کد خبر: ۱۸۱۷۰۴
زمان انتشار: ۱۶:۱۳     ۲۲ آبان ۱۳۹۲
نقدی بر تدوین برنامه صدا و سیما در این روزها؛
مگر صدها هزار و بلکه میلیونها جوان که این سبک ها و مجالس را می پسندند، جزو «همه» نیستند؟ صدا و سیما که از عزاداری های سنتی هر شهرستانی تکه هایی را پخش می کند، چرا هیچ اعتنایی به اینگونه مجالس ندارد؟ مگر اینها هم «جزو» عزاداری های این روزهای ما نیستند؟ مگر همه مردم از آن مجالس سنتی خوششان می آید که از این مجالس هم خوششان آید؟
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، تقریباً تا روز هفتم و هشتم محرم چنانچه در بین حدود 20 شبکه سراسری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بگردیم، متوجه اتفاق خاصی نمی شویم! زمانی بود که صدا و سیما تنها دو سه شبکه داشت و آنموقع طبیعتاً انتظار نمی رفت که مداحی یا سخنرانی خاصی از تلویزیون پخش شود. چراکه به هر حال وظیفه اصلی رسانه ملی آنطور که حضرت امام می فرمودند نیست (دانشگاه عمومی)؛ بلکه «سرگرم کردن» است و اگر در این میان جایی هم باقی ماند، به بصیرت افشانی و چیزهای دینی هم پرداخته می شود.

اما الآن که این تعداد شبکه پر، کم و بی بیننده وجود دارد، دیگر دلیلی بر این کاهلی صدا و سیما نیست. صدا و سیما شاید پاسخ گوید «اگر دائماً عزاداری پخش کنیم، مردم زده می شوند». اما آیا براستی پاسخ ساده این سؤال، مبنی بر اینکه «خب اگر دوست نداشتند، کانال را عوض می کنند! لازم نیست همه کانال ها همزمان عزاداری پخش کنند» به ذهن مسولین فهیم صدا و سیما نرسیده؟!

از روز هفتم و هشتم محرم، کم کم یک علامت هایی در صدا و سیما پیدا می شود؛ آرم برخی شبکه ها تیره می گردند و تصاویری از مجالسی مانند مجالس ختم پیرمردهای هفتاد هشتاد ساله در تلویزیون نمایان می شود! گویی عاشورا نوعی «نوستالژی» است و هر سال باید با کلیپ هایی تکراری چون مقتل خوانی ایت الله حکیم، انا مظلوم حسین نزار قطری، سینه زنی ها و روضه های مدل پنجاه سال پیش مرحوم کوثری، کلیپ حب الحسین استاد کریمخانی و چنین چیزهایی که البته به جای خودشان محترم و عزیز هستند، یاد گذشته کرد.


اخبار صدا و سیما در این روزها پیاپی گزارشات تکراری و ملال آور از مجالس و هیأت ها پخش می کند که گویی باید آن را مصداق آن لطیفه ای دانست که فردی تلویزیون را روشن کرد، شبکه یک قرائت قرآن، شبکه دو ترتیل قرآن، شبکه سه تفسیر قرآن، شبکه چهار اعجاز قرآن، شبکه پنج قرآن در تهران! آنگاه تلویزون را بوسید، خاموش کرد و لب طاقچه گذاشت![1]

مخاطب غیرهیئتی صدا و سیما واقعاً با این پرسش مواجه است که «اینها خسته نمی شوند انقدر چیز تکراری گوش می دهند در این هیأت ها؟» انگار نه انگار که در دورانی می رفت تا جوان ها بکلی از اشکال یکنواخت و کم شور مجالس روضه خوانی سابق، کاملاً زده و بریده شوند و هیأت ها خلوت شوند، تا اینکه انقلابی عظیم در عالم مداحی رخ داد. انقلابی که بسیاری تلاش کردند جلوی آن بایستند، اما سرانجام خود نیز بدان پیوستند.

همان انقلابی که با هروله های نریمان پناهی شروع شد و با مداحان جوان دیگر به اوج خود رسید و به یکباره مجالس پیرشده «روضه» را مملو از هزاران جوان و نوجوان نمود و همزمان در قم و تهران، توسط کسانی چون هلالی، سیب سرخی، سلحشور و میرداماد به اوج خود رسید. دیری نپایید که نسل دوم مداحان پس از انقلاب، یعنی محمود کریمی، محمد طاهری و گاهاً سعید حدادیان نیز سریعاً به این قافله پیوستند و حتی مجالس حاج منصور نیز به اینگونه شورها ختم شد.

منظور همان انقلابی است که با سبک های جدید، پرشور و حرارت، اشعار عاشقانه و ساده و نهایتاً ریتم «حسین حسین» مدام، همزمان با خواندن مداح شکل گرفت. ابتدا در مقابل برخی از این تحولات ایستادگی هایی صورت می گرفت. اما امروز به جرأت می توان گفت تفاوت ماهوی خاصی بین شورهای محمود کریمی و هلالی و مجلس زیرزمین فیضیه که توسط مهدی سلحشور و با حضور صدها طلبه صورت می گیرد، وجود ندارد.

اینکه در اینجا اسم افراد را می آوریم و تاریخچه ذکر می کنیم، از آن جهت است که نشان دهیم واقعاً اتفاقی افتاده و تحولی شناسنامه دار رخ داده.

اما این تحول، در بایکوت کامل صدا و سیما قرار دارد. صدا و سیما به شدت مراقب است که مبادا مخاطبش متوجه شود شور و حال متفاوتی در این هیأت ها به راه است. مبادا مخاطبش، دین و ساختارهای دینی را «پویا» بداند. مخاطب تلویزیون بناست به دین بعنوان همان «خرده فرهنگ» و «نوستالژی» نگاه کند.

برخی که هنوز «شیطنت» صدا و سیما را باور نکرده اند، تصور می کنند دلیل پخش نکردن این مجالس، «مخالفت برخی علما با آنها» و یا «همه پسند نبودن آنها» است. اگر واقعاً اینگونه است و رسانه ملی دغدغه رضایت علما را دارد، آیا علما با دیگر برنامه ها و آیتم های صدا و سیما کاملاً موافق هستند؟ مثلاً علما موافقند که صدا و سیما مداحی موسیقایی پخش نمی کند، اما به جای آن به هر مناسبت مذهبی و غیرمذهبی و حتی ضدمذهبی، موسیقی های جدید از خوانندگانی که نسبت خاصی با فضای دینی ندارند، پخش می کند؟ موسیقی های رقص آور و عاشقانه ای که برای مخاطب خردسال و بزرگسال صدا و سیما پخش می شود، همه پسند و مورد تأیید علماست؟


اگر این مجالس «همه پسند» نیست، مگر مجالس پیرمردی که از صدا و سیما پخش می شود، با حفظ احترامشان، همه پسند هستند؟ مگر صدها هزار و بلکه میلیونها جوان که این سبک ها و مجالس را می پسندند، جزو «همه» نیستند؟ صدا و سیما که از عزاداری های سنتی هر شهرستانی تکه هایی را پخش می کند، چرا هیچ اعتنایی به اینگونه مجالس ندارد؟ مگر اینها هم «جزو» عزاداری های این روزهای ما نیستند؟ مگر همه مردم از آن مجالس سنتی خوششان می آید که از این مجالس هم خوششان آید؟

برخی می پندارند دلیل صدا و سیما برای این ممانعت، «جلوگیری از فرهنگ سازی این مجالس» است. اولاً چه کسی به مسؤلین صدا و سیما این صلاحیت را داده که تشخیص دهند مجالس پررونق مذهبی که دیگر در قلب حوزه علمیه قم هم پخش می شود، ضدفرهنگ دینی است؟ صدا و سیما اگر «متفکر» دارد، پس چرا همه متفکرین منتقد او هستند؟! اگر ندارد و شأن آن فقط «اجرا» است، پس حقی بر حذف و اضافه فرهنگ دینی مرسوم و شایع مردم ندارد.

درثانی اگر قصد صدا و سیما جلوگیری از فرهنگ سازی باطل بود، خودش مروج انواع و اقسام سبک های موسیقی نمی شد. با فیلم ها و سریال هایش، شیرازه فرهنگ حیا و الگوی جنسی دینی جامعه را از هم نمی پاشید.

صدا و سیما می خواهد «بی دردسر» کار کند. چیزی پخش کند که صدای کسی درنیارد. بی جهت برای خود «شر» درست نکند. البته «شر» برای مدیران تلویزیون، همواره «ناقدین مذهبی» هستند؛ والا ناقدین سکولار که از کندی سرعت صدا و سیما در وسترنیزاسیون گله دارند، اتفاقاً کمک کار او هستند! صدا و سیما نقدهای آنان را پیش روی مسولین و نمایندگان مجلس می گذارد و می گوید «مردم اینها را می خواهند. اگر برنامه غربی پخش نکنیم، مردم از تلویزیون گریزان می شوند». اما نقدهای ناقدین مذهبی، گویی فریادی در زیر آب است.

چنین تصمیم گیری هایی به احتمال بسیار زیاد، مربوط به همان جریانی است که می خواهد ثابت کند پویایی دین دیگر تمام شده و دین دیگر جذابیت خاصی برای جوان امروز ندارد و جذابیت، هرچه هست، در عالم و رسانه و فرهنگ غربی است. صدا و سیما اگر چنین مجالسی را پخش کند، دیگر مردم به جای آنکه شب ها بنشینند و فیلم ها و مینی سریال های سفارشی و بی روح تلویزیون را نگاه کنند و بدتر از دین زده شوند، به این مجالس می روند.

واقعیت این است که تلویزیون، به «هیأت» بعنوان یک «رسانه رقیب» نگاه می کند. رسانه ای که با کمترین هزینه، بازدهی اش دینی و جذابیتش صد برابر صدا و سیماست. اگر مردم متوجه شوند که «می توان چیزی جذاب و در عین حال، کاملاً دینی هم داشت» و نیازی نیست که مثلاً در اعیاد مذهبی، شادی را از خارج دین به آن تزریق کنیم، و بطور کلی اگر مردم متوجه شوند «فقط دنیا جذاب نیست، دین هم جذابیت دارد» آنگاه دیگر صدا و سیما بهانه ای برای سستی هایش نخواهد داشت.


[1] باید توجه داشت که ساخته شدن چنین لطیفه هایی اگرچه بعضاً با نیت های باطلی صورت می گیرد، اما «خنده دار بودن» آنها نشان از بی بهره نبودنشان از واقعیت دارد. واقعیت تلخی که می توان از آن به «افراط و تفریط» و «ظاهرگرایی» تعبیر کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۰۵
در انتظار بررسی: ۳۷
* نظر:
ارسال نظرات
محغ
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۷ - ۲۲ آبان ۱۳۹۲
۱۸۳
۳۶
به شخصه من که عزاداری های به سبک قدیم مثلا مقتل خوانی آیت الله حکیم را بیشتر می پسندم.
پاسخ
حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۷ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
سیک جدید جالب نیست ببخشید ولی مثل پارتی های خارج میشه نه عزاداری
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۲ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
هم سبک قدیم هم سبک جدید یه سری نقاط ضعف و قوت داره و این شکی توش نیست،ولی مطلب اینجاست که آیا میشه مثلا با سبک خواندن مرحوم کوثری یه جوون رو از پای خیلی چیزا بکشونیش بیاریش توی دستگاه امام حسین(ع) ..؟!
آقای.دل
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
بااحترام.به.نظر.دوستان...
من.هم.اول.چنین.نظری.داشتم....اما.این.نظر.برای.وقتیه.که.بیرون.جلسه.نگاه.میکنی....
اما.بین.شور.که.بری.میبینی.قضیه.خیلی.فرق.میکنه...
سعید ل
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۲ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
جالب تر آنکه در شبکه های ورزشی و حتی شبکه های سه و دو و یک و در اخبار های ورزشی شاهد این هستیم که مسابقات شنا با آن نوع شرت ها و بدنی کاملا لخت و برهنه پخش میشود اما عذاداری ها همه با پیرهن ... علما با پخش مسابقات کشتی و شنا موافق اند؟یا همه پسند؟
حداقل به صورت مات که میشود نشان داد....
نمیشود؟

گویا نمیخواهند آن عظمتی که به پاست را نشان بدهند....!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۷ - ۲۷ آبان ۱۳۹۲
سبک قديم؟!!!!!!
سبک قديم و جديدي وجود ندارد هرچه هست سبک درست و غلط است.
ضمنا لازم نيست کسي براي مجلس امام حسين احساس خطر کند.
براي اين مجلس هميشه عزادار واقعي هست نيازي به مشتي جوان و مداح بي اعتقاد بي بصيرت هيجان طلب هم ندارد.
اگر با اين جماعت برخورد قانوني مي شد کار به جايي نمي رسيد که حالا کسي در نهايت وقاحت به اين شکل مدعي نجات دادن مجلس امام حسين به وسيله يک مشت آدم معلوم الحال شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۲
زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت.رعایت کنید مگه مجلس امام حسین احترام نداره که میگین پارتی؟
محمود
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۲
۶۹
۱۰
دیگه نباید به جایی برسه که مانند همون جریان دیوانگان حسینی و.... بشه این جا فرقش با اون که قمه میزن در چی و این مورد که لخت میشن و سینه میزنن اصلا صحیح نیست ولی با شور انجام شدن مراسم واقعا موافقم همراه با پویایی و نو گرایی در پیام کربلا و امام حسین و عاشورا
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
فکر نمیکنم از مراجع کسی به لخت شدن اشکال گرفته باشد.
صنم
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
حضرت آقا و آیت الله مکارم ایراد گرفته اند بهتر است بدونید
متاسف بر شما
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۷ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
خاموش!
دیروز برخی از شعائر را گرفتند امروز به لخت شدن در مجالس گیر میدهند و زنجیرزنی و فردا هم حتما خود سینه زنی رو گیر میدهند
حضرات جواب سیدالشهدا علیه السلام و فرمایش امام رضا علیه السلام را که فرمود و لتلطم الخدود و.... را چه می خواهند بگویند؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
جناب متأسف !!اولا" كه به حال خودت با اين طرز فكر اشتباهت تأسف بخور .دوما" ميشه يه كم توضيح بدين كدام شعائر را ديروز از شما گرفته اند؟؟ نكنه رسم قرون وسطايي قمه زني را ميگويي؟؟! رسم غلطي كه اين روزها خوراك تبليغاتي وهابيون وحشي تشنه به خون شيعه و شبكه هاي تبليغاتي وابسته به صهيونيستها و وهابيت خبيث شده!!
رسمي كه باب طبع بنگاه بي بي سي هم هست.ميگي نه ,گزارشات بي بي سي از اين مراسم و تأكيد آنهابر سنتي بودن و ريشه در اعماق تاريخ داشتن قمه زني!!!!را نگاه كن.واين درحالي است كه همين شبكه ,سينه زني و زنجير زني و ساير مراسمات عزاداري براي ائمه اطهار را نوعي ارتجاع و خرافت قلمداد مي كرد!!
سوما" از قرار معلوم نظر مراجع عظام براي شما اصلا" مهم نيست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
جناب صنم. حضرت آقا اشکال نگرفتند فرمودند کاری که باعث وهن مذهب شود حرام است مکانند قمه‌زنی و.. اما لخت شدن در سینه زنی باعث وهن مذهب نیست.
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۵ - ۳۰ آبان ۱۳۹۲
حضرت آقا صریحاً فرمودند بهتر است لخت نشوند

مراجعه کن برادر بعد حرف بزن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۸ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
۱۰۰
۱۳
والا بخدا همون اهنگای ب قول شما رقص اور شرف داره ب خیلی از این مداحی های جدید ک واقعا حرمت اسم امام حسین رو هم نگه نمیدارن و خیلی سبک اسم اقامون حسین (ع) رو پشت سر هم تکرار میکنن و مثل ی صدای ساز واسه زیر صداشون تبدیل شده ک واقعا خجالت اور؛ این مقاله از چی دفاع میکنه؛ شور حسینی خوبه اما قبلش باید شعور حسینی داشت...
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
آفرین شعووووووووووووووووووووور حسینی
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
آقای شعور تو بهت بری همون آهنگتو گوش بدی
خاکبر سر بعضی از بچه شیعه ها ک آهنگ های ک حرام است را با مداحی های اهل بیت یکی میکنند(آقای شعور تو حرام وحلال و برو یاد بگیر بعد نظر بده)
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۸ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
۳۸
۵
و... این همه میلیون جوان بد حجاب داریم طبق منطق نویسنده مقاله چطوره دائم از این عزیزان توی برنامه نشون داده بشه بالاخره بخشی از جامعه اند؛ ن نویسنده عزیز ب این حداقل کار خوب صدا و سیما خرده نگیر...
پاسخ
ناشناس
Sweden
۰۶:۵۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
روسپی ها و قاچاقچی ها هم بخشی از جامعه اند.!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
خوب بود
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۲ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
شما بدحجاب را و این دوستمان قاچاقچی ها را مساوی صدها هزار جوان هیئتی می دانید؟ چیزی که از درون و متن مراسمات دینی درآمده، با چه منطقی با اینگونه چیزها قیاس می گردد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
آفرین خوب گفتی
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
۱۴
۵۵
من به عنوان یک جوان با همین مداحی و سبک های هلالی نوحه گوش کن شدم.

متاسفانه مسولین صدا و سیما خواب هستند .

دایم از افرادی که منبر اهل بیت رو توی این چند سال به محلی برای کشتن و لعن مسلنانی! تبدیل کردند پخش میکند .
پاسخ
ناشناس
Sweden
۰۶:۵۵ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
پس شما قصدت امام حسین نبوده است. بخدا قسم این اکس پارتی بازیها در شان عزاداری نیست.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
آقای هلالی عزیره خوب می خونه ولی اون قدیما و حتی این نوحشا ببین آدم رقصش می گیره بولله. شور این نیست. اینا بدعته. شور اونه که باعثه گریه بشه. باعث خالی شدن دل شه. نه آخرش آدما خسته کنه و.. .. واقعا مایه تاسفه این متنا اینجا میبینیم...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۱ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
آقای محمد کاملا درست می گن مداحی مختصات و مفهوم داره اون اسمش چیز دیگه است
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۷ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
واقعا خجالت داره محمد
سید
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
۳۱
۱
سلام
من خودم بچه هیئتی ام با تمام سبک ها هم آشنام این رو گفتم مگید ین چیزی نمی دونه .
به این نوشته نقد های زیادی وارده یه جا گفتید چون علما مخالفن پخش مداحی جدید پخش نمی ککند بعد گفتید علما با آهنگ هم مخالفند پس چرا آهنگ پخش می کنند .
اولا آهنگ پخش کردن های صدا و سیما غلط است . اما وقتی می گیم مداحی ، مداحی شامل مدح ائمه ست اگر خدای نکرده از مسیرش منحرف بشه که شده خطراتی بسیار بیشتری نسبت به موسیقی داره . مثلا بایید یه مراسم شاخص رو در نظر بگیریم ممثل مراسم بیت رهبری ببینیم چقدر با اون مجالسی که گفتید فاصله داره من کاری ندارم چند تا جوان جذب شدن یا نشدن مهم اون غلط بودن کاره ما مسئول به تکیلفیم نباید از معیار ها جلو بزنیم .
پاسخ
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
مراسم مهدی سلحشور در زیرزمین فیضیه شاخص هست یا نه؟! اگر هست، بگویید تفاوت آن با مجالس امثال هلالی چیست؟
مجید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۹ - ۲۸ آبان ۱۳۹۲
نویسنده عزیز مجلس فیضیه با مجلس هلالی خیلی فرق میکنه.اون مداحی هایی که از سلحشور میشنوی و شور میخونه هییت فاطمیون هستش
ناشناس
United Kingdom
۰۳:۲۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
۳۷
۵
صدا و سیما در پخش مراسم و مداحی ها خیلی ولایی عمل میکنه و دقیقا طبق فرمایشات و ملاک های حضرت آقا.
صدا و سیما باید طبق نظرات ولی فقیه اداره بشه و برنامه پخش کنه،نه سلایق یه عده،حتی اگه اون عده اکثریت مطلق باشن!!!
هر موقع آقایان هلالی و مقدم و... دست از انحرافات تو مجالسشون برداشتن(مثل لخت کردن و مداحی های شور بی محتوا و شبیه رقص و...)اونوقت یقینا صدا و سیما پخش میکنه...
در ضمن خیلی متاسفم که شما مراسم این آقایون رو میبینین اما مراسم با شکوه زنجان و اردبیل رو که هر سال صدا و سیما پخش میکنه به تخطئه میکشین!!!!
پاسخ
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
پس یعنی می فرمایید این نظر رهبری است که انقدر غیر جذاب است؟؟!! یعنی این همه جوان ولایی که به این مجالس می روند، همه ولایت گریزند؟!
بعد هم یعنی این موسیقی ها و فیلم ها، بر اساس نظر ولایت فقیه اند؟!
انحرافات (بقول شما البته) فقط مربوط به آقایان مداح است که در تلویزیون بایکوت اند؟ و یا انحرافات دیگرانی که در صدا و سیما ستاره می شوند، به مراتب بیشتر است؟
کسی آن مراسمات را به تخطئه نکشید. صحبت سر این است که صدها هزار جوان که این سبک ها را می پسندند هم آدم اند!
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۶ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
احسنت دادا
دمت گرم از زمانی که این دمکراسی رو یهود خائن به خورد این مردم داد یادشون رفته که مسلمانند و بنده و گوش به فرمان خدا نه عقل کل و مستقل
ناشناس
United Kingdom
۱۶:۲۱ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
برادر نویسنده:
اولا تلویزیون مداحی خیلی از مادحین رو پخش میکنه،آقای کریمی،میرداماد،حدادیان،ارضی،طاهری،مطیعی،انسانی و...
اینا مداح نیستن؟؟؟!!!یعنی حتما باید مداحی مقدم و هلالی پخش بشه؟؟؟!!!
شما غیرتت اجازه میده این مراسمو پخش کنه تلویزیون،بعدشم خواهر و مادرت بشینن بغلت شب محرم مردای لخت رو ببینن؟؟؟!!!خیلی زشته به مولا...
در ضمن من خودم جوونم،ولی مگه قراره هر چی رو که جوون پسند بود تلویزیون پخش کنه حتی اگه با نظرات صریح حضرت آقا مخالف بود؟؟؟!!!
ضمنا ولایی بودن به لقلقه ی زبون نیس!!!هیئتی که مداحش دم از ولایت میزنه و تو مراسم و مداحیاش دقیقا خلاف نظر رهبری عمل میکنه ولایی نیس،چه برسه به مستمعینش که موجب تقویت این مجالس انحرافی میشن!!!حتی اگه سربند جانم فدای رهبر ببندن و سید علی سید علی از لبشون نیفته!!!
در ضمن استقبالی که از هیئات این آقایون و سبک مداحی شون میشه،هرگز قابل مقایسه با استقبالی که از مراسم هیئت میثاق با شهدا(حاج میثم مطیعی) و مراسم باشکوه زنجان و اردبیل میشه نیست!!!
در این مورد صدا و سیما عالی عمل کرده...
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۷ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
خب خدا رو شکر، فکر می کردیم فقط حرف دهان رهبری می گذارید، دیدیم شما در انتصاب حرف جعلی به دین هم ید بیضایی دارید! کجا در دین، دیدن بدن برهنه مرد بر زن حرام شده؟ ضمناً چه کسی گفته لازم است حتماً تصاویر آن مجالس نشان داده شود؟
رهبری کجا با لخت شدن مخالفت کردند؟ اصلاً رهبری کجا با این سبک مداحی ها مخالفت کردند؟ رهبری صرفاً فرمودند که از آهنگ های لهوی مضل عین سبیل الله پرهیز شود. تازه بعدش هم فرمودند «نه حالا هر آهنگى كه يك وقتى در يك مضمون ديگرى خوانده شده، آن را بخواهيم منع كنيم» یعنی تلویحاً می گویند که تقلید از موسیقی های خوانندگان هم اشکالی ندارد.
بعد هم شما به عرض کلی بنده توجه کنید. من نمی گویم الا و لابد هرچی مثلاً جواد مقدم خواند، تلویزیون پخش کند. نه، شما ببین چند تا از همان شورهای زیبای محمود کریمی هم روز عاشورا و تاسوعا و ایام محرم پخش می شود؟
ناشناس
United Kingdom
۰۱:۰۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
نویسنده ی محترم،فک میکنم همین صحبتات که در پاسخ من گفتی میزان درک و فهمتو ثابت کنه،و به خوانندگان در قضاوت کمک کنه،من نیازی دیگه به پاسخ دادن نمیبینم،فقط یه بار حرفای خودتو بخون:
'' دیدیم شما در انتصاب حرف جعلی به دین هم ید بیضایی دارید!کجا در دین، دیدن بدن برهنه مرد بر زن حرام شده؟ '' !!!!!!!!!!
'' رهبری کجا با لخت شدن مخالفت کردند؟ ''!!!!
'' بعدش هم فرمودند «نه حالا هر آهنگى كه يك وقتى در يك مضمون ديگرى خوانده شده، آن را بخواهيم منع كنيم» یعنی تلویحاً می گویند که تقلید از موسیقی های خوانندگان هم اشکالی ندارد. ''
یحیی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
۱۰
۲
سلام
بعضی از قسمتهای نقدتون قابل قبول هست اما توی بعضی از قسمتها انگار یک جنبش سبزی داره نقد رو مینویسه!!
اینکه شما میگین علما مخالفن مگر سیما به حرف علما گوش میکنه که حالا این یک مورد رو میخواد گوش کنه،دقیقا استدلال همون سبزهاست.
شما با این جمله قبوا کردید که خیلی از علما با این روش عزاداری مخالفن،حالا صدا و سیما به هر بهانه ای میخواد پخش نکنه ،نکنه.
مهم اینکه پخش نشه.
البته همه این سبکهای جدید رد نمیشه.علما هم همشونو رد نکردن.اما بعضی از این سبکها واقعا زنندست.اکثر مداحی های اقای جواد مقدم عینا از روی ترانه های لس انجلسی پیداه شده.یا بعضی مواقع حتی اسم امام حسین رو کامل بیان نمیکنن و فقط جنبه باس(bass) برای خواننده اصلی داره.
هر کسی یه فیلم این به اصطلاح عزاداری مجلس اقای مقدم رو ببینه اگه براش صدا رو قطع کنی فکر میکنه کنسرت هست!!
البته بماند اگه صداشم پخش کنی مطمئن میشه که کنسرت هست!!!
این چه بدعتیه که یه سری افراد توی این عزاداریها دارن میزارن.
از اون طرف سبکی که قابل قبول هست سبک محمود کریمی هست.هم به قول شما جدید و جوان پسند هست و هم شور داره.این سبکها از رسانه هم پخش میشه و کسی،حتی علما هم مشکلی ندارن.
مشکل ترانه خوانهایی مثل جواد مقدم هستن که اهنگ خونه مادر بزرگ رو برای سینه زنی انتخاب میکنن!!!!
شما یکطرفه قضاوت کردین به همین خاطر هم نقدتون با واکنشهای منفی مواجه شد و میشه.
به امید درج!!!!!!
پاسخ
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
بحث بر سر این است که آیا دلیل عدم پخش، مخالفت علماست؟ و یا چیز دیگر؟ عرض حقیر این است که اگر دلیل، مخالفت علما بود، در موارد دیگر هم لحاظ می شد.
بعد هم عرض ما این نیست که هر چیزی پخش شود. همان سبک های محمود کریمی که شما می فرمایید هم در تلویزیون به ندرت دیده می شود.
له لهان
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۳ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
۶
۱۰
من با نظر نویسنده موافقم. مطمئنا خود ایشون هم منظورشون شورهایی که آدم رو به رقص میاره نیست. مثلا همین حاج محمود کریمی که تو کاراش از سبک های جدید استفاده میکنه خوندنش رقص آوره؟ یا خود هلالی این همه چیزای با محتوا و قشنگ خونده چرا فقط به اشکالات نگاه می کنید؟ واقعا نویسنده حق نداره؟ شما خسته نشدید اینقدر صدا و سیما چیزای تکراری تو محرم پخش می کنه؟ به نظر من هم نظر نویسنده تا حد زیادی درسته. و این که صدا و سیما مجالس به سبک جدید رو هم نشون بده اصلا به این معنا نیست که چیزای رقص آور پخش بشه.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۸ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
598 باز هم مردم را سر کار گذاشتی؟؟؟؟؟؟؟؟
حمید
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
۷
۰
در مورد انقلاب در مداحی با شما موافقم ولی معتقدم این انقلاب نه به جهت سبک های جدید و بی روحی است که گرته برداری از موسیقی های غربی است . این انقلاب ناشی از دمیده شدن روح معنویتی است که از انقلاب اسلامی و از دم مسیحای امام راحل در ایران اسلامی و در همه دنیا دمیده شده است.
پاسخ
موعود
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
۹
۱
به نظرم پرداختن به مسائلی از این قبیل باعث شده هدف اصلی نهضت حسینی کم کم جای خود رو به مداحی وسینه زنی و پخش نذورات بدهد امام دنبال هدفی بزرگتر و باارزشتر بود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۷ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲
۱۱
۵
سلام
بنده به شخصه احترام بسیار زیاد ی برا سایت 598 قائلم و هر روز از این سایت دیدن میکنم اما وقتی این متن رو خوندم ازتون دلسرد شدم به نظرم مدیریت سایت با صدا و سیما در تعارض هستش قبلا چند بار دیدم که به صدا و سیما تشر زدید.

در بین عزاداری هایی که برا امام حسین میشه به نظر من بیشترین و بیشترین افراط رو مداحان فارسی زبان دارن که اکثرا مال تهران هستن البته اینم بگم که تهران مداحان خوب و ولایتمداری زیادی داره که عزاداری اونارو صدا و سیما پخش میکنه و همه میشناسنشون.
من وقتی تهران خدمت میکردم به دعوت یکی از هم خدمتیهام که بچه تهران بود تاسوعا و عاشورا رو به یکی از این حسینیه ها رفتیم که واقعا غیر قابل قبول بود برا منی که یک آذری هستم .خودشون رو کتک میزدن به سر و صورتشون سیلی میزدن، لخت میشدن، نعوذ باالله به جای عرق یا مشروب، ماء الشعیر میخوردن تا از خود بی خود بشن یا به قول خودشون بیشتر شور بگیردشون...

اما منظورم از این حرفا این هستش که :

آقای نویسنده یه بار بیا عزاداری آذری ها رو ببین حالا هر کجا که شد تبریز، زنجان، اردبیل و ... ببین اونا چطور برا امام حسین عزا میگیرن و اون مداحانی که شما سنگشون رو به سینه میزنی چطور ...
ببین این تور عزاداری ها قابل قبول برا ائمه هستن یا دیوونه بازی در آوردن بعضی مداحان.
پاسخ
علی اصغر
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۷ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
۲۰
۰
سبکی که به سبکهای غربی نزدیک می شه ولو قصدی در کار نباشد، آرام آرام فضای گسترده شدن سکهای مبتذل را فراهم می آورد.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۶ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
۵
۱
چرا صدا و سیما
هم از مقدم
هم سیب سرخی پخش کرده و می کنه
پاسخ
سید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
۱۰
۶
جواد مقدم مداحه يا خواننده؟ هلالي مداحه؟
مجلس سلحشور پر اخلاصه اتفاقا جوانان مجالس پر شعور بیشتر دوست دارند . مجالس هلالی و مقدم شبیه یک شو تبلیغاتیه .
پاسخ
عادل313
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۷ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
۱۴
۳
امام. ره. نظرشان این بود که مراسمات محرم با همان سبک سنتی برگزار شود
حفظ شان مجالس ابا عبدالله مهم است نباید انحراف در شکل عزاداری ایجاد شود شور و شعور
پاسخ
شوخ
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
۷
۰
پشت پرده اش 1 پنجره است.
پاسخ
shrvin
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
۱۳
۵
سین سین کردن بعضی ازاین مداحاواشعارترانه وارشون و و عده ای جوون لخت که وقتی آدم نگاهشون میکنه شک میبره درحالت معمولی باشن و فضایل اخلاقی روکاملازیرپامیذاره پویایی دین نیست این دیگه اشعارعاشقانه یارقص آورنیست که بخواد پخش بشه یانشه عزاداری شیعیان برای امامشونه که بایدبه بهترین شکل ممکن نشون داده بشه وگرنه به غیرازجوونای جوگیرحالاکسی بااین نوع خاص وخارج ازعرف وغربزده عزاداری موافق نیست که بخوادازرسانه ملی ترویج بشه.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
۵
۱۲
سلام
انصافا چون دبیرم می بینم بچه ها با هلالی -جواد مقدم خیلی دوست دارم تاسوعا وعاشورا رفتم خانه هفتم تیر واقعا هلالی یه چیز دیگه است.
پاسخ
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۶ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
۷
۱۷
عشق است رضا هلالی ........
پاسخ
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۵ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
۱۲
۶
از صدا و سیما تشکر می کنم که آهنگهای رقص آور پخش نمیکنه ...
از این که آهنگهای گروه های بندری به ویژه در رادیو جوان و شبکه 3 و 5 سیما پخش نمیشه ...
ممنونیم که هیچگونه نمادهای برهنگی را نشان نمیده مخصوصا در اخبارهای خارجی خودش ...
ممنونیم که در سریالها و فیلمهای سینمایی همیشه نمادهای شهوانی حذف میشن ...
اما برسیم به تشکر از صدا و سیما به خاطر برخی چیزهای این طرفی :
تشکر به خاطر عدم پخش مداحیهای سبک شور به خاطر لحن آوازی که دارند . به خاطر اینکه برهنه میشن و به خاطر اینکه می گن حسین حسین .
خیلی جالبه کسانی در رایطه با سبک شور اظهار نظر دارند که حتی یک بار هم در این مراسمات شرکت نداشتند و فقط صرفا یک فیلم دیدند . اما اینکه به مراسم عزای امام حسین (ع) توهین میکنند و میگن جلسه رقص و آوازه . فقط میشه گفت که متاسفم برای اون دسته از افرادی که این نظر رو دارن . بخدا برخی از این بچه های هیئتی صد شرف دارن به اون کسایی که مدعی امام حسین شناسیند .
در کوی نیکنامی ما را گذر ندادند گر تو نمی پسندی تغییر کن قضا را
پاسخ
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۲ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
۴
۵
با سلام و تشکر از همه به خاطر حس وظیفه.
اولا اینکه در دستگاه امام حسین (ع) خیلی از چیزهایی که ظاهرا درست نیست پذیرفته می شود. ولی مطلب اینجاست که آیا این 1400 سال گذشته محرم و صفرها با حال نبوده که الان نویسنده احساس خطر برای این مجالس می کند؟
پاسخ
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۶ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
در طول این 1400 سال، عزاداری به یک شکل ثابت نبوده.
اصل سینه زنی، مویه کردن، علم، دسته، شیوه های جدید روضه خوانی و غیره، همگی نشان از پویا بودن این مجالس و تناسب آن با زمان دارد.
منتها نکته اینجاست که مجالس امام حسین علیه السلام، گویی خود نوعی فیلتر درند که چیزی را که نباید، جذب نمی کنند و در خود نگه نمی دارند.
فرحناز
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۱ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
۱۷
۱
بترسید از این بدعت هایی که توسط وهابیون صهیونیست ها داره وارد دین میشه همینطوری وارد میشن وبه همین نرمی وارد میشن و امام زمان رو از اذهان پاگ میکنن ها اگر مداحی های سبک قدیمی طرفدار نداره یه سری به دانشگاه امام صادق بزنید و ببینید مجالس آقای مطیعی که به اون سنت قدیم استواره چه قدر جوون رو جمع کرده و رهبری هم اعلام کردند که اون سبکی که ما از مداحی سراغ داریم همینیست که آقای مطیعی اجرا میکنند
پاسخ
مجاهد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۱ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
۸
۱
جانا سخنن از زبان ما می گویی.
مثل اینکه نگاه درست به محرم نیاز به بررسی با بصیرت تری داره.
همین صدا و سیمای ناز تا چند سال پیش توی سخنرانی ها تا به قسمت روضه می رسید سخنرانی رو قطع می کرد....؟؟؟؟!!!
چه انتظاری دارید؟
پاسخ
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۶ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
۱۰
۴
هیچی نمیشه عزاداریی زنجانی ها شعر خوب صدای خوب حال خوب مداحاشون همش هم بین مداحی دعا می کنن واقعا فضای فوق العاده ای داره مردم با اخلاص برای امام حسین عزاداری می کنند مداحاشونم با اشعار وزین سواد مردم معرفت مردم نسبت به اهل بیت رو زیاد می کنن
پاسخ
سلام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۶ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
۱۲
۴
یه لحظه تصور میکنم مثلا هیئت هلالی رو نشون بده همه برهنه میپرن هوا با اون نورپردازی آدم تشخیص نمیده عزاداریه با دیسکو اشتباه میگیره.هر کی هر انتقادی از صدا و سیما کنه وارده ولی این یکی دیگه نه تو رو خدا...
پاسخ
ملکی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۵ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
۴
۱
سلام

ضمن عرض تسلیت وقبولی عزاداریها
من مدتی است که ویلچر نشین هستم امکانت خروج از منزل را ندارم.به ناچار از رسانه صدا وسیما دنبال می کردم که مطلوب نمی رسیدم که رو به لوح فشرده آوردم به آن مطلوب وبالاتر استفاده کردم.رسانه ملی مخاطب بسیاربا سلیقه مختلف دارد.که ارضاءمعنوی این اقشار باسلیقه مختلف خیلی سخته.شاید پخش مراسمات سبب شود جمعیت این مراسمات کم بشود.مداح،مدل نوحه خوانی،سبک و...هیچ دخالثی بر اکتساب معنوی در مجالس ندارد ونباید داشته باشد.مفهوم سخنان واشعار منقلب شدن پیش میبرد.بیاد دارم در دوکوهه ،کرخه،آناهیتا وکوزران و... هرگردانی(ل27)هیأت داشت حتی گروهان ودسته هیئت داشتند.که هرشب به مناسبت خاص مراسم احیا بود.مداح،مدل نوحه خوانی،سبک و...جذاب نبود آن مفهومی که در مراسم ازسخن وشعر تفهیم می شد ویا کسب می شد جاذب بود.
هدف زنده نگهداشتن عاشورا وسالار شهداست حال پر کردن کوله برای توشه آخرت هنر من وشماست.
پاسخ
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
۳
۰
دوستان توجه داشته باشن که اگر قرار باشه پخش تلویزیونی بشه خوب فضای مجلس هم آماده میشه و کسی دور و بر مداح لخت نمیشه .
مگر قبلا در حسینیه قهرودیها شهادت امام موسی کاظم پخش تلویزیونی نشد ؟
مگر 10 شب محرم همان سالها روی آنتن نرفت ؟
حالا چرا دیگه پخش نمیشه ؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
۰
۰
حاج محمود مداح نسل دوم یا و هلالی نسل اول؟
پاسخ
منتظر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
۱
۰
هدف اصلي بزرگان دين ازتأكيدات بسيار زياددر مورد اوجگيري بيش از پيش اين مراسمات اين بوده و هست كه راه و هدف و مرام ائمه در پيشبر اهداف وآرمانهاي اسلام ناب محمدي صلوات الله عليه و آله را به پيروان آن بزرگواران بشناسانندوخداوند حكيم هم بر محبان اهل بيت منت نهاده و به واسطه بر پاداري اين عزاداريهابه آنها اجر و پاداشي عظيم وعده داده است. و الا اهل بيت صلوات الله عليهم اجمعين به اشك و آه و سوزو گداز ما نيازي ندارند.
واما اين عزادريها بايد به گونه اي باشد كه باعث جذب بيشتر محبين اهل بيت باشد و جاذبه آن بيشتر از دافعه باشد.اگر قرار باشد عده اي دور هم جمع شده و حركاتي را به نمايش بگذارند و يا اشعاري را به عنوان متن نوحه زمزمه كنند كه دور از شأن اهل بيت عصمت و طهارت بوده و دستمايه اي براي تمسخر شيعه و بزرگان دين از سوي دشمنان شيطان صفت باشدهمان بهتر كه نباشد.
متأسفانه برخي از اين مداحان از اشعاري استفاده مي كنند كه مضمون آنها مقام ائمه سلام الله عليهم را نعوذ بالله تا حد خدايي هم بالا مي برند!! برخي مداحان, خود و عزاداران راسگ خطاب مي كنند!!
همين لخت شدن سينه زنها صورت جالبي ندارد.حضرت آيت الله مكارم شيرازي مقايسه جالبي كرده اند.ايشان نوشته اند اين افرادي كه در عزاي امام حسين لخت مي شوند آيا حاضرند در عزاي پدر و مادر خودشان هم لخت شوند؟؟
موقع سينه زني يكي دونفر در كنار مداح با تكرار نام حسين به قول خودشان به سينه زني شور خاصي مي دهنداما اين ذكر گفتن هم به گونه اي است كه شنونده فكر ميكنه توي آپاراتي رفته و صداي خارج شدن باد لاستيك خودروها را در ذهن شنونده ها تداعي مي كند...!!!!!!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
۲
۰
جناب 598 کم کم داری چپ و راست میزنی ها
مواظب باش داداش جون
پاسخ
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
۳
۲
فقط حاج مهدی سلحشور... مداحی به جامعیت (تقوا، بصیرت، عالم، با اخلاص، ولایی، با ادب، شهدایی، مداحی را هم با اصول و هم با سوز خواندن، سیاسی ولایی و ...) سراغ ندارم... بهتر ست صدا و سیما و 598 ها بر روی این مداح بزرگوار سرمایه گزاری نماید... البته ببخشید ما برخی از برنامه های صدا و سیما را قبول نداریم! لطفا در کنار حذف ان برنامه ها بر روی امثال حاج مهدی کار شود...
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
۱
۳
خیلی جالب است ، سایتی همانند 598 که در مقایسه با سایت های دیگر خوانندگان خاص خود را دارد و در اغلب اوقات ، بیشتر این خوانندگان موافق مطالب آن هستند . این بار مطلبی درج کرده است که نظرات مخالف بیشتری دارد و امتیازها نیز این را نشان میدهد . پاسخ دهی به نظراتمخالف نیز نه از سوی عموم مخاطبان که بیشتر توسط یک نفر است .
فکر می کنم نویسنده ی مطلب در مورد پذیرش عام نظرش باید کمی تجدید نظر کند
پاسخ
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
1. اولاً همانطورکه بارها همه مان گفته ایم، رأی اکثریت نشانه حق بودن نیست.
2. از حدود دو هزار و پانصد بازدید این مطلب تا این لحظه، تنها حدود شصت کامنت گذاشته شده که از طرف حدود 30 الی 40 نفر بوده. پس 99 درصد افرادی که متن را خواندند، اصلاً نظری اظهار نکردند که مبنای قضاوت قرار گیرد.
3. اکثریت نقدها، اصلاً بدون توجه به متن بوده و ناقد در واقع به چیز دیگری نقد داشته و دلش از جای دیگری پر بوده و آمده اینجا خالی کرده. حرف ما تنها این بود که از صدها سبک سینه زنی زیبا و استانداردی که در طول سال خوانده می شود، حداقل چند تایشان را در ایام محرم پخش کنید و تلویزیون را دربست پیرمردی نکنید. حالا دوستان آمدند به لخت شدن و سبک ترانه خواندن و برخی سبک های خاص اعتراض کردند. لذا اصلاً نقدشان ناظر به حرف حقیر نیست.
4. اکثر نقدها، تکرار حرف کامنت دیگر است و هیچ حرف جدیدی در آنها گفته نمی شود.
5. و مهمتر از همه اینکه ولو فقط یک نفر (نویسنده) پاسخ می دهد (که اینطور نیست) به هیچ کدام از پاسخ هایش جواب داده نمی شود و افراد صرفاً حرف خودشان را تکرار می کنند. طبیعتاً در یک بحث دو طرفه، طرفی که مسکوت می شود و پاسخی ندارد، دچار خطاست.
ملکی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
سلام
درجواب نویسنده بگویم که در کامنت بالاهم نوشتم هدف زنده نگهداشتن نهضت حسینی است اگررسانه ملی مراسمات مختلف پخش نماید جمعیت حاضر به نوعی تقلیل می یابد.اغلب مخاطبین پیرویا مانند من توان جسمی ندارند،می باشند من با یکی از مدیران اصلی صدا وسیما که عیادت من آمده همین نقد شکوایه را داشتم وهر چه گفت که دفاع کند قبول نکردم گفتم که یک مراسم پخش میکنید فرقی نمی کند کدام مداح یاسخنران همین که به اوج میرسی برنامه قطع میشود وپیشنهاد دادم بجای تکه تکه نشان دادن درغیر ساعاتی که مراسمات انجام می شودپخش ولی کامل .
نویسنده گرامی نقدشما بیشتربه مداح وسبک است در صورتیکه باید باور های دینی ووقایع عاشورا و.... باشد ولی این رسانه می تواند با ترفند ان صحنه هارا شطرنجی نماید. به نظر من روضه وسینه زنی دیدن وشنیدن دارد شور و هروله باید در گود باشی که لذت اوج عزاداری را بچشی
مقتل خوانی شهید حکیم وعزاداری مرحوم کوثری را جایگزینی ندارند هر موقع پخش شود تازگی دارد.
یکدهه محرم را در محفل کودکان ونوجوانانی که سرکوچه هیأتی برپا کرده سینه می زدم.
نقد باید درنوع نمایش ،ساعت پخش و کامل پخش کردن باشد که اینطورنیست .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
۴
۱
با سلام اولا عزاداري ها را نبايد با اين سبك هاي من دراوردي ذليل و سخيف كرد . عزاداري كه ما مبينيم صد ها ساله كه انجام ميشه اگه طرفدار نداشت كه تا الان عوض شده بود در شهر ما زنجان مردم به خاطر همين عزاداري سنتي صدها هزار نفر شركت ميكنند اكثرشون هم جوانند نويسنده مطلب بالا انگار زياد تو باغ نيست
پاسخ
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۳ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
۲
۰
ازنظر من عزاداری فقط سینه زنی وزنجیرزدن نیست . بلکه باید شناختتمان را نسبت به عاشورا واهداف امام حسین (ع)با مطالعه وتحقیقیقات پی به قیام عاشورا ببریم.
پاسخ
خادم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۷ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
۳
۲
ذاکر با اخلاص اهل بیت، جناب آقای جواد مقدم که تاکنون از تمام حاشیه‌ها فارغ بوده‌اند، به دلیل استعداد و تلاش خودشان توانسته‌اند بحمدالله هزاران جوان را به مجالس اهل بیت بکشانند و آنها را با مفاهیم عاشقانه در ارتباط با اهل بیت علیهم السلام، انس دهند و از همین روی نیز همواره مورد حسادت عده‌ای خاص بوده‌اند.

کسانی که اینگونه مجالس را وقیحانه با مجالس لهو و لعب غربی مقایسه می‌کنند و بدون آنکه حتی یکبار در آنها شرکت کرده باشند، چشم‌های گریان و حال معنوی عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در اثنای اینگونه سینه‌زنی‌ها را انکار می‌کنند، خود باید در آن دنیا پاسخگوی امام حسین (ع) و نوکران‌شان باشند.
پاسخ
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
۳
۱
از وقتی که این مطلب رو منتشر کردین فک کنم رسانه ملی واسه رو کم کنی شما ها فقط نوای سید جواد ذاکر رو پخش نکرده وگر نه معلالی و مقدم، سلحشور و ... همه رو گذاشته
پاسخ
سید محمدمهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۸ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲
۴
۰
من هیچ نظری ندارم فقط میگم فقط مراجع و علا باید نظر بدن و هر چی گفتن چشم.
پاسخ
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۴
۰
با سلام به کاربران محترم ، تعداد مجالس سالم امام حسین که هم شور دارد و هم شعور بسیار بیشتر از اون که بخواد صدا و سیما از اون سر باز بزنه
پاسخ
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۳
۲
مقاله نویس دمت گرم
پاسخ
مرتضی از زاهدان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۳ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۴
۱
سلام
این موضوع که دستگاه حسینی یک دستگاه جدایی است و از هر وسیله ای برای گریاندن و کشاندن جوانها به هیئت می شود استفاده کرد؛این خیال ؛این توهم دروغ و غلط یک عامل بزرگی شد برای جعل و تحریف.اینکه هدف وسیله را مباح می کند کاملا اشتباه است
پاسخ
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۱۰
۰
سبک جدید مداحی = خواندن ترانه وار اشعار مذهبی با ریتم موسیقی های شناخته شده و تکراری و پس زمینه دوپس دوپس که به جای دوپس نام مبارک امامون رو گذاشتن، اونم در فضایی تاریک و افرادی برهنه
که همه این رفتارها جای تاسف داره
دیدم کودکانی رو که در همین هیات ها منتظر خاموش شون چراغها هستند تا بقیه بازیشونو بدون پیراهن ادامه بدن!
کجای این کارها فرهنگی و دینیه من نمیدونم!
پاسخ
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۶
۶
طرف تا حالا یه بار تویه مجالس امثال آقای هلالی شرکت نکرده اما میاد چنان کارشناسی میکنه که انگار عمرش رو تویه هیئتها گذاشته ! هیچ کس نمیتونه سبکهای قدیمی رو منکر بشه ولی شما اگه یه مقدار دقت کنید میبینید که همین هیئت آقای هلالی که شما فضای جلسه سید الشهدا رو به پارتی تشبیه میکنید تویه مراسم هفتگیش نه ایام محرم 2000 نفر جوون رو جذب میکنه !آیا این لطف و عنایت حضرت سید الشهدا نیست ؟ این جوون خیلی جاها میتونه بره اما میاد زیر بیرق امام حسین سینه میزنه و عشق بازی میکنه . پس لطفا برای دفاع از عقاید خود ، زحمات دیگران رو کمرنگ نکنید .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۴
۱
اگه قراره مداحی با موسیقی یک ییا تلفیق بشه به نظرم باید اسم دیگه ای براش گذاشت نه مداحی ، البته باید توجه کرد که بعضی از این هیئت ها از امام حسین و محرم فقط دنبال سبک نو مویسیقی مذهبی هستند که در عرف عموم مردم قابل قبول نیست.
پاسخ
سید حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۶ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۱
۱
سلام،
از لحاظ این که باب نقدی باز شده در زمینه مداحی اهل بیت، من حرکت نویسنده را قابل تقدیر می دانم. فضای خوبی بوجود آمده که این مسئله روشن یا تشریح شود. مداحی اهل بیت که آغاز آن توسط خود اهل بیت (ع) بوده و با وجود بسیاری مشکلات تاکنون ادامه داشته، نشانگر این مسئله است که این مدرسه معارف پایان ناپذیر است. نویسنده محترم، نکاتی در ارتباط با ترازوی نابرابر صداوسیما در ارتباط با عزاداری گفتند که واقعا جای بحث دارد.
-پخش مداحی های قدیمی، و به عنوان مثال مقتل خوانی آیت الله حکیم و انا مظلوم حسین نزار القطری را ذکر کردند)
- عدم پخش مداحی های شور و حرارت دار بعضی مداحان حتی در زیرزمین مدرسه فیضیه.
البته حرف کل ایشان این بود که صداو سیما هیئت را رقیب خود می بیند.
به عنوان کسی که نقد های بی شماری به عملکرد رسانه ملی دارم عرض می کنم:
اگر عملکرد صدا و سیما در نوع و جنس پوشش عزاداری و دیگر مسایل نامناسب است. نقد شما هم کاملا یک جانبه و با پیش زمینه دفاع تمام قد (اگر نگوییم کورکورانه) از عملکرد این هیئت ها استوار است. متاسفانه قیاس مع الفارقی انجام داده اید که" اگر قصد صدا و سیما جلوگیری از فرهنگ سازی باطل بود، خودش مروج انواع و اقسام سبک های موسیقی نمی شد." عملکرد صدا و سیما در زمینه موسیقی های شبه لوس آنجلسی غیر قابل دفاع و قابل تخطئه است ولی نمی تواند توجیه کننده پخش بعضی مداحی های خاصی باشد که هم اکنون در حال اجراست. با توجه به نظر شما اینگونه استنباط می شود که اگر این نوع موسیقی های شرعا نامشروع پخش می شود پس این گونه مداحی ها نیز پخش شود.
هر ساله مقتل خوانی آیت الله حکیم پخش می شود، می گویید قدیمی و تکراری است! واقعه کربلا خود قدیمی است و 1400 سال است که تمام آن اتفاقات از این منابر برای ما گفته می شود. بله، مطمئنا تنوع طلبی باعث ایجاد صدها گونه عزاداری در نقاط مختلف دنیا شده ولی آیا همگی آنها قابل توجیه است که هر کاری که باعث جذب عده ای شود بایستی انجام داد!؟
آیت الله مکارم در این ارتباط گفتند که، آیا دوست دارید در عزای پدر شما کسی برهنه شروع به عزاداری کند.
ایشان با دلیل عقلی به حرمت این کار رای داده اند. رهبر معظم انقلاب هم این کار را باعث وهن دانسته اند.
هر روزه با تصاویر خبرگزاری های جهان سروکار دارم. محرم و عاشورا را چنان زشت جلوه می دهند که هر بیننده ای را زده و هر عاشقی را شرمنده کند و این گونه حرکت های غیر قابل توجیه کار را بدتر می کند. (قمه و زنجیر های چاقودار یا حتی برهنه شدن. قبول دارم که آنها هر روز شیوه ای جدید را برای تخطئه شیعیان پیدا خواهند نمود. ولی ما بایستی هر قدم مان با تفکر همراه باشد که اگر فردا غیرمسلمانی که صحنه ای این چنین را دیده از ما پرسید که چرا عزاداری شما این گونه است، پاسخی داشته باشیم.
در مورد اشعار بسیاری از مداحان هم بایستی گفت که شعر عوامانه اگر همراه با تعالی و پیشرفت به سمت اشعار واقعی باشد، خوب است ولی اگر هدف، مسیر در حال طی شدن است، پس باید به یقین برسیم که به دور باطلی افتاده ایم که هر آن ممکن است که کسی ما را از راه منحرف کند و به این ترتیب خرافه، بدعت و در نهایت انحراف و دوری از دین و تعالیم اهل بیت (ع) گرایبانگیر ما شود. همیشه به خاطر داشته باشیم که تحول هدف است و نه تنوع. اگر این تحول یا ایجاد تفکر و شیوه جدید در ایجاد سازه ای مستحکم (در اینجا مذهب حقه شیعه و اسلام) موثر است که فبها، وگرنه بساز و بفروش ها هم ساختمان می سازند که بظاهر زیبا است ولی در کمتر از بیست سال به آن کلنگی می گویند.
آنگونه عزاداری نماییم که اگر امام زمان ما به آن مجلس آمد، شرمنده نباشیم و بدنبال پیراهنمان نگردیم،
والعاقبه للمتقین
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۱
۳
همه ی اینها به عشق امام حسین (ع) است و همه قابل احترام.
پاسخ
حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۲
۱
سلام اومدید ابرو رو درست کنیدزدیدچشمش کور کردید خوب هردو رو پخش کنه حتما باید یکی حذف بشه برادرها دقت کنید درباره دستگاه امام حسین علیه السلام کیلویی نکنید معیارماولی فقیه مراجع هستند ازخودتان فتوا ندید
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۸ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۵
۱
نویسنده لطفا کتاب تحریف های عاشورا رابخوانید.
کاری نکنیم که فردا اعمال و رفتار مارا جزء تحریف حماسه عاشورا بنویسند.
نکته بعدی:حدود هزار و اندی سال از واقعه عاشورا میگذردوهنوزاین واقعه زنده است و در جریان پس نمیتوان گفت چون روای شخص پیری میباشدحالابقول شماجوان پسند نیست این فن بیان وگفتن حقایق است که جاذبه ایجاد میکنه.
من مراسم این مداحی که نام بردید راندیدم اما نشان دادن این تصاویراز صداوسیما که بزرگ و کوچک باهرمیزان سواد واعتقادبیننده هستند قبح این اعمال راازبین میبره وحرمت این مراسم عزاداری که امام زمان صاحب عزا هستند و در عزاداریها شرکت میکنندراخدشه دار میکند وبه جای تسلی امام ،قلب مبارک ایشان را جریحه دار میکند.
حالا بنویس از دستهای پشت پرده ومشوش کردن اذهان مردم بیخبر مثل من.
یاصاحب زمان آجرک الله آجرک الله....
پاسخ
رضاسیستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۲
۲
۱
سلام
نوگرایی وتعریف مسیرهای جدید رد نیست.
اما تعریف نباید به تحریف منجربشه..
نوگرایی همیشه آفات و انحرافات زیادی تهدیدش میکنه..
پس بهتره بجای اینکه از اصل مسئله رو رد کنیم یا روی فرعیات بحث کنیم بیایید نقد سازنده کنیم و آسیب شناسی کنیم که چطور میشه هر دو طیف رو بطور حدودی بارعایت شرع و نظر بزرگان تغذیه روحی داد.

البته باید پذیرفت در مراسمات جدید بدعت و افراط بیشترهست اما اخلاص واشک هم کم نیست.
رفقا بییایید شعار بجای انتقاد از جامعه برای کمک به آن به پا خیزیم رو ملاک گفتار و رفتار و نوشتارمون کنیم.
اونوقت انتقادهامون هم برای کمک انجام میشه...
یاحسین(ع)
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۲۷ آبان ۱۳۹۲
۲
۱
یکی میگه این سبک منو کشید به نوحه یکی میگه این سبک پیرمردیه عزاداری که هوا و هوس نیس باید ببینم محتوی وآثار تربیتی اون چقده
پاسخ
عليرضا رفيعي
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۲۷ آبان ۱۳۹۲
۰
۰
به نظر من هر دو گروه درست ميگويند هم بايد سبك قديمي باشد و هم سبك هاي جديد . به هر حال با اين همه شبكه به هر دوي آنها زمان مي رسد . اما همه مطالب و مداحان مورد نظرشان را گفتند غير از حاج حسن خلج كه به نظر من بسيار فاخر و خيلي حرفه اي و ميان اين دو سبك مي خواند . در آخر امام حسين را عشق است كه در هر صورتي پرچمش بالاست . يا علي
پاسخ
عليرضا رفيعي
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۲
۱
۱
به نظر من هر دو گروه درست ميگويند هم بايد سبك قديمي باشد و هم سبك هاي جديد . به هر حال با اين همه شبكه به هر دوي آنها زمان مي رسد . اما همه مطالب و مداحان مورد نظرشان را گفتند غير از حاج حسن خلج كه به نظر من بسيار فاخر و خيلي حرفه اي و ميان اين دو سبك مي خواند . در آخر امام حسين را عشق است كه در هر صورتي پرچمش بالاست . يا علي
پاسخ
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۱ - ۲۷ آبان ۱۳۹۲
۴
۲
عشق است حمید علیمی فقط...
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۲
۲
۵
با سلام. واقعا ًتشکرمی کنم که حرف دل بچه مذهبی ها را گفتید،واقعا ً این همه جوان که در انواع هیئتهاجمع می شوندوبرای أباعبدالله گریه وبرسر وسینه می زنندمشکلی دارند که صداوسیمااز نشان دادن هیئات انهاخودداری می کنند.چندشب پیش در یکی از شهرستانهاکه در حسینه ای عزاداری بودوصداوسیماهم مشغول فیلم برداری بود با چند تن از جوانان بحثشان بود که باید بشینی چون داری بدون لباس سینه می زنی واز لحاظ شرعی مشکل دارد،یعنی هیچ راهی نبود جزءاینکه مراسم عزاداری را به هم بزنی ومشغول جرو بحث با سینه زنان بشوی که با شور وشعور قصد دارندمجلس أباعبدالله الحسین(ع)را پر شور کنند،ماقسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دُم خروس را؟!این آهنگها وفیلم های عجیب وغریب صداوسیما را باور کنیم یا برخورد با سینه زنان حسینی به خاطر برهنه بودن در مجلس عزاداری.مااگر نخواهیم صداوسیمااز این مجالس فیلم برداری کندباید چه کسی را ببینیم؟اسمع افهم ای کسانی که داریدهزاران کار اشتباه انجام می دهیدتا به بچه مذهبی ها می رسدکاسه داغ تر از آش می شویدبه خدا را خوش نمی آید،جنس غم حسین(ع)با همه فرق می کندمامی خواهیم به خاطر اون مظلوم دشت کربلا جان خودمان را بدهیم چرا با این برخوردهامجالس امام حسین(ع)را بی نظم می کنید؟
پاسخ
یه بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۲
۶
۱
از 598 چنین موضعی واقعا باعث تعجبه. اینا مداحی نیست مسخره بازیه
پاسخ
مجید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۲
۱
۱
سلام نویسنده محترم
صدا و سیما در خیلی موارد اشتباه میکنه قبول اما همین که در این مورد احتیاط میکنه قابل تقدیره.پخش بعضی موارد از صدا و سیما بهانه ای برای دشمنان میشه که ببینید رسانه ملی نظام این جور عزاداری ها رو تایید میکنه البته این مراسمات بد نیست من خودم پای ثابت هییت فاطمیون هستم که سلحشور سبک های شور خیلی قشنگ اجرا میکنه.اما اگه یه مداحی سبک شور مستمسک به سخره گرفتن عزاداری بشه خیلی بده.پس به نظر من همین که این مجالس بارونق برگزار بشه خیلی خوبه و صدا و سیما هم باید از سبک های آروم (و نه شور) اکثر مداحان استفاده کنه.قبول دارم که صدا و سیما در انحصار چند مداح هست.اما انصافا جدیدا بهتر شده از علیمی هم مداحی پخش کرده.از مداحان هم انتظار میره سبک ها و اشعار مناسب انتخاب کنند.لبیک یا حسین
پاسخ
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۲
۲
۱
آفرين بر تفكر صحيح صداوسيماكه اينها را پخش نمي كنه،موضوع عزاداري قداست دارهبا عمو پورنگ مقايسه نكن!
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۲
۳
۱
سلام
متاسفانه بیشتر سبک های جدید مشکل دار هستن چه فرقی با پارتی دارن!؟
پاسخ
عمو
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۲
۱
۳
راست گفتی تاحالا بهش اینجوری فکر نکرده بودم به نظرم حق با نویسنده مطلبه ایول
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۱ - ۲۸ آبان ۱۳۹۲
۴
۱
اگر هدف مون از عزاداری امام حسین باشه اونوقت میبینیم چقدر مداحی های سنتی اثرگزاره
وقتی قصدت لذت بردن باشه حتما باید با آهنگی باشه که بیرون از مجلس هم ازش لذت میبردی
شور خوبه به شرطی که شعور قبلش باشه بعلاوه اینکه شور با گناه یکی نباشه
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۲۹ آبان ۱۳۹۲
۱
۳
همزمان با رحلت امام خمینی صدا و سیما تا چندین روز سمفونی 3 بتهوون را پخش می کرد. بنده ایام سوگواری از این سبک موسیقی ها گوش می کنم. چرا که ابهت و عظمت حادثه کربلا را می توان با شنیدن این آثار از بزرگترین و جاودانه آثار موسیقی درک کرد.
پاسخ
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۲
۱
۰
سلام امام حسین (ع)در روز عاشورا سعی کرد دشمنان خودش رو هدایت کنه وبه بعضی از آنها هدیه داد یعنی از جهنم ابدی نجات داد حالا مطمئنا عزادار خودشو رو جهنمی نمیکنه اما بدونید کار غلط توجیه نداره مثلا خیلی از قمه زنها می گویند اگه امام حسین (ع) راضی نبود ما یه طوریمون می شد یا زود خوب نمی شدیم اینکه حضرت با لطف خودش جلوی صدمات رو می گیره دلیل بر توجیه عمل نمیشه در سبک عزاداری ها هم به همین نحو قرار نیست برای مجلس عزا عذاب نازل بشه اما قطعا بعضی از سبک ها وهن مجلس عزاست ضمنا هر هیاتی سینه زن ولایی درست نکنه فقط گریه کن خالی درست کنه مثل کوفیانی که بعد شهادت حضرت غصه می خوردند وهیچ وقت به درد اسلام نخوردند بالاترین ملاک یک هیات از نظر شهداشک نکنید ولایی بودن وسینه زنی که به درد زمانش بخوره -کل یوم عاشورا کل ارض کربلا-
پاسخ
محمد معین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۸ - ۳۰ آبان ۱۳۹۲
۱
۳
اقایونی که حالا به سبک های مداحی و طرز حسین حسین گفتن هیات ها گیر میدن وضع تو خیابونا یادشون رفته همین الان از پنجره اتاقتون بیرون رو نگاه کنید
مطمین باشید که اگر همین هیات ها نبود تا الان بی حجابی رسمی شده بود یادتون باشه که امثال شماها بودید که وضع شده این
برید فکر اون دنیاتونو بکنید
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۳۰ آبان ۱۳۹۲
۱
۱
به نظر من ما همه پشت سر ولایت ، رهبری و مرجعیت قرار دارین و قرار نیست سلیقه های تندت و بی نمک خودمان را در این زمینه اعمال کنیم همان گونه که گفتنید صداو سیما برای همه است این جور هم که می گویید نیست صدا و سیما دارد با نظارت علمای که شما حتی قادر به گوش دادن حرفشان نیستید اداره می شود رهبری و هیچ کدام از علمای امروزه ما با شرایط این گونه مجالس موافق نیستند و آقایان بار های گفتند امام حسین و یارانش به قطله گاه رفتند تا شعور را به ما ارزانی کنند نه شور را قبل از هر شور بی نمکی شعور مهم است که خیلی از اون مجالسی که شما نام می برید ندارند چون واجبات دینی را رها می کنند و از امام و یاران با وفایش بتی درونی می سازند و به تمام مذهب پوز خندد می زنند به نام شور دینی
من احتمال می دهم نویسند این مطلب هیچ سواد و اطلاع کامل و کافی دینی نه از رهبری دارند و نه از علما و نه از دین و با نگاه کاملا متاسبانه خود دارد ضربه به اصل نگاه عاشورا پژوهی می زند زیرا پیام عاشورا بالاتر از این مقالات است .
پاسخ
امید
Canada
۱۳:۵۲ - ۳۰ آبان ۱۳۹۲
۳
۳
من که از این به قول شما سبک جدید نه خوشم می یاد نه دل خوشی ازش دارم بعضی یاشون شورشو در می یارن ، با این نوآوری شون :|
نظر من رو خدای نکرده منتشر نکنین :|
پاسخ
mahmood
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۰۲ آذر ۱۳۹۲
۱
۱
سلام من یک شخص سنی مذهب هستم.شما شیعه ها انقد شخصیت امام حسین وبقیه بزرگان رو پایین آوردید که انسان از هر چی دین ومذهبه متنفر میشه.در حالی که امام حسین هیچوقت راضی به این چنین عزاداری ها نیست.
پاسخ
دوست
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۲
۱
۰
ای کاش به جای این همه دعوا و طرفداری از آدمایی که بخاطر امام حسین معروف شدن و معلوم نیست که آیا برای شهرت می خونن ، برای امام حسین می خونن، برای پول می خونن... ولش کن قضاوت نکنیم بهتره. دنبال برنامه ای بودیم که ما را از حقیقت عاشورا آگاه کنه ،راه زندگی یادمون بده وراه درست زندگی کردن یادمون بده به قول دوستی : گویا رسم زمانه این است که در حضورامام مردم تنهایش گذارند وپس از شهادتش مرثیه خوانش شوند. امروز همه را عزادار حسین دیدم کسی به فکر تنهایی مهدی نبود آیا او نیز مانند پدرانش تنها مانده است. حالا حضرت عباسی کلاه خودتون قاضی کنید امروز اگر امام زمان بیاد کدومامون یارش میشیم؟با هم دوست بشین از هم ایراد نگیرین امام حسین از همتون قبول کنه و امام زمان از همتون راضی باشه.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۰
من فقط میدونم سید جواد ذاکر مداح با اخلاصی بودن وتمتم هچکس هم مثل سید نمیشه
پاسخ
سید محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۳ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴
۰
۰
دوستان میشه بگید با کدوم سواد اینقدر نظر میدید.اونم تو دستگاه سید الشهدا .خجالت بکشید.
پاسخ
داریوش
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۹ - ۱۳ مهر ۱۳۹۵
۰
۰
وقتی محمود کریمی میره میره بیت آقا چرا جواد مقدم نره.چرا نوحه ها رو پخش نمیکنند. والله دستایی پشت پرده است..مقدم که همش شور نمیخونه. نوحه های سنگین و ارزشی هم هم داره.صدا و سیما گند زده به همه چی
پاسخ
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵
۰
۰
سید محمد جواد ذاکر طباطبایی ره روحت شاد انشاءالله با سیدالشهدا محشور شوی هرگز نیاید همتای ذاکر تنها مداحی که روضه نفروخت و برای مداحی پول نگرفت الان ماشاءالله مداحی یک تجارت و شغل شده متاسفانه
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها