أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۷۳۰۹۱
زمان انتشار: ۰۸:۳۳     ۲۰ مهر ۱۳۹۲
دور جدید مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 در ژنو روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه آینده در ژنو برگزار می‌شود.
پیش از این اعلام شده بود مذاکرات در سطح وزرای خارجه خواهد بود اما ظاهرا طرف غربی مایل است در سطح معاونین وزارت خارجه در این گفت‌وگوها شرکت کند. با این حال یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده کشورمان به خبرگزاری‌های مهر و ایسنا خبر داده که دکتر ظریف وزیر امور خارجه در روز اول مذاکرات شرکت خواهد داشت و پس از مذاکرات ابتدایی، ریاست هیئت ایرانی به معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه (سیدعباس عراقچی) سپرده خواهد شد.

تفاوت سطح هیئت ایرانی و 1+5 در حالی است که پیش از این بر همسطح‌سازی هیئت تأکید شده بود.

موضوع قابل تأمل دیگر فضاسازی رسانه‌های آمریکایی و غربی در آستانه مذاکرات است چنان که روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات غربی که در هفته‌های اخیر با دیپلمات‌های ایرانی در تماس بوده نوشت: «ایرانی‌ها آماده می‌شوند تا با یک بسته جدی در ژنو حاضر شوند. این بسته شامل محدودیت‌هایی بر شمار سانتریفیوژها، میزان غنی‌سازی و لزوم‌ راستی‌آزمایی می‌شود.»

روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه این فضاسازی مدعی شد: اگر پیشنهاد طرف ایرانی دربرگیرنده قطع کامل غنی‌سازی اورانیوم باشد، می‌تواند بین آمریکا و بزرگترین متحدان خاورمیانه‌ای‌اش یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل شکاف ایجاد کند.(!)

وال استریت ژورنال توقف غنی‌سازی 20 درصدی را «قدم اول!» خوانده و می‌نویسد: برای قدم اول، به نظر می‌رسد که تهران پیشنهاد توقف غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی را مطرح خواهد کرد. 1+5 قبلا به ایران پیشنهاد کرده بود در ازای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی و توقف فعالیت‌های سایت فردو، تحریم‌های اعمال شده بر صادرات فرآورده‌های پتروشیمی و فلزات با ارزش را لغو کند.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این تأکید کرده که چنین معامله‌ای را هم وزن نمی‌داند و معتقد است ابتدا باید چارچوب کلی مذاکرات و نهایت آن به انضمام نقشه راه مشخص شود، در غیر این صورت پذیرش توقعات و مطالبات پلکانی غرب، مسیری جز تکرار راه بن‌بست 10 سال پیش نخواهد بود.

وال استریت ژورنال از قول منابع مدعی شد ایران در مذاکرات ژنو با توقف غنی‌سازی 20 درصدی، انتقال 180 کیلو اورانیوم با غنای 20 درصد و توقف کار تاسیسات زیرزمینی فردو در نزدیکی قم موافقت خواهد کرد.

نکته جالب پاراگراف پایانی گزارش وال استریت ژورنال است که تصریح می‌کند: مقامات ارشد دولت اوباما نگفته‌اند آمریکا ادامه غنی‌سازی ایران در خاک خودش را قبول می‌کند یا نه. وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده آمریکا با ایران هفته گذشته به سنا گفت «تنها چیزی که می‌توانم بگویم تکرار گفته رئیس‌جمهور آمریکا است که؛ ما به حق مردم ایران برای داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام می‌گذاریم.»

سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید 10 روز پیش در مصاحبه با فرید زکریا تأکید کرده که اظهارات اوباما مبنی بر اینکه حق استفاده ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسد و به کار نبردن واژه «حق‌ غنی‌سازی» تعمدی بوده است.

برخلاف ادعای روزنامه وال استریت ژورنال، سایت آمریکایی المانیتور به نقل از مقامات غربی نوشت که هنوز پیشنهادی را از ایران دریافت نکرده‌اند. برخی تحلیلگران مسائل ایران معتقدند که انتشار این گزارش‌ها می‌تواند توسط منابعی صورت گرفته باشد که خواستار بالا بردن غیرواقعی انتظارات هستند.

سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تأکید کرده که این اتحادیه هنوز پیشنهادات ایران را دریافت نکرده است.
شایان ذکر است ماجرای غنی‌سازی 20 درصد به حدود 3 سال پیش برمی‌گردد. آن هنگام نیاز ایران به خرید سوخت 20 درصد رآکتور تهران - برای تهیه رادیو داروهای پزشکی - تبدیل به گروگان آمریکا و غرب شد و غرب با تشدید فشارها سعی کرد تعطیلی اصل غنی‌سازی را به فروش سوخت 20 درصد گره بزند اما مقاومت ایران باعث شد آنها پیشنهاد مبادله بخشی از اورانیوم غنی‌شده 5/3 درصد با سوخت 20 درصد را مطرح کنند. ترکیه و برزیل واسطه این تعامل بودند. با این همه دولت آمریکا در آخرین روزها زیر تعهد خود زد و باعث اعتراض نخست‌وزیر ترکیه و رئیس‌جمهور وقت برزیل شد.

خبر قابل تأمل دیگر رایزنی هیئت اروپایی با مقامات رژیم صهیونیستی پیش از مذاکرات 1+5 با ایران است! به گزارش خبرگزاری فرانسه مقام‌های اسرائیلی پس از رایزنی با دیپلمات‌های بریتانیا و فرانسه اعلام کردند در صورتی که مذاکرات اتمی کشورهای 1+5 و ایران به نتیجه قابل قبولی برسد نسبت به کاهش تحریم‌ها تفاهم نشان می‌دهند!

خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه «هاآرتص» نوشت؛ هیئت اروپایی از روز چهارشنبه گفت‌وگوهای خود با یووال اشتاینتز، وزیر امور استراتژیک اسرائیل و مقام‌های شورای امنیت ملی و وزارت خارجه این کشور را در اورشلیم آغاز کرده و رایزنی‌ها تا پنج‌شنبه ادامه داشته است. «ژاک گوئس آودبرت»، معاون وزیر خارجه و سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای فرانسه در دور قبل و جانشین سرپرست مذاکره‌کنندگان بریتانیایی در گفت‌وگو و مذاکره با مقام‌های اسرائیلی شرکت داشته‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها