يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۷۳۱۹۷
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۲۰ مهر ۱۳۹۲
با نزدیک ‌شدن به پایان مهر و اتمام دوره ریاست محمدباقر خرمشاد بر «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» گزینه‌های متعددی برای تصدی این پست به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌شوند.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 به نقل از فارس، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سازمان‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از تاریخ 30/4/1374 و به موجب مصوبه شورایعالی اداری، وظایف معاونت امور بین‌الملل وزارت ارشاد را عهده‌دار شده است.

در بیان میزان اهمیت این سازمان همین بس که اساسنامه آن به تأیید رهبر معظم انقلاب رسیده است و زیر نظر یک شورای عالی پانزده نفره اداره می‌شود که پنج تن از آنان توسط رهبر انقلاب انتخاب می‌شوند و 10 نفر دیگر را نیز شخصیت‌های حقوقی از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی(رئیس شورا)، وزیر امور خارجه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، دبیرکل مجمع‌جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تشکیل می‌دهند.

نخستین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آیت‌الله محمدعلی تسخیری است و حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی، سیدمهدی مصطفوی و محمدباقر خرمشاد (رئیس کنونی) دیگر رؤسای این سازمان را در طول 18 سال فعالیت تشکیل می‌دهند.

اکنون با نزدیک‌شدن به 29 مهر و موعد اتمام حکم سه ساله محمدباقر خرمشاد، زمزمه‌هایی از گزینه‌های احتمالی برای تصدی ریاست جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به گوش می‌رسد که در ادامه معرفی می‌شوند.

ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان کسی که در رأس دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد، باید فردی با دغدغه‌های فرهنگی و آشنا به دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی باشد، ان‌شاءالله.

 

  آیت‌الله محمدعلی تسخیری

وی نخستین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که تا سال 1380 این مسئولیت را بر عهده داشت. آیت‌الله تسخیری تا سال گذشته دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود و یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های تقریبی در جهان اسلام است.

این چهره سرشناس در حال حاضر مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام است.

آیت‌الله تسخیری هم‌اینک در آستانه 70 سالگی قرار دارد و پذیرش مجدد ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سوی این روحانی دلسوز و خستگی‌ناپذیر بعید به نظر می‌رسد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری

وی در حال حاضر دبیرکل مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) و یکی از اعضای شورای عالی پانزده نفره است.

در سابقه حجت‌الاسلام اختری مدیریت رادیو عربی صدای جمهوری اسلامی ایران، 12 سال سفیر ایران در سوریه و معاونت امور بین‏الملل دفتر مقام معظم رهبری به چشم می‌خورد.

وی که اکنون 68 سال دارد، چند ماه پیش به نمایندگی از رئیس‌جمهور منتخب با مراجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

سیدمهدی مصطفوی

وی نخستین رئیس غیر معمم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که از آبان 1386 تا مهر 1389 هدایت این سازمان را بر عهده داشت.

عملکرد مصطفوی در رأس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی -که پیش از پذیرش این سمت، قائم‌مقام وزارت خارجه بود- از سوی برخی دولتی‌ها و به دلیلی که آن را «عدم تطابق فعالیت‌های فرهنگی سازمان با سیاست خارجی دولت» اعلام می‌کردند، مورد انتقاد و کم‌لطفی واقع شد. این در حالی است که به گفته مصطفوی، در دوره فعالیت‌های او، تعداد رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران از 67 نماینده به 95 نماینده افزایش یافت.

مصطفوی هم‌اکنون 61 سال سن دارد و قائم‌مقام معاونت ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری است.

 

حجت‌الاسلام مصطفی مرسلی

در کارنامه وی نمایندگی مجلس شورای اسلامی و مدیرعاملی بنیاد بین‌المللی غدیر دیده می‌شود.

مرسلی 57ساله در زمان حضور علی‌اکبر ولایتی در وزارت امور خارجه، معاون وی بود و از کاندیداتوری ولایتی در انتخابات 92 نیز حمایت کرد.

باید منتظر ماند و دید پس از دو دوره، آیا بار دیگر یک روحانی ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را بر عهده خواهد گرفت؟

 

  منوچهر متکی

وی که اکنون شش دهه از زندگی را پشت سر گذاشته است، از سال‌های 1384 تا 1389 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود اما به صورت ناگهانی و در حالی که در مأموریت سنگال به سر می‌برد، با بی‌مهری از سمت خود برکنار شد.

متکی دو دوره نمایندگی مجلس را نیز در کارنامه خود داراست. وی همچنین در سال‌های 1364 و 1373 سفیر ایران در کشورهای ترکیه و ژاپن بود.

متکی در دوران ریاست جمهوری خاتمی، حدود دو سال معاون ارتباطات (امور بین‌الملل) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده است.

 

حجت‌الاسلام حسن نمازی

وی جوان‌ترین عضو خبرگان رهبری و فرزند آیت‌الله عبدالنبی نمازی (امام جمعه کاشان) است.

حجت‌الاسلام نمازی تاکنون پست اجرائی خاصی نداشته است که وبگاه خبرگان رهبری دلیل آن را چنین بر می‌شمارد: «با وجود آنکه تا به حال پست‌های مهم اجرائی و غیر اجرائی متعددی به وی پیشنهاد شده است اما او به جهت خدمتگزاری به مردم از طریق عرصه‌های علمی و فرهنگی، از پذیرش آنها خودداری کرده و از ورود به بازی‌های افراطی سیاسی نیز خوداری نموده است.»

 

  محمود واعظی

وی که با محمود واعظی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) تشابه اسمی دارد، رایزنی فرهنگی ایران در قطر و مدیرعاملی بنیاد اندیشه اسلامی را در کارنامه خود داراست.

واعظی در دوره ریاست مصطفوی بر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاون فرهنگی سازمان شد. عملکرد مطلوب وی در این سازمان سبب شد در دوره کنونی (ریاست محمدباقر خرمشاد) نیز به عنوان «مشاور ویژه رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» به فعالیت خود ادامه دهد.

واعظی که دبیری بخش بین‌الملل جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) را نیز برعهده دارد، عملکرد قابل قبولی در جشنواره‌های دهم و یازدهم داشت و با ارسال 10 تن مرسولات فرهنگی، مقدمات برگزاری جشنواره را در 75 کشور (200 نقطه دنیا) فراهم کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها