يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۸۸۷۷۴
زمان انتشار: ۱۳:۰۶     ۲۲ آذر ۱۳۹۲
برپایی محافل و به قول معروف پارتی‌های شبانه شگرد تازه‌ای است که با وسوسه کردن جوانان و استفاده از قرص‌های محرک، بابی را برای استفاده و گرفتاری جوانان در دام اعتیاد باز کرده است.

به گزارش 598 به نقل از روزنامه وطن امروز، در ماه‌های گذشته شاهد انتشار اخباری مبنی بر روش‌ها و شگرد‌های تازه‌ای برای اغفال جوانان و شکار آنان توسط سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر هستیم، اخباری که به صورت یک روز در میان فضای رسانه‌ای کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هر بار با معرفی شگردی تازه خانواده‌ها را نسبت به خطرات این بلای خانمانسوز آگاه می‌کند. آنچه در میان اخبار گوناگون حوزه مبارزه با مواد مخدر به چشم می‌خورد استفاده سوداگران مرگ از روش‌های تازه تبلیغی است که به صورت هنرمندانه و برنامه‌ریزی‌شده به‌خوبی نشان می‌دهد که گروه‌های تهیه و توزیع مواد مخدر برای جذب و عضوگیری از بین جوانان بیکار نبوده و هر بار با شکل و شمایل تازه‌ای وارد میدان می‌شوند.

این در حالی است که روزگذشته - چهارشنبه- رئیس‌پلیس امنیت اخلاقی پارتی‌های خاص را محافلی برای گرایش افراد به اعتیاد معرفی کرد، خبری که به‌خوبی موید این موضوع است که سوداگران در حال تغییر تاکتیک و دستیابی به شیوه‌های تازه هستند. سرهنگ مسعود زاهدیان رئیس‌پلیس امنیت اخلاقی در دومین جلسه کمیته زنان و خانواده‌های آسیب‌پذیر ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام این خبر گفت: علاوه بر جمعیت درگیر اعتیاد، ما در جامعه با دانشجویان و دانش‌آموزانی روبه‌رو هستیم که امروز معتاد نیستند اما در مجالس و پارتی‌هایی شرکت می‌کنند که آسیب‌پذیرند و ممکن است فرد را به سمت اعتیاد سوق دهند.

 

* در پارتی‌های شبانه چه خبر است؟

برپایی محافل و به قول معروف پارتی‌های شبانه شگرد تازه‌ای است که با وسوسه کردن جوانان و استفاده از قرص‌های محرک، بابی را برای استفاده و گرفتاری جوانان در دام اعتیاد باز کرده است.

 

* جوانان چگونه جذب پارتی‌ها می‌شوند؟

همزمان با دستگیری تعدادی از سرشاخه‌های اصلی تهیه و توزیع مواد مخدر در کشور توسط سازمان‌های انتظامی و امنیتی، شواهد موجود نشان می‌دهد که باند‌های اعتیاد و مافیای خطرناک سوداگران مرگ، پس از افشای روش‌های گذشته و آگاهی جامعه از شگرد‌های عضوگیری، این‌بار با تغییر تاکتیک محسوس خود برای عضو‌گیری از بین جوانان به برگزاری محافل و مراسمی‌ گرایش پیدا کرده‌اند که در این مجالس جوانان زیادی حضور دارند. در حقیقت در پارتی‌های شبانه به بهانه جشن و پایکوبی یا یک میهمانی مختلط دوستانه، در ابتدا جوان به بهانه شادی و پایکوبی در اینگونه مجالس ظاهر می‌شود اما پس از مدتی سوداگران مرگ تلاش می‌کنند تا با سوءاستفاده از روابط دوستی با جوانان سالم، در حقیقت آنها را پرزنت کرده و به تدریج با مصرف مواد مخدر صنعتی آنها را آلوده و وابسته به خود کنند.

 

* هوشمندانه عمل می‌کنند

این موضوع روش تازه‌ای است که به دنبال شگردهای موزیانه و هوشمندانه قبلی مانند استفاده از شیشه برای لاغری و زیبایی خانم‌ها یا استفاده از مواد مخدر برای کاهش وزن و افزایش روحیه پرخاشگری در ورزشکاران، ایجاد شادابی به عنوان جدیدترین تاکتیک فروشندگان این مواد افیونی برای به دام انداختن جوانان استفاده می‌شود. اعتیاد موضوع مهم و پیچیده‌ای است که همواره مورد توجه بیشتر کارشناسان اجتماعی و جامعه‌شناسان بوده و از طرف دیگر همه خانواده‌ها هم به نوعی از این تهدید واهمه داشته و به نظر می‌رسد در این باره نباید از سوداگران عقب ماند بلکه باید با دانستن تکنیک‌ها و تاکتیک‌های نوین سعی در خنثی‌سازی نقشه‌های شوم این افراد داشت.

 

* عرصه فضای مجازی برای عرضه مواد مخدر

اما روی دیگر این ماجرا فراهم آمدن گستره بیکران فضای مجازی برای سوءاستفاده قاچاقچیان و خرده‌فروشان مواد مخدر است که به‌راحتی در این عرصه به عرضه مواد مخدر و افیونی پرداخته و با پوشش قرص‌های لاغری و مانند آن آزادانه به تبلیغ چنین محصولاتی می‌پردازند. موضوعی که درباره عطاری‌ها و برخی داروهای لاغری و ترک اعتیاد در این مغازه‌ها هم عنوان شد. چندی پیش هم محمدرضا قدیرزاده، رئیس گروه مطالعات سازمان پزشکی قانونی مساله داروهای عطاری‌ها را تایید کرد و افزود: بیشتر داروهایی که به عنوان ترک اعتیاد گیاهی در عطاری‌ها فروخته می‌شود، دارای داروهای شیمیایی و اعتیادآور است و برخی از بیماران معتاد نیز می‌گویند از این عطاری‌ها، مواد مخدر تهیه می‌کنند.

* «پارتی‌های شبانه» محفلی برای یارگیری سوداگران

در همین باره مسعود حاجی‌رسولی، عضو هیات علمی دانشگاه و پژوهشگر حوزه اعتیاد به «وطن امروز» می‌گوید: باندهای تهیه و توزیع مواد مخدر با زیرکی خاصی در کمین جوانان هستند و هر بار با روشی تازه و تاکتیکی جدید به شکار جوانان، دانشجویان یا زنان جامعه می‌روند. به گفته حاجی‌رسولی، پیش از این به بهانه لاغری و تناسب اندام و حتی زیبایی شاهد فروش مواد مخدر از نوع صنعتی به خانم‌ها بودیم که متاسفانه این موضوع به نسبت شایع شده به طوری که طبق آمار در سال86 تنها 4درصد جمعیت معتادان را خانم‌ها تشکیل می‌دادند که این آمار با رشد 5درصدی در سال 90 به 9 درصد رسید و در حال حاضر درصد پایینی از این جمعیت مواد مخدر واقعی مانند تریاک و هروئین مصرف می‌کنند و بیشتر آنان به مواد مخدر صنعتی مانند شیشه اعتیاد دارند. حاجی‌رسولی درباره مصرف بالای مواد مخدر شیشه بین زنان می‌افزاید: در حال حاضر خیلی از خانم‌های جوان با انگیزه کاهش وزن و لاغری مصرف شیشه را آغاز کرده‌ و با اصرار بر این باور غلط به جایی رسیده‌اند که به این ماده اعتیاد پیدا کرده‌اند.

* دانشجویان و ورزشکاران مواظب باشند

وی ضمن ابراز تاسف از اعتیاد دانشجویان خاطرنشان کرد: برخی دانشجویان هم با انگیزه افزایش تمرکز یا بیدارماندن شبانه به مصرف قرص‌هایی روی آورده‌اند که زمینه‌های آمفتامینی دارند و در این دام گرفتار شده‌اند. همچنین وی از ورزشکارانی خبر داد که به بهانه کاهش وزن یا افزایش حالت پرخاشگرانه در رویارویی با حریف، معتاد به مصرف شیشه شده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها