يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۸۰۰۲۶
زمان انتشار: ۰۹:۵۸     ۱۶ آبان ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
بهزاد نبوی : محاصره اقتصادی در ملت ما اثر نگذاشت. ما اگر منزوی نبودیم و در محاصره اقتصادی نبودیم به این صورت کار نمی کردیم و این همه اختراعات و طرح های جدید به وجود نمی آمد.

رخدادهای 16 آبان 1359

چکیده

  • حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های نمازجمعه امروز تهران اظهار داشتند : از نظر ملت ایران میان قدرت شیطانی کارتر و قدرت شیطانی ریگان تفاوتی وجود ندارد . فرق حزب جمهوری خواه و دموکرات،  فرق میان منافق و کافر است آن یکی منافق بود و این یکی کفر صریح .
  • بهزاد نبوی وزیر مشاور در امور اجرایی طی سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه  امروز تهران گفت: محاصره اقتصادی در ملت ما اثر نگذاشت و همان طور که امام امت فرمودند ما این منزوی شدن را به فال نیک می گیریم .
  • ما اگر منزوی نبودیم و در محاصره اقتصادی نبودیم به این صورت کار نمی کردیم و این همه اختراعات و طرح های جدید به وجود نمی آمد.
  • در بیانیه ای از سوی آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی علی اکبر محتشمی، عبدالله نوری و نعیمی از سوی دادستان کل کشور به سرپرستی صدا و سیما منصوب شدند.
  • آیت الله منتظری در خطبه های نمازجمعه امروز قم از شورای عالی دفاع خواست هرچه سریعتر با کمک فرماندهان و رزمندگان خونین شهر را از دست مزدوران عراقی بگیرند.
  • صادق قطب‌زاده بعدازظهر امروز به حکم اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب مرکز و توسط پاسداران دادسرای انقلاب اسلامی اوین دستگیر و به زندان منتقل شد .
سیاست خارجی جمهوری اسلامی در برابر آمریکا

حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های نمازجمعه امروز تهران اظهار داشتند : دو مسئله اساسی در وضعیت کنونی ما مطرح است یکی سیاست خارجی جمهوری اسلامی در مقابل قدرت های استکباری عالم و دیگری ارتش .  ایشان ادامه دادند : امروز دشمن اساسی قدرت های بزرگند و در راس آنها آمریکا است که با ملت ما ، اسلام و جمهوری اسلامی مخالفت دارد . استکبار آمریکا از هیچ وسیله ای برای نابودی انقلاب اسلامی فروگذار نمی کند .

آیت الله خامنه ای افزودند : از اول انقلاب تا به امروز هیچ ملتی به قدر ملت ما و هیچ دولتی به اندازه دستگاه اداره کننده کشور ما با آمریکا معارضه نکرده است ، امروز مسئله گروگان ها و تغییر دستگاه رهبری آمریکا این سوال را به وجود می آورد که سیاست جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا چیست ؟آیا کوشش مجلس شورای اسلامی برای حل مسئله گروگان ها به معنای تغییر مشی سیاست دولت جمهوری اسلامی و دستگاه اجرایی در مقابل آمریکا است ؟ جواب این است که نه .

آیت الله خامنه ای در تشریح این بخش از سخنان خود اظهار داشتند : همان طور که ما یک روز با  مسئله گروگانها سیاست نفوذناپذیر مسلط آمریکا را در دنیا به رسوایی کشاندیم ، امروز هم با طرح مسئله گروگان ها به طوری که در مجلس شورای اسلامی مطرح شد دنباله این خط را ادامه می دهیم .

لانه جاسوسی ؛ یک برگ از پرونده سیاه آمریکا در جهان

ایشان ادامه دادند : امروز دنیا می فهمد که ملت و دولت ایران در باره مسئله گروگان ها و دستگاه جاسوس خانه آمریکا در ایران سند محکومیت آمریکا ظرف 30 سال گذشته و تا روز تصرف لانه جاسوسی و موضع گیری هایش در مقابل ایران است . ما مسئله گروگان ها را با خاطر جمع برای دنیا مطرح کردیم که معنایش رو کردن یک برگ از پرونده سیاه آمریکای خائن در مقابل جهان است .

تفاوت کارتر و ریگان همانند تفاوت منافق و کافر است

ایشان با اشاره به تغییر رئیس جمهور آمریکا نیز گفتند : از نظر ملت ایران میان قدرت شیطانی کارتر و قدرت شیطانی ریگان تفاوتی وجود ندارد . دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در آمریکا بر اساس توسعه امپراطوری اقتصادی و سیاسی فعالیت می کنند فرق این دو حزب فرق میان منافق و کافر است آن یکی منافق بود و این یکی کفر صریح . آیت الله خامنه ای ادامه دادند :  وضع ما هیچ تغییری نکرده است و باید با آمادگی کامل دشمنان خدا را بترسانیم.(1)

بهزاد نبوی : انقلاب ایران پس از 1400 سال به حکومت اسلامی منتهی شد

پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران بهزاد نبوی وزیر مشاور در امور اجرایی طی سخنانی با اشاره به اینکه انقلاب ایران پس از 1400 سال در جامعه بشری رویداده که نتیجه اش حکومت اسلامی است، گفت: رهنمودهای امام موجب شد که مراحل این انقلاب تثبیت شود و به ادامه راه خود بپردازد. نبوی اظهار داشت: تجلی انقلاب در دو عنصر استقلال و صدور انقلاب است ، انقلاب ما به دلیل اسلامی بودن مستقل است که این ویژگی برای ما خیلی مهم است ما بیش از 46 روز در جنگ سراسری هستیم .

ما انزوا را به فال نیک می گیریم

وی ادامه داد : محاصره اقتصادی در ملت ما اثر نگذاشت و در اثر جنگ تبلیغاتی این انقلاب که منزوی بود منزوی تر شد و همان طور که امام امت فرمودند ما این منزوی شدن را به فال نیک می گیریم اصولا هر انقلابی که معیارهای حاکم در دنیا را به هم ریخته منزوی شده است . بهزاد نبوی گفت : ما اگر منزوی نبودیم و در محاصره اقتصادی نبودیم به این صورت کار نمی کردیم و این همه اختراعات و طرح های جدید به وجود نمی آمد در حال حاضر چندین طرح در مورد تصفیه خانه های کوچک و کم خرج آماده شده که نتیجه همین متکی بودن به خود است .

وی به موضوع صدمه دیدن تاسیسات نفتی پرداخت و خاطر نشان کرد: چون رژیم شاه، کشاوزری را نابود و صنعتی را به وجود نیاورد وابستگی ایران به نفت فراوان است و لازم است مردم در مصرف خود صرفه جویی کنند زیرا همه چیز وارادتی شده و این فاجعه است. (2)

معرفی سرپرستان جدید صداوسیما

علی اکبر محتشمی، عبدالله نوری و نعیمی از سوی دادستان کل کشور به سرپرستی صدا و سیما منصوب شدند. در بیانیه ای از سوی آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی در خصوص معرفی سرپرستان جدید صداوسیما آمده است : به جهت استعفای فرحی مدیر سابق صداو سیما ، دادستانی کل موظف است موقتا سرپرست این سازمان را برای حفظ بیت المال و حسن اجرای قانون تعیین کند لهذا تا تعیین سرپرست از سوی قوای سه گانه، محتشمی پور و عبدالله نوری به سمت سرپرستی صداو سیما و ندیمی برای سرپرستی شبکه 2 انتخاب می شود.(3)

آیت الله منتظری : فرماندهان خرمشهر را هر چه زودتر آزاد کنند

در خطبه های نماز جمعه قم، آیت الله منتظری با اشاره به اینکه ملت ایران با دست خالی رژیم پهلوی را بیرون کردند، گفت: امروز ارتش و نیروهای پاسدار روحیه ای عالی دارند . وی از شورای عالی دفاع خواست هرچه سریعتر با کمک فرماندهان و رزمندگان خونین شهر را از دست مزدوران عراقی بگیرند. خطیب نمازجعه قم ازخطاب به فرماندهان اظهار داشت: اگر نمی توانید بگوئید تا رهبر انقلاب، ملت را بسیج کند تا عراق تا دندان مسلح را از کشور بیرون کنند.(4)

صادق قطب زاده بازداشت شد

به دنبال پخش برنامه میزگرد شب جمعه در شبکه دوم آقایان صادق قطب‌زاده و مبلغی اسلامی به علت طرح مسائل اختلاف‌انگیز و ایجاد جو تشویش و بدبینی تحت تعقیب قرار گرفتند. به دنبال اعلام این خبر صادق قطب‌زاده بعدازظهر امروز به حکم اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب مرکز و توسط پاسداران دادسرای انقلاب اسلامی اوین دستگیر و به زندان منتقل شد . از مبلغی اسلامی نیز خواسته شده تا خود را هرچه زود‌تر به دادسرای انقلاب اسلامی اوین معرفی کند.(5)

پی نوشت :

1- روزنامه اطلاعات 17 آبان صفحه1

2-  گوینده این جملات یعنی بهزاد نبوی جزو کسانی است که بعدها تئوری پرداز رابطه با شیطان بزرگ و ترس از این قدرت شیطانی شد . وی بعد از آن که دولت اصلاحات به قدرت رسید و آمریکا به عراق و افغانستان حمله کرد طی سخنانی اظهار داشت : «تمام کسانی که با حمله آمریکا به هر کجای دنیا مخالفند، در صورت رخداد این حمله از کوچک‌ترین کاری عاجزند. در واقع هیچ منطق و عقل سلیمی حکم نمی‌کندکه یک کشور جهان سومی حتی اگرهمه ملت پشتیبان حکومتش باشند و همه این ملت مسلح، به جنگ نظامی با آمریکای ابر قدرت جهان بروند، در واقع خدا و تاریخ سردمداران ملتی که آن کشور را به جنگ با ابر قدرت جهان بکشاند، نخواهند بخشید. اینجانب از آمریکای تا بن دندان مسلح می‌ترسم. چرا که من شخصی عمل نمی‌کنم، به خاطر مصالح و منافع، ازآمریکای تا بن دندان مسلح و تنها ابر قدرت دنیا به کشورم می‌ترسم. قطع رابطه با آمریکا جزو اصول انقلاب ما نبود. اگر موقعیتی پیش بیاید، به آمریکا می‌روم و با نمایندگان آمریکا دست می‌دهم و مذاکره می‌کنم و نیازی هم نمی‌بینم از کسی اجازه بگیرم.» ماهنامه گزارش نیز در مطلبی از بهزاد نبوی می‌نویسد:«مسلم است که می‌ترسم! کیست که از یک آمریکای تا بن دندان مسلح که در عراق خود را چنین نشان داد و هیچ احترامی برای استقلال دولت‌ها قائل نیست، نترسد. بله، من می‌ترسم، ظاهراً آمریکایی‌ها هر کاری بتوانند، می‌کنند، برای آن‌ها سازمان ملل متحد یا حتی افکار عمومی غرب هم اهمیت ندارد.» این موضع منفعلانه در حالی گفته می‌شد که بهزاد نبوی و هم فکرانش چند سال پیش از آن معتقد بودند آمریکا دشمن شماره یک ایران است و لذا حتی فکرکردن به مسأله رابطه با او را هم مردود می‌دانستند و مدعی بودند: «خوشبختانه علیرغم تمام این کارهایی که ما کردیم و کمک به آزادی گروگآن‌های آمریکایی در لبنان از طریق حزب الله نمودیم، می‌بینیم که امروز موضع آمریکا به مراتب نسبت به جمهوری اسلامی خصمانه‌تر شده، سیاست آمریکا علیه ما برای همه مشخص است، چیزی تغییر نکرده است. به اعتقاد من این تحولات باید سبب شود که همه ما همفکر بشویم که آمریکا دشمن اصلی ماست و به هیچ چیزی جز نابودی ما رضایت نمی‌دهد. باید این فکر را از سرمان بیرون کنیم که با آمریکا می‌خواهیم مسائل خودمان را حل کنیم.

بهزاد نبوی مذاکره را مساوی با از دست دادن حقیقت انقلاب ارزیابی می‌کرد و می گفت : «انقلاب ما که مورد پذیرش آمریکا نیست، فروپاشی اتحاد شوروی تجربه خوبی در این مورد است. آن‌ها که پس از فروپاشی، کشورشان را در اختیار آمریکا گذاشتند چه کردند؟ و چه بدست آوردند؟ ما اگر با آمریکا رابطه برقرار کنیم حقیقت انقلاب از دست می‌رود. آن‌ها فقط برای عوض کردن رفتار‌ها و عقاید ما می‌آیند.» در یک کلام کسانی که چنان در ابتدای انقلاب با آتشی تند دم از اصول انقلاب می زدند و امروز این گونه در برابر آمریکا و دیگر دشمنان اسلام کرنش می کنند از دو حال خارج نیست یا آن ادعای دیروزشان دروغ بوده و نفاق پیشه کرده بودند و یا امروز چرب و شیرین دینا به زیر زبانشان مزه کرده است و از اصول اسلام و انقلاب دست برداشته اند که با توجه به برخی مستندات گویا حالت نخست به واقعیت نزدیک تر است ! در این زمینه بیشتر خواهیم نوشت ...

3- روزنامه اطلاعات 17 آبان صفحه 9

4-  روزنامه اطلاعات 17 آبان صفحه 4

5- پنج شنبه ۱۵ آبان 1359 بعد از اخبار سراسری شبکه دوم برنامه‌ای با عنوان بحث آزاد درباره عملکرد رادیو تلویزیون پس از انقلاب پخش کرد . مجری برنامه اعلام کرد این بحث قرار بود با شرکت کلیه مدیران صدا و سیما پس از انقلاب برگزار شود، اما بجز آقایان قطب‌زاده و دکتر مبلغی اسلامی (قائم‌مقام وقت سرپرست سازمان که در آن زمان اداره صداوسیما را برعهده داشت) بقیه اعلام کرده‌اند به علت شرایط فوق‌العاده کشور و جنگ عراق با ایران مصلحت نمی‌دانند در این بحث شرکت کنند. مجری برنامه در این مورد یادآور شد، طی اطلاعیه دیگری که شبکه دوم منتشر کرده به اطلاع کسانی که در این بحث شرکت نکردند رسیده بود که اگر مسائل این بحث آزاد ربطی با مسائل جنگ پیدا کرد آن قسمت از برنامه حذف و یا کل برنامه حذف خواهد شد اما در این مورد از طرف مدیرانی که شرایط جنگ را علت عدم شرکت خود در بحث آزاد اعلام کردند پاسخی نیامد و به ناچار برنامه با شرکت صادق قطب‌زاده اولین سرپرست صداوسیمای جمهوری اسلامی و دکتر مبلغی اسلامی قائم‌مقام وقت سازمان برگزار می‌شود. در این برنامه که بیش از ۸۰ دقیقه به طول انجامید صادق قطب‌زاده و مبلغی اسلامی مسائل متفاوتی را درباره رادیو تلویزیون و امور جاری کشور برشمردند.بر اساس گزارش کیهان از این برنامه  «قطب‌زاده ضمن برشمردن نارسایی‌های موجود سازمان در زمان تصدی خود و نیز در حال حاضر گفت: اعمال نظرهای شخصی و گروهی مانع اجرای برنامه خوب و مردمی از صداوسیمای جمهوری اسلامی شده است. این وضع باعث شده است که اخبار صحیح به گوش مردم نرسد و هر روز به تعداد کسانی که گوش به رادیوهای بیگانه برای کسب خبر صحیح می‌دهند افزوده شود.» قطب‌زاده افزود: «آنچه که در رادیو و تلویزیون می‌گذرد وضع آشفته‌ای که بر این سازمان حاکم است شبیه وضعی است که در دیگر سازمان‌ها و نهادهای کشور حاکم است.» دکتر مبلغی اسلامی نیز طی سخنانی گفت بر کار این سازمان هیچ ضابطه و اصولی حکم نمی‌کند. هرچه هست گروه‌گرایی است.  مبلغی اسلامی یادآور شد کسانی که بر مسند کار هستند و پست‌های مهم را اشغال کرده‌اند نه تخصص دارند و نه کارآیی و تقوا. مبلغی اسلامی در قسمت دیگری از سخنان خود به درگیری‌های اخیری که در رابطه با چند انتصاب او در سازمان پیش آمده بود، گفت : «در این سازمان عده قلیلی هر کاری دلشان می‌خواهد می‌کنند و در این رابطه به خود من و کسانی که من انتخاب کرده بودم شدیدا حمله کردند و در حضور همسرم بد‌ترین تهمت‌ها را به من زدند در حالی که اقدام من برای معرفی چند مسئول به خاطر نارسایی‌هایی که بر سازمان حاکم بود صورت گرفت، به خاطر کم‌کاری‌هایی که در این سازمان صورت می‌گیرد و کار تولید در این سازمان به روزی حدود ۴۰ دقیقه و ماهی ۲۰ ساعت رسیده است و سرمایه عظیمی به خاطر کم‌کاری به هدر می‌رود».             در پی پخش این برنامه انتقادی ستاد تبلیغات شورای عالی دفاع و دادستان کل کشور بیانیه‌هایی منتشر کردند. ستاد تبلیغات جنگ با انتقاد از گروه‌گرایی‌های ناشی از نبود تقوا از پیگیری پخش این برنامه از طریق مراجع قضایی کشور خبر داد. همزمان آیت‌الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور طی بیانیه‌ای حجج‌الاسلام علی‌اکبر محتشمی‌پور و عبدالله نوری را مشترکا به سرپرستی صداوسیما و دکتر ندیمی را به عنوان سرپرست شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد. در این بیانیه آمده بود این افراد تا معرفی سرپرست از سوی قوای سه‌گانه در این سمت‌ها باقی می‌مانند.

همزمان با این بیانیه صادق قطب‌زاده بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. در این زمینه روزهای آینده بیشتر خواهیم نوشت . رک کیهان ، 17 آبان 1359

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۱۶ آبان ۱۳۹۲
۰
۰
دهنمون سرویس شدههههههههههههههههههههههه. اثری نداشتهههههههههههههههههههههه
بیایذ پایین شهرررررررررررررررررر
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها