أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۷۴۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۱۷     ۲۲ مرداد ۱۳۹۰

حسن رحیم‌پور ازغدی: رسانه مانند یک بوق است و ما باید تعیین کنیم چه چیزی در آن بگوییم/ برخی در اوایل انقلاب می گفتند وارد عرصه سینما شده و آن را فتح می کنیم. اما بعد از مدتی به خاطر نداشتن بصیرت دینی هویت انقلابی آنها مخدوش شد.

به گزارش 598 به نقل از مرکزارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری،حسن رحیم پور ازغدی روز گذشته در طرح ضیافت تکمیلی دانشجویان در مشهد مقدس درباره عواملی که باعث منحرف شدن افراد در فضای رسانه شده سخنرانی و بیان کرده است که وقتی بنده خودسازی دینی نکند طبیعی است که وارد عرصه قدرت و شهرت می شود چون نمی تواند نظرات درست را تشخیص دهد همچنین سرگردان و هویت انقلابی او مخدوش نیز می شود و در مرحله بعد خود را با جو غالب تطبیق می دهد.
وی افزود: عده ای هم به خاطر منافع اقتصادی خود را با جو غالب همراه می کنند. کسی که وارد جنگ و کار رسانه شد برای دفاع از اسلام کم کم شک می کند. چون فقط الفبای مکتب را می دانست و فکر می کرد مکتب شناس است.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: اگر می خواهید به طور حرفه ای در عرصه رسانه فعالیت داشته باشید باید خودتان را قوی کنید و آثار مولفان اسلامی مانند شهید مطهری، مصباح، جوادی، علامه طباطبایی و علامه جعفری را مطالعه کنید.
وی با بیان اینکه برای موفقیت در عرصه رسانه باید برنامه ریزی داشته باشید اظهار کرد: شما باید مطابق برنامه ریزی دقیق، هفته ای یک کتاب از آثار این بزرگان دین را مطالعه کنیددر این جا است که بعد از چهار سال می توانید بگویید بیش از دویست کتاب خوانده اید.
رحیم پور ازغدی با اشاره به اهمیت مطالعه بیان داشت: اگر این مطالعات نباشد شخص در رسانه های خود از مسائلی صحبت می کند که از آنها اطلاعی ندارد و ما به عنوان یک دانشجو باید به لحاظ نظری کتاب های اسلامی را بخوانیم و به لحاظ عملی باید التزام به ارزش ها داشته باشیم و جان خود را برای اینها بدهیم.
وی گفت: اگر یک لحظه خودمان به خودمان استراحت بدهیم انقلاب تمام شده است و از بین می رود و اینکه بگوییم من کار روزانه خود را انجام دادم، کلاسم تمام شد اگر بازنده ایم زیرا انقلابی کسی است که شب و روز نشناسد و به طور مثال می توان گفت کسانی بودند که در جبهه ها سرپا می خوابیدند و کسانی که یک نفری نظر یک دانشگاه را عوض می کردند اما تمام این امر با مطالعه صورت می پذیرفت.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اکنون رسانه مانند یک بوق است و ما باید تایین کنیم که چه چیزی باید در آن بگوییم؟ رسانه هدف نیست بلکه وسیله است و اینکه می گویند اقتضای ذات رسانه مربوط به رسانه نیست مربوط به نقصانیات ماست یا اینکه می گویند رسانه ابزاری برای کارهای غیر دینی است و این اقتضای ذات آن است این نیز غلط است.
وی با بیان اینکه خدا می فرماید " فاذا فرغت فنصب" از هر مرحله ای از این جنگ خلاص شدی آماده ی مرحله بعدی شو تصریح کرد: اگر یک لحظه غفلت کنید و این انقلاب به دست نا اهلان بیفتد باید جواب خون چند هزار شهید را بدهید و برای رسیدن به این امر باید مثل جوانانی که وارد عرصه فضایی و هسته ای شدند شما هم باید به عرصه مجازی وارد و آن را فتح کنید .
رحیم پور ازغدی عنوان کرد: بچه مسلمان هایی داشتیم که اوایل انقلاب می گفتند ما وارد عرصه سینما می شویم و آن را فتح می کنیم. اما بعد از مدتی بخاطر نداشتن بصیرت دینی و سلامت نفس جو گیر شدند و هویت انقلابی آنها مخدوش شد زیرا در عرصه رسانه دشمن از ما قوی تر است اینها اول ظاهرشان را حفظ کردند باطنشان عوض بعد رسانه و راهشان مرحله بعدی نوبتبه حرف و شعار هایشان رسید و در انتها ظاهرشان نیز عوض شد زیرا نتوانستند توهین و هو کردن های دیگران را تحمل کنند .
وی با اشاره به صحبت پیامبر که فرموده بودند هیچ پیامبری را به اندازه من اذیت نکردند گفت: آدم هایی داریم که در جنگ در آغوش مرگ می رفتند اما در برابر تهمت ها و توهین ها نتوانستند بایستند باید آشنای دائمی با معارف اسلامی داشته باشیم.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: رسانه وقتی زرد می شود که صاحب رسانه خود زرد شده باشد. آیا می توان گفت من شخص دینی ام ولی تفکر در دین ندارم؟ امام علی علیه السلام می فرمایند" ایها الناس لاخیر فی دین لا تفقه فیه" تفقه یعنی درک درست از مسائل. دو نوع تفسیر می توان کرد : یکی اینکه خیری در دینداری بدون تفقه وجود ندارد و یکی اینکه در آن دینی که قابلیت تفقه در آن وجود ندارد خیری نیست. برای پیامبر هم مهمترین چیز عقل بود. ایمان بدون عقل هم فایده ای ندارد.
وی افزود: ایدئولوژی های بشری مثل مارکسیسم و کمونیسم و ... پس از مدتی کهنه می شوند و حرفی از آنها در بین ما نیست. اما دین الهی هیچ وقت کهنه نمی شود. سنت ما در برابر مدرنیته نیست بلکه دائما نو شونده است.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: بعضی مکتب و قرآن را ابزار توجیه مطالب غیر مکتبی می دانند که در این باره امام علی می فرمایند: جریانی است که مکتب و قرآن را تفسیر به رای می کند اما جریانی دیگر دیدگاه های خود را بر اساس قرآن شکل می دهد. جریان اول اشتباهات خود را پای قرآن می نویسند و برای اثبات خود از قرآن سوء استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: دسته دوم افرادی هستند که منابع نظری درستی دارند اما منافع شخصی را در باب رسانه ایجاد می کند و منافع خودشان را بر هدایت ترجیح می دهند اما برای عده ای هم هدایت الهی اولویت دارد و آن را حاکم می دانند بر نفسانیت خودشان است.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: عده ای با ادبیات عرفانی، سکولاریسم را جا انداختند و آمدند با ادبیات به اسم دفاع از پیشرفت که اسلام هم آن را قبول دارد، ارزش های اصیل و معنوی اسلام را زیر سوال بردند یعنی با بخشی از مکتب بخش دیگری را زدند.
وی درباره با هویت انقلابی اینگونه بیان داشت که هویت انقلابی یعنی آن لحظه ای که بین هوی و هوس، بین نفسانیت و هدایت؛ هدایت را انتخاب کند. اگر بین اصول ارزش های انقلاب با دیدگاه های خودت تضادی می بینی کدام را اصل می بینی و کدام را تبیین می کنی درحالی که به خوشامد گویی برخی افراد نباید کاری داشته باشی؟ حالا هدف چیست؟ هدایت یا هوی؟! که البته پوششی انقلابی نیز می تواند داشته باشد.
رحیم پور ازغدی افزود: بسیاری تلاش‌ها علیه هویت انقلاب اسلامی در این 30سال شده است که اکنون هم می شود و با ظاهر وفاداری به دین و مکتب علیه آن برنامه ریزی می شود؛ با ادبیات حقوق بشری و حتی فقهی برای زدن ریشه شریعت، با ادبیات عرفانی علیه ریشه های عرفان اسلامی و با ادبیات ظاهرا فلسفی علیه ریشه های عقلانیت اجتماعی موضع می گیرند. این کارها بسیار پیچیده است و اگر معرفت دینی نداشته باشیم، موج های قوی ما را با خود خواهند برد.
وی با بیان اینکه نکته بعدی حضور انقلابی در رسانه و هزینه کردن برای دفاع از ارزش ها است گفت: پیامبر خدا می فرمایند: کسانی که در صحنه هستند ودر دفاع از ارزش ها و در مقابل ضد ارزش ها موضع می گیرند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند، اینها خلیفه خدا و رسولش بر روی زمین اند و به تعبیری باید گفت که کسانی که فساد را می بینند و موضع می گیرند اینها خلیفه خدا و رسول در روی زمین اند.
این استاد دانشگاه با اشاره به 10 رکن اصلی اسلام بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر در رسانه صورت میگیرد، دفاع از ارزش ها و به خصوص حمله به ضد ارزش ها که همان معنی نهی از منکر است انجام می شود اما در این میان هستند کسانی که فساد را می بینند و حرف نمی زنند یا می ترسند که نانشان و یا جانشان در خطر بی افتد! اما ایم مساله وجود دارد که پیامبر اسلام درباره اش فرموده است که خدا تضمین کرده کسانی که در دفاع از حق در صحنه باشند بدانند که این نه مالشان را تهدید می کند و نه جانشان را .
وی تصریح کرد: یکی از ویژگی های رسانه این است که خبر، خوب و سریع پخش می شود و بدی آن هم این است که برخی خبرها دروغ پخش می شوند و یا تحریف می شوند. خود شما که در عرصه رسانه قرار می گیری فقط این نیست که بزنی بلکه جاهایی هم می خوری و باید از آبرویت هم مایه بگذاری؛ در موقع ضربه خوردن خیلی ها عقب نشینی می کنند عده ای هم ادامه می دهند ولی انگیزه و خلوصشان را از دست می دهند.
رحیم پور ازغدی بیان داشت: بالاترین جهاد این است که در برابر جریان های جور جهان کلمه حق را بگویی و ما این کلمه حق هستیم در برابر این جریان های جائر که واقعا کار سختی هم هست.
وی افزود: نکته دیگری در عرصه رسانه که بسیار نفوذ پذیر است بحث دنیا طلبی و اخلاص انقلابی است. کسانی را نمی شود خرید زیرا به ماوراء الدنیا وابسته اند. اگر به این دنیا وابسته بودیم فروشی هستیم. حضرت فرمودند همه بشریت به این دنیا مبتلا هستند هرکس هدفش دنیا بود آن هدف از دست رفتنی است.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه در آخر به 2 نکته اشاره می کنم خاطرنشان کرد: اول شما زرد می شوید بعد رسانه شما و راه حل اینکه چگونه زرد نشوید؟ این است معرفت دینی تان را بالا ببرید و هفته ای یک کتاب دینی مطالعه کنید و دوم در عرصه عملی هم قوی باشید که با یک سایت یا وبلاگ به جنگ با صدها سایت بروید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها