يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۶۷۷۷۲
زمان انتشار: ۱۰:۳۰     ۰۱ مهر ۱۳۹۲
در مراسم «عصر خاطره با هنر مبارزه» مطرح شد؛
عافی رزمنده‌ای که کتاب «نورالدین پسر ایران» براساس خاطرات او نوشته شده است شب گذشته در مراسم «عصر خاطره با هنر مبارزه» بااشاره به حال و هوای جبهه‌ها در زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ گفت: زهری که امام با پذیرش قطعنامه نوشید جگر مارا سوزاند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، سومین نشست «عصر خاطره با هنر مبارزه» برای تقدیر از جمشید حیدری کارگردان نخستین‌ فیلم سینمایی دفاع مقدس، نورالدین عافی از رزمندگان دوران 8 سال دفاع مقدس که کتاب «نورالدین پسر ایران» براساس خاطرات او نوشته شده است و نکوداشت جعفر دهقان بازیگر فیلم‌های دفاع مقدس شب گذشته 31 شهریور در نخلستان موسسه هنر رسانه‌ای اوج برگزار شد. باباییان تهیه‌کننده فیلم «حماسه قهرمانان» و اکبر ثقفی تهیه‌کننده و کارگردان از جمله میهمانان این برنامه بودند.

نورالدین عافی با اشاره به تلاش رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس برای برقراری امنیت گفت: اوضاع کشورهای منطقه به ما نشان می‌دهد که اگر از خودگذشتگی رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس نبود چه بلایی بر سر کشور می‌آمد. ما اگر 1000 سال هم زندگی کنیم مدیون شهدا هستیم.

وی با اشاره به 8 بار زخمی شدن در جبهه‌ها گفت: دلیل برگشت من به منطقه پس از مجروحیت انسان‌هایی بودند که در هیچ جای دنیا نمونه‌های آنها نبود. اولین بار که می‌خواستم به جبهه بروم به دلیل سن کم مرا راه نمی‌دادند، 3 ماه طول کشید تا به جبهه اعزام شوم. اولین روزهای ورود به جبهه برایم خیلی سخت بود. جنگ، گرسنگی، بیابان‌خوابی مواردی بودند که زندگی در جبهه را سخت می‌کرد. اما وجود انسان‌های برجسته جبهه را به یک بهشت تبدیل کرده بود. افرادی صمیمی، درستکار، راستگو و خوب و خدایی در جبهه‌ها حضور داشتند. دوست داشتم هیچ‌وقت جنگ تمام نشود، اما با اتمام جنگ ما را از بهشت بیرون انداختند.

این رزمنده 8 سال دفاع مقدس با یادآوری سابقه مجروحیت‌هایش در جبهه‌های مختلف خاطرنشان کرد: بعد از جنگ 37 بار عمل جراحی انجام دادم، هر 3 ماه یک عمل جراحی انجام می‌دادم، بدنم جراحت‌های فراوانی دارد، عفونت چشم‌هایم به گونه‌ای بود که باید مداوم چشم‌هایم را ضدعفونی می‌کردم. دو ماه دیگر هم یک عمل جراحی بر روی فکم دارم.

عافی اضافه کرد: خیلی از شبها خواب دوستان شهیدم را می‌بینم. امیر یکی از دوستانم بود که با او رفاقت بیشتری داشتم. در عملیات والفجر 8 خواب شهادت او را دیدم. وقتی عملیات شروع شد 5 نفر از دوستانم در جایی جمع شدند و با هم پیمان بستند که هر کس زودتر شهید شد شفاعت دیگران را کند. 2 دقیقه بعد هر 5 نفر آنها شهید شدند امیر هم با آنها بود. دیدن صحنه شهادت آنها خیلی بر روی زندگی من اثر گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه برای آغاز دوباره جنگ خوشحال نمی‌شوم، گفت: حال و هوای جبهه‌های آن روز تکرار نشدنی است. در بهشت نیز اگر امامان و صالحان نباشند آنجا به یک جهنم تبدیل می‌شود. جبهه‌های 8 سال دفاع مقدس به دلیل حضور صالحان برای ما مثل بهشت بود. به همین دلیل وقتی زخمی می‌شدم وسایل پانسمان می‌گرفتم و به جبهه‌ها برمی‌گشتم و خودم زخم‌هایم را پانسمان می‌کردم.

این رزمنده 8 سال دفاع مقدس تصریح کرد: صفا و رفتار آن روزهای رزمندگان در جامعه امروز دیده نمی‌شود.

عافی در مورد خاطرات خود درباره قبول کردن قطعنامه 598 گفت: آن شب که خبر قبول این قطعنامه را شنیدم، در جبهه بودم و تا صبح گریه کردم، زهری که امام در زمان قبول قطعنامه خوردند جگر ما را می‌سوزاند.

وی با تعریف خاطره‌ای در مورد دیدارش با امام گفت: 2-3 بار فرصت دیدن امام خمینی برای من پیش آمد اما به دلیل حضور در جبهه‌ها نتوانستم ایشان را ببینم. بعد از فوت امام بسیار از واقع پشیمان بودم. پشت سر من ترکشی خورده بود که جایش خیلی درد می‌کرد. اگر قرص نمی‌خوردم قادر به تحمل درد آن نبودم. یک شب که درد گردنم غیرقابل تحمل شده بود با خودم عهد کردم که دیگر قرص نخورم. شب در خواب امام خمینی (ره) و امیر را دیدم امام دستش را به روی جایی که درد می‌کرد گذاشت و از آن زمان دیگر آنجا درد نمی‌کند.

این رزمنده 8 سال دفاع مقدس در مورد ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی گفت: اگر این فیلم‌ها کمی به واقعیت نزدیک شوند بسیار بهتر است، من 77 ماه در جبهه‌ها بودم اما فرمانده‌ای را ندیدم که به کسی بگوید به جلو برو و یا با بی‌ادبی رفتار کنند. در فیلم‌های دفاع مقدسی می‌بینیم که یک بسیجی 100 تا عراقی را با یک رگبار می‌کشد در حالی که این‌طور نبود آنها هم قوی بودند و سلاح و امکانات زیادی داشتند و جنگیدن کار ساده‌ای نبود. اگر بتوانیم ایمان، خلوص و صفای رزمندگان را به نمایش بگذاریم و واقعیات جبهه را نشان دهیم بسیار بهتر است.

در این نشست فیلم «مرز» ساخته جمشید حیدری، اولین فیلم دفاع مقدس به نمایش گذاشته شد.

جمشید حیدری کارگردان فیلم «مرز» با اشاره به ساخت فیلم‌های سینمایی در اوایل انقلاب گفت: آن سالها، سالهای دلدادگی بود هر کس که در این حوزه کار می‌کرد با حسن نیت کامل تلاش می‌:کرد. ساخت «مرز» زمانی شروع شد که هواپیماهای عراقی در آسمان تهران دیده شدند. در  آن زمان قصد ساخت فیلم «گیلاگل» را داشتم اما به دلیل اینکه مردم در فشار دشمن بودند «مرز» را ساختم.

وی اضافه کرد: برای ساخت این فیلم با سیروس الوند صحبت کردم. در آن زمان هیچ تجربه‌ای در مورد ساخت فیلم برای دفاع مقدس نداشتیم تنها تجربه در دسترس ما فیلم‌های درباره جنگ آلمان و فیلم‌های هالیوود بود که نمی‌شد از آنها استفاده کرد. فیلم ساختن درباره 8 سال دفاع مقدس سخت بود چون آن روز یک فریم از جنگ را هم ندیده بودیم. 

در ادامه علی اعلایی کارشناس سینما به روی سن آمد. وی با تاکید بر نقش مردم در 8 سال دفاع مقدس گفت: یکی از نقدهایی که به «آژانس شیشه‌ای» می‌شود کم انگاشته شدن نقش مردم در دفاع مقدس است. ما نباید حماسه‌هایی که در شهرها اتفاق افتاد را نادیده انگاریم.

وی اضافه کرد: زمانی که فیلمسازان وارد عرصه دفاع مقدس شدند در بهترین حالت از کارهای وسترن الگو می‌گرفتند. «مرز» نیز از این نظر فیلم خوبی است زیرا از تنها پشتوانه ساختاری که وجود داشت خوب استفاده کرده است. در این فیلم هنوز  بسیج به شکل کنونی آن شکل نگرفته بود ولی در فیلم شاهد پیشگویی فیلمساز در مورد بسیج شدن مردم برای دفاع از ایران هستیم.  ساموئل خاچیکیان یکی از افرادی بود که تجربیاتش در ساخت فیلم‌های جنگی کمک بسیاری کرد.

در ادامه جمشید حیدری با اشاره به صحبت‌های عافی در مورد ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی گفت: بخشی از حرف‌های او را می‌پذیرم اما سینما به عنوان رسانه‌ای که قرار است با مردم ارتباط برقرار کند باید وجه هنری هم داشته باشد. اگر اینگونه نباشد ما می‌توانستیم کار «روایت فتح» را ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: اگر بتوان تجارب رزمندگان را با هنر نگارش فیلمنامه در هم‌بیامیزیم می‌توانیم آثار خوب سینمایی تولید کنیم. نشان دادن خاکریزها در فیلم‌های سینمای امروز دیگر کار خاصی محسوب نمی‌شود. باید سینمای دفاع مقدس را به قدری ارتقا دهیم که به سطح اکران جهانی برسیم. به همین دلیل ساخت فیلم درباره دفاع مقدس در زمان حال سخت است.

در پایان علی اعلایی با اشاره به ورود سینمای دولتی در زمینه ساخت‌ فیلم‌های دفاع مقدسی گفت: به دلیل غیرواقعی شدن فیلم‌هایی که بخش دولتی می‌ساخت اقبال مردم به این نوع فیلم‌ها کم شد و باعث شد بخش خصوصی دیگر در زمینه ساخت فیلم‌های جنگی فعالیت نکند.

در ادامه برنامه جعفر دهقان بازیگر فیلم‌های دفاع مقدسی به روی سن آمد. او درباره مصدومیتی که باعث 6 ماه خانه‌نشینی او شد گفت: در یکی از فیلم‌ها از روی اسب به زمین خوردم، 2 تا از مهره‌های کمرم آسیب دید پس از آن بعد از عمل جراحی 6 ماه در خانه بودم، من سعی کردم این مساله را با هیچ‌کسی عنوان نکنم. هیچ‌کس نیز در این زمان از من سراغی نگرفت.

وی با اشاره به حضورش در برنامه «هفت» گفت: گبرلو از من در مورد سخت‌تر شدن انتخابم برای بازی در فیلم‌ها پس از گرفتن سیمرغ بلورین در جشنواره فجر سوال کرد. من به او گفتم من بعد از گرفتن سیمرغ در فیلمی بازی کردم که آن را دوست نداشتم و هیچ ارزشی برای من نداشت زیرا سینمای ما بازیگران خود را تامین نمی‌کند. من اگر بخواهم گوشه خانه بنشینم و سخت کار قبول کنم نمی‌توانم زندگی‌ام را بچرخانم.

این بازیگر با اشاره به حرف‌های عافی در مورد ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی گفت: در زمان جنگ نیاز به پرداختن به بعد حماسی فیلم‌ها داشتیم اما بعد از آن سینمای جنگ تعطیل شد. نباید سینمای جنگ را تنها در مقطع جنگ حمایت کرد. جنگ که تمام شد نیز باید فیلم ساخت. اکنون زمانی است که باید پای حرف‌های رزمندگان، جانبازان و آزادگان نشست. باید با آنها حرف زد تا از این گفت‌وگوها چند فیلم قوی مانند «آژانس شیشه‌ای» پدید آید. متاسفانه مدیران سینمایی که هر چند سال یک بار عوض می‌شوند هیچ توجهی به فیلم‌های دفاع مقدسی ندارند.

علی اعلایی منتقد سینما در ادامه با تشکر از دهقان به خاطر بازی خوبش در سکانسی از فیلم «بوی پیراهن یوسف» گفت: باید از دهقان و حاتمی‌کیا به خاطر سکانس به یادماندنی فیلم «بوی پیراهن یوسف» که در هنگام ملاقات دهقان با خانواده‌اش رقم می‌خورد تشکر کرد.

در پایان این مراسم تندیس‌هایی به جعفر دهقان، نورالدین عافی و جمشید حیدری اهدا شد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها