يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۵۷۷۸۶
زمان انتشار: ۰۸:۳۳     ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
«علی افشاری» دبیر فراری تشکیلات تحکیم وحدت نوشت: «تاکنون وزرایی که از خود دفاع کرده‌اند، در دفاع از رهبری کمتر از مدافعان گفتمان سوم تیر مایه نگذاشتند. حکمت، بصیرت، مرحمت و تدبیر رهبری کلیدواژه‌هایی است که در سخنان روحانی و برخی وزراء به کرات شنیده می‌شود.
به گزارش 598 به نقل از کیهان، اعلام برائت برخی وزرای پبشنهادی کابینه دکتر روحانی در جلسات رای اعتماد مجلس از حوادث «فتنه» سبب برآشفتگی و سردرگمی اپوزیسیون برانداز شد. اغلب تحلیلگران رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور، اعلام موضع وزیران مورد انتقاد اصول‌گرایان را درباره حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 1388، ناشی از «افزایش قدرت نرم رهبری نظام» و موجب «استحکام بیشتر قدرت درونی نظام در برابر غرب‌گرایان» دانستند.


«علی افشاری» دبیر فراری تشکیلات تحکیم وحدت در دولت اصلاحات و از فعالان اپوزیسیون برانداز روز پنجشنبه در سایت «خودنویس» نوشت: «تاکنون وزرایی که از خود دفاع کرده‌اند، در دفاع از رهبری کمتر از مدافعان گفتمان سوم تیر مایه نگذاشتند. حکمت، بصیرت، مرحمت و تدبیر رهبری کلیدواژه‌هایی است که در سخنان روحانی و برخی وزراء به کرات شنیده می‌شود. محمد علی نجفی، ولایت فقیه را جان و روح نظام نامید. همچنین مدعی شد در سال ۱۳۶۷ به خاطر رهبری وزارت در کابینه مهندس موسوی را پذیرفته است.»


این فعال اپوزیسیون برانداز در ادامه تحلیل خود می‌نویسد: «این وضعیت باعث افزایش قدرت نرم [آیت الله] خامنه‌ای شده است و او اینک تمجیدکنندگان و مدافعان بیشتری در داخل جناح‌های حکومتی پیدا کرده است. این امر منجر به رویش نیرو برای وی در داخل پایگاه اجتماعی نظام شده است.» به اعتقاد «علی افشاری» هوشمندی رهبری در مدیریت چالش‌های سیاسی و حمایت از رئیس‌جمهور منتخب سبب دگرگونی غیرقابل پیش‌بینی‌ای در آرایش نیروهای سیاسی شد و نقشه‌های اپوزیسیون برانداز را برای ایجاد بحران داخلی میان ارکان نظام نقش بر آب کرد.


هفته گذشته در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور «محمدعلی نجفی» (وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش)، «عباس آخوندی» (وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی)، «جواد ظریف» (وزیر خارجه)، «جعفر میلی منفرد» (وزیر پیشنهادی علوم)، «علی ربیعی» (وزیر کار) و «بیژن زنگنه» (وزیر نفت) در پاسخ به سوالات و انتقادات نمایندگان مختلف پیرامون نقش خود در حوادث فتنه به اعلام برائت از فتنه‌گران و عوامل آنان پرداختند. زنگنه در نطق دفاعیه خود از «ولایت فقیه» به مثابه «عمود خیمه نظام» یاد کرد و گفت که با هرگونه حرکت ساختارشکنانه پس از انتخابات 88 مخالف بوده است. نجفی نیز زندگی سیاسی خود را وامدار رهبری نظام دانست و آخوندی نیز به توضیح کوشش‌های خود برای آرام کردن التهابات پس از انتخابات، حساب خود را از فتنه‌گران جدا کرد. همچنین «جواد ظریف» حوزه سیاست خارجی را تحت نظارت مستقیم رهبر انقلاب دانست و بارها بر تبعیت کامل از ایشان تاکید کرد. همه این‌ها در حالی است که حجت‌الاسلام «حسن روحانی» نیز در نطق پایانی‌اش برای دفاع از وزرای پیشنهادی «مراعات رهنمودهای رهبری» را از اصلی‌ترین اصول کابینه خود برشمرد.


تلویزیون BBC فارسی در برنامه زنده ای که بلافاصله پس از اعلام نتایج رای اعتماد مجلس به کابینه روحانی پخش کرد، ادبیات دفاعیات نجفی، آخوندی، میلی منفرد، زنگنه و ربیعی را یک «ادبیات اصول‌گرا» نامید و گفت که این وزراء پیشنهادی با اعلام برائت از حوادث پس از انتخابات نشان دادند که به نظام و رهبری وفادارند و نمی‌توان به حضور آنان در دولت امید چندانی داشت! BBC گفت «تاکید بر نزدیکی و اطاعت از رهبر ایران، موضع تمام وزرای پیشنهادی روحانی بود.» بنگاه خبرپراکنی انگلیس همچنین ویژه برنامه‌ای را به نقد سخنان «سعید حجاریان» اختصاص داد. حجاریان چندی پیش گفته بود «در انتخابات 1388 نه تقلب و نه تخلف رخ داده است.» BBC این موضع مشاور سابق خاتمی را «نوعی مصالحه و کوتاه آمدن حامیان اصلاحات در برابر اصولگرایان» تحلیل کرد.


«اردشیر امیر ارجمند» مشاور ارشد و سخنگوی «میرحسین موسوی» که به پاریس گریخته است در گفتگوی زنده با BBC نتوانست دست پاچگی و عصبانیت خود را از نطق وزرای پیشنهادی پنهان کند و چند بار با لحنی سراسیمه تاکید کرد: «من متاسفم که وزیران آقای روحانی از لفظ فتنه استفاده می‌کنند! این اردوکشی خیابانی چی هست که به آن فتنه می‌گویند؟»


سرخوردگی شدید هواداران «فتنه سبز» از اعلام برائت برخی وزراء از فتنه‌گران، آنان را در شبکه‌های اجتماعی و سایت صهیونیستی «بالاترین» که تحت مدیریت منوشه امیر اداره می‌شود به توهین و فحاشی علیه کابینه دکتر روحانی واداشته است. کاربران فروم‌های حامی فتنه دقایقی پس از اعلام نتایج رای اعتماد در «پست‌»های مختلفی به این موضوع پرداختند و به نوشته یکی از چهره‌های مطرح این جریان «کیهان باز هم برنده شد، چون باعث ریزش سنگینی در میان اصلی‌ترین حامیان جنبش سبز شد. روزنامه کیهان کاری کرد که بیژن زنگنه برای اثبات وفاداری خود به رژیم، مجبور شد از کل اصلاح طلبان اعلام برائت کند و نه فقط از فتنه‌گران. همین روزنامه بود که باعث شد رگ غیرت انقلابی محمدجواد ظریف بالا بزند و خود را تابع محض رهبری بداند و اگر افشاگری‌های این روزنامه نبود، ما یک کابینه تکنوکرات داشتیم نه باز هم یک کابینه انقلابی. در واقع کیهان هویت انقلابی این وزراء را به آنها برگرداند و همین یعنی اینکه مدیر کیهان و تک‌تیرانداز [آیت‌الله] خامنه‌ای کارش را باز هم به خوبی انجام داده است.»


از دیگر سو موضع قاطع وزرای پیشنهادی دکتر روحانی علیه فتنه‌گران با واکنش‌های عصبی نزدیکان سیدمحمد خاتمی روبه رو شد. «زهرا اشراقی» (همسر برادر سیدمحمد خاتمی) در صفحه فیس بوک خود با توهین به وزرای دکتر روحانی نوشت «ای کاش کسی پیدا می‌شد که عطای وزارت را به لقایش می‌بخشید و حقیقت را می‌گفت. امروز بیشتر از همیشه به مظلومیت تو پی بردم. موسوی در تنفیذ، تحلیف و کنفرانس روحانی.» سایت «امروز» (ارگان حزب منحله مشارکت) نیز ضمن بازنشر نوشته اشراقی به وزرای فعال در ستاد موسوی و کروبی که از آنان اعلام برائت کرده‌اند، آنان را چاپلوس خواند.


«مسیح علی‌نژاد» دیگر روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب فراری که به استخدام «رادیو فردا» (ارگان CIA) در آمده است، در صفحه «فیس بوک» خود به نطق روحانی در تقبیح «اردوکشی خیابانی فتنه‌گران» در مجلس شدیداً اعتراض کرد و وزرای وی را به دلیل مرزبندی شفاف با فتنه‌گران، از «سیاستمداران سینه‌چاک» جمهوری اسلامی نامید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها