أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۱۷۵۸۰۵
زمان انتشار: ۰۹:۳۴     ۰۱ آبان ۱۳۹۲
اگر ما همه تخم مرغ هایمان را در سبد دیپلماسی بگذاریم، غرب سوء‌استفاده خواهد کرد، البته دیپلماسی که شروع شده است نتایج خوبی می دهد چون پشتوانه دارد.
به گزارش 598، نظریه پرداز و کارشناس مسائل راهبردی، ضمن تاکید بر امکان مانور دیپلمات های کشورمان در مسائلی که در اولویت قرار ندارند، بر حفظ همه حقوق کشورمان در مذاکرات سیاسی تاکید کرد.

محمد جواد لاریجانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما، با اشاره به حمایت کامل مقام معظم رهبری، نظام و مردم از ریاست جمهوری و هیئت مذاکره کننده کشورمان گفت: اینها مذاکره کننده گان پشت گرم و پا برجایی هستند.

وی ادامه داد : البته انتقادها که گاهی تحلیل هستند، نشانه ای از سرزندگی فضای سیاسی کشور است که نباید موجب ناراحتی باشد.

لاریجانی افزود:‌ این موضوع برای طرف های مقابل نشانه خوبی است که دولت ما با چه زمینه فکر ملی با آنها صحبت می کند.

این کارشناس مسائل راهبردی تصریح کرد: این مذاکرات از جهات گوناگونی قابل توجه است، شاید یکی از موضوعاتی که زیاد از آن صحبت شد، محرمانه بودن آن است که در واقع میزان بیان و انعکاس های رسانه ای مذاکره را شامل می شود.

وی گفت: در مذاکرات متداول (روتین)هم همه جزئیات رسانه ای نمی شود چرا که این کار هم وهن مذاکره کننده و هم توهین به طرف مذاکره است در حالی که این مذاکرات روتین برشمرده نمی شود.

لاریجانی ادامه داد : از طرف دیگر خاموشی کامل رسانه ای هم به مصلحت نیست چرا که این کار فرصت ایجاد جو رسانه ای را به رژیم صهیونیستی و آمریکایی ها و خیلی از عناصر در منطقه که دشمنان توفیقات بین المللی ایران هستند، می دهد.

این نظریه پرداز با تاکید بر این که دولت آقای روحانی، دولت اعتدال است افزود: مردم بطور طبیعی روی این مذاکرات حساس هستند، دوست دارند پی گیری کنند و ممکن است سکوت خبری انتظارات را زیاده از حد بالا ببرد.

وی تصریح کرد: در صورت موفقیت در این مذاکرات یا غیر آن از دولت حمایت می کنیم ولی اگر مذاکره کنندگان پوشش تاریکی به مذاکرات بدهند، انتظاراتی که از طرف مردم ایجاد می شود، روی دولت فشار وارد می کند و دولت هم مجبور شود بیش از توان و استعدادش ارائه کند که این هم درست نیست.

لاریجانی افزود: از این رو درجه ای از پوشش خبری و یک مدیریت رسانه ای برای پاسخ گویی به عطش واقعی مردم که ناشی از تعلق خاطرشان به منافع ملی است،‌لازم است.

این کارشناس مسائل راهبردی موضوع مهم را کل راهبرد و چگونه دیدن پدیده ذکر کرد و گفت: شرایط این است که حقوق ما مورد تجاوز وسیع آمریکا و دولت های غربی قرار گرفته و راهبرد ما دفع این تجاوز است.

وی ادامه داد : اگر همه این مهم را بر عهده دیپلماسی بگذاریم، کار زیادی از آن خواسته ایم و اگر هم بگوییم دیپلماسی نقشی ندارد،‌باز هم اشتباه کرده ایم چرا که دیپلماسی تسهیل و زمینه سازی می کند و ندای ما را به دنیا می رساند و از همه مهم تر سبدی ایجاد می کند که وقتی راهبرد ما توفیقاتی پیدا کرد، میوه آن در سبد قرار گیرد.

لاریجانی افزود: زمانی که رژیم صدام به سرزمین ما تجاوز کردکسانی می گفتند این تجاوز باید از راه مذاکره حل شود که بطور طبیعی زور دیپلماسی نمی رسید اما وقتی که رزمندگان ما پیروزی به دست آوردند، دیپلماسی، میدان پیدا کرد.

وی ادامه داد : اینجا هم شرایط همین بود و شبیه همان روحیه دفاع مقدس را می خواهد چرا که وقتی غرب ببیند ما راهمان را برای مقابله با تجاوز انتخاب کردیم، دیپلماسی جواب می دهد.

آقای لاریجانی گفت: اگر ما همه تخم مرغ هایمان را در سبد دیپلماسی بگذاریم، غرب سوء‌استفاده خواهد کرد، البته دیپلماسی که شروع شده است نتایج خوبی می دهد چون پشتوانه دارد.

وی افزود: غرب در راهبرد تهاجم خود شکست بزرگی خورده است و این که می گوید quotation mark آثار تحریم مشخص شده است پس ادامه می دهیم quotation mark برای آن است که از تک و تا نیفتند.

دکتر لاریجانی تصریح کرد:‌این تحریک ها برای این بود که توان هسته ای صلح آمیز و امکان توسعه آن را کاهش دهند که این گونه نشد، پس شکست خورد و اگر هدفشان آسیب به کشور و فشار به مردم بود که پاسخ این هم دفاعی هست که باید انجام بدهیم و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند اقتصاد مقاومتی، مبنا در اقتصاد سیاسی است.

وی گفت: پیاده کردن اقتصاد مقاومتی بزرگترین پیروزی را حتی در میدان دیپلماسی برای ما ایجاد می کند.

آقای لاریجانی افزود: باید راهبرد خود را نه براساس دیپلماسی بلکه دیپلماسی ما بر اساس راهبرد مان مستقر شود.

وی تصریح کرد: در دوره های نخست مذاکرات چیزی برای ما قائل نبودند و مسئله توقف به معنی از بین بردن مطرح بود، می‌گفتند مشکوک هستیم از این رو شما باید عاری از این توانمندی باشید چرا که آنها فکر می کردند ما لیبی هستیم.

لاریجانی گفت: اکنون بعید می دانم هیچ عاقلی در غرب و در همین کشورهای مذاکره کننده باشد که این مسئله را قابل طرح بداند.

این کارشناس مسائل راهبردی افزود : باید بتوانیم سوخت مورد نیاز نیروگاه های خودمان را تهیه کنیم و اگر بخواهیم برای مصارف غیر از انرژی، درجه بالاتری از غنای اورانیوم را داشته باشیم، باید بتوانیم.

وی با تاکید بر این که مسئله تحقیق و توسعه را دست پایین نمی گیریم چرا که دانش هسته ای چیز متوقفی نیست و نسل های جدید سانتری فیوژهای ما با فناوری های جدید باید تولید شود افزود: بله ما عضو ان پی تی هستیم که برای ما هیچ فایده ای ندارد چرا که یک بخش آن اشاعه ندادن و یکی امحای سلاح های هسته ای است، خوب چرا کشورهای منطقه دارند؟ یکی دیگر همکاری است، خوب کجا با ما همکاری کردند؟

لاریجانی گفت: این که چگونه انسان وارد تعهدی بشود که آن طرف تعهد هیچ کدام از محاسنش را برای ما قائل نباشد و تنها بگوید شما باید مرتب بازرسی و اشاعه ندادن را پیگیری کنید، حرف بی ربطی است.

وی افزود : خیلی آقایی به خرج می دهیم که پای این قرارداد ایستاده ایم، البته ما این قرار داد را خوب می دانیم ولی آنها دارند آن را از بین می برند وقتی که رژیم صهیونیتسی را مسلح می کنند یا استفاده از محاسن آن را می گیرند.

این کارشناس مسائل راهبردی افزود: این که اکنون آمریکا و غرب فهمیده اند که غیرقابل لمس است، دستاورد بزرگی به شمار می رود که در نتیجه مقاومت ما پیدا شده است و بهای سنگینی را برای رسیدن به اینجا پرداخت کرده ایم.

آقای لاریجانی این دستاورد را سرمایه ای بزرگ برای تیم مذاکره کننده دانست و گفت: این سرمایه پایه ای است که مقدار بالاتری را باید با آنها مذاکره و خود را به افق بالاتر پرتاب کنیم.

وی با اشاره به مسائل و شکست های منطقه ای آمریکا و نیز ظهور ایران به عنوان عنصر بسیار موثر در منطقه افزود: با یک دولت قلدر و مغرور روبرو هستیم که فقط منطق زور را می فهمد به همین علت باید توانمند باشیم.

این نظریه پرداز و کارشناس مسائل راهبردی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنها به ما بی اعتماد هستند و می گویند به اهداف شما در سرمایه گذاری های صنعت هسته ای مشکوک هستیم ولی ما نه تنها به آنها اطمینان نداریم بلکه مطمئن هستیم که آنها دشمنی می کنند، یعنی موضوع از بی اعتمادی فراتر است.

وی افزود: کدام قرارداد بوده است که آنها پای آن ایستاده باشند، این موضوع مسلم است که به هیچ امضای آنها دست کم با طرف های غیر غربی نمی شود اعتماد کرد.

آقای لاریجانی افزود: برای اعتمادسازی شما تنها می توانید از ما شفافیت بخواهید اگر هم به موضعی مشکوک هستند باید علت را بیان کنند.

وی ادامه داد : خود ان پی تی این را گفته است، ما هم قبول می کنیم چرا که بمب نمی خواهیم بسازیم، فتوای رهبر معظم انقلاب هم می گوید که نباید بسازیم، استدلال هم وجود دارد، بمب هم توان دفاعی ما را بالا نمی برد،‌ما توانمندی های عظیمی داریم که کارکرد آنها از بمب هم بالاتر است.

لاریجانی با تاکید دوباره بر حقوق هسته ای کشورمان، درباره تاسیسات فردو گفت: رژیم صهیونیستی بچه لوس و غیرقانونی منطقه هر روز همه از جمله ما راتهدید می کند.

وی افزود : اوباما و رئیس جمهور قبلی و قبل تر از وی هم مرتب می گویند همه گزینه ها روی میز است، میزی که پوسیده است، خوب وقتی کشوری این قدر مورد تهدید قرار می گیرد باید امکانات حساسش را در جای مناسبی ببرد، موضوعی که خلاف ان پی تی و پادمان نیست.

لاریجانی تصریح کرد:‌ درصد غنی سازی هم در ان پی تی محدود نشده است و ما حق خودمان را طلب می کنیم.

وی گفت: هیچ کدام از حقوق ما از قبیل غنی سازی و ساخت میله های سوخت در هر سطح لازم، امکان خرید سوخت از بازار، غنی سازی به میزان و درصد مورد نیاز برای اهداف تحقیقاتی و صنعتی و در صورت نیاز به صورت مشترک و همکاری های فنی برای بالابردن درجه ایمنی نیروگاه ها که از وظایف آژانس به شمار می رود، نباید در مذاکرات سیاسی زائل شود.

لاریجانی افزود:‌ البته برای بالا بردن اعتماد می توان چیزهایی را پس و پیش کرد، مانند اینکه طرح هایی هست که اکنون نمی خواهیم انجام دهیم که این غیر از زائل کردن حق خود است.

این کارشناس مسائل راهبردی ادامه داد : از این رو اگر دیپلمات های ما در مذاکرات خود درباره کارهایی که برای ما اولویت ندارند، مانور دادند به معنی کوتاه آمدن نیست.

وی گفت : کوتاه آمدن زمانی است که حقی را به دست خودمان از خود زایل کنیم که در این صورت ملت نمی بخشد، مجلس اجازه نمی دهد و مقام معظم رهبری هم حساس هستند البته دیپلمات های ما افراد متدین و با سابقه ای هستند که این کار را نخواهند کرد.

آقای لاریجانی پیش بینی کرد: در دورهای بعدی مذاکرات خلاف دور اول که دو طرف در باغ سبز نشان دادند، روی مسائل حساس تر گفتگو خواهد شد و اگر بگویند از مذاکرات خوشمان نیامد یا اشکالاتی بگیرند، تعجب نخواهم کرد البته بعید نیست در دورهای بعدی یکی دو گام موفقیت آمیز داشته باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها