمام تلاش خود را برای مقابله با هر نوع فساد در این صنعت خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اجرایی کردن برنامه‌ها و طرح‌های صنعت حمل و نقل و همچنین تأسیسات زیربنایی بسیار هزینه‌بر است، تاکید کرد: دولت در موقعیت کنونی از منابع مالی محدودی برخوردار است لذا یکی از دیگر برنامه‌های جدی در وزارت راه و شهرسازی توجه خاص به بخش خصوصی و سپردن صنعت حمل و نقل و تأسیسات زیربنایی به این بخش است.

آخوندی افزود: هر چه سریعتر باید مقدمات راهیابی بخش خصوصی به صنعت حمل و نقل و تأسیسات زیربنایی را فراهم کنیم و نیاز اصلی این مهم ایجاد ستادهای تنظیم مقررات در حوزه حمل و نقل ریلی ، هوایی و جاده ای است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: متأسفانه سال‌هاست شاهد اختلافات میان سرمایه‌گذاران و حوزه حمل و نقل ریلی هستیم و این اختلافات باعث شده که بیشتر سرمایه‌گذاری در صنعت حمل و نقل کشور از سوی دولت صورت گیرد و حضور بخش خصوصی در این صنعت بسیار کمرنگ شده است.

وی در خصوص وضعیت اسفبار جاده تهران ـ شمال گفت: این مثال، یکی از ثمرات تلخ اختلافات بخش خصوصی و بخش دولتی است.

آخوندی با بیان اینکه جلب اعتماد بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل و صنعت ساختمان‌سازی از جمله ضرورت‌ها در این حوزه است، ادامه داد: اتصال شبکه‌های ریلی و جاده‌ای به کشورهای همسایه که مد نظر نمایندگان است یک ضرورت محسوب می‌شود و موجب افزایش ترانزیت رونق اقتصاد مناطق روستایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: نمایندگان علاقه‌مند هستند تا کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب فعال شود تا از این طریق کیفیت حمل و نقل افزایش یابد و هم بازارهای جدیدی به دست آید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه فعال شدن  این کریدورها امکان پذیر است، گفت: این اقدام باعث می‌شود سهم بیشتری از بازار منطقه‌ای حمل و نقل به‌ویژه در حوزه دریا را به خود اختصاص دهیم.

آخوندی با اشاره به 2500کیلومتر مرز دریایی کشور اظهار داشت: حمل و نقل دریایی بار، مسافر، ماهیگیری و گردشگر بخش عمده‌ای از فعالیت اقتصادی بندر نشینان را تشکیل می‌دهد لذا ضرورت توسعه این بخش باید در برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

وی در ادامه سخنانش، به برنامه‌های خود در حوزه  حمل و نقل هوایی اشاره کرد و گفت: تاکید ما در این حوزه  بر جوان شدن عمر ناوگان هوایی است. همچنین مصوبه گذشته دولت درباره امکان مالی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی باید پیگیری و اجرایی شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت اجرای ترمینال دو فرودگاه امام (ره) و ساماندهی فرودگاه مهرآباد، تاکید کرد: ایمن سازی جاده‌ها، همکاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در این خصوص باید صورت گیرد.

آخوندی در ادامه با اشاره به مد نظر قراردادن نظارت‌های الکترونیکی برای ارتقای ایمنی جاده ها گفت: اصل44 قانون اساسی در مورد بهبود فضای کسب و کار تاکید دارد.لذا اهمیت و میدان دادن به بخش خصوصی باید در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد.

وی بر استفاده از فناوری و خدمات مهندسی در بخش حمل و نقل تاکید و اضافه کرد: باید از سازمان های نظام مهندسی در این عرصه استفاده کنیم و استانداردهای حمل و نقل را به سطح بین المللی برسانیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به افزایش فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی در کشور، یادآور شد: هم اکنون حدود یک میلیون و 800 هزار دانشجو در رشته‌های مهندسی تحصیل می‌کنند که بعد از فارغ‌التحصیلی قصد ورود به بازار کار را دارند. اگر فارغ‌التحصیلان آموزش‌های لازم را در سطح بین‌المللی طی نکنند و با مقررات ساختمان در سطح بین‌المللی آشنا نشوند اینکه برای همه آنها در ایران امکان فراهم شود میسر نیست بنابراین مجبوریم استاندارد حرفه ای و نظام مهندسی ایران را در سطح بین المللی ارتقاء دهیم تا مهندسان ایرانی بتوانند در بازار بین المللی فعالیت کنند و نه تنها مصرف کننده ارز بلکه تولید کننده ثروت و ارز برای کشور باشند.

آخوندی با بیان اینکه در کنار بحث حمل و نقل های عمده و راه‌ها و شبکه‌های اصلی نباید توسعه روستایی و عدالت را در حوزه جغرافیا از یاد ببریم، تصریح کرد: موضوع بهسازی مسکن روستایی، طرح‌های هادی روستایی، سنددار کردن زمین های روستایی، راه‌های روستایی و اینکه حمل و نقل روستایی بتواند بخشی از حمل و نقل روستاهای در مسیر را در بر بگیرد از مسائلی است که باید به آن توجه کرد.

وی افزود: قبل از سال  1372چیزی به نام بهسازی مسکن روستایی و طرح های هادی روستایی و همچنین سنددار کردن اراضی وجود نداشت بلکه دستاوردهای دوره‌ای است که من در مسئولیت وزارت مسکن بودم.

  وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه شهرسازی اصلی‌ترین مسئله توزیع متوازن جمعیت سرزمین است گفت: هم اکنون جمعیت به شکل متمرکز در تهران و ده شهر بزرگ است و بیشتر شهرها و مناطق روستایی جمعیت‌شان به تدریج در حال تخلیه است که باید طوری برنامه‌ریزی شود که جمعیت در سطح سرزمین توزیع شود و عدالت جغرافیایی بوجود آید به همین خاطر بحث آمایش سرزمین و طرح‌های منطقه‌ای و ناحیه‌ای در سال‌های 1372 تا 1376 یک‌بار به تصویب رسید اما متاسفانه در دوره های بعدی فراموش شد و مجددا در دستور کار بنده قرار خواهد گرفت تا عدالت جغرافیایی را به شکل متعادل توزیع کنیم.

آخوندی با اشاره به برنامه‌های خود برای تصدی وزارت راه‌ و شهرسازی گفت: از دوران وزارت مسکن معتقد بودم باید بخشی از وظایف وزارت راه و شهرسازی و بقیه نهادهای خدماتی را به شهرداری‌ها واگذار کرد.

وی با بیان اینکه نظام مدیریت شهری و توزیع وظایف بین مدیریت شهری و دولت مرکزی نامتناسب است، در ادامه به مسکن مهر اشاره کرد و افزود: مسکن مهر باید برای سه طبقه پایین درآمدی ایران تولید شود که ما در دوران وزارت مسکن عنوان مسکن اجتماعی را بر روی آن گذاشته بودیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: تا قبل از سال 72 در هیچ یک از بودجه‌های دولت اساساً کوچکترین بودجه‌ای برای مسکن وجود نداشت و دولت فقط و فقط مسئولیت توزیع زمین را بر عهده داشت . مسکن یکی از نیازهای اساسی مردم و حق شهروندان است و بر اساس قانون اساسی مردم محروم باید مورد حمایت دولت قرار گیرند به همین خاطر ما عنوان مسکن اجتماعی را برگزیدیم.

آخوندی با بیان اینکه بنده هیچ وقت مخالف مسکن مهر نبودم و نیستم گفت: من کسی هستم که برای مسکن مهر ردیف قرار دادم اما باید پرسید آیا مسکن مهر تمام مسکن ایران است یا خیر، ما مسکن اقشار متوسط را هم داریم.

وی با طرح این پرسش که  آیا مکان یابی مسکن مهر و آیا تاسیسات زیربنایی و رونمایی مسکن مهر بدرستی بنا شده و آیا مسکن مهر با مشکلات اساسی روبرو نیست، اظهار داشت: هم‌اکنون اصلی ترین مأموریت وزارت راه و شهرسازی تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر با تقویت نهاد شهرداری و کمک دولت است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: همه بخش‌ها در وزارت راه و شهرسازی باید با یکدیگر در نظر گرفته شود و نمی‌توانیم این وزارتخانه را فقط به مسکن مهر اختصاص دهیم.

آخوندی با اشاره به اظهارات بیژن نوباوه گفت: ما حدود یک میلیون مسکن داریم نه 2 میلیون و صد واحد و از این تعداد نیز 800 هزار واحد با مشکلات عدیده زیربنایی مواجه هستند.

وی درباره ادغام دو وزارتخانه راه و مسکن نیز گفت: درباره ادغام از بنده سوال شد ، پاسخ من این است که اگر اجازه بدهید هر فردی که وزیر راه و شهرسازی شد و رای اعتماد گرفت 9 ماه فرصت داشته باشد که یک بررسی انجام دهد و نتیجه آن را طی یک لایحه به مجلس تقدیم کند، قاعدتا تصمیم و اختیار در این باره با نمایندگان است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در خصوص معرفی خود اظهار داشت: بنده با حکم شهید دکتر بهشتی عضو اولین شورای مرکزی جهادسازندگی هستم و قبل از آن نیز بنده مسئولیت ستاد پشتیبانی جبهه‌های جنگ جهادسازندگی در خوزستان، ایلام و کرمانشاه را بر عهده داشتم و همچنین در عملیاتی مختلف نیز حضور داشتم .در سال 1361 به‌عنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور منصوب و در آن زمان کشور به دلیل فتنه منافقان به شدت در ناامنی بود و در بعضی از روزها در تهران تا 40 شهید داشتیم .

آخوندی اضافه کرد : در همین مدت بنده مسئول شورای تامین ویژه غرب کشور بودم و در زمانی که این مسئولیت را بر عهده داشتم دوستانی که در کردستان و آذربایجان غربی بودند به یاد دارند که ما هیچ‌گاه رویکرد اجتماعی و فرهنگی را در ایجاد امنیت از یاد نبردیم. در این دوران موجبات گفتگوی بسیار سازنده‌ای را فراهم کردیم و در واقع بخش عمده‌ای از امنیت از طریق سیاست های اجتماعی و فرهنگی تامین شد .

وی اظهار داشت: در سطح ملی در آن زمان بحث‌هایی درباره ناهنجاری‌های اجتماعی مطرح بود که در این خصوص گزارشی را تهیه و خدمت رئیس جمهور وقت یعنی مقام معظم رهبری تقدیم کردیم که ایشان از این گزارش حمایت کردند و ما را چند بار مورد تفقد قرار دادند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به مسئولیت خود  خاطر نشان کرد: بعد از سال 1366 بنده رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بودم و در آن زمان زلزله گیلان و زنجان رخ دادکه 220 هزار واحد مسکونی آسیب دید. همچنین من مسئول بازسازی این واحدها بودم و خوشبختانه این واحدها در مدت 2 سال با کمترین عوارض اجتماعی بازسازی شد.

آخوندی خطار نشان کرد: من از بانک جهانی 200 میلیون دلار برای بنیاد مسکن اعتبار گرفتم و این بنیاد مسکن که در وضع موجود ملاحظه می کنید شایدیادگار آن دوره باشد. در سال 1372 بنده به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی منصوب شدم.در دوران تصدی این وزارتخانه برنامه های بنیادی را پیگیری کردم و اقدامات خوبی انجام شد.

وی ادماه داد: موضوعی مطرح شد مبنی بر اینکه در دوره من تورم نرخ مسکن سه برابر شد که من نمی‌دانم این آمار از کجا آمده اما منحنی که طی دو روز در یکی از نشریات به چاپ رسیده بود نشان دهنده این است که در 8 سال گذشته نرخ مسکن 6 برابر و نرخ زمین 9 برابر شده است در دولتی که قرار بود نرخ زمین به صفر گرایش پیدا کند اما قیمت زمین 9 برابر شده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در ارتباط با بحث های سیاسی که مطرح شد باید بگویم سخنان آقای زارعی به بنده کمک کرد و اعلام شد که بنده در گزارش‌های خود آنجا که باید خدمت مقام معظم رهبری ارائه می کردم منصف بودم و گواهی درست می‌دادم. بنابراین سخنان این دوستان دفاع از من بود و نیازی به دفاع من ندارد.

آخوندی ادامه داد: در بحث وفاداری به نظام نیز باید بگویم با مجموعه سوابقی که از ابتدای انقلاب از من وجود دارد نشان دهنده وفاداری به نظام است و برای من خیلی سخت است که اکنون درباره وفاداری به این انقلاب، اسلام و سرزمین مطالبی را بگویم کسانی که تمام جوانی خود را در این راه گذاشته اند کسی که بهترین دوران زندگی خود را در راه پشتیبانی و دفاع از امنیت کشور انجام داده است چگونه باید بگوید که من وفادار به جمهوری اسلامی هستم و این خیلی سوال دردناکی است که مطرح شده است.

وی افزود: اگر می‌خواهید از موضع رسمی بیان شود باید بگویم وقتی شورای نگهبان فردی را تایید می‌کند و یا صحت انتخابات را اعلام می‌کند این جنبه قطعی و رسمی دارد و چطور می توانیم کار غیرقانونی انجام دهیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه حتی برای یک لحظه نیز از قانون تخطی نکرده‌ام گفت: همواره قانون‌مدار بودم و کسی که می خواهد به عنوان وزیر معرفی شود و باید رای اعتماد نمایندگان را اخذ کند لذا معلوم است که باید به انقلاب، رهبری و نظام اعتقاد داشته باشد  و نمی‌دانم این چه سوالی است که مطرح می شود. 35 سال سابقه حمایت و خدمت به این کشور را دارم آیا 35 سال سابقه عملکرد مهم نیست و چطور می توان این سوابق را نادیده گرفت .

آخوندی در پایان خاطر نشان کرد: هنوز هم اگر دشمنان به این کشور تعرض کنند ما با رهبری مقام معظم رهبری از آن دفاع خواهیم کرد و حتما به آیین این کشور وفاداریم.

** بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

کائیدی؛ مخالف وزیر پیشنهادی صنعت

علی کائیدی نماینده مردم پل‌دختر در مجلس در جلسه علنی نوبت عصر در مخالفت با رای اعتماد به محمدرضا نعمت‌زاده وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: با مدیریت رهبر معظم انقلاب، حماسه سیاسی در کشور شکل گرفت. ولی به دنبال آن باید حماسه اقتصادی شکل بگیرد. چرا که حماسه اقتصادی تکمیل‌کننده حماسه سیاسی است و اگر ما نتوانیم مردم را امیدوارم کنیم و کار ما منجر به حماسه اقتصادی نشود، کار ما ابتر است.

وی افزود: امروز هزاران جوان بیکار و دختران دم‌بخت منتظر نتیجه جلسات ما هستند، لذا امیدواریم با شعار تدبیر و امید آقای روحانی مردم را امیدوار کنیم.

نماینده مردم پلدختر ادامه داد: بنده با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مخالفت دارم، اما از خیلی از دوستان دیگر نیز گله دارم که چرا الفاظی که در شأن ملت نیست به کار می‌برند. مثلا می‌گویند که به فلان وزیر پیشنهادی باید سرم وصل کنیم که این موارد نباید در ادبیات ما مجلسیان باشد، چرا که همه ما برادر هستیم و مردم به ما اعتماد کرده‌اند که برای آنها کار کنیم.

کائیدی تاکید کرد: با وجود اینکه بیش از 30 سال از دوران وزارت آقای نعمت‌زاده می‌گذرد اما او بازهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بازگشته است. آقای نعمت‌زاده نسبت به این انقلاب خدمات زیادی داشته، اما در دنیا افرادی مانند مهندس نعمت‌زاده باید در اتاق‌های فکر بنشینند. صنعت، معدن و تجارت ‌آزمایشگاهی نیست که بنشینیم و در آنجا آزمایش انجام دهیم. بلکه نیاز به کار اجرایی دارد.

وی ادامه داد: آقای نعمت‌زاده خودش اذعان دارد که باید پای همه پروژه‌ها برود، اما سوال این است که آیا توان این کار را دارد؟ بنده مسئله سیاسی با آقای نعمت‌زاده ندارم چرا که فرد پاکدستی است، اما باید در راس مشاورین وزارت صنعت ، معدن و تجارت قرار بگیرد و امروز این وزارتخانه 3 وزارتخانه است، نه آن وزارتخانه سال 68 تا 76.

نماینده مردم پلدختر گفت: با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تهاجم تحریم‌ها است، بنده معتقدم آقای نعمت‌زاده از نظر جسمی در دهه هشتم عمر خود توانایی انجام این کار را ندارد و باید در اتاق فکر این وزارتخانه باشد.

کائیدی خطاب به وزیر پیشنهادی صنعت گفت: آقای نعمت‌زاده در برنامه‌های شما برنامه‌ای برای رفع مشکل خودرو وجود ندارد و در جایی گفته‌اید خودرو سازی در کشور انحصاری نیست، در حالی که امروز این امر در اختیار دو غول بزرگ خودروساز است. سوال این است که اگر ساخت خودرو در اختیار این دو شرکت باشد، بازهم افزایش قیمت پیدا می‌کند؟ نظرتان را به طور صریح درباره وضعیت خودرو بگویید. امروز خودرو به وسیله لوکس تبدیل شده و دسترسی به پراید یک آرزوست.

وی با تاکید بر اینکه ما با دولت‌ها نسیه معامله نمی‌کنیم و باید به ما قول دهید که در این دوره مسئله بیکاری و اشتغال را حل می‌کنید، گفت: ما می‌خواهیم آقای نعمت‌زاده با اهالی صنایع پیمان ببندد که به استان‌ها توجه ویژه خواهد کرد.

نماینده مردم پلدختر در پایان خطاب به نعمت زاده گفت:‌ صنعت در دوره شما در استان اصفهان و برخی دیگر استانها له شد و شما توجهی نکردید، امیدواریم دولت تدبیر و امید با حمایت مجلس و ریل‌گذاری درست صنعت کشور را به سرمنزل مقصود برسد و آقای نعمت‌زاده به استان‌های محروم رسیدگی کند.

شریعتی؛ موافق وزیر پیشنهادی صنعت

احمد شریعتی نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در سخنانی گفت: از آقای روحانی انتظار داریم که با کلید تدبیر روح تازه‌ای در کالبد جامعه بدمد.

وی ادامه داد: باید سخنان مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ را نقشه راه قرار دهیم. معتقدم که در کابینه پیشنهادی دولت افرادی کارآمد و کاردان وجود دارد که پختگی و کارآزمودگی از مهمترین نقاط قوت آنهاست.

نماینده مردم بهبهان در مجلس تصریح کرد: تصدی وزارت نیازمند بلوغ، پختگی و تجربه است که تمامی این خصوصیات در کابینه تدبیر و امید دولت آقای روحانی دیده می‌شود. وزیر اقتصاد، شرایط اقتصادی را متحول کرده است و وزیر نفت نیز جزو بهترین‌هاست البته همه وزرا از بهترین‌ها انتخاب شده‌اند.

شریعتی در ادامه افزود: وزیر پیشنهادی علوم که از سابقه انقلابی درخشانی برخودار است، می‌تواند جایگاه دانشگاه‌ها را متحول کند. فصل‌بندی برنامه‌های آقای نعمت‌زاده برای بخش صنعت نشان می‌دهد که کار کارشناسی به خوبی بر روی آن انجام شده است. فرصت‌ها و تهدیدها به صورت واقع‌بینانه در این برنامه پیشنهادی آقای نعمت‌زاده مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: نعمت‌زاده در برنامه‌هایش کلی‌گویی نکرده بلکه برنامه‌اش به صورت دقیق عنوان کرده است. برنامه‌های نعمت‌زاده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت دارای پشتوانه است به طوری که این برنامه‌ها در اختیار مجلس قرار می‌دهد که می‌توان در آینده آنها را ملاک ارزیابی او قرار داد.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: نعمت‌زاده دارای حسن شهرت بوده و برخورد وی با طرح‌های مدیریتی قاطعانه است. بنده معتقدم که نعمت‌زاده تواناترین وزیر کابینه است البته وزرای دیگر نیز دارای توانایی‌ها و ویژگی‌های خاص خودشان هستند.

شریعتی در ادامه اظهار داشت: خبره بودن در حوزه بازرگانی، برآمده از صنعت و مقبولیت در بخش خصوصی از ویژگی‌های بارز نعمت‌زاده است که باید به آن توجه شود. به اعتقاد بنده نعمت‌زاده چسبیده به صنعت نیست، بلکه جزئی از صنعت است. نعمت‌زاده مدیری است که آسیب شناسی بخش‌های مختلف تولید را می‌شناسد و می‌تواند چرخ‌های صنعت و بازرگانی را سرعت ببخشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به نعمت‌زاده گفت: از آقای نعمت‌زاده می‌خواهم که با سپردن صنعت به مدیران توانمند و صاحب ایده و فکر، به انجام اقدامات عملی در این بخش و اقدامات مؤثر برای بهبود وضعیت تولید و بازرگانی را فراهم کند.

نماینده مردم بهبهان در مجلس تصریح کرد: از نمایندگان می‌خواهم که در بررسی صلاحیت وزرا نگاه مردمی و دینی داشته باشند و از نگاه سیاسی بپرهیزند.

حسن‌پور؛ موافق وزیر پیشنهادی صنعت

به گزارش خبرنگار تسنیم، شریعتی قسمتی از وقت خود را به حسن‌پور نماینده سیرجان داد که وی نیز در موافقت با نعمت‌زاده گفت: با حضور دولت کابینه یازدهم، امید است که بستری برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ایجاد شود. نعمت‌زاده مدیری موفق برای بخش صنعت و معدن کشور است.

وی ادامه داد: برای اعتلای اصل 44 قانون اساسی، نیازمند وزیرانی شناخته شده در سطح جهان هستیم. حوزه صنعت و بازرگانی نیاز به مدیری آگاه و شناخته شده دارد تا بتواند مشکلات این بخش را حل کند.

نماینده مردم سیرجان در مجلس افزود:‌اکثریت غریب به اتفاق کسانی که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس خدمت کرده‌اند، دارای تجربیاتی هستند و سن‌شان نیز تقریبا بالاست، اما این منافاتی با عملکردها و توانمندی‌ها ندارد.

قربانی؛ مخالف وزیر پیشنهادی صنعت

محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس در جلسه علنی نوبت بعد از ظهر مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: مخالف من با وزارت آقای نعمت‌زاده به معنی مخالفت با برنامه‌های آقای روحانی نیست. من به عنوان موافق برنامه ثبت نام کردم، اما توفیق برای سخنرانی حاصل نشد.

وی افزود: محمدرضا نعمت‌زاده از سرمایه‌های کشور و نظام است و ای کاش با توجه به شرایطی که وی دارد، رئیس‌جمهور از وجودش در جای مناسب‌تری بهره می‌برد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه مجلس خاطرنشان کرد: باید با توجه به شرایط، وزیری پیشتاز در این وزارتخانه‌ها قرار بگیرد تا بتواند اقدامات را دنبال کند؛ وزیر باید در قبال چند مؤلفه شامل روندها، رویدادها و تصویرها برنامه‌ریزی کند.

قربانی تاکید کرد: آرمان‌گرایی باید در کنار واقع‌بینی در برنامه هر وزیر متجلی باشد. متاسفانه چنین چیزی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت دیده نمی‌شود که البته نباید اینگونه باشد.

وی با بیان اینکه روحیه محمدرضا نعمت‌زاده لطیف و جذاب است اظهار داشت:  آیا فکر می‌کنید با توجه به ایفای نقش یک وزیر در محافل گوناگون، شما از نظر جسمی و فیزیکی این توانایی‌ها را دارید؟ در برنامه‌های شما نیامده که چگونه می‌توان ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری از بین رفته در این حوزه را دوباره فعال کند؛ آقای نعمت‌زاده! در بحث قانون هدفمندی هم نگفته‌=اید که چگونه سهم تولید را خواهید پرداخت؟

نماینده مردم آستانه اشرفیه ادامه داد: آقای نعمت‌زاده! شما در برنامه اول و دوم توسعه تمام سرمایه‌گذاری‌های بزرگ که اکثرا در این برنامه با دلار 7 تومانی بوده است را فقط به چند استان هدایت کرده‌اید و عدالت در توزیع سرمایه و ثروت را رعایت نکردید.

قربانی با بیان اینکه محمدرضا نعمت‌زاده اعلام کرده خودروسازی در ایران انحصاری نیست، افزود: وقتی می‌گوییم در انحصار نیست، یعنی یک صنعت رقابتی است، آیا واقعا این صنعت در ایران رقابتی است؟ ‌البته همه می‌دانند صنعت خودروسازی در کشور ما در انحصار دو شرکت است.

تمیمی؛ مخالف وزیر پیشنهادی صنعت

تمیمی نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت سخن می‌گفت، خطاب به روحانی تاکید کرد که برخی از وزرای پیشنهادی شما ایده آل نیستند، اما می توان به هیئت دولت پیشنهادی شما نمره 18 از 20 را داد، تصریح کرد: اینجانب مخالف برنامه‌های آقای نعمت‌زاده هستم، نه مخالف شخصیت ایشان. سن شما حدود 70 سال است و این صحیح است که کوله‌باری از تجربه هستید، اما چقدر می‌توانید برای این وزارتخانه عریض و طویل وقت بگذارید؟

وی با اشاره به اینکه این وزارتخانه حاصل ادغام دو وزارتخانه مهم است، افزود: 25 سال از آخرین مسئولیت شما می‌گذرد و در آن زمان توانایی اداره وزارتخانه را داشتید، اما آیا عقلا وزارتی که حجم کاری آن دو برابر شده توانایی اداره آن را خواهید داشت یا خیر؟ آقای نعمت زاده، شما 8 سال وزیر صنعت بودید و در زمان تصدی شما فقط خودروسازی موفق بود، آن هم خودرویی با نام پیکان که حتی برف پاک کن آن از سمت چپ به راست منتقل نشد.

نماینده شادگان با بیان اینکه وزیر پیشنهادی در حوزه صنعت و معدن، با توجه به مشکلات عدیده معدن چیان زحمتکش و همچنین در حوزه تجارت برنامه روشنی ندارد، از نعمت زاده سئوال کرد برنامه شما درباره خام فروشی در بخش معدن چیست؟ خام فروشی که مقام معظم رهبری، بارها بر قطع آن تاکید داشته‌اند.

تمیمی گفت: از جناب نعمت زاده این سوال را دارم که در حوزه اکتشاف که نقطه عطف توسعه صنعت و معدن کشور است، چه برنامه ای دارید؟ آیا رئیس زمین شناسی این وزارتخانه که 18 سال است در این پست قرار دارد، باز هم نگهداشته می شود یا خیر؟

وی با اشاره به اهمیت استفاده از بخش خصوصی در زمینه صنعت و معدن، گفت: در زمان تصدی احتمالی شما نوع بهره‌برداری از معادن و استفاده از بخش خصوصی و همچنین برنامه نظارتی شما بر بخش خصوصی و مبارزه با رانت‌خوارها چه خواهد بود.


(18:15) جلسه علنی مجلس پایان یافت

محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که بخش پایانی جلسه علنی را بر عهده داشت، طی سخنانی گفت: با خبر شدیم ارتش و نیروهای امنیتی مصر در حمله به مردم، هزاران نفر از مردم معترض این کشور را به خاک و خون کشیدند؛ مجلس شورای اسلامی این جنایت را محکوم کرده و از ارتش مصر می‌خواهیم که به کشتار مردم مسلمان پایان دهد.

وی افزود: ارتش مصر که تحت نظر آمریکا مدعی برقراری دموکراسی بوده و ادعا می‌کرد که بنا به درخواست مردم مصر اقدام به برکناری دولت منتخب کرده است، اکنون باید پاسخ بدهد که آیا دموکراسی باید این طور ترجمه شود؟

نائب رئیس مجلس تصریح کرد: ما به شدت این رفتار سبعانه ارتش مصر تحت حمایت‌های آمریکا را محکوم کرده و قاطعانه می‌خواهیم که دست از کشتار مردم بردارند و اجازه بدهند که حکومت دموکراتیک در این کشور کار خودش را انجام بدهد؛ مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت نیز گوش خود را کر نکرده و چشم خود را نبندند و از حقوق مردم مسلمان و مظلوم مصر دفاع کنند.

نمایندگان مجلس نیز در خلال سخنرانی باهنر، با شعارهای "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" از این سخنان نائب رئیس مجلس حمایت کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها