کد خبر: ۱۵۷۱۹۱
زمان انتشار: ۱۷:۲۳     ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
صلاحیت حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری امروز بعدازظهر در مجلس بررسی شد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، صلاحیت حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر پیشنهادی دادگستری در مجلس بررسی شد و موافقان و مخالفان وی نظرات خود را مطرح کردند و پس از آن وزیر پیشنهادی طی صحبت‌هایی از برنامه خود دفاع کرد.

* عزیزی در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری: مناصب اجرایی پورمحمدی در نظام نشان‌دهنده اعتماد به اوست

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری در مجلس شورای اسلامی با نطق محمود عزیزی نماینده شیروان به عنوان موافق تصدی این پست توسط حجت‌الاسلام پورمحمدی آغاز شد.

عزیزی با اشاره به نطق مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: چرا با این حرفهای تلخ حماسه سیاسی را به کام مردم تلخ می‌کنید،این حرفها را باید در زمان فرار کردن خاوری دزد می‌زدید نه الان!

نماینده شیروان اضافه کرد: در 8 سال گذشته دولت 800 میلیارد دلار سوخت فروخت و سهم خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران را نداد؛ چرا آن موقع از این حق دفاع نکردید و من انتظار داشتم از حق خانواده شهدا دفاع کنید.

وی در ادامه با اشاره به سابقه کاری پورمحمدی وی را مدیری همراه نظام و کارآمد خواند و افزود: سابقه مدیریتی وی از دوران جوانی تاکنون ادامه دارد و در تمام این سالها یک لحظه نیز از صحنه دور نبوده است.

نماینده شیروان با بیان اینکه دوستان، پورمحمدی را معتقد به نظام می دانند و دشمنان از وی کینه دارند افزود: حجت‌الاسلام پورمحمدی از خانواده خوشنام و انقلابی بوده و از نوادگان بنیانگذار حوزه علمیه قم است.

عزیزی سابقه کاری پورمحمدی در دفتر رهبر معظم انقلاب را یادآور شد و تصریح کرد: این موضوع اعتماد نظام و رهبری به وزیر پیشنهادی دادگستری را نشان می‌دهد و سپردن مسئولیت‌های کلان به وی مورد اعتماد بودن پورمحمدی را اثبات می‌کند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی دادگستری اضافه کرد: فعالیت آقای پورمحمدی در بحث خارجی وزارت اطلاعات و وزارت کشور به عنوان دستگاه‌های مهم نظام وی را در جایگاه اعتماد نظام قرار داده و برخی از فعالیت‌های وی مفتخر به تائید رهبر انقلاب است.

وی با اشاره به سابقه علمی پورمحمدی گفت: شروع به تحصیل منظم در دوران جوانی، تدریس و حضور در محفل فقهی آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی از مراتب علمی وی است.

عزیزی ادامه داد: حضور حجت‌الاسلام پورمحمدی در میدان اجرا و تمایل به ساختار‌سازی ویژگی مهم وی است که تجربه‌محوری محصول چنین تفکری خواهد بود.

نماینده مردم شیروان در مجلس با اشاره به نظر همکاران پورمحمدی در وزارت اطلاعات کشور و همچنین سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: همه این افراد حضور پورمحمدی در بدنه اجرایی را باعث عدم غفلت وی از لایه‌های پنهان مدیریتی می‌دانند.

وی حجم عظیم اطلاعاتی وزیر پیشنهادی دادگستری را به دلیل حضور در مناصب مختلف اجرایی مدنظر قرار داد و افزود: نگهداری از این اطلاعات و عدم حاشیه‌سازی ز ویژگی‌های اخلاقی پورمحمدی بوده و نشان دهنده اوج تحمل وی و مصلحت‌سنجی برای نظام است.

عزیزی وجود مدیران بی‌حاشیه و عاقل را بزرگترین خواسته نظام خواند و ادامه داد: برای وزارت دادگستری چه کسی بهتر از آقای پور‌محمدی؛ که حاشیه‌سازی را بر انجام وظایف ترجیح نداده است.

نماینده شیروان مهمترین نگرانی مجلس را التزام به قانون خواند و تصریح کرد: هنوز از یاد نبرده‌ایم که برخی بی‌قانونی‌ها که مجلس به آن اعتراض داشت مورد توجه حجت‌الاسلام پورمحمدی نیز بود.

وی در ادامه تاکید پورمحمدی به شفافیت، سلامت اداری و پاسخگویی را مورد تاکید قرار داده و اضافه کرد: همه این موارد نشان دهنده احترام حجت‌الاسلام پورمحمدی به قانون است.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی دادگستری توقف نداشتن و تلاش کردن را از ویژگی‌های مدیران نظام و مورد تاکید رهبر انقلاب خواند و تصریح کرد: همه می‌دانیم که در وضع فعلی به مدیرانی نیاز داریم که تنها به کار فکر کنند.

نماینده شیروان در پایان با اشاره به سابقه پورمحمدی در وزارت کشور که وظیفه سنگینی را در اداره کشور به عهده دارد وی را در زمینه وزارت دادگستری نیز موفق خواند و خاطرنشان کرد: البته رها کردن سازمان بازرسی کل کشور با آن همه قابلیت و دسترسی به اطلاعات نشان می‌دهد که حضور پورمحمدی در مجلس با انگیزه کسب قدرت نبوده است.

* کوچک‌زاده در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری در مجلس: آقای پورمحمدی! کارنامه شما مقابله با بی‌عدالتی را نشان نمی‌دهد

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) خانه ملت در مخالفت با مصطفی پورمحمدی وزیر پیشنهادی دادگستری طی سخنانی به بیان نظرات رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) درباره اعتدال پرداخت.

وی افزود: با توجه  به سخنان این بزرگواران تقاضا دارم به من برای عدم ورود به موضوع تذکر ندهید و اجازه دهید مطالبم در وقت قانونی بیان شود.

کوچک‌زاده با اشاره به اینکه در زمان دولت احمدی‌نژاد هم به پورمحمدی رای نداده‌ام، تصریح کرد: البته احتمال هر چند اندک وجود دارد که بعد از مباحث مطرح شده در این جلسه نظرم تغییر کند.

این نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به حضور پورمحمدی در وزارت اطلاعات، وزارت کشور و سازمان بازرسی اظهار داشت: رای منفی من به وزیر پیشنهادی دادگستری به دلیل عملکرد وی طی این سال‌هاست البته اعتقاد دارم که پورمحمدی فرد مومنی است.

وی ادامه داد:‌آقای پورمحمدی! شما در دوره‌ای قائم مقام وزارت اطلاعات بوده‌اید که در آن زمان گسترده‌ترین فعالیت اقتصادی توسط این وزارتخانه انجام می‌شده است.

کوچک‌زاده در همین زمینه گفت: آقای ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون در مصاحبه خود با ماهنامه صبح در صفحه 29 در مهر 86 چنین می‌گوید «در این دوران خیلی از مسائل که قبلا ضد ارزش بودند حالت قبح و ضد ارزش خود را از دست دادند حتی ما یک سری آیات و احادیث هم داشتیم که متعلق به زمان گذشته تلقی شد. در این دوران جامعه شاهد ظهور پدیده‌ای بود که مقام معظم رهبری با عنوان طبقه جدید و مرفه با ثروت‌های بادآورده از آن یاد کردند».

این نماینده مردم تهران در خانه ملت در ادامه بیان دلایل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی دادگستری ادامه داد: یادآوری می‌کنم آن دوران همان دورانی است که دعوت‌های افراطی نظیر دعوت مردم به تبدیل نماز جمعه به مانور تجمل و دعوت بسیجی‌ها به پرهیز از جلمبربازی در خطبه‌های نماز جمعه مطرح شد.

وی اضافه کرد: البته فرد دیگر حاضر در این کابینه یعنی آقای علوی آن دوران را جوشش چشمه‌های پرفیض می‌داند.

کوچک‌زاده وزیر پیشنهادی دادگستری را مورد خطاب سخنان خود قرار داد و گفت: آقای ربیعی در توصیف دوران مدیریتی آقای پورمحمدی می‌گوید «در این دوران در مدیران باورهای جدیدی به وجود آمد. یادم هست برای خرید میوه رفته بودم دیدم ساعت 10 صبح یک وزیر با لباس گرمکن با 3 اتومبیل بیت‌المال و چند محافظ با وسایل تنیس از ورزش برمی‌گشت».

این نماینده مردم تهران در مجلس از وزیر پیشنهاد دادگستری پرسید که آقای پورمحمدی شما در راستای جلوگیری از رفتارهای نابود کننده عدالت و زمینه‌ساز افراط چه کردید؟

وی با بیان اینکه در همین دوران مقام معظم رهبری درباره تجمل، رفاه‌طلبی و اشرافی‌گری مظلومان فریاد زدند این سؤال را از مصطفی پورمحمدی پرسید که برای تحقق خواست رهبر انقلاب در زمینه جلوگیری از اشرافی‌گری مدیران چه گام‌هایی برداشتید؟

کوچک‌زاده خطاب به وزیر پیشنهاد دادگستری گفت: آقای پورمحمدی! نکند خدای نخواسته همراه این موج  اشرافی‌گری شده‌اید که البته اسناد و مدارک موجود خلاف این را نشان می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس خطاب به رئیس‌جمهور هم گفت: آقای روحانی! همین جا از فرصت استفاده کرده و به شما می‌گویم که شما مکررا در سخنان خود گفته‌اید جامعه از افراط و تفریط به تنگ آمده و خواهان اعتدال است،‌البته این سخن حرف حقی است و خدا کند از آن اراده باطل نشده و این حرف حق داس نشود.

کوچک‌زاده افزود: می‌خواهم با استناد به یک نظریه صحیح علمی که وزیر شما یعنی آقای ربیعی که آن زمان‌ها انقلابی‌تر بوده،‌گفته به شما عرض کنم اگر در جامعه افراط مشاهده می‌شود یکی از دلایل عمده بلکه اصلی‌ترین آن به تنگ آمدن از بی‌عدالتی است.

وی در همین زمینه گفت: آقای آملی! آقای روحانی! کسی که در دوران اوج‌گیری بی‌توجهی به عدالت اجتماعی به عنوان زمینه‌سازی بسیاری از حرکت‌های افراطی قائم مقام وزارت اطلاعات بوده و در دوره وزارت کشور و سازمان بازرسی عملکردش حاکی از بی‌توجهی به اصلی‌ترین مقوله حافظ نظام یعنی عدالت دارد نمی‌تواند وزیر خوبی برای کابینه خواهان اعتدال و ضد افراط باشد.

کوچک‌زاده بسیاری از افراط‌های به وجود آمده را زائیده بی‌عدالتی عنوان کرد و افزود: حال نام این افراط‌ها هر چه می‌خواهد باشد چه نام اصلاحات بر آن بگذاریم، چه جنبش سبز، چه فتنه و چه انحراف؛ چه حرکتی افراطی در حرم امام باشد، چه در حرم حضرت معصومه(س) و چه در حرم امام رضا(ع)؛ در واقع مردم طبق فطرت‌شان بیمار نیستند که حرکت افراطی انجام دهند.

وی ادامه داد: آن زمانی که آقای ربیعی هنوز به خاطر آزردگی از بی‌عدالتی افراطی نشده بود ...

در این میان سیدشریف حسینی عضو هیئت رئیسه مجلس خواستار تذکری شد که رئیس مجلس از وی خواست که نزدش آمده و موضوع را برایش تشریح کند.

لاریجانی سپس گفت: آقای کوچک‌زاده! شما در مخالفت با وزیر دادگستری صحبت می‌کنید اما درباره یک وزیر دیگر هم سخنانی را مطرح می‌کنید.

رئیس مجلس همچنین گفت: یک وقت شما راجع به کلیات دولت سخن می‌گویید که همه این سخنان را می‌توانستید آنجا بیان کنید اما اکنون شما در مخالفت با وزیر دادگستری وقت گرفته‌اید اما راجع به وزیر دیگری سخن می‌گویید که این اشتباه است.

کوچک‌زاده پس از پایان یافتن سخنان لاریجانی اظهار داشت: البته سخنان من منطق افراد حاضر در همین دولت است.

وی در ادامه به بیان دلایل دیگر خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری پرداخت و خطاب به پورمحمدی گفت: کارنامه شما در دوران وزارت کشور و یا سازمان بازرسی در راستای مقابله با بی‌عدالتی به عنوان ریشه افراط همان پدیده‌ای که رئیس‌جمهور به دنبال ریشه‌کن کردن آن است، حرکت نکردید.

نماینده مردم تهران در مجلس در همین زمینه تاکید کرد: آنهایی که در دوره‌های مختلف با برگزیدن عناوین گوناگون یا داده شدن این عناوین مانند دوم خرداد، کارگزار، فتنه‌گر و انحرافی دست به اعمال افراطی زدند جزء همان برادران 98.2 درصدی بودند که از بی‌عدالتی حسب فطرت‌شان به تنگ آمده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر می‌خواهید ریشه افراط کنده شده و اعتدال برقرار شود، عدالت را پیگیری کنید.

* ابوترابی‌فرد در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری: پورمحمدی فرد باتجربه و کارآزموده‌ای است

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: گمان می‌کنم که یکایک همکاران گرانقدر بر این حقیقت اذعان دارند که آقای حجت‌الاسلام پورمحمدی به عنوان مدیری کارآزموده با کوله‌باری از تجربه در حوزه‌های اجرایی و قضایی یکی از شایسته‌ترین افراد برای وزارت دادگستری هستند.

وی با بیان اینکه وزیر نه تنها در حوزه مسئولیت خویش باید توانایی داشته بلکه باید در حوزه‌های کلان کشور نیز صاحب‌نظر و اشراف کلان داشته باشد، افزود: شخص آقای پورمحمدی دارای این خصلت است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: وجود افراد با تجربه چون آقای پورمحمدی و علوی، چیت‌چیان و رحمانی‌فضلی، که اشراف خوبی به مسائل کشور دارند، باعث افزایش کارایی کابینه خواهد شد.

* بهمئی در موافقت با وزیر پیشنهاد دادگستری: پورمحمدی اموال بسیاری را به بیت‌المال بازگردانده است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در ادامه رسیدگی بررسی صلاحیت حجت‌الاسلام پورمحمدی وزیر پیشنهادی دادگستری در مجلس،شمس الله بهمئی نماینده رامهرمز پشت تریبون قرار گرفت.

وی با اشاره به لزوم اجرای عدالت اجتماعی در تمامی مکاتب و ادیان گفت: گرایش به عدالت ریشه در فطرت انسان دارد و دلیل طراحی دولت‌ها برای رسیدن به عدالت همین مسئله است.

بهمئی ادامه داد:‌بر اساس قانون مردم از هر قوم و نژاد حقوق مساوی داشته و زن و مرد باید در حمایت قانون باشند، بنابراین لازم است عدالت به صورت کامل فراهم شود و نقش دادگستری در این میان بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه رای مردم به حسن روحانی دارای پیام‌های فراوانی است، تصریح کرد: یکی از این پیام‌ها به نمایندگان ملت حمایت آنها از کابینه خواهد بود.

نماینده رامهرمز با بیان اینکه ملت ایران ریشه مشکلات خود را در عدم هماهنگی مجلس و دولت می‌داند، اضافه کرد: وزارت دادگستری به عنوان مسئول ایجاد رابطه میان سه قوه در راستای حاکمیت قانون وظایف خطیری را به عهده دارد و بنابراین باید فردی در راس این وزارت باشد که تعهد، تخصص و اشراف لازم را داشته باشد.

بهمئی یکی از انتخاب‌های بسیار خوب حسن روحانی در کابینه پیشنهادی را مصطفی پورمحمدی خواند و ادامه داد: سابقه درخشان آقای پورمحمدی نشان می‌دهد، وی مورد اعتماد آیت‌الله آملی لاریجانی بوده و برای قضاوت در این مورد بهتر است به برنامه‌های پیشنهادی وی مراجعه کنیم.

نماینده رامهرمز کارنامه موفق پورمحمدی در وزارت کشور، وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور را یادآور شد و افزود: وی از نظر عملکرد فردی آزمون دیده و شایسته است و تاکنون در بازگرداندن اموال بیت‌المال و جلوگیری از قراردادهای غیر قانونی نقش مهمی ایفا کرده است.

وی عنایت به حقوق شهروندی،‌شان کادر قضایی، اعتماد و هماهنگی بیشتر دولت با قوه قضائیه و داشتن برنامه در جهت پاسخگویی به مجلس و برقراری عدالت اجتماعی را از دیگر ویژگی‌های حجت‌الاسلام پورمحمدی عنوان کرد.

بهمئی در پایان از نمایندگان خواست با دادن رای مثبت به حجت‌الاسلام پورمحمدی در جهت اجرای عدالت گام بردارند.

* بخشایش در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری: پورمحمدی فرد ناآرامی است/ محتوایی در برنامه ارائه شده وزارت دادگستری وجود ندارد

احمد بخشایش نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (چهارشنبه پارلمان در سخنانی به عنوان مخالف پورمحمدی وزیر پیشنهادی دادگستری، اظهار داشت: در علم سیاست می‌گویند قدرت مطلق فساد مطلق به وجود می‌آورد و قدرت زاینده فساد است، اندیشمندان علم سیاست برای اینکه فساد را مهار کنند، به دنبال مهار قدرت هستند.

وی افزود: کشورها و مکاتبی که برای مهار فساد از مهار قدرت سود می‌جویند آنها را لیبرال دموکراسی می‌نامند، عده‌ای اعتقاد دارند که فساد ناشی از ثروت است، این ثروت است که فساد ایجاد می‌کند بنابر این ما برای اینکه فساد را مهار کنیم باید قدرت را مهار کنیم در کشور ما برای جلوگیری از فساد، برای اینکه قدرت را مهار کنیم ، آمادیم سازمان‌های متنوعی را به وجود آوردیم.

بخشایش یادآور شد: یکی از این سازمان‌ها، سازمان بازرسی کل کشور است که هم انطباق قوانین در سازمان‌های موجود را شاخص‌گذاری می‌کند و هم تلاش می‌کند تا مقابل فساد را بگیرد، مدیریت این سازمان در چهار سال اخیر برعهده آقای پورمحمدی بوده است، سؤالی که بین همکاران دانشگاهی من و مردم کوچه و بازار و نمایندگان مجلس ایجاد شده، این است که کدام یک از این دو منصب بهتر است، سازمان بازرسی کل کشور یا وزارت تشریفاتی دادگستری؟

نماینده اردستان در مجلس با طرح این سؤال که چرا آقای پورمحمدی می‌خواهد به وزارت دادگستری برود؟ گفت:ظاهرا آقای پورمحمدی فرد ناآرامی است .وی در قلب دولت احمدی‌نژاد، تصدی وزارت کشور را برعهده داشت، چرا نتوانست وزارت کشور را تحمل کند؟ حالا می‌خواهد به وزارت دادگستری برود، آیا بعدا با آقای روحانی همکاری خواهد کرد؟ باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

«آقای پورمحمدی در سال 90 قراردادی با معاونت اجرایی مجلس منعقد می‌کند که رقم آن دو میلیارد تومان بوده است، 500 میلیون تومان آن را دریافت کرده‌اند و مابقی را دریافت نکرده‌اند و کار را رها کرده‌اند، باید پرسید اصلا شما چرا با مجلس قرارداد بستید؟ سازمان بازرسی یعنی نهادی بی‌طرف، چرا خودت را با آن طرف می‌‌کنی؟ اگر چنین است، آیا با سازمان‌های دیگری هم قرارداد بسته‌اید که ما نمی‌دانیم؟»

بخشایش گفت: یک نگاهی به برنامه آقای پورمحمدی انداختم و مطلب دندان‌گیری در آن پیدا نکرده‌ام، همه این برنامه توضیح واضحات بود و مورد جدیدی در آن بیان نشده است، وزیر دادگستری مسئولیت همه مسائل مربوط به قوه قضائیه با قوای مقننه و مجریه را برعهده دارد و رئیس قوه قضائیه می‌تواند اختیارات اموالش را برعهده او بگذارد.

بخشایش در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در برنامه پیشنهادی آقای پورمحمدی و توضیحاتی که در آن مطرح شده، محتوایی وجود ندارد بلکه همه‌اش لفظ است، آقای پورمحمدی وقتی در وزارت کشور بود، مبلغ 20 میلیون تومان را از اعتبارات داخلی برداشت و به شرکت تعاونی کارکنان وزارت کشور پرداخت می‌کند، اما هنوز این پول برنگشته است و پرونده آن هم درست شده است، بهتر است خود آقای پورمحمدی توضیح دهد که قصه چیست.

وی اضافه کرد: آقای پورمحمدی طی نامه‌ای به معاونت عمرانی خود دستور می‌دهد که از ستاد تبصره 13 یعنی ستاد سوخت مبلغ 500 میلیارد تومان در اختیار دفتر وی قرار دهند و ایشان این پول را دریافت کرده و به آقای مسعود ـ م ارائه می‌دهد که همواره با او بوده و جدیدا به رحمت خدا رفته است، اما هنوز این پول برنگشته است، آقای پورمحمدی در جای دیگری به معاونت عمرانی خودش می‌گوید شما 10 میلیارد تومان در اختیار ما قرار دهید و وی این پول را در اختیار آقای کابوس ـ ی قرار می‌دهد، این فرد هم اکنون در شهرک غرب برج‌ساز است.

بخشایش بر همین اساس متذکر شد: به دنبال این دو موضوع پرونده‌ای در دادسرای کارکنان دولت تشکیل می‌شود که شاکی آن وزارت اطلاعات است، قاضی پرونده که یکی از قضات شریف و الان هم نماینده مجلس است، اعمال نفوذ می‌کند و او را بر می‌گرداند، الان این پرونده در حال خاک خوردن است چرا؟

احمد بخشایش در خاتمه با اشاره به یک قرارداد که در زمان حضور پورمحمدی در وزارت کشور بین این وزارتخانه با یک شرکت خصوصی چینی منعقد شده، گفت: طبق قانون اساسی، فقط دولت‌ها می‌توانند با دولت‌ها قرارداد منعقد کنند، آن هم با مصوبه هیئت وزیران، بنا بر این شما چرا با شرکت خصوصی چینی قرارداد منعقد کردید، این اقدامتان را چگونه توجیه می‌کنید؟ اصلا هتل‌سازی، مسکن‌سازی و مراکز تجاری سازی، آیا کار وزارت کشور است که در این قرارداد‌ها آمده است؟ چرا شما پذیرفتید بین وزارت کشور و شرکت خصوصی چینی قانون کشور سوئیس حاکم باشد؟ آیا این نقض آشکار حاکمیت ملی ما نیست؟

* هاشمی در واکنش به اظهارات بخشایش: تخریب پورمحمدی حاصل یک معامله سیاسی است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات بخشایش اردستانی که به هنگام نطقش و در پاسخ به درخواست سیدمهدی هاشمی برای تذکر خطاب به وی گفت «بنشین خودتان هم در پرونده بودید» اظهار داشت: به نظر من اظهارات ایشان توهین به آقای هاشمی بود.

وی با تکرار جملات بخشایش اردستانی خطاب به مهدی هاشمی، درخواست هاشمی برای دفاع از خودش را پذیرفت.

هاشمی با بیان اینکه موضوع اظهارات بخشایش درباره او باید پیگیری شود، از علی لاریجانی به دلیل عدم تذکر به نماینده اردستان گلایه کرد و گفت: لازم بود بر اساس ماده 24 شما به ایشان تذکر می‌دادید اما این کار را نکردید چرا که ایشان نمی‌توانند به من بگویند بنشین و تذکر نده.

نماینده مردم تهران با اشاره به اظهارات بخشایش درباره معاونت عمرانی وزارت کشور صحبت کرده بود؛ افزود: در آن زمان بنده معاون عمرانی وزارت کشور بودم و هیچ مشکلی وجود نداشت چرا که بودجه دولتی است و ذیحساب مسئول تطبیق مقررات با قوانین است.

وی با بیان اینکه پورمحمدی اشراف کامل به حوزه کاری خود را دارد،‌ افزود: ماجرا این است که با یک معامله سیاسی می‌خواهند شخصیت آقای پورمحمدی را خراب کنند.

هاشمی گفت: نباید به عده‌ای فرصت داد تا آقای پورمحمدی را تخریب کنند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه تجربه علمی و عملی پورمحمدی در وزارت کشور او را برای وزارت دادگستری مناسب کرده است، مجددا بر پیگیری حقوقی اظهارات بخشایش اردستانی تاکید کرد.

* زارع در موافقت با پورمحمدی گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری: حضور پورمحمدی موفقیت دولت تدبیر و امید را افزایش می‌دهد

رحیم زارع نماینده آباده در مجلس، در حمایت از وزیر پیشنهادی برای وزارت دادگستری گفت: من چهار سال به عنوان سربازرس سازمان بازرسی کل کشور مشغول به کار بودم و قراردادی که با مبلغ دو میلیارد تومان مابین این سازمان و مجلس شورای اسلامی منعقد شد که نماینده مخالف نیز به آن اشاره کرد در ارتباط با تنقیح قوانین بود که این تنقیح قوانین با امضای این قرارداد امضا شد تا به دلیل آشنایی و تسلط کارکنان سازمان بازرسی کشور بر قوانین طبق این قرارداد کار تنقیح قوانین به آنها سپرده شد.

وی با اشاره به صحبت‌های یکی از مخالفان در مورد مبلغ 20 میلیارد تومان و 10 میلیارد تومان، افزود: من به هنگام خدمتم در سازمان بازرسی وقتی که آقای پورمحمدی کار خود را در این سازمان شروع کرد دیدم که این فرد دارای نشاط سازمانی است و در مجموعه تحول و پیشرفت ایجاد می‌کند و به کارکنان اهمیت می‌دهد و در زمان ریاست آقای پورمحمدی زمینی با مساحت 18 هکتار خریداری شده و به تعاونی کارکنان سازمان بازرسی داده شد. نکته اینجاست که آیا این اتهاماتی که در دادگاه ثابت نشده باید در پیشگاه مردم و در پخش مستقیم صدا و سیما به هنگام پخش مستقیم جلسه مجلس توسط صدا و سیما آن را مطرح کنیم.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: 10 میلیارد تومان توسط آقای پورمحمدی برای خرید اتوبوس اختصاص داده شده که ما نمایندگان برای مردم حوزه انتخابیه خود تهیه می‌کنیم و این مبلغ توی جیب آقای پورمحمدی نرفته است. از سوی دیگر عنوان شد که در دوران ریاست وی شاهد افراطی‌گری‌هایی بوده‌ایم کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند خودشان در سال 76 و 84 مقایسه کنند.

زارع خاطرنشان کرد: آقای پورمحمدی فردی است که در هر جا مشغول به کار بوده دایرة‌المعارف مبارزه با فساد بوده است. از زمانی که آقای پورمحمدی برای تصدی وزارت دادگستری پیشنهاد شده همه رسانه‌های بیگانه با آن به مخالفت برخاستند و طبق فرمایشات رهبری می‌توان گفت که چنین شخصی دوست نظام و سرباز ولایت است که دارد هزینه فساد را پرداخت می‌کند.

وی افزود: شمشیر عدالت زهرآگین است، مبارزه با فساد پرهزینه است و آقای پورمحمدی هزینه مبارزه‌ای را که با فساد داشته پرداخت می‌کند و نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که مفسدین داخلی هم از پورمحمدی دل‌چرکین هستند آنها هم از نام پورمحمدی هراسانند دست‌هایی که از بیت‌المال کوتاه شده امروز برای انتقام‌جویی همدست بیگانگان است.

زارع اضافه کرد: حضور پورمحمدی در کابینه آقای روحانی امید موفقیت را در دولت تدبیر و امید بیشتر خواهد کرد. با حضور پورمحمدی در دولت راه بر درازدستی‌هایشان بر بیت‌المال بسته خواهد شد. پرونده‌سازان حرفه‌ای بدانند عرض خودبردن است و بس. آنها بدانندکه موجی که به کمک آنها در رسانه‌های بیگانه بر علیه این سرباز فداکار انقلاب راه افتاده است راه به جایی نخواهد برد.من به کابینه آقای روحانی توصیه می‌کنم که از ظرفیت این مرد بزرگ در تمام آسیب‌ها و چالش‌های کشور استفاده کنند که این کار موجب بالا رفتن وزن کابینه می‌شود.

* پورمحمدی گزینه وزارت دادگستری در مجلس: برای یکی از منتقدین دو رکعت نماز خواندم/ باید تاوان پس دهم

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس اظهار داشت: خدا را سپاس که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در آن معنویت خداخواهی، حق‌طلبی، اخلاص، ایثار و شهادت‌طلبی موج می‌زند و رمضان گذشته شاهد مدعای بنده است.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری تصریح کرد: خداوند را بی‌نهایت باید سپاسگزار باشیم از این همه نعمتی که به ما عنایت کرد که در این فضا تنفس می‌کنیم؛ خدا را باید شاکر باشیم که در نظام اسلامی قدم می‌زنیم، حرکت می‌کنیم و حضور داریم.

وی افزود: وقتی که انسان این فضای مجلس را می‌بیند این حساسیت، وسواس، دقت در ارزش‌ها، آرمان‌ها، باورها سرمایه‌های ملت، دیانت، حفاظت از امنیت، تمامیت ارضی و همه نیازهای واقعی و جدی مردم خود یک ارزش به شمار می‌رود و باید سپاسگزار خداوند باشیم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی یادآور شد: این همه خدمتگذار، امین، انسان صالح که در کشور تلاش می‌کنند نعمت بزرگی است و باید خدا را سپاس بگوییم که در این فضا حضور داریم و سپاس بیشتر که بتوانیم در این راه گام برداریم و خدمتگذار باشیم.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری گفت: واقعاً نمی‌دانم با چه زبانی خدا را شکر بگویم که به بنده کوچکی مثل من توفیق خدمتگذاری را در موقعیت‌های مختلف عنایت می‌کند؛ از اینکه حوزه‌های سخت و پرمسئولیت متوجه بنده است لطفی از جانب خداوند است و هرکه بامش بیش برفش بیشتر.

پورمحمدی افزود: ما فکر می‌کردیم حال که وزارت دادگستری به تعبیر دوست منتقدمان هیچ جایگاه و فایده‌ای ندارد نمی‌دانستیم اینقدر پردردسر برگزار می‌شود؛ ما زمانی برای وزارت کشور به این مجلس آمدیم که رأی اعتماد بگیریم و خیلی روز پر سروصدا و دیدنی و تاریخی بود.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری ادامه داد: روز دیگری هم برای پرونده سه هزار میلیارد تومانی به این مجلس آمدیم و آن هم روز عجیبی بود و 72 دقیقه دوستان گوش می‌کردند و بعد از آن هم می‌گفتند ادامه داشته باشد به طوریکه از نفس افتاده بودم. امروز هم آمده بودیم برای استراحت در وزارت دادگستری و فکر می‌کردیم آرامتر است ولی ظاهراً دیدیم وضع به شکل دیگری است.

وی در ادامه سخنان خود به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: وقتی صحبت‌های دوست منتقدمان را در صبح شنیدم یاد حادثه‌ای در سال 59 افتادم؛ روز 15 اسفند 59 سمینار قضات و دادستان‌ها در ساختمان دادگستری در میدان ارگ برگزار شده بود و شهید بهشتی در آن زمان رئیس دیوان عالی کشور بود و بنده به عنوان دادستان چند شهر خوزستان در این سمینار شرکت داشتم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: روز 15 اسفند فردای 14 اسفند تاریخی است که همه می‌دانیم چه حادثه‌ای بود؛ ما چند نفر از دادستان‌ها و قضات گروه گروه با شهید بهشتی ملاقات داشتیم نوبت ما بعداز ظهر روز 15 اسفند بود و خدمت شهید بهشتی در دفتر ایشان رفتیم که از پائین ساختمان فریاد بلند شد.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری اضافه کرد: همان‌هایی که دیروز در چمن دانشگاه که الآن محل نماز جمعه است و آن حادثه و قائله را آفریدند پشت دیوار دادگستری آمدند، نمی‌خواهم به ملت جسارت کنم اما ناچارم تاریخ را بگویم؛ مرگ بر بهشتی آنها ساختمان را می‌لرزاند؛ بهشتی در نگاه آنها مظهر اشرافیت و سرمایه‌داری و حافظ اشرافیت و سرمایه‌داران، ولی آن بزرگ، آرام سکوت کرد.

وی گفت: ما متشنج بودیم و دوستان صحبت کردند که چرا حرف نمی‌زنید اما ایشان فرمود «انّ‌ الله یدافع عن ‌الذین آمنوا»؛ ما مظهر اشرافیتیم؟ در آن دولت فلان، قائم‌مقام وزارت‌خانه بودیم حافظ اشرافیت بودیم؟ چه می‌گویید؟

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: بنده وقتی این دوست منتقدمان (کوچک زاده) آن حرف‌ها را زد با خود فکر کردیم چه سخنی بگوییم. گفتم که همین برخوردها را با بزرگان ما مثل شهید بهشتی و دیگران هم داشتند، همان‌هایی که امروز نویسندگان و گویندگان و آماده‌کنندگان مطلب برای سایـت‌ها، تلویزیون‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای آن ور آب هستند و همه سندهای آن موجود است.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری افزود: ترسیدم برای آن عزیز چرا که آنها نیاز شعارهای سوپر انقلابی می‌دادند و امروز این سرنوشتشان است؛ امروز به سازمان خودم رفتم نماز را که خواندم بین نماز ظهر و عصر برای آن دوست عزیز منتقد صبح دو رکعت نماز خواندم و دعا کردم برای او و خودم که عاقبت به خیر شویم و منحرف نشده و ثابت قدم بمانیم و اگر آن مطالب در افکار عمومی مطرح نمی‌شد این چند کلمه را نیز دوست نداشتم بیان کنم.

پورمحمدی ادامه داد: یکی از منتقدان جمله‌ای را گفتند که تعجب من را واداشت؛ وی گفتند که پورمحمدی در وزارت کشور هیچ پرونده‌ای و سابقه‌ای در مورد مبارزه با فساد و سوءاستفاده از بی‌عدالتی‌ها نداشته و در ریاست 5 الی 4 ساله در سازمان بازرسی کل کشور نیز همینطور. ایشان به من بگویند که این بی‌عدالتی و فساد کجا اتفاق افتاده؟ وی که دوست شفیق دولت عزیز گذشته هستند یعنی معتقدند در دولت بی‌عدالتی و فساد بوده است که من در مورد آن سکوت کرده‌ام. اگر ایشان بر این باورند که دولت گذشته فاسد بوده است من تمام اتهامات را می‌پذیرم!

وی با بیان اینکه باید تاوان عدالتخواهی و اصرار بر حق را داد تصریح کرد: اگر در دولت فاسد و ناعادل سکوت کرده‌ام باید تاوانش را بدهم و تاوانش هم این است که شما من را اسنتطاق کنید.

وزیر پیشنهادی دادگستری در پاسخ به منتقد دیگر نیز گفت: این منتقد از من پرسید که چرا وزارت کشور را رها کردی و اگر کارت در وزارت کشور درست بوده پس چرا دنبال جای دیگر می‌گردی؟ این اولین بار است که بنده این حرفها را می‌شنوم. خودشان گفتند که ما بیرونش کردیم شما می‌پرسید برای چه رهایش کردید!

پورمحمدی ادامه داد: حال اینکه چرا در سازمان بازرسی کشور نمی‌ماند این را خود جناب آقای دکتر لاریجانی توضیح بدهند چرا که حرفهایی که بین دوستان زده شد خودش پروژه‌ای بود که آقای روحانی، آیت‌الله آملی لاریجانی و آقای لاریجانی پیگیر آن بودند و من نمی‌خواهم اینها را بگویم.

وی به هجمه رسانه‌های خارجی علیه مطرح شدن وی در لیست وزرای پیشنهادی اشاره و تصریح کرد: 10 روز است که برای وزارت دادگستری کاندیدا شدم و صدها سایت رادیو روزنامه و تلویزیون علیه من مطلب درج و پخش می‌کنند حتی از آقای رئیس‌جمهور می‌خواستم معرفی من را به مجلس پس بگیرد و از شما نمایندگان نیز خواستم به من رای ندهید البته بنده نمی‌خواهم منتقدانم را به آن لیست اضافه کنم اما متاسفم که 10 روز دیگر برای ماهواره‌ها خوراک فراهم کردم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه افتخار می‌کنم پورمحمدی بعد از 33 سال مورد غضب دشمنان است گفت: افتخار می‌کنم پورمحمدی بر مدافع آرمان‌ها و اصول انقلاب تا به امروز ایستاده و اینچنین مورد غضب دشمنان نظام، ملت، اسلام و انقلاب قرار گرفته و خوشحالم که دولت یازدهم نیز از این فضا و موقعیت همچنان بهره می‌گیرد.

پورمحمدی ادامه داد: این جریان سالم انقلابی و ارزشی در دولت یازدهم هم حضور دارد و بر مواضع انقلاب پای می‌فشارد و از اصول انقلاب ایستادگی می‌کند.

وی در مورد قضیه 500 میلیون تومان و تلقیح قوانین نیز اظهار داشت: ما بحث تلقیح قوانین را می‌خواستیم بدهیم به خارج از سازمان اما بودجه‌اش را نداشتیم. مجلس گفت ما کمک می‌کنیم که هنوز هم 200 الی300 میلیون آن بیشتر خرج نشده است و بقیه‌اش مانده و دارند خرد خرد به هر کس که قرارداد دارند کمک می‌کنند برای تلقیح قوانین.

وزیر پیشنهادی دادگستری اضافه کرد: داستان تلقیح قوانین 40 سال است که مانده و مجلس بزرگوار همت کرد خودش مسئولیت پذیرفت و ما هم گفتیم کمک می‌کنیم و تا امروز از 50 برنامه قانون 11 الی 12 برنامه را آماده کردیم.

«داستان داستان عجیب و مسئله‌سازی است چون من جلوی آن ایستادم و 5 الی 6 سال است که مانند اهرمی علیه من استفاده می‌شود و از همان ابتدا که بنده به سازمان بازرسی کشور رفته ام به من فشار آورده‌اند و حتی پیغام داده اند که یا کوتاه بیا و یا با تو این برخوردها را خواهیم کرد و بنده هم گفتم ما در ماموریت‌ها و مسئولیت‌ها وظیفه پیگیری داریم و هر کاری از دستمان بر می‌آید انجام می‌دهیم و امروز خوشحالیم که بر مواضع حق ایستادگی کرده‌ایم.»

پورمحمدی خطاب به یکی از مخالفان خود گفت: وقتی این شائبه‌ها مطرح شد من به رئیس قوه گفتم که یکی علیه یک مقام دولتی یعنی بنده شکایت دارد لطفا شکایت من را به یک شعبه قضات ارجاع دهید تا رسیدگی شود اما ایشان گفتند که شکایت نشده بلکه فقط گزارش شده اما بنده اصرار کردم که این گزارش را به یک شعبه انتقال دهند.

وی اضافه کرد: به رئیس شعبه گفتم از من تحقیق به عمل آید آنها گفتند که تو قاضی هستی و نمی‌توانیم از تو تحقیق کنیم چرا که باید اول تعلیق شوی و بنده مجبور شدم کتبا بنویسم از من تحقیق صورت گیرد و به شعبه رفتم و بازجویی پس دادم نه مثل آنهایی که برای خود خط قرمز قرار دادند. نهایتا شعبه پس از بررسی این گزارش را داد که اقدامات متشاکیان منطبق با قانون و در حوزه اختیارات ایشان در زمان تصدی وزارت کشور به عنوان وزیر بوده و بنابراین با توجه به مراتب یاد شده اصولا جرمی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه بیایید برای عدالت بیشتر وقت بگذاریم دغدغه بزرگ جامعه امروز کشور را عدالت خواند و تاکید کرد: ما به خاطر مسائل سیاسی عدالت و منافع کشور را به حاشیه برده‌ایم و بسیاری از مشکلات کشور را کنار گذاشته‌ایم و این اتفاقات موجود در چند سال گذشته به خاطر غلبه فضای سیاسی بوده که خیلی از نیازهای اصلی مردم کنار زده شده است بنابراین باید این فضا را عوض کنیم و به طور جدی به مسائل کشور فکر و عدالت را واقعی و جدی تعقیب کنیم.

پورمحمدی با بیان اینکه اختیارات وزارت دادگستری درست تدوین نشده است گفت: ما حتی در این زمینه قانون مدون و شفافی هم نداریم و قانون دادگستری این یکی از کارهایی است که من باید به کمک نمایندگان انجام دهم و مجلس نیز تصویب کند چرا که دادگستری از نظر قانونی باید در جایگاه پاسخ تعریف شود.

وزیر پیشنهادی دادگستری مجلس را همواره در راس امور خواند و گفت: باید در برابر مجلس به اعتبار اینکه در راس کشور و قانونگذار و ناظر است پاسخگو بود و احترام مجلس یعنی پاسخگویی و همراهی با این نهاد مردمی و بنده نیز در دورانی که در وزارت کشور بودم این رویه و روحیه را از خود نشان دادم و امروز نیز بر آن تاکید می‌کنم.

وی خطاب به مجلسی‌ها گفت: از شما انتظار داریم که راه‌های قانونی را برای ما هموار کنید چرا که در مورد وزارت دادگستری تفسیری در شورای نگهبان وجود دارد و ما خواهان این هستیم که مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به تفسیر روشنی از این قانون برسند و برای ما راه راه هموار کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: بنده نه به عنوان وزیر دادگستری بلکه رسالتی بزرگتر دارم و من باید وزیر خادم و مبلغ عدالت شوم و این امر را در دولت پیگیری کنم و مصوباتی که در دولت می‌گذرانیم باید عادلانه باشد و جلوی رانت‌خواری، امتیاز‌دهی گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه باید مبارزه با فساد را در خود دولت دنبال کنیم گفت: دولت باید خود عامل سلامت باشد و جلوی بروز فساد را بگیرد و باید این فضا به درون دولت برده شود و از این موقعیت استفاده شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها