أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۷۲۲۸۶
زمان انتشار: ۱۹:۳۳     ۱۶ مهر ۱۳۹۲
شماره مهر و آبان «خردنامه همشهری» با گفتارها و نوشتارهایی از مجید شاه‌حسینی، یوسفعلی میرشکاک، ابراهیم فیاض، بهروز فرنو، ناصر فکوهی و ... «رابطه سینما و علوم انسانی» را به دقت بررسی کرده است.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، این شماره خردنامه دارای بخش‌های متعددی از جمله «گزارش خبری»، «درس گفتار»، «پرونده»، «مصاحبه ماه»، «روشنفکران تاریخ»، «کتاب ماندگار» و «بازتاب» است.

بخش نخست نشریه، گفت‌وگو با حجت‌الاسلام رضا غلامی با محوریت «تقابل مکتب آزاداندیشی و روشن فکری سکولار» است. وی در بخش‌هایی از این گفت‌گو اشاره کرده که هیچ دین و مکتبی، اعم از الهی و بشری، به اندازه اسلام برای آزاداندیشی ارزش نظری و عملی قائل نیست، اصولاً اسلام در بستر آزاداندیشی متولد می‌شود. به بیان دیگر اسلام آوردن یک حرکت صد در صد محققانه است و ناشی از تفکر در آیات آفاقی و انفسی است. در مکتب آزاداندیشی آنچه بیش از هر چیزی مهم است اولاً آوردن حداکثری منبع وحی به میدان اندیشه ورزی است و ثانیاً برقراری زمینه منطقی برای تعامل منابع گوناگون با منبع وحی‌ای به تعبیری دیگر ضرب مجموعه منابع معرفتی در هم برای یافتن حق و تکلیف است.

بخش گزارش خبری این شماره خردنامه به چهار گزارش از بزرگداشت غلامرضا داوری اردکانی استاد فلسفه ایران با عنوان «اندیشه‌ای مبتنی بر دل آگاهی»، بیانیه جمعی از اندیشمندان و کارگزاران علوم انسانی با نام «دغدغه‌هایی خطاب به دولت جدید، میزگرد بررسی عوامل شکست نهضت مشروطه با عنوان «مشروطه یک پل شکسته است» و «آزمون دکترا در دولت یازدهم چه سرنوشتی پیدا می‌کند» اختصاص دارد.

بخش پرونده این شماره نیز با عنوان «جای پای فکر فلسفی، بررسی وضعیت آموزش فلسفه در ایران» دارای بخش‌هایی همچون «سیاست از روزنه نگاه فلسفی اسلامی» به قلم متین محجوب، «فلسفه افزایش دانشجویان فلسفه چیست؟» به قلم حسین غفاری و «همگانی کردن فلسفه با طعم هنر» به قلم حجت‌الاسلام حسن معلمی است. «فلسفه و جایگاهی که هنوز ندارد» هادی بیات، «آسیب‌شناسی آموزش فلسفه اسلامی در نظام دانشگاهی ایران» عباسعلی منصوری، «بحران آموزش فلسفه غرب در نظام دانشگاهی ایران» سید جمال قریشی و «تربیت تفکر محور کودکان» به قلم محمدحسین شاه آبادی دیگر مطالب پرونده این شماره را تشکیل می‌دهند.

درس‌گفتار حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در باب تحول علوم انسانی و با عنوان «تبیین مدل‌های علم دینی» در این شماره ارایه شده که در بخشی از آن آمده است: مرحله اول تطور علوم در جهان اسلام، اسلامی‌سازی اندیشه یونانیان بود، اما به این معنا که هم در اندیشه‌های آنان تأمل کردند و هم نظام فلسفی نوینی تأسیس کردند و نشان دادند آنچه گزینشی از یونان گرفته‌اند، مدلل است و می‌توان از آن‌ها دفاع کرد. دراین درس گفتار اظهار نظرات در باب علم دینی در جهان اسلام چون رویکرد غرب گرایی، غرب ستیزی، غرب گریزی و غرب گزینی مطرح شده است.

پرونده ویژه این شماره به مبحث «دیالکتیک عقل و بصر؛ سینما و علوم انسانی» اختصاص دارد در آن موضوعاتی چون «عالم سینما عالم انسان»، «با تیر دشمن نمی‌توان به مصاف دشمن رفت»، «علوم انسانی اسلامی به مثابه نطفه آغاز سینمای اسلامی»، «مطائب انقطاع سینما از علوم انسانی»، «سینما و فهم نظام‌های اجتماعی»، «فلسفه سینما شرط لازم فلسفه در سینما»، «سیر به سوی امر متعالی»، «آوینی، تمدن معنوی و سینما» و «رابطه دیالکتیک سینمای ملی و فرهنگ» ارائه شده است.

مهدی جمشیدی در مقاله خود در این پرونده مطرح کرده است: از سال‌های پایانی دهه شصت به این سو، جریان روشنفکری و متجدد جان و رونق تازه یافت و دوباره عرصه سینما را به تصرف خویش در آورد، تا آنجا که به تدریج جهت گیری اسلامی و انقلابی، ابتدا از متن به حاشیه رانده شد و چندی بعد نیز به صورت کلی به فراموشی سپرده شد.

حسن عباسی در مصاحبه خود با این شماره خردنامه با عنوان «سینماگر باید فیلسوف باشد» مطرح کرده است که سینماگر متدین مسلمان ما اساساً به آیت شناسی در سینما اعتقادی ندارد، درحالیکه سینماگران آمریکایی مثل دیوید لینچ، اسپیلبرگ یا مارتین اسکورسیزی این کار را می‌کنند، آنها این کار را در قالب سمبلیسم در مکاتب سینمایی خودشان تعریف می‌کنند. این سمبل در ادبیات قرآنی و دینی ما آیت نامیده می‌شود.

روشنفکران تاریخ خردنامه به مقالات «نقدی بر نقد روشن فکری»، «نادیده‌های تاریخی در روایت داستان رویارویی سنت و تجدد»، «معضل خودشناسی تاریخی»، «افراط و تفریط های روشنفکران ایرانی»، «تاریخ نگاری روشن فکری ما به سمت سوپراستارسازی رفته است»، «آیا روشن فکران ایرانی باید مسیر فکری رورتی را بپیمایند»، «روایتی غیرتئوریک از تاریخ روشن فکری ایران» و «از ذهنیت تا ذهنیت» اختصاص دارد.

بخش معرفی مکتوبات به کتب «نسبت علم و دین، امکان یا امتناع»، «مکتب اصفهان؛ از استاد تا شاگرد»، «فلسفه شیرازی»، «در دفاع از شیخ الرئیس » و ... پرداخته است.

مبحث پایانی خردنامه تحت عنوان بازتاب به نقد سید جواد طباطبایی بر ترجمه خشایار دیهیمی از تاریخ فلسفه سیاسی کلوسکو با عنوان «چه کسی درست ترجمه ترجمه می‌کند؟ اختصاص دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها