کد خبر: ۱۸۵۹۵۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۵     ۱۱ آذر ۱۳۹۲
معاون فرهنگی ارشاد دولت دهم گفت: قانون می‌گوید ناشر می‌تواند پس از لغو مجوز اعتراض کند، اما اعتراض ناشر به واقع اعتراض نبود بلکه اذعان به اشتباه خودش بود، لذا حکم ابلاغ شده است.
بهمن دری اخوی معاون اسبق فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره «نشر چشمه» و حکم صادره برای این ناشر و اینکه آیا موضوع صحت دارد که شما حکم را ابلاغ نکرده بودید، اظهار داشت: موضوع نشر چشمه موضوعی نازل اما بیّن است؛ حکم این ناشر ابلاغ شد، و آقای کیائیان مدیر انتشارات چشمه هم چند بار با بنده صحبت کرد و در ادامه اتحادیه ناشران و کتابفروشان وارد عمل شده و عذرخواهی کردند و نامه‌های بخشش فرستادند و به اصطلاح خودشان به این مطلب اذعان کردند، اما ما بر عهده قانون گذاشتیم تا این اشتباهات را بررسی کند چون این اشکالات و تخلفات مکرر بود.
 
وی ادامه داد: قانون می‌گوید که ناشر می‌تواند پس از لغو مجوز اعتراض کند، اما اعتراض ناشر به واقع اعتراض نبود بلکه اذعان به اشتباه خودش بود، لذا حکم ابلاغ شده است. ناشر پس از ابلاغ حتی می‌تواند تقاضای نشر جدید کند، بر این اساس ناشر برای ادامه فعالیت باید روند تایید صلاحیت مجدد را طی کند.
 
وی درباره اینکه این مسئله مطرح می‌شود که حکم صادره مدتها در کشوی میز کار شما در معاونت فرهنگی مانده بود و شما ابلاغ نکردید، توضیح داد: نه؛ چنین چیزی امکان ندارد؛ ابلاغ شده بود، دلیل آن هم اینکه بیش از 10 تا 12 نامه در رابطه با ابلاغ این مسئله به بنده رسیده بود، پس اگر ابلاغ نشده نباید نامه هم به دست من می‌رسید، اما چندین نامه رسید که می‌توان این مسئله را با پادرمیانی حل کرد، حتی اتحادیه ناشران و کتابفروشان هم نامه نوشتند و البته موضوع به گونه‌ای نبود که در اختیار بنده باشد به گونه‌ای شد که وزارتخانه، وزیر ارشاد و حراست بر این مسئله صحه گذاشته بودند و اینگونه نبود که حکم را در کشوی میزم بگذارم و احاله به زمان کنم.
 
دری اخوی تصریح کرد: فکر می‌کنم موضوعی بنام نشر چشمه به حدی موضوع پیش پا افتاده‌ای است که باید به فراموشی سپرد. اما فکر می‌کنم برخی بدشان نمی‌آید به آن دامن بزنند، نشر چشمه هم به مانند سایر ناشران لغو مجوز شده می‌تواند درخواست پروانه نشر دهد.
 
معاون اسبق فرهنگی ارشاد در زمان سید محمد حسینی پیرامون این سوال که حکم چشمه مبنی بر تعلیق بود یا لغو مجوز ناشر، تاکید کرد: در هیات نظارت بر تخلفات ناشران به دلیل تعداد پرونده‌های ناشر که چندین بار تذکر، یادآوری شفاهی و ... دریافت کرده بود حکم بر لغو مجوز دایر است، فکر می‌کنم پرونده موجود حاکی از آن است که از 15 سال اخیر از سوی اداره کتاب این ناشر مدام تذکر گرفته است، ولی چندین بار حالت تعلیق داشت تا بر روند فعالیتش رسیدگی شود، اما نهایت در آخرین جلسه هیات نظارت حکم مبنی و دال بر لغو امتیاز این نشر شد، زیرا پرونده این ناشر مطّول و مفصل است.
 
بهمن دری اخوی معاون فرهنگی بود که در زمان او برخی ناشران تعلیق و نشر چشمه لغو مجوز شد این روند در زمان علی اسماعیلی معاون دهم فرهنگی نیز ادامه داشت، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادامه فعالیت چشمه خبرداده و سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز از تشکیل کمیته حقوقی برای بررسی روند این پرونده مواردی را بیان کرده بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها