کد خبر: ۱۸۵۱۱۱
زمان انتشار: ۱۴:۱۸     ۰۶ آذر ۱۳۹۲
ریشه موضع عدم دخالت مداحان در مسائل سیاسی:
چطور يک بازيگر سينما و يا بازيکن فوتبال و يا موسيقي‌دان مي‌تواند درباره مسائل سياسي اظهار نظر کند و حتي نسبت به اصل نظام هم ايجاد ترديد و از فتنه گران دفاع کند، اما يک مداح نمي‌تواند اظهار نظر سياسي کند؟! ناگفته روشن است که اظهار نظر درباره اشخاص و چهره‌هاي سياسي هميشه جنجال آفرين بوده و به موضع‌گيري مخالفان مي‌انجامد؛ و بهتر است «انديشه‌ها» نقد شوند تا به فرموده اميرالمومنين(ع) با شناخت حق و باطل، اهل آن نيز شناخته شوند.
سرویس فرهنگی پایگاه 598 -  هادي قطبي/ چندي است که روزنامه‌هاي اصلاح طلب با تهيه خبر، گزارش و مصاحبه و نگارش مقالات متعدد، موضوع دخالت نکردن مداحان در مسائل سياسي را طرح مي‌کنند.(1)

در اين راستا يکي از نمايندگان مجلس مي‌گويد: «بهتر است مداحان به کار اصلي خود يعني عزاداري ايام محرم و صفر بپردازند».(2) عضو شوراي مرکزي حزب مردم سالاري نيز معتقد است: «مداحان در مجالس مذهبي، نبايد اظهار نظر سياسي کنند».(3) عضو مجمع روحانيون مبارز هم گفته است: «کار مداحان خواندن متن اشعاري است که در ارتباط با اهل بيت(ع) انتخاب کرده‌اند و ورود به مباحث سياسي و تاريخي کار آن‌ها نيست».(4)



عضو شوراي مرکزي حزب مردم سالاري مي‌گويد: «بايد از مداخله مداحان در مسائل سياسي جلوگيري کرد».(5) سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري نيز گفته است: «بهتر است مداحان محترم وارد فازهاي سياسي نشوند چراکه اصلا اين موضوع جزء شرح وظايف آن‌ها نيست».(6)و... يکي از جرايد هم در يادداشتي آورده است: «شأن اين‌گونه مجالس بايستي اجل از مباحث سياسي و تبليغي باشد...مردم صرفا به منظور عزاداري و آشنايي بيش‌تر با قيام و فلسفه عاشوراي دهه 60 هجري در اين مجالس حضور مي‌يابند.»(7)

نکته: ما با توهين و فحاشي در جلسات علني مداحان توسط مادحين محترم مخالفيم، اما انتقاد و موضع‌گيري و تحليل مسائل در چارچوب موازين ديني و اخلاقي نه تنها جرم نيست، بلکه بسيار ممدوح است و علاوه بر شناخت بيش‌تر مردم از مداحان، در بسياري از مواقع موجب بيداري مي‌شود. اين حُسن برخي مداحان ماست که از انگ خوردن نمي‌هراسند و خط و ربط هيأت خود را معلوم مي‌کنند. اما در رابطه با موج انتقادي برخي نشريات چهار نکته قابل توجه است:

1. چگونه است که اين گونه نشريات، از نويسنده ساده تا سياستمداران کهنه کار و نمايندگان مجلس حق اظهار نظر در مهم‌ترين مسائل سياسي کشور را دارند، اما يک مداح نمي‌تواند براي هواداران خود درباره مساله‌اي موضع گيري کند؟ چطور يک بازيگر سينما و يا بازيکن فوتبال و يا موسيقي‌دان مي‌تواند درباره مسائل سياسي اظهار نظر کند و حتي نسبت به اصل نظام هم ايجاد ترديد و از فتنه گران دفاع کند، اما يک مداح نمي‌تواند اظهار نظر سياسي کند؟!

به نظر مي‌رسد کساني که از ورود مداحان به عرصه سياسي هراس دارند، نگران موقعيت مداحان نيستند، بلکه نگران نفوذ کلام مداحان هستند؛ چراکه اينان به عنوان چهره‌هاي شناخته شده و مورد علاقه اقشار مختلف مردم از زن و مرد و پير و جوان هستند. منتقدان ورود مداحان به عرصه سياست، لابد موضع‌گيري مداحان در راهپيمايي‌ها و انتخابات را هم محکوم مي‌کنند مگر اين‌که اين موضع‌گيري به نفع آنان بوده باشد!

2. ناگفته روشن است که اظهار نظر درباره اشخاص و چهره‌هاي سياسي هميشه جنجال آفرين بوده و به موضع‌گيري مخالفان مي‌انجامد؛ و بهتر است «انديشه‌ها» نقد شوند تا به فرموده اميرالمومنين(ع) با شناخت حق و باطل، اهل آن نيز شناخته شوند و اين حقيقت مهم به جناح بازي تنزل نيابد.

3. هرچند انتقاد از مداحان به بهانه ورود در سياست ممکن است جو کاذبي عليه آنان ايجاد کند، اما اين برنامه ادامه جريان «غدير ستيزي» و جريان سکولاريسم در کشور است؛ يعني همان جدايي دين از سياست خودمان و فاصله انداختن بين عزاداري امام حسين(ع) و جريان‌هاي تاريخي و سياسي، مصداق دوري از شعار کل يوم عاشورا و کل ارض کربلاست.

4. مقام معظم رهبري توصيه فرموده‌اند: «من با اين كه در منبرهاي مداحي، هي تعرض به اين، بدگويي به آن بشود، موافق نيستم و اين‌ها را دوست نمي‌دارم؛ اما بصيرت‌بخشي خوب است،... ملت ايران مي‌دانند كه روحيه ايمان، اسلام، آزادي‌خواهي، استقلال‌طلبي، ايستادگي در راه درست، دشمن را عصباني كرده. مردم ما دشمن را هم مي‌شناسند.... اين بصيرت خيلي چيز باارزشي است.... يك برنامه مجلسي مداحي مي‌تواند يك بخشي را به اين اختصاص دهد. شعرش را پيدا كنيد، جملاتش را انتخاب كنيد. در يك لحظه‌ مناسب، گاهي اوقات يك كلمه به قدر يك كتاب در دل‌ها اثر مي‌گذارد. در دل‌ها اثر بگذاريد. من مي‌بينم كه خوشبختانه امروز جامعه مداحان انصافاً در اين جهت خيلي پيش رفته‌اند؛ حالا آن برنامه‌هايي كه ما توفيق پيدا مي‌كنيم بشنويم، يا اين‌جا برگزار مي‌شود، يا بعضاً از تلويزيون مي‌بينيم.» (8)

پي نوشت:

1.به عنوان نمونه ر.ک: روزنامه مردم سالاري 11/8/92، ص15؛ 13/8/92، ص15 و روزنامه آفتاب يزد 28و30/7/92، ص8؛ و روزهاي 16،14،13،12،11،7،5 آبان.

2و3. آفتاب يزد، 13/8/92، ص9.

4. مردم سالاري، 11/8/92، ص15.

5. همان، 13/8/92، ص15.

6. آفتاب يزد، 14/8/92، ص8.

7. همان، 16/8/92، ص7.

8. بيانات در ديدار جمعي از شاعران و ذاكرين اهل‌بيت(ع)، 3/3/90.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۵
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۱ - ۰۶ آذر ۱۳۹۲
۱۳
۱۵
آرزوی مرگ کردن برای دیگران موضع گیری نیست بی ادبی است.
به دیگران تهمت نفهم بودن زدن بی ادبی است.
به مداحان بگویید مودبانه حرفبزنند هر چه خواستند بگویند.
در ضمن غیر از مسولین نظام کسی حق موضع گیری ندارند اما تحلیل آزاد است این مبانی اولیه سیاست است.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۲ - ۰۸ آذر ۱۳۹۲
مرگ بر استکبار حلا این استکبار میخواهد امریکا باشد یا اسراییل یا انگلیس یا ......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۸ - ۰۶ آذر ۱۳۹۲
۱
۱
من فقط یه چیزیو میدونم که مداح اهلبیت بودن حرمت داره و اهمیت بسیار بالایی داره یه مداح باید از همه لحاظ بهترین وقابل قبول باشه به خصوص از لحاظ اخلاقی یعنی چیزی که برای یک مداح بودن لازم وواجب هست برای یک فوتبالیست یا بازیگر آپشن محسوب میشه...
یک مداح باید به بعنای واقعی در جلساتش تقوا رو رعایت کنه...چون اگه لغزش یا خطایی داشته باشن تبعاتش فقط به خود او محدود نمیشود وبا اعتقادات مردم مرتبط است... همچنین باید مداحان عزیز یادشون باشه که درمقابل سالارشهیدان باید پاسخ گو باشن ونباید خودشونو خرج یک طیف یا گروه سیاسی بکنن . مداحان عزیز توجه داشته باشن که هر جا منافع اسلام در خطر است بر انها واجب است که در حد توان خود روشن گری کنن ولی نباید مجالس اهلبیت را سیاست زده کرد...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۳ - ۰۶ آذر ۱۳۹۲
۲
۱۱
خاک بر سرت که خودتو با فوتبالیست بازی گر مقایسه میکنی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۹ - ۰۹ آذر ۱۳۹۲
خاک بر سر تو که مثل خوارج فقط ظاهر مطلب رو میبینی و به جان مطلب بی توجهی . خدا هدایتت کنه ان شاالله
نادعلي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۶ - ۰۶ آذر ۱۳۹۲
۱
۳
به نام خدا
با سلام. عرض شود همينكه برخي از اين هيات ها عزت به اسلام و مسلمين گذاشته اند و در دنيا شهرتي براي شيعه مظلوم دست و پا كرده اند و ما را انگشت نماي عالم كرده اند، كافي نيست؟
بهتر نيست كه بكذاريد همان سياست بازان و فوتباليست ها و بازيگران سينما بدون نياز به اين قبيل هيات ها سياست را به گند بكشند؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۸ - ۰۹ آذر ۱۳۹۲
سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ما . حالا شما بگو بهتر نیست که در هیات ،سیاستی که امام حسین دقیقا به خاطر آن قیام کرد و به شهادت رسید را به هیاتی ها بشناساند تا سیاستبازان غیر اسلامی آنان را مانند مردم کوفه فریب ندهند؟؟
سهیل بشردوست
-
۰۲:۰۷ - ۰۷ آذر ۱۳۹۲
۴
۲
خدایی راست میگید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۵ - ۰۷ آذر ۱۳۹۲
۲
۴
بصیرت دادن با حرف سیاسی زدن خیلی فرق داره.
اگر به سخنان رهبر دقت بکنید میبینید که ایشون خیلی کم وارد جزئیات مسائل سیاسی میشن و یا در مورد کسی حرف میزنن ولی نوع برخوردشون با مسائل سیاسی نشان از بصیرت ایشون هست که مردم هم از ایشون یاد میگیرن.
ولی متاسفنه مداحان کشور وارد جزئیات میشن.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۷ - ۰۷ آذر ۱۳۹۲
۱
۶
بزرگوار شان شما بسیار اجلی تر از بازیگر و فوتبالیست است همین مقایسه مع الفارق ضعف بینش حدای نکرده می تواند باشد شما باید به رهبری و مواضع ایشان اقتدا کنی و بس نه جلوتر نه عقب تر همین
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۷ - ۰۸ آذر ۱۳۹۲
۱۰
۱
سیاست ما عین دیانت ماست! واقعه عاشورا یک واقعه سیاسی بود نه صرف عاطفه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۲ - ۰۹ آذر ۱۳۹۲
۲
۱
کدام فوتبالیست یا بازیگر اگر هم اظهار نظر سیاسی کرده مثل منصور ارضی و ... حرف زده یا تهمت و افترا زده؟ کدوم بازیگر در جمعی به اندازه جمع عزاداران سخنان نامربوط زده و از وسایل و امکانات عمومی مثل مسجد، و تکیه و خیابان و دسته استفاده کرده؟ کدام فوتبالیست یا بازیگر آرزوی مرگ کسی رو به صورت علنی بیان کرده؟ یا کدومشون حرفهایی شبیه حرفهای سعید حدادیان در مورد مشایی و احمدی نژاد زده؟ البته به نظر من نباید بیشتر به مداحان گیر داد تا با این گیر دادن ها بزرگشون کرد. چون اغلب مداحان مشهور فعلی سواد، ادب و نگرش معقول و مناسبی ندارند.
پاسخ
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۲ - ۰۹ آذر ۱۳۹۲
۱
۱
مرگ بر سکولاریسم انگلیسی درود بر اسلام ناب محمدی که هرگز از سیاست جدا نبوده ونیست و نخواهد شد . یا علی
پاسخ
بصیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۲
۱
۳
این آقایان که مداحان را بازخواست میکنند نکند با جدایی دین از سیاست موافقند اگر این طور باشد که اسلامشان آمریکاییست و باید بروند فکری به حال عذاب آخرتشان کنند اگر توبه نکنند
پاسخ
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۲ - ۱۱ آذر ۱۳۹۲
۲
۲
یه مداح حق نداره نظر شخصی شو از تریبون امام حسین بیان کنه
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها