کد خبر: ۱۶۸۱۹۳
زمان انتشار: ۱۲:۴۵     ۰۲ مهر ۱۳۹۲
اید گفت خودزنی که به نام های دیگری از جمله جرح خویشتن، رفتار انتحاری و خودآزاری نیز بر آن نهاده شده است، به صورت ناآگاهانه و ناخودآگاه صورت می گیرد، یعنی اینکه ریشه و علت های عمیق روانی دارد و در موارد اندکی به صورت تمارض و جلب توجه صورت می گیرد.

به گزارش 598 به نقل از ايران، روز به روز بر تعداد افرادی که اقدام به خشونت علیه خود یا خودزنی می کنند افزوده می شود. آمار کسانی که درگیر بیماری های اضطراب و استرس می شوند نیز پیوسته رو به افزایش است. برای کاهش هزینه های فراوانی که برای درمان این افراد هزینه می شود، راهی جز پیشگیری و تغییرات ساختاری در جامعه نیست.
هر چند که طبق اظهارات روان شناسان خودزنی در دختران بیشتر از پسران است، اما این پرخاشگری علیه خود مربوط به گروه، طبقه و یا قشر خاصی از جامعه نمی شود. اما از عوامل موثر در سلامت جامعه، ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی برای این افراد است.
طبق آمار یک درصد خودزنی ها با قصد و نیت خودکشی صورت می گیرد ولی در اکثر موارد آسیب های جسمی که به صورت عمدی بر بدن وارد می شود برای رسیدن به یک آرامش کاذب صورت می گیرد. یعنی دشمنی با خود به حدی می رسد که آسیب رساندن به خود که دشمن فرض می کنند ایجاد حس پیروزی و آرامش می شود.
البته باید گفت خودزنی که به نام های متفاوت دیگری از جمله جرح خویشتن، رفتار انتحاری و خودآزاری نیز بر آن نهاده شده است، به صورت ناآگاهانه و ناخودآگاه صورت می گیرد، یعنی اینکه ریشه و علت های عمیق روانی دارد و در موارد اندکی به صورت تمارض و جلب توجه صورت می گیرد.
شهروز پرورش یکی از کارشناسان ارشد روان شناسی بالینی معتقد است: خودزنی می تواند ناشی از عوامل سبب ساز مانند افسردگی مزمن، حرمت نفس پایین و  خشم های فرو خورده باشد.
پرورش در گفتگو با خبرنگار شبکه ایران گفت:اکثر افراد افسردگی را همراه با علامتهایی مانند گوشه گیری، غمگینی، بی اشتهایی و خواب کم و تمایل به تنهایی می شناسند، این در حالی است که افسردگی به تنهایی بستگی به نوع آن،  طول مدت و سنین مختلف علائم متفاوتی دارد.
این کارشناس روان شناسی با تأکید بر اینکه خودزنی یک رفتار پرخاشگرانه است که فرد علیه خودش اجرا می کند، انواعی از خودزنی را نام برد:

 در کودکان:

-که اکثراً در کودکان بیش فعال با اختلال سلوک ( نافرمانی و لجاجت) دیده می شود.

- خودزنی در کودکان اوتیسم و عقب مانده های ذهنی نیز دیده می شود.
در بزرگسالان:
- ناشی از افسردگی مزمن درمان نشده_ حرمت نفس پایین و تحقیر شده_ عدم آشنایی با مدیریت خشم و عدم تسلط به مهارت های ابراز وجود
- در افرادی که در اثر اختلال شخصیت مرزی یا Border Line خودپنداره بسیار بی ثباتی دارند. اینگونه افراد معمولاً اقدام به خراش انداختن روی بدن با تیغ و چاقو می نمایند.
- برخی دیگر  از بیماران روانی دچار جنون کندن مو می شوند که جزء اختلالات کنترل تکانه محسوب می شود.

 

 


تحلیل روان کاوی از خودزنی:
شهروز پرورش می گوید: این افراد معمولاً به علت تحقیر مخصوصاً در دوران کودکی توسط پدران و مادران و مربیان مستبد به این بیماری دچار می شوند. در چنین شرایطی رابطه فرد با خودش دچار گسست می شود و حتی فرد با خودش دشمن می گردد و از ضربه زدن به خود و ایجاد درد و سوزش به آرامش کاذب می رسد.
وی در ادامه در خصوص درمان این افراد گفت:
در واکنش به فشارهای روانی و استرس و ناکامی ها و درگیری های بین فردی عصابیت یک واکنش طبیعی است و فاصله زیادی با پرخاشگری دارد.
در عصبانیت آسیبی به خود فرد و دیگران نمی رسد در صورتی که در پرخاشگری که انواع آن تهمت، توهین، ناسزا و حمله فیزیکی است فرد و دیگران در معرض آسیب قرار دارنذد.
پرورش افزود: مراجعه به روان پزشک و روان شناس از جمله اقداماتی است که می توان در جهت کمک به این افراد صورت داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۷
در انتظار بررسی: ۱۶
* نظر:
ارسال نظرات
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
۴
۱
با عرض سلام خدمت شما خودزنی به دو دسته تقسیم می شود دسته اول که به عنوان خود زنی از روی ترس و مازوخیست یاد می شود و دسته دوم که به خود زنی از روی عذاب وجدان و شکست که در سطح های مختلف شدید و ضعیف که در همه ی افراد باطنن وجود دارد وبا ضمیر ناخوداگاه فرد در ارتباط است برای مثال اگر فرد دچار اشتباهی شود برای بیان افسوس خود از دست گذاشتن روی پیشانی خود استفاده می کند یا مشت با شدت کم به زمین می زند که به تئوری خود تنبیهی که یک واکنش دفاعی بدن می باشد یاد می شود در صورتی که فرد از لحاظ روانی سازمان یافته نباشد این واکنش دفاعی شدید تر خود را بروز می هد اما خود زنی از روی ترس و مازوخیست که خود به سطح های مختلفی تقسیم می شود که واکنشی به تحقیر شدن از نگاه خود یا دیگران می باشد .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴
۰
۳
باعرض سلام اگر بیمار در زمینه ی درمان همکاری نکند چه باید کرد؟
پاسخ
کریمی
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
۴
۱
با آرام خرف زدن بهتر است
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۶ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
۳
۴
کسی‌که‌خودزنی‌میکندبه‌نظره‌من‌بایدبردمشاوره
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۵
۲
۱
مرسی نسبت به دیگرسایت هابهتر بود
پاسخ
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۲ دی ۱۳۹۵
۵
۱
سلام .متاسفانه من با همچین ادمی درگیرم . یکی دو بار عکس زخم های دستشو واسم فرستاد . که میگفت بخاطر تو بوده . بخاطر اینکه دوسم داره و وقتی حرف از رفتن میزنم و جوابشو نمیدم از عصبانیت اینکارو میکنه . ولی من با دیدن این کار سرزنشش کردم و دعواش کردم که شاید به خودش بیاد .اخه تا حالا ندیده بودم همچین چیزی.دلم میخاد کمکش کنم چون میدونم عاقبت خوبی نداره ولی ازش میترسم دیگه .نمیدونم چطور با این موضوع برخورد کنم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
۴
۰
هیچ راهی نداره فقط خودش بخواد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها