يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۷۶۶۳
زمان انتشار: ۱۳:۵۸     ۲۵ مرداد ۱۳۹۰

موضوع امشب شب برنامه راز (مورخ25/5/90،ساعت 23:15)پیرامون معرفی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. وحید جلیلی مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مهمان این سه شنبه شب برنامه راز است

معرفی جبهه فرهنگی انقلاب
 
جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ، مجموعه ای چهار بخشی متشکل ازنرم افزار(شامل آرمانها، مضامین، اهداف ، ماهیت و تعاریف)،عناصر مولد و فعالین (فکری، هنری، رسانه ای)، مدیران و نخبگان سیاسی-اجتماعی و مخاطب است. نگاه فعالین این جبهه این است که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی وسیع در منطقه و جهان و در امتداد تلاش انبیا به ویژه نبی اکرم(ص)می باشد. جبهه فرهنگی انقلاب به دنبال تحقق فرصتها و آرمانهای اسلام ناب محمدی برای مخاطبانش در اقصی نقاط جهان،در مقابل اسلام آمریکایی، اسلام طالبانی... میباشد. از ویژگی های این اسلام انقلابی عدالتخواهی، کفرستیزی، سازش ناپذیری و معنویت گرایی به صورت توامان با هم می باشد.
 
عناصر مولد این جبهه در سه ساحت اندیشه، هنر و رسانه به تولید محتوا میپردازند. سالهای 57-60 فعالین این سه ساحت به  برکت انقلاب بسیار به هم نزدیک شدند که حاصل آن فعال شدن گفتمان فرهنگ انقلابی در اوایل انقلاب در مساجد، مدارس، کتابخانه ها، انجمن های اسلامی، پایگاه های بسیج،حوزه ها ...بود. بعدها به سبب آسیب هایی میان این سه ساحت فاصله هایی افتاد که اکنون این فاصله در حال کم شدن است.. از دغدغه های فعالین جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، رفع گسلهای موجود در این جبهه نظیر گسل معرفت دینی-هنر(تباین هنر و دین)،گسل رسانه-هنر(شکاف میان رسانه وهنر متعهد)،گسل نسلی(شکاف بین مخاطب و فعال فعلی با عقبه تاریخی، سیاسی و فرهنگی خود)، گسل تولید-مصرف(فاصله بین خروجی مولد جبهه فرهنگی انقلاب و مخاطب مصرف کننده این تولیدات)، گسل تولید گران و مدیران(شکاف میان فعالین جبهه ومدیران و نهاد های تصمیم گیرنده در کشور) میباشد که امید است این فاصله روز به روز ناچیز تر شود.
 
معرفی وحید جلیلی
 
وحید جلیلی متولد 1352 در مشهد مقدس است. او کار مطبوعاتی را از دوران دانشجویی و در نشریه تفکر بسیجی، نشریه داخلی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) آغاز کرد و در سال ۷۵ به مجله نیستان رفت و در آنجا با سید مهدی شجاعی نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی همکار بود. وي در سال 76 عنوان بهترين مقاله نويس فرهنگي كشور را براي نوشتن مقاله اي با عنوان "چه نبايد كرد؟" در نشريه نيستان كسب كرد. او پس از توقيف ماهنامه نيستان به روزنامه ابرار رفت و در سال ۸۱ سردبیر روزنامه ابرار شد.جلیلی پس از ابرار به حوزه هنری رفت و از اواخر سال 81 سردبیری ماهنامه سوره را بر عهده گرفت و تا شماره 30 در دوره جدید، نشریه را اداره کرد. مجله ای که پیشتر سید مرتضی آوینی عهده دار سردبیری آن بود.اما در اواخر همین سال، او و همکاران اش در تحریریه ی چهارم سوره، به دلیل اختلاف با شیوه ی مدیریت وقت حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی از سوره اخراج شدند.دلیل اصلی اخراج که به خودتوقیفی سوره نیز انجامید سرمقاله ای بود که جلیلی با عنوان "انقلاب فرهنگی منهای فرهنگ انقلابی!" نوشته بود که این مقاله بعدا در ویژه نامه "انقلاب" راه در اسفند 85 منتشر شد.
 
 
پس از این اخراج، وی و همکاران اخراج شده اش، دفتر مطالعات جبههٔ فرهنگی انقلاب اسلامی را پایه گذاری کردند که یکی از اولین خروجی هایش انتشار  نشریه راه بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها