أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۶۴۰۴۹
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
اجمالی / روحانی در گردهمایی ائمه جمعه :
رئیس جمهور با اشاره به اینکه احتمالا مذاکرات هسته‌ای آینده در نیویورک صورت خواهد گرفت، گفت: مذاکرات بعد از آن نیز با 1+5 بوده که مکان آن در آینده مشخص خواهد شد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار دولت خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه که صبح امروز در مجتمع آدینه تهران برگزار شد، با اشاره به تلاش دولت در حوزه سیاست خارجی گفت:‌ فضای امروز منطقه، مشکلات فراوانی دارد و مسئله سوریه به جهت این که این کشور در خط مقدم مقاومت قرار دارد، برای ما در اولویت است.

وی افزود: دولت تمام توان خود را برای جلوگیری از جنگ به کار گرفته است و این نکته را هم مدنظر قرار داده است که اگر جنگی صورت بگیرد با کمترین خسارت به اتمام رسیده و جنگ‌ طلبان عقب‌نشینی کنند.

وی افزود: شخصا با سران برخی از کشورها صحبت کردم و برای برخی از مراکز مدیریت پیام فرستاد شد و وزارت امور خارجه نیز تماس‌های مستمری با سایر کشورها داشته است.

*اقدامات لازم جهت ارسال مواد غذایی و آرد به سوریه صورت گرفته است

رئیس جمهور ادامه داد: علی‌رغم تمام مشکلات موجود، اقدامات لازم برای ارسال کمک‌های نوع دوستانه همچون مواد غذایی و آرد که امروز سوریه با کمبود آن مواجه است، به عمل آمده است و من دستورات لازم را دیروز به بخش‌های مختلف داده‌ام.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه در چند روز اخیر احتمال عدم وقوع جنگ تقویت شده است تاکید کرد که اگر جنگی اتفاق بیفتد هزینه بسیار بالایی را جنگ طلبان باید بپردازند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه افکار عمومی جهان نیز مخالف جنگ است، گفت: امروز نزدیک‌ترین متحد اروپا یعنی انگلیس و پارلمان آن علیه جنگ رای می‌دهند. این به خاطر آن نیست که دل آنها برای ملت و مردم سوریه سوخته است بلکه دلیل آن عواقب جنگ‌های گذشته است.

رئیس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تلاش دولت سوریه برای جلوگیری از جنگ موفق باشد، گفت: اگر جنگ بر مردم سوریه تحمیل شود بیشترین ضرر را جنگ‌طلبان، جنگجویان و دوستان آنها در منطقه خواهند کرد.

روحانی همچنین به سیاست دولت در عرصه پرونده هسته‌ای اشاره کرد و گفت: دولت تمام تلاش خود را برای حفاظت از حقوق مسلم ملت به کار گرفته است و در عین حال تلاش می‌کند با عقل، استدلال، حکمت و توأم با عزت این مسئله را حل کند.

*مذاکرات هسته‌ای آینده در نیویورک

وی در ادامه با اشاره به اینکه احتمالا مذاکرات هسته‌ای آینده در نیویورک صورت خواهد گرفت، گفت: مذاکرات بعد از آن نیز با 1+5 خواهد بود که مکان آن در آینده مشخص خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: ما باید از مشکلات عبور کنیم و در عین حفظ حکمت و مصلحت از تن دادن به ذلت خودداری کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه زبان دولت، زبان تدبیر است، گفت: زبان مردم نیز زبان ادب ، توأم با مقاومت و استواری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه غرب باید بداند با تحریم و فشار نسبت به ایران موفقیتی به دست نخواهد آورد، گفت:‌اگر زبان غرب زبان استدلال و عقل باشد، دولت کاملا آماده است که با زبان تدبیر و حکمت بگوید.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه هیچ نهادی مانند نهاد نماز جمعه با مردم همراه نبوده است، گفت: نهاد نماز جمعه می‌تواند محلی برای حمایت از مردم باشد، ائمه جمعه بخشی از نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و اگر دولت موفق باشد این به معنی این است که نظام موفق خواهد بود.

*رسالت ائمه جمعه در شرایط امروز بسیار دشوار است

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه رسالتی که امامان جمعه برعهده دارند در شرایط امروز کشور بسیار سخت‌تر از گذشته است، افزود: دلیل این دشواری این است که رسالت اصلی امام جمعه تبلیغ، تبیین و تشریح فرهنگ دینی اسلام است.

روحانی گفت: امروز دنیای ما دنیای اطلاعات است، دنیایی که نسل جوان از افکار علمی و فرهنگی و تحولاتی که در سراسر دنیا بوجود می‌آید بی‌خبر نخواهد بود، جامعه نسبت به گذشته ‌بسیار تفاوت کرده است و همین که ما 5/4 میلیون دانشجو در کشور داریم، نشان می‌دهد که شرایط امروز جامعه ما با گذشته متفاوت است و بی‌تردید نیازها نیز متفاوت خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات، ایرادات و نقص‌ها ممکن است ظاهر زیبایی نداشته باشد و استماع آن نیز برای ما کمی سخت باشد، گفت: جوان سوال دارد و از مسائل مطرح در بقیه جهان بی‌خبر نیست. بنابراین ما نباید با رویکرد سخت با این سؤالات برخورد کنیم.

وی افزود: اگر مسائل فرهنگی تبدیل به مسائل سیاسی شود در آن صورت کار سخت و مشکل خواهد شد و رسالت ائمه جمعه در شرایط امروز بسیار مهم است.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ائمه جمعه مستقل هستند و ما ائمه جمعه دولتی نداریم، گفت: البته همه ما به صورت عام متعلق به نظام اسلامی هستیم اما همواره یکی از افتخارات شیعه در طول تاریخ این بوده است که ائمه جمعه مستقل بوده‌اند، بخصوص در زمان‌هایی که حکومت‌های ظالمانه حاکمیت داشته‌اند.

*امروز دولت دینی می‌خواهیم نه دین دولتی

وی با اشاره به اینکه ما امروز دین دولتی و نمازجمعه دولتی نمی‌خواهیم، گفت: ما امروز دولت دینی می‌خواهیم، ما امروز موظفیم نقد و نصیحت را بپذیریم، چه این نقد به رئیس دولت باشد و چه به بخشدار. بالاترین افتخار ما این است که خادم مردم و خادم اسلام باشیم.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه دولت از موعظه حسنه استقبال می‌کند، گفت: اما باید خیلی دقت کنیم که گاهی مواقع فاصله بین موعظه و موضع‌گیری بسیار به هم نزدیک می‌شوند، البته اگر موضع‌گیری نیز بر اساس خیرخواهی باشد، باز هم پذیرفتنی است اما باید گاهی مواقع برخی مسائل را در نظر بگیریم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه ائمه جمعه در انتخابات هیچ دخالتی نداشتند و حامی هیچ کاندیدایی نیز نبودند، گفت: اما بالاخره وابستگان و نزدیکان به امامان جمعه سخنانی را در جلسات عمومی و خصوصی مطرح کردند که باید در نظر بگیریم و در این زمانه هم چیزی مخفی نمی‌ماند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رقابت در این دوره از انتخابات احسن بود، گفت: رقابت‌های انتخاباتی در این دوره توأم با

اخلاق بود و یکی از ویژگی‌های مهم این انتخابات نیز همین نکته بود.

*هیچ کس در انتخابات اخیر شکست نخورد

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اگر امام جمعه موعظه و یا موضع‌گیری می‌کند، بر مبنای خدمت به اسلام و مردم است، گفت: البته باید در برخی از موارد ما دقت کنیم، ممکن است گروه‌هایی، افرادی و یا تشکل‌هایی باشند که تصور شکست در انتخابات را دارند، البته هیچکس در انتخابات شکست نخورد همه، مردم را به صحنه دعوت کردند و همه برای خدمت به مردم آمدند ولی بالاخره در رقابت‌های انتخاباتی یک نفر برنده می‌شود.

وی با اشاره به نشاط و شادی مردم پس از برگزاری انتخابات گفت: ما شاهد بودیم که گاهی مواقع رای داده شده به منتخب مردم در یک روستا خیلی بالاتر از شهرهای کلان است و به نظر من این یک نکته بسیار مهم اجتماعی در جامعه ایران است که باید مورد بحث و تحلیل قرار بگیرد که آن روستایی که دسترسی به اخبار ندارد و آن کسی که در مرکز استان است و آن ایرانی خارج از کشور همه یک وجهه را مورد تایید قرار می‌دهند.

*دولت از موعظه، نقد سازنده و نصیحت اسلامی استقبال می‌کند

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دولت از موعظه، نقد سازنده و نصیحت اسلامی استقبال می‌کند، گفت: دولت و همه کارگزاران آن مصون از خطا نیستند و نصیحت دلسوزانه می‌تواند از ادامه خطا جلوگیری کند.

روحانی گفت: امام جمعه و ائمه جمعه همواره مردمی و در کنار مردم بوده‌اند. یکی از دلایل پیروزی انقلاب ما این بود که یاران امام و رهبری انقلاب همواره در کنار مردم و با مردم بوده‌اند و در تحلیل‌های خارجی، یکی از دلایل پیروزی انقلاب اسلامی همین سازمان و تشکل ناشناخته روحانیت در قالب سازمان‌های مردمی و در داخل جامعه عنوان شده است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دولت برای خود وظیفه و شأنی جز خادم مردم بودن قائل نیست، گفت: رسالت ائمه جمعه در شرایط موجود، رسالت سختی است. امام جمعه عضو نظام است و به جمهوری اسلامی و نظام اسلامی تعلق دارد و امروز حمایت از نظام در گرو حمایت از دولت است، از این روست که رهبر حمایت از دولت را لازم و با بیانی دیگر یک امر واجب می‌دانند و آن را یک نوع معروف عنوان کردند.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ائمه جمعه، اطاعت از ولی امر را وظیفه خود می‌دانند گفت:‌امر ولی فقیه امر تشریفاتی نیست، ایشان بر مبنای شرایط امروز کشور که در داخل و خارج برایشان  کاملا ملموس است، از دولت حمایت می‌کنند و شیوه دولت را تایید می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع خبرگان رهبری، گفت: مقام معظم رهبری تلاش دولت را مانوری هنرمندانه و قهرمانانه عنوان کرده‌اند و این حمایت‌ها به دلیل این است که امروز برای رسیدن به اهداف، آرمان‌ها و اولویت‌های نظام که همان آرمان‌های امام راحل است به همکاری نیاز داریم.

ادامه دارد...

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها