يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۷۱۰۶۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۰     ۱۲ مهر ۱۳۹۲
محقق گروه زيست شناسي تكويني پژوهشگاه رويان گفت: اين پژوهشگاه به سلول‌هاي قابل پيوند در انسان براي درمان اختلالات بينايي و بيماري‌هاي شبكيه به كمك سلول‌هاي بنيادي دست يافته است.
به گزارش ايرنا، ليلا ستاريان روز پنجشنبه در همايش سلولهاي بنيادي و اختلالات بينايي در اصفهان اظهار كرد: پژوهشگاه رويان با انجام مطالعات و تحقيقات آزمايشگاهي و حيواني به سلولهاي قابل پيوند رنگدانه دار شبكيه (RPE) دست يافته است. 
 
وي تصريح كرد: در صورت پيوند موفقيت آميز اين سلولها، مي توان به درمان بيماري هايي مانند نابينايي مربوط به سن (AMD) و استارگارت (Stargardt) اميد بيشتري داشت. 
 
وي با بيان اينكه اكنون تمام امكانات فناوري و علمي را براي انجام اين پيوند به انسان داريم، گفت: مهمترين مشكل ما براي انجام اين كار مسائل مالي است كه با رفع شدن آن كار پيوند به انسان را آغاز مي كنيم. 
 
اين كارشناس اضافه كرد: اجازه پيوند سلولهاي بنيادي براي درمان بيماري هاي بينايي توسط كنوانسيونهاي جهاني صادر شده و در اين زمينه كارهاي كلينيكي انساني در دنيا در حال انجام است. 
 
ستاريان با اشاره به اينكه سلولهاي رنگدانه دار شبكيه قابل پيوند از سلولهاي بنيادي جنيني به دست آمده است، اظهار كرد: روشي را به كار برديم تا اين سلولها به صورت خالص درآمده و عملكرد مناسب داشته باشد. 
 
وي ادامه داد: پس از پيوند اين سلولها به نمونه موشهاي آزمايشگاهي ثابت شد كه سلولهاي RPE در جايگاه مناسب در شبكيه چشم قرار گرفته و باعث بهبود بينايي شده است. 
 
اين كارشناس با تاكيد بر اينكه امروزه فناوري سلولهاي بنيادي و سلول درماني روشي مهم براي جايگزيني سلولهاي از دست رفته است، گفت: كشورهاي پيشرفته مانند ژاپن سرمايه گذاري زيادي براي پيوند سلولهاي بنيادي به ويژه در درمان اختلالات بينايي مي كنند. 
 
ستاريان تصريح كرد: ارجحيت براي درمان اختلالات بينايي با سلولهاي بنيادي است و ما نيز بايد در اين جهت حركت كنيم. 
 
همايش يك روزه سلولهاي بنيادي و اختلالات بينايي با حضور متخصصان چشم پزشكي و كارشناسان در پژوهشكده زيست‌ فناوري رويان در اصفهان برگزار شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها