أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۶۱۸۳۳
زمان انتشار: ۱۹:۱۲     ۱۱ شهريور ۱۳۹۲
حاشيه‌هايي از همايش مدافعان حرم؛
همايش بزرگ مدافعان حرم در شب شهادت رئيس مذهب تشيع با حواشي جالبي همراه بود كه در اين گزارش به بازخواني آن پرداخته‌ايم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، تجمع بزرگ مدافعان حرم حضرت زينب (س) که شامگاه يکشنبه مصادف با شام شهادت رئيس مکتب تشيع حضرت امام جعفر صادق (ع) در مسجد و حسينيه موسي‌بن جعفر (ع) واقع در ميدان خراسان برگزار شد، حاشيه‌هايي داشت که در ادامه آمده است:



به ميدان خراسان که مي‌آيي، رنگ سياه چادر بانوان بيشتر از هر رنگ ديگري به چشم مي‌آيد و اين اميد را در دل زنده مي‌کند که هنوز راه حضرت زينب  (س) رهروان فراواني دارد.

آري اينجا يکي از محله‌هاي مذهبي جنوب تهران است و امشب در شام عزاي ششمين امام عشق و ولايت حضرت امام جعفر صادق (ع) قرار است پنجمين مراسم تجمع بزرگ مدافعان حرم حضرت زينب (س) برگزار شود.

در اطراف ميدان خراسان چندين حسينيه قرار دارد كه حكايت از بافت مذهبي اين منطقه دارد.



اما خيابان 17 شهريور را که به سمت ميدان خراسان مي‌رويم، طاق نصرتي جلب توجه مي‌کند و خيابان نورالمهدي را که حسينيه موسي‌بن جعفر (ع) در آن واقع است را از ساير خيابان‌هاي منتهي به خيابان 17 شهريور متمايز کرده است.

روبروي درب ورودي حسينيه در محل نوشيدن آب عبارت معروف "سلام بر حسين تشنه لب" هرچه بيشتر حال و هوا را ملکوتي مي‌کند.

ورودي خواهران در سمت چپ قرار دارد ولي براي ورود به قسمت براداران بايد چند پله‌اي را بالا بروي؛ در سرسراي حسينيه از عزاداران با چاي دارچين و روي گشاده پذيرايي مي‌کنند و فردي مدام با نداي "مسافر کربلا، قرعه‌کشي کربلا" حضار را براي ثبت‌نام در قرعه‌کشي سفر کربلا دعوت مي‌کند.

در دو طرف سرسرا افرادي پشت ميزها از افراد ثبت‌نام مي‌کنند و در کنار آنها بنرهايي عمودي قرار دارد که عبارت "مسافر کربلا" روي آن نقش بسته  و گام‌هاي تو را ناخود‌آگاه به سمت خود مي‌کشد.

وقتي از يکي از دو در ورودي که در دو طرف سرسرا قرار دارد داخل حسينيه مي‌شوي در روبه‌رو و پشت سر محل استقرار سخنران بنر افقي بزرگي نصب شده‌ که عکس شهدا عبارت "لبيک يا حسين" را در ميان گرفته است.



در اين بنر بر بالاي عبارت "لبيک يا حسين" نوشته شده "کلنا عباسک يا زينب" و اين نه تنها حرف دل حاضران در اين تجمع است بلکه تمام ايرانيان از ارمني گرفته تا سني آرزويي جز اين ندارند.

اما تصويري که در ميان ساير عکس‌ها با تو سخن مي‌گويد، عکس شهيد "هادي باغباني" خبرنگار و مستند‌ساز شهيدي است که روايتگر مظلوميت و غربت مدافعان حرم حضرت زينب (س)  در سوريه بود و بار ديگر به يادت مي‌آورد اگر واقعا آرزوي دفاع از حريم آل‌الله را داري، هنوز راه باز است و به قول معروف: "اگر آه تو از جنس نياز است، در باغ شهادت باز باز است"

پس از اقامه نماز مغرب و عشاء کم‌کم فضا براي آغاز مراسم مهيا مي شود و عده‌اي پرچم‌هاي سرخ رنگي که روي آن نوشته شده "لبيک يا حسين" را ميان عزاداران پخش مي‌کرده و عده‌اي ديگر سربند‌هايي سبز و سرخ  با ذکر "لبيک يا زينب کبري" توزيع مي‌کنند.



با زيارت عاشورا و سلام بر حسين (ع) مراسم حال‌و هوايي ديگر گرفت و اينک در حسينيه‌اي با ابعاد تقريبي 1000 متر‌مربع ديگر جاي سوزن انداختن نيست.

مراسم در ساعت 21:35 رسما با سخنراني معاون اول قوه قضاييه "حجت‌اسلام والمسلمين سيد ابراهيم رئيسي" آغاز شد و پس از سخنراني وي مداخ اهل بيت "حميد عليمي" حال و هواي مراسم را شور وحال مضاعف بخشيد.



با آغاز مرثيه‌خواني نه تنها داخل حسينيه جاي خالي باقي نمانده است بلکه اينک ديگر قسمت عمده‌اي از خايبان نورالمهدي نيز مملو از جمعيت است.

عزاداران که از خود رها شده و اشک‌ريزان روي آسفالت خيابان نشسته‌اند در حالي که براي آنها روي دو طرف پرده‌اي با دو ويدئوپروکتور داخل حسينيه نشان‌ داده مي‌شود.



در ميان عزاداران حتي مي‌شود دختراني با پوشش‌هاي نه چندان كامل ديد اما امشب به احترام عمه سادات و امام صادق (ع) چادري بر سر کرده‌اند و فارغ از دنيا همچون سايرين روي زمين نشسته‌اند.

علاوه بر خيابان نورالمهدي که مملو از جمعيت است، حدود 400 متر از خيابان 17 شهريور نيز توسط موتورهايي که در چهار رديف نصف خيابان را اشغال کرده، نشان از عشق تهراني‌ها به اهل بيت دارد.

اين مراسم با مداحي "عبدالرضا هلالي" و "روح‌الله بهمني" تا پاسي از نيمه شب به طول انجاميد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها