أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۶۰۵۰۶
زمان انتشار: ۱۸:۴۰     ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
جنگ جهانی سوم درسوریه رقم میخورد؟/
مهمترین خبر دیروز رسانه های جهان ماجرای حمله به سوریه از سوی امریکا وانگلیس بود, تبعات و واکنشهای جهانی به این خبر , همانند واکنشهای جهانی به خبر استفاده از سلاحهای شیمیایی درسوریه سرخط اخبار قرارگرفت و تحلیلگران به تحلیل ماجرا پرداختند.

598 به نقل از قدس آنلاین: مهمترین خبر دیروز رسانه های جهان ماجرای حمله به سوریه از سوی امریکا و انگلیس بود, تبعات و واکنشهای جهانی به این خبر , همانند واکنشهای جهانی به خبر استفاده از سلاحهای شیمیایی درسوریه سرخط اخبار قرارگرفت و تحلیلگران به تحلیل ماجرا پرداختند.

هرچنداین خبر خیلی جدید نبود , اما طی دوروز گذشته رنگ وبوی جدی تری درصحنه جهانی پیدا کرد , مساله زمانی اغاز شد که بنابر ادعای پایگاه صهیونیستی دبکا، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و چاک هیگل، وزیر دفاع این کشور در حال بررسی سه گزینه برای دخالت نظامی در سوریه بودند.
این پایگاه صهیونیستی به نقل از منابع نظامی خود مدعی شده بود که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و چاک هیگل، وزیر دفاع این کشور در حال بررسی سه گزینه برای دخالت نظامی در سوریه هستند.
این سه گزینه عبارت‌اند از:اول، هدف قرار دادن واحدی از ارتش سوریه که ادعا می‌شود هفته گذشته اقدام به استفاده از سلاح شیمیایی در نزدیکی دمشق کرده است؛دوم، نابودی سه انبار سلاح شیمیایی ارتش سوریه؛سوم، حملات هماهنگ به هر دو مورد فوق‌الذکر.
در صورتی که گزینه‌های دوم و سوم مدنظر قرار گیرند، طبعا حمله باید به‌گونه‌ای انجام شود که انتشار گازهای شیمیایی به سراسر منطقه صورت نگیرد اما روشن نیست از نظر فنی این امر چگونه ممکن خواهد بود؟

درهمین حال صبح امروز , روزنامه‌های انگلیسی از تصمیم واشنگتن و لندن برای آغاز مداخله نظامی در سوریه طی یک یا دو هفته آینده خبر دادند.
روزنامه ایندیپندنت نوشت: کشورهای غربی از جمله انگلیس در نظر دارند اقدام نظامی یک جانبه‌ای را علیه دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ظرف دو هفته آینده به عمل آورند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در جریان تماس تلفنی 40 دقیقه‌ای خود با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به بحث و گفت‌وگو درباره حملات موشکی به مواضع دولت دمشق پرداخت.

کامرون این موضوع را در گفت‌وگوی تلفنی خود با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز مطرح ساخت.

در همین حال، دولت انگلیس اعلام کرده که قدرت‌های غربی ظاهرا در پی اقداماتی در راستای جلب نظر موافق سازمان ملل متحد برای آغاز مداخله نظامی در سوریه هستند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد: در قرن 21 ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که تسلیحات شیمیایی با خشونت تمام در کشوری مورد استفاده قرار گیرد و هیچ عواقبی نداشته باشد.

البته روزنامه گاردین در گزارش خود اعلام کرد که کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌توانند بدون حکم سازمان ملل متحد در سوریه اقدام نظامی به عمل آورند؛ نظیر اتفاقی که در مداخله نظامی آمریکا در کوزوو روی داد.
***واکنش جدی
اما یک یا دوهفته بعد زمانی خیلی طولانی نیست ,درجنگ شاید سخن از ماههای بعد هم زمانی زیادی نباشد , بویژه که تحلیلگران و سازمانهای جاسوسی باید تبعات این حمله را بررسی و به دولتهایشان منتقل کنند , درعین حال بعد از نشست کاخ سفید درباره سوریه، رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس طی گفت‌وگویی انگشت اتهام حمله شیمیایی اخیر «دمشق» را به سوی دولت سوریه نشانه رفتند و تأکید کردند که این حمله شیمیایی نیازمند «واکنش جدی» است.
از چهارشنبه گذشته که مخالفان سوری مدعی شدند که نیروهای اسد از سلاح‌های شیمیایی در نزدیکی «دمشق» استفاده کرده‌اند، آمریکا و بسیاری از همپیمانان این کشور انگشت اتهام را به سوی دولت سوریه نشانه رفته‌اند و علیرغم اثبات نشدن این ادعاها، اوباما به همراه مشاوران ارشد امنیت ملی خود در کاخ سفید نشستی را برای بررسی گزینه‌های پیش روی آمریکا در قبال سوریه تشکیل دادند که یکی از این گزینه‌ها حمله نظامی به سوریه است.
دولت سوریه ادعاهای مخالفان را رد کرده است و تأکید کرده است که نظامیان سوری سلاح‌های شیمیایی در تونل‌های تروریست‌های این کشور پیدا کردند.
برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که آمریکا نیروها و تجهیزات نیروی دریایی خود را در نزدیکی مدیترانه مستقر کرده است تا در صورت صدور حکم حمله اوباما به سوریه، این نیروها اقدام نظامی به این کشور عربی را آغاز کنند.
**پاسخ به سوریه
درهمین حال و درشرایطی که رهبران دو کشور امریکا و انگلیس از واکنش جدی به استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه سخن گفته وتنها دولت این کشور را مسوول میدانستند, وزیر دفاع آمریکا به خبرنگارانی که با وی به مالزی سفر می‌کردند به واکنش احتمالی آمریکا نسبت به ادعای "استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی" اشاره‌ای نکرد و تنها گفت: دولت واشنگتن همچنان اطلاعات مربوط به حمله مرگبار را بررسی می‌کند.
چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این سوال که برای واشنگتن مسئله حمله به سوریه مطرح است یا زمان آن؟ گفت: هنگامی که اطلاعات بیشتری در دست دشته باشیم، این پاسخ واضح‌تر خواهد بود.
هاگل روز شنبه در کوالالامپور از طریق ویدئو کنفرانس در نشست کاخ سفید با موضوع سوریه شرکت کرد.
وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این سوال که گزینه‌های نظامی آمریکا در رابطه با سوریه چیست گفت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی تمام گزینه‌های احتمالی است. خطرات و پیامدهای بسیاری برای اجرایی شدن یا نشدن هر گزینه‌ از سوی آمریکا وجود دارد. شما باید تمامی جوانب و پیامدهای انجام یا عدم انجام یک واکنش را بررسی کنید. بنابراین تمامی ارزیابی‌ها در حال انجام است.
وی ادامه داد: اوباما در حال بررسی عوامل مختلفی است. این عوامل شامل ارزیابی اطلاعاتی مربوط به حمله شیمیایی به غیرنظامیان در سوریه و همچنین مسائل قانونی وموضوع حمایت بین‌المللی از هرگونه واکنش نظامی است.
هاگل در عین حال تاکید کرد که ارتش آمریکا کاملا آماده انجام عملیات نظامی علیه سوریه است و در این زمینه همه چیز به دستور اوباما بستگی دارد.
درهمین حال , وزیر خارجه انگلیس تأکید کرد که با توجه به اینکه شورای امنیت به وظایف خود درباره سوریه عمل نکرده است، حمله به این کشور می‌تواند بدون اجماع در سازمان ملل صورت پذیرد.
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با شبکه بی.بی.سی در این باره گفت: ممکن است پاسخ به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بدون رسیدن به اجماع در سازمان ملل باشد.
وی ادامه داد: شورای امنیت به مسئولیت‌هایش در قبال بحران سوریه عمل نکرده و امکان دارد که منتظر تصمیم‌گیری سازمان ملل برای پاسخ به وقایع پیش‌آمده در حومه دمشق نشویم.
وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به خبرنگار رادیو بی.بی.سی که از وی پرسید، آیا ممکن است پاسخ به حملات شیمیایی اخیر در حومه دمشق بدون توافق نظر کامل در شورای امنیت صورت گیرد؟ گفت: من می‌گویم بله، چرا که در غیر این صورت پاسخ به این اقدامات مفتضحانه و جنایت‌های جاری در سوریه غیر ممکن خواهد بود و من هم بر این باورم که این شرایط قابل قبول نیست.
ویلیام هیگ افزود: انگلیس با انتخاب میان دو گزینه روبه‌رو است؛ یا باید اجازه دهد حاکمان خودکامه در سراسر جهان از سلاح شیمیایی استفاده کنند و مصونیت داشته باشند و یا اینکه حمله نظامی انجام دهد.
وی این مساله را که دولت اسد ظرف چند روز آتی هدف بمباران قرار بگیرد، بعید ندانست و گفت که تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه شکست خورده است.
هیگ همچنین وجود هرگونه اختلاف میان انگلیس و آمریکا را درخصوص سوریه رد کرد و تاکید کرد که لندن، واشنگتن و پاریس برای انجام اقدام خود متحد هستند.
شاید این اظهارات تند وزیر خارجه بود که باعث شد تا نخست‌وزیر انگلیس برای بررسی گزینه نظامی علیه سوریه و ریاست بر شورای امنیت ملی، سفر تفریحی خود را نیمه‌تمام بگذارد.
شورای امنیت ملی انگلیس قرار است برای بررسی اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه، تشکیل جلسه دهد. این جلسه قرار بود روز سه‌شنبه برگزار شود که بنا بر اعلام دفتر نخست‌وزیری، به روز چهارشنبه موکول شده است.
«باراک اوباما» هم شنبه شب نشستی مشابه را با سران و مقامات امنیتی این کشور ترتیب داد. وی در این نشست گزینه‌های پیشرو برای حمله احتمالی به سوریه مورد بررسی قرار داده است.
گفته می‌شود کامرون، اوباما را برای انجام حمله‌ای محدود اما هدفمند به سوریه تحت فشار قرار داده است. در حال حاضر ناوگان‌های دریایی انگلیس و آمریکا که در نزدیکی سواحل سوریه مستقرند، در حالت آماده‌باش قرار دارند. انگلیس یک فروند زیردریایی ناوگان سلطنتی خود را هم به مدیترانه اعزام کرده است.
***نشانه‌های اولیه
درهمین حال و درشرایطی که موج تبلیغات علیه دولت سوریه ادامه دارد ، آمریکا چهارمین ناو خود را به مدیترانه اعزام کرد؛ ناوی که مسلح به موشک‌های کروز است و بنا به گفته کارشناسان نظامی از تصمیم احتمالی دولت اوباما برای کوبیدن بر طبل جنگ خبر می‌دهد.
به گزارش الجزیره، منابع نظامی در کشورهای اروپایی و آمریکا اعلام کردند که واشنگتن برای حمله نظامی قریب‌الوقوع به سوریه آماده می‌شود و به تازگی چهارمین ناو خود را که مجهز به موشک‌های کروز است به مدیترانه اعزام کرده است.
بنا بر اعلام روزنامه ایندیپندنت، در تماس اخیر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که 40 دقیقه به طول انجامید عملا گزینه نظامی در دستور کار قرار گرفته و اعزام این ناو نیز تاییدی بر تصمیم اوباما برای حمله به سوریه است.
تصمیم آمریکا در حالی اتخاذ شده که نشست رؤسای ستاد مشترک ارتش‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان، ایتالیا، ترکیه، قطر، اردن و کانادا از روز یکشنبه در امان پایتخت اردن آغاز شده که به عقیده کارشناسان، حمله نظامی احتمالی به سوریه مهمترین موضوع مورد بحث فرماندهان نظامی ارشد کشورهای شرکت کننده در این نشست است.
وزیر امور خارجه اردن درباره این نشست گفته است که از پیش برای برگزاری نشست مذکور برنامه‌ریزی‌ شده و یقینا مسائل امنیتی منطقه و تحولات پیش آمده یکی از مسائل مورد بحث خواهد بود.
این در حالی است که روسیه ایران و سوریه نسبت به هرگونه ماجراجویی آمریکا و همپیمانانش در سوریه هشدار داده‌اند و تاکید کرده‌اند: این امر تمامی خاورمیانه را به آتش خواهد کشید.
مسکو روز یکشنبه تاکید کرد: هرگونه حمله یکجانبه به سوریه بدون اجازه از شورای امنیت برای امنیت منطقه بسیار مخرب خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه از آمریکا خواست تا به بهانه سلاح‌های شیمیایی به سوریه حمله نکرده و اقدامی را که در عراق انجام داد بار دیگر در خاورمیانه تکرار نکند.
سوریه نیز تاکید کرده که هرگونه حمله و بی‌خردی مسئولان آمریکایی یقینا تمام منطقه را به آتش خواهد کشید.
این در حالی است که آمریکا، انگلیس و فرانسه با تکرار ادعاهای خود مبنی بر استفاده احتمالی ارتش سوریه از سلاح شیمیایی، سعی دارند به هر قیمتی حمله‌ای نظامی علیه مواضع ارتش سوریه به راه بیاندازند.
فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه بارها تاکید کرده که ارتش سوریه عامل حمله شیمیایی اخیر به حومه دمشق بود. ادعایی که انگلیس و آمریکا نیز نه به شکل مستقیم بلکه به طور ضمنی آن را مطرح کرده‌اند.
تمام این اظهارات همراه و هماهنگ عیله دولت سوریه درحالی است که حتی مخالفان این دولت نیز حمله نظامی به این کشور را تایید نمیکنند , درهمین راستا, رئیس شورای هماهنگی معارضان سوری، هرگونه حمله نظامی به این کشور توسط طرف‌های خارجی را رد کرد.
«هیثم مناع» رئیس شورای هماهنگی معارضان سوری، هرگونه دخالت خارجی در سوریه را رد کرد و گفت: دخالت در هر شکل و سطح تجاوز به وطن سوری‌هاست.
مناع با اشاره به اینکه برخی از طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای منافع خود را در ادامه جنگ در سوریه تعریف می‌کنند، تصریح کرد که ادامه جنگ باعث خونریزی، از بین رفتن وحدت ملی و نابودی زیرساخت‌های سوریه می‌شود.
این معارض سوری خواستار خروج سریع افراد مسلح خارجی از سوریه شد.
مناع با محکوم کردن بکارگیری سلاح شیمیایی در سوریه، خواستار بازرسی مناطق جنگی توسط سازمان ملل شد.
درعین حال وزیر اطلاع رسانی دولت سوریه نیز ضمن هشدار نسبت به هرگونه حمله نظامی به سوریه، گفت دولت به هیچ‌وجه از هیچ‌گونه تسلیحات شیمیایی استفاده نکرده است.

«عمران الزعبی» وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در واکنش به تهدیدات اخیر آمریکا و کشورهای غربی، نسبت به تبعات سنگین هرگونه ماجراجویی نظامی علیه سوریه، هشدار داد.

وی که با شبکه تلویزیونی المیادین صحبت می‌کرد، گفت: فشار آمریکا بی‌فایده و وقت تلف کردن است و سوریه از مبارزه با تروریست‌ها دست برنمی‌دارد.

زعبی افزود: حمله به سوریه هیچ‌گاه برای هیچ‌کس ساده نخواهد بود، چراکه چنین حمله‌ای پاسخی جدی خواهد داشت که شعله آن تمام خاورمیانه را به آتش می‌کشد.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در پاسخ به اتهامات کشورهای غربی گفت: دولت سوریه به هیچ وجه، در هیچ منطقه‌ای از سوریه از هیچ‌نوع سلاح هسته‌ای استفاده نکرده است. ارتش در منطقه «جوبر» مخازنی پلاستیکی حاوی مواد شیمیایی کشف کرده که روی آن‌ها عبارت «ساخت عربستان» درج شده است.

وی با اشاره به شواهدی که نشان می‌دهد مخالفان دولت سوریه این حمله را انجام داده‌اند، گفت توسل به تسلیحات شیمیایی، نشان از ناتوانی و یأس مخالفان است.

همچنین وزیر خارجه روسیه در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود ضمن ابراز نگرانی نسبت به احتمال حمله آمریکا علیه سوریه اعلام کرد: هرگونه دخالت نظامی در سوریه پیامدهای خطرناکی برای خاورمیانه وشمال آفریقا به دنبال دارد.
لاوروف در این تماس اعلام کرد: ما با نگرانی شدید اظهارات مسئولان آمریکایی درباره دخالت نظامی در سوریه را دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: گروه‌هایی که خواهان دخالت نظامی در سوریه هستند هدفشان ناکام گذاشتن تلاش‌های روسیه وآمریکا برای برگزاری کنفرانس ژنو2 است.
درعین حال و درشرایطی که طی روزهای گذشته موضع همراهانه ای از سوی رهبران فرانسه والمان به گوش میرسید, امروز وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد: پاریس تصمیمی درباره دخالت در سوریه اتخاذ نکرده است. همچنین در ادامه این بیانیه آمده است: تمام گزینه ها درباره سوریه روی میز قرار دارد.
درهمین حال , وزیر دفاع آلمان مخالفت خود را با مداخله نظامی در سوریه اعلام و در گفتگویی با نشریه سوپریلوگ با تاکید بر مخالفت خود با دخالت نظامی در سوریه خاطر نشان کرد تنها یک راهکار سیاسی در این راستا می تواند وجود داشته باشد. این راهکار به دلیل مواضع متفاوت کشورهای شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه دشوار است، اما غرب نباید بر این باور باشد که با مداخله نظامی می تواند مسائل خاورمیانه را حل کند.
***واکنش ایران
ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه دراین خصوص به طور رسمی اعلام موضع کرده و مخالفت خود باهرگونه مداخله نظامی درسوریه را اعلام کرده است , درعین حال مقامات رسمی کشورمان استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کدام از طرفهای درگیر را محکوم کرده و تحقیقات بیطرفانه توسط سازمانهای مسوول را بهترین راه حل این مساله میداند.
البته ایران پیشتر نیز اعلام کرده بود که مساله سوریه تنها و تنها باید توسط مردم این کشور حل شود و این دخالتهای خارجی است که باعث شعله ورتر شدن جنگ دراین کشور شده است .
اما دیروز معاون ستادکل نیروهای مسلح تأکید کرد: آمریکا محدوده خط قرمز جبهه سوریه را می‌داند و هرگونه عبور از خط قرمز سوریه پیامدهای شدید برای کاخ سفید در پی خواهد داشت.
سردار سید مسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح در واکنش به برخی اظهار نظرهای مقامات غربی مبنی بر استفاده از گزینه دخالت نظامی در سوریه اظهار داشت: جنگ تروریستی موجود در سوریه محصول طراحی و برنامه‌ریزی آمریکا و ارتجاع منطقه علیه مقاومت است و با وجود جبهه وسیع دشمن، دولت و ملت سوریه ضمن مقاومت و مقابله با این تهاجم گسترده، پیروزی‌های خوبی نیز به‌دست آورده‌اند.

وی افزود: هم اکنون دولت و مردم سوریه در جنگ تحمیلی تروریستی استکبار و ارتجاع، دست برتر را دارند و پروپاگاندای رسانه‌ای غربی‌ها، ناشی از موفقیت‌های سوریه علیه دشمنانش است.

معاون ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد: هریک از همدستان آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگ تروریستی علیه سوریه با مشکلاتی مواجه شده‌اند و کسانی که بر دامنه این آتش می‌افزایند از انتقام ملت‌ها در امان نخواهند بود.

جزایری با اشاره به تحولات میدانی در عرصه رویارویی دولت و ملت سوریه با تروریست‌های تکفیری، سلفی و مورد حمایت غرب و ارتجاع عرب خاطرنشان کرد: اکنون مقاومت سوریه به حدی از بلوغ رسیده است که جبهه استکبار قادر به شکست دادن آن نیست.

وی تأکید کرد: آمریکا محدوده خط قرمز جبهه سوریه را می‌داند و هرگونه عبور از خط قرمز سوریه پیامدهای شدید برای کاخ سفید در پی خواهد داشت.
این اظهارات که از سوی برخی رسانه های غربی اعلام موضع ایران درخصوص حمله به سوریه تلقی شد با واکنشهای متفاوتی روبرو شد .

خبرگزاری فرانسه نخستین پایگاه خارجی بود که سخنان سردار جزایری را مورد توجه قرار داد. این خبرگزاری می‌نویسد، یکی از فرماندهان ارشد نظامی ایران، هشدار داده که در صورت مداخله در سوریه به واسطه ادعای استفاده از سلاح شیمیایی، آمریکا با پیامدهای شدیدی روبه‌رو خواهد شد. این خبرگزاری اشاره می‌کند که سخنان سردار جزایری، پاسخی به تهدیدات اخیر مقامات آمریکایی درباره احتمال اقدام نظامی در سوریه به شمار می‌رود.
روزنامه «تلگراف» نیز از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد، در حالی که آمریکا برای انجام اقدام نظامی علیه سوریه آماده می‌شود، ایران نسبت به «پیامدهای شدید» چنین کاری هشدار داده است. این روزنامه اشاره می‌کند که سردار جزایری، حمله به سوریه را «خط قرمز»ی خوانده که گذشتن از آن، پیامدهای شدیدی به دنبال خواهد داشت.

«دیلی میل»، دیگر روزنامه انگلیسی است که به سخنان سردار جزایری پرداخته و این سخنان را به مثابه پیام هشداری از سوی ایران برای آمریکا دانسته است. این روزنامه اشاره می‌کند که سخنان سردار جزایری، یک روز پس از آن بیان می‌شود که اوباما اظهار داشت در صورت اثبات استفاده دولت بشار اسد از سلاح شیمیایی، آمریکا «واکنشی جدی» به این موضوع نشان خواهد داد.

روزنامه «واشنگتن پست» ضمن اشاره به هشدار سردار جزایری‌ می‌نویسد، وی جزئیاتی ‌‌از این پیامدهای شدید ارائه نکرده، ولی گفته واشنگتن خود به خوبی از این خطوط قرمز آگاه است. این روزنامه همچنین با اشاره به بخش دیگری از سخنان سردار جزایری می‌نویسد به باور وی، نبرد در سوریه محصول دسیسه آمریکا و کشورهای ارتجاعی منطقه است.

«تایمز اسرائیل» دیگر روزنامه‌ای است که به این سخنان پرداخته و می‌‌نویسد به گفته یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران، واشنگتن باید نسبت به گذر از خط قرمز در سوریه محتاط باشد. این روزنامه اشاره می‌کند که روز شنبه، ایالات متحده اعلام کرده بود، ناوهای این کشور به سوریه نزدیک‌تر شده و آماده اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه هستند.

اما از میان مطبوعات و رسانه‌های غیر غربی که به این سخنان پرداخته‌اند، می‌توان به خبرگزاری «شانگهای دیلی» چین اشاره کرد که به نقل از سردار جزایری می‌نویسد: «آمریکا نسبت به خطوط قرمز سوریه به خوبی آگاه است و هر گونه گذشتن از این خطوط قرمز، پیامدهای شدیدی برای آمریکا خواهد داشت». این روزنامه نیز در ادامه به برخی موضع‌گیری‌های اخیر مقامات آمریکایی درباره سوریه اشاره کرده است.

درهمین حال , رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به برخی تهدیدات غرب درباره ورود حمله نظامی به سوریه گفت: آمریکا توان ورود به یک جنگ جدی را ندارد.

سردار محمدرضا نقدی در پاسخ به این پرسش که "تهدیدات آمریکا درباره ورود به جنگ سوریه را تا چه حد جدی می‌دانید؟" اظهار کرد: آمریکا نه بنیه اقتصادی و نه روحیه نظامی کافی برای دخالت در سوریه ندارد؛ البته آنها می‌توانند خودشان را امتحان کنند.

وی درباره حوادث تروریستی اخیر در منطقه نیز گفت: تروریست‌ها دست‌پروده خود آمریکا هستند و تمام این بمب‌گذاری‌ها زیر سر خود آمریکا و اسرائیل است. البته ممکن است کسی که بمب‌گذاری می‌کند ظاهرا وهابی باشد اما مدیریت تمام این ترورها توسط آمریکا و اسرائیل صورت می‌گیرد زیرا آنها نمی‌خواهند منطقه آرام باشد.

اما سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی دیروز گفت که اقدام اخیر تروریست‌های سوری مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی با هدف بهانه‌سازی برای دخالت نظامی قدرت‌های بیگانه و عکس‌العمل ایران و روسیه به هر نوع دخالت نظامی در سوریه در نشست کمیسیون بررسی شد.
سیدحسین نقوی حسینی با اشاره به نشست عصر امروز این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه، آخرین تحولات منطقه با حضور سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: اقدام اخیر معارضین و تروریست‌های سوری مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی و متهم ساختن دولت سوریه با هدف بهانه‌سازی برای دخالت نظامی قدرت‌های بیگانه با هدایت و مدیریت لابی‌های صهیونیستی و عکس‌العمل کشورها از جمله ایران و روسیه به هر نوع دخالت نظامی در سوریه از جمله مباحث مطرح شده در جلسه امروز بود.
یک عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در مورد این ادعای آمریکا گفت: بعید می دانم آمریکاعملیات نظامی در سوریه انجام بدهد.

محمد‌ حسن آصفری با بیان این مطلب در خصوص اخبار منتشر شده درباره احتمال حمله نظامی امریکا به سوریه گفت:آمریکا در اهداف خود در اعزام معارضین وشورشیان به سوریه نگاه برد-برد برای خود متصور بود به نحوی که یا شورشیان در انجا خواهند ماند تا کشته شوند ویا باعث ضعیف شدن ارتش سوریه خواهند شد.

وی افزود: لذا در این شرایط این بازی را راه انداخته که مثلا در سوریه تسلیحات شیمیایی وجود دارد ادعایی که درباره عراق هم مطرح کرد ولی هیچ گاه ثابت نشد وسلاحی هم پیدا نگردید. به هرحال آمریکا باید بداند که سوریه عراق نیست و از طرفی اعزام معارضین و ارسال کمک های تسلیحاتی اولین مشکل برای خود امریکایی هاست.

وی در ادامه تصریح کرد: اعلام حمله احتمالی به سوریه بازی خطرناکی است که منطقه را درگیر خود خواهد کرد.
همچنین , نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که طرح موضوع آماده شدن پنتاگون برای حمله احتمالی به سوریه در حد تهدید و تشدید فشار است چون این کار برای آمریکایی‌ها هزینه‌های فراوانی دارد.
احمدرضا دستغیب با اشاره به اعلام وزیر دفاع آمریکا در مورد آماده شدن این کشور برای حمله احتمالی به سوریه اظهار کرد: طرح این موضوع بیشتر جنبه فشار و تهدید دارد چراکه تروریست‌ها در سوریه با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند و شرایط به وجود آمده در طول این مدت توسط تکفیری‌ها و ناکامی‌های اخیر آنها رسوایی‌های فراوانی از لحاظ فکری و معنوی برایشان ایجاد کرده است.
وی افزود: با توجه به اینکه انگیزه در جبهه تروریست‌ها برای ادامه شرایط از بین رفته است، پیش‌بینی می‌شود اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند، مناطق دیگری از سوریه در اختیار ارتش این کشور قرار خواهد گرفت.
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: از طرف دیگر با توجه به مجموعه اتفاقات، تحولات و ناکامی‌هایی که اخوانی‌ها در مصر داشتند و همچنین توقف پشتیبانی صریح از جبهه تروریست‌ها در سوریه، می‌توان اینگونه پیش‌بینی کرد که احتمال مواجه خارجی از سوی ایالات متحده به کشورهای غربی لااقل در شرایط فعلی در حد یک تهدید خواهد بود.
دستغیب خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی منطقه تهاجم برخلاف منافع کشورهای دیگر از جمله روسیه خواهد بود، از این جهت احتمال می‌دهم که موضوع آماده شدن برای حمله نظامی در حد یک تهدید و تشدید فشار در منطقه بر علیه سوریه لااقل در کوتاه مدت است.
وی درعین حال گفت: اگر حمله نظامی نیز در سوریه رخ دهد، هزینه فراوانی برای آمریکا در پی خواهد داشت، چون مدیریت جنگ در آن واحد در چند کشور کار دشواری است و اگر آنها می‌خواستند شرایط را در نقاط دیگری که برایشان حساس‌تر است، ادامه می‌دادند.
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، با بیان اینکه در طول یک سال و نیم گذشته آمریکایی‌ها به صورت غیرمستقیم در سوریه اقدامات خود را انجام می‌دهند گفت: در طول این مدت آمریکایی‌ها به وسیله نیروهای گماشته و تروریست‌ها اعم از تکفیری‌ها و سلفی‌ها اقداماتی را در سوریه انجام می‌دهند که این بدان معناست که آمریکایی‌ها رویارویی غیرمستقیم را در سوریه دنبال می‌کنند.
دستغیب افزود: از طرف دیگر شرایط جنگ در سوریه با عراق و افغانستان متفاوت است و آمریکا می‌داند که در صورت حمله به سوریه با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد شد، چون جبهه مقاومت در سوریه شکل گرفته و آنها تنها در صورتی که این کشور را با خاک یکسان کنند امکان تسلط خواهند داشت.
وی در پایان تاکید کرد: کار در جبهه سوریه در مقایسه با عراق و افغانستان بسیار دشوار است و طبیعتا آمریکا در صورت حمله نظامی مستقیم، هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کند.
اما سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان که اظهارات وی بیان کننده موضع دولت ایران است گفت: آمریکایی‌ها با اتهام‌زنی به دولت بشاراسد به دنبال سناریوی عراق در سوریه هستند.
سیدعباس عراقچی ،‌ در مورد اسناد منتشرشده حاکی از اینکه سیا در بمباران شیمیایی در جنگ با جمهوری اسلامی ایران به صدام دیکتاتور مخلوع عراق کمک کرده، اظهار داشت: این اطلاعات جدیدی برای ما نیست چراکه ما از مدت‌ها قبل از دخالت و همکاری کشورهای غربی و اروپایی و به ویژه آمریکا با دولت صدام در جنگ تحمیلی با ایران اطلاع داشتیم.
سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: در حال حاضر کشورهای غربی به دنبال پیاده کردن این سناریو در سوریه هستند و این کشور را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی می‌کنند که این بازی بسیار خطرناکی است چراکه ما در حال حاضر در شرایط بحرانی در منطقه به سر می‌بریم و حمله نظامی به این کشور عواقب خطرناکی را به همراه خواهد داشت.

درهیمن راستا , سفیر سابق ایران در سوریه با بیان اینکه آمریکایی ها نمی توانند به سوریه حمله کنند، گفت: برای حمله آمریکا باید اول به نیروی هوایی حمله کند که نیروی ضد هوایی سوریه بسیار قوی است . از سوی دیگر نیز آمریکا نمی تواند هیچ پشتیبانی برای حمله داشته باشد.
حسین شیخ الاسلام، مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی درباره بحران سوریه و احتمال حمله نظامی به این کشور گفت: به عقیده من دلیل عمده ای که موضوع حمله به سوریه و بحث استفاده از سلاح شیمیایی از سوی دولت اسد را مطرح می کنند این است که نیروهای پشتیبان حکومت و ارتش در میدان موفقیت های شایانی را به دست آوردند.
وی با اشاره به اینکه دلیل این موفقیت ها نیروهای جدیدی هستند که با شکل بسیج در محلات سوریه فعال شده اند، اظهار داشت : ارتش در سوریه یک حالت جنگی داشت و به همین دلیل وارد هر منطقه ای که تروریست ها به آن حمله می کردند، شده و با جنگ ان منطقه را پس می گرفت، اما تروریست ها به منطقه دیگری حمله می کردند و این مسئله ادامه داشت.
شیخ الاسلام با بیان اینکه راهبرد آمریکایی ها و اسرائیلی ها در سوریه ایجاد درگیری بین حکومت و ارتش بود و از اینکه تروریست ها از صحنه خارج شدند، ناراحت هستند، بیان کرد: به همین دلیل نیز آنها بحث حمله به سوریه و استفاده از سلاح شیمیایی را مطرح کردند.
وی با تأکید بر این امر که دولت سوریه از نظر میدانی پیروز است، گفت: دولتی که پیروز میدان است و خود از گروه نظارت سازمان ملل دعوت کرده که از دمشق بازدید کنند نمی تواند از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشد.
سفیر اسبق ایران در سوریه افزود: کسی که می خواهد دخالت خارجی را وارد صحنه سوریه کند و کشتارهای کور بر علیه مردم سوریه انجام می دهد ، می تواند سلاح شیمیایی استفاده کند.
شیخ الاسلام با تأکید براینکه آمریکایی ها نمی توانند به سوریه حمله کنند، گفت: برای حمله آمریکا باید اول به نیروی هوایی سوریه حمله کند که نیروی ضد هوایی سوریه بسیار قوی است . از سوی دیگر نیز آمریکا نمی تواند هیچ پشتیبانی برای حمله بگیرد.
وی افزود: در جال حاضر بندر طرطوس برای روسیه بسیار حیاتی است و روسیه اجازه نمی دهد که این بندر از دستش خارج شود و از نظر نظامی نیز پای آن ایستاده است. ناوگان روسیه با نیروی ضدهوایی در سوریه هماهنگ است و در حال حاضر نیز این روس ها هستند که اطلاعات سلاح شیمیایی را داده و اعلام کرده اند که این سلاح ها از منطقه استقرار معارضان شلیک شده است. روسیه نه تنها بر خلاف مسئله لیبی در حمله نظامی به سوریه با آمریکا همراهی نمی کند بلکه در مقابل این موضوع ایستادگی می کند و حمله نظامی در چنین شرایطی ممکن نیست./
***اخرین ضرب الاجل امریکا

درحالی که دولت سوریه با حضور کارشناسان سازمان ملل در این کشور و حتی حضور در مناطقی که مورد حمله شیمیایی قرار گرفته موافقت کرده است , در تازه‌ترین بهانه جویی‌های غرب علیه سوریه ، آمریکا و انگلیس اعلام کرده‌اند که این اقدام سوریه دیرهنگام است و دیگر تاثیر چندانی ندارد.
بهانه آمریکا و انگلیس این است که مدارک و تاثیرات مواد شیمیایی که در منطقه حمله به جای مانده بود پس از گذشت چند روز به خودی خود نابود می‌شود ودیگر قابل استناد نیست. آنها سوریه را متهم می‌کنند که عمدا مانع رفتن ناظران بین‌المللی به منطقه حادثه شده تا مدارک از بین برود.
درهمین حال , بنابر ادعای دبکا، قرار است از هفته آینده حملاتی محدود و هدفمند توسط قوای غربی به اهدافی در سوریه ترتیب داده شود.
پایگاه صهیونیستی دبکا، نزدیک به منابع نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که باراک اوباما به تیم بازرسان شیمیایی سازمان ملل اعلام کرده که حداکثر تا چهارشنبه نتیجه تحقیقات خود را منتشر کنند چرا که وی برای پیاده سازی طرح‌های خود، نمی تواند صبر کند.
بنابراین گزارش، قرار است از هفته آینده، حملاتی محدود و هدفمند توسط قوای غربی به اهدافی در سوریه ترتیب داده شود. این در حالی است که بیانیه‌های رسمی هنوز تصمیم قطعی اوباما را برای حمله به سوریه نشان نمی‌دهند.
عربستان سعودی مخالف حملات محدود بوده و خواستار حمله همه جانبه برای سرنگونی حکومت سوریه است. این احتمال نیز وجود دارد که پس از حملات محدود غرب، ارتش‌های عربی برای یکسره کردن کار حکومت سوریه وارد عمل شوند.
این همه درحالی است که دولت سوریه با انتشار بیانیه‌ای گفته است به تیم بازرسی سازمان ملل متحد اجازه می‌دهد از محلی در حومه دمشق که گفته می‌شود چهارشنبه گذشته هدف حمله شیمیایی قرار گرفت، بازرسی کنند.
پس از موافقت دولت سوریه با بازدید بازرسان سازمان ملل از محل حمله شیمیایی، غرب به مطرح کردن ادعاهایی مبنی بر نگرانی‌ نسبت به نابودی احتمالی مدارک این حمله روی آورده است. در عین حال، روسیه غرب را از حمله نظامی به سوریه برحذر داشت.
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد: دولت سوریه احتمالا مدارک حمله شیمیایی نیروهای دولتی این کشور را به حومه دمشق نابود کرده است.
وی به خبرنگاران گفت: باید درباره آنچه بازرسان سازمان ملل متحد گزارش می‌دهند، واقع‌گرا بود زیرا مسلما بسیاری از مدارک حمله شیمیایی ممکن است نابود شده و مدارک موجود هم دست‌کاری شده باشند.
در همین حال، گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان از این که دولت سوریه حاضر شده بازرسان سازمان ملل را به روستاهای مورد هدف سلاح‌های شیمیایی راه دهد، ابراز خرسندی کرد.
از سوی دیگر، روسیه به دولت‌های غربی هشدار داد از حمله به سوریه بپرهیزند.
آلکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که حمله به سوریه اشتباهی بزرگ خواهد بود.
او از مخالفان مسلح سوریه خواست جلوی فعالیت بازرسان سازمان ملل متحد را با عملیات نظامی خود نگیرند.
***تحلیل خبر
انگونه که از بررسی این اخبار حاصل میشود , اینکه طی ماههای اخیر معادله جنگ درسوریه به نفع ارتش تغییر کرده و مخالفان مسلح به شدت تحت فشار قرار گرفته اند, اینکه این مخالفان درشرایط فشاربه شیوه هایی غیر از جنگ درمیدان روی اورند هم دور از ذهن نیست , ریشه بسیاری از گروههای مخالف دولت سوریه به گروههای تروریستی برمیگردد , گروههایی که اکنون دراین کشور برای جبران شکستهای خود به بمبگذاری وراکت پراکنی به مناطق مسکونی یا دولتی روی میاورند , انها حتی تلاش میکنند تا با کشاندن دامنه جنگ به کشورهای همسایه خودرا از زیر فشار شکست رها کنند .
درعین حال این نکته نیز از نظر دور نیست که حامیان اصلی این گروهها, علاوه بر برخی کشورهای عرب منطقه , کشورهای غربی هستند که به طور رسمی ارسال کمکهای مالی و تسلیحاتی به این مخالفان را دردستور کار دولتهایشان قرار میدهند , این مساله دیگر خیلی نیازی به کارشناسی و تحلیلهای عجیب وغریب ندارد که وقتی معادله به نفع این گروههای مسلح دست پرورده کشورهای غربی-عربی نباشد , دست به کارخواهند شد .
بهانه سازی درباره حمله به کشورهای منطقه خاورمیانه نیز مساله ای نیست که برای اولین بار کلید خورده باشد , عراق وافغانستان , که هنوز همه درگیر همین جنگها وتبعات انهاست پرونده هایی است که از سوی خود غرب ساخته شد,گشوده شد, بررسی شدو درنهایت حکم به جنگ درانها صادر شد .
حمله شیمیایی یا در اختیار داشتن اینگونه تسلیحات هم چیز غریبی نیست ,حتی وجود گروههای تروریستی هم موضوع جدیدی نیست ,یکی درعراق ودیگری درافغانستان قبلا تجربه شده , اما اکنون هردوی اینها درکنار هم درسوریه مهیا شده و فقط باید سلاحهای شیمیایی به کار گرفته شود تا پرونده اماده برای جنگ شود .
اتفاقی که چهارشنبه گذشته رخ داد, اما مساله اصلی این است که موضوع درسوریه با عراق وافغانستان متفاوت است, اول اینکه انها نتوانستند پروژه را مطابق میلشان پیش ببرند , دیگر اینکه روسیه و برخی کشورهای منطقه ازجمله ایران محکم پای کار ایستاده و همین مساله هزینه های حمله را بالا میبرد , شاید بالاتر از انچه انها فکر میکنند , البته از نظر نباید دور داشت که سازمانهای جاسوسسی انها قبلا این هزینه هارا به انها گوشزد کرده اند واحتمالاهم همین مساله باعث شده تا دراین وادی با احتیاط چند برابر وارد شوند .
امریکا به طور قطع دیگر حاضر نیست به بهای رضایت صهیونیستها کشورش را وارد جنگی کند که میلیاردها دلار هزینه وهزاران کشته روی دست مردم این کشور خواهد گذاشت , مردمی که همین الان هم دولتمردان این کشور را بخاطر هزینه ها و کشته های جنگ درعراق وافغانستان ملامت میکنند ومورد پرسش قرار میدهند.
حال باید دید که دولتمردان امریکا وانگلیس چطور خواهند توانست ریسک بزرگ وارد شدن درمیدان جنگ سوریه را پذیرند ,جنگی که به گفته عمده تحلیلگران جهانی درصورت بروز دامنه اش محدود به سوریه نخواهد ماندو دامن خیلی از کشورها را خواهد گرفت, جنگی که ممکن است سرنوشت خاورمیانه را تغییر دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها