يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۵۷۸۷۲
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم در اصول و مبانی سیاست خارجی تجدید نظر نمی‌کند: این دولت تغییر در شیوه، عملکرد و تاکتیک در سیاست خارجی را در دستور کار خود دارد.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در مراسم تودیع و معارفه وزرای دولت یازدهم و دولت دهم با اشاره به اینکه من بسیار از اینکه در جمع مسئولین محترم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هستم بسیار خوشحالم، گفت: من در اینجا خیلی از چهره‌های آشنا که در مجلس شورای اسلامی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و یا مجمع تشخیص نظام و مسئولیت‌های گوناگون به آنها ارتباط داشتم را می‌بینم.

وی افزود: چهره‌هایی خدوم و فداکار که در مقاطع مختلف به کشور خدمت کردند، وزرای محترم سابق و اسبق و همچنین آقای دکتر ولایتی که در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشتند و نتوانستند در این جلسه شرکت کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: آقای صالحی سالهای اخیر بار مسئولیت بر دوش داشتند و شخصیتی عالم و فرهیخته و همچنین خدوم محسوب می‌شوند.

روحانی در ادامه با اشاره به همکاری‌های خود با وزرای خارجه مختلف در مقاطع مختلف گفت: ان‌شاء‌الله در دولت جدید نیز ما از آقای صالحی در بخش دیگری استفاده می‌کنیم و ایشان از وزارت به سمت معاونت آمدند و در دولت حضور خواهند داشت. دکتر صالحی شخصیت فرهیخته و اخلاقی هستند و تاکنون نکته‌ای ناشایست از ایشان مشاهده نشده است. ادب و اخلاق جزو خصوصیات بارز و ممتاز ایشان است البته این به این معنا نیست که بقیه دوستان فاقد این خصیصه هستند اما بعضی‌ها در بعضی صفات ظهور و بروز بیشتری دارند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه سیاست خارجی جای شعار نیست اظهار داشت: حق نداریم سیاست خارجی را برای گرفتن تکبیر و کف صرف کنیم.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به مسئولیت سنگین ظریف به عنوان وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف در شرایط فعلی مناسب‌ترین گزینه‌ای هستند که این مسئولیت را به دوش می‌گیرند .

وی افزود: هم رشته تحصیلی تخصصی ایشان و هم تجربه ایشان در طول سالیان طولانی در حوزه سیاست خارجی بوده است، ایشان از زمان اواخر جنگ و همچنین در مذاکرات بین ایران و عراق و مهمتر از همه در مقطع سال 82 تا 84 که عملا ریاست تیم  مذاکره‌کننده هسته‌ای را بر عهده داشتند، این مسئولیت را نیز به خوبی انجام دادند.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: انتخابات 24 خرداد سال 92 پیام‌های روشنی برای داخل و خارج از کشور داشت، این انتخابات برخاسته از وجدان طبیعی مردم و تصمیم‌گیری بدون فشار تبلیغاتی بود که می‌توان آن را از معجزات این ملت محسوب کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اگر این تصمیم تحت فشار تبلیغاتی انجام شد تبلیغات جای دیگری بود، اگر این رأی به خاطر پول بود، پول هم جای دیگری بود و اگر این رأی به خاطر حضور قدرت‌های ذی‌نفوذ در جامعه بود آنها هم در جای دیگری بود.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: زمانی که یک ملت به خوبی به یک تصمیم می‌رسد معنا و مفهوم خود را دارد.

روحانی با اشاره به اینکه برخی‌ها به وی می‌گفتند که به گونه‌ای سخن بگوید که مخاطب وی مردم شهری و به خصوص مردم شهرهای بزرگ باشند، گفت:‌  ما شاهد این هستیم که در یک شهر مرزی بسیار دوردست 85 درصد آرای مردم آن طور که نماینده آن شهر به من خبر داد به من اختصاص داشت، این نشان می‌دهد مردم با خواست عمومی خود پیام مهمی برای مسئولان دارند.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: ملت در این انتخابات پیروز شدند، اگر ما صدای ملت را نشنویم شکست خواهیم خورد و اگر صدای ملت را به خوبی بشنویم و به آن عمل کنیم ملت هم پشتیبان ما خواهد بود.

روحانی گفت: یکی از مهمترین پیام‌های انتخابات این بود که مردم خواستار یک قیام در سیاست خارجی کشور هستند، هم در مقام سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری و هم در مقام اجرا. مردم یک برداشت خاصی از سیاست خارجی در طول سالهای گذشته دارند البته این به معنای این نیست که کارشناسان وزارت خارجه کم‌کاری می‌کردند و یا وزارت خارجه از کارشناسان زبده تهی شده بود اما مسئله اینجا بود که صدای کارشناسان وزارت امور خارجه به خوبی شنیده نمی‌شد.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه سیاست خارجی جای شعار نیست، گفت: هر اشتباهی در سیاست خارجی بار بسیار سنگین خواهد داشت و هرگونه موضع‌گیری اشتباه از سوی مسئولین به معنای خرج کردن از جیب مردم است.

وی با اشاره به اینکه ما دو شخصیت حقیقی و حقوقی داریم، گفت: شخصیت حقیقی متعلق به خود ما است اما عنوان حقوقی تعلقی به ما ندارد و اگر ما مسئولیتی داریم باید امانت‌دار خوبی برای آن باشیم. عنوان ریاست جمهوری، عنوان نماینده، عنوان سفیر یک عنوان حقوقی است که مردم آن را با رأی مستقیم و یا غیرمستقیم خود به ما داده‌اند.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: عنوان حقوقی در جمهوری اسلامی همگی مشروط است، هیچ عنوانی در این نظام غیر مشروط نیست.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی مردم از طریق آرای مستقیم و غیرمستقیم خود عناوین حقوقی را انتخاب می‌کنند، گفت: اگر فردی به عنوان حقوقی سخن می‌گوید باید به عنوان یک امانت‌دار به گونه‌ای عمل کند که صاحب اصلی امانت ضرر نکند و متأسفانه تاکنون این چنین نبوده است. ما نباید نسبت به عناوین حقوقی احساس مالکیت کنیم، عناوین فرماندار، سفیر همگی عناوین موقت و مشروط است، مشروط به اجرای قانون در چارچوب حفظ منافع ملی که البته باید در چارچوب قانون اساسی نیز باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه انتخابات 24 خرداد ماه نمادی از تجدیدنظر در سیاست خارجی بود، گفت: البته این به معنای تجدیدنظر در اصول و مبانی سیاست خارجی نیست اما به معنای تغییر در شیوه، عملکرد و تاکتیک در سیاست خارجی است.

روحانی گفت: سیاست خارجی جای شعار نیست، جای تکبیر گرفتن نیست، اگر ما می‌خواهیم از مردم تکبیر بگیریم می‌توانیم در جای دیگری این کار را بکنیم و سیاست خارجی را برای گرفتن تکبیر و شعار مصرف نکنیم. سیاست خارجی بسیار حساس است و کلید حل مشکلات کشور در این مقطع حساس سیاست خارجی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سیاست خارجی جای شعر و شعار نیست، گفت: سیاست خارجی نیاز به افراد حرفه‌ای، کاردان و کارشناس دارد که بتوانند با کمال شهامت حرف خود را بزنند. ما باید در سیاست خارجی عالمانه و منطقی باشیم.

وی افزود: اگر ما در حوزه سیاست خارجی به صورت منطقی عمل کنیم در آن صورت در تصمیم‌گیری‌های خود اجماع ملی را خواهیم داشت.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تجربه و تخصص کارشناسان وزارت خارجه جزو زینت‌ها و گنجینه‌های این وزارتخانه‌ است، گفت: این تجربه‌ها با پول مردم، با دانشگاه مردم و با سفارت مردم به دست آمده است و شما امانت‌دار این تجربه هستید.

روحانی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید تمام کارشناسان برای بیان نظرات خود کاملا احساس آزادی خواهند کرد، گفت: اگر کارشناسی بر خلاف وزیر خارجه نظری دارد باید بتواند آن را بیان کند، اگر شما نظر کاشناسی دارید که وزیر خارجه از آن خوشش نمی‌آید خداوند خوشحال خواهد شد که شما آن نظر را بیان کنید چرا که وظیفه دینی خود را انجام دادید و خدا از ما خوشحال خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه همواره وی نظر کارشناسی خود را بیان کرده است، گفت: حتی در برابر بزرگان نظام نیز نظر کارشناسی خود را بیان کرده‌ام، با صراحت آن را می‌گویم، ولی در مقام عمل همه باید در چارچوب قانون عمل کنیم ولی در مقام اظهارنظر آزاد هستیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بیان این نظرات کارشناسی می‌تواند کشور را در مسیر حل مشکلات کمک کند، گفت: به نظرم بیان این نظرات می‌تواند مشکلات کشور را با سرعت بیشتری حل کند.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مشکلات کشور بسیار زیاد است، گفت: من به حل این مشکلات بسیار امید دارم، شما بدانید که اگر ما با دنیا به صورت منطقی صحبت کنیم در آن صورت تمام ملت پشت سر ما خواهد بود و اگر ما شعار بدهیم و بی‌منطق حرکت کنیم در آن صورت اجماع ملی حاصل نخواهد شد.

وی افزود: ما در برخورد با خارجی‌ها به قدرت ملی که حاصل اجماع ملی است نیاز داریم .

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: اگر ما منطقی عمل کردیم و خارجی‌ها باز هم از سر لجاجت عمل کنند تمام ملت پشت سر ما خواهد بود.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به بحث رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی گفت: من از مجلس شورای اسلامی به خاطر عمل به وظیفه قانونی خود تشکر می‌کنم نه به خاطر رأی اعتماد به 15 وزیر بلکه به خاطر عدم رای اعتماد به 3 وزیر دیگر، چرا که این رأی نظر آنان بود و نشان داد که آنها به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند.

رئیس‌جمهور در پایان بار دیگر از دکتر صالحی وزیر امور خارجه به خاطر زحمات وی تقدیر و قدردانی کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها