کد خبر: ۱۶۱۳۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۲۹ تير ۱۳۹۰

حبیب تركاشوند/طی چند روز گذشته رسانه‌های ضدانقلاب از بی‌بی‌سی گرفته تا روزآنلاین و غیره با ذوق‌زدگی فراوان مصاحبه یك سایت با علی مطهری را بهانه قرار دادند تا هجمه جدیدی علیه نظام وارد سازند. وی در بخشی از این مصاحبه مجلس را شعبه‌ای از دفتر رهبر معظم انقلاب دانسته بود و همین موضوع بود كه تحسین ضدانقلاب را از این مواضع برانگیخته بود. بدین منظور خیلی عجیب نبود كه سایت‌های ضدانقلاب قریب به 24 ساعت این مصاحبه را در تیتر یك خود جای داده بودند. همچنین ده‌ها تفسیر و یادداشت از مواضع شاذ مطهری روی خروجی این رسانه‌ها قرار گرفت.

دگردیسی در مواضع علی مطهری

علی مطهری در عرصه سیاست ناشناخته نیست. وی فرزند ارشد شهید مطهری ایدئولوگ بزرگ انقلاب است و از همین رو شهرت خود را مدیون نام پدر است تا وجاهت علمی و اخلاقی شخصی خود.

یكی از وی‍ژگی‌های بارز علی مطهری مواضع متناقض وی در عرصه سیاست است. چند صباحی پیش و قبل از آنكه فرزند شهید مطهری وارد گود انتخابات مجلس شود، در ادبیات رسانه‌های غربی و ضدانقلاب از علی مطهری با عنوان «محافظه‌كار تندرو» یاد می‌شد. نامه مشهور او در پایان دولت اصلاحات به خاتمی و انتقادهای تند وی از سیاست‌های لیبرالی دولت برآمده از دوم خرداد یكی از مواردی است كه این رسانه‌ها برای ادعای خود به آن استناد می‌جویند. همچنین در هنگام انتخابات مجلس هشتم وی با تابلوی رایحه خوش خدمت وحامیان رئیس‌جمهور وارد عرصه شد اما همین فرد بعد از مدتی تندترین مواضع را علیه دولت و شخص ریاست جمهوراتخاذ كرد، به گونه‌ای كه اكثریت اصلاح‌طلبان چنین موضع تندی را نداشتند.

همچنین مواضع خاص علی مطهری در هنگامه فتنه و بعد از انتخابات به گونه‌ای بود كه مردم وی را نیز در زمره «خواص بی‌بصیرت» آوردند چراكه می‌دیدند همان مواضع سران فتنه با ادبیاتی دیگر توسط وی گرفته می‌شود و بر آتش فتنه می‌دمد.

اگر بخواهیم شخصیت علی مطهری را خصوصاً طی سه ساله اخیر واكاوی كنیم باید وی را در یك كلام «آقای منتقد» نامید، حال اینكه انتقاد وی به چه كسی و چیست و آیا انتقاد او بجاست یا خیر؟ اینها دیگر موضوعات كم‌اهمیت‌تری در ادبیات مطهری است، مهم این است كه منتقد است و با ادعای داشتن استقلال فكری، همه‌كس را زیر سؤال می‌برد.

همنوایی با امثال بهنود و نوری‌زاده

‌علی مطهری در مصاحبه خود با سایت خبرآنلاین نمایندگان مجلس هشتم را كه خود نیز یكی از آنان است، متهم می‌كند كه به شاخه دفتر رهبری تبدیل شده‌اند. مطهری با این اتهام قصد دارد اینگونه القا كند كه نمایندگان مردم در خانه ملت تأثیر‌پذیرند و دارای استقلال فكری نیستند؛ دقیقاً همان شبهه‌ای كه رسانه‌های ضدانقلاب و افرادی چون نوری‌زاده و مسعود بهنود سال‌هاست القا می‌كنند. در دید مطهری نقطه قوت مجالس هفتم و هشتم كه «ولایت‌پذیری» و «ترجیح منافع كلان نظام بر منافع شخصی حزبی و باندی» است، ضعف تلقی می‌شود.

مطهری مدافع ولایت فقیه است یا. . . ؟

علی مطهری همیشه خود را مدافع ولایت فقیه معرفی می‌كند و در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها همیشه این را عنوان می‌كند و بارها رئیس‌جمهور فعلی را به دلیل زاویه گرفتن از ولایت زیر سؤال برده است اما وی در این مصاحبه در یك تناقض تمام عیار، مقاومت احمدی‌نژاد در مقابل منویات رهبری را می‌ستاید و در این باره می‌گوید:«روش ایشان در تعامل با رهبری از یك نظر مورد تمجید است و من هم آن را می‌پسندم چون این گونه نیست كه او برای هر كاری از رهبری اجازه بگیرد. او كارش را انجام می‌دهد، یا رهبری در برابر آن مخالفت می‌كند و یا نمی‌كند و او به كارش ادامه می‌دهد. اما اشكال كارش این است كه وقتی حكم حكومتی صادر می‌شود او باید تبعیت كند، ولی گاهی نمی‌كند.»

درهای مجلس برای ورود فتنه‌گران باز است!

مطهری در بخش دیگری از مصاحبه وارد فضای انتخابات و آرایش انتخاباتی جامعه می‌شود و درباره حضور یا حضور نیافتن اصلاح‌طلبان و تأیید صلاحیت آنها برای انتخابات مجلس می‌گوید:« شورای نگهبان دلیلی ندارد كه صلاحیت نامزدهای این جریان را رد كند. بنده شخصاً معتقدم كه به جز آقایان موسوی و كروبی، شورای نگهبان نباید صلاحیت كس دیگری را در ارتباط با بحران اخیر رد كند. چه دلیلی برای این كار هست؟

اگر بخواهیم این موضع مطهری را بپذیریم باید فراخوان عمومی داده و اعلام شود كه تمام كسانی كه در فتنه 88، چندین ماه بر صورت نظام چنگ زدند و در ارتباط با خارج و ضدانقلاب از هر راه و ابزاری برای براندازی و ساقط كردن نظام بهره جستند، بیایند و كاندیدای رسمی انتخابات شوند و با راهیابی به خانه ملت اهداف ناتمام خود را در فتنه از طریق قانونی و در مركز قانونگذاری كشور پیگیری كنند.

حمایت تمام عیار از ضلع سوم فتنه

خاتمی چندی پیش برای ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات چند شرط گذاشت كه این شروط حتی با انتقاد اكثر اصلاح‌طلبان مواجه شد چراكه كسی بر نظام منتی ندارد كه حال بخواهد برای آن شرط تعیین كند اما جناب مطهری در این مصاحبه به دفاع تمام قد از خاتمی بر‌می‌خیزد و موضع وی در این باره را تأیید می‌كند و می‌گوید:«اتفاقا من معتقدم كه آقای خاتمی حرف‌های درستی زده است ولی نه به عنوان شرط. من هم معتقدم كه بسیاری از زندانی‌های پس از انتخابات باید آزاد شوند، چون در حال حاضر بی‌خود دارند به آنها سخت می‌گیرند. اینكه بگویند چون این افراد بر موضع خود هستند و ابراز ندامت و پشیمانی نمی‌كنند، آزاد نمی‌شوند، منطق درستی نیست. اگر اقدام عملی مانند تخریب یا قیام مسلحانه علیه نظام نكرده‌اند باید آزاد شوند.»

همانگونه كه دیدیم مطهری خواستار آزادی اغتشاشگران و حامیان فتنه آن هم بدون هرگونه عذرخواهی و ندامت است. در ادبیات مطهری افرادی كه سرخط اصلی فتنه را در دست داشتند و هدایتگر این جریان بودند چون دست به اسلحه نبر‌ده‌اند نباید كسی به آنان تعرض كند و این افراد كه تا چند روز پیش نقشه براندازی می‌كشیدند باید بیایند و از تریبون رسمی مجلس مواضع براندازانه خود را مطرح كنند.

حمله به یار دیرین امام و رهبری

در بخش دیگر این مصاحبه مطهری در پاسخ به سؤال شیطنت‌آمیز سایت خبرآنلاین كه نظرش را راجع به حضور آیت‌الله جنتی در تركیب كمیته اصولگرایان پرسیده بود به یار دیرین امام و رهبری حمله كرده و به ایشان تهمت می‌زند كه موجب تشدید بحران اخیر (فتنه 88 ) شده‌اند. بی‌شك اتهام به فردی كه از سوی امام به امامت جمعه موقت تهران و عضویت در جمع فقهای شورای نگهبان در آمده‌اند موضوع كوچكی نیست كه به راحتی از كنار آن رد شد و بایستی مدعی‌العموم در این زمینه وارد شود.

از ایجاد اختلاف در میان اصولگرایان تا ائتلاف با فتنه‌گران

مطهری در بخش دیگری از این گفت‌وگو از یك طرف به بهانه اینكه رقبای كنونی اصولگرایان افراد تندرویی مانند بهزاد نبوی و تاجزاده نیستند، اتحاد آنان در این برهه را زیر سؤال می‌برد اما جالب اینكه همین فرد از حضور خود در لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات استقبال می‌كند و تنها در این باره مشاركت و مجاهدین را استثنا می‌كند كه باید گفت آن را نیز از سر تعارف بیان كرده‌اند.
در پایان باید این سؤال را مطرح كرد كه آیا با این مواضع شاذ هنوز می‌توان علی مطهری را یك اصولگرا نامید؟

منبع: جوان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۰
۰
۰
خیر نمی توان.......آقای مطهری یک فرد قدرت طلب حسود و کینه ای می باشند....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۵ - ۲۹ تير ۱۳۹۰
۰
۰
بابا چه حوصله‌اي داري تو!!!!! اين آدم معلوم الحال كه اينقدر ارزشش را ندارد كه بخواهي حرف‌هايش را نقد كني. همه مي‌دانند كه مريض‌الحال است و مشاعر درست و حسابي هم ندارد و خودش نمي‌داند آخر كدام طرفي است و چه بايد بگويد و اصولاً هميشه مخالف است و گاهي با مخالف‌ها هم مخالف مي‌شود!!!!
....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۷ - ۲۹ تير ۱۳۹۰
۰
۰
بازم که نطرم رو نذاشتین....من دیگه نظر تو اینسایت نمیذارم........
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها