کد خبر: ۱۵۸۸۶۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۹     ۲۹ مرداد ۱۳۹۲

به گزارش 598، سايت كتابستان در مطلبي خواندني به معرفي جلال رفيع از نويسندگان نام آشناي كشورمان پرداخته است.

به گزارش رجانيوز، در بخشي از اين مطلب و در معرفي كتاب معروف «در بهشت شداد» او آمده است:

شاید بعضی ها این کتاب را مجموعه یادداشت بدانند اما من معتقدم این کتاب از بهترین نمونه های سفرنامه نویسی در تاریخ ادبیات است .جلال رفیع در این کتاب رهاورد سفر خود به آمريكا را به همراه هيئت اعزامي از ايران و به سرپرستي دكتر ولايتي روایت می کند .روایتی شیرین که در روزگار بعد از جنگ و پذیرش قطعنامه 598، آن روزهای تلخ مثل زهر  را به کام خواننده خود گوارامی کند.

جلال پس از بازگشت هيئت به ايران مدت بيشتري در آنجا مانده تا مطالعات و يافته هاي خود را تكميل كند بخشي از مطالعه كتاب مسائل سياسي مربوط به جنگ و بحران خليج فارس و اشغال كويت و آنچه را كه در سازمان ملل گذشته در بر مي گيرد . مسائل ديگر مورد اشاره و گفتگوي مولف عبارتند از :

نكات منفي جامعه آمريكا شامل مفاسد عظيم و عجيب اخلاقي و جنسي و سياسي ، اعتياد و امثال اينها

 نكات مثبت موجود در مردم و اجتماع آمريكا ( مانند نظم و رشد فرهنگي و علمي ، استفاده از روشها و ابزارهاي عالي تحقيقي و... )

جلال در حد توان خود به مراكز علمي و تحقيقي و ديدني امريكا و گفتگوهاي فراوان با متخصصان و دانشگاهيان ايراني مقيم آمريكا اشاره اي به خلاصه و مضامين كتابهاي مفيد آنجا و زمينه هاي مثبت ايرانيان مقيم آمريكا و خلاهاي فرهنگي و تبليغي اسلامي كه مسووليت دست اندركاران را چند برابر مي كند و مباحثه و گفتگو با دانشجويان ايراني متعهد و طرح مشكلات موجود در جامعه آمريكا و زندگي اجتماعي مردم ، بسيار پرداخته و صفحات بسياري را به حاصل اين گفتگوهاي درس آموز و پرمحتوا اختصاص مي داده است

جلال نشان ميدهد كه زمينه براي فعاليتهاي مثبت چون معرفي اسلام و تبليغ معارف اسلامي و نشر فلسفه و فرهنگ اسلامي بسيار قابل توجه است . چنان كه تصور مي رود همه چيز و همه جا زير كنترل دقيق و عميق سيا و هيئت حاكمه آمريكا نيست و نشر و تبليغ اسلام بسيار مورد نيازتر و داراي زمينه آماده تري است .

 نثر جلال سرشار از ظرايف و نكات بسيار مفيد و خواندني ، طنز آميز، آميخته به شعر و ضرب المثل و حاوي مسائل تحقيقي و گزارشي فراوان است كه از زبان اهل فن و متخصصين و نيز دانشجويان و يا ايرانياني كه دهها سال در امريكا مانده اند نقل ميشود بيان مولف بيان روزنامه نگاران و پرجاذبه اي است و همه كوشش شده از مواضع اسلامي و انقلابي دفاع شود و زمينه هاي نثر و تبليغ انديشه هاي اسلامي و موانع موجود در برابر آنها ارزيابي گردد. مثلا:

«در آمیختگی زندگی بسیاری از غربیها با زندگی حیواناتی مثل سگ و گربه، از موارد منفی و عجیب است ... روزی خانواده ای را دیدم که همراه با فرزندشان و سگشان وارد اتوبوس شدند. پسرک بستنی قیفی در دست داشت. گاهی خودش لیس می زد و گاهی سگش! ... در نیویورک، سگی که عضو یکی از خانواده های اشرافی بود بر اثر تصادف درگذشته بود! برایش سنگ قبر درست کردند، سیاه پوشیدند، سر قبرش گریه کردند، مجلس یادبود برپا کردند که مثلا «غم آخرتان باشد و هرچه خاک آن سگ است، عمر شما باشد و ...» از این قبیل سگ پرستی ها ... »

نمی خواهم اغراق کنم اما اگر تا الان این کتاب را نخواندید حتما در اسرع وقت آن را بخوانید.

براي خواندن بقيه اين مطلب كه گفتگويي كوتاه و جذاب از جلال رفيع را هم در برمي‌گيرد مي‌توانيد به اينجا مراجعه كنيد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها