امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۱۸۷۳۶۱
زمان انتشار: ۱۰:۳۲     ۱۷ آذر ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش درچنین روزی
سید حسین خمینی در پاسخ به بنی صدر: عده ای از مخالفت امام با رئیس جمهور خوشحال خواهند شد اما دیده ایم حضرتش تاکنون با تمام مسائل مختلفی که پیش آمده همچنان پشتیبان رئیس جمهور هستند.

رخدادهای 17 آذر1359

چکیده

  • بنی صدر در نامه ای به سید حسین خمینی نوشت: دشمنان تلاش دارند با زمین زدن رئیس جمهور پایه های نظام نوپای اسلامی را خراب کنند.
  • سید حسین خمینی در پاسخ به بنی صدر در نامه ای نوشت : واقعیت این است که یک عده ای مرموز و ضد انقلاب هستند که می خواهند ریاست جمهوری را به مخالفت با رهبری برانگیزند.
  • جانشین فرمانده نیروی دریایی:‌ عراق از طرف دریا در محاصره نظامی و اقتصادی ایران قرار دارد .
  • رفت و آمد دانشجویان افغانی و ایرانی تا سه ساعت پس از پایان دیدار رسمی سه روزه برژنف رهبر شوروی از هند و از دهلی نو ممنوع شد.
  • شهردار تهران: بر اساس آمارگیری های نسبی که از سوی سازمان برنامه ریزی شهر تهران صورت گرفته است هم اکنون جمعیت تهران از مرز 6 میلیون نفر هم گذشته است.
  • یاسر عرفات: انقلاب اسلامی با سرنگون کردن رژیم شاه که بزرگترین پایگاه امپریالیسم در منطقه بود مهمترین خدمت را به انقلاب فلسطین کرده است.
  • نهادهای انقلابی اصفهان در نامه ای خطاب به آیت الله هاشمی رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کردند : چرا قبل از این که مردم اصفهان علیه نماینده ضد انقلاب خود قیام کنند مجلس اقدامی نکرده و امروز نیز نمی کند؟
  • حجت الاسلام معادیخواه: هیچ مسئله ای برای انقلاب اسلامی ما اصولی تر از این معنا نیست که از نفوذ خط غرب و خط آمریکا در این انقلاب جلوگیری کنیم.
بنی صدر : می خواهند با زمین زدن من نظام را خراب کنند!

بنی صدر در نامه ای به سید حسین خمینی به مصاحبه اخیر او واکنش نشان داده و نوشت : دشمنان تلاش دارند با زمین زدن رئیس جمهور پایه های نظام نوپای اسلامی را خراب کنند. وی در بخشی از این نامه نوشته است : مخالفت بنیانگذار جمهوری اسلامی با اولین رئیس جمهور و روانه کردن او چه بر سر جمهوری در اوضاع فعلی کشور می آورد؟ بنی صدر همچنین از انتشار نامه محرمانه خود به امام انتقاد کرد.

پاسخ سید حسین خمینی به بنی صدر

سید حسین خمینی نیز در پاسخ به بنی صدر در نامه ای نوشت : عده ای از مخالفت امام با رئیس جمهور خوشحال خواهند شد اما دیده ایم حضرتش تاکنون با تمام مسائل مختلفی که پیش آمده همچنان پشتیبان رئیس جمهور هستند و واقعیت این است که یک عده ای مرموز و ضد انقلاب هستند که می خواهند ریاست جمهوری را به مخالفت با رهبری برانگیزند و رئیس جمهور باید یقین داشته باشد که امام بالاتر از آن است که کسانی با حرف هایی او را برانگیزند البته امیدواریم ریاست جمهوری نیز با آگاهی خود جلوی نقشه های شوم کسانی را که می خواهند ریاست جمهوری را به مخالفت با رهبری بکشانند بگیرد.

احتمال بدهید نامه از سوی دفتر خودتان منتشر شده باشد

وی همچنین در پاسخ به این انتقاد که چرا نامه محرمانه من به امام منتشر شده است گفت :شخص امام فرمودند که نامه به وسیله قاصد آقای بنی صدر به دست ایشان رسیده است پس در این میان کسی جز حضرت امام نمی ماند که نامه را منتشر کرده باشد . آیا بهتر نیست که ریاست جمهوری احتمال بدهد که ممکن است این نامه به وسیله افراد دفتر خود ایشان منتشر شده باشد؟ فکر می کنم احتمالش ضرر نداشته باشد.(1)

عراق از دریا به محاصره اقتصادی – نظامی ایران درآمد

در پی پیروزی های اخیر نیروی دریایی در خلیج فارس و در جنگ با عراق ناخدا مدنی نژاد جانشین فرمانده نیروی دریایی گفت :‌عراق از طرف دریا در محاصره نظامی و اقتصادی ایران قرار دارد .  وی با اعلام این که ارتش عراق یک ارتش بی آرمان است گفت :

حجت الاسلام معادیخواه: امروز می گویند خط امام روشن نیست کجای این خط روشن نیست ؟ از پیروزی انقلاب تاکنون امام در کجا موضع مبهمی داشته است ؟ می پرسند خط لیبرال ها چیست؟این خیلی روشن است زیرا این خط همان است که کارهایش از طریق لانه جاسوسی فاش شد.

نیروی دریایی ایران در آب های دشمن مشغول فعالیت است و عراق برای ده سال آینده دیگر نیروی دریایی نخواهد داشت. وی با اعلام این که نیروی دریایی ایران از اولین روزهای جنگ حالت تهاجمی داشته است گفت : با انهدام سکوهای نفتی عراق توسط ایران عراق برای 5 سال آینده نمی تواند از خلیج فارس نفت صادر کند.(2)

رفت و آمد دانشجویان افغانی و ایرانی در دهلی نو ممنوع شد

دانشجویان افغانی و ایرانی در دهلی نو یادداشت هایی از اداره مهاجرت محل اقامت خود دریافت کرده اند که بر اساس آن رفت و آمد آنها در شهر از تاریخ دریافت این یادداشت تا سه ساعت پس از پایان دیدار رسمی سه روزه برژنف رهبر شوروی از هند و از دهلی نو ممنوع شده است. بر اساس گزارش های رسیده دانشجویان افغان در نظر داشتند امروز همزمان با ورود برژنف به دهلی نو به عنوان اعتراض به دیدار او از هند تظاهرات کنند. دانشجویان مسلمان افغان به اشغال کشورشان توسط شوروی معترض هستند.(3)

جمعیت تهران از مرز 6 میلیون نفر گذشت

شهردار تهران گفت : بر اساس آمارگیری های نسبی که از سوی سازمان برنامه ریزی شهر تهران صورت گرفته است هم اکنون جمعیت تهران از مرز 6 میلیون نفر هم گذشته است. مهندس توسلی با اعلام این خبر گفت : آن چه مسلم است کنترل جمعیت تهران بدون برنامه ریزی های اصولی و همکاری و همگامی کلیه سازمان های مسئول امکان پذیر نخواهد بود و حالا که در شرایط کنونی، جنگ بهترین فرصت را برای جابجایی معکوس جمعیت فراهم آورده است؛ دولت باید مسئله جلوگیری از ورود مهاجران شهرستانی و برگشت آنها به شهرهایشان را خیلی جدی تلقی کند.(4)

عرفات : انقلاب ایران بزرگترین خدمت به فلسطین بود

یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین در مصاحبه ای با مجله لبنانی النهارالعربی چاپ پاریس گفت : انقلاب اسلامی با سرنگون کردن رژیم شاه که بزرگترین پایگاه امپریالیسم در منطقه بود مهمترین خدمت را به انقلاب فلسطین کرده است.

وی ادامه داد : آنان که می گویند انقلاب ایران باعث به وجود آمدن مشکلات مذهبی در جهان عرب شده و بر یکپارچگی تصمیم اعراب تاثیر گذاشته می خواهند با این سخنان بین ما و ایرانی ها تفرقه بیندازند انقلاب ایران یک کودتای نظامی نیست بلکه یک انقلاب کامل به مفهوم کلمه است.(5)

یاسر عرفات: آنان که می گویند انقلاب ایران باعث به وجود آمدن مشکلات مذهبی در جهان عرب شده و بر یکپارچگی تصمیم اعراب تاثیر گذاشته می خواهند با این سخنان بین ما و ایرانی ها تفرقه بیندازند انقلاب ایران یک کودتای نظامی نیست بلکه یک انقلاب کامل به مفهوم کلمه است.

نامه نهادهای انقلابی اصفهان به هاشمی

نهادهای انقلابی اصفهان در نامه ای خطاب به آیت الله هاشمی، رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کردند: سوال ما این است که چرا قبل از این که مردم اصفهان دست به این اقدام انقلابی بزنند شما علیه این شیطنت ها عصیان نکردید ملاحظه چه چیز را کردید آیا یقین نداشتید و فکر کردید موکلین ایشان هنوز دریافت صحیحی از اوضاع ندارند و آزرده خاطر می شوند .

در ادامه این نامه آمده است : به یاد داشته باشید که این قیام شور انگیز مردم قهرمان اصفهان به دنبال وقایعی است که در طول یک سال اخیر به عناوین مختلف از طرف جریانی ظاهر الصلاح که یکی از نمایندگان این شهر به نام احمد سلامتیان سمبل بارز آن است اتفاق افتاده و تبلور حرکت این جریان با اعمال نماینده مزبور در مشهد مشخص می شود.(6)

معادیخواه : قلب امام برای دانشجویان مسلمانی که در برابر آمریکا بایستند می تپد

حجت الاسلام معادیخواه طی سخنانی به مناسبت روز دانشجو که در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد؛ گفت : قلب امام برای دانشجویان مسلمانی که برابر آمریکا بایستند می تپد. وی با اشاره به سخنان اخیر آیت الله منتظری که نباید شعار مرگ بر آمریکا فراموش شود اظهار داشت : هیچ مسئله ای برای انقلاب اسلامی ما اصولی تر از این معنا نیست که از نفوذ خط غرب و خط آمریکا در این انقلاب جلوگیری کنیم و مختصر بی توجهی و مسامحه و کم تقوایی کافیست به آمریکا امکان این نفوذ را بدهد.

وی همچنین افزود: امروز می گویند خط امام روشن نیست کجای این خط روشن نیست ؟ از پیروزی انقلاب تاکنون امام در کجا موضع مبهمی داشته است ؟ می پرسند خط لیبرال ها چیست؟این خیلی روشن است زیرا این خط همان است که کارهایش از طریق لانه جاسوسی فاش شد همان خطی است که وقتی امام فریاد می زد بگذارید قانون اساسی تصویب شود آنها نقشه انحلال مجلس خبرگان را می کشیدند.(7)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 17 آذر1359، صفحه 2 و 12

2- اطلاعات ، 17 آذر1359، صفحه 10

3-  اطلاعات ، 17 آذر1359، صفحه 12

4-  اطلاعات ، 17 آذر1359، صفحه 2

5-  اطلاعات ، 17 آذر1359، صفحه 2

6- جمهوری اسلامی ، 17 آذر1359، صفحه 5

7- کیهان ، 17 آذر1359 ، صفحه 12 و جمهوری اسلامی ، 17 آذر1359، صفحه 1

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها