أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۷۱۷۶۴
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۱۵ مهر ۱۳۹۲
نمايندگان مجلس تأكيد كردند؛
نمايندگان مجلس معتقدند كه اصل غني‌سازي هسته‌اي،‌ بزرگ‌ترين خط قرمز منافع ملي است كه دولت در برابر غرب نبايد از آن كوتاه بيايد و منافع ملي كشور را در اصلی ترین اولویت خود قرار دهد.
با گذشت بيش از يك هفته از تحركات جديد ديپلماتيك كشورمان و نيز دستاوردهايي كه سفر اخير رئيس‌جمهور و هيات همراه به نيويورك داشته، شاهد موج جديدي از توصيه‌ها به دولت روحاني هستيم.

مقام معظم رهبري نيز روز شنبه در مراسم «مشترك دانش آموختگي، تحليف و اعطاي سردوشي دانشجويان دانشگاه‌هاي افسري ارتش» ضمن حمايت از تحرك ديپلماسي دولت، توصيه‌هايي بيان داشتند که مهم و قابل تاکید است، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيانات خود فرمودند:

«ما به مسؤولان خودمان اعتماد داريم و از آنها مي‌خواهيم با دقت و با ملاحظه همه جوانب، گام‌ها را محكم بردارند و منافع ملي را به فراموشي نسپارند.»

اين توصيه‌ها در حالي مطرح مي‌شود كه دولت روحاني تلاش دارد در دوره جديد با رويكرد جديد مسائل في مابين با طرف غربي را در كوتاه‌ترين زمان به بهترين وجه ممكن حل و فصل كند. نكته حائز اهميت اينكه دولت و تيم مذاكره‌كننده بايد هيچ‌گاه از منافع ملي كشور چشم‌پوشي نكرده و از اصول كوتاه نيايند. در همين راستا نمايندگان مجلس معتقدند كه اصل غني‌سازي هسته‌اي،‌ بزرگ‌ترين خط قرمز منافع ملي است كه دولت در برابر غرب نبايد از آن كوتاه بيايد.




حق غني‌سازي قابل مذاكره نيست

منصور حقيقت‌پور، نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگويي كه با تهران امروز داشت با اشاره به توصيه‌هاي مقام معظم رهبري به دولت در تامين منافع ملي تاكيد كرد: حفظ منافع ملي وظيفه هر مسئول بوده و در سطح ملي هم مسئولان ديپلماسي هدف اصلي شان بايد حفظ منافع ملي كشور باشد.

وي با بيان اينكه منظورش از منافع ملي،منافع حداكثري است نه صد درصدي گفت: بايد تلاشمان اين باشد كه منافع حداكثري را كسب كنيم. چرا كه ما در راه كسب منافع نگاه ماكياولي نداريم. ما مي‌خواهيم با حفظ اصول ، حداكثر منافع را داشته باشيم. اصول نيز عبارت است از عزت ملي،‌عدم پذيرش ذلت، ‌داشتن حق برابر در مذاكرات، ‌تحقير نشدن.



نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي ضمن تاكيد بر اينكه دستگاه ديپلماسي نبايد از اصول كوتاه آمده و به طرف مقابل اعتماد كامل كند،‌گفت: كارما با كشوري مانند تركيه متفاوت است. چرا كه ممكن است ترك‌ها هم داراي ديدگاه مثبت باشند ولي براي تامين منافع حاضرند با آمريكايي‌ها و حتي اسرائيلي‌ها مذاكره‌كنند.

حقيقت‌پور مذاكرات اخير دولت روحاني را مثبت ارزيابي كرد و گفت: مطمئن باشيد در مذاكرات اخير پيشرفت خوبي به دست آورده‌ايم. يكي از دستاوردها اين بود كه سطح مذاكرات هسته‌اي را در حد وزارت خارجه بالا برده‌ايم. چرا كه در دوره گذشته دبير شوراي امنيت ملي كشورمان كه جايگاه‌اش بالاتر از وزير است از طرف ايران مي‌رفت ولي آنان نفر پنجم اداره كل‌شان را مي‌فرستادند.

وي نكته مثبت ديگر مذاكرات اخير ايران و غرب را «كوتاه نيامدن از مواضع» دانست و گفت: ملت ايران حقوقي دارد و اين حقوق بايد از سوي غرب به رسميت شناخته شود. اين حرف غرب كه ايران مي‌تواند از انرژي هسته‌اي استفاده كند لازم ولي كافي نيست. كافي بودنش زماني است كه ما بتوانيم غني‌سازي كنيم. به عبارت ديگر انرژي هسته‌اي را مي‌خواهيم كه اورانيومش را خودمان غني‌سازي كرده باشيم.

اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه «حق غني‌سازي قابل مذاكره نيست» گفت: با مذاكرات اخير غرب بار ديگر از مسئولان كشور ما شنيد كه خط ممنوعه ما عدم ورود به كاربرد نظامي انرژي هسته‌اي است. اما غني‌سازي در ايران هم براي توليد انرژي و هم براي مسائل ديگر نياز است. مثلا در عرصه پزشكي و داروهاي خاص ما نيازمند غني‌سازي هستيم. حقيقت‌پور با بيان اينكه امروزه حدود 850 هزار نفر بيمار نيازمند فرآورده‌هاي دارويي مركز هسته‌اي تهران هستند،‌گفت: غرب بايد تضمين دهد كه اگر ايران از 20 درصد غني‌سازي كوتاه بيايد بايد داروي اين جماعت را به موقع و با قيمت مناسب تامين كند تا ما از ميزان 20 درصد غني‌سازي كوتاه بياييم. وي ادامه داد: راهكار ديگري كه مي‌توان در اين خصوص ارائه داد در راستاي نظارت و كنترل بيشتر آژانس است تا غرب مطمئن شود كه اين درصد غني‌سازي اورانيوم در مصارف صلح‌آميز بخصوص دارو استفاده مي‌شود.


مجلس پروتكل الحاقي را نمي‌پذيرد

اسماعيل كوثري، عضو ديگر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ضمن تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران از حقوق هسته‌اي خود كوتاه نمي‌آيد، گفت: توصيه‌هاي اخير مقام معظم رهبري به دولت در اين راستا تفسير مي‌شود كه بايد حركت دولت در راستاي سياست‌هاي كلان دقيق باشد و بر همان اساس حركت كرده و مذاكرات خود را دنبال كند.وي با اشاره به سفر اخير رئيس‌جمهور به نيويورك تصريح كرد:‌بحث اصلي ما اين است كه در صحبت‌هايي كه ايشان در سازمان ملل و بين كشورهاي غيرمتعهد دنبال كردند هيچ اشكالي نداشته ولي در جلسات دو جانبه بايد دقت بيشتري باشد.



اين نماينده مردم تهران تاكيدات مقام معظم رهبري بر حفظ منافع ملي از سوي تيم مذاكره‌كننده را مورد توجه قرار داد و گفت: حتما خبرهايي از سفر رئيس‌جمهور و تيم همراهش به مقام معظم رهبري رسيده كه به اين نحو بر حفظ منافع ملي از سوي دولت تاكيد دارند.

وي با رد پذيرش پروتكل الحاقي از سوي دولت گفت: تا زماني كه سياست‌هاي غيرمنطقي آمريكا در قبال ايران ادامه داشته باشد، مجلس حاضر نخواهد شد پروتكل الحاقي را بپذيرد زيرا نمايندگان به شدت نسبت به حفظ حقوق ملي حساسيت دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با مشرق با اشاره به اینکه بازدید هفته گذشته اعضای کمیسیون امنیت ملی به نوعی پیامی بود برای قدرت های استکباری، اظهار داشت: ما در چارچوب قانون N.P.T فعالیت ها را ادامه خواهیم داد و هیچ کشوری هم نمی‌تواند مانع پیشرفت جمهوری اسلامی در این زمینه بشود.

وی با اشاره به پافشاری دکتر روحانی و ظریف بر حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی افزود: عملکرد قابل قبولی از هیات ایرانی در نیویورک شاهد بودیم، البته برخی سوالات در ذهن نمایندگان و اعضای کمیسیون ایجاد شده است که باید آقای ظریف در فرصت‌های آینده در کمیسیون امنیت ملی پاسخگو باشند.

کوثری در خصوص احتمال تعلیق فردود، نیز عنوان کرذ: به هیچ عنوان این موضوع مورد قبول جمهوری اسلامی قرار نخواهد گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه اظار داشت: ما هیچ وقت خارج از چهارچوب ها عمل نکردیم و اگر فعالیتی خارج از چهارچوب های N.P.T انجام می دادیم حتما مورد محکومیت قرار می‌گرفتیم، تا زمانی که سیاست‌های ظالمانه و غیرمنطقی آمریکا ادامه داشته باشد، مجلس به پذیرش پروتکل الحاقی رضایت نخواهد داد زیرا نمایندگان به شدت نسبت به حفظ حقوق ملی حساسیت دارند.

وی در انتها تاکید کرد: جمهوری اسلامی تاکنون در داخل چهارچوب های قانونی عمل کرده است و به هیچ وجه غنی سازی را تعلیق نخواهیم کرد.

مذاكره درباره ميزان غني‌سازي صلاح نيست

محمدحسن آصفري، عضو ديگر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي  تاكيد كرد:‌ تيم مذاكره‌كننده اولا بايد تلاش كند جهت اعتمادسازي طرف مقابل حركت كند. بايد زمينه‌هاي اينكه ايران به‌دنبال سلاح هسته‌اي نيست فراهم شود. چون فعاليت‌هاي ما قانوني است از هيچ‌گونه بازرسي واهمه نداريم. وي ادامه داد: تيم ديپلماتيك ايران در عين حال نبايد از حقوق قانوني ملت دست بر دارد. هيچ عقب‌نشيني درخصوص حقوق هسته‌اي و غني‌سازي پذيرفته شده نيست. بنابراين تيم مذاكره‌كننده بايد تلاش كند در اين دو جهت حركت كند.اين نماينده مجلس شوراي اسلامي همچنين تاكيد كرد بايد براي مذاكره با غرب ظرف زماني مشخص تعيين شود.



آصفري در اين خصوص افزود: به عبارت ديگر تيم ايراني بايد تلاش كند در مذاكرات تعهد طرف مقابل را نيز اخذ كند. يعني اگر مشخص شد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در چارچوب قانون آژانس است طرف مقابل نيز تعهد دهد حقوق هسته‌اي كشورمان را به رسميت شناخته و ديگر بهانه‌اي نداشته باشد. تيم مذاكره‌كننده بايد تلاش كند به طرف غربي بهانه ندهد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در واكنش به اين سوال كه «چه تغييري در مذاكرات فعلي با گذشته ايجاد شد و دولت روحاني چگونه مي‌تواند سياست‌هاي مدنظر خود را در مذاكرات دنبال كند؟» گفت:‌ در گذشته طرف مقابل به‌دنبال حل موضوع هسته‌اي ايران نبود و فكر مي‌كرد مردم حامي موضوع هسته‌اي ايران نيستند و انتظار داشت مردم در انتخابات حضور پيدا نكنند. اما پس از حضور گسترده مردم ايران پاي صندوق‌هاي راي،‌ غرب براي پاسخگويي به افكار عمومي خود ناچار است موضوع گفت وگو‌ها را از نو تلقي كرده و يك پرونده جديد در اين خصوص ايجاد كند.

آصفري درباره اينكه موضع ايران درخصوص ميزان غني‌سازي چيست،‌گفت: با توجه به برخوردهاي دوگانه غرب در قبال فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي به هيچ وجه صلاح نيست كه دولت راجع به ميزان غني‌سازي گفت‌وگو كند.


مذاكره‌كنندگان دقت زيادي كنند

محمد اسماعيلي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز ضمن تاكيد بر اينكه نمي‌توان خيلي به آمريكايي‌ها اعتماد كرد، گفت: دولت‌مردان آمريكا در طول ساليان متمادي ثابت كردند كه نمي‌شود به آنان اعتماد كرد. بنابراين مذاكره‌كنندگان كشورمان بايد با احتياط و دقت مذاكره را پيگيري كنند.

وي با بيان اينكه با كليات مذاكرات كسي مخالفت ندارد ولي بايد دقت بيشتري صورت گيرد كه آنان از مذاكرات سوءاستفاده نكند و در عين حال ما نيز بتوانيم افكار عمومي را نسبت به اقدامات غيرقانوني آنان توجيه كنيم. نماينده مردم زنجان و طارم خاطرنشان كرد: بهترين حسن اصل مذاكرات آن است كه ما موضوع را به افكار عمومي دنيا بكشانيم و اعلام كنيم كه غرب اين تحريم‌ها را به صورت غيرقانوني اعمال كرده و از سوي ديگر مي‌شود به طرف‌هاي غيرآمريكايي مذاكره فهماند كه نبايد هميشه پشت سر آمريكايي‌ها حركت كرده و مي‌توانند به صورت مستقل اقدام كنند.



اسماعيلي افزود: با اين رويكرد ‌چه در مذاكرات آينده نتيجه بگيريم و چه نتيجه نگيريم اتمام حجتي با غرب خواهيم داشت و مي‌توانيم افكار عمومي را نسبت به رويكرد غيرمعقول و غيرمنطقي آمريكا و اروپا آگاه كنيم.اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه تيم مذاكره‌كننده ايران بايد توجه داشته باشد در طول مذاكره بايد مسير برد - برد را در پيش بگيرد،‌ گفت: برخي معتقدند راجع به درصد غني‌سازي مي‌توان وارد مذاكره شد. اما بايد تاكيد كنم كه راجع به اصل غني‌سازي نمي‌توان هيچ مذاكره‌اي كرد. بنابراين خط قرمز منافع ملي اصل غني‌سازي است.


رسالت سنگين دولت

تاكيد نمايندگان كميسيون تخصصي مجلس بر خط قرمز بودن اصل غني‌سازي در حالي است كه حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان در صحنه ديپلماسي سال‌ها در كسوت دبير شوراي امنيت ملي، نماينده ايران در مذاكره با غرب بود.

بنابراين دولت روحاني خوب مي‌داند كه مد نظر توصيه مقام معظم رهبري درخصوص عدم فراموشي منافع ملي در مذاكره چه موضوعي است. از اين رو دولت ضمن اينكه بايد رويكرد جديد خود را در عرصه ديپلماسي در پيش بگيرد،‌از رسالت سنگيني كه درخصوص رعايت منافع ملي بر عهده دارد با خبرباشد.

منبع : تهران امروز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها