کد خبر: ۱۶۱۸۴۵
زمان انتشار: ۲۰:۰۱     ۱۱ شهريور ۱۳۹۲
بعد از تبلیغات فراوان در زمان جشنواره و بعد از آن، عصر  دیروز به همراهی جمعی از دوستان و در میان انبوهی از جمعیت به دیدن فیلم هیس نشستیم.
به نظر میرسد:

این فیلم از لحاظ فنی و با حضور کارگردان با تجربه و بازیگران توانمند، فیلمی قوی است و مخاطب را همراه خود میسازد. البته در جاهایی از فیلم بازی مصنوعی برخی بازیگران به چشم میاید.
درباره محتوای فیلم باید گفت، هنر و سینما ابزاری برای کمک به رشد و تعالی انسان و جامعه بوده و بوسیله بیان معضلات جامعه ، تبلیغ مفاهیم متعالی،و آموزش زیبایی ها در کارکرد های خود به کار گرفته میشود.

درباره موضوع هیس دختر ها فریاد نمیزنند، باید گفت: اولا، معضل مطرح شده در این فیلم مگر چند درصد جامعه را درگیر خود ساخته است؟

چرا غرب که در این معضلات در حال غرق شدن است این تصویر را از خود نمایش نمیدهد؟
گاهی وقت ها بیان یک مسئله قبیح و تشریح آن مصداق اشاعه فحشا ست که در نظر شارع امریست بسیار مذموم و اینکه بیان گناه در نزد مردم بجای توبه و استغفار در نزد حضرت رحمان از خود گناه مضرات و مکافاتش بیشتر است گواهیست بر این مدعا.

ثانیا بعد از مطرح ساختن این موضوع ، ریشه ها و عوامل پدید آورنده این معضل در جریان داستان فیلم بخوبی پردازش نمیشود.

چرا در این داستان نشان داده نمیشود که معضل مطروحه در آن هرچند اندک، دامنگیر خانواده هایی ممکن است بشود که از  آداب و رسوم شرعی فاصله گرفته و سبک زندگیشان از سبک زندگی اسلامی فرسنگ ها دور است.

اشتغال بسیارزیاد زن و شوهر علی رغم سطح زندگی بالا از لحاظ مالی  و غفلت از تنها فرزندشان ، ورود راننده و سرایدار به حریم خصوصی زندگی و تنها بودن با فرزند در خانه ، دامن گیر چند درصد از این جامعه است؟

مگر نه این است که این سبک زندگی را بیشتر در شمال تهران ونه تمام تهران و ایران شاهدیم ؟
وقتی تبلیغاتمان بر بی حجابی و کالا بودن زن ،اشتغال زنان و دوری از اشتغالات خانگی ، زندگی تجملاتی و پرهیز از قناعت ، فاصله گرفتن  از مفاهیم دینی و سبک زندگی اسلامی ، تک فرزندی و این مسائل است باید انتظار پدید آمدن معضلات بزرگ را هم داشته باشیم.

چرا هنر و سینما و این  تجربه بالا برای تبلیغ مفاهیم بلندی همچون قناعت،عفاف و حجاب و بیان معضلاتی همچون تک فرزندی،ماهواره و دوری از سبک زندگی اسلامی ایرانی به کار گرفته نمیشود.

چرا با هنر خود خانواده های متین و موفقی که در شهر ها و روستا های این سرزمین تعدادشان بیشمار است را نشان نمیدهیم که در کار و  تولید و  مشاغل خانگی  و تربیت فرزندان صالح و ازدواج انسان سر آمد بوده و با قناعت پیشگی و همبستگی درون خانواده جوانان تحصیل کرده و نخبه ای را به جامعه هدیه میکنند.

چرا بیان نمیکنیم علت بسیاری از طلاق ها و جدایی ها بی بند و باری و دوری از مفاهیم اسلامی علی رغم وضع مالی مناسب بوده و آمار طلاق بیشتر در خانواده های غرب زده است.
و جالب تر این است که افرادی این مسائل را در سطح وسیع در جامعه مطرح میسازند که خود از علاقه مندان به روشنفکری و زندگی غربی و مبلغین  این گفتمان هستند.!

و نکات دیگری که در این فیلم مورد سوال است: تصویر سازی نامناسب از حجاب بوده و آن را در جایی از فیلم پوشش همسر بدترین شخصیت داستان یعنی مراد انتخاب کرده و در جای دیگر دست و پاگیر ،و خانم وکیل سریعا بعد از بازگشت از دادگاه به دفتر کار،با تقاضای روسری از دفتردارش اوج خستگی از حجاب کامل را نشان میدهد.!

بزرگنمائی تصاویر بزرگان بخصوص درصحن دادگاه و خشن نشان دادن شخصیت و چهره  نماینده مدعی العموم و پلیس زن از دیگر نکات سوال برانگیز است.

و نکته آخر اینکه جا دارد هنرمندان ارزشی و دردمند با قدم گذاشتن در این عرصه و کسب تجربه، زیبایی ها  و معضلات حقیقی این مرزو بوم را به نمایش درآورده و ایران را تمامی ایران، با تمامی آداب و رسومش و علاقه مندی همه اقوامش به شرع مقدس و اسلام ناب به تمامی جهانیان معرفی نمایند.

و  آنچه میماند نام نیک است که ثمره خدمت به دین خدا و خلق خداست...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها