يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۷۲۴۱۳
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۱۷ مهر ۱۳۹۲
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه تغییر شرایط اقتصادی، ایجاد رونق و رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز مردم هستند، افزود: عزم بر اصلاح شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانه است و این مسئله مورد اتفاق دولت و مجلس قرار دارد.
به گزارش 598 به نقل از فارس، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در برنامه امشب گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین گام‌های مؤثر که طی 50 روز گذشته در زمینه اقتصادی برداشته شده چیست، اظهار داشت: خوشبختانه موج امید و اعتمادی که در فضای عمومی کشور ایجاد شده در حوزه اقتصادی نیز نشاطی را به وجود آورده است.

وی تصریح کرد:‌ یکی از دوستان بنده در یکی از استان‌ها به بنده گفت در واحدهای تولیدی کسی به فکر تعدیل نیروی جدید نیست که از کارگرانش عذرخواهی کند. از این‌رو رونق و نشاط اقتصادی کاملاً احساس می‌شود.

رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور با تأکید براینکه موتور اصلی تغییر شرایط اقتصادی، ایجاد رونق و رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز مردم هستند، یادآور شد:‌ در حماسه سیاسی وقتی مردم حرکت کردند حماسه خلق شد و در اقتصاد نیز به همین شکل است.

نهاوندیان با بیان اینکه دولت خدمتگزار مردم است، افزود: تسهیل فعالیت اقتصادی و برداشتن موانع از اقدامات دولت به شمار می‌رود؛ در 50 روز گذشته تصمیمات خوبی اتخاذ شده که بعضی از آنها آرزوی فعالان اقتصادی بوده است.رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: در شرایط موجود اقتصادی همانگونه که گاهی در جلسات داخلی نیز مطرح می‌شود تحریم داخلی بیش از تحریم خارجی مؤثر است که به دلیل موانع و سیاست‌گذاری‌های ناهماهنگ بوده است.

وی افزود: ‌البته تحریم‌ خارجی و محدودیت‌های به ناحق نیز باید برداشته شود که دولت در این دو جهت به طور جدی اقدام کرد.

نهاوندیان بر همین اساس به تصویب و ابلاغ مصوبه 35 بندی در سیاست‌های داخلی اشاره و اضافه کرد: این مصوبه مهلت‌های 1،2 و 3 ماهه برای اجرا دارد که گشایش‌های خوبی برای واحدهای تولیدی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: تشویق تولید با تعهد دولت برای تأمین بخشی از سرمایه جز مصوبات بود؛ بنده به طور مشخص به برخی از این موارد اشاره می‌کنم؛ یکی از مسائل واحدهای تولیدی مربوط به گمرک می‌شود.

وی با تأکید براینکه کالاهای زیادی در گمرک مانده بود که مشکلات ترخیصی داشتند، اظهار داشت:‌ التهابات ارزی که پیش آمد لطمه‌های شدیدی به اقتصاد زد؛ قدرت‌ خرید پول ملی را کاهش داد و موجب نااطمینانی در فضای اقتصاد شد.

نهاوندیان با بیان اینکه به این سبب که نرخ ارز یکباره تغییر یافت بین مشتری، بانک و بانک مرکزی اختلاف نظر وجود داشت که ارز به چه نرخی باشد، گفت: بلاتکلیفی بودن این سؤال باعث ماندن کالا در گمرک شده بود و از طرفی هم واحد تولید به همراه کارگرانش معطل بودند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: تصمیم گرفته شد کار ترخیص انجام شود و اگر مشکلی بین بانک و بانک مرکزی وجود دارد به طور دیگری حل شود. از این‌رو این تعیین و تکلیف باعث شد مقدار زیادی از کالاها از گمرک درآیند که دارو هم جزو آنها بود.

وی با اشاره به قیمت دارو که در برخی از موارد 5 و 6 برابر شده بود، گفت: وقتی داروها به داروخانه‌ها آمد مردم کاملاً احساس کردند اما لمس بعدی این خواهد بود که این مواد اولیه که به کارخانه‌ها آمد، آیا تولید خواهد شد و افزایش عرضه را طی 2ماه دیگر در بازار احساس خواهند کرد.

نهاوندیان با طرح این سؤال چگونه باید با تورم مبارزه کرد، افزود: این کار جز با رونق صورت نمی‌گیرد چرا که رونق باعث می‌شود عرضه افزایش یابد.

نهاوندیان در ادامه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به رونق اقتصادی و تأثیر آن در تولید گفت:‌ رونق اقتصادی باعث می‌شود چرخ اقتصاد چرخیده و بتوانیم در جریان تولید به کارگران دستمزد داده و قدرت خرید ایجاد کنیم.

وی با اشاره به برخی موانع موجود در سر راه ورود کالا به کشور و تأثیرات بر آن افزایش قیمت‌ها اظهار داشت: نزدیک به 45 کشتی، چند ماه منتظر تخلیه اقلام خود بودند و در این بین جریمه نیز می‌گرفتند؛ چون تکلیف آنها مشخص نبود و همه اینها با مصوبه دولت تعیین و تکلیف شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه مصوبه دولت مسئله‌ای مغایرت اسناد در ترخیص کالا حل شد، افزود: میزان این مغایرت تا 10 درصد افزایش یافت و با این کار مشکلات حل شد.

نهاوندیان اضافه کرد: ما باید این نگاه را که همیشه حق با مشتری است به صورت واقعی عملی کنیم و اگر افراد زیادی در یک صنف مشکلی را مطرح می‌کنند باید به نظر آنها احترام بگذاریم و مشکل را حل کنیم البته جلوی سواستفاده‌ها نیز باید گرفته شود.

وی برنامه ویژه دولت برای واحدی تولیدی را یادآور شد و اظهار داشت:‌دولت رویکرد تولیدگرای خود را نشان داده است و حتی اگر یک واحد تولیدی برای ترخیص مواد اولیه خود پول لازم را در اختیار ندارد قرار شد که این مواد به صورت نسیه به آن واحد داده شود.

نهاوندیان مضوع گشایش اعتبار ارزی در بانک‌ها را یکی دیگر از مطالب موجود در مصوبه اخیر دولت عنوان کرد و افزود: بانک‌ها به دلیل نوسان ارزی گاهی تا 130 درصد را از مشتری طلب می‌کردند ولی با مصوبه دولت قرار شد که این مقدار به 30 درصد برسد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه در یک سال گذشته نرخ سرمایه‌گذاری در کشور افت داشته، افزود: بانک مرکزی در این زمینه آمار نگران‌کننده‌ای را ارائه داده و ما 5 درصد رکود در سرمایه‌گذاری را شاهد هستیم.

نهاوندیان ادامه داد: براساس مصوبه دولت صندوق توسعه ملی از این پس می‌تواند به شریک داخلی اعتبار لازم را بدهد و آن شریک برای خود سرمایه‌گذار خارجی ایجاد کرده و به تولید کمک کند.

وی با اشاره به برخی از مشکلات و وابستگی‌ها در زمینه صنعت نفت و گاز تصریح کرد: به شرکت توانیر و پژوهشگاه نفت این مجوز داده شد که تا 40 درصد در پروژه‌ها سرمایه‌‌گذاری کند؛ یعنی هر کس برای سرمایه‌گذاری پیش‌قدم شود دولت 40 درصد در طرح او شریک شده و با این کار آن طرح دولتی نشده و بخش خصوصی نیز گسترش می‌یابد.

رئیس دفتر رئیس جمهور بخش گردشگری را نیز یکی از موارد مورد توجه در مصوبه اخیر اقتصادی دولت خواند و اضافه کرد:‌ در این مصوبه بخش گردشگری به عنوان یک صنعت قابل سرمایه‌گذاری مطرح شده است.

نهاوندیان در بخش دیگری از سخنان خود در این برنامه با اشاره به موضوع سپرده‌های ارزی و

مشکلات ایجاد شده بر سر راه این سپرده‌ها تصریح کرد:‌مصوبه دولت بانک‌ها را مؤظف کرد که مقررات سپرده‌گذاری ارزی اصلاح شود.

وی افزود: رویکرد اصلی دولت این است که بخش خصوصی با حداکثر ظرفیت احساس کند که میدان عمل دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور مسئله دیپلماسی فعال دولت را یکی دیگر از راههای بهبود شرایط اقتصادی دانست و اظهار داشت: در 4 سال اخیر واردات 20 درصد افزایش یافت که این مسئله ناشی از وجود تحریم است.

نهاوندیان با تأکید براینکه مخالفان رفع تحریم برخی از دلالان هستند، تصریح کرد: این افراد کسانی هستند که از شرایط تحریم سود می‌برند و باید با اقدامات شجاعانه در مقابل این افراد که در راه رفع تحریم سنگ‌اندازی می‌کنند، ایستاد و حق پیشرفت اقتصادی را به دست آورد.

وی همچنین درباره موضوع هدفمندی یارانه‌ها و موضوعات مطرح شده پیرامون آن در هفته‌های اخیر گفت: دولت خود را مؤظف می‌داند که به قانون مصوب مجلس عمل کند.

نهاوندیان درباره دلیل ارائه اصلاحیه بودجه مجلس نیز گفت:‌ دلیل این مسئله این بود که یک سوم بودجه ابلاغ شده به اذعان مجلس و دولت قبل غیر واقعی بود و منجر به بدهکاری دولت می‌شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت:‌ بنابراین در یک هماهنگی میان دولت و مجلس قرار شد که این مسئله اصلاح شود.

نهاوندیان ادامه داد: یکی دیگر از حوزه‌های مورد بحث مسئله هدفنمدی یارانه است که منابع حاصل از آزادسازی قیمت‌ها کفایت یارانه خانواده‌ها را نیز نمی‌کند و در همین راستا هیچ سهمی به تولید نمی‌رسد.

وی با تأکید براینکه یارانه‌ها باید به جای مصرف غیرهدفمند به سمت تولید برود، تصریح کرد: ‌با یک اجماع ملی می‌توان به معنی واقعی هدفمندی یارانه‌ها رسید.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: البته باید اقشار آسیب‌پذیر نیز در ادامه این طرح مورد حمایت قرار بگیرد.

نهاوندیان همچنین تصریح کرد: عزم بر اصلاح شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانه است و این مسئله مورد اتفاق دولت و مجلس قرار دارد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره علت نوسانات اخیر در قیمت مواد خوراکی گفت: برخی از این اتفاقات حاصل تغییر نرخ ارز از 1226 تومان به 2226 تومان است که در دولت قبل انجام شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه تبعات تغییر نرخ ارز در محصولات وارداتی تأثیرگذار است، اظهار داشت: برای مثال در زمینه خوراک دام با افزایش قیمت روبه‌رو بودیم که این مسئله در افزایش قیمت مرغ تأثیر گذاشت.

نهاوندیان با بیان اینکه دولت میراث‌دار یک تورم 40 درصدی است، خاطرنشان کرد: در اولین اقدام تورم باید مهار شود و یک آرامش نسبی به وجود بیاید و دولت و مردم نشان دادند که آمادگی دارند از التهابات گذشته فاصله بگیرند.

نهاوندیان در ادامه سخنان خود با اشاره به تورم موجود در کشور گفت: دولت کشور را با تورم 40 درصدی تحویل گرفت و همین مسئله می‌تواند یک تهدید جدی برای سیستم مدیریت اقتصادی کشور باشد.

وی افزود: البته با تلاش‌هایی که انجام شده است میزان رشد تورم تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه سخنان خود بر ضرورت مهار هرچه بیشتر تورم و توجه به توسعه اقتصاد کشور تأکید کرد.

نهاوندیان در ادامه سخنان خود با اشاره به سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به نیویورک گفت: ما در آنجا شاهد بودیم که برای اولین‌بار تمام هیئت‌های کشورهای اروپایی در صف ملاقات با رئیس جمهور بودند در حالی که دیدار مقامات ارشد‌مان با کشورهای اروپایی جزو تحریم‌های آنها بود و این به معنی آن است که این تحریم‌ها در قدم اول شکسته شده است.

نهاوندیان با اشاره به تمایل شرکت‌ها و بانک‌های اقتصادی برای معامله با ایران گفت: آنها بحث تحریم‌ها و فشارهای آمریکا را به عنوان مسئله‌ای جدی در راه گسترش روابط اقتصادی عنوان می‌‌کنند.

وی گفت: هم‌اکنون بسیاری از کشورها و هیئـت‌های تجاری آماده سفر به ایران و گسترش روابط اقتصادی هستند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه سفر رئیس جمهور را به نیویورک به عنوان یک تحول جدی برای گسترش روابط اقتصادی عنوان کرد.

همچنین نهاوندیان از برنامه جدی دولت برای حمایت از نخبگان و به کارگیری توان آنها در اداره کشور خبر داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها