کد خبر: ۱۶۸۹۶۷
زمان انتشار: ۱۹:۴۳     ۰۵ مهر ۱۳۹۲
 به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در پایان سفر به نیویورک، با اشاره به دیدارها و همچنین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: من ساعاتی قبل در افتتاحیه اجلاس وزرای عدم تعهد سخنرانی کردم و هر کدام از این سخنرانی‌ها تحت موضوعات مختلف، نشان‌دهنده شوق و اشتیاق این مقامات برای تعامل با ملت ایران است.

* دیدارهای هیئت ایرانی مثبت بود

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مثبت بودن این دیدارها گفت: در این دیدارها در زمینه مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو داشتیم. از جمله ملاقات‌های من دیدار با رؤسای جمهور فرانسه، اتریش، نخست‌وزیر پاکستان، تونس، رئیس‌جمهور ترکیه، لبنان، سریلانکا، کفیل ریاست جمهوری عراق همچنین دبیر کل سازمان ملل و نخست‌وزیران ایتالیا و اسپانیا و وزیر امور خارجه آلمان، رئیس IMF دبیر کل OIC، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در سوریه و همچنین دیدار جمعی با اعضای هیئت‌های شرکت‌کننده در مجمع عمومی سازمان ملل بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار خود با ایرانیان خارج از کشور تصریح کرد: من شاهد یک دیدار بسیار صمیمی و پرشور با ایرانیان مقیم آمریکا بودم که امیدوارم همه آن‌ها سفیران کشور ایران در این سرزمین باشند و بتوانند نظرات مردم آمریکا را به مردم ایران منتقل کنند.

روحانی گفت: همچنین جلسات گفت‌و شنودی در این چند روز برگزار شد که شامل دیدار با رهبران جامعه اسلامی آمریکا و شخصیت‌های برجسته رسانه‌های آمریکا می‌شد. این فرصت نیز فراهم شد تا با شخصیت‌های معروف و فرهیخته از اندیشکده‌های آمریکا دیدار و گفت‌وگو داشته باشیم و امروز هم در اجتماع بسیار باشکوه که اعضای جامعه آسیایی و آمریکا بودند سخنرانی داشتم.

* درخواست‌های زیاد برای گفتگوی تلویزیونی با رییس جمهور ایران

رییس جمهور ادامه داد: علیرغم اینکه درخواست‌های بسیار مکرری برای مصاحبه‌های اختصاصی با شبکه‌های تلویزیونی به دست من رسید به دلیل ضیق وقت تنها توانستم با شبکه تلویزیونی CNN‌و PBS و روزنامه واشنگتن‌پست گفت‌وگو داشته باشم. البته در جریان این سفر آقای دکتر ظریف که مسئولیت مذاکره با 1+5 را دولت من به ایشان واگذار کرده است علاوه بر گفت‌وگو با همتایان خود در جلسه 1+5 حضور پیدا کرد که خودشان نتیجه جلسه را اعلام کردند.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران ادامه داد: جلسات در فضای مثبت و امیدوارکننده برگزار شد و امیدواریم این جلسه در یک زمان کوتاه به نتیجه برسد.

روحانی گفت: همچنین یکی از همراهان من به عنوان رئیس بازرگانی ایران که ریاست دفتر رئیس‌جمهور را برعهده دارد و معاون رئیس‌جمهور در امور گردشگری و همچنین دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که همراه من بودند از جمله نماینده مردم شیراز و نماینده کلیمیان دیدارهایی داشتم که آن دیدارها نیز دیدارهای مفیدی بوده است.

* سخنرانی اوباما یک گام مثبت بود

وی از تمام اعضای نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد و همچنین سایر افرادی که در این سفر تلاش‌هایی داشتند تشکر کرد و افزود: باید بر این نکته تأکید کنم که لحن سخنرانی برخی از مقامات عالیرتبه اروپایی و همچنین سخنرانی آقای اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که لحنی متفاوت با گذشته داشت را باید به عنوان قدم مثبت برای حل و فصل مسائل فیمابین ایران و دنیای غرب ارزیابی کنیم.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران ادامه داد: من از شما اصحاب رسانه که نقش بی‌بدیلی برای تنویر افکار عمومی دارید انتظار دارم به عنوان پیام‌رسانانی دقیق و صادق بتوانید حقایق را بی‌کم و کاست به مردم جهان منعکس کنید.

* مشکلی برای دیدار با رییس جمهور آمریکا نداشتیم اما فرصت نبود

رئیس‌جمهور در ادامه، خبرنگار آسوشیتدپرس از روحانی پرسید که «شما به لحن متفاوت اوباما اشاره کردید ولی از این موقعیت استفاده نکردید تا او را ببینید، شاید این موضوع یکسری از کارها را سریع‌تر پیش برد، به نظر شما چه گام‌هایی باید برداشته شود تا این نشست دوجانبه بین روسای جمهور ایران و آمریکا برگزار شود»

روحانی در پاسخ به این پرسش گفت: برنامه مقدماتی برای این کار فراهم شده بود که بین بنده و اوباما دیداری انجام شود و طرف آمریکایی هم برای این دیدار اظهار تمایل کرده بود و ما هم برای این دیدار مشکلی نداشتیم.

وی افزود: اما در برنامه‌ریزی برای نحوه این دیدار به خصوص نتایج دیدار اول، فرصت و زمان کافی نبود و دو طرف قانع بودند که این زمان برای برنامه‌ریزی دیدار دو رئیس‌جمهور شاید کافی نباشد، برای ما نتیجه این گونه دیدارها مهم است.

روحانی ادامه داد: پس از گذشت 35 سال تنش‌های فراوان بین ایران و آمریکا و مسائل بسیار زیادی که بین این دو کشور وجود دارد، ملاقات در سطح دو رئیس‌جمهور آن هم برای اولین بار خود به خود با پیچیدگی‌هایی همراه است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: دو طرف می‌خواستند دیدار کاملا موفق و موثری داشته باشند اما در عین حال به نظرم فضایی که امروز به وجود آمده کاملا با گذشته متفاوت است و البته کسانی که این فضا را به وجود آوردند، در واقع صدای رسای ملت ایران در انتخابات 24 خرداد بود.

روحانی تصریح کرد: این انتخابات بسیار شکوهمند، فضای نویی را در داخل ایران و در سطح جهان ایجاد کرده است، تقریبا همه مسئولان و مقامات عالیرتبه غربی که در این سفر حضور داشتند، بر این نکته تاکید داشتند که انتخابات 24 خرداد ایران، نقطه عطفی بود و فضای جدیدی را ایجاد کرد و زمینه را برای رابطه بهتر آماده کرده است.

* باید قدم‌ها را بسیار حساب‌شده و دقیق برداریم

وی تصریح کرد: به نظرم اولین قدم در این سفر برداشته شد و آن قدم اجلاس دیروز 1+5 بود که در سطح وزرای امور خارجه برگزار شد، بنابراین در حد فرصت این چند روزه و برنامه‌ای که در طول دو هفته قبل طراحی شده بود، بنده از نتیجه آن راضی هستم، ما قدم‌ها را باید بسیار حساب‌شده و دقیق برداریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: هدف ما منافع مشترک دو ملت است، هدف ما حل و فصل مشکلات است، هدف ما قدم به قدم ایجاد بنای اعتماد بین دو دولت و دو ملت خواهد بود.

روحانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال یک روزنامه ایتالیایی درباره دیدار امروز وی با نخست‌وزیر ایتالیا و نقش احتمالی ایتالیا در حل و فصل مسئله هسته‌ای و گسترش روابط دوجانبه گفت: دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا دیدار بسیار مفیدی بود و ما فرصت پیدا کردیم تا نسبت به مسائل مورد علاقه دو طرف گفت‌وگو کنیم. هر کشوری که کمک کند برای حل و فصل سریعتر مسائل هسته‌ای از تلاشش استقبال می‌کنیم.

 

وی افزود: موضوع این نبود که ایتالیا در 1+5 شرکت بکند و چنین پیشنهادی مطرح نشد. بحث این بود که ایتالیا به عنوان یک کشور مهم در اتحادیه اروپا در این اتحادیه تلاش کند تا مسئله هسته‌ای ایران با سرعت بیشتری حل شود.

 

رئیس‌جمهور ادامه داد: به هر حال خود کشورهای حاضر در این اجلاس می‌‌گویند که جمع 3 + 3 است و ما نمی خوا‌هیم این جمع تبدیل به 3+4 شود.

* رقابت تسلیحات کشتار جمعی در منطقه ما بسیار خطرناک است

رئیس‌جمهور اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره نقش جنبش عدم تعهد و تلاش در راستای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌ هسته‌ای که از سوی وی در سازمان ملل مطرح شد، گفت: خاورمیانه منطقه بسیار حساسی است و وجود سلاح کشتار جمعی بسیار خطرناک است. حداقل در دو نوبت تاکنون و طبق برخی از اخبار در سه نوبت در منطقه ما سلاح‌های غیرمجاز و کشتار جمعی به کار رفته است.

وی افزود: یک مورد آن حمله شیمیایی عراق به ایران است که مجروحین و کشته‌های بسیاری به بار آورد که عده‌ای از مجروحین همچنان از آن رنج می‌کشند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مورد دوم کاربرد سلاح‌های شیمیای در سوریه بود و مورد سوم برخی از اخبار درباره به کار برده شدن سلاح‌های غیرمجاز در جریان آزادسازی کویت است که تنها در اخبار مطرح شد.

روحانی تصریح کرد: ‌در مجموع تاکنون سه بار در منطقه ما از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده شده است. رقابت تسلیحاتی در منطقه ما در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. ما سال‌هاست این طرح را پیشنهاد کرده‌ایم و هم‌اکنون نیز به دنبال این مسئله هستیم. در زمانی که با سه کشور اروپایی مذاکره می‌کردیم یکی از بندهای مورد توافق این بود که اروپا کمک کند تا ما به خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای برسیم.

وی افزود: در سخنرانی خلع سلاح نیز ما بر این پیشنهاد تاکید کردیم که می‌خواهیم خاورمیانه جزو مناطقی باشد که عاری از سلاح هسته‌ای است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اسرائیل تنها رژیمی است که دارای سلاح‌های هسته‌ای است، گفت: ما باید همگی تلاش کنیم که سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌های هسته‌ای از منطقه زدوده شود علاوه بر این برخی از اطلاعات می‌گوید که برخی از کشورهای دارای نیروی نظامی در منطقه، از سلاح‌های ممنوعه برخوردارند که در صورت عاری شدن منطقه از سلاح هسته‌ای حضور اینگونه کشتی‌‌ها در منطقه ممنوع خواهد شد. ما همچنان از این طرح حمایت می‌کنیم و همچنان از ظرفیت خود برای اجرای این طرح استفاده خواهیم کرد.

* راه برای اعتمادسازی تسهیل شده است

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما فرمودید که محیط و فضا در ایران متفاوت شده است، آیا احساس می‌کنید که مقامات اروپایی و آمریکایی متقاعد شده باشد که ایران برای حل و فصل مشکلات آمده است که مذاکره کند، گفت: در جلسه 1+5 بحث‌های مهمی پیرامون مسئله هسته‌ای ایران شد و اینکه چگونه ملت ایران از انرژی هسته‌ای استفاده کند و در کنار آن اعتماد لازم نیز ایجاد شود.

وی در ادامه افزود: در ملاقاتی که با مقامات غربی داشتم، آنها فضای به وجود آمده در ایران را کاملا متفاوت با گذشته ارزیابی می‌کردند و شرایط به گونه‌ای است که راه برای بنای اعتماد بسیار تسهیل شده است و امیدارم با اراده دو طرف در کوتاه مدت مشکل به وجود آمده برطرف شود.

رئیس‌جمهور گفت: من معتقد هستم در زمان نه چندان زیادی مسائل هسته‌ای برطرف می‌شود و بنای بنده به توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی مخصوصا روابط فرهنگی با غرب است.

* مذاکره بدون اجماع داخلی در ایران انجام نمی‌شود

روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار راشاتودی مبنی بر اینکه آیا در ایران حمایت لازم را برای پیگیری قضیه هسته‌ای دارید، گفت: من قبلا هم در یک مصاحبه اعلام کردم که دولت اختیار کافی را برای اینکه پای میز مذاکره به نتیجه برسد را دارد و من هم برای این موضوع وزیر خارجه‌ام را انتخاب کرده‌ام و هر نتیجه‌ای که داشته باشد از پشتوانه قوا و مردم خواهد داشت و اساسا مذاکره بدون اجماع داخلی انجام نمی‌شود و دولت در این زمینه اختیار کامل دارد.

* موضوع سوریه برای ما مهم است

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار المیادین بیروت مبنی بر اینکه آیا در نشست ژنو 2 که درباره سوریه است حضور خواهید داشت و سیاستتان در برابر حماس و لبنان و سوریه چیست، تصریح کرد: مسائل منطقه برای ما بسیار مهم است به ویژه مسئله سوریه زیرا سوریه در یک جنگ خطرناک داخلی گرفتار شده است که باید سعی کنیم جنگ متوقف شود تا مردم سوریه در یک فضای امن بتوانند تصمیم درستی را اتخاذ کنند.

رئیس‌جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: رابطه ما با کشورهای منطقه نافی رابطه با کشورهای غربی نیست، ما دارای یکسری اصول در روابطمان هستیم و بر اساس منافع مشترک روابطمان را تنظیم می‌کنیم و در منطقه مخالف دخالت خارجی و حضور نیروهای بیگانه و جنگ هستیم و معتقدیم که روابط باید دوستانه باشد.

* در نشست ژنو2 شرکت می کنیم

روحانی با اشاره با بیان اینکه ما درباره مسئله سوریه با کشورهای همسایه سوریه به ویژه عراق و ترکیه در حال مذاکره هستیم، گفت: در نشست ژنو 2 و در هر فعالیت بین‌المللی دیگری که از ما دعوت شود حضور فعالی خواهیم داشت و در این نشست نیز برای دفاع از مردم سوریه قطعا حضور می‌یابیم.

* راه‌حل سوریه «جنگ» نیست

وی افزود: در مذاکرات ژنو 2 ایران طرح خود را برای راه‌حل سوریه مطرح می‌کند. قطعا راه‌حل سوریه جنگ نیست و کاربرد سلاح‌های شیمیایی را در سوریه قویا ممنوع اعلام می‌کنیم ولی اطلاعاتی داریم که برخی کشورهایی که نیروی نظامی در منطقه دارند از سلاح‌های کشتار جمعی برخوردارند و معتقدیم گروه‌های تروریستی باید سوریه را ترک کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها