أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۶۳۰۱۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۱     ۱۶ شهريور ۱۳۹۲
این سایت ها و سایت های مشابه، اعضای آن را به عنوان عاملان جاسوسی تبدیل می کند که خود نیز از آن بی خبرند. حال چه از جنس دولت باشند، چه مردم!
به گزارش 598 به نقل از فرهنگ نیوز، اخیرا در شبکه های اجتماعی حضور سیاستمدارانی دیده می شود که به صورت شخصی صفحه های خود را مدیریت می کنند. در این مجال به بررسی این اتفاق می پردازیم:
 
۱- هر چند فعالیت در این شبکه ها برای مسئولین شامل عبور از فیلترینگ نگردد، اما استفاده سایرین از این صفحات نیازمند دور زدن سامانه فیلترینگ کشوراست. دبیر شورای عالی فضای مجازی در ارتباط با عضویت و فعالیت در فیس بوک گفته بود: «به عنوان یک شبکه اجتماعی که در خارج از کشور فعالیت دارد، فرقی بین این شبکه با سایر شبکه‌های اجتماعی قائل نیستیم و پیش از این هم اعلام کرده‌ایم که عضویت در این شبکه‌ها به طور طبیعی جرم نیست اما دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم محسوب می‌شود.
 
همچنین بر اساس بند ۳ و فهرست مصادیق محتوای مجرمانه موضوع ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای، «تبلیغ تارنماهای فیلتر شده» جرم محسوب شده و بایستی از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد. در عین حال اخیراً معاون حقوقی رئیس جمهور در بیاناتی اظهار داشته است که منع قانونی عضویت وزرا را در شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک بررسی می کنیم.
 

 
۲- این اقدام دولتمردان در حالی صورت می پذیرد که هنوز در ادارات دولتی شرایط عضویت در شبکه های اجتماعی فیلتر شده (همچون فیس بوک) به عنوان یک امتیاز منفی گزینش متقاضی محسوب می شود. آیا از این به بعد متقاضیان کار می توانند امیدوار باشند که با عضویت در این شبکه ها نه تنها امتیاز منفی کسب نمی کنند بلکه به ترفیع درجه و جایگاه شغلی بالاتری دست یابند؟
 
۳- در صفحات فیس بوک کابینه تدبیر و امید، کامنت هایی وجود دارد که با  مبانی و آرمانهای انقلاب تضاد دارد. حتی در برخی موارد به وضوح نسبت به مقامات برتر نظام بی حرمتی صورت می گیرد. همچنین اظهاراتی که فرهنگ زن مسلمان را زیر سؤال می برد. به عنوان مثال در صفحه شخصی سخنگوی وزیر امور خارجه (که به گفته خودش به درخواست وزیر، این صفحه را ایجاد نموده است) نظراتی درباره پوشش ظاهری سخنگوی وزیر مطرح شده است که شاید چنین فرهنگی برای کشورهای بیگانه مرسوم باشد، اما در نظام جمهوری اسلامی شأنیتی ندارد. مدیریت کامنت های ارسال شده و محتوای سایت یکی از ضروری ترین وظایفی است که بر عهده این افراد است.
 
 

 
 



 
۴- با توجه به غیر حقیقی بودن هویت اشخاص در فضای مجازی امکان قلابی بودن برخی حساب ها در این فضا وجود خواهد داشت. به عنوان مثال اخیراً وزیر امور خارجه با مشاهده صفحه ای  قلابی در اینستاگرام خواستار عدم فعالیتش شده است. بدیهی است این اتفاقات در فضای مجاری می تواند ادامه دار و منشأ سردرگمی و یا معضلاتی پیچیده ترگردد. به عنوان نمونه ای دیگر، ماجرای ضد و نقیض تبریک اقای حسن روحانی به یهودیان در توئیتر را می شود مثال زد که توسط دفتر رئیس جمهوری تکذیب گردید. البته در سایت وزیر امور خارجه، تبریکی اینچنینی ارسال شده است که بعد از مصاحبه با چند خبرگزاری صحت و سقم آن تأیید شده است و از این دست تناقضات و دردسرها فراوان بوده و خواهد بود.
 



 
 
 
۵- توجه به این نکته ضروری است که جرائم رایانه ای با توجه به همه گیر شدنش از سوی پلیس نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است. چندی پیش رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به پرونده های تشکیل شده در حوزه جرایم رایانه ای اشاره کرده و گفته بود:" بیش از یک دوم پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا تهران مربوط به سوءاستفاده هایی است که به بهانه انتقام جویی از عکس‌ها و فیلم‌های افراد در صفحات فیس‌بوک گذاشته می‌شود." آیا چنین فضایی نمی تواند مشوقی برای حضور همه گیر افرادی شود که تا کنون سرو کاری با این فضا نداشته اند.  همچنین پایگاه خبری «اینفووارز»، در گزارشی به قلم «اندرو استیل»، می‌نویسد: فیس‌بوک افسون‏گری است که رهبری صف لعنت شدگان را بر عهده گرفته است، و با ضربات طبل نظم نوین جهانی دنیا را رقص‌کنان به سوی غل و زنجیر بردگی پیش می‌برد.
 
۶- قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم در صفحات شخصی اکبر هاشمی رفسنجانی مطلبی تحت عنوان " فیس بوک پدیده مبارکی است"  منتشر شد که بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی داشت. برخی بر این باورند قرابت تعدادی از اعضاء دولت به ایشان منشأ بازگشایی فیس بوک در ایران خواهد شد که آغاز و سرانجام این حرکت، ناگفته پیداست!!

 
 
۷-  فیس بوک به جایگاهی برای معرفی و رقابت بین افراد برای زیباتر جلوه دادن یکدیگر تبدیل شده است. فرهنگی که در ناکجاآباد فرهنگ اسلامی ما قرار دارد. تا جائی که تصاویری در این صفحات منتشر می شود که حتی صاحب حساب، از نشان دادن آن به نامحرمان اطراف خود نیز خودداری می کند. امروز فیس بوک به ابزاری برای ازبین بردن حیای ایرانی تبدیل شده است. آیا این فضا مناسب فعالیت سیاستمداران و کابینه است؟
 
۸- شاید عملکرد و هدف اصلی چنین شبکه ای را در روزهای پر آشوب فتنه بتوان جستجو کرد. جایی که خبرها با سرعت هر چه تمام تر درتهران و دیگر شهرها ارسال می شد و این صفحات به ابزارهایی برای جاسوسان و معاندان نظام تبدیل شده بود.  این سایت ها و سایت های مشابه، اعضای آن را  به عنوان عاملان جاسوسی تبدیل می کند که خود نیز از آن بی خبرند. حال چه از جنس دولت باشند، چه مردم!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها