أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۸۲۴۸
زمان انتشار: ۱۸:۲۰     ۰۱ شهريور ۱۳۹۰
اگر در ليبي به جاي نيروي نظامي، گروه ميانجيگر مورد اعتماد حكومت و معترضين فرستاده مي‌شد، بي گمان امروز شرايط بسيار بهتري در اين كشور حاكم بود و ايران و تركيه.../ از نکات جالب توجه این مذاکره تلفنی این بود که هنگامی که رئیس جمهور ایران با اردوغان تماس می‌گیرد، وی در خودروی خود در یک اتوبان در حال حرکت بود که...
در روزهای اخیر، رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ترکیه، در یک مکالمه تلفنی روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای و به ویژه تحولات سوریه را مورد بحث قرار دادند.

به گزارش 598 به نقل از  «تابناک»، «تودی زمان» گزارشی را منتشر کرده که بنا بر آن، اردوغان از رئیس جمهور ایران درخواست کرده که نخست، همراه دیگر کشورهای منطقه موضع مشترکی را در قبال سوریه در پیش گیرد و دوم آنکه ایران در همراهی با دیگر کشورهای منطقه به دنبال راهکاری برای بحران سوریه باشد.

از سویی، بنا بر آنچه خبرگزاری «ایرنا» درباره این مذاکره تلفنی منتشر کرده، رئیس جمهور ایران در این مکالمه از اردوغان برای مخالفتش برای حمله و دخالت نظامی آمریکا و ناتو در امور منطقه تشکر و قدردانی کرده است.

همچنین رئيس جمهور ایران، دخالت آمريكا و برخي دولت هاي اروپايي و ناتو در اوضاع كشورهاي منطقه را موجب تشديد و پيچيده تر شدن شرايط دانسته و گفته است:‌ دمكراسي، آزادي و عدالت حق مردم است و همه بايد از آن برخوردار باشند؛ اما دخالت قدرت‌هاي زورگو به اين بهانه، شرايط را بدتر مي كند كه نمونه بارز آن در ليبي دیده‌ می‌شود.

وي همچنین گفته است: اگر در ليبي به جاي نيروي نظامي، گروه ميانجيگر مورد اعتماد حكومت و معترضين اعزام مي شد، بي‌گمان امروز شرايط بسيار بهتري در اين كشور حاكم بود و ايران و تركيه همراه با دیگر ملت‌ها مي‌توانند اين ابتكار را در دیگر كشورهاي منطقه كه مردم در آنجا مطالباتي دارند، به كار برده و مسائل را عادلانه و به سرعت حل و فصل كنند.

از سویی، تحولات مربوط به سوریه در حالی میان رؤسای جمهور ایران و نخست وزیر ترکیه مورد بررسی قرار گرفته است که بشار اسد در مصاحبه ای اعلام کرد: ما به صورت عمومی با سران دیگر کشورها مذاکره و اگر تجربه‌ای داشته باشند، از آن استفاده می کنیم، به ویژه کشورهایی که با جامعه ما قرابت هایی هم داشته باشند؛ اما هنگامی که قصد تصمیم‌گیری برای سوریه را داشته باشیم، به هیچ کشوری در جهان، چه کشورهای دوست و چه غیر دوست، اجازه دخالت در تصمیم گیری‌ها برای سوریه را نمی‌دهیم.

گویا حل و فصل تنش‌های منطقه ای بدون مشارکت کشورهای تأثیرگذار منطقه ای، دست‌کم در کوتاه مدت عملی نخواهد بود و برای ایجاد ثبات در منطقه لازم است که هر کشور بنا بر قدرت تأثیرگذاری خود ایفای نقش کند.

گفتنی است، از نکات جالب توجه این مذاکره تلفنی این بود، هنگامی که رئیس‌جمهور ایران با اردوغان تماس می گیرد، وی در خودروی خود در یک اتوبان در حال حرکت بود که پس از تماس احمدی‌نژاد، کاروان حامل خود را که در حال رفت‌وآمد در بزرگراه «ای-5» استانبول بوده، به مدت 35 دقیقه نگه می دارد تا با رئیس جمهور ایران صحبت کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها