أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۸۰۷۵۱
زمان انتشار: ۰۱:۱۳     ۱۹ آبان ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به حمایت رئیس جمهور سوریه از ایران در جنگ با عراق مواضع دولت انقلابی سوریه را ستود و گفت: ما چنین انتظاری از شخصیتهای انقلابی و حق جو داشتیم .

رخدادهای 19 آبان 1359

چکیده

 

  • آیت الله خامنه ای :  روحانیون خرمشهر مکرر مراجعه می کردند و پیشنهادهایی ارائه می کردند و من شخصا نظرم این است که اگر این پیشنهادها همان روز عملی می شد به هیچ وجه خونین شهر سقوط نمی کرد .
  • علما و مجاهدین بلوچستان در کراچی به نمایندگی از 400 هزار پاکستانی در نامه ای آمادگی خود را برای کمک به برادران مجاهد خود در ایران اعلام کردند.
  • شیعیان و مسلمانان پاراچنار پاکستان نیز در نامه ای به محضر امام خمینی آمادگی خود را برای حضور در جبهه های جنگ اعلام داشتند .
  • گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به امام خمینی از اقدامات ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا تقدیر کردند.
  • بنی صدر گفت: اگر شرایط آنگونه که پیش بینی می کنم ادامه پیدا کند در حدود یک یا دوهفته پیروز جنگ می شویم و صدام ساقط خواهد شد.
  • روزنامه نیویورک تایمز اعتراف کرد ایران با وجود خسارات وارده به پالایشگاه آبادان از طریق پالایشگاه تهران واصفهان سوخت مورد نیاز خود را تامین می کند.
  • احمد اسکندر وزیر اطلاعات سوریه در مصاحبه با یک نشریه لبنانی اعلام کرد: کار احمقانه صدام در حمله به ایران توجه جهان را از مبارزه مسلمانان با رژیم اشغالگر قدس منحرف کرده است.
  • هاشمی طی سخنانی در جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره به حمایت رئیس جمهور سوریه از ایران در جنگ با عراق مواضع دولت انقلابی سوریه را ستود.
  • آیت الله اشراقی : آمریکا تا سر نزاع با ما دارد و تا به ما به چشم استعماری نگاه می کند باید با او بجنگیم و در مقابلش بایستیم.
  • روابط عمومی دادسرای انقلاب اسلامی مرکز در اطلاعیه ای از محاکمه عباس معتمدی از فعالان فراماسونری خبر داد .
آخرین وضعیت جبهه ها

آیت الله خامنه ای در مصاحبه ای با روزنامه جمهوری اسلامی در باره آخرین وضعیت جنگ اظهار داشتند : اطلاع از وضعیت کنونی جنگ در صورتی میسر است که ما بدانیم در چه شرایطی جنگ را شروع کردیم و امروز نیسبت به آن روز در چه وضعی هستیم .

آیت الله خامنه ای ادامه دادند : در طول این یک ماه و نیمی که از آغاز جنگ می گذرد ما خیلی سریع این هر دو نقیصه را (عدم ساز و برگ نظامی و عدم آمادگی انسانی) برطرف کردیم و به همین دلیل هست که نیروهای دشمن متوقف مانده است در همان حدودی که یک ماه و نیم قبل تقریبا رسیده بود و پیشروی چشم گیر و محسوسی نکرد بلکه در مواردی به عقب رانده شده است از این رو وضع کنونی ما نسبت به روزهای اول جنگ بسیار خوب است و روز به رو به خوب تر شدن هم می رود .

چرا خرمشهر سقوط کرد ؟/نامه آیت الله خامنه ای به بنی صدر

ایشان ادامه دادند : غفلتی که انجام گرفت این بود که پیشنهادهای دردمندانه و توام با بصیرت (روحانیون خرمشهر) که آن روز نسبت به حفظ خونین شهر ارائه می شد مورد توجه قرار نگرفت من خودم هم همان پیشنهادها را بارها گفته بودم و در نامه ای به رئیس جمهور من همین را نوشتم اگر فرض کنید دخالتی وجود داشت این دخالت در حد نظر دادن بوده آن هم در جهتی که اگر آن نظر عملی می شد محققا خرمشهر سقوط نمی کرد .

هاشمی : خوشبختانه تاکنون لیبی و سوریه و الجزایر که در میان کشورهای عرب و اسلام موقعیت ممتاز انقلابی اسلامی را دارند موضعشان را مشخص کرده اند و باز خوشبختانه در نقطه مقابل امرای معلوم الحالی  مثل ، سعودی و کویت و همپالکی شاه مخلوع ایران در اردن و نمونه هائی از این قبیل هم موضعشان را مشخص کرده اند.
عملکرد شورای عالی دفاع ؛ محدودیت ها و موفقیت ها

ایشان در مورد عملکرد شورای عالی دفاع نیز اظهار داشتند : عملکرد این شورا با توجه به امکانات و اختیاراتی که داشته بد نبوده ولی دو سه اشکال بزرگ در سر راه آن وجود دارد ، اول این که اعضای شورا همه یک جا جمع نبودند و این برای تشکیل هر روزه شورا که اول این را ما پیشنهاد می کردیم مانع بزرگی بود بنابراین شورا هر روز تشکیل نشده پس عملکردش آن چنان که لازم بوده نشده است .

آیت الله خامنه ای ادامه دادند : اشکال دوم این است که شورا نقش فرماندهی به هیچ وجه نداشته و این چنین نقشی به او داده نشده بود الان شورا در مورد اینکه چه کسی فرمانده باشد هیچ نظری اظهار نمی کند شاید نمی تواند کسی را انتخاب کند چنین امکانی به شورا داده نمی شود حتی در مورد طرح ها و عملیات جنگی شورا نظر می هد تصویب می کند اما پیگیری و عمل به عهده فرماندهان است با توجه به این محدودیت هایی که شورا داشته همچنان که گفتم عملکردش بد نبوده و نمی توانم آن را عالی بدانم متوسط بوده است.

انتظاری که از مطبوعات در شرایط جنگ می رود

ایشان در باره وظایف مطبوعات در شرایط جنگ نیز اظهار داشتند : انتظاری که از مطبوعات هست این است که مسائل سیاسی و نظامی را به صورت کنجکاوانه تحلیل کنند و صادقانه و دلسوزانه و دور از هرگونه تعصب شخصی و گروهی حقایق را به مردم بگویند و فقط به گفتن حقایق هم بسنده نکنند بلکه مردم را هدایت کنند و به آن جهتی که دوران جنک می طلبد مردم را بکشانند روزنامه های ما حداقل مجموعه روزنامه های ما این جور نیست .

بدترین نوع سانسور قلب حقیقت است / روحیه برخی روزنامه ها مناسب شرایط صلح هم نیست

ایشان افزودند : برخی از روزنامه ها هستند که نه فقط روحیه زمان جنگ را ندارند بلکه دچار بدترین روحیه های روزنامه نگاری حتی در زمان صلح هم هستند . سانسور فقط نگفتن خبرها و نگفتن حقیقت ها نیست . آن یک نوع سانسور است بدترین نوع سانسور قلب حقیقت است . یعنی وارونه جلوه دادن است و ما می بینیم که بعضی از روزنامه ها این کار را امروزه انجام می دهند چه در رابطه با مسائل جنگ و چه در رابطه با مسائل سیاست که در دوران جنگ نقش اساسی در توجیه و هدایت مردم دارند . (1)

درگیری مسلحانه در ارتش عراق

درگیری های مسلحانه بین نیروهای مسلح عراق جریان دارد. یک روزنامه ایتالیایی گزارش داد اوضاع عراق در جنگ بسیار وخیم است تاجایی که فرماندهان ارتش عراق مجبورند افراد غیرنظامی را به جبهه جنگ اعزام کند.(2) خبر دیگر این که در عراق فرماندهی نظامی از اشخاص بالاتر از 60 سال دعوت کرده است تا داوطلبانه وارد خدمت نظام شوند. این دعوت که به امضای صدام رسیده است از طریق رادیو بغداد پخش شد.(3)

اعلام آمادگی مردم پاکستان برای کمک به ایران در جنگ 

علما و مجاهدین بلوچستان در کراچی به نمایندگی از 400 هزار پاکستانی در نامه ای به امام خمینی ، رئیس جمهور و نخست وزیر کشورمان ، آمادگی خود را برای جهاد بر ضد کافران بعثی و کمک به برادران مجاهد خود در ایران اعلام کردند. همچنین گروه هایی از مسلمانان پاکستانی با مراجعه به کنسولگری ایران در لاهور همبستگی خود را با جمهوری اسلامی در نبرد با کفار بعثی اعلام داشتند.(4)

نامه شیعیان پاراچنار به امام

شیعیان و مسلمانان پاراچنار پاکستان نیز در نامه ای به محضر امام خمینی آمادگی خود را برای حضور در جبهه های جنگ اعلام داشتند . در بخشی از نامه جوانان پاراچنار خدمت حضرت امام آمده است : ما به جوانان ایرانی که با شجاعت بسیار بر علیه رژیم بعثی عراق جهاد می کنند می نازیم . در بخش دیگری از این نامه آمده است : چون جنگ امروز بین اسلام و کفر است اگر شما اجازه بفرمائید ما هم در این نبرد شرکت می کنیم . (5)

آیت الله خامنه ای : غفلتی که انجام گرفت این بود که پیشنهادهای دردمندانه و توام با بصیرت (روحانیون خرمشهر) که آن روز نسبت به حفظ خونین شهر ارائه می شد مورد توجه قرار نگرفت من خودم هم همان پیشنهادها را بارها گفته بودم و در نامه ای به رئیس جمهور من همین را نوشتم اگر فرض کنید دخالتی وجود داشت این دخالت در حد نظر دادن بوده آن هم در جهتی که اگر آن نظر عملی می شد محققا خرمشهر سقوط نمی کرد .

تقدیر گروهی از نمایندگان از بنی صدر

گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به امام خمینی از اقدامات ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا تقدیر کردند. در نامه نمایندگان آمده است؛ بر خود لازم می دانیم که از شما درخواست کنیم تا از خدمات و فداکاریهای ریاست جمهوری و فرمانده کل قوا تقدیر فرمایید . در بخش دیگری از این نامه تاکید شده است : در این شرایط حساس حضور فرمانده کل قوا برای تقویت روحیه سربازان و تمشیت امور جنگ بیش از پیش ضروری است. در بین نمایندگان امضا کننده این نامه، نام افرادی همچون  موسوی بجنوردی، ید الله سحابی، ابراهیم یزدی، مجتهد شبستری، عزت الله سحابی، حجتی کرمانی، حسن حبیبی، صادق خلخالی و دری نجف آبادی دیده می شود.(6)

بنی صدر : یک تا دو هفته دیگر پیروز می شویم / صدام ساقط می شود !

بنی صدر گفت: اگر شرایط آنگونه که پیش بینی می کنم ادامه پیدا کند در حدود یک یا دوهفته پیروز جنگ می شویم و صدام ساقط خواهد شد. ابوالحسن بنی صدر در گفت وگو با اطلاعات اعلام کرد اگر در داخل جنگ روانی و سیاسی به وجود نیاید می توانم تعهد کنم که پیروز می شویم. وی درباره خرمشهر و آبادان نیز گفت: اگر یک نفر هم در آنجا باشد باید بجنگد و ما بنا داریم تا نیرو اعزام کنیم  و اگر با همین شرایط پیش برویم این دوشهر تسخیر ناپذیر خواهند بود.(7)

اعتراف آمریکا به توانمندی ایران

روزنامه نیویورک تایمز اعتراف کرد ایران با وجود خسارات وارده به پالایشگاه آبادان از طریق پالایشگاه تهران واصفهان سوخت مورد نیاز خود را تامین می کند. این روزنامه نوشت: ایران حتی با 700 هزار بشکه نفتی که پیش از حمله عراق صادر می کرد می توانست بدون اتکا به ذخایر ارزی خود در خارج از کشور، نیازمندی های وارداتی خود را تامین کند. بر اساس این گزارش همچنین ایران با داشتن 2 میلیارد دلار ذخایر طلا می تواند 8 ماه تا یکسال بدون صادرات نفت نیازمندی خود را تامین کند.(8)

جنگ عراق علیه ایران احمقانه است

احمد اسکندر وزیر اطلاعات سوریه در مصاحبه با یک نشریه لبنانی اعلام کرد: کار احمقانه صدام در حمله به ایران به آمریکا بهانه تمرکز در خلیج فارس داده و توجه جهان را از مبارزه مسلمانان با رژیم اشغالگر قدس منحرف کرده است. وی افزود: صدام با این جنگ اهداف آمریکا را تامین می کند زیرا با این جنگ شکاف جهان عرب عمیق تر می شود.(9)

هاشمی: آمریکا قبول نکند گروگان ها را محاکمه می کنیم

رئیس مجلس گفت: هیچ تحولی در مورد گروگانها صورت نگرفته است و ما طرح خود را ارائه داده ایم و این آمریکاست که باید برای آزادی گروگانها تلاش کند. آیت الله هاشمی رفسنجانی از مناسب بودن وضعیت جنگ به نفع ایران خبر داد و افزود: ما نیروهای عراق را در خاک خود متوقف کرده ایم و هر روز تلفات آنها بیشتر می شود. رییس مجلس همچنین تاکید کرد اگر روشن شود آمریکا حقوق ما را رعایت نمی کند گروگانهای جاسوس حتما محاکمه خواهند شد.(10)

تقدیر هاشمی از رئیس جمهور سوریه

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره به حمایت رئیس جمهور سوریه از ایران در جنگ با عراق مواضع دولت انقلابی سوریه را ستود . وی ضمن تقدیر از رئیس جمهور سوریه اظهار داشت : اظهارات بسیار جالب که برادرمان جناب آقای حافظ اسد رئیس جمهور محترم کشور انقلابی سوریه در رابطه با درگیری ایران در جنگ تحمیلی فرموده اند را همه شنیده ایم ، ما چنین انتظاری از شخصیتهای انقلابی و حق جو داشتیم .

شیعیان و مسلمانان پاراچنار پاکستان نیز در نامه ای به محضر امام خمینی آمادگی خود را برای حضور در جبهه های جنگ اعلام داشتند . در بخشی از نامه جوانان پاراچنار خدمت حضرت امام آمده است : ما به جوانان ایرانی که با شجاعت بسیار بر علیه رژیم بعثی عراق جهاد می کنند می نازیم .

در مقابل دولت انقلابی سوریه امرای معلوم الحالی چون عربستان قرار دارند

هاشمی ادامه داد : خوشبختانه تاکنون لیبی و سوریه و الجزایر که در میان کشورهای عرب و اسلام موقعیت ممتاز انقلابی اسلامی را دارند موضعشان را مشخص کرده اند و باز خوشبختانه در نقطه مقابل امرای معلوم الحالی که میشناسیم آنها را در بعضی از امیرنشینها و کشورهای خلیج فارس مثل ، سعودی و کویت و همپالکی شاه مخلوع ایران در اردن و نمونه هائی از این قبیل هم موضعشان را مشخص کرده اند.

با ابرقدرت هایی چون آمریکا باید قطع رابطه کنیم / رابطه زمانی که آمریکا سرعقل بیاید

آیت الله اشراقی در مصاحبه ای با کیهان در زمینه رابطه با آمریکا گفت : اگر کشورهایی نظیر ابرقدرت ها با ما بخواهند کیفیت ارتباط شان با این نحو باشد البته باید با آنها قطع ارتباط کنیم ولی من جدا معتقدم که ما باید با همه دنیا ارتباط داشته باشیم . اشراقی گفت : آمریکا تا سر نزاع با ما دارد و تا به ما به چشم استعماری نگاه می کند باید با او بجنگیم و در مقابلش بایستیم ولی اگر روزی سر عقل آمد و رهبران آمریکا متوجه شدند که ایران دیگر ایران زمان آریامهر نیست اگر خواستند روابط عادی با ما داشته باشند و نه ارتباط استعمارگر و استعمارشوند بلکه ارتباط دو کشور مستقل باید با هم ارتباط داشته باشیم.

انقلاب باعث انزوا نشده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا انقلاب باعث انزوا شده است گفت : انقلاب اسلامی ما سبب انزوا نشده است بلکه انقلاب اسلامی موجب این شده است که ملت ما یک ملت رشید و شجاع و آگاه شود و حرکتش یک حرکت سریع تر باشد . (11)

محاکمه عضو فعال فراماسونری

روابط عمومی دادسرای انقلاب اسلامی مرکز در اطلاعیه ای از محاکمه عباس معتمدی از فعالان فراماسونری خبر داد . در این اطلاعیه آمده است : نامبرده با سران طاغوتی رژیم گذشته از جمله شریف امامی و خوش کیش و هویدا و منصور معدوم در ارتباط بوده است . بر اساس این اطلاعیه نامبرده از اعضای فعال فراماسونری بوده و موسس بسیاری از لژهای این فرقه ضاله در ایران بوده و با لژهای فراماسونری انگلیس و فرانسه نیز در ارتباط بوده است . (12)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 19 آبان 1359 ، صفحه 12

2-  اطلاعات ، 19 آبان 1359 ، صفحه 2

3- جمهوری اسلامی ، 19 آبان 1359 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 19 آبان 1359 ، صفحه 2

5- جمهوری اسلامی ، 19 آبان 1359 ، صفحه 11

6- کیهان ، 19 آبان 1359 ، صفحه 11

7- اطلاعات ، 19 آبان 1359 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 19 آبان 1359 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 19 آبان 1359 ، صفحه 2

10- اطلاعات ، 19 آبان 1359 ، صفحه 2

11- کیهان ، 19 آبان 1359 ، صفحه 9 و 11

12- جمهوری اسلامی ، 19 آبان 1359 ، صفحه  1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها