أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۷۰۵۰۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۹     ۱۰ مهر ۱۳۹۲
تاملی پیرامون اختیار تام آقای روحانی در سفر نیویورک:
رهبری به صراحت در برهه پس از انتخابات از تقویت و ساخت درونی قدرت یاد می کنند. این رویکرد با برگزاری انتخابات و حماسه سیاسی شروع شد و احساس وحدت و امید درونی شکل گرفت و حالا با این رخداد یعنی مذاکره و هر نتیجه‌ای که از آن به بار آید، این قدرت درونی تشدید شده و نتیجه به نفع ملت ایران خواهد بود. فقط باید در این میان همگان مراقب باشند تا دولت جدید التاسیس دچار یأس در روزهای آغازین نشود.
سرویس سیاسی پایگاه 598 - محسن سعیدی/ آقای روحانی چند بار این عبارت را تکرار کردند که دولت ایشان اختیار تام دارد و این جمله در جریان سفر به نیویورک معانی آشکاری داشت. اولاً تأکید میکرد که این اختیار تام از سوی رهبری است و دفتر مقام معظم رهبری نیز تکذیبیه ای در این مورد صادر نکردند.ثانیا تأکید میکرد که ممکن است هر سطحی از مذاکره در دستور کار قرار بگیرد که از میان گزینه های مختلف پیشنهادی یعنی دیدار مستقیم با اوباما، شرکت در ضیافت بان کی مون، حضور در هنگام سخنرانی اوباما، دست دادن در راهروی منتهی به سالن مجمع عمومی و … بالاخره گزینه گفتگوی تماس تلفنی در دقیقه نود انتخاب شد. فارغ از درست و نادرستی، باید بپذیریم که این رخداد به وقوع پیوسته است و امکان بازگشت به قبل نیست.

بهتر است همه سیاسیون این جمله چند بار با تأمل برای خودشان تکرار کنند که: رئیس جمهور ایران و آمریکا بعد از سی و چهار سال قطع رابطه با هم تلفنی صحبت کرده‌اند و لحن مثبت بوده و وزیر امور خارجه دو کشور هم نیم ساعت دیدار داشته اند.

اکنون سؤالی که مطرح این است که چرا رهبری بر اساس ظاهر امر چنین اختیار تامی داده اند؟در حالی که آقای احمدی نژاد هیچ‌گاه از دارا بودن چنین اختیاری صحبت نکردند و حتی در ماههای آخر به سلب اختیارات خود در سیاست خارجی اذعان داشتند. آیا هر اختیار تامی خوب و هر سلب اختیاری بد است؟ آیا داشتن اختیار تام نشانه اعتماد است و

آنچه بعد از مصاحبه دو نفره نتانیاهو و اوباما روشن بود این بود که لحن مثبت تغییر کرده و تأکید بر ادامه و تشدید تحریم برای قبول مذاکره، نشان از عدم صداقت دولت آمریکا در این ارتباط نوپا داشت. آقای ظریف هم با عبارت حرکات زیگزاگی آقای اوباما از آن یاد کرد که اعتماد سوز است. اما مگر از دشمن انتظار دیگر جز این می‌توان داشت؟

حال سؤال اصلی است که چرا رهبری با اینکه به صراحت بیان می‌کنند که به مذاکره خوشبین نیستند و باز به صراحت اظهار می‌دارند که امام در مورد اسراییل و آمریکا تقیه نمی کرد، ناگهان صحبت از نرمش قهرمانانه می‌کنند و با توجه به لحن بیان آقای روحانی، به ایشان اختیار تام می دهند؟

آیا رهبری پیش‌بینی نمی‌کردند که عبارت نرمش قهرمانانه جاده صاف کن این تماس می‌شود و اختیار تام هم کار را به شکستن تابویی با قدمت سی و چهار می رساند؟

پاسخ در یک جمله این است که رهبری به دنبال تقویت ساختار دورنی قدرت هستند.

مشی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب این بوده است که با درک شرایط مردم و خواص منتخب مردم که اداره امور را به دست گرفته‌اند به حفظ جهت انقلاب و سرپرستی و رشد جامعه ایران اسلامی بپردازند. اگر نگاهی به حمایتهای محکم امام از آقایان بازرگان، بنی صدر و موسوی در دوران میدیریت آن‌ها بیندازیم راز این اختیار تام آشکار می شود. امام بعدها در مورد بنی صدر قسم جلاله یاد کردند که به ایشان راضی نبوده‌اند اما چگونه باید بین این عدم رضایت قلبی و آن حمایتهای صریح به‌خصوص در قضایایی مانند درگیری بنی صدر با شهید صیاد یا نامه‌های آقای هاشمی جمع نمود؟

امام و رهبری زعیم هستند و وظیفه سرپرستی و رشد جامعه را به عهده دارند. امروز دولت منتخب بخش قابل توجهی از جامعه است و بخشی قابل توجه از جامعه، تمایل به شکستن این تابو داشته اند. هر چند رهبری به آینده این کار خوشبین نیستند، اما وقتی چنین تمایلی وجود دارد بهترین گزینه اجازه تجربه کردن است. اتفاقاً اختیار تام برای این است که دولت احساس نگرانی نداشته باشد و آنچه درست می‌داند را انجام داده و کلید اصلی حل مشکلات را عرضه نماید. نگاهی به مواضع آقای روحانی بیانگر این نکته است که ایشان و مشاورانشان، سیاست خارجی را شاه‌کلید حل مسائل داخلی ایران می‌دانند و خیلی زود هم به سراغ مهره اصلی رفتند.

اما رهبری به صراحت در برهه پس از انتخابات از تقویت و ساخت درونی قدرت یاد می کنند. این رویکرد با برگزاری انتخابات و حماسه سیاسی شروع شد و احساس وحدت و امید درونی شکل گرفت و حالا با این رخداد یعنی مذاکره و هر نتیجه‌ای که از آن به بار آید، این قدرت درونی تشدید شده و نتیجه به نفع ملت ایران خواهد بود. فقط باید در این میان همگان مراقب باشند تا دولت جدید التاسیس دچار یأس در روزهای آغازین نشود.

این دولت سه سال و نه ماه دیگر مسئول امور اجرایی کشور و مسئول سیاست خارجی است، پس نیاز به حمایت دارد. حتی اگر ما مخالف اتفاقی باشیم که افتاده است، راه حل آن تضعیف و تخریب دولت نیست. دولت فعلی تجلی خواست بخش وسیعی از جامعه مسلمان ایرانی است. جامعه با انتخابهایش رشد می‌کند و با تجربه هایش به پیش می‌رود حتی اگر تجربه‌ای تلخ باشد. مشی رهبری حفظ جهت و اجازه تجربه به جمهور بوده است. با این تجربه‌ها ملت ایران راه خود را در جمه بین آرمانها و واقعیتهایش تاکنون به پیش برده و به اینجا رسیده است.

مسیر گدشته با همه خوشی و ناخوشیهایش افتخار آفرین است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی فتح الفتوح اسلام در برابر غرب و جهان مادی است و تمامی دولتهای بر سر کار آمده در مسیری که این فتح الفتوح تاکنون طی نموده است نقش داشته‌اند و از آنجا که دولتها برآمده از رأی مردم بوده‌اند باید اقدامات مثبت و منفی را به پای هم دولتها و مجلسها و دیگر نهادهای انتخابی و پس از آن انتصابی نوشت و هم به پای مردم. این نظام مبتنی بر نسبت امام و امت است و نه امام از امت جداست و نه امام از مسئولین و نهادهای حاکمیتی  و نه مردم جدای از مسئولین هستند. آنچه اتفاق می‌افتد در بستر جمهوری اسلامی و در ذیل رهبری ولی فقیه و با انتخاب مردم است حتی اگر اتفاقی تلخ از جنس قطعنامه 598 باشد، یا پلمپ تأسیسات هسته ای نطنز، یا امضای دوباره سود بانکی 20 درصد و ...همه این‌ها تجربه ماست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۵
در انتظار بررسی: ۵
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۶ - ۱۰ مهر ۱۳۹۲
۴۴
۱۳
عالی بود تحلیلتتون
مرگبر ضد ولایت فقیه
پاسخ
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۷ - ۱۲ مهر ۱۳۹۲
خداییش رهبر خوبی داریم خدا حفظشون کنه...
علی اصغر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۳ - ۱۰ مهر ۱۳۹۲
۳۹
۹
آقا برای راست آزمایی آیان به آنها اختیار دادند تا بعد نتوانند بگویند ما مانع داشتیم.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۲
۲۱
۵
این دلیل نمی شه کسی نصیحت و انتقاد نکنه
پاسخ
Ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۲
۷
۱۹
خوب بود ولی ازشما بعید بود
پاسخ
مهدی
UNITED KINGDOM
۱۲:۱۶ - ۱۰ مهر ۱۳۹۲
۳۴
۱۴
چرا تو در زمان دولت نهم و دهم که حجم بالایی از تخریب علیه رئیس جمهور ان هم به دلایل غیر منطفی شکل می گرفت، نمی نوشتید که باید از احمدی نژاد حمایت کرد و نگذاشت که دولتش ضعیف شود؟
دولتی که اقا بارها اعلام کرده بودن که ارمان های انقلاب را زنده کرده است.
پاسخ
عاشق اصلاحات
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۱ - ۱۰ مهر ۱۳۹۲
چون ایشون خیلی توهاله نور میرفت احتیاج به حمایت نداشت
جواب عاشق اصلاحات
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۲
ایا منظور از عاشق اصلاحات همان عاشق دیکتاتوری است؟
رامین قانع
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۲
۱۲
۱۳
مراقب باشید، اشتباهات و کوته فکری های خودتان را به رهبری نچسبانید.
پاسخ
احمدزاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۲
۲۲
۷
يعني شما ميگي سكوت كنيم كه به دولت فشار نياد؟!!
پس كي بايد روشنگري كنه؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۲ - ۱۰ مهر ۱۳۹۲
۲۳
۱۰
کی گفته اختیار تام داره آقا کی بهش اختیار تام داده ؟ آقا که چند بار فرمودند که حرف پشت سری و در گوشی و قایمکی با کسی ندارند (مضمون)
پس چرا به خودشون اجازه میدن همچین حرفی بزنند تا حدی که حرف های آقا رو هم تحریف کنند
قضیه ی قبل از انتخاباته که روحانی گفته بود آقا از تعطیلی تاسیسات هسته ای خبر داشتند و با اجازه ایشون بوده درحالی که آقا چندین بار در سخنرانی های مختلف این کار رو تقبیح کرده بودند و انتقاد کرده بودند
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۹ - ۱۰ مهر ۱۳۹۲
۱۲
۶
قبول دارم
پاسخ
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۶ - ۱۰ مهر ۱۳۹۲
۱۳
۸
جایگاه و حضور ولی فقیه در جامعه یعنی این. انان که نمیدانند بدانند
پاسخ
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۲
۱۷
۶
تحلیل عالی بود
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۲۱:۳۱ - ۱۰ مهر ۱۳۹۲
۱۹
۸
مانند فرزندی که پدرش او را رها می کند و می گوید بگذار تا برودذ و بیند سزای خویش...
پاسخ
طلبه مشهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۱۳
۴
سلام
عالی بود. ممنون از 598
پاسخ
مرندی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۱۸
۴
نهی رهبری یا تشویق رهبری ؟
بنظر من واقعیت اینه که حامیان آقای روحانی شدیدا به دنیال مذاکره با آمریکا بوده اند و رهبری معظم هم با اشاره به این اقدامات ،- مانند سال 74 -تذکر دادند که نرمش باید قهرمانه باشد ! یعنی در اصل ایشان با اطلاع از روحیه بسیاری از اطرافیان آقای روحانی آنها را از نرمش منفعالانه نهی کرده است نه تشویق به نرمش ....
پاسخ
عادل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۷ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۲۲
۴
همه تعامل را قبول دارند ولي زير لواي تعامل و به اسم تعامل ، وادادگي را بر نمي تابند ، مسئولين هوشيار باشند !
پاسخ
mehran
IRAQ
۱۳:۱۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۳
۵
پيشرفت وسعادت يه ملت فقط باتعامل وارتبط باديگر ملتها ميسر ميشه پس بهتره با آينده نگري به فكر نسل جديد باشيم تا مثله خودمون جوونيشون به باد نره ،پس افراط گرا نباشيم ،به اميد پيشرفت وسعادت
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۴
۷
شما تو کار بزرگترا دخالت نکنید لطفا
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۱۹ - ۱۳ مهر ۱۳۹۲
احسنت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۱۰
۵
میگن مومن از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه.ما نباید با آمریکا مذاکره میکردیم خون شهیدانمون پایمال شد.این تحلیلو از کجا آوردید؟از کجا می دونید انگیزه رهبر چی بوده؟ ما زیر بار آمریکا نمیریم. قدرت درونی به قیمت قربانی شدن عقایدمون نمیخوایم. امیدوارم اوضاع به نفع تشیع تموم بشه .بازم منتظر فرمایشات امام خامنه ای در این مورد هستیم.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
حسنی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۲
۹
۲
آمریکا هیچ وقت صادق نبوده ونخواهد بود همگی باید مواظب باسیم والبته متحد.
پاسخ
bi rabt
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۲
۴
۸
البته احمدى نژاد چه دليلى داردعكسش كنار امام(ره) وآقا باشدهـيچ ربطى به دوشخصيت ديگر ندارد
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۱۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۲
۵
۹
بابا بگذارید روحانی کارشو بکنه اینقدر چوب لاجرخش نکنید.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها