أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۷۱۰۲
زمان انتشار: ۰۳:۴۶     ۱۷ مرداد ۱۳۹۰
رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعي از مسئولان نظام:
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار جمعي از مسئولان نظام با اشاره به شرايط بسيار فوق‌العاده و بي‌سابقه‌ منطقه و جهان، به تبيين شرايط و جايگاه فعلي كشور با درنظرگرفتن نقاط قوت و ضعف پرداختند و تاكيد كردند "در بررسي شرايط كشور، بايد هم نقاط مثبت و هم نقاط منفي در كنار يكديگر ديده شوند و از منفي‌گرايي يا مثبت‌گرايي مطلق پرهيز شود ".
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار جمعي از مسئولان نظام تاكيد كردند "در بررسي شرايط كشور، بايد هم نقاط مثبت و هم نقاط منفي در كنار يكديگر ديده شوند و از منفي‌گرايي يا مثبت‌گرايي مطلق پرهيز شود ".

به گزارش  پایگاه 598 به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر يكشنبه در ديدار رؤساي قواي مجريه، مقننه و قضاييه، رئيس مجلس خبرگان‌، اعضاي هيأت وزيران، نمايندگان مجلس، مسئولان دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مختلف، ائمه جمعه و نمايندگان ولي فقيه در استان‌ها و فرماندهان ارشد نيروهاي مسلح در سخنان بسيار مهمي با اشاره به شرايط بي‌سابقه منطقه و جهان، تحليل جامعي از شرايط كشور ارائه و تأكيد كردند: ارزيابي واقع بينانه از جايگاه نظام اسلامي بعد از گذشت 32 سال نشان مي‌‌دهد، كشور اكنون به دستاوردها و پيشرفت‌هاي بزرگ و غيرقابل تصوري رسيده كه اميدبخش و زمينه‌ساز براي ادامه حركت شتابان به سمت قله‌ها هستند و در كنار آنها نيز اولويت‌ها و فهرستي از كارهاي انجام نگرفته وجود دارند كه بايد با همدلي، وحدت، كار و تلاش شبانه‌روزي، ايستادگي بر اصول و ارزش‌ها و با استفاده از اعتماد كم‌‌نظير مردم به نظام و اعتماد به نفس ملي بالا در ميان جوانان، از فرصت‌هاي موجود حداكثر استفاده را كرد و ايران اسلامي را به جايگاه شايسته خود در منطقه و جهان رساند.

رهبر انقلاب اسلامي، نگاه واقع‌بينانه در هرگونه ارزيابي شرايط كشور را مهم دانستند و افزودند: براي رسيدن به يك نگاه صحيح و واقعي از وضعيت كشور بايد شرايط فعلي منطقه و جهان را نيز در نظر گرفت زيرا بيداري اسلامي كنوني در منطقه و بحران اقتصادي عجيبي كه گريبانگير غرب شده و همچنين رشد جريان‌هاي افراطي در غرب، از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون بي‌سابقه است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: وجود چنين شرايط بي‌سابقه‌اي در منطقه و دنيا، فرصت‌هاي بزرگي را پيش روي نظام اسلامي قرار داده است كه اگر ارزيابي واقع‌بينانه‌اي از شرايط كشور وجود نداشته باشد، ممكن است اين فرصت‌ها از دست بروند و يا حتي تبديل به تهديد شوند.

ايشان ارزيابي صحيح از شرايط كشور را مستلزم نگاه واقع‌بينانه و پرهيز از يك‌سونگري دانستند و افزودند: در بررسي شرايط كشور، بايد هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف را ديد و از نگاه منفي و يا نگاه مثبت مطلق پرهيز كرد.

رهبر انقلاب اسلامي با اظهار گله‌مندي از نگاه منفي مطلق در ميان برخي مسئولان و نخبگان سياسي، نتيجه اجتماعي چنين نگرشي را نااميدي دانستند و خاطرنشان كردند: متأسفانه برخي مطبوعات نيز به دليل بعضي اغراض فقط تيتر منفي مي‌زنند كه اين روش، كار غلطي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: نگاه مثبت صرف نيز نادرست و موجب رضايت كاذب است.

ايشان نخبگان دانشگاهي و حوزوي و مسئولان را به مطالعه دقيق و بررسي كارشناسي فهرست نقاط قوت و ضعف فراخواندند و افزودند: نقاط مثبت، ظرفيت‌هاي كشور است و نقاط منفي، نشان دهنده اولويت‌ها است كه با در نظر گرفتن هر دو فهرست، مي‌توان مسير صحيح حركت به سوي پيشرفت و تعالي را شناخت.

رهبر انقلاب اسلامي سپس به برخي نقاط قوت كشور در شرايط كنوني اشاره و تأكيد كردند: اين نقاط روشن و مثبت محصول يك حركت مستمر و به‌هم پيوسته نظام جمهوري اسلامي ايران در طول 32 سال گذشته است كه البته فراز و نشيب‌هايي هم داشته است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، توانايي غلبه بر تهديدها را نقطه قوت درجه اول نظام خواندند و افزودند: نظام اسلامي، از ابتداي پيروزي انقلاب تاكنون با تهديدهاي مختلف و پيچيده سياسي، امنيتي، نظامي و اقتصادي قدرت‌هاي جهاني مواجه بوده اما توانسته است با تكيه بر مردم و توانايي‌هاي خود بر همه آنها غلبه كند.

اعتماد ميان مردم و نظام، دومين نقطه قوت كشور بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره و تأكيد كردند: اعتمادي كه اكنون مردم ايران به نظام اسلامي دارند، در كمتر نظامي در دنيا وجود دارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، حضور بيش از هشتاد درصدي مردم در انتخابات دو سال قبل، و حضور گسترده و پرشور مردم در دو راهپيمايي سالانه روز قدس و 22 بهمن را نمونه‌هاي عيني اعتماد مردم به نظام دانستند و خاطرنشان كردند: امسال نيز با وجود هواي گرم، دنيا عظمت مردم ايران را در ماه رمضان و در روز قدس خواهد ديد.

ايشان افزودند: برخي موارد خاص نيز همچون حركت عجيب مردم در نهم دي سال 88، نمونه ديگري از احساس دلبستگي عميق مردم به نظام اسلامي است.

رهبر انقلاب اسلامي با اظهار تأسف از برخي سخنان و مطالب به ظاهر مصلحت‌جويانه كه مدعي از دست رفتن اعتماد مردم به نظام هستند، خاطرنشان كردند: مردم نظام اسلامي را دوست دارند و از آن دفاع مي‌كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، پيشرفت در شرايط تحريم را يكي ديگر از نقاط قوت كشور دانستند و افزودند: در سخت‌ترين تحريم‌ها و در شرايطي كه دشمن از تحريم‌هاي فلج‌كننده سخن مي‌گويد، كشور در عرصه‌هاي مختلف از جمله علم و فناوري پيشرفت‌هاي شگرفي كرده است كه دستاوردهاي هسته‌اي، فناوري زيستي، فناوري نانو، فناوري انرژي‌هاي نو، صنايع هوا - فضا، ساخت ابررايانه‌ها، سلول‌هاي بنيادي، شبيه‌‌سازي‌ها، راديو داروها، و نانو‌ داروهاي ضدسرطان، نمونه‌هايي از پيشرفت در فناوري‌هايي است كه در بعضي از موارد آن فقط چند كشور معدود صاحب آنها هستند.

ايشان به پيشرفت در ايجاد زيرساخت‌ها و كارهاي عمراني نيز اشاره كردند و افزودند: پيشرفت در اعتماد به نفس ملي يكي ديگر از دستاوردهاي بزرگ كشور است، به‌گونه‌اي كه اعتماد به نفس كنوني جوانان از اعتماد به نفس جوانان نسل اول و دوم انقلاب به مراتب بيشتر است.

ارتقاي جايگاه و اعتبار بين‌المللي ايران، يكي ديگر از نقاط مثبتي بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند و افزودند: نظام جمهوري اسلامي ايران امروز كشوري محترم، اثرگذار، و متنفذ و داراي عزت بين‌المللي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اين عزت بين‌المللي را ناشي از پافشاري مردم و مسئولان براصول و ارزشها و شعارهاي اصلي انقلاب دانستند و تأكيد كردند: عزت و اعتبار جمهوري اسلامي ايران، امروز بيش از هر زمان ديگري است.

ايشان افزودند: در مقابل، نفرت از امريكا در منطقه و جهان، در حال افزايش است و امريكا اكنون بي اعتبارترين و منفورترين كشور در منطقه و دنياي اسلام است.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: البته مردم اروپا هم اگر از علت واقعي مشكلات خود كه تسلط امريكا و رژيم صهيونيستي بر سياستهاي دولتهاي آنها است، آگاه شوند، قطعاً روند كاهش محبوبيت امريكا در اروپا هم بيشتر خواهد شد و اين اتفاق، در آينده نه چندان دور، خواهد افتاد.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تلاش برخي افراد براي خدشه دار نشان دادن اعتبار بين المللي نظام جمهوري اسلامي افزودند: برخي مي خواهند بگويند چون نظام اسلامي بر مباني خود ايستادگي كرده، اعتبار بين المللي ايران تنزل يافته است، در حاليكه در برخي دورانها كه متأسفانه مسئولان در مقابل غرب كوتاه مي آمدند، برخوردهاي آنها تندتر و توهين آميزتر بود.

ايشان خاطرنشان كردند: در دوره اي مسئولان كشور حتي مناقب مسئولان امريكايي را ذكر كردند اما رئيس جمهور سبك سر امريكا بلافاصله جمهوري اسلامي ايران را محور شرارت ناميد.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: در دوره اي ديگر، رابطه با يك دولت اروپايي به ظاهر خوب بود و آن دولت از ايران تجليل مي كرد اما همان دولت اروپايي، در جريان داستان رستوران ميكونوس، تشكيل دادگاه داد و كشورهاي اروپايي سفراي خود را از تهران فراخواندند و به خيال خود خواستند سيلي سختي بزنند اما از همين حسينيه پاسخ خود را با سيلي سخت تري دريافت كردند.

حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: هرگاه نظام اسلامي در مقابل امريكا و اروپا كوتاه آمده است، آنها گستاخ تر شده اند و هر زمان كه نظام بر شعارها و مباني انقلاب پافشاري كرده، عزت جمهوري اسلامي بيشتر شده است.

رهبر انقلاب اسلامي در ادامه، نااميدي دشمنان از منفعل كردن انقلاب اسلامي، ثبات كشور، الهام بخشي، الگوسازي، ضعيف شدن دشمنان، و تجربه متراكم قانونگذاري و اجرايي در كشور را از ديگر نقاط قوت نظام اسلامي برشمردند.

حضرت آيت الله خامنه اي بعد از تبيين نقاط قوت، به بيان نقاط ضعف كشور پرداختند و تأكيد كردند: اگر نقاط منفي ديده نشوند يقيناً ضربه خواهيم خورد.

ايشان افزودند: در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي ضعف ها، غفلت ها و كوتاهي هايي وجود داشته كه در بيشتر موارد ناشي از عمل نكردن به وظيفه بوده است.

رهبر انقلاب اسلامي با يادآوري شكست مسلمانان در جنگ احد و علل و عوامل آن، افزودند: سرگرم شدن به منازعات و مشاجرات سياسي، روي آوردن به رفاه طلبي و زندگي اشرافي، غفلت از روحيه جهادي و ايثار، غفلت از تهاجم فرهنگي دشمن، غفلت از در كمين بودن دشمن، غفلت از نفوذ دشمن در فضاي رسانه اي كشور، و كم توجهي نسبت به حفظ بيت المال از جمله نقاط ضعف هستند.

حضرت آيت الله خامنه اي رفتار قبيله اي در ميدان سياست و اقتصاد را يكي ديگر از نقاط ضعف برشمردند و خاطرنشان كردند: در رفتار قبيله‌اي، تأييد يا تخطئه اقدامات افراد، براساس ماهيت عمل آنها انجام نمي شود بلكه انتقاد و يا تعريف از افراد به نحوه وابستگي آنها به قبيله مورد نظر مرتبط است.

ايشان افزودند: اگرچه در عرصه اقتصادي اقدامات زيادي انجام شده اما هنوز مسئله اشتغال، تورم و فرهنگ كار حل نشده است.

رهبر انقلاب اسلامي فرهنگ عمومي مردم را يكي ديگر از زمينه هايي دانستند كه بايد به آن توجه جدي تر شود.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: بايد فضائلي همچون صبر، شكر، ذكر، احسان، مروت نسبت به ديگران، ميل به خدمت و پرهيز از آزار و اذيت همنوعان، روزبروز در جامعه گسترش يابد.

ايشان مطرح نشدن صحيح مباني اعتقادي اسلام و انقلاب را يكي ديگر از نقاط ضعف برشمردند و در جمع بندي اين بحث تأكيد كردند: نقاط قوت، اميدها را افزايش مي دهند و نقاط ضعف، نشان دهنده اولويتها هستند بنابراين، در هر ارزيابي از شرايط كشور بايد نقاط مثبت و منفي با يكديگر ديده شوند.

حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه به وضعيت منطقه نيز اشاره و تأكيد كردند: شرايطي كه اكنون در منطقه حاكم است، كاملاً برخلاف تصور و محاسبات امريكا و صهيونيزم بين الملل پيش مي رود.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: قدرتهاي بين المللي قصد داشتند با تحريم اقتصادي، ايران را فلج كنند اما اكنون خداوند به گونه اي مقدر كرده است كه بحران اقتصادي گريبان خودشان را به شدت گرفته است.

حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: آنها فتنه سال 88 را براي زمين زدن نظام جمهوري اسلامي، تقويت و يا تدارك كردند اما شرايط به گونه اي رقم خورد كه اكنون نظامها و دولتهاي وابسته به امريكا در منطقه، يك به يك در حال زمين خوردن و يا متزلزل شدن هستند.

ايشان افزودند: امريكا و برخي قدرتهاي غربي براي محاصره ايران، به افغانستان و عراق حمله نظامي كردند اما اكنون در باتلاق اين دو كشور گرفتار شده و خود در محاصره قرار گرفته اند.

حضرت آيت الله خامنه اي، بيداري اسلامي در منطقه را نيز حادثه اي فوق العاده مهم دانستند و تأكيد كردند: ابعاد آنچه كه اكنون در مصر، تونس و يمن، در جريان است، قابل محاسبه نيست و ابعاد عظيم آن در آينده مشخص خواهد شد.

ايشان افزودند: قرار دادن نامباركِ مصر در قفس و دادگاهي كردن او، يك حادثه پر معنا، عجيب و عميق است كه بايد تنگ شدن عرصه بر رژيم صهيونيستي را نيز به آن اضافه كرد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش آمريكا و برخي قدرتها براي كنترل اوضاع كشورهاي منطقه، خاطر نشان كردند: اين تلاشها تاكنون به نتيجه نرسيده و به لطف خداوند به نتيجه هم نخواهد رسيد.

حضرت آيت الله خامنه اي با اظهار نگراني از اوضاع ليبي تأكيد كردند: سياست غرب در ليبي بسيار رذيلانه و موذيانه است زيرا آنها تلاش دارند با سوء استفاده از قيام مردم، علاوه بر تسلط بر منابع نفت اين كشور، حضور خود را در ليبي تثبيت كنند و بر منطقه شمال آفريقا بويژه مصر و تونس اِشراف داشته باشند.

ايشان در بخش ديگري از سخنان خود ماه مبارك رمضان و روزه داري را هديه اي الهي و زمينه اي براي رسيدن به تقوا دانستند و با اشاره به فرازهايي از دعاي مكارم الاخلاق حضرت امام سجاد عليه السلام افزودند: گسترش عدالت در ابعاد مختلف، فروخوردن خشم و حركت در مسير منطق و استدلال، پرهيز از دامن زدن به اختلافات، تلاش براي جذب افراد بجاي دفع آنها، و بيان نقاط مثبت عملكرد افراد و اجتناب از اعلام عمومي نقاط منفي افراد، از جمله لوازم تقوا است.

در ابتداي اين ديدار آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور گزارش مبسوطي از فعاليتهاي شش ساله دولت در بخشهاي عدالت گستري، ترويج مهرورزي و خدمتگزاري، و پيشرفت و آباداني كشور بيان كرد.

رئيس جمهور با تشكر از اقدامات دولتهاي گذشته، به همراهي نمايندگان مجلس و قوه قضاييه با دولت اشاره كرد و گفت: دولت در سخت ترين شرايط با حمايت مردم و رهبر معظم انقلاب به دستاوردهاي مهمي در بخشهاي مختلف رسيد به گونه اي كه در شش سال اخير جهش چند برابري در فعاليتهاي عمراني كشور بوجود آمده است.

آقاي احمدي نژاد با اشاره به 91 سفر استاني هيأت دولت و اتخاذ بيش از بيست هزار تصميم استاني گفت: 98 درصد از مصوبات اولين دور از سفر استاني، 77 درصد از تصميمات سفر استاني دور دوم و 49 درصد از مصوبات سفر استاني مرحله سوم اجرايي شده است.

رئيس جمهور توجه ويژه به مناطق محروم را از جمله سياستهاي دولت برشمرد و با اشاره به اجراي سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي گفت: مجموع واگذاريها از سال 70 تا 83 مجموعاً 2800 ميليارد تومان بود كه از سال 84 تاكنون به 82 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.

رئيس جمهور گفت: در بخش سرمايه گذاري خارجي هم با وجود رشد منفي سرمايه گذاري در جهان، ايران در دو سال اخير رشد 124 درصدي داشته و در زمينه رشد سرمايه گذاري نيز در رتبه ششم جهان قرار گرفته است.

آقاي احمدي نژاد به اعطاي سهام عدالت به 39 ميليون نفر، اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و نيز افزايش حقوق كاركنان، بازنشستگان و مستمري بگيران، اشاره كرد و گفت: به استناد آمار، فاصله طبقاتي براساس شاخص ضريب جيني كاهش يافته است.

رئيس جمهور، ترويج مهرورزي و همبستگي ملي و توسعه فرهنگ خدمتگزاري را از ديگر اهداف دولت برشمرد و با اشاره به سرعت حركت علمي در كشور افزود : در سالهاي اخير آمار دانشجويان دو برابر شده، تحصيلات تكميلي توسعه يافته و مقالات علمي نيز از 12 هزار مقاله به بيش از 32 هزار مقاله افزايش يافته است.

آقاي احمدي نژاد به خدمات دولت در بخش بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت، و مخابرات نيز اشاره كرد و درخصوص بخش نفت و گاز گفت: خودكفايي در توليد بنزين، گازرساني به شهرها و نقاط محروم، توسعه فازهاي پارس جنوبي با اتكا به سرمايه و دانش بومي و كاهش مصرف بنزين از جمله دستاوردهاي اين بخش است.

وي تأسيس صندوق توسعه ملي را يكي از اقدامات مناسب برشمرد و گفت: اين صندوق اكنون 20 ميليارد دلار سرمايه دارد كه تا پايان سال به 30 ميليارد دلار خواهد رسيد.

رئيس جمهور به افزايش اعتبارات حوزه فرهنگي هم اشاره كرد و گفت: برنامه هاي فرهنگي دولت مسجد محور است و بودجه حوزه دين از 96 ميليارد تومان در سال 83 به بيش از دو هزار ميليارد تومان در سال 90 افزايش يافته است.

رئيس جمهور در پايان تأكيد كرد: مسير آينده كشور، رسيدن به سند چشم انداز 1404 و تبديل شدن به قدرت اول منطقه اي و جايگاه شايسته بين المللي است كه روند شتابان كنوني زمينه ساز رسيدن به اين جايگاه والا است.

در پايان اين ديدار نماز مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه ايشان افطار كردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۰
۰
۰
خبر فوری:
توهین به قرآن کریم درنوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در 1۱/5/1390 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران+عکسhttp://ghayem-adl.blogfa.com/
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها