يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۶۸۳۳۵
زمان انتشار: ۱۸:۴۱     ۰۲ مهر ۱۳۹۲
حسن روحانی به آمریکا نرسیده، اصلاح طلبان با نوشتن نامه های سرگشاده به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا سعی دارند تا روحانی را مجبور به  دیدار و مذاکره با امریکا کنند.

به گزارش 598 به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۳۱ حزب اصلاح‌طلب در نامه ای به رئیس جمهور آمریکا از وی خواستند به همراه نمایندگان کنگره، احزاب، تشکل‌ها، تشکل‌های مردم نهاد و نخبگان آن کشور زمینه گفت‌وگوی بدون پیش شرط را فراهم کند.

سایت های خبری متن این نامه اصلاح طلبان به باراک اوباما را "ذلیلانه" و "خفت بار" می دانند.

در ابتدای این نامه 31 حزب اصلاح طلب برای ایجاد قرابت میان ایران و آمریکا حتی از شرایط اقلیمی نیز استفاده می کنند و می نویسند:« لامی به سبزی مراتع و بیشه های پرگل شمال ایران و طراوت وصف ناپذیر جنگلهای تونگا در آلاسکا؛ و با درودی به گرمای ریگ‌های کویر مرکزی  ایران و به رنگ دلنشین حیات در بیابان‌های سرخ‌گون آریزونا؛و به امید روزهای مملو از عشق و امید به شیرینی کلام حافظ و سعدی در ایران و نگاه های لطیف و آرزومندانه رابرت فراست و امرسن در افق‌های دور دست حیات مردم آمریکا.»

رسانه ها و روزنامه های وابسته به اصلاح طلبان هفته گذشته با اشتیاق فراوان از نامه نگاری میان حسن روحانی و اوباما حرف می زدند.

در ادامه نامه 31 حزب اصلاح طلب به حسن روحانی می آید:« هنوز هم خاطرات تلخ و تاسف بار وقایع یازده سپتامبر از اذهان مردم ایران محو نشده است، حادثه ای تاسف بار از سرگذشت قربانیان خشونت های غیر انسانی که در جریان آن مردم مسلمان و متمدن ایران باافروختن شمع های همدردی و همدلی در خیابان ها و میادین شهرها، این رخداد تلخ را به سوگ نشستند و بدینسان با نمایش درک والای خود، امیدی وصف ناپذیر  را در قلب ها خلق نمودند تا شاید تابوی شوم دشمنی های دو ملت چون کوه یخ ذوب  شود و دیوار های بلند بی اعتمادی فرو ریزد. »

پس از حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا بنابر در خواست گروه های اصلاح طلب در سومین شب این اتفاق عده ای با حضور در میدان مادر از مناطق شمالی شهر تهران تجمع و شمع روشن کردند.

۱۲ تیر ۱۳۶۷ پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از بندر عباس به مقصد دبی در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، جان باختند. این سانحه از نظر میزان تلفات انسانی، هفتمین سانحهٔ مرگبار هوایی تاریخ است.آمریکا هرگز عذرخواهی نکرد و هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند؛ حتی ویل راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت.

درخواست های اصلاح طلبان برای مذاکره با آمریکا خارج از دایره معمولی است.

محمد خاتمی هم همزمان با آماده شدن حسن روحانی برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با انتشار مقاله ای در گاردین بر لزوم مذاکره با غرب و به خصوص آمریکا تاکید می کند.

خاتمی با سو استفاده از عنوان "نرمش قهرمانانه" از سوی رهبر انقلاب آن را حمایت علنی از مذاکره بدون پیش شرط با آمریکا و غرب اعلام کرده و می نویسد:« حمایت علنی از سوی مقام معظم رهبری اختیارات کافی را برای روحانی و همکارانش و به منظور حل دیپلماتیک شماری از مسائل سیاست خارجی میان ایران و غرب فراهم می‌کند که تنها به مسائل هسته‌یی ختم نمی‌شود.»

خاتمی مذاکرات احتمالی را نخستین‌ فرصت بوجود آمده برای توافقات ملی و فراجناحی عنوان می کند.

اما واقعیت این است که مذاکرات و کوبیدن بر طبل آن حداکثر از سوی خاتمی و 31 حزب کوچک اصلاح طلب پی گیری می شود نه ملت و نه حتی دولت حسن روحانی.

گفته می شود محمد جواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی از نویسندگان و طراحان اصلی این نامه بوده است. حزب اعتماد ملی به دبیر کلی مهدی کروبی پس از فتنه 88 به حالت انحلال درآمد.

اگرچه احزاب شناخته شده اصلاح طلبی چون مردم سالاری امضای خود زیر نامه 31 حزب به اوباما را تکذیب کرده اند اما به نظر این نامه نگاری با استقبال مسئولان کاخ سفید روبه رو شده است.

خبرگزاری رویترز با انتشار بیانیه وزارت خارجه آمریکا از شادی و استقبال مسئولان آمریکایی از مذاکره با مقامات ایرانی در نیویورک خبر می دهد.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده از اظهارات مطرح شده مبنی بر توافق بر سر دیدار با قدرت‌های جهانی برای مذاکره درباره برنامه هسته‌‌ای تهران و همچنین تعهد مسئولان ایرانی برای پاسخ‌گویی جدی به جامعه جهانی در این‌باره استقبال می‌کند.

البته به جای آمریکا که ردپایش از 28 مرداد 1332 تا ترور نخبگان هسته ای ایران در سال های اخیر دیده می شود ایران باید متعهد به پاسخ گویی باشد.

ایران طی 100 سال اخیر بر خلاف آمریکا که حداقل 5 جنگ خونبار را در جهان راه انداخته است، همواره تلفاتی را در خصوص جنگ افروزی های امریکا در منطقه خاورمیانه پرداخت کرده است.

نامه نگاری 511 چهره اصلاح طلب به اوباما که دست خود را پیش از حسن روحانی به سمت اوباما دراز و انتخاب روحانی را کلید باز کردن قفل روابط ایران و امریکا دانسته اند نمونه رفتارهای عجولانه و افراطی اصلاح طلبان برای سرخم کردن مقابل آمریکا است.

عجله و تندروی در رفتار باعث تغییرات سینوسی و بیش از حد دیپلماتیک در رفتار اصلاح طلبان و عناصر فکری نزدیک به آنها از دیروز تا کنون است.

برای نمونه مهندس بازرگان در روزهایی که جوان های ایرانی مصمم در جبهه های جنوب در حال جنگ با عراق بودند می گوید:« هدفی که نهایتش در ابتدا، تسلیم و استعفای صدام بود ولی اوج گرفته و متدرجا رفتن به کربلا، تصرف بغداد، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در عراق، جهش از بغداد به بیت‌المقدس، آزادسازی قدس و فلسطینی‌ها، نابود ساختن اسرائیل، انقلاب اسلامی در عربستان سعودی و مصر و سایر کشورهای مسلمان و بالاخره سرنگونی نظام الحادی امپریالیستی آمریکا با سایر دولتها و ابرقدرتها را دربرگرفت ولو به بهای نابودی ایران و به آتش کشیدن جهان»

بازرگان حتی علت عدم مذاکره رهبران ایران را با صدام تنها در «نامگذاری اسلام و قشون اسلام روی خودمان و کافر و صهیونیست خواندن صدام و قشون او» می‌داند! این در حالیست که خود بازرگان و دیگر رهبران نهضت آزادی در اوایل جنگ و در بیانیه‌های خود همین عناوین را به کرات بکار می‌بردند:«یقین داریم به مصداق جاءالحق و ذهق الباطل، این بار نیز اسلام در جنگ با کفار و دشمن رودر روی، سرانجام موفق و پیروز خواهد بود» (اسناد نهضت آزادی جلد ۱۱ صفحه ۲۴۶)»

پس از پایان جنگ ایران و عراق و اغاز حمله آمریکا به عراق اصلاح طلبان امروز که در آن روزها به چپ ها معروف بودند مانند علی اکبر محتشمی پور صدام را خالد بن ولید و سردار بزرگ اسلام نامیدند که ایران باید از وی حمایت و وارد جنگ خلیج فارس بشود.

رفتارهای عجولانه اصلاح طلبان همواره ضربه های سختی به ایران زده است. لزوم حمایت از طالبان در زمان حمله امریکا به افغانستان که از سوی بهزاد نبوی مطرح شد نمونه دیگری از تندروی های دیپلماتیک اصلاح طلبان است.

از طرف دیگر کندروی هایی نیز در رفتار اصلاح طلبان به چشم می آید. برای نمونه طرح "گفتگوی تمدن ها" از جانب محمد خاتمی در پی حملات 11 سپتامبر دلیلی یود که جرج بوش کمتر از 1 سال پس از آن ایران را محور شرارت بداند.

در ماجرای مذاکرات هسته ای نمایندگان مجلس ششم در نامه ای صراحتا رهبر انقلاب را می خواستند به نوشیدن جام زهر و قبول عقب نشینی کامل در مقابل غرب مجبور کنند.

عجله و رفتار های افراطی شاخص دیپلماتیک مشهود میان اصلاح طلبان است که قصد دارند آن را به دولت و شخ حسن روحانی تزریق کنند.

هم صدایی گوشه تندرو اصلاح طلبان و آمریکا نه تنها در ماجرای مذاکرات احتمالی و اجبار حسن روحانی برای دیدار با اوباما مشهود است بلکه در سال 88 و در ماجرای فتنه علنی شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها