کد خبر: ۱۷۰۴۶۹
زمان انتشار: ۰۹:۳۹     ۱۰ مهر ۱۳۹۲
شیخ‌الاسلام مطرح کرد؛
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به فعال شدن دیپلماسی دولت در قبال آمریکا دیپلماسی مجلس هم فعال می‌شود، گفت: خیر. کنگره آمریکا در IPU هم نمی‌آید و ما با آنها طرف نمی‌شویم.

حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس در گفت‌و‌گ و با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با بیان اینکه مقام معظم رهبری بنا بر جایگاه رهبری‌شان وظیفه خود می‌دانند که از منتخب ملت حمایت و شرایط را برای تحقق شعارهای منتخب مردم فراهم کنند، درباره تاکتیک نرمش قهرمانانه اظهار داشت: اگر چه رقیب را در نهایت مغلوب می‌کنیم اما یک شکست جوانمردانه می‌دهیم و دشمن را تحقیر نمی‌کنیم. این نرمش قهرمانانه تعامل سازنده‌ای است که ما می‌خواهیم با جهان داشته باشیم.

شیخ‌الاسلام با تاکید بر اینکه هیچ کس حق ندارد از حقوق ملت ایران بگذرد چرا که ملت ایران حقوق ثابت و غیر قابل گذشتی دارد و روحانی با این شعار که من از حقوق مردم گذشت می‌کنم روی کار نیامد،‌افزود: این نرمش در اصل در حقوق صورت نمی‌گیرد و هیچ کس حق ندارد از آن گذشت کند بلکه این نرمش در روشِ حصول آن حقوق است.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس با اشاره به اینکه از دلایل موفقیت و قهرمانی ما در این چندین سال اخیر مقاومت و عدم عقب نشینی بوده است خاطرنشان کرد: آنها به این نکته رسیده‌اند که ملت ایران از مسیر خود دست بر نمی‌دارد لذا به دنبال این هستند که چگونه با کمترین هزینه به هدف خود برسند.

«ما می‌گوییم کاری کنیم که حاصل جمع آن صفر نباشد و بلکه برد برد باشد. ما بر سر این موضوع با یکدیگر مذاکره می‌کنیم؛ آنچه که تاکنون انجام شده این بوده که ما فشار تحمل کردیم و غربی‌ها هزینه متحمل شده‌اند و چیزی هم به دست نیاورند بنابراین حالا به دنبال چیز دیگری هستند.»

وی درباره شرایط تشکیل ژنو 2 اظهار داشت: در حال حاضر امکان تشکیل ژنو 2 از هر زمان دیگری بیشتر است. البته یک مشکل اساسی این است که در هر مذاکره‌ای که قرار باشد سازنده‌ هم باشد باید آتش بس برقرار شود و در غیر این صورت نمی‌توان مذاکره کرد. بنابراین مشکل که وجود دارد این است که جبهه معارضان هیچ کس را به عنوان کسی که آتش‌بس را تعیین کند قبول ندارد.

شیخ‌الاسلام با تاکید بر اینکه بشار اسد سال دیگر در انتخابات سوریه کاندیدا می‌شود، گفت: اوباما در صحبت‌های خود گفت که «بشار اسد آدم کشته است» در حالی که مردم سوریه باید این را تشخیص دهند و غرب اگر به چنین چیزی اعتقاد دارد، بگذارد اسد کاندیدا شود.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس در خصوص سفر لاریجانی به سوئیس و جزئیات این سفر تصریح کرد: وی ابتدا به بوسنی و صربستان و سپس به IPU که در ژنو تشکیل می‌شود و اجلاس پاییزه با موضوع سلاح‌های اتمی و خطر آن برای صلح و امنیت جهانی است، می‌رود و تا هفته گذشته قرار بود 33 رئیس مجلس و بیش از 18 نایب‌رئیس به این اجلاس بیاید. لاریجانی سپس به کرواسی خواهد رفت، او 12 و 13 مهر بوسنی، 16 و 17 مهر ژنو و 15 تا 17 مهر باید ژنو باشد.

وی در ادامه این گفت‌و‌گو و درباره کارکرد گروه‌های دوستی پارلمانی متذکر شد: رئیس کمیسیون خارجه مجلس دومای روسیه به اینجا آمد. زمانی که نزد آقای لاریجانی آمد او از بحث S300 گله کرد؛ آنها می‌دانند که پارلمان ایران قوی است و اگر روسیه اشتباه کند ما هم اینجا آنها را متوقف می‌کنیم.

شیخ‌الاسلام درباره اینکه این گروه‌های دوستی پارلمانی چه دستاوردی برای سیاست عزت و حکمت جمهوری اسلامی داشته است؟ گفت: گروه دوستی با روسیه بسیار خوب کار کرده است طوری که آقای سنایی که رئیس گروه دوستی با روسیه است احتمال دارد سفیر ما در روسیه شود چون بر همه روابط مسلط است.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به فعال شدن دیپلماسی دولت در قبال آمریکا دیپلماسی مجلس هم فعال می‌شود، تصریح کرد: خیر. کنگره آمریکا هم در IPU نمی‌آید و ما با آنها طرف نمی‌شویم.

وی ضمن انتقاد از عدم سخنرانی روحانی در مراسم افتتاحیه خاطرنشان کرد: سفر روحانی به نیویورک در مجموع عزت‌آفرین بود اما معتقدم جا داشت که روحانی در افتتاحیه صحبت کند چون اوباما نیز در افتتاحیه صحبت کرد در حالی که ایران رئیس جنبش عدم تعهد بود.

شیخ‌الاسلام در پایان تصریح کرد: موقعیت قهرمانانه ما در منطقه که اثر بین‌المللی هم دارد قابل مقایسه با گذشته نیست و این به خاطر ملت، اسلام و پشتیبانی سایر مسلمانان از ماست.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها