کد خبر: ۱۶۷۶۹۰
زمان انتشار: ۲۲:۵۰     ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
نامه بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی خطاب به روحانی؛
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در آستانه سفر رئیس جمهور محترم به نیویورک نامه ای سرگشاده در ارتباط با موضوع«نرمش قهرمانانه» در سیاست خارجی صادر کرد.

به گزارش 598 به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»، در قسمتی از این بیانیه آمده است:«نرمش قهرمانانه» به مثابه عرصه روش محور و نه مبنا محور در سیاست خارجی است که به دنبال پیگیری مطالبات به حق جمهوری اسلامی در سطح بین المللی است و به بیانی دیگر، نمایش هنرمندانه اقتدار ایران اسلامی حول محور منافع، اصول و ارزش های نظام توسط دیپلمات های متعهد و متخصص در عرصه سیاست خارجی است.

متن این بیانیه به شرح ذیل می باشد:

پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 57، فتح باب ادبیات سیاسی جدیدی در جهان قطب بندی شده شرق و غرب محسوب گردید که ساختار حاکم بر جهان را به چالش کشید و توانست تهدیدی بزرگ برای نظام سلطه و الگویی برای ملت های مسلمان و آزادیخواه باشد. این نظام با اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی، راهی جدید  فراروی جهان تشنه عدالت بویژه ملت‌های مسلمان و مستضعف قرار داد، جاذبه های این انقلاب الهی طی سه دهه اخیر، تحولات اساسی و خیره کننده‌ای را فراتر از جغرافیای جمهوری اسلامی ایران، در مقیاس منطقه‌ای و جهانی رقم‌زده‌است. بی شک پیمودن این مسیر جز با رهبری پیامبرگونه ارزشمند امام خمینی(ره) و خلف صالحش، امام خامنه ای میسر نبود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان، پیشکسوتان و پرسنل سپاه پاسداران با اشاره به «نرمش قهرمانانه» ضمن موافقت با حرکت های صحیح و منطقی در عرصه سیاست خارجی، نکته مهم را پایبندی به دو شرط اصلی دانستند؛ حریف کیست؟ ، هدف اصلی او چیست؟

در این راستا، تحلیل ها، تفسیرها و سخنان مختلفی از سوی جریان ها و اشخاص داخلی و خارجی بیان گردید. رسانه های خارجی مثل همیشه با جهت گیری مغرضانه، بیان کلید واژه «نرمش قهرمانانه» از سوی مقام معظم رهبری را نوعی چرخش در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ارزیابی کردند ولی تحلیلگران داخلی به همراه نظریه پردازان برجسته جهان، با توجه به درک صحیح اوضاع داخلی و منطقه و قدرت نمایی جمهوری اسلامی ایران از برگزاری انتخابات پرشکوه 24 خرداد تا پیروزی محور مقاومت در سوریه، اشاره رهبر معظم انقلاب را باب ادبیات سیاسی جدید در عرصه سیاست خارجی دانستند که ضمن حفظ اصول و ارزش ها، منافع خویش را در عرصه دیپلماتیک پی بگیرند.

اما در این بین نکاتی باید مورد توجه تیم مذاکره کننده و رئیس جمهور محترم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی قرار بگیرد:

1- اشاره ظریف و هنرمندانه رهبر فرزانه انقلاب به «نرمش قهرمانانه» بایستی فرصتی بزرگ در عرصه دیپلماتیک محسوب گردد ولی نبایست در مذاکره فقط بحث فنی را دنبال نمود بلکه خطوط اصلی نظام، باید مدنظر تیم مذاکره کننده باشد.

2- قظعنامه 598 به مثابه جام زهری بود که امام خمینی (ره) بدلیل شرایط زمانه آن هم با کوتاهی های برخی افراد و  علی رغم دست برتر ایران در آن شرایط پذیرفتند، در این رهگذر تشبیه نمودن پذیرش قطعنامه 598 به نرمش قهرمانانه از سوی عده ای ساده لوح و سطحی نگر و بیان آن در شرایط فعلی کشور خطایی جبران ناپذیر و  بی بصیرتی بزرگی است که می تواند سوژه ای برای رسانه های معاند نظام باشد.شرایط امروز کشور آن هم در اوج فتح قله های پی در پی موفقیت شرایطی را بوجود آورده که بهترین تفسیر آن همانا بدر و خیبر بوده و نبایست در این مسیر هیچ گونه انفعالی صورت پذیرد.

3- «نرمش قهرمانانه» به مثابه عرصه روش محور و نه مبنا محور در سیاست خارجی است که به دنبال پیگیری مطالبات به حق جمهوری اسلامی در سطح بین المللی است و به بیانی دیگر، نمایش هنرمندانه اقتدار ایران اسلامی حول محور منافع، اصول و ارزش های نظام توسط دیپلمات های متعهد و متخصص در عرصه سیاست خارجی است.

4- سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر سه اصل عزت، حکمت، مصلحت که مترادف با «نرمش قهرمانانه» می باشد، بنا نهاده شده است، مسلما نبایست، در مذاکره هر کدام از این اصول فراموش گردد و برخی خواسته های شخصی و تصمیمات سلیقه ای، چهره عزتمندانه نظام را در منطقه و جهان خدشه دار کند.

5- «نرمش قهرمانانه» در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران، همان بیان هنرمندانه مقام معظم رهبری در سال 75 است که فرمودند: «نمایندگان سیاسى جمهورى اسلامى ایران در جهان باید تیزتر از شمشیر، نرم‌تر از حریر و سخت‌تر از سنگ و پولاد باشند، عرصه سیاست خارجى میدان نرمشهاى قهرمانانه است، اما نرمشى که در برابر دشمن تیز باشد. بنا بر این دیپلماتهاى ما باید در مواضع اصولى خود مستحکم بایستند و استقامت و پایمردى حضرت امام خمینى (ره) را الگوى خود قرار دهند.» که بایستی این مهم مورد مداقه و توجه قرار گیرد.

6- «نرمش قهرمانانه» فرصتی مجدد به طرف های غربی برای تغییر در رویکردها و مذاکره در شرایط برد- برد باید تلقی شود که آمریکا و سرسپردگانش که جهان را میراث پدری خویش می پندارند باید در عرصه دیپلماتیک در مقام عمل قدم بردارند و حفظ احترام متقابل را بر خود فرض بدارند.

7- در عرصه دیپلماتیک «نرمش قهرمانانه»، با واژگانی همچون خردمندی، اقتدار و پایبندی به اصول تعبیر می شود و نبایست در فهم این واژه از کلماتی چون ترس، تهدید و اصول زدایی بهره گرفت.

8- نکته مهم در عرصه سیاست خارجی شناخت دشمن است ونباید در «نرمش قهرمانانه» به هیچ وجه دشمن را دوست تلقی کرد، بایستی اهداف دشمن را شناخت، راهبردهایش را در نظر گرفت و قصدش از بیان مواضع دوستانه را تبیین نمود تا دچار اشتباه استراتژیک نشد.

در پایان، نسل سوم انقلاب، ضمن آرزوی توفیق و موفقیت برای حجت الاسلام دکتر روحانی و هئیت همراه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، امید دارد با بهره گیری از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب، که همچون چراغ راهی در این مسیر پر تلاطم و دشوار پیشروی جهان است، از مواضع اصولی، منطقی و ارزش مدارانه نظام جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی دفاع کند و ذره ای اهداف و آرمان های انقلاب را در رسیدن به سر منزل مقصود به دست فراموشی نسپارند.

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی(ره)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۹ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
۲
۰
برادر بسیجی عزیز عناوین مهم نیست ، جام زهر، نرمش قهرمانانه ، صلح امام حسن و... چرا همیشه دیر اقدام میکنیم ، چرا در اوج قدرت تن به این چرخشهای سیاستمدارانه تن نمیدهیم ، به نظر من در بدترین و ضعیف ترین موضع بدنبال نرمش افتادیم ، زمانی که ریزشی بزرگ به جهت ضعف اقتصادی اتفاق افتاده ، خودمان را که گول نزنیم ، حال هم بهتر است اجازه بدهیم ، غربیها ، برایمان برقم عدم علاقه و رضایتمان تصمیم بگیرند.چون کمی زیاد دیر اقدام کردیم ، و عواقب آن را هم باید بپذیریم. خوب باز هم جای شکرش باقیست ، میشد بدتر ازاین هم باشد ، دو سال پیش مردم سوریه در آرامش زندگی میکردند ولی امروز ....خداوندا تو به فکر ما باش.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها