أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۷۸۲۳۶
زمان انتشار: ۱۱:۵۵     ۱۱ آبان ۱۳۹۲
استاد رحیم پور ازغدی در همایش ملی تغییرات جمعیتی:
دکتر رحیم پورازغدی گفت: در دورانی به مردم گفته شد که همه بچه‌دار شوید، در دوره‌ای شروع کردیم به استدلال و حدیث که اسلام اجازه نمی‌دهد و اسلام طرفدار تحدید نسل است، دوباره یک مرتبه گفتند که جمعیت دارد پیر می‌شود و مدرسه‌ها همه باید بشود خانه سالمندان، فرمان اسلام هم برگشت.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، دکتر حسن رحیم پور ازغدی در همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) قم برگزار شد، به راهكارها و موانع و ملزمات افزايش جمعيت پرداخت.

وی بیان اینکه بین فقه فعال و منفعل تفاوت وجود دارد افزود: از تفاوت‌های بین فقه فعال و فقه منفعل آن است که فقه منفعل به مسائل جدا از یکدیگر و جدا از غایات اسلامی و پراکنده نگاه می‌کند و منتظر می‌نشیند تا مشکلات اجتماعی بر سرش آوار شود و آن گاه منفعلانه و شرمنده به دست و پا کردن توجیهات فقهی می‌پردازد که یک مورد آن سیاست‌های جمعیتی است.



دکتر رحیم پورازغدی گفت: در دورانی به مردم گفته شد که همه بچه‌دار شوید، در دوره‌ای شروع کردیم به استدلال و حدیث که اسلام اجازه نمی‌دهد و اسلام طرفدار تحدید نسل است، دوباره یک مرتبه گفتند که جمعیت دارد پیر می‌شود و مدرسه‌ها همه باید بشود خانه سالمندان، فرمان اسلام هم برگشت.

وی در ادامه از کارشناسان و مسؤولان خواست تا با جامعه و افکار عمومی درست صحبت کنند وبگویند که هم آیات و روایات به نفع تکثیر جمعیت داریم و هم به نفع تحدید جمعیت یعنی محدودسازی و کنترل نسل و هر دو هم اسلام است واسلام در این‌باره به عناوین اولی و عناوین ثانوی و جهات مختلف قضیه سر و کار دارد، و اولویت‌ها در شرایط مختلف تغییر می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سبک زندگی باید از رساله‌های عملیه استخراج شود، ابراز داشت: حوزه منفعل می‌نشیند مصیبت مثل آوار بر سرش خراب شود و بعد شروع می‌کند به توجیه اما حوزه تمدن‌ساز این چنین نیست.

وی ادامه داد: فقیهی می‌تواند درباره سیاست جمعیتی سخن بگوید که همه احادیث را درباره افزایش یا کاهش جمعیت دیده باشد و معایب و مزایای ازدیاد نسل و یا کاهش آن را به خوبی بداند.

وی با اشاره به اینکه نظام ولایت فقیه تنهاست اظهار کرد: امروز پنج کرسی خارج قضا که بتوانند مسائل واقعی که دادگاه‌ها به آن گرفتار هستند بررسی کنند، وجود ندارد و جدا جدا  و مورد مورد فتوا می‌گیرند گویا  زمان قبل از انقلاب است.

دكتر رحيم پور ازغدي با بيان اينكه علماء و حوزه علميه وظيفه سنگيني در حل مسائل مربوط به خانواده و علوم انساني دارند اظهار داشت: ايت الله مصباح جزء معدود دانشمنداني است كه وظيفه و تكليفي كه بر گردنش بوده را اداء كرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای ازدواج و فرزندآوری هیچ مانع ذاتی نیست اما شروطی هم دارد.

دكتر حسن رحيم پور ازغدي با اشاره به اينكه نگاه كاريكاتوري به ابعاد مختلف اسلام موجب فروپاشي نظام خانواده ميشود، گفت : اگر ما به مسائل خانواده نپردازيم تا چند سال آينده به جاي اينكه بحث از فروپاشي خانواده در غرب بكنيم بايد حرف از فروپاشي نظام خانواده در قم و تهران بزنيم .

وی با بیان اینکه اسلام  خواهان جمعیتی با كميت و كيفيت باهم است ابراز داشت: جامعه اسلامی باید دارای افرادی باشد كه باعث مباهات و افتخار اسلام و پيامبر شوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها