يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۶۶۲۹۴
زمان انتشار: ۱۱:۰۲     ۲۷ شهريور ۱۳۹۲
دیدار شاعران با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی/
مصطفی رحماندوست گفت: آقای جنتی در یکی از سخنان خود گفتند هنرمندان به خانه‌شان برگردند؛ به خانه مادری‌شان برگردند، البته یواشکی بگویم وزارت ارشاد هیچ وقت خانه مادری نمی‌شود.

به گزارش 598 به نقل از فارس، ضیافت شام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شاعران شامگاه گذشته همزمان با روز شعر و ادب فارسی در باغ زیبا برگزار شد.

* ساعد باقری: وقتی شنیدم آقای جنتی قرار است وزیر ارشاد شود نگران شدم 

در این مراسم ساعد باقری شاعر ضمن تبریک به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید به آقای جنتی تبریک بگویم نه به سبب انتصاب ایشان در وزارت ارشاد، بلکه به سبب عملکرد یک ماه و اندی که انصافا با انتخاب همکارانش، با شیوه و رویه خود، با نطق زیبایشان چراغ امید را در دل‌های اهل فرهنگ فکر و ادبیات فروزان داشت.

وی افزود: جناب آقای جنتی من در زمره انبوه کسانی بودم که وقتی شنیدم شما قرار است وزیر ارشاد شوید نگران شدم و جزء معدودی از آن انبوه بودم که به سبب این نگرانی رفتم به رایزنی و دیدار با بعضی بزرگوارانی که فکر می‌کردم شاید تأثیر و نفوذی داشته باشند.

وی ادامه داد: خیلی از این انبوه‌ها ما را برحذر می‌داشتند که " نکند جنتی وزیر شود و در کاسه شما بگذارد» اما انصافاً نطق بسیار زیبای شما چیز دیگری بود.

باقری تصریح کرد: من قول شرف می‌دهم که شما در بین کسانی که دغدغه‌‌شان تعالی رشد و فرهنگ به هیچ چشم‌داشتی امتحانشان را پس داده‌اند و انشاء‌الله بهتر از این هم پس خواهند داد بهترین دوستان خودتان را خواهید یافت.

وی متذکر شد: البته این گونه است که پس از عزل و برکناری راحت‌تر رفیق می‌شویم؛ نطق شما در مجلس برای نخستین‌بار این امید را به ما داد، نگرانی ما نسبی و نسبی نبوده بلکه نگرانی مطلق بود . بدین معنا که می‌گفتیم اگر کسی روحیات و ظرایف هنرمندان را نشناسد احتمالا به مشکل می‌خورد.

این شاعر تصریح کرد: نطق شما این چراغ امید را روشن داشت و البته شاید چون منی نباید این موضوع را عرض کنم، اما حضرت علی (ع) می‌فرمایند: "واجب‌تری از این واجب برای متصدیان حکومتی نیست که وفادار به پیمانشان باشن"د. ما اینها را پیمان شما تلقی کردیم و امیدواریم این چراغ فروزان‌تر شود. امیدواریم یکبار در انجمن شاعران میزبان شما باشیم و با جزئیات بیشتر در خدمت شما باشیم.

 

* رحماندوست: در سالهای گذشته رغبتی برای رفتن به وزارت ارشاد نداشتم/ وزارت ارشاد هیچ وقت خانه مادری ما نمی‌شود

در ادامه مراسم؛ مصطفی رحماندوست با اشعاری سخنان خود را آغاز کرد و اینگونه گفت با اینکه در جمع بزرگان هستم قرار نیست شعر کودکانه بخوانم اما خوب دیدم و خواندم.

رحماندوست با تاکید بر اینکه چند سالی بود وزارت ارشاد را دور انداخته بودیم افزود: بارها به این باغ زیبا دعوت شده بودیم اما نمی‌آمدیم، با اینکه من سالها در وزارت ارشاد مدیرکل دفتر مجامع بودم، مشاور معاونت فرهنگی و مشاور وزیر بودم اما حتی برای بیمه خودم به وزارت ارشاد مراجعه نمی‌کردم. ( بازنشسته وزارت ارشاد هستم) چون رغبتی برای رفتن نداشتم، آقای جنتی در یکی از سخنان خود گفتند که هنرمندان به خانه‌شان برگردند به خانه مادری‌شان برگردند، البته یواشکی بگویم که وزارت ارشاد هیچ وقت خانه مادری نمی‌شود، ممکن است خانه نامادری برای ما شود، موی دماغمان شود، اما نامادری مهربان هم خوب است.

وی ادامه داد: جناب آقای جنتی در این سالهای سیاه گذشته، بلای به سر فرهنگ و هنر آمد که به سر اهل اقتصاد آمد و به این سادگی‌ها نمی‌شود از بین برد، اگر شما دعوت کنید از همه و حتی مشاور قرار دهید تا کتاب هفته و کتاب ماه را رقم بزند خواهد دید اسم چه افرادی نیست و اسم چه کسانی زیاد آمده است ( این سخنان رحماندوست با تشویق حاضران مواجه شد) تیراژ کتاب چه کسانی تماما خریداری شده و چه کسانی اصلا کتابشان خریده نشده است.

این شاعر خاطر نشان کرد: به عنوان یک مدعی می‌گویم ببینید کتاب چه کسانی در هیئت داوران کتاب سال شناخته شده اما در معاونت فرهنگی گفتند رحماندوست پایش را روی پایش می‌اندازد و پیپ می‌کشد حتی بر علیه وزارت ارشاد حرف می‌زند پس اسمش را خط بزنید.

وی ادامه داد: خانه را باید آب و جارو کرد تا لایق مهمان شود شما میزبان ما هستید، من به حکم دفاعی که از رئیس‌جمهورشدن آقای روحانی کردم احترام گذاشته و امشب دعوت شما را لبیک گفته و آمدم اما نمی‌دانم این آمدن و رفتن من ادامه خواهد داشت یا نه.

رحماندوست در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم بارقه امیدی که در دل همه ایرانی‌ها ایجاد شده آرامش نسبی که در حال حاکم شدن در وزارت ارشاد هم حاکم شود، امیدوارم شما معاونت فرهنگی انتخاب کنید که اهل کتاب و قلم، چاپ و سانسور هم باشد و حرف‌های هم را بفهمیم.

 

* اعلاء: چند سال به نشانه اعتراض هیچ کتابی را چاپ نکردم/ وضعیت شعر کودک در روزگار ما خوب نیست

افشین اعلاء از دیگر شاعران حاضری بود که وقتی پشت تریبون قرار گرفت خاطر نشان کرد: خدمت وزیر ارشاد جملاتی در مورد شعر کودک و دغدغه‌مان مواردی را بیان می‌کنم همانطور که همگان می‌دانند پس از انقلاب اسلامی شعر کودک جهش خوبی داشت مخصوصا در دهه 60 تعداد زیادی از شاعران خبره مخاطب کودک و نوجوان را به عنوان مخاطب خاص انتخاب کردند و کارهای مختلف ارائه و دست به کار شدند.

اعلاء ادامه داد: همزمان با رشد و اعتلا طبیعی است که هر نهادی همزمان با رویش دچار آفت‌های حمله‌ بشود اما باید بگویم وضعیت شعر کودک در روزگار ما وضعیت خوبی نیست. هم به جهت تیراژ و هم کیفیت و البته به جهت گرایش ناشران به کارهای مبتذل و بازاری و اتفاقی است که می توانست جهانی شود اما با سری‌دوزی ها و تولید‌های انبوه از دست می‌رود. به طوری که خود من چند سال به نشانه اعتراض هیچ کتابی را برای انتشار ندادم. چون گم می‌شود یک کاسه دیده می‌شود نقد وجود ندارد فکر می‌کنم پس از نقدهای که دوستان گفتند می‌خواهم صنفی برخورد کنم خوشحالم پس از انزوا توانستم با خاطری جمع به این محفل بیام که رسمی و دولتی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۲
۰
۰
مگه وزیرقبلی بااین جماعت چه کرده بودکه این خانه(وزارت ارشاد)بایدآب وجاروشود؟ البته نگران نباشید! بلدوزراعتدال تازه استارت زده!!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها