يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۶۹۷۵۴
زمان انتشار: ۱۰:۳۴     ۰۸ مهر ۱۳۹۲
سیاست کنترل جمعیت به گفته رهبر انقلاب راهبردی بود که ادامه پیدا کردن آن در سال‌های پس از دهه هفتاد، یک اشتباه بود، اما ظاهرا قرار نیست این راهبرد اشتباه متوقف شود.

به گزارش 598،‌ مساله کاهش جمعیت یکی از مشکلاتی است که بسیاری از کشورهای جهان را درگیر خود کرده است.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طی سال های گذشته به دلیل اعمال سیاست های کنترل جمعیت و تبلیغ دو و تک فرزندی دچار معضل کاهش نسل جوان شده است.

هشدار درباره یک خطای استراتژیک

این معضل تا جایی پیش رفت که رهبر معظم انقلاب نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و در جمع کارگزاران نظام در سوم مرداد سال 1391 به این مساله اشاره کرده و آن را یک خطا دانستند.

رهبر انقلاب ضمن تاکید بر لزوم بازنگری این طرح های کنترل جمعیتی، گفتند: در اوائل دهه‌ی هفتاد اجرای این سیاست بنا بر مصالحی صحیح بود، اما ادامه‌ی آن در سال‌های بعد خطا بود.

حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: بررسی‌های علمی و کارشناسی نشان می‌دهد که اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کند، به‌تدریج دچار پیری و درنهایت کاهش جمعیت خواهیم شد، بنابراین مسئولان باید باجدیت در سیاست کنترل جمعیت تجدید نظر کنند و صاحبان رسانه و تریبون، از جمله روحانیون در جهت فرهنگ‌سازی این موضوع اقدام کنند.

البته رهبر انقلاب تنها دوماه بعد از این سخنان و در مهرماه سال 91 در جریان سفر به خراسان شمالی دوباره بر روی مساله افزایش جمعیت تاکید کردند.

ایشان نسل جوان پرنشاط، تحصیل‌کرده و شجاع را یکی دیگر از ثروت‌های زیربنایی ملت ایران برشمردند و بار دیگر تأکید کردند یکی از خطاهایی که در اواسط دهه‌ی هفتاد انجام شد، ادامه‌ی سیاست کنترل جمعیت بود که این اشتباه باید جبران شود، زیرا نسل جوان عامل اصلی پیش‌روندگی کشور است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته اجرای سیاست کنترل جمعیت در اوایل دهه‌ی هفتاد کار صحیحی بود، اما ادامه‌ی آن از اواسط دهه‌ی هفتاد اشتباه بود و مسئولین کشور و از جمله رهبری در این اشتباه سهیم هستند و باید از خداوند طلب عفو کنند.

سخنان رهبر انقلاب درباره اهمیت این مساله و اشتباه های صورت گرفته درمورد آن، نشان از این دارد که موضوع کنترل جمعیت در سال های آینده به مشکل اول ایران تبدیل خواهد شد.

دشمن در کمین پیرشدن ایرانی ها!

«زیبیگنیو برژینسکی» یکی از نام آشنا ترین سیاست مداران آمریکایی است که مردم ایران بارها نام وی را به دلایل مختلفی شنیده اند.

اما شاید متفاوت ترین اظهارنظر از این سیاستمدار کهنه کار آمریکایی، درباره ایران و موضوع کاهش جمعیت جوان کشورمان است.

 

وی در مصاحبه ای با روزنامه وال استریت ژورنال در ایام فتنه 88 با توصیه به غرب و کشورهای طرفدار حمله برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران مانند رژیم صهیونیستی، می گوید: «از فکر کردن به حمله پیش دستانه علیه تاسیسات هسته ای ایران اجتناب کنید و گفتگو ها با تهران را حفظ کنید، بالاتر از همه بازی طولانی مدتی را انجام دهید چون زمان و آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران به نفع رژیم کنونی نیست».

این نشان می دهد که سیاستمداران و استراتژیست های غربی با دقت مساله کاهش جمعیت در ایران را زیر نظر دارند و خوب می دانند که این روند طی 20 سال آینده کشورمان را به سمت پیر شدن خواهد برد.

بودجه 13 میلیارد تومانی برای کنترل جمعیت!/ هشداری که فقط چند ماه جدی گرفته شد

اما در این میان و پس از هشدارهای صریح رهبر معظم انقلاب درباره این طرح های کنترل جمعیتی، ظاهرا قرار نیست تدبیری در این زمینه صورت بگیرد.

در آخرین نمونه بی توجهی در بودجه سال 92 کل کشور و در بخش اختصاص بودجه به برنامه های وزارتخانه های مختلف، بودجه ای عجیب در نظر گرفته شده است.

 

 

 

«برنامه کنترل جمعیت و تنظیم خانواده» این عنوان برنامه ای است که در ذیل قسمت «ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی» آمده است.

برنامه کنترل جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در بودجه سال 92 کل کشور مبلغ 133 هزار و 380 میلیون ریال معادل تقریبی 13 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است. یعنی درست در سالی که (سال 91) رهبر انقلاب بر عدم بکارگیری طرح های کنترل جمعیت تاکید کردند، بودجه ای برای سال بعد در نظر گرفته شده که در تعارض با راهبرد تعیین تاکید شده از سوی ایشان است.

نکته دیگری که با بررسی جداول بودجه جلب توجه می کند بودجه ای است که برای «ساماندهی ازدواج جوانان» در نظر گرفته شده است.

در بودجه سال 92 کل کشور مبلغ 60 هزار میلیون ریال معادل 6 میلیارد تومان، برای مساله ازدواج جوانان اختصاص داده شده است. در حالی ازدواج جوانان و هموار کردن مسیر آن، می تواند به بهبود وضعیت جمعیتی یک کشور کمک کند و کشورهای مختلف درگیر با پیری جمعیت، چنین طرح هایی را اجرایی کرده اند.

 

بودجه ای که قرار بود دیگر نباشد!

پس از بیانات رهبر انقلاب در سال 91،  مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت وقت، 11 مرداد همان سال در گفت و گو با خبرنگاران درباره برنامه کنترل جمعیت گفت: بودجه برنامه کنترل جمعیت به طور کلی حذف شد و اکنون چنین برنامه‌ای در وزارت بهداشت وجود ندارد.

وی افزود: در عین حال تقاضای بودجه 19 میلیارد تومانی را از دولت برای اجرای برنامه سلامت باروری داریم که با استفاده از آن به سلامت مادران، نوزادان و کودکان کمک کنیم و امیدواریم این بودجه در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

وزیر سابق بهداشت ادامه داد: سیاست جمعیتی وزارت بهداشت در جهت سیاستهای کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری است و در این مسیر سیاست کنترل جمعیت به آن معنا که در گذشته بوده دیگر وجود ندارد و سیاستهای ما سیاست سلامت خانوار و سلامت باروری است که در تمام نقاط کشور اجرا می‌شود.

وی در آن زمان وعده فرستاده شدن لایحه ای به مجلس برای اصلاح بودجه 91 درباره برنامه کنترل جمعیت را داد و گفت:‌ همه دستگاهها باید بزودی منتظر لایحه‌ای باشند که به مجلس برود و قوانین مربوط به کنترل جمعیت ‌اصلاح شود.

بنابر این گزارش، لایحه بودجه سال 92 توسط دولت دهم به مجلس ارائه شد و حال دولت تدبیر و امید می تواند با لایحه ای از مجلس درخواست اصلاح این برنامه را در بودجه کل کشور داشته باشد.

بدون شک قرار گرفتن چنین برنامه ای در دستور کار وزارت بهداشت، حتی اگر در حد یک عنوان باشد می تواند آثار مخرب استراتژیکی را به دنبال داشته باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها