امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۱۶۵۱۰۸
زمان انتشار: ۱۷:۱۲     ۲۳ شهريور ۱۳۹۲

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم صبح امروز (شنبه ۲۳ شهریور) از خبرگزاری فارس بازدید کرد.

وی در گفت‌وگوی صمیمی که با مدیران و خبرنگاران این مجموعه داشت، عنوان کرد: بالاجمال باید درباره اتفاقی که در سه دهه گذشته افتاده بگویم که مرزهای دانش شکسته شده و آن تک صدایی در حوزه تولید دانش از بین رفته، مقصودم این نیست که ما براساس ادبیات بعد از رنسانس توانستیم بعضی قله‌های دانش را فتح کنیم البته این یک واقعیت است اما شکستن مرز دانش این است که در پارادایم جدید کار تحقیق و تفقه آغاز بشود و یکی از اینکارها نیز تلاش برای پیدایش دانش و کارآمدی جدید و نظام مفاهیم جدید است. در دو دهه اخیر خود مقام معظم رهبری در این تحولات دخالت داشتند. در حوزه‌ها هم باید یک بستر تفکر انقلابی ایجاد شود که هم افراد در آن سالم بیاندیشند و هم انقلابی باشند این کار می‌تواند به آرامی فضای حوزه را نیز تغییر دهد.

*سه رویکرد متفاوت در تولید علوم اسلامی و بومی‌سازی علوم

آیت‌الله میرباقری با اشاره به برخی مسایل در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی و راهکارهای بومی‌سازی علوم گفت: سه دیدگاه در حوزه علوم انسانی در دنیا وجود دارد. یک رویکرد تهذیبی با پیشینه طولانی در کشورهای مختلف، رویکرد دوم علم سکولاری که قابل اصلاح نیست و فلسفه‌های مضاف در این حوزه جای می‌گیرد و رویکرد سوم که عمیق‌تر نیز هست، پیشنهاد ایجاد یک روش تحقیق برای اینکه بتواند عرصه‌های مختلف دانش را با یکدیگر هماهنگ کند که فرهنگستان علوم اسلامی قم از روش استفاده استفاده می‌کند.

وی با اشاره به تفاوت در ایدئولوژیک بودن علوم بین مکاتب و دیدگاه‌های مختلف گفت: سکولارها معتقدند که مطلق علوم ایدئولوژیک نیستند اما ما اعتقاد داریم که کل علوم ایدئولوژیک هستند و ‌اصلاح بنیادی کل دانش‌های بشری به صورت هماهنگ باید از ریشه صورت بگیرد. الان اتفاقی که درحال رخدادن است. دارایی‌های ما در سه دهه اخیر در دانشگاه و حوزه با پیش از این دوره به لحاظ متون، اساتید و افق‌ها و نگرش‌های فکری، کاملا تفاوت پیدا کرده است.

* اکنون در دنیا 3 مکتب فعال داریم

آیت‌الله میرباقری در ادامه سخنانش درباره مکاتب فعال جهان گفت: یک مکتب سکولاریسم است که معتقد به عرفی و زمینی بودن همه چیز و رابطه حیات اجتماعی با وحی و دین قطع شود است، دوم سکولاریسم دینی (مدرنیته اسلامی) است به تعبیری دیندارانی که رابطه دین و ولایت (حکومت) را شخصی می‌دانند و اینها حکومت دینی را انکار می‌کنند یا آنها را به شریعت تقلیل می‌دهند که دشمن این قشر را شبکه سازی می‌کند سوم؛ طرفداران دخالت دین و تمدن اسلامی در شئون زندگی و اجتماعی هستند. ما باید در تنظیم اخبار تفاوت این سه مکتب را رعایت کنیم و دائماً محور کارمان درگیری با این مکاتب باشد، طوری خبر برسانیم که مکتب را بررسی کنیم.

وی با اشاره به مواجهت سه مکتب اسلام آمریکایی، اسلام ناب و جریان جهان تجدد گفت: همه اینها را باید در دنیا مورد تحلیل کلان قرار دهیم. جریان سکولاریسم در ایران و دنیای اسلام طرفدار زیادی ندارد و معمولاً از طرفداران سکولاریسم اسلامی به عنوان پُل استفاده می‌کنند، باید سیاست‌گذاری اینها رصد شود.

* نیاز به «مکتب رسانه‌ای» داریم

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با مخاطب قرار دادن مسئولان خبرگزاری فارس عنوان کرد: در رسانه باید غیر از اینکه احکام و اخبار را به لحاظ موضوعی طراحی کنیم، آثار و روابط آنها با یکدیگر را نیز درنظر داشته باشیم، باید دقت کنیم تا سیاست‌های خبری ما بتواند سیاست خبری غرب را خنثی کند و پیش‌برنده باشد. سیاست‌های خبری برای تصمیم‌سازی است نه اطلاع‌رسانی، افق رسانه و کارایی آن باید در فضای جدید قرار بگیرد، در این مرحله نیاز به «مکتب رسانه‌ای» داریم.

وی با اشاره به اینکه ما باید یک مکتب مشخص داشته و با مراکز فکری و رسانه‌ای دیگر مرتبط باشیم، افزود: یک شبکه بین محافل فکری و خبری در حوزه و دانشگاه باید برای خبررسانی ایجاد شود تا موضوعات اصلی فرهنگی در پنج ساله آینده را بررسی و تحلیل کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها