کد خبر: ۱۸۶۴۳۵
زمان انتشار: ۰۰:۰۷     ۱۳ آذر ۱۳۹۲
پایگاه هم اندیشی نوشت: قبول داریم که زمان رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی طولانی شده است"این پاسخ دادستان کل کشور به سوال تکراری خبرنگاران در پنجاه و ششمین نشست خبری روزگذشته  سخنگوی قوه قضائیه بود.

 پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی یکی از پرونده هایی است که  روند رسیدگی به آن مدتهاست به طول انجامیده است  از این رو  سوال زمان رسیدگی به پرونده مهدی مهدی هاشمی  به پای ثابت نشست های خبری سخنگوی قوه قضائیه تبدیل شده است.

از زمان بازگشت مجددمهدی هاشمی رفسنجانی به کشور پس از اقامت 3ساله در انگلستان به بهانه تحصیل و رسیدگی به شعب خارجی دانشگاه آزاد بیش از436روز می گذرد.
از زمان بازگشت مهدی هاشمی رفسنجانی به کشور در تاریخ دوم مهرماه سال 91بحث محاکمه وی نزد افکار عمومی و رسانه ها مطرح شد.

مهدی هاشمی پس از بازگشت به تهران در فرودگاه توسط نماینده دادستانی تفهیم اتهام شد و تعهد داد تا 24 ساعت بعد خود را به دادستانی معرفی کند.

امامهدی هاشمی رفسنجانی پس 85روز در زندان اوین آزاد شد.
محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی  در تاریخ 28آذر با بیان اینکه موکلش با قراروثیقه  آزاد شده است گفت: واقعیت این است که این مبلغ 10میلیارد وثیقه  ای سنگین است، اما ما نخواستیم دیگر اعتراض کنیم. به هر حال تصمیم با دستگاه قضایی است و قرار وثیقه صادر شده قابل اعتراض نیست که بتوان به آن اعتراض کرد!

طباطبایی در همان ایام در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه امکان بازگشت مهدی هاشمی به زندان اوین وجوددارد یا خیر گفت: امکان این مساله وجود ندارد، چون معمولا قرار را تشدید نمی‏‌کنند. وقتی متهمی با قرار وثیقه آزاد می‏‌شود دیگر دلیلی برای تشدید قرار از سوی دستگاه قضایی وجود ندارد.باید صبر کنیم تا کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارجاع داده شود تا بعد از طی مراحل قانونی حکم دادگاه تکلیف متهم را مشخص کند


پس از  آزادی مهدی هاشمی رفسنجانی اما ،ادامه رسیدگی به پرونده وی به پای ثابت نشست های قوه قضائیه تبدیل شد و  وتقریبا در تمام نشست های خبری پس از آن حجت الاسلام محسنی مجبور شد به سوالت خبرنگاران پیرامون این مسئله توضیح دهد
پیش از این دادستان کل کشور از محرز بودن جرم مهدی هاشمی رفسنجانی خبر داده بود و علت طولانی شدن روند رسیدگی را "نقص پرونده" اعلام کرده بود.

سخنگوی قوه قضئیه   روز گذشته نیز بااین  سوال تکرای مواجه  شدو در پاسخ گفت:  "ما قبول داریم که این پرونده حساسیت بالایی داشته و مردم برایشان مهم است که سرانجام رسیدگی به ان چه شده است.
 
دادستان کل کشور گفت: از طرف دیگر ما اعتقاد داریم که این پرونده باید تدابیری اندیشیده می‌شد تا رسیدگی آن به این میزان کند و با وقفه زمانی روبرو نمی‌شد.
 
سخنگوی قوه قضاییه گفت:  به هر ترتیب متاسفانه این پرونده به دلیل یکسری استعلام که عمدتاً مربوط به مسائل خارجی می‌شده است با کندی پیش رفته و هنوز به نتیجه نرسیده است"


سخنگوی قوه قضائیه همچنین  در پنجاه و پنجمین نشست خبری خود در تاریخ 21آبان سال 92  در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود دستگاه قضا بعد از انتخابات ریاست جمهوری جدیتی برای محاکمه مهدی هاشمی ندارد، گفت: "قوه قضاییه در مقام رسیدگی به این پرونده است و همانطور که گفتم پرونده ابتدا به دادگاه رفت اما دادگاه از آن نقصی گرفت و بار دیگر پرونده به دادسرا بازگشت که اگر این نقص برطرف شود پرونده به دادگاه ارجاع داده می‌شود.

 وی تأکید کرد: شاید توقع مردم این است که رسیدگی به این پرونده سرعت بیشتری داشته باشد اگر از من هم بپرسند می‌گویم که رسیدگی به این پرونده طول کشیده اما می‌دانم که مقام‌های مربوط تلاش خود را می‌کنند"

محرز شدن جرم هاشمی
محسنی اژه ای در تاریخ 22مهر 1392و درپنجاه و سومین نشست خبری خود با خبرنگاران از محرز شدن جرم مهدی هاشمی رفسنجانی خبر دادوگفت:مهدی هاشمی در اینجا و رسانه‌ها هر چند مطرح شده و کیفرخواست وی ارائه شده و این به معنی آن است که مهدی هاشمی از نگاه مقام قضایی دادسرا متهم و مجرم است و اتهام و جرم وی از نظر بازپرس محرز و قرار مجرمیت برای او صادر شده است.

وی ادامه داد: دادگاه نواقصی را در مورد این پرونده مطرح کرده و شعبه مجددا برای رفع نقص تلاش می‌کند.

پیش از این نیز محمود علیزاده طباطبایی در تاریخ23مهر از احضار مهدی هاشمی به دادسرا خبر داده بودو گفته بود:
" بازپرس همچنان در حال انجام تحقیقات و رفع نواقص پرونده است"


اما قاضی سراج  که پرونده رسیدگی به عهده وی بوده است  پس از انتصاب به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص نقص پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی در تاریخ 15مهرماه اظهار داشت: رفع ایرادات پرونده مهدی هاشمی به‌عهده دادسرا است و این موضوع در اختیار من نیست.


اما حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری در جلسه صحن علنی مجلس نسبت به پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی گفت:  برخوردهای دوگانه در پرونده های قضایی، سّم است

حمید رسایی در ادامه تذکر خود تاکید کرد: سخنگوی دستگاه قضایی اعلام کرده که این فرد متهم و مجرم است و اتهام و جرم وی از نظر بازپرس محرز و قرار مجرمیت برای او صادر شده ولی الان حدود 436 روز است که با ادعای نقصان پرونده، موضوع راکد گذاشته شده. متهم و مجرمی در این سطح فقط با وثیقه 10 میلیاردی آزاد است .

پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی در حالی به یکی پرونده های کش دار قوه قضائیه تبدیل شده است که وی در چندین سفر پدرش، ازجمله سفر وی به استان کرمانشاه وی را همراهی کرده بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۴
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها