يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۸۵۹۸۴
زمان انتشار: ۱۱:۲۷     ۱۱ آذر ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
مهدی کروبی با انتقاد شدید از کسانی که به دستگاه قضا حمله می کنند توطئه علیه جمهوری اسلامی را توطئه علیه امام دانست و مردم را به هوشیاری فراخواند و گفت : این مردم تا وقتی با رهبر هستند شکست ناپذیرند.

رخدادهای 10 و 11 آذر 1359

چکیده

  • همزمان با تعطیل اعتراض آمیز بازارهای قم ، مشهد و سایر شهرستان ها بازار تهران نیزدر اعتراض به توطئه های جدید و سازمان یافته در سراسر کشور علیه روحانیت انقلابی تعطیل شد.
  • بهزاد نبوی وزیر مشاور: تا زمانیکه شرایط ایران به صورت کامل از سوی آمریکا اجرایی نشود  گروگان ها آزاد نخواهند شد.
  • روابط میان اردن و سوریه به شدت متشنج شده و بحران و نقل و انتقالات نظامی در مرز دو کشور ادامه دارد .
  • بمبی که در داخل یک اتومبیل رنو کارگذاشته شده بود در پارکینگ روبروی موزه ایران باستان منفجر شد.
  • معاون نخست وزیر و سرپرست بنیاد مستضعفان در نامه ای به علیرضا نوبری رئیس بانک مرکزی تاکید کرد تکلیف شرکت های مصادره شده بنیاد تا پایان ماه باید مشخص شود.
  • مکری سفیر ایران در شوروی : ما خرید اسلحه از غرب را متوقف کردیم بنابراین شرط بی طرفی این است که شوروی از فروش اسلحه به عراق که به هزینه بدبختی و فقرآن ملت تمام می شود خودداری کند.
  • قوای دشمن از سراسر رود کارون عقب رانده شدند . نبرد شدید نیز در بخش غربی و شرقی خرمشهر از سرگرفته شده است .
  • علیرضا نوبری رئیس کل بانک مرکزی: ذخایر ارزی ما از دو قسمت تشکیل می شود ذخایر آزاد و ذخایر مسدود شده ، ذخایر آزاد هم اکنون در حدود 6 میلیارد دلار است.
  • ناخدایکم بهرام افضلی فرمانده نیروی دریایی: از نیروی دریایی عراق جز چند واحد کوچک چیزی باقی نمانده است.
  • مهدی کروبی رئیس بنیاد شهید با انتقاد شدید از کسانی که به دستگاه قضا حمله می کنند گفت : مگر اعدام خسرودادها و هویداها و نصیری ها چه جرمی دارد که الان به قضات حمله می شود؟
رخدادهای 10 آذر 1359

تظاهرات گسترده در سراسر کشور در حمایت از یاران امام

همزمان با تعطیل اعتراض آمیز بازارهای قم ، مشهد و سایر شهرستان ها بازار تهران نیز امروز یکپارچه تعطیل شد و بدین وسیله بازاریان تهران نیز اعتراض خود را نسبت به توطئه های جدید و سازمان یافته در سراسر کشور علیه روحانیت انقلابی اعلام کردند.

زمینه اعتراض از زمانی فراهم شد که شنبه گذشته پس از سخنرانی احمد سلامتیان در مشهد حدود 400 نفر به راهپیمایی پرداخته و علیه روحانیت متعهد و مبارز از جمله آیات بهشتی و خامنه ای شعار دادند. در پی وقوع این اقدامات تفرقه انگیز بازاریان قم و مشهد بلافاصله اعلام کردند که بازارها را به عنوان اعتراض تعطیل می کنند.(1)

بهزاد نبوی : تا شرایط ما کاملا اجرا نشود گروگان ها آزاد نمی شوند

بهزاد نبوی وزیر مشاور گفت : تا زمانیکه شرایط ایران به صورت کامل از سوی آمریکا اجرایی نشود  گروگان ها آزاد نخواهند شد. وی اظهار داشت : دولت جمهوری اسلامی ایران در مورد گروگان ها فقط مصوبات مجلس را در این زمینه به اجرا می گذارد و شایعاتی که رادیوی دروغ پرداز آمریکا در این مورد منتشر می کند کاملا تکذیب می شود.

وی گفت : جواب آمریکا یک جواب صریح و به درد بخور نیست البته اول اعلام شده بود که 4 شرط ما را پذیرفته اند اما وقتی متن اصلی پاسخ آنها را دریافت کردیم متوجه شدیم به جای شروط تصویب شده و به وسیله مجلس آنها می خواهند مسائل دیگری را در این شروط بگنجانند و بعضا هم مشکلات قانونی و تفکیک قوا را در آمریکا مطرح کرده اند. نبوی ادامه داد : ما منتظریم که آمریکا موضع خود را دقیقا در مورد شروط یاد شده اعلام کند و ما هم پاسخ آن را به وسیله دولت الجزایر خواهیم داد.

وی در مورد اقدامات تبلیغاتی ایران گفت : به علت اینکه پول و سرمایه دست صهیونیست ها است و آنها رسانه های بین المللی را در اختیار دارند ما نمی توانیم در این عرصه موفقیتی داشته باشیم هر چند با قوت عمل کنیم و در نتیجه این انتظار که ما بتوانیم جو مثبتی در خارج از کشور به وجود آوریم انتظار بیهوده ای است. نبوی همچنین در مورد جیره بندی کالاها گفت : توزیع اجناسی که جیره بندی نشده اند نیز تحت کنترل شدید دولت قرار خواهد گرفت.(2)

مکری: شوروی ظاهرا جنگ ایران و عراق را به نفع آمریکا می داند و مایل نیست بی طرفی خود را در قبال دو دولت از دست بدهد ولی من به آنها یادآور شده ام وقتی می توان موضع شوروی را بی طرفانه دانست که این کشور از ارسال اسلحه به عراق خودداری کند.

صف آرایی سوریه و اردن در برابر هم

روابط میان اردن و سوریه به شدت متشنج شده و بحران و نقل و انتقالات نظامی در مرز دو کشور ادامه دارد . مسافرینی که از امان به سوریه وارد شده اند می گویند که آمادگی نظامی در مرز دو کشور تقویت شده و وسایل خاکبرداری نظامی به صورت شبانه روزی جهت تهیه سنگر برای تانک ها و زره پوش ها فعالیت می کنند. از سوی دیگر هواپیماهای تجسسی اردن مرتب بر فراز آسمان امان و پایگاه های نظامی اردن و مرز سوریه پروازهای شناسایی انجام می دهند.

یاسر عرفات رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین نیز وارد سوریه شده و با حافظ اسد رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرد . جزئیات این دیدار هنوز منتشر نشده است. عبدالله بن عبدالعزیز معاون دوم نخست وزیر عربستان نیز برای جلوگیری از جنگ میان دو کشور اردن و سوریه به دمشق رفته و به مدت 2 ساعت به صورت محرمانه با اسد به گفت و گو نشسته است.

از سوی دیگر آمریکا مدعی شده است امنیت اردن برای آن کشور حیاتی است ، دولت سوریه در پاسخ به آمریکا گفته است : اگر این کشور در واقع به امنیت اردن علاقمند است چگونه در سال 1967 ساکت نشست تا رژیم اشغالگر قدس بتواند تمامی ساحل غربی رود اردن و قسمت شرقی بیت المقدس را در یک جنگ 6 روزه تصاحب کند؟! منابع رسمی در دمشق همچنین گفتند دولت سوریه به آمریکا اعلام کرده است که از امنیت ملی خود بدون توجه به خطرات و بهایی که برای آن پرداخت خواهد کرد دفاع می کند.(3)

انفجار بمب در تهران 5 مجروح و چند بازداشت

بعد از ظهر دیروز یکشنبه بمبی که در داخل یک اتومبیل رنو کارگذاشته شده بود در پارکینگ روبروی موزه ایران باستان منفجر شد. میرزا خلیلی معاون پلیس تهران گفت : این انفجار به احتمال قوی برای ایجاد رعب و وحشت طراحی و به اجرا گذاشته شده است. بنا به اظهار شاهدان عینی انفجار این بمب مقارن با تظاهراتی بود که بعد از سخنرانی شیخ علی تهرانی در میدان ارک انجام می شد و تظاهرکنندگان در حالی که شعارهایی علیه حزب جمهوری اسلامی می دادند به طرف میدان امام خمینی در حرکت بودند.(4)

سرپرست بنیاد مستضعفان : تکلیف شرکت های مصادره شده باید معلوم شود

معاون نخست وزیرو سرپرست بنیاد مستضعفان در نامه ای به علیرضا نوبری رئیس بانک مرکزی تاکید کرد تکلیف شرکت های مصادره شده بنیاد تا پایان ماه باید مشخص شود. در بخشی از این نامه آمده است : اکنون با موافقت نخست وزیر که مسئولیت این بنیاد را از طرف امام به عهده دارند بدین وسیله اعلام می دارد که اگر تا اوخر آذرماه سال 1359 بانک ها برای تعیین تکلیف نهایی نسبت به حل مشکلات این شرکت ها اقدام نکنند بنیاد علیرغم میل باطنی مسئولیت و مدیریت و نگهبانی خود را از آنها سلب نموده و رسالتش را در حفظ بیت المال که فاقد سرپرست بوده اند تمام شده تلقی خواهد کرد.(5)

مکری : ما خرید سلاح از غرب را متوقف کرده ایم / شوروی بی طرفی ادعایی را رعایت کند

دکتر محمد مکری سفیر ایران در شوروی گفت : مسکو باید ارسال اسلحه به عراق را قطع کند. وی اظهار داشت : همان طور که در رسانه های گروهی منعکس شد من بارها به دولت شوروی اخطار کرده بودم اگر چنانچه ارسال سلاح به عراق را قطع نکنند احتمال دارد من به تهران احضار شوم. مکری افزود : امیدوارم هر چه زودتر وزیر خارجه تعیین شود تا مشکلات کنونی نیز به نحو صحیح حل گردد.

بهزاد نبوی: تا زمانیکه شرایط ایران به صورت کامل از سوی آمریکا اجرایی نشود گروگان ها آزاد نخواهند شد. دولت جمهوری اسلامی ایران در مورد گروگان ها فقط مصوبات مجلس را در این زمینه به اجرا می گذارد و شایعاتی که رادیوی دروغ پرداز آمریکا در این مورد منتشر می کند کاملا تکذیب می شود.

وی افزود : شوروی ظاهرا جنگ را به نفع آمریکا می داند و مایل نیست بی طرفی خود را در قبال دو دولت از دست بدهد ولی من به آنها یادآور شده ام وقتی می توان موضع شوروی را بی طرفانه دانست که این کشور از ارسال اسلحه به عراق خودداری کند. مکری همچنین گفت : ما خرید اسلحه از غرب را متوقف کردیم بنابراین شرط بی طرفی این است که شوروی از فروش اسلحه به عراق که به هزینه بدبختی و فقرآن ملت تمام می شود خودداری کند.(6)

رخدادهای 11 آذر 1359

طول رود کارون از دشمن پاکسازی شد

آخرین اخبار جنگ حاکیست توسط پاسداران در جبهه های سلیمانیه و محمدیه 5 تانک دشمن منهدم و 5 تانک سالم به غنیمت گرفته شد. در یک عملیات چریکی در تنک حاجیان نیز رزمندگان و پاسداران انقلاب توانستند با وارد کردن تلفات سنگین به نیروهای عراقی آنان را وادار به عقب نشینی کنند. همچنین قوای دشمن از سراسر رود کارون عقب رانده شدند . نبرد شدید نیز در بخش غربی و شرقی خرمشهر از سرگرفته شده است . (7)

کشور 6 میلیارد دلار ذخایر آزاد ارزی دارد

علیرضا نوبری رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه ای اظهار داشت : ما از ابتدا امام را در جریان مسائل پولی کشور می گذاشتیم و می دانید که یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی حفظ ارزش پول است که با اعمال سیاست پولی باید آن را در حد متعادل حفظ کند.

وی ادامه داد : مسئله بنیاد مستضعفان و بدهکاران به بانک ها از مدت ها پیش حتی در جلسات شورای انقلاب نیز مطرح بود به طور مثال هژبر یزدانی و وابستگانش در حدود 40 میلیارد ریال به شبکه بانکی کشور بدهکارند و از طرف دیگر دارایی هایی داشته اند که به نفع بنیاد مستضعفان ضبط شده ولی بدهی آنها به بانک ها پرداخت نشده است.

وی ادامه داد : نظر امام این بود که از لحاظ شرعی طلبکاران بر این دارایی ها حق دارند و بخصوص اینکه هم اکنون بانک ها به صورت ملی درآمده و جزو بیت المال محسوب می شوند و در نتیجه این بدهی ها، بدهی به بیت المال محسوب می شوند.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد ذخایر ارزی کشور نیز گفت : ذخایر ارزی ما از دو قسمت تشکیل می شود ذخایر آزاد و ذخایر مسدود شده ، ذخایر آزاد هم اکنون در حدود 6 میلیارد دلار است یعنی اگر ما حتی به دلایل سیاسی نتوانیم ذخایر مسدود خود را آزاد کنیم و حتی اگر قطره ای نفت نفروشیم و صادرات غیرنفتی هم نداشته باشیم این مقدار ذخیره برای مدت 6 ماه کافی است.(8)

آغاز محاکمه نادر باتمانقلیچ در دادگاه انقلاب

شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مرکز صبح دیروز به منظور رسیدگی به اتهامات سپهبد نادر باتمانقلیچ رئیس ستاد ارتش در زمان کودتای 28 مرداد  و همچنین فریدون باتمانقلیچ صاحب باشگاه قصر یخ تشکیل جلسه داد. در بخشی از کیفر خواست نادر باتمانقلیچ آمده است :

شرکت مستقیم و فعال در جریان کودتای 28 مرداد 1332 و سرکوب انقلابیون و از طراحان و برنامه ریزان اصلی کودتا منتهی به قتل ،ضرب ، جرح ، حبس و اعدام مبارزان ، کوشش و جدیت در تحکیم و تداوم رژیم پهلوی ، شرکت فعال در پیمان استعماری سنتو منجر به وابستگی ایران به آمریکا ، ارتباط با عوامل آمریکا و دریافت نشان از این کشور به مناسبت حضور در کودتای 1332 ، غصب اراضی مزروعی کشاورزان به دستور شاه و ظلم و ستم به اهالی قریه حصار امیر و اسفردین قزوین و...از جمله موارد اتهامی نادر باتمانقلیچ است.(9)

سخنان کروبی در مورد ضد انقلاب و رحم نکردن به افرادی که سابقه روشنی در دشمنی با انقلاب دارند حال و روز خود وی در این ایام است . عده ای در تلاشند تا سران فتنه ننگین 88 آزاد شوند تا به اقدامات پیشین خود ادامه دهند و این همه در حالی است که خیانت های این افراد از جمله موسوی و کروبی بر همگان عیان است .

ناخدا افضلی : از نیروی دریایی عراق چیزی نمانده است

ناخدایکم بهرام افضلی فرمانده نیروی دریایی در یک مصاحبه رادیوی با بخش عربی صدای جمهوری اسلامی ایران گفت : از نیروی دریایی عراق جز چند واحد کوچک چیزی باقی نمانده است. وی همچنین گفت : در حال حاضر تنگه هرمز و مناطق حیاتی خلیج فارس تحت کنترل ما است هر چند که تعدادی ناو جنگی از کشورهای آمریکا ، انگلیس و فرانسه به رغم خواسته ما در غرب و شرق تنگه هرمز حضور دارند.(10)

کروبی : مردم تا زمانی که با رهبر هستند شکست ناپذیرند

مهدی کروبی رئیس بنیاد شهید و نماینده الیگودرز با انتقاد شدید از کسانی که به دستگاه قضا حمله می کنند گفت : مگر اعدام خسرودادها و هویداها و نصیری ها چه جرمی دارد که الان به قضات حمله می شود؟ وی با هشدار نسبت به آزادی ضد انقلاب از زندان گفت : مگر همین محققی ها و مهدیون ها نبودند که از زندان آزاد و سپس از سردسته های ضد انقلاب شدند؟ وی توطئه علیه جمهوری اسلامی را توطئه علیه امام خواند و مردم را به هوشیاری فراخواند. کروبی همچنین گفت : این مردم تا وقتی با رهبر هستند شکست ناپذیرند.(11)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 11 آذر1359، صفحه 7

2- اطلاعات ، 10 آذر1359، صفحه 2

3- اطلاعات ، 10 آذر1359، صفحات 2 و 12

4-  اطلاعات ، 10 آذر1359، صفحه 2

5-  اطلاعات، 10 آذر1359 ، صفحه 11

6- اطلاعات ، 10 آذر1359، صفحه 12

7-  اطلاعات ، 11 آذر 1359 ، صفحات 2 ، 11 و 12

8-  اطلاعات ، 11 آذر1359 ، صفحه 3

9- اطلاعات ، 11 آذر1359 ، صفحه 9

10- جمهوری اسلامی ، 11 آذر1359، صفحه 7

11- اطلاعات ، 11 آذر1359، صفحه 6 ، سخنان کروبی در مورد ضد انقلاب و رحم نکردن به افرادی که سابقه روشنی در دشمنی با انقلاب دارند حال و روز خود وی در این ایام است . عده ای در تلاشند تا سران فتنه ننگین 88 آزاد شوند تا به اقدامات پیشین خود ادامه دهند و این همه در حالی است که خیانت های این افراد از جمله موسوی و کروبی بر همگان عیان است حال با چه مجوزی کسانی را که طرفداران خود را به قیام علیه جمهوری اسلامی دعوت کرده اند می توان آزاد کرد سوالی است که برخی باید بدان پاسخ دهند . از سوی دیگر جای شاکی و متهم در برخی رسانه ها عوض شده است گویا به جای آن که افرادی نظیر هویدا ، نصیری ، موسوی ، خاتمی و کروبی به اتهام خیانت علیه کشور و اسلام محاکمه شوند باید مدافعان انقلاب و خون های مطهر شهدا محاکمه شوند !

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها