أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۷۶۱۹۶
زمان انتشار: ۱۷:۵۸     ۰۴ آبان ۱۳۹۲
اخيرا فائزه هاشمي در جلسه‌اي با حضور تعدادي از اصلاح طلبان در مشهد برگزار شد، در سخناني به شعار مرگ بر امريکا اشاره کرد و گفت: «شعار مرگ بر امريکا مي‌تواند مانند شعار مرگ بر شوروي حذف شود.»(1) سايت هاشمي رفسنجاني نيز با يادآوري حذف شعار «مرگ بر آمريکا» و ادعاي اين‌که امام با حذف اين شعار موافق بودند در اين خصوص آورده است: «موافق نبوديم که در مجامع عمومي مرگ کسي را شعار دهيم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بني صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگويند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگويند. «مرگ بر شوروي» بود که گفتم الان با شوروي مشکل آنچناني نداريم. درباره آمريکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌هاي تند و فحاشي‌ها مخالفم و آن‏ها را مفيد نمي‌دانم.»(2) هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين كه «چرا شعار مرگ بر اين و آن را نمي‌پسنديد؟» گفت: مرا يك اصل قرآني به اين روحيه رسانده است. قرآن از زبان خداوند به مسلمانان صدر اسلام كه به بت‌ها فحش مي‌دادند - بت كه مهم نيست - مي‌گويد: «حق نداريد به بت‌هاي آن‌ها فحش بدهيد»؛ و مي‌فرمايد: بت‌ها را سب نكنيد، چون آن‌ها هم متقابلا به خدا بد مي‌گويند و باعث گمراهي بيش تر آن‌ها مي‌شويد.(3)

خداوند به مومنين توصيه مي‌کند مبادا شيطان را دوست خود بگيريد و بخواهيد از در لبخند و تسامح وارد شويد. (4) حضرت امام خميني(ره) نيز از روي بصيرت و تجربه، امريکا را «شيطان بزرگ» خواندند. آن چه مهم است اين‌که جاي جذب و دفع را بدانيم. ميان دشمن دين و فريب خوردگان تفاوت قائل شويم. خداوند به پيامبر خويش درباره يهوديان و نصاري هشدار مي‌دهد: «و هرگز يهوديان و نصرانيان از تو راضي نمي‌شوند، مگر آن که از کيش آنان پيروي کني»(5) معناي «سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» نيز همين است. اگر به ويروس خوش آمد بگوييم، قطعا خطر را به جان خريده و حيات خود را به خطر انداخته‌ايم. تدبير اسلام براي حفظ دين در مقابل دشمن، رعايت اصل تولي و تبري است تا در کنار محبت به اهل بيت، اظهار دشمني نيز باشد و اين نه تنها در شعار که در عمل هم بايد نشان داده شود و اين امر از «شعائر اسلام» است.با اين حساب، شرارت دشمن تنها براي منافع مادي و مسأله نفت و يا هسته‌اي نيست، بلکه به فرموده قرآن: «آنان پيوسته با شما مي‌جنگند تا اگر بتوانند شما را از دينتان برگردانند».(6) نمونه روشن آن، هزينه‌هايي است که براي راه اندازي و اداره شبکه‌هاي ضد ديني و ضد اسلامي صرف مي‌شود و براي حفظ جان امثال سلمان رشدي ها، روزانه هزاران دلار هزينه مي‌کنند، اما در برابر جنايت‌هاي بشري در عراق و فلسطين و سوريه و ميانمار و... بي تفاوتند.

همان گونه که در ابتداي سخن آمد، آقاي هاشمي به آيه‌اي از قرآن استناد کرده است که «به معبود کساني که غير خدا را مي‌خوانند دشنام ندهيد. مبادا آن‌ها از روي جهل، خدا را دشنانم دهند»(7) اما بايد گفت: سب و ناسزا گويي با لعن تفاوت دارد. قرآن شريف نسبت به برخي افراد نسبت الاغ و يا سگ داده و نيز در موارد متعددي منافقان و کفار و آزار دهندگان رسول خدا(ص) را «لعن» نموده است. (8) در واقع بايد گفت: «مرگ بر امريکا» هم تبري است و هم لعن. پيامبر اکرم(ص) نيز در روز غدير درباره اميرالمومنين(ع) فرمود: «اللهم عاد من عاداه... و اخذل من خذله».(9) اين امر برگرفته از آموزه‌هاي قرآن شريف و بر اساس فطرت خدايي است که با وجود قوه غضب بتوان بر سر دشمن فرياد کشيد تا همين خشم او را بميراند.(10) به فرموده شهيد بهشتي(ره) «به آمريکا بگوييد از دست ما عصباني باشد و از اين عصبانيت بمير!».

درباره آن چه آقاي هاشمي به امام خميني(ره) نسبت داده اند نيز بايد به سخنان حضرت امام(ره) مراجعه کرد؛ چه اين‌که آن امام راحل(ره) بارها و در موقعيت‌هاي گوناگون به اين مهم اشاره کرده‌اند. به فرموده رهبر معظم انقلاب، «قرائت امام براى ما معتبر و حجت است»(11) و «تفسير غلط از جهت‌گيرى مورد نظر امام... خطرناك هم هست... بيانات امام، صداى امام، نوشته امام، آثار امام، جلوى چشم ما است... امام فقيه بود، حكيم بود، آگاه بود، خردمند بود، پخته بود، سنجيده سخن‌مي گفت، درست فكر‌مي كرد؛ با همين فكر، اين انقلاب را به وجود آورد؛ اين نظام جمهورى اسلامى را ترتيب داد و بر سر پا كرد و خطوط مشخص و روشنى را معين كرد. بنابراين اولين كار هر مديرى در هر بخشى اين است كه جهتگيرى درست را در نظر بگيرد».(12)

پي نوشت‌ها

1. فارس نيوز، کد مطلب: 13920712000395.

2. پايگاه اطلاع رساني هاشمي رفسنجاني. کد مطلب: 219493.

3. روزنامه اعتماد، 11/7/92، ص 2.

4. فاطر 6.

5. بقره 120.

6. همان 217.

7. انعام 108.

8. ر.ک: جمعه 5 – اعراف 176 – نساء 52 – احزاب 57 - بقره 159 و...

9. بحارالانوار، ج37، ص132 – شواهد التنزيل، ذيل آيه 67 سوره مائده، ح 248 و 250.

10. آل عمران، 119.

11 و 12. بيانات در ديدار مسوولان نظام، 30/4/92.92.92.2.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۴
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها