کد خبر: ۱۵۹۶۶۹
زمان انتشار: ۱۳:۴۰     ۰۱ شهريور ۱۳۹۲
آیا حداقل یکی از وظایف شبکه سراسری رسانه ملی نباید این باشد که مردم را با مناسبت‌های مهم مذهبی آشنا کند و دست‌کم کاری کند که مردم بدون اطلاع نمانند آن هم برای سالروز شهادت کسی که سرور جهان آفرینش، حضرت فاطمه زهرا علیها‌السلام بر زیارت مزار او و گریستن بر مصیبت شهادت او به‌شدت اصرار داشت و سالروز رحلت امامزاده و محدث جلیل‌القدری که چهار امام معصوم بر عظمت مقام او صحه گذاشته‌اند.
به گزارس سرویس نقد رسانه 598، کمیت‌گرایی در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، تعدد شبکه‌ها و تخصصی‌شدن آنها مزایای گوناگونی داشته اما آسیب‌هایی نیز دارد که به سهو یا به عمد از سوی مسؤولان این سازمان نادیده گرفته می‌شود که هر دو صورت آن، ضربه‌ای بزرگ به هویت دانشگاهی این سازمان به شمار می‌آید؛ هویتی که بنیانگذار انقلاب اسلامی و خلف صالح او بر آن تأکید ویژه داشته و دارند.

امشب سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء علیه‌السلام است و همزمان، سالروز رحلت امامزاده و مجاهد و محدث بزرگ تاریخ اسلام، حضرت ابوالقاسم عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام.

تا چند سال پیش و قبل از تأسیس شبکه قرآن سیمای جمهوری اسلامی، اخبار سراسری ساعت 21 شبکه یک سیما، جایی بود برای اطلاع از اخبار و تحلیل‌های روز و در عین حال تماشای گزارش‌های مرتبط با مناسبت‌های مذهبی و ملی؛ گزارش‌هایی که اکنون جز در موارد خاص سیاسی و تاریخی مشهور مانند 22 بهمن و روز جهانی قدس و هفته دفاع مقدس و چند مناسبت انگشت‌شمار دیگر، گزارش خاصی از مناسبت‌های مذهبی دیده نمی‌شود آن هم به این بهانه که دین، برای خود شبکه‌ای مستقل دارد و برنامه‌های دینی را باید از شبکه قرآن پخش کرد! مانند بلایی که پس از تأسیس و راه‌اندازی شبکه مستند بر سر مستندهایی مانند روایت فتح و.. آمد و به‌طور کامل از شبکه‌های فراگیر ملی رخت بربست.

حرم حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام در شهرری، امشب و فردا پذیرای ده‌ها هزار زائر مشتاق از سراسر کشور بوده و هست.

همزمان مراجع عظام تقلید، روحانیون، فعالان فرهنگی و میلیون‌ها عزادار ایرانی در سراسر کشور به‌ویژه ساکنان تهران و شهرری، دیشب به این امید پای شبکه‌های رسانه ملی نشستند که برنامه‌ای مرتبط با سالروز شهادت الگوها و اسطوره‌های برجسته دینی و مذهبی خود ببینند حال آنکه شاهد فیلم سینمایی طنز از شبکه پنج سیما (شبکه تهران)، فیلم تلویزیونی طنز زن‌بابا از شبکه سه سیما، برنامه شب به‌یادماندنی با حضور در جشن عروسی یک زوج جوان و سوت و کف حضار همراه با پخش موسیقی شاد عروسی، ویژه‌برنامه رادیوهفت در برج میلاد، پخش برنامه گربه آوازه‌خوان از شبکه تهران برای روز جمعه و... بوده‌اند و تنها برنامه درباره مصیبت‌های جانگداز امروز (رحلت و شهادت دو الگوی بزرگ دین اسلام) منحصر به شبکه قرآن بود. بگذریم از اینکه نام "سیمای قرآن" خود، نقض غرض وصیت اصلی پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله است زیرا دستور حضرت، عدم افتراق بین قرآن و عترت(ع) بوده است، چیزی که دست‌کم در عنوان این شبکه دیده نمی‌شود و نام آن منحصر به "قرآن" است موضوعی که به فرموده پیامبر(ص) به‌تنهایی هیچ سودی نخواهد داشت زیرا آن دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا اینکه بر سر حوض کوثر گرد آیند.



اما مشکل آنجاست که اخبار سراسری شبکه یک رسانه ملی ام‌القرای جهان اسلام، نه‌تنها هیچ گزارشی برای این شب مقدس در نظر نگرفته بود بلکه در عوض، با حضور گویندگانی با لباس‌های روشن و شاد، گزارشی درباره قهر و آشتی عروسک سنجد با خبرنگار واحد مرکزی خبر در یک نمایشگاه، گزارشی از برداشت بادنجان از جالیز، برداشت انگور از باغ، مصاحبه با یک مترجم درباره کتاب با موضوع پزشکی (که برجسته‌ترین عنصر بصری آن، نام درشت کتاب "سپانلو شاعر گمنام" –عضو انجمن نویسندگان- در پشت سر مصاحبه‌شونده بود)، گزارشی درباره مشکلات پزشکان، گزارشی درباره بارش باران در گیلان، گزارشی درباره توسعه فازهای پارس جنوبی و... پخش کرد.

آیا حداقل یکی از وظایف شبکه سراسری رسانه ملی نباید این باشد که مردم را با مناسبت‌های مهم مذهبی آشنا کند و دست‌کم کاری کند که مردم بدون اطلاع نمانند آن هم برای سالروز شهادت کسی که سرور جهان آفرینش، حضرت فاطمه زهرا علیها‌السلام بر زیارت مزار او و گریستن بر مصیبت شهادت او به‌شدت اصرار داشت و سالروز رحلت امامزاده و محدث جلیل‌القدری که چهار امام معصوم بر عظمت مقام او صحه گذاشته‌اند. مطمئناً اگر کسی امروز از این مناسبت مذهبی بي‌اطلاع باشد بخش عظیمی از بار مسؤولیت این کوتاهی بر عهده رسانه ملی است.

مشرق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها