امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۱۸۴۶۹۱
زمان انتشار: ۱۵:۴۶     ۰۴ آذر ۱۳۹۲
چند روز پیش دکتر محمود عثمان یکی از سیاستمداران کرد عراقی اعلام کرد که کنگره ملی کرد که قرار بود در اربیل برگزار شود به تاریخ نامعلومی موکول شده است .این سخنان در حقیقت در دل خود پیامهای مهمی به همراه داشت که بعد از گذشت چند روز ابعاد بیشتری از این خبر منتشر شد.

به گزارش بولتن نیوز، دکتر فواد حسین رئیس دفتر مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق با تایید خبر تعویق برگزاری کنگره از اختلافات حزب دمکرات کردستان عراق و حزب کارگران کردستان ترکیه پ.ک.ک بعنوان یکی از عوامل اصلی تاخیر در برگزاری این کنگره یاد کرد و این بار تایید کرد که اختلافات شدیدی برای برگزاری کنگره وجود دارد و گروههای کردی نه تنها در داخل کشورهای خود بلکه با کردهای سایر کشورها چندان همسویی ندارند و جایی که پای منافع باشد حاضر به گذشت نیستند.

این در حالی بود که مسعود بارزانی قصد داشت از این کنگره پیام صلح و آشتی برای کشورهای دور و نزدیک بفرستد و می خواست بگوید که کردها خواهان حل مشکلات خودشون در کشورهای خود هستند. در حقیقت محتوای پیام وی این بود که کردها امروز تبدیل به بازیگرانی مهم شده اند و ضروری است کردها براساس توان خود حقوق خود را دریافت نمایند.

اما این تلاشها دستکم در شرایط کنونی منجر به شکست در برگزاری گشت چرا که کردها هنوز خود در خصوص ترکیه و سوریه مشکل دارند و نمی توانند با یک شعار واحد وارد بازیهای سیاسی در منطقه شوند.

در حالی که بارزانی در ترکیه می خواست محرکی برای حل مشکل کردها در قالب اصلاحات دولت اردوغان باشد در همان زمان پ.ک.ک با اظهار ناخرسندی از این سفر اعلام کرد که مردم کرد ترکیه به سخنان بارزانی گوش نمی دهند.

در حالیکه صالح مسلم رهبر حزب همبستگی دمکراتیک کردستان سوریه از ورود به خاک کردستان عراق منع می شود احزاب نزدیک به حزب دمکرات کردستان عراق نمی توانند در سوریه فعالیت داشته باشند و هر دو طرف می خواهد دیگری را از حضور در اجلاس مرتبط به سوریه دور نگاه دارد.

در همین شرایط که وعده برگزاری کنگره داده می شد گروههای کرد عراقی نیز بشدت با همدیگر در انتخابات پارلمانی رقابت می کردند و امروز می بینیم که بدلیل اختلافات رویکرد سیاسی، نیچیروان بارزانی روزهای سختی را برای تشکیل حکومت جدید اقلیم کردستان عراق دارد.

در خصوص ایران نیز گروههای ضد انقلاب دور هم جمع شده بودند و می خواستند در این کنگره هم از مبارزه مسلحانه با جمهوری اسلامی ایران بگویند و هم برای خود پست های مهم در نظر می گرفتند . یکی رئیس جمهور ایران می شد و دیگری ... فارغ از اینکه همین گروهها در ایران حتی نتوانستند مردم کردستان ایران را راضی بکنند که در انتخابات شرکت نکنند.

تخیلات این گروهها و کمک برخی از رسانه های منطقه به این تخیل پردازی سبب شد که طیف وسیعی از تندروها بخواهند وارد کنگره شوند و هر کدام با تمام توان می کوشید دیگری را مصادره کند و خود یکه تاز منطقه شود فارغ از اینکه شرایط سیاسی منطقه بازیگرانی عاقل می خواهد که تنها به فکر خود و حزبش نباشد.

از این روست که می بینیم مسعود بارزانی در دادن پیام صلح و آشتی به مردم خود کردستان موفق نمی شود چه برسد به اینکه این پیام به کشورهای دور و نزدیک داده شود.این شکست را باید در این نکته جستجو کرد که بارزانی امروز بعنوان رئیس اقلیم کردستان عراق خود را در مقابل عراق و ایران و ترکیه و در مرتبه اولی تر به نسبت مردم کردستان عراق مسئول می داند و طبیعی است که فرد مسئول نمی تواند با سرنوشت مردم بازی بکند و ناگزیر از احتیاط است، شرطی که دیگران نداشتند و تنها می خواستند با برگزاری کنگره بساط دولتهای عراق وترکیه و ایران و سوریه را برچینند و خود جای این دولتها تصمیم بگیرند و این تفاوت فاحش بارزانی با دیگران بود و بارزانی به تنهایی نمی توانست این موضوع را حل بکند و از سوی دیگر خود حزب دمکرات کردستان عراق نیز به نحو جدی درگیر موضوعات کردی در سوریه شده بود.

حال با این اوصاف می توان گفت که عدم شناخت شرایط سیاسی منطقه و رویکرد گروههای سیاسی کردی و رادیکالیزه شدن آنها سبب شد که بارزانی نتواند کنگره ملی کرد را برگزار نماید هرچند برخی اخبار از انتقاد برخی از رهبران حزب دمکرات کردستان عراق حکایت داشت که نتوانسته بودند مسعود بارزانی را به این نتیجه برسانند که زمان ، زمان مناسبی نیست و با یک مشت گروه تندرو نمی توان پیام صلح و آشتی به کسی داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها