أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۶۹۹۱۴
زمان انتشار: ۱۸:۱۰     ۰۸ مهر ۱۳۹۲
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، دکتر ابراهیم فیاض عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار هم اندیشی گفت: وقتی تضاد ها به اوج می رسد رابطه شروع می شود.

فیاض  با بیان اینکه مسئله سوریه اوج درگیری و تضاد ایران و آمریکا بود خاطر نشان کرد: ایران  به پشتوانه  حمایت مقام معظم رهبری مقتدرانه در سوریه در برابر آمریکا قرار گرفت و مانع از بمباران نظامی این کشور توسط  امریکا شد.

فیاض ادامه داد: با مقاومت ایران در سوریه آنها پی به قدرت بالای ایران بردند و آمریکا دراین قضیه عملا شکست را پذیرفت و خود به خود باعث شد آمریکا از موضع جنگ طلبانه در سوریه کوتاه بیاید.

وی بابیان اینکه حتی دولت احمدی نژاد به اندازه مقام معظم رهبری  بر مقاومت در سوریه تاکید نداشت افزود: بسیاری در حمایت از سوریه در کشور تردید داشتند و حتی روزنامه هایی مثل جمهوری اسلامی و اطلاعات گاها تیترهایی بر ضد دولت سوریه می زدنداما رهبری از ابتدابر حمایت از مقاومت در سوریه تاکید کرد وزمانی که آمریکا چنین پاسخ قاطعی از رهبری در این زمینه مشاهده کرد از موضع خود عقب نشینی کرد.

وی بابیان اینکه پیشنهاد مذاکره در وهله کنونی از طرف آمریکا نشان از قدرت ایران و ضعف آمریکا دارد خاطرنشان کرد: آمریکا پس از قرار گرفتن در موضع ضعف می خواهد آن چیزی را که از طریق نظامی در جنگهای سی و سه روزه و22روزه غزه دنبال می کرد از طریق مذاکره به دست آورد.

وی با اشاره به مشکل تاریخی ایران و آمریکا و فتح لانه جاسوسی توسط دانشجویان گفت: متاسفانه پس از فتح لانه جاسوسی بسیاری از دانشجویان انقلابی که در فتح آن نقش موثر داشتند توسط منافقین ترور شدندو برخی دیگر در عین ناباوری به دامان انگلستان پناه بردند.

وی ادامه داد: برخی از این دانشجویان پس از فتح لانه جاسوسی نتواستند درست تصمیم بگیرندو بسیاری از آنها بورسیه تحصیل در انگلستان گرفتند.

وی بابیان اینکه اوایل انقلاب عوامل  وابسته به آمریکا درکشور فراوان بود و به همین دلیل لانه جاسوسی توسط دانشجویان فتح شد تاکید کرد: مذاکرات امثال بهزاد نبوی در بحث گروگانها نشان میدهدحتی این خطر وجودداشت تا همچون وضع کنونی مصر، عناصری وابسته تر از دوره شاهنشاهی سرکار بیایند و اهمیت فتح لانه جاسوسی در وجود وابستگان آمریکا درآن دوره و احتمال کسب قدرت بود که باعث شد امام خمینی (ره) آن را انقلاب دوم بنامد.

فیاض تاکید کرد: اولین رئیس جمهور تاریخ ایران در سازمان سیا کد داشت وعناصری  مثل نهضت آزادی نیز وابستگی آشکاری با آمریکایی ها داشتند و وجود این عوامل همیشه این خطر را افزایش می داد که دوباره وضع به شرایط قبلی برگردد.

فیاض ادامه داد: انگلیس هم که درکودتای 28مرداد از آمریکا شکست سختی خورده  بود به نشانه انتقام به برخی از کسانی که در فتح لانه جاسوسی نقش داشتند ویزا و بورس تحصیلی اعطا کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از برخی از دانشجویان فاتح لانه جاسوسی گفت: اینها پس تحصیل در انگلستان رابطه خوبی هم با آنها برقرار کردند تاحدی که درفتنه 88چند تن از آنها به شدت فعالیت داشتند.

دکتر فیاض  بااشاره به اینکه سیاست های کلی نظام توسط رهبر معظم انقلاب تعیین می شود تاکید کرد: مقام معظم رهبری در وهله اول یک فقیهِ حکیم است و کاملا بر شرایط اشراف دارند و نباید در بحث رابطه یا عدم رابطه با آمریکا از خط رهبری جدا شد و دچار افراط یا تفریط شویم.

فیاض با بیان اینکه فصل الخطاب تمام امور باید رهبری باشد اضافه کرد: رهبری در بحث رابطه با آمریکا اشراف نظر کامل داردو همه دراین قضیه باید تسلیم نظر ولی فقیه باشند.

وی  بابیان اینکه در عرصه روابط بین الملل هیچ کشوری قابل اعتماد نیست خاطرنشان کرد:در سیاست  قدرت، حرف اول را می زندوباید ازاین طریق بتوانیم  دربازی ها بین المللی حرف خودرا به کرسی بنشانیم ودولت  خاتمی دقیقا از همین نقطه ضربه خورد که از موضع قدرت و اقتداربا غرب صحبت نکرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بااشاره به رویکرد دولت خاتمی درقبال غرب و آمریکا گفت: خاتمی خیال می‌کرد که با صداقت وعشق‌ ورزیدن به غرب، آنها   هم به او عشق می‌ورزند ولی  برعکس شد و تحقیرش کردند و خود خاتمی هم  برای همیشه  قافیه را  درایران باخت.

وی ادامه داد: اگر در شرایط حال حاضر نیز ایران به پشتوانه مقام معظم رهبری قدرت ورزی نکرده بود امروز آمریکایی ها  در برابر ایران تسلیم نشده و پیشنهاد مذاکره را نمی دادند

این جامعه شناس  با اشاره به بازی برد - برد در رابطه ایران و آمریکا گفت:برد آمریکا دراین مذاکره اصلا به این معنا نیست که ما به آنها امتیازی بدهیم، بلکه برد آمریکا دراین است که هزینه نظامی آنها در منطقه که به شدت سنگین است ، کاهش می یابد.

فیاض یادآور شد: اگر مثل خاتمی نگاه  عاشقانه به غرب  داشته باشیم قدرت به دست آمده کنونی ازدست می روداما اگر از این قدرت موجود بتوانیم برای افزایش همین قدرت استفاده کنیم شرایط فرق می کند.

وی ادامه داد: شرایط نباید به گونه ای رقم بخورد که دوباره وابسته آمریکا شویم و نگاه عاشقانه به
نباید در بحث رابطه یا عدم رابطه با آمریکا از خط رهبری جدا شد و دچار افراط یا تفریط شویم.

غرب همچون خاتمی فقط باعث استفاه آنها ازایران و انفعال ما دربرابر آنها  شود بلکه باید بتوان از  سایر کشورها از جمله آمریکا به عنوان  ابزاری استفاده کردتا باعث افزایش قدرت مضاعف ما شود.

فیاض تصریح کرد : دراین شرایط اوضاع بسیار پیچیده خواهد شد چراکه درشرایط فعلی همه چیز مشخص است و دشمنی ما با آمریکا کاملا بارز است اما اگر رابطه ای برقرار شود ای شرایط بسیار پیچیده تر خواهد شد وباید بتوان درآن شرایط سخت  هوشمندانه با رقیب  بازی کرد.

فیاض تاکید کرد: تا وقتی که فقاهت به معنایی واقعی ،یعنی آن فقاهتی که امام(ره) داشت  و حضرت آقا  دنبال می‌کنند  وجودارد ما هرگز تسلیم و ذلیل  نمی‌شویم واین نکته بسیار مهمی است که حوزه های علمیه به این نوع فقاهت بایدتوجه  داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: فتنه واقعی دراین بود که در حوادث سال 88 انگلیسی ها دقیقا به همین نوع فقاهت  موجود درنزد مقام معظم رهبری حمله کردند وخواستند نسخه دیگری را توسط برخی افراد تجویز کنند.

وی بااشاره به نقش حوزه های علیمه در صدور انقلاب در قالب قدرت نرم گفت: در شرایط کنونی باید قدرت نرم انقلاب اسلامی فعال شود وعلم کلام که به نوعی ابزار ارتباطات در فقه شیعه است درقم فعال شود تا بتوان شیعه را که ظرفیتهای فراوانی دارد را درجهان گسترش داد.

وی تاکید کرد : بروز قدرت ایران در مذاکره با آمریکا باید به این نقطه منتهی شود که تشیع در آمریکا جای تسنن را بگیردو اسلام هراسی درجهان ازبین برود وایران بتواند نفوذ فرهنگی بالایی درآنجا داشته باشد.

فیاض خاطر نشان کرد : درارتباطات جهانی حوزه های علمیه باید بتوانندنقش خودرابه خوبی ایفا کنند و علم کلام باید به خوبی فعال شود تا نظام فقهی و فلسفی ما رادرجهان با ارتباط نرم و حکمت موجود در فقه  گسترش دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها